Ulkokäännös

Uk

Minulla on huomenna aika ulkokäännökseen.. Neuvoassa tänään oltiin ulrassa ja sieltä soitettiin ja varattiin aika ulkokäännökseen äitipolille sairaalaan.. Näin jälkikäteen vasta tuli mieleen kun terveyhdenhoitaja käski olla varuilta syömättä ja juomatta 8h ennen aikaa äitipolille.. Voiko ulkokäännös siis johtaa synnytykseen? Tai mahdollisen hätäsektioon.. Vai minkä takia tulee olla syömättä?

5

2149

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Kyllä ulkokäännös voi harvoissa tapauksissa synnytyksen käynnistymiseen tai pahimmassa tapauksessa vauvan ahdinkotilaan ja siten hätäsektioon. Komplikaatiot ovat harvinaisia, mutta kyllä näitäkin käy.
      Itselläni synnytystapa-arviossa huomasivat perätilan ja koittiivat samalla kääntää, eikä kääntynyt...mutta kyllä sitä saa normaalisti syödä ja juoda. Koskaan ole kuullut, ettei ennen käännösyritystä saisi syödä...

Minulla eivät suostuneet koettamaan käännöstä, koska ei oltu muistettu neuvoa olla syömättä. Jouduin siis uudelleen (ja maksamaan uuden polimaksun!) eli ehdottomasti syömättä sinne. Siinä on jotain muutakin miksi pitäisi olla syömättä eli ilmeisesti pahoinvoinnin riski tms. Antaahan ne sitä suusuihkettakin ettei supistele.

Eihän ennen sektiotakaan syödä ja tuossa on vaara joutua hätäsektioon. Kuulemma useisiin vuosiin ei kukaan ollut joutunut sektioon käännöksestä. Mutta aina mahdollista.

• leikkausosastolta

Todellakin mielellään ravinnotta ulkokäännökseen. Sen pahin (mutta harvoin ilmaantuva) komplikaatio on juuri se että sikiö joutuu ahdinkoon ja suoraan sieltä hätäsectioon. Hätäsectiossa sinut nukutetaan ja aspiraatioriski raskaana olevilla on aina, koska mahan tyhjeneminen on hidastunut. Sen mahdollisuutta vähennetään sillä, että et söisi ennen käännösyritystä.

• pppppp_

Hätäsektiovaaran lisäksi joudut olemaan puolisen tuntia pää alaspäin, joten oksentaisit tai sua närästäisi todennäköisesti. Siis mulla ollut 2 krt kääntöyritys ja laittoivat sairaalasänkyyn alaviistoon jotta vauva irtoaisi lantiosta. Joillakin vauva on kääntynyt oikeaan asentoon jo tuossa asennossa ilman vääntämisiä. Lisäksi virtsarakko on tyhjempi jos et syö ja siinähän upotetaan kädet virtsarakon ohi/päältä vauvan pepun alle. Se kirpaisi mulla eniten. Muuten ihan ok. juttu. Käy pissalla ennen operaatiohon menoa (sängyltä eivät päästä enää ylös eli olet vähintään sen puolisen tuntia pakkomakuulla ennen kääntöä).

• rv35

Kylläpäs käytännöt vaihtelee alueittain, minulle sanottiin neuvolassa että nykyään ulkokäännöksiä ei tehdä istukan repeämisvaaran vuoksi tms. komplikaation. Eli jos vauva on perätilassa viimeiseen asti, tutkitaan /kuvataan mahtuisiko alakautta ja jos ei/äiti ei halua edes yrittää, tehdään sektio. Näin Lappeenrannassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1553
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      894
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe