Öljykysymys. En kerro automerkkiä mutta edelliseen malliin huollossa laitettiin aina 5W-40 öljyä. Mobil oli merkki. Nyt sama automerkki ja malli suosittaa öljyksi 5W-30 öljyä.
No minulla on tuota 5W-40 Mobilia pari kannua ja kun vaihdatan öljyt niin uskaltaako tuota öljyä laittaa moottoriin? Miten nuo kaksi öljylaatua poikkeavat toisistaan?
Ajelen ihan normaaliin tapaan ja en huipputehoja koskaan ota moottorista. Talvella aina lähden roikan nokasta joten ei kylmäkäynnistyksiäkään ole.
Kertokaa siis että onko mitään haittaa jos ajelen edelleenkin 5W-40 öljyllä 5W-30 sijaan?
Perustelut ja asiatieto olisi mukavaa luettavaa mutta älkää sortuko idiooteiksi toisianne haukkumaan kuten tuolla aiemmin olleissa jutuissa näkyy olevan kun niitä selasin.
5W-30 / 5W-40
9
6937
Vastaukset
- ööööljyyy
Tuo 5w-40 on kesäominaisuuksiltaan hieman parempaa, talviominaisuudet samoja molemmissa. Tuo w=winter ja mitä pienempi se on, sitä parempaa se on talvella. 0w öljyä parempaa ei ole. Tuo jälkimmäinen luku ilman w:tä taas on kesäominaisuus, joka on sitä parempi, mitä suurempi se on. Molemmat öljyt käy kuitenkin varmasti sinun autoon, eikä ole syytä jättää niitä paria pönikkää käyttämättä.
- en mä tiiä
Se öljyn viskositeetti ei ole niin olennaisen tärkeä. Tarkasta auton käyttöohjekirjasta, että täyttääkö se 5w40 öljy moottorille asetetut vaatimukset, etenkin ACEA-luokituksen. Mikäli oikein vaatimuksena on ne "lirummat" A1 tai A5 luokituksen öljyt, niin sitten en kyllä laittaisi A3 luokituksen mukaista öljyä koneeseen.
Mikäli 5w40 on luokituksiltaan sopivaa, niin se lähinnä teoriassa nostaa hiukan polttoaineen kulutusta 5w30:een verrattuna.
Nuo 5w30 öljyt on yleensä enemmän "longlife"-tyyppisiä, lisäaineiden määrä on pienempi, kun viskositeettialueen ei tarvitse olla niin laaja. - Rasvanäppäilijä
Onkohan uuden mallin öljyvaatimuksissa muita muutoksia kuin tuo viskositeetti? Uusissa autoissa vaadittu 5W-30 on monesti ns. longlife-öljyä, jossa on muutakin eroa normaaliöljyyn kuin paksuus. Saattaa olla, että moottori on muuttunut niin, että se vaatii juuri tällaista öljyä tai ainakin öljynvaihtoväliä on lyhennettävä jos vaatimukset eivät täyty. Kannattaa kysyä merkkihuollosta asiaa, jos ohjekirja ei selvitä tarpeeksi.
Muuten 5W-30 ja 5W-40 eivät normaalikäytössä paljon toisistaan poikkea. Edellinen on pikkuisen ohuempaa kuumana ja öljynkulutus saattaa siksi olla hieman suurempaa. Viskositeettien ero on polttoaineenkulutuksessa 5w-30 hyväksi, moottorin suojauksessa 5w-40 hyväksi. Käytännössä, normaaliajossa et hevin huomaa eroa noiden kahden välillä, ero on viskositeetin pohjalta vähäinen.
Tärkeämpää on tarkastaa, että moottoriin laittamasi öljy täyttää API/ACEA tai vastaavat autollesi vaaditut laatuluokitukset.- Paronni
jos moottorissasi on turbo, saattaa se vaatia tuota 5w-30 öljyä että voitelu pelaa oikein. Nykymoottoreissa myös öljypumppu saattaa olla sellainen, että se pumppaa öljyä vain tarvittaessa energian säästämiseksi. Eli ei pumppaa koko ajan täysillä.
Sitten nykymoottorit on tehty päästöiltään puhtaammiksi, pakokaasun kierrätystä on voimakkaasti lisätty. Jos öljy on väärää, saattaa huohotus eli tuo imusarjalle tuleva pakokaasu olla likaisempaa ja mennä siten tukkoon (EGR-venttiili tukkeutuu) Paronni kirjoitti:
jos moottorissasi on turbo, saattaa se vaatia tuota 5w-30 öljyä että voitelu pelaa oikein. Nykymoottoreissa myös öljypumppu saattaa olla sellainen, että se pumppaa öljyä vain tarvittaessa energian säästämiseksi. Eli ei pumppaa koko ajan täysillä.
Sitten nykymoottorit on tehty päästöiltään puhtaammiksi, pakokaasun kierrätystä on voimakkaasti lisätty. Jos öljy on väärää, saattaa huohotus eli tuo imusarjalle tuleva pakokaasu olla likaisempaa ja mennä siten tukkoon (EGR-venttiili tukkeutuu)"saattaa se vaatia tuota 5w-30 öljyä että voitelu pelaa oikein"
-Ero 30 ja 40 välillä on pieni, toki uudessa autossa saa paremman hyödyn käyttämällä kolmekymppiä.
"öljypumppu saattaa olla sellainen, että se pumppaa öljyä vain tarvittaessa energian säästämiseksi"
-missä moottorissa on tälläinen järjestelmä? öljy saattaisi ylikuumeta nopeasti jos korvaavaa öljyä ei pumpattaisi. pumput ovat yleensä mekaanisia, eli pyörivät aina moottorin käydessä. paineenrajoitusventtiili voi siellä toki olla. alempi viskositeetti aiheuttaa vähemmän kitkavastusta, siitä tulee hieman säästöä polttoaineessa.- Paronni
acid_rain kirjoitti:
"saattaa se vaatia tuota 5w-30 öljyä että voitelu pelaa oikein"
-Ero 30 ja 40 välillä on pieni, toki uudessa autossa saa paremman hyödyn käyttämällä kolmekymppiä.
"öljypumppu saattaa olla sellainen, että se pumppaa öljyä vain tarvittaessa energian säästämiseksi"
-missä moottorissa on tälläinen järjestelmä? öljy saattaisi ylikuumeta nopeasti jos korvaavaa öljyä ei pumpattaisi. pumput ovat yleensä mekaanisia, eli pyörivät aina moottorin käydessä. paineenrajoitusventtiili voi siellä toki olla. alempi viskositeetti aiheuttaa vähemmän kitkavastusta, siitä tulee hieman säästöä polttoaineessa.BMW, Skoda, Mini, Peugeot,Citroenissa on tällainen öljypumppu uusissa moottoreissa ainakin. En sen tarkemmin tiedä miten se toimii mutta säästää energiaa sen hitusen kun tavoitellaan pientä kulutusta.
Paronni kirjoitti:
BMW, Skoda, Mini, Peugeot,Citroenissa on tällainen öljypumppu uusissa moottoreissa ainakin. En sen tarkemmin tiedä miten se toimii mutta säästää energiaa sen hitusen kun tavoitellaan pientä kulutusta.
googlella löysinkin jotain viitteitä asiasta, bmw:llä map-ohjattu öljypumppu, joka toimii vain kun öljyä tarvitaan (ei valaistu asiaa paremmin, mitä pikaisesti selailin).
peogeotilta löytyy kuin löytyykin paremmin tietoa - eli heillä on tilavuusvirtaa säätävä öljypumppu, joka toimittaa vain sen suuruisen virtauksen, mitä auton käyttöolosuhteet vaativat. energiaa säästyy uutisen mukaan 160 wattia - yhdistetty kulutus tippuu prosentilla ja 6000 rpm:llä vapautuu 1,25 kilowattia tehoa.
http://www.worldcarfans.com/10609216141/peugeot-207-gets-new-high-performance-engine- ohjekirjasta...
"Viskositeettien ero on polttoaineenkulutuksessa 5w-30 hyväksi, moottorin suojauksessa 5w-40 hyväksi. Käytännössä, normaaliajossa et hevin huomaa eroa noiden kahden välillä, ero on viskositeetin pohjalta vähäinen."
Noin voikin olla, jos molemmat öljyt ovat ACEA A3-luokituksen mukaisia, mutta AECA A1 ja A5-luokituksen mukaiset öljyt eroavat noista A3-öljyista muutenkin.
Eli nykyään saa olla tarkkana tuosta ACEA-luokituksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2024198
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1463768Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat793117Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.431579Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i191398Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi241350Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58321347Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk271341Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas
Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt1151118Martina haluaa Marbellaan
Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust2151053