Lego-insinööri...

insinööriäiti

Mielestäni lego-insinööri -sanan käyttäminen haukkumasanana on kummallista. Omilla pojillani on ollut noita legosystem juttuja ja kyllä niiden sadoista osista koostuvien rakennettavien systeemien, joista saa vaikkapa 2-3 erilaista autoa, suunnitteluun tarvitaan osaamista. Ei onnistuisi keneltä tahansa. Leikkikalusuunnittelu, tuollaisten koottavien, ei ole välttämättä kovinkaan helppoa puuhaa.

10

3083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jorma K

      Ei olekaan helppoa, sen takia niitä (Legoja) ei valmisteta suomessa....

    • LegoMies00583

      Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Vaan johtajatyyppinen ja luova ihminen.

      • ja_kokemusta_on

        Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Pitää olla sellainen AMK "insinööri". Sellainen joka osaa excelin ja power pointin käytön, mutta insinöörityö ei oikein suju. Ovat lähinnä ammattikoulu tasoa siinä suhteessa.

        Insinöörien taso laski AMK:n myötä. Suurin osa AMK insinööreistä on vanhaa teknikko-tasoa, jos sitäkään.


      • Eiseainalähe
        ja_kokemusta_on kirjoitti:

        Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Pitää olla sellainen AMK "insinööri". Sellainen joka osaa excelin ja power pointin käytön, mutta insinöörityö ei oikein suju. Ovat lähinnä ammattikoulu tasoa siinä suhteessa.

        Insinöörien taso laski AMK:n myötä. Suurin osa AMK insinööreistä on vanhaa teknikko-tasoa, jos sitäkään.

        Ollaan mitä ollaan, mutta meidän firmassa me di.tkin tekee samoja paskahommia kun mekin ja kummankin palkka on melkosen huonoa. Oltais edes tajuttu hakea kauppikseen tai oikkikseen, mut ei. Tiet veivät amkiin ja tty.hyn.


      • Kehuahan_aina_saa
        Eiseainalähe kirjoitti:

        Ollaan mitä ollaan, mutta meidän firmassa me di.tkin tekee samoja paskahommia kun mekin ja kummankin palkka on melkosen huonoa. Oltais edes tajuttu hakea kauppikseen tai oikkikseen, mut ei. Tiet veivät amkiin ja tty.hyn.

        Ei ole näköjään tuo lähdekritiikki kehittynyt ollenkaan opiskelujen aikana. Muuten ei olisi uponnut ekonomien ja juristien katteeton hehkutus hommistaan sekä palkoistaan. Samanlaisia paskahommia tekee nuorten kavereiden suuri valtaosa noillakin aloilla, eikä palkassa ole todellakaan hurraamista.


      • Anonyymi
        ja_kokemusta_on kirjoitti:

        Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Pitää olla sellainen AMK "insinööri". Sellainen joka osaa excelin ja power pointin käytön, mutta insinöörityö ei oikein suju. Ovat lähinnä ammattikoulu tasoa siinä suhteessa.

        Insinöörien taso laski AMK:n myötä. Suurin osa AMK insinööreistä on vanhaa teknikko-tasoa, jos sitäkään.

        Hyvin kirjoitettu.
        Karmeaa on myös, että Sipilän hallituksen myötä leikattiin opetuksesta ja 5 viimeisen vuoden ajan on valmistunut osaamisen osalta kevytinsinöörejä.

        Tähän vaikuttaa myös se että Amkkien rahoitus perustuu valmistuvien lukumäärään, ei laatuun.
        Koulu painostaa päästämään kursseista läpi raakileitakin. Arvosana 1 on nykyään sama kuin vanha 0.


      • Anonyymi
        ja_kokemusta_on kirjoitti:

        Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Pitää olla sellainen AMK "insinööri". Sellainen joka osaa excelin ja power pointin käytön, mutta insinöörityö ei oikein suju. Ovat lähinnä ammattikoulu tasoa siinä suhteessa.

        Insinöörien taso laski AMK:n myötä. Suurin osa AMK insinööreistä on vanhaa teknikko-tasoa, jos sitäkään.

        Höpö höpö, Legon insinööreiltä vaaditaan aivan järjettömän paljon opiskeluja. Joka ammattiin joka heillä liittyy suunnitteluun liittyy myös enemmän kuin AMK:n exelin käyttöön. Ja työn pitää sujua; täytyy olla uuttera jotta saa työn. Nehän ovat kovin haluttuja.


    • Valmistuin itse IT-tradenomiksi 2014 helmikuussa, ja päädyin Turun Yliopistoon Data-Analytiikan maisterilinjalle aloittaakseni nyt parin viikon päästä. Legot oli lapsena suosikkilelujani, ja omistin niitä paljon. Pidin niiden kokoamisesta ja rakentamisesta.

      Totta puhuen tuo IT-tradenomi-tutkinto voisi olla aivan hyvin jokin "kevyt-insinööri", tai vastaava, kun opinnoista yli 85% on kuitenkin samoja, mitä inssi-opinnoissa, ja sitten loppuaika tehdään yksinkertaisia koronkorko-laskuja ja pyöritettiin lukuja Excelissä. Ainakin Turun AMK:ssa oli tuossa IT-traden tutkinnossa todella vähän juurikaan taloutta. Viikko rahoitusta, viikko markkinointia, viikko logistiikkaa, ja sitten pyöriteltiin Exceliä ja Powerpointteja tuli tehtyä.

      Olen ollut puoli vuotta työttömänä valmistumisen jälkeen, aamut kuluu lähinnä siihen, että herään yhdeksän maissa, juon aamukahvia, jos on leipää, syön aamiaisleivän, pistän siinä koneet käyntiin, surfffaan netissä ja pyrin keksimään koneella jotain mielekästä tekemistä. Onneksi yliopisto sentään alkaa teknologiaopintojen osalta pian.

    • Anonyymi

      Suunnittelevatko pojat autot?
      Tarkoitat varmaankin, että käyttävät valmiita palikoita joita laittavat yhteen.

    • Anonyymi

      Ammattikorkeassa kaikki opiskelu on lastentarhan tasoista oli sitten kyseessä insinööri, tradenomi tai sote-ala tai joku muu.
      Yliopistossakin tasoa on täytynyt laskea viime vuosikymmeninä huimasti, että suurin osa saadaan valmistumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe