Öljykysymys. En kerro automerkkiä mutta edelliseen malliin huollossa laitettiin aina 5W-40 öljyä. Mobil oli merkki. Nyt sama automerkki ja malli suosittaa öljyksi 5W-30 öljyä.
No minulla on tuota 5W-40 Mobilia pari kannua ja kun vaihdatan öljyt niin uskaltaako tuota öljyä laittaa moottoriin? Miten nuo kaksi öljylaatua poikkeavat toisistaan?
Ajelen ihan normaaliin tapaan ja en huipputehoja koskaan ota moottorista. Talvella aina lähden roikan nokasta joten ei kylmäkäynnistyksiäkään ole.
Kertokaa siis että onko mitään haittaa jos ajelen edelleenkin 5W-40 öljyllä 5W-30 sijaan?
Perustelut ja asiatieto olisi mukavaa luettavaa mutta älkää sortuko idiooteiksi toisianne haukkumaan kuten tuolla aiemmin olleissa jutuissa näkyy olevan kun niitä selasin.
5W-30 / 5W-40
9
6622
Vastaukset
- ööööljyyy
Tuo 5w-40 on kesäominaisuuksiltaan hieman parempaa, talviominaisuudet samoja molemmissa. Tuo w=winter ja mitä pienempi se on, sitä parempaa se on talvella. 0w öljyä parempaa ei ole. Tuo jälkimmäinen luku ilman w:tä taas on kesäominaisuus, joka on sitä parempi, mitä suurempi se on. Molemmat öljyt käy kuitenkin varmasti sinun autoon, eikä ole syytä jättää niitä paria pönikkää käyttämättä.
- en mä tiiä
Se öljyn viskositeetti ei ole niin olennaisen tärkeä. Tarkasta auton käyttöohjekirjasta, että täyttääkö se 5w40 öljy moottorille asetetut vaatimukset, etenkin ACEA-luokituksen. Mikäli oikein vaatimuksena on ne "lirummat" A1 tai A5 luokituksen öljyt, niin sitten en kyllä laittaisi A3 luokituksen mukaista öljyä koneeseen.
Mikäli 5w40 on luokituksiltaan sopivaa, niin se lähinnä teoriassa nostaa hiukan polttoaineen kulutusta 5w30:een verrattuna.
Nuo 5w30 öljyt on yleensä enemmän "longlife"-tyyppisiä, lisäaineiden määrä on pienempi, kun viskositeettialueen ei tarvitse olla niin laaja. - Rasvanäppäilijä
Onkohan uuden mallin öljyvaatimuksissa muita muutoksia kuin tuo viskositeetti? Uusissa autoissa vaadittu 5W-30 on monesti ns. longlife-öljyä, jossa on muutakin eroa normaaliöljyyn kuin paksuus. Saattaa olla, että moottori on muuttunut niin, että se vaatii juuri tällaista öljyä tai ainakin öljynvaihtoväliä on lyhennettävä jos vaatimukset eivät täyty. Kannattaa kysyä merkkihuollosta asiaa, jos ohjekirja ei selvitä tarpeeksi.
Muuten 5W-30 ja 5W-40 eivät normaalikäytössä paljon toisistaan poikkea. Edellinen on pikkuisen ohuempaa kuumana ja öljynkulutus saattaa siksi olla hieman suurempaa. Viskositeettien ero on polttoaineenkulutuksessa 5w-30 hyväksi, moottorin suojauksessa 5w-40 hyväksi. Käytännössä, normaaliajossa et hevin huomaa eroa noiden kahden välillä, ero on viskositeetin pohjalta vähäinen.
Tärkeämpää on tarkastaa, että moottoriin laittamasi öljy täyttää API/ACEA tai vastaavat autollesi vaaditut laatuluokitukset.- Paronni
jos moottorissasi on turbo, saattaa se vaatia tuota 5w-30 öljyä että voitelu pelaa oikein. Nykymoottoreissa myös öljypumppu saattaa olla sellainen, että se pumppaa öljyä vain tarvittaessa energian säästämiseksi. Eli ei pumppaa koko ajan täysillä.
Sitten nykymoottorit on tehty päästöiltään puhtaammiksi, pakokaasun kierrätystä on voimakkaasti lisätty. Jos öljy on väärää, saattaa huohotus eli tuo imusarjalle tuleva pakokaasu olla likaisempaa ja mennä siten tukkoon (EGR-venttiili tukkeutuu) Paronni kirjoitti:
jos moottorissasi on turbo, saattaa se vaatia tuota 5w-30 öljyä että voitelu pelaa oikein. Nykymoottoreissa myös öljypumppu saattaa olla sellainen, että se pumppaa öljyä vain tarvittaessa energian säästämiseksi. Eli ei pumppaa koko ajan täysillä.
Sitten nykymoottorit on tehty päästöiltään puhtaammiksi, pakokaasun kierrätystä on voimakkaasti lisätty. Jos öljy on väärää, saattaa huohotus eli tuo imusarjalle tuleva pakokaasu olla likaisempaa ja mennä siten tukkoon (EGR-venttiili tukkeutuu)"saattaa se vaatia tuota 5w-30 öljyä että voitelu pelaa oikein"
-Ero 30 ja 40 välillä on pieni, toki uudessa autossa saa paremman hyödyn käyttämällä kolmekymppiä.
"öljypumppu saattaa olla sellainen, että se pumppaa öljyä vain tarvittaessa energian säästämiseksi"
-missä moottorissa on tälläinen järjestelmä? öljy saattaisi ylikuumeta nopeasti jos korvaavaa öljyä ei pumpattaisi. pumput ovat yleensä mekaanisia, eli pyörivät aina moottorin käydessä. paineenrajoitusventtiili voi siellä toki olla. alempi viskositeetti aiheuttaa vähemmän kitkavastusta, siitä tulee hieman säästöä polttoaineessa.- Paronni
acid_rain kirjoitti:
"saattaa se vaatia tuota 5w-30 öljyä että voitelu pelaa oikein"
-Ero 30 ja 40 välillä on pieni, toki uudessa autossa saa paremman hyödyn käyttämällä kolmekymppiä.
"öljypumppu saattaa olla sellainen, että se pumppaa öljyä vain tarvittaessa energian säästämiseksi"
-missä moottorissa on tälläinen järjestelmä? öljy saattaisi ylikuumeta nopeasti jos korvaavaa öljyä ei pumpattaisi. pumput ovat yleensä mekaanisia, eli pyörivät aina moottorin käydessä. paineenrajoitusventtiili voi siellä toki olla. alempi viskositeetti aiheuttaa vähemmän kitkavastusta, siitä tulee hieman säästöä polttoaineessa.BMW, Skoda, Mini, Peugeot,Citroenissa on tällainen öljypumppu uusissa moottoreissa ainakin. En sen tarkemmin tiedä miten se toimii mutta säästää energiaa sen hitusen kun tavoitellaan pientä kulutusta.
Paronni kirjoitti:
BMW, Skoda, Mini, Peugeot,Citroenissa on tällainen öljypumppu uusissa moottoreissa ainakin. En sen tarkemmin tiedä miten se toimii mutta säästää energiaa sen hitusen kun tavoitellaan pientä kulutusta.
googlella löysinkin jotain viitteitä asiasta, bmw:llä map-ohjattu öljypumppu, joka toimii vain kun öljyä tarvitaan (ei valaistu asiaa paremmin, mitä pikaisesti selailin).
peogeotilta löytyy kuin löytyykin paremmin tietoa - eli heillä on tilavuusvirtaa säätävä öljypumppu, joka toimittaa vain sen suuruisen virtauksen, mitä auton käyttöolosuhteet vaativat. energiaa säästyy uutisen mukaan 160 wattia - yhdistetty kulutus tippuu prosentilla ja 6000 rpm:llä vapautuu 1,25 kilowattia tehoa.
http://www.worldcarfans.com/10609216141/peugeot-207-gets-new-high-performance-engine- ohjekirjasta...
"Viskositeettien ero on polttoaineenkulutuksessa 5w-30 hyväksi, moottorin suojauksessa 5w-40 hyväksi. Käytännössä, normaaliajossa et hevin huomaa eroa noiden kahden välillä, ero on viskositeetin pohjalta vähäinen."
Noin voikin olla, jos molemmat öljyt ovat ACEA A3-luokituksen mukaisia, mutta AECA A1 ja A5-luokituksen mukaiset öljyt eroavat noista A3-öljyista muutenkin.
Eli nykyään saa olla tarkkana tuosta ACEA-luokituksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202373Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2381746Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3081286- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53935- 39844
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53835J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35747Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273683Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh35681