Monesti sanotaa, että riudutaan rakkaudesta, murheesta ja surusta, kärsimyksistä, laihtumisesta. Onko se kuoleman esiaikaa vai miksi sitä todella mietitään ja ajatellaan, kun sanotaa, että riutuu. ???
Mitä on riutumisnen??
5
391
Vastaukset
- beessi
tarkoittavan sellaista hidasta heikkenemistä, johon ei ole syynä sairaus tms. ainakaan suoranaisesti. Jonkinlaista elämänhalun katoamista, mutta en sitä kuoleman esiajaksi kuitenkaan miellä, ajattelen että toipuminenkin on mahdollista.
Räytyminen varmaan on vähän samaa, mutta intohimoisemmalla asenteella ja kenties lyhytkestoisempaa?
Tai yksinkertaisesti se vain rimmaa täytymisen kanssa. - i_a*
Vain parantumaton tauti riuduttaa ihmisen loppuun... Muun riutumisen parantaa aika ja oma tahto...
Jaa... Muuta räytymistä en ole kuullut kun ennen sanottiin voin räytyvän jos jäi aurinkoon... :) - Rituja
Kyllä se riutuminen mulle on vaikeiden sairauksien alla kitumista, nääntymistä = riutumista. Henki ei lähde, mutta elintoiminnat tuhoutuvat vuosien saatossa kuten mulle on käynyt. Elin toisensa jälkeen tuhoutuu ja poistetaan. Jälejlle jäävät ovat häiriötilassa, ja niiden kanssa vain pitää yrittää tulla toimeen. Riutuu rautuu tuskissansa.... niinhän sitä pyhäkoulussa aikoinaan laulettiin.
- Hissukseen hivutelle
Mielestäni hyvä synonyymi riutumiselle on verbi kärsiä tai olla tuskaantunut jostakin tai jollekin, sillä riutuminen on sekä tuskaa että kärsimystä...riutuu tuskissaan jne. Kaipa riutuminen liittyy enemmän hengenmenoon kuin muuhun, koska en ole kenekään kuullut räytyvän tai riutuvan suuttumukseensa. Sen sijaan olen kuullut sanottavan,että nuori tyttö kuihtui hengiltä esimerkiksi anoreksian takia.
Riutuminen/riutua on vanhahtavaa kieltä, enemmän lyriikan puolelle kuuluvaa kuin käyttökamaa puhekielessä tai nykykirjallisuudessa. Tosin verbimuotoa käytetään vanhahtavuutensa takia ivana: x riutuu toivottomasta rakkaudesta tai x riutuu, kun ei saa syödä kaikkea haluamaansa....... ts. "riutuva" x on huvittava/naurettava.
Kuolemaisillaan olevasta tavallisimmin kai sanotaan, että x on kuolemansairas, tekee kuolemaa, siirtyy rajan taa, lähtee pois tästä maailmasta, kuolee, menehtyy jne. Ei ainakaan minulle tulisi mieleen sanoa,että henkilö x riutuu nyt kuolemaansa kohti tms. Vakavassa tilanteessa liian runolliset tai vanhahtavat ilmaisut tuntuvat nekin ivallisilta.
Mistä te riudutte tai räydytte? Rakkaudesta, sen puutteesta vai ei mistään? - O - Orvokki
mukaan riutuminen merkitsee samaa kuin:
heiketä vähitellen.
Ruumiin ja elinvoimista: voipua, hiipua, hiueta, hipua, kuihtua, lakastua, nääntyä.
Sairas voi riutua riutumistaan, voi riutua surusta, suruun, kaipauksesta.
Voimat voivat riutua, rinta tai sydän voi riutua kaihosta, kansa voi riutua valloittajan ikeen alla,
järvessä voivat riutua jäät, puu voi riutua ravinnon puutteesta ym. yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901955
- 1131053
- 1091025
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa20747- 52694
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä30611ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42598Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m174546Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9482