Aurinkoallegia?

näimpä

Eli, otin tossa eilen aurinkoa ja paloin jolloin syntyi rinta kehään näppylöitä jotka kutiavat, myös käsiinkin. Tämä sama juttu kävi viime kesänäkin kun paloin niin tuli samaan paikkaan myös näppylöitä, yleensä tämmöstä näppylöitä ei ilmesty muuten. Joten johtuukohan tämä vaan palamisesta vai voisko olla aurinko ihottumaa? Olenko allerginen auringolle yht äkkiä? Kiitos jos kertoisitte mielipiteitänne!

1

403

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suojaaitsesi

pitäs sunkin tajuta ettei nykyään saa ottaa kun viistoista minuuttia aurinkoa samana päivänä yhtäjaksoisesti. Suurin sallittu maksimiaika auringonotossa keskipäivällä on puoli tuntia. Olet kait tietoinen UV eli ultravioletti- säteilystä. Sen liikasaaminen on vaarallista ja iho palaa. Siis todellakin iho palaa. Auringossa iho ei oikeasti rusketu, vaan punainen iho on ensimmäisen asteen palovamma. Palovammaan voi myöskin joillakin tulla punaisia näppyjä, ihottumannäköisiä. Mitä useammin poltat ihosi sen suurempi todennäköisyys sinulla on sairastua melanoomaan eli hyvin vaaralliseen ihosyöpään, joka on maailmalla levinnyt ja paljon. Sitä nimittäin tavataan jo pienillä lapsillakin.

Suojaa itsesi hyvin, kun olet auringossa. Ainoa hyvä suoja päähän on suojaava hattu tai lakki, joka peittää kasvojen aluetta hyvin. Silmät tulee suojata polaroid- aurinkolaseilla. Silmissä ei ole mitään suojaa UV:ä vastaan. Silmäsyöpiä tavataan nykyään yhä nuoremmilla ja syy on aurinko. Kädenpäälliset, käsivarret, olkapäät ja koko ihminen tulee suojata vaatetuksella, kevyellä sellaisella kesällä ja valkoinen on paras. Seuraavaksi sopii vaalean sinertävä vaatetus.

Melanooma on tappava syöpä, sillä sitä on vaikea hoitaa ja se kasvattaa etäispesäkkeitä jo varhaisessa vaiheessa. Tavallinen elinikä melanooman toteamisen jälkeen on maksimi yksi vuosi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4511
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2488
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2385
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2208
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1707
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1551
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1476
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1284
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1241
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1124
    Aihe