Bernard-moottori

Benu-nisti

Minulla on veneessäni vanha Bernard-keskimoottori, joka on palvellut jo vuosia kesäisiä kalamatkoja, mutta käynnistyminen on tullut vaikeaksi. Tänä kesänä en sitä ole vielä onnistunut lainkaan käynnistämään ja siksi kysyisinkin moottoreihin perehtyneemmiltä, mistä vielä kannattaisi yrittää etsiä oma-apukorjausta. Jos sellainen yleensä on mahdollista. Tai mitä ajatuksia ongelman syystä olisi.

Vene on säilytetty talvet kuivassa, mutta kylmässä venevajassa.

Haluttomasti ajattelen toista moottoria, koska sen asentaminen vanhaan veneeseen olisi paitsi kallista, myös vaikeaa sovituksen vuoksi.

Kiitän etukäteen ajatuksista ja korjausideoista!

22

5285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bernieman

      Katos saako bensaa ja kipunaa, on melkotarkka kärkivälistä/kärkienkunnosta tommonen, joskus talvenjäljiltä voi jompikumpi venttiili olla jumissa,kaasari paskanen tai ei saa bensaa ennenkun puhaltaa vaikka paineilmaa tankkiin,uimuri joskus jääny jumiin , koitas noilla ekaks...

      • Benunisti

        Kiitos heti alkuun järkevänkuuloisista ajatuksista! Tulpan olen ajatellutkin vaihtaa, kun en sen sen kipinänsaantia muuten osaa tarkastaa. Täytyy tunnustaa, etten ole koskaan uskaltanut kurkistaa koneen sisälle, kun pelkää, että osia jäisi yli tai jotain siinä hommassa muuten hajoaisi. Venttiilikannet kyllä tunnen, mutta jos venttiili on juuttunut, en tiedä, miten se pitäisi irrottaa, sama koskee kaasutinta. Puutteellinen moottorisivistys kun vaivaa kaupunkilaista.
        Olen kyllä sitä mieltä, että kaikki pojat pitäisi tietyssä iässä panna vähän alan oppiin, että mootoripelko katoaisi ja uskaltaisi tutustua niiden sisuskaluihin.


      • bernieman
        Benunisti kirjoitti:

        Kiitos heti alkuun järkevänkuuloisista ajatuksista! Tulpan olen ajatellutkin vaihtaa, kun en sen sen kipinänsaantia muuten osaa tarkastaa. Täytyy tunnustaa, etten ole koskaan uskaltanut kurkistaa koneen sisälle, kun pelkää, että osia jäisi yli tai jotain siinä hommassa muuten hajoaisi. Venttiilikannet kyllä tunnen, mutta jos venttiili on juuttunut, en tiedä, miten se pitäisi irrottaa, sama koskee kaasutinta. Puutteellinen moottorisivistys kun vaivaa kaupunkilaista.
        Olen kyllä sitä mieltä, että kaikki pojat pitäisi tietyssä iässä panna vähän alan oppiin, että mootoripelko katoaisi ja uskaltaisi tutustua niiden sisuskaluihin.

        Kipinän tarkistaminen käy seuraavasti: otat tulpanirti ja paat sen tulpanhattuun takas roikkumaan, sen jälkeen maadoitat sen esim: sylinteriin/kanteen (jenka osa maihin ),sitten pyörität konetta ja tulpan kärkivälistä pitäis kipunaa syntyä, kannattaa koittaa uudella tulpalla...


      • Benu-nisti
        bernieman kirjoitti:

        Kipinän tarkistaminen käy seuraavasti: otat tulpanirti ja paat sen tulpanhattuun takas roikkumaan, sen jälkeen maadoitat sen esim: sylinteriin/kanteen (jenka osa maihin ),sitten pyörität konetta ja tulpan kärkivälistä pitäis kipunaa syntyä, kannattaa koittaa uudella tulpalla...

        No niin, kipinäkoe on tehty uudella tulpalla ja kyllä kipinää syntyi. Sitten uskaltauduin avaamaan venttiilien kannet ja totesin, että pakopuolen venttiili on kiinni ja jumissa. Varmaan sekin riittää käynnistymättömyyden syyksi.
        Olen sitä nyt yrittänyt auki ruosteenirroitusöljyllä ja koputuksella ja pienellä väännöllä. mutta toistaiseksi ilman tulosta. Lujaa en uskalla lyödä enkä vääntää, kun en tiedä, kuinka paljon se kestää.

        Enpä oikein tiedä, mitä seuraavaksi, kun koko koneen purkuun en uskalla ryhtyä, pelkään. että jäisi liikaa ylimääräisiä osia kootessa.


      • Benu-nisti

        ja muutkin vastaajat. Neuvoista on ollut apua. Vaikken maallikkona koneista paljon ymmärrä, avasin venttiilikopat ja olihan siellä vikaa. Pakopuolenventtiili oli jumissa. Kun en itse liuotuksella enkä koputuksella saanut sitä irti ja enempi näytti uhkayritykseltä, vein koko koneen autokorjaamoon, jossa venttiilit saatiin liikkumaan.
        Sen jälkeen olen saanut moottorin jo käyntiinkin, mutta sellainen ero (mielestäni siihen on tullut, että käynnistettäessä kaasuvivun pitää olla täysin auki. Sen jälkeen kierroksia kyllä pitää laskea.

        Mistä ihmeestä mokoma muutos koneen sielunelämään?


      • puutpalasix

        Minulla olis tälläinen bernad moottorilla varustettu polttopuu sirkkeli.
        Terän halkaisija n.700 mm,akselisto on vierintälaakereilla ja valurauta runko.
        Käyttö on hinoilla.Sirkkeli on rauta runkolla ja voi liikutella pyörien varassa.
        Konessa on alkuperäinen kytkin ,jolla terän saa pysähtymään.
        Hyvä laite esm. saareen ,tai sähköttömiin paikkoihin.Ollut alumperin
        veneessä,koska on varustettu meri kytkimellä.Mukaan toinen moottori.
        Myydään yhdessä tai erikseen.
        P 0503610654


    • PohjoiseMoottorimies

      Kerrot käynnistymisen tulleen vaikeaksi? moottori ilmeisesti pyörii (joko käsin tai käynnistin moottorilla?) Kerrot säilyttäneesi venettä kylmässä venevajassa ja ilmeisesti moottorikin samoin samassa tilassa?

      Mitenkäs syyshuolto oletko tehnyt ja miten? jos olet jättänyt vain moottorisi voitelematta ja venttiilit auki asentoon saattaa olla että venttiilien tiivistepinnat on syöpyneet pilalle ja silloin ei ole puristusta ja moottori ei käynnisty? jos näin niin venttiilit pitää kunnostaa.
      Onko moottorisi hyvin kevyt pyörittää ympäri? ja kuuluuko mistään venttiileistä pyörityksenaikana "tuhinaa" elikä ilmavuotoa?

      Toinen syy voi olla männänrenkaiden jumiutuminen uriinsa tai kuluneisuus molemmat estää puristuksen syntymisen.
      Voitko laittaa männän päälle n. teelusikallisen moottoriöljyä? niin saat hieman puristusta nostettua ja silloin moottorisi saattaa käynnistyä?

      Nämä mainitsemani viat tulee yleensä hiljalleen aikojen kuluessa sitten moottorin käynnistyvyys heikkenee ja viimein ei yleensä käynnisty enään ollenkaan, onko näin tapahtunut?

      Tietysti vika voi olla myös noissa edellä mainituissa polttoaine- tai sähköasioissa?
      ne täytyy tietysti ensin tarkistaa

      Missäpäin moottorisi sijaitsee? ja voiko sitä mahdollisesti käydä katsomassa jos haluat ja etsiä viat/tai laittaa käymään?

      Kyselehän lisää ellei käynnisty.

      • Maakrapu..

        Kiitos ensin ajatuksista! Juu, kyllä se vielä tuntuu aika tiukalta pyörittää ympäri ja venttiilitkin mielestäni suljin talveksi. Säilytyspaikka on kyllä melkoisen kostea, meren rannalla Porin edustalla, vaikka venevajassa olikin. Voin kokeilla sitä öljykonstia vielä.
        Apukin kyllä kelpaa, mutta saatat asua aika kaukana? Silti, osoitteeni on: saka12@suomi24


      • Kun aina on hyvä oppia uutta!

        "jos olet jättänyt vain moottorisi voitelematta ja venttiilit auki asentoon saattaa olla että venttiilien tiivistepinnat on syöpyneet pilalle ja silloin ei ole puristusta ja moottori ei käynnisty?"

        Miten estät ventiilien aukiolon, poistamalla keinuvivuston? (sellaista ohjetta en ole koskaan kylläkään nähnyt yhdenkään moottorinvalmistaja ohjekirjassa).

        "ja kuuluuko mistään venttiileistä pyörityksenaikana "tuhinaa" elikä ilmavuotoa?"

        Aika mielenkiintoinen näkemys, olen säätänyt venttiilejä 50 tuntia ajetuissa VP:n dieseleissä (ensihuolto), ja tuhisee muuten ihan pirusti kun pakoventtiili aukeaa konetta pyöritettäessä. Taitavat olla täyttä sekundaa, ihme että käyvät vielä 25 vuotta ja yli 3.000 tuntia myöhemmin :)


      • Moottoriteknikko
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Kun aina on hyvä oppia uutta!

        "jos olet jättänyt vain moottorisi voitelematta ja venttiilit auki asentoon saattaa olla että venttiilien tiivistepinnat on syöpyneet pilalle ja silloin ei ole puristusta ja moottori ei käynnisty?"

        Miten estät ventiilien aukiolon, poistamalla keinuvivuston? (sellaista ohjetta en ole koskaan kylläkään nähnyt yhdenkään moottorinvalmistaja ohjekirjassa).

        "ja kuuluuko mistään venttiileistä pyörityksenaikana "tuhinaa" elikä ilmavuotoa?"

        Aika mielenkiintoinen näkemys, olen säätänyt venttiilejä 50 tuntia ajetuissa VP:n dieseleissä (ensihuolto), ja tuhisee muuten ihan pirusti kun pakoventtiili aukeaa konetta pyöritettäessä. Taitavat olla täyttä sekundaa, ihme että käyvät vielä 25 vuotta ja yli 3.000 tuntia myöhemmin :)

        Sekaantuu asioihin joista ei näytä paljonkaan tietävän eikä vastaa edes aloittajan kysymyksiinkään vaan esittelee omaa tietämystään, ja on ilmeisesti lukenut kaikkien moottorinvalmistajien käyttö-ja huolto-ohjekirjatkin, aika paljon lukemista ymmärtämättä
        lukemaansa?

        Jäänyt kuitenkin omaksumatta/oppimatta nelitahtimoottorin työkierron vaiheet/toiminnot.

        Luehan lisää ohjekirjoja (ja opiskele) moottorialaltakin (eikä vaan välitys ja sähköalalta) niin osaat joskus ehkä neuvoa kysyjiäkin ja ehkä opit tuntemaan yksisylinteriset ja sivuventtiilimoottorit.


      • Moottoriteknikko kirjoitti:

        Sekaantuu asioihin joista ei näytä paljonkaan tietävän eikä vastaa edes aloittajan kysymyksiinkään vaan esittelee omaa tietämystään, ja on ilmeisesti lukenut kaikkien moottorinvalmistajien käyttö-ja huolto-ohjekirjatkin, aika paljon lukemista ymmärtämättä
        lukemaansa?

        Jäänyt kuitenkin omaksumatta/oppimatta nelitahtimoottorin työkierron vaiheet/toiminnot.

        Luehan lisää ohjekirjoja (ja opiskele) moottorialaltakin (eikä vaan välitys ja sähköalalta) niin osaat joskus ehkä neuvoa kysyjiäkin ja ehkä opit tuntemaan yksisylinteriset ja sivuventtiilimoottorit.

        Siinä olet aivan oikeassa, että yksi- ja kaksisylentirissä ovat kaikki venttiilit kiinni samaan aikaan. Kolmesylniterisistä ylöspäin niin ei ole. Ja uskallan väittää että 3-, 4-, 6- ja 8-sylinterisiä moottoreita on enemmän venekäytössä kuin yksi- ja kaksipyttyisiä.

        Ja uskoisin että olet samaa mieltä tuosta suhinasta. Tai tietysti yksisylinterisessä ei pidä kuulua suhinaa puristus- tai työtahdin aikana.

        Enkä edes väitä vastanneeni alkuperäisen kysyjän kysymykseen, toisaalta koin että viesti johon vastasin oli (paitsi epätoivoinen itsensätyrkytysviesti) varsin yleisluontoinen.

        Uskoisin myös olleeni enemmän tekemisissä venemoottoreiden kanssa kuin sinä, mutta sinua tuntematta en tietenkään väitä että näin olisi.


      • Moottoriteknikko
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Siinä olet aivan oikeassa, että yksi- ja kaksisylentirissä ovat kaikki venttiilit kiinni samaan aikaan. Kolmesylniterisistä ylöspäin niin ei ole. Ja uskallan väittää että 3-, 4-, 6- ja 8-sylinterisiä moottoreita on enemmän venekäytössä kuin yksi- ja kaksipyttyisiä.

        Ja uskoisin että olet samaa mieltä tuosta suhinasta. Tai tietysti yksisylinterisessä ei pidä kuulua suhinaa puristus- tai työtahdin aikana.

        Enkä edes väitä vastanneeni alkuperäisen kysyjän kysymykseen, toisaalta koin että viesti johon vastasin oli (paitsi epätoivoinen itsensätyrkytysviesti) varsin yleisluontoinen.

        Uskoisin myös olleeni enemmän tekemisissä venemoottoreiden kanssa kuin sinä, mutta sinua tuntematta en tietenkään väitä että näin olisi.

        " Uskoisin myös olleeni enemmän tekemisissä venemoottoreiden kanssa kuin sinä, mutta sinua tuntematta en tietenkään väitä että näin olisi. "

        Epäilen tuota tekemisesi määrää? ainakin galleriatietojesi perusteella? vai oletko jo vuodesta 1957 lähtien ollut moottorien kanssa tekemisissä? kuten minä.


      • Moottoriteknikko kirjoitti:

        " Uskoisin myös olleeni enemmän tekemisissä venemoottoreiden kanssa kuin sinä, mutta sinua tuntematta en tietenkään väitä että näin olisi. "

        Epäilen tuota tekemisesi määrää? ainakin galleriatietojesi perusteella? vai oletko jo vuodesta 1957 lähtien ollut moottorien kanssa tekemisissä? kuten minä.

        Erimielisyyttä ei enään ole asiasisällöstä, mikä mielestäni on hyvä asia.

        Enkä väitä olleeni moottorien kanssa tekemisissä yhtä pitkään kuin sinä, tosin olen ollut tekemisissä niiden kanssa koko elämäni ajan. Ja olet varmaan siitänyt omaa tieto-taitoa lapsillesi kuten oma isäni on tehnyt. Joten ihan turha kiistellä asioista. Tiedän että itse kirjoitan turhankin kärkeviä kommentteja, mutta sama koskee edeltävää kommenttiasi. Joten jos me molemmat keskitytään vastaamaan kysymyksiin joihin osataan vastata (ja jätän kyllä suosiolla yleissähkön sivuun), niin saadaan luotua oikeaa lisäarvoa kysyille.


      • Vipulukko1
        Moottoriteknikko kirjoitti:

        " Uskoisin myös olleeni enemmän tekemisissä venemoottoreiden kanssa kuin sinä, mutta sinua tuntematta en tietenkään väitä että näin olisi. "

        Epäilen tuota tekemisesi määrää? ainakin galleriatietojesi perusteella? vai oletko jo vuodesta 1957 lähtien ollut moottorien kanssa tekemisissä? kuten minä.

        Ei pahalla mutta oliko tuo " kissanhännän nosto" ?
        En ole DI en insinööri enkä teknikko mutta kun koneet on minulta lähteneet ne on myos toimineet ja takuulla.
        Ajan kuluessa on noita moottoreita tahtonut kertyä aivan emännän harmiksi asti.
        Samoin aseet ovat mieliharrastuksiani koska niissä on sitä jotakin?
        Olen melko iäkäs, mutta kädet ei tärise tarkassakaan paikassa.
        Kaivertelen baskyyleitä ja sen semmoisia talvi-iltojen kuluksi.
        Saatampa joskus tekaista suustaladattavankin. ( luvilla)
        Tuo ammattiylpeys onkai aika haavoittuvaa mutta aina kun joku haluaa jotakin apua ja on tietoa, sitä varmasti saa.


      • Mikä syy ?
        Vipulukko1 kirjoitti:

        Ei pahalla mutta oliko tuo " kissanhännän nosto" ?
        En ole DI en insinööri enkä teknikko mutta kun koneet on minulta lähteneet ne on myos toimineet ja takuulla.
        Ajan kuluessa on noita moottoreita tahtonut kertyä aivan emännän harmiksi asti.
        Samoin aseet ovat mieliharrastuksiani koska niissä on sitä jotakin?
        Olen melko iäkäs, mutta kädet ei tärise tarkassakaan paikassa.
        Kaivertelen baskyyleitä ja sen semmoisia talvi-iltojen kuluksi.
        Saatampa joskus tekaista suustaladattavankin. ( luvilla)
        Tuo ammattiylpeys onkai aika haavoittuvaa mutta aina kun joku haluaa jotakin apua ja on tietoa, sitä varmasti saa.

        Saa kenenkään vastaamaan yli kaksi vuotta vanhaan keskusteluun ?

        Mahtaa olla jo pakonomainen itsetehostuksen tarve tai joku vastaava häiriötila.


      • Anonyymi
        Moottoriteknikko kirjoitti:

        " Uskoisin myös olleeni enemmän tekemisissä venemoottoreiden kanssa kuin sinä, mutta sinua tuntematta en tietenkään väitä että näin olisi. "

        Epäilen tuota tekemisesi määrää? ainakin galleriatietojesi perusteella? vai oletko jo vuodesta 1957 lähtien ollut moottorien kanssa tekemisissä? kuten minä.

        Hei.
        Mulla on Bernard w112 n"o132681 -hp 8 hp .
        mikä se on?siiva pyörä takana vaihteisto on.
        kone pyörii ei sumis.mitä sille+
        Ter.pena


    • ffjfjjdjdjd

      Veikkaan että männänrenkaat niin kuluneet että puristusta ei synny riittävästi. Käyppä piruuttasi kokeilemassa starttaako viileämmällä keli, esim aikaisin aamusta. Jos starttaa niin männänrenkaat loppu.

    • sirkkelin koneena

      Mistä löytyy kyseisiin Bernard merkkisiin moottoreihin varaosia, esim männänrenkaita ja venttiilijousia yms

      • A. Vomeri

        Välittäjä_LKV:ltä kannattaa kysellä varaosia 3-sylinterisiin ja sitä isompiin Bernard-moottoreihin ! (katso aiemmat kommentit)


    • RAUNO

      Benhard moottoriin löytyy osia Oulusta Reta-Myynnistä tilasin niitä 05.08.13. tulivat jo.

    • vm 41

      Voisihan tuollaseen vanhaan koneeseen teettää jo talvikauden aikana kohtuullisen peruskorjauksen ihan mielenkiinnosta.Esim.Ammattikoululla tai jollain muulla konekurssilla se voisi olla ihan mielenkiintoisa juttu.Kannattaisi kokeilla olisi varmaan aika kohtuullistakin.

    • Anonyymi

      Moi.
      Mulla on benhart 8hv,ei ole kipinää, ei ole palon puristuksia,
      ollut käynnissä 30v sitten?kukahan laittas kuntoon?
      pientä korvausta vastaan.
      pena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5989
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      517
      3703
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      185
      3535
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2734
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 279
      2141
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1573
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1472
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1419
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe