Lego-insinööri...

insinööriäiti

Mielestäni lego-insinööri -sanan käyttäminen haukkumasanana on kummallista. Omilla pojillani on ollut noita legosystem juttuja ja kyllä niiden sadoista osista koostuvien rakennettavien systeemien, joista saa vaikkapa 2-3 erilaista autoa, suunnitteluun tarvitaan osaamista. Ei onnistuisi keneltä tahansa. Leikkikalusuunnittelu, tuollaisten koottavien, ei ole välttämättä kovinkaan helppoa puuhaa.

10

3083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jorma K

      Ei olekaan helppoa, sen takia niitä (Legoja) ei valmisteta suomessa....

    • LegoMies00583

      Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Vaan johtajatyyppinen ja luova ihminen.

      • ja_kokemusta_on

        Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Pitää olla sellainen AMK "insinööri". Sellainen joka osaa excelin ja power pointin käytön, mutta insinöörityö ei oikein suju. Ovat lähinnä ammattikoulu tasoa siinä suhteessa.

        Insinöörien taso laski AMK:n myötä. Suurin osa AMK insinööreistä on vanhaa teknikko-tasoa, jos sitäkään.


      • Eiseainalähe
        ja_kokemusta_on kirjoitti:

        Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Pitää olla sellainen AMK "insinööri". Sellainen joka osaa excelin ja power pointin käytön, mutta insinöörityö ei oikein suju. Ovat lähinnä ammattikoulu tasoa siinä suhteessa.

        Insinöörien taso laski AMK:n myötä. Suurin osa AMK insinööreistä on vanhaa teknikko-tasoa, jos sitäkään.

        Ollaan mitä ollaan, mutta meidän firmassa me di.tkin tekee samoja paskahommia kun mekin ja kummankin palkka on melkosen huonoa. Oltais edes tajuttu hakea kauppikseen tai oikkikseen, mut ei. Tiet veivät amkiin ja tty.hyn.


      • Kehuahan_aina_saa
        Eiseainalähe kirjoitti:

        Ollaan mitä ollaan, mutta meidän firmassa me di.tkin tekee samoja paskahommia kun mekin ja kummankin palkka on melkosen huonoa. Oltais edes tajuttu hakea kauppikseen tai oikkikseen, mut ei. Tiet veivät amkiin ja tty.hyn.

        Ei ole näköjään tuo lähdekritiikki kehittynyt ollenkaan opiskelujen aikana. Muuten ei olisi uponnut ekonomien ja juristien katteeton hehkutus hommistaan sekä palkoistaan. Samanlaisia paskahommia tekee nuorten kavereiden suuri valtaosa noillakin aloilla, eikä palkassa ole todellakaan hurraamista.


      • Anonyymi
        ja_kokemusta_on kirjoitti:

        Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Pitää olla sellainen AMK "insinööri". Sellainen joka osaa excelin ja power pointin käytön, mutta insinöörityö ei oikein suju. Ovat lähinnä ammattikoulu tasoa siinä suhteessa.

        Insinöörien taso laski AMK:n myötä. Suurin osa AMK insinööreistä on vanhaa teknikko-tasoa, jos sitäkään.

        Hyvin kirjoitettu.
        Karmeaa on myös, että Sipilän hallituksen myötä leikattiin opetuksesta ja 5 viimeisen vuoden ajan on valmistunut osaamisen osalta kevytinsinöörejä.

        Tähän vaikuttaa myös se että Amkkien rahoitus perustuu valmistuvien lukumäärään, ei laatuun.
        Koulu painostaa päästämään kursseista läpi raakileitakin. Arvosana 1 on nykyään sama kuin vanha 0.


      • Anonyymi
        ja_kokemusta_on kirjoitti:

        Legoinsinöörin työhön ei pääse ihan tavallinen ihminen. Pitää olla sellainen AMK "insinööri". Sellainen joka osaa excelin ja power pointin käytön, mutta insinöörityö ei oikein suju. Ovat lähinnä ammattikoulu tasoa siinä suhteessa.

        Insinöörien taso laski AMK:n myötä. Suurin osa AMK insinööreistä on vanhaa teknikko-tasoa, jos sitäkään.

        Höpö höpö, Legon insinööreiltä vaaditaan aivan järjettömän paljon opiskeluja. Joka ammattiin joka heillä liittyy suunnitteluun liittyy myös enemmän kuin AMK:n exelin käyttöön. Ja työn pitää sujua; täytyy olla uuttera jotta saa työn. Nehän ovat kovin haluttuja.


    • Valmistuin itse IT-tradenomiksi 2014 helmikuussa, ja päädyin Turun Yliopistoon Data-Analytiikan maisterilinjalle aloittaakseni nyt parin viikon päästä. Legot oli lapsena suosikkilelujani, ja omistin niitä paljon. Pidin niiden kokoamisesta ja rakentamisesta.

      Totta puhuen tuo IT-tradenomi-tutkinto voisi olla aivan hyvin jokin "kevyt-insinööri", tai vastaava, kun opinnoista yli 85% on kuitenkin samoja, mitä inssi-opinnoissa, ja sitten loppuaika tehdään yksinkertaisia koronkorko-laskuja ja pyöritettiin lukuja Excelissä. Ainakin Turun AMK:ssa oli tuossa IT-traden tutkinnossa todella vähän juurikaan taloutta. Viikko rahoitusta, viikko markkinointia, viikko logistiikkaa, ja sitten pyöriteltiin Exceliä ja Powerpointteja tuli tehtyä.

      Olen ollut puoli vuotta työttömänä valmistumisen jälkeen, aamut kuluu lähinnä siihen, että herään yhdeksän maissa, juon aamukahvia, jos on leipää, syön aamiaisleivän, pistän siinä koneet käyntiin, surfffaan netissä ja pyrin keksimään koneella jotain mielekästä tekemistä. Onneksi yliopisto sentään alkaa teknologiaopintojen osalta pian.

    • Anonyymi

      Suunnittelevatko pojat autot?
      Tarkoitat varmaankin, että käyttävät valmiita palikoita joita laittavat yhteen.

    • Anonyymi

      Ammattikorkeassa kaikki opiskelu on lastentarhan tasoista oli sitten kyseessä insinööri, tradenomi tai sote-ala tai joku muu.
      Yliopistossakin tasoa on täytynyt laskea viime vuosikymmeninä huimasti, että suurin osa saadaan valmistumaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1478
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      115
      1225
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1043
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      722
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe