vaikea kumiallergia

lateksiton

Löytyykö ketään, jolla on vaikea kumiallergia?
Miten olet selvinnyt, kun kumea on "vähän joka puolella" ?
Onko sinulla ollut voimakkaita reaktioita?

18

23605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaari

      Itselläni ei ole kovin voimakasta kumiallergiaa, mutta kumiallergia kuitenkin, joka on silloin tällöin oireillut...

      Tiskatessa käytän kumihanskojen alla puuvillahanskoja, sillä kädet alkavat kutiamaan kumihanskoissa.

      Joudun käyttämään lateksittomia kondomeja poikaystävän kanssa, sillä saan tavallisista kortsuista joka kerran pahan hiivatulehduksen. Lateksittomat ovat muuten aivan törkeän kalliita... =( Olenkin nyt siirtynyt takaisin e-pillereihin, jotka jouduin erinäisistä syistä lopettamaan noin vuosi sitten...

      Pahin kumista saamani reaktio tapahtui näin: Mapitin töissä kuukauden tositteita ja käytin oikean käden etusormen päässä 'kumituttia' helpottamaan papereiden selaamista. Jonkun ajan kuluttua oikean käden etusormen rystynen alkoi kutisemaan kauheasti. Raavin sitä aina välillä ja jatkoin mapittamista.

      Sitten satuin katsomaan rystystä ja sen ympärillä oli tulipunainen, koholla oleva rengas, kuin ihon pintaan noussut verisuoni! Tarkastelin rengasta ja huomasin, että renkaasta lähtivät punaiset, koholla olevat 'suonet' sekä sormen päähän, että ranteeseen. Otin kumitutin sormestani ja koko sormenpää oli aivan turvoksissa ja punainen, kynsinauha oli irronnut kynnestä ja sormenpää oli aivan kuuma (=tulehdus). Seurasin ranteeseen menevää punaista 'suonta' ja huomasin, että vaikka se oli koholla 'vain' ranteeseen saakka, pystyin näkemään haalean punaisen raidan menevän puoliväliin käsivarttani.

      Juoksin nopeasti työpaikkalääkärin vastaanotolle, joka onneksi oli samassa rakennuksessa. Hän totesi, että 'kumitutti' oli aiheuttanut allergiani vuoksi todella pahan tulehduksen kynsinauhassa ja tulehdus oli lähtenyt leviämään imusuonia pitkin eteenpäin. Sain tiukan antibioottikuurin ja punaisen 'suonen' eteneminen pysähtyi melkein samantien. Seuraavana päivänä punaisuus oli jo haalistunut ja kahden päivän kuluttua se oli kadonnut.

      Jos tuo tulehdus olisi päässyt etenemään imusolmukkeisiin saakka, olisin pahimmassa tapauksessa joutunut antibioottitiputukseen sairaalaan. Hengenvaarallinen tuo tulehduksen leviäminen ei kuitenkaan lääkärin mukaan ollut.

      Minulla on lompakossani allergiapassi, jossa lukee, että olen allerginen lateksille. En haluaisi tietää mitä tapahtuisi, jos joskus joutuisin onnettomuuteen ja minua hoitaisi henkilö, jolla on lateksihanskat kädessä...

      Olen tähän saakka onnistunut välttelemään kumia melkoisen tehokkaasti, nekin kerrat kun olen joutunut kosketuksiin kumin kanssa, ovat lähinnä olleet omia mokiani - en ole tarpeeksi tarkasti katsonut ympärilleni...

      • lateksiton

        Noin minullakin alkoi se kumiallergia. Ensin ärsytti käsineet; tuli ranteeseen kutinaa. En välittänyt kutinasta, vaikka työssä joudun käyttämään käsineitä paljon. Jatkuva ärsytys sai aikaan kuitenkin sen, että sain muussa yhteydessä kumesta rajun reaktion, jolloin oli raskas hegittää ja kurkku turposi. Sen jälkeen en siedä kumea yhtään. Esim. hiirimatot,kuminauhat, työkalujen varret, auton ratti, jotkut kengät, kumimatot ym. aiheuttaa nokkosrokon kauhean kutinan kanssa. Nyt on tosi hankalaa, koska kumea on kyllä vähän jokapuolella esim. kaikki tiivisteet pyykinpesukoneesta lähtien.
        Joten kannattaa heti välttää kumea ettei se pääse niin pahaksi.


      • viivi
        lateksiton kirjoitti:

        Noin minullakin alkoi se kumiallergia. Ensin ärsytti käsineet; tuli ranteeseen kutinaa. En välittänyt kutinasta, vaikka työssä joudun käyttämään käsineitä paljon. Jatkuva ärsytys sai aikaan kuitenkin sen, että sain muussa yhteydessä kumesta rajun reaktion, jolloin oli raskas hegittää ja kurkku turposi. Sen jälkeen en siedä kumea yhtään. Esim. hiirimatot,kuminauhat, työkalujen varret, auton ratti, jotkut kengät, kumimatot ym. aiheuttaa nokkosrokon kauhean kutinan kanssa. Nyt on tosi hankalaa, koska kumea on kyllä vähän jokapuolella esim. kaikki tiivisteet pyykinpesukoneesta lähtien.
        Joten kannattaa heti välttää kumea ettei se pääse niin pahaksi.

        Tosi on, kumia on monessa paikassa: alushousujen "stretsit",rintsikat,kengät,autonmatot,monet "jousto"materiaalit,erilaisten työkalujen ottimet jne. Mullakin aukeaa iho kumi(lateksi)kosketuksesta, mutta tulee viiveellä:vasta muutaman tunnin kuluttua. Joskus nahka lähtee koko kämmenpohjista ja jalkapohjista levyinä. Tää on niin hankala allergia, että sitä on lähes mahdoton välttää.Mutta tietääkseni se on yleistä nikkeli- ja koivuallergian yhteydessä.Joten korvikset ja korut vähemmälle,se voi helpottaa. Tuore omena ja päärynä samoin "listalle" =tarkkailuun ainakin koivun kukinta-aikaan.Varothan pähkinöitä? Pyydä allergiatestejä, ainakin pähkinä-RAST. Ja muista kertoa hammaslääkärillesi siitä!


      • lateksiton
        viivi kirjoitti:

        Tosi on, kumia on monessa paikassa: alushousujen "stretsit",rintsikat,kengät,autonmatot,monet "jousto"materiaalit,erilaisten työkalujen ottimet jne. Mullakin aukeaa iho kumi(lateksi)kosketuksesta, mutta tulee viiveellä:vasta muutaman tunnin kuluttua. Joskus nahka lähtee koko kämmenpohjista ja jalkapohjista levyinä. Tää on niin hankala allergia, että sitä on lähes mahdoton välttää.Mutta tietääkseni se on yleistä nikkeli- ja koivuallergian yhteydessä.Joten korvikset ja korut vähemmälle,se voi helpottaa. Tuore omena ja päärynä samoin "listalle" =tarkkailuun ainakin koivun kukinta-aikaan.Varothan pähkinöitä? Pyydä allergiatestejä, ainakin pähkinä-RAST. Ja muista kertoa hammaslääkärillesi siitä!

        On mielenkiintoista kuulla muidenkin kokemuksia ja etenkin tietoa siitä, mitkä muut allergiat saattaa liittyä kumiallergiaan. Se on vaikea allergia, kun se on läsnä ympäri vuoden ja vähän joka paikassa. Olen miettinyt antihistamiinin syömistä, mutta sitäkin täytyisi syödä koko ajan.
        Joka päivä tulee jostakin ns.nokkosrokkoihottuma kovan kutinan kanssa. Usein käsivarret tavoittaa johonkin ja hävettää kun iho on tulipunainen ja turvoksissa. Ja vielä jos koskettaa niillä käsillä kasvoihin...


      • nunnu
        lateksiton kirjoitti:

        On mielenkiintoista kuulla muidenkin kokemuksia ja etenkin tietoa siitä, mitkä muut allergiat saattaa liittyä kumiallergiaan. Se on vaikea allergia, kun se on läsnä ympäri vuoden ja vähän joka paikassa. Olen miettinyt antihistamiinin syömistä, mutta sitäkin täytyisi syödä koko ajan.
        Joka päivä tulee jostakin ns.nokkosrokkoihottuma kovan kutinan kanssa. Usein käsivarret tavoittaa johonkin ja hävettää kun iho on tulipunainen ja turvoksissa. Ja vielä jos koskettaa niillä käsillä kasvoihin...

        itse olen myös "lateksiton"...allergia todettiin lapsena kun kieltäydyin syömästä banaania sillä se aiheuttaa minulla suunkutinaa, ihottumaa ja hengenahdistusta. epäilevä äitini ei tätä uskonut ja kiikutti tohtorin luokse ja halusi tehdä minulle selväksi että kukaaan ei voi olla banaanille allerginen..mutta miten kävikään? allergiakokeiden jälkeen lääkäri totesi että olen kumiallerginen ja selitti että banaani sisältää luonnonkumia, joten se voi allergisoida hyvinkin voimakkaasti, tai lisätä allergiaoireita pitkällä aikavälillä.

        joten kannattaa kokeilla välttää banaania niin oireet saattavat lievittyä...


      • mgd

        Noin kuukausi sitten jouduin menemään sairaalaan ison paiseen avaamista varten. Jos en oli taas muistuttanut moneen kertaan kumiallergiastani, vaikka se lukee kaikissa papereissani, avattuun paiseeseen olisi laitettu joku kuminen esine, jonka on määrä nopeuttaa eritteen poistumista. En uskalla edes ajatella, mitä olisi voinut sattua. Viisi vuotta sitten minulta leikattiin pieni kasvain vatsasta. Se vuosi kovasti verta ja sitä yritettiin ensin tyrehdyttää jotenkin kuromalla sitä kiinni. Jos en taas olisi suureen ääneen toitottanut kumiallergiasta, se oli kurottu kumirenkaalla. Leikkauksen jälkeen sain sairaalan tukisukat, joissa oli pieniä reikiä ja elastaasi rikki. Kumi hiersi sääriäni ja sain sukista massiivisen ihottuman. Jaloistani kuoriutui nahka jalkapohjia myöden. Eräänä kesänä taas uimapuku, jossa oli pään- käsien- ja jalkojen teihin laitettu kuminauhat, jotka oli vain yliluoteltu paikalleen. Silloin oli hilkulla, että ehdin terveyskeskukseen ja adrenaliinitiputukseen ennen kuin tukehduin. Olin päästä varpaisiin nokkosihottuman kaltaisen ihottuman peitossa ja iho turposi, samoin kurkku. Että varovainen on oltava ja itse muistettava pitää puolensa. Minullakin tämä alkoi toimistotyössä sormitutista. Siitä tulikin silloin aikoinaan työpaikkani historian ainoa ammattitautitapaus.


      • mgd
        lateksiton kirjoitti:

        On mielenkiintoista kuulla muidenkin kokemuksia ja etenkin tietoa siitä, mitkä muut allergiat saattaa liittyä kumiallergiaan. Se on vaikea allergia, kun se on läsnä ympäri vuoden ja vähän joka paikassa. Olen miettinyt antihistamiinin syömistä, mutta sitäkin täytyisi syödä koko ajan.
        Joka päivä tulee jostakin ns.nokkosrokkoihottuma kovan kutinan kanssa. Usein käsivarret tavoittaa johonkin ja hävettää kun iho on tulipunainen ja turvoksissa. Ja vielä jos koskettaa niillä käsillä kasvoihin...

        Minulla on kumiallergia, astma ja kaikenlaisia muita allergioita, koska olen atoopikko. Otan joka päivä antihistamiinin. Ei se kylläkään kumiallergiaan minulla tehoa. Muita oireita sen helpottaa huomattavasti. Joudun olemaan jatkuvasti varuillani kumiallergiani suhteen. Aina pitää muistaa muistuttaa lääkäreitä ja hoitajia, vaikka kaikissa papereissani ja tietokoneella terveyskeskuksessa, sairaalassa ja työterveysasemalla on asiasta maininta. Sitä ei huomioida välttämättä, jos ei itse ole suuna päänä asiasta toitottamassa.


      • lateksiton kirjoitti:

        On mielenkiintoista kuulla muidenkin kokemuksia ja etenkin tietoa siitä, mitkä muut allergiat saattaa liittyä kumiallergiaan. Se on vaikea allergia, kun se on läsnä ympäri vuoden ja vähän joka paikassa. Olen miettinyt antihistamiinin syömistä, mutta sitäkin täytyisi syödä koko ajan.
        Joka päivä tulee jostakin ns.nokkosrokkoihottuma kovan kutinan kanssa. Usein käsivarret tavoittaa johonkin ja hävettää kun iho on tulipunainen ja turvoksissa. Ja vielä jos koskettaa niillä käsillä kasvoihin...

        Mä olen ammatiltani kokki. Ammattikouluaikoina alkoi käsineistä (tavalliset keltaiset kumihanskat ja ohuemmat, läpinäkyvät) helvetinmoinen kutina. Kävin allergiatesteissä iho- ja allergiasairaalassa, mutta muistaakseni kumia ei edes testattu - tai jos testattiin, en ollut allerginen sille. Kutinaan määrättiin jotain litkua ja siitä alkaen olen rasvaillut käsiä.

        Nyt kun olen ollut poissa työelämästä jonkin aikaa, ovat oireet olleet lievempiä. Kädet tosin on ihan korput, auki ja hilseilevät tosi paljon. Vinyylihanskoja joutuu käyttämään tämän tästä, ettei tule iho- ja/tai verikosketusta ruuan kanssa. Tänään käytin pitkästä aikaa kumihanskoja (niitä paksuja keltaisia) ja käytön jälkeen iho kuoriutui täysin kämmenpohjista. Samoin käy sitrushedelmien - etenkin mandariinien kanssa.

        Kaipa edessä on uudet allergiatestit...


      • Anonyymi
        sshssh kirjoitti:

        Mä olen ammatiltani kokki. Ammattikouluaikoina alkoi käsineistä (tavalliset keltaiset kumihanskat ja ohuemmat, läpinäkyvät) helvetinmoinen kutina. Kävin allergiatesteissä iho- ja allergiasairaalassa, mutta muistaakseni kumia ei edes testattu - tai jos testattiin, en ollut allerginen sille. Kutinaan määrättiin jotain litkua ja siitä alkaen olen rasvaillut käsiä.

        Nyt kun olen ollut poissa työelämästä jonkin aikaa, ovat oireet olleet lievempiä. Kädet tosin on ihan korput, auki ja hilseilevät tosi paljon. Vinyylihanskoja joutuu käyttämään tämän tästä, ettei tule iho- ja/tai verikosketusta ruuan kanssa. Tänään käytin pitkästä aikaa kumihanskoja (niitä paksuja keltaisia) ja käytön jälkeen iho kuoriutui täysin kämmenpohjista. Samoin käy sitrushedelmien - etenkin mandariinien kanssa.

        Kaipa edessä on uudet allergiatestit...

        Kerrankin joku, jonka myös vältettävä erityisesti mandariiniä!


    • Leikkauspotilas

      Olin äskettäin tähystysleikauksessa paikallisessa keskussairaalassa. Ennen leikkausta minulle laitettiin "kumiset" tukisukat estämään tukoksien tuloa.
      Leikkausta seuraavana päivänä tunsin voimakasta kipua toisen sukan yläosassa ja kun sitä tutkittiin löytyi kolme ISOA palorakkulaa ja useita pieniä vesikelloja rivissä sukan alta.
      Lääkärin reaktio oli: varmaankin kumiallergiaa,on kuin ruoskalla lyöty, ei hoitoa. Pääsin samana päivänä kotiin ja nyt odotan vain milloin ne puhkeavat ja jääkö näistäkin pahat arvet.

      • viveca

        Hei sinä leikkauspotilas! Oletko miettinyt kumpi olisi ollut huomattavasti vaarallisempaa.. Allerginen reaktio vai tukokset jaloissa??


    • vaiva..

      Mulla on todella vaikea:) Lääkäri lapputestin jälkeen otti kuvia lääkäreiden arkistoihin, oli kuulemma selässä niin pahat ja näkyvät ihottuma-reaktiot kumisarjoista ettei ole ennen nähnyt.

      Ite kierrän kaukaa kumiset siivouskäsineet ja kondomit. Onneks on lateksittomia vaihtoehtoja molemmissa.

      Nykyään osaa ihan automaattisesti vältellä kaikkea kumista. Mulla suurimmat välttelyn kohteet on

      - kumikäsineet
      - kondomit
      - meikkisienet
      - tietyt alushousut, joissa erikoinen kuminauha


      Mulla oireina oli yleensä aina kasvojen punoitus ja turvotus, ihottuma, vesirakkulat, alapäässä haavaumia ja ihottumaa

      Hoitona oon käyttänyt vaan kortisonivoidetta, kerran jouduin ottaa kortisonipiikin. Jos kortisonia ei oo saatavilla, kyypakkaus on hyvä ensiapu, sisältää nääs kortisonia.

    • Bikinitkö päälle?

      Kumiallergiani on melko lievä. Ensimmäiset oireet tulivat alushousuista. Vaihdoin ne kuminauha sisäänommeltuna ja se auttoi. Nyt vaan tuntuu siltä, että yläosaa alkaa poltella pikku hiljaa. Vaihtamalla mallia selviän jotenkuten , mutta en tiedä, kuinka kauan.Mistä löytäisin rintsikat ilman, että kuminauha ei kosketa ihoa. Bikinitkö?

    • kamala allergia

      On todella helpottavaa kuulla, etten ole yksin tämän asian kanssa. Kumiallergia ajaa minut hulluksi. Se alkoi vielä niin salakavalasti. Jalkapohjiini alkoi ilmestyä rakkuloita ja kamalaa kutinaa, joka muuttui muutaman päivän kuluessa halkeilevaksi ihoksi ja toisinaan oli molempia. Kahteen kertaan ne tulehtuivat niin, että mentiin ambulanssilla sairaalaan ja pahimmalla kerralla en pystynyt kahteen viikkoon kävelemään helvetillisen kivun takia.

      Sitä tutkittiin ja tutkittiin pari vuotta, epäiltiin ties mitä mutta ihotautilääkäritkään eivät osanneet epäillä muuta, kuin atopian aiheuttamaa infektioekseemaa joka on päässyt kroonistumaan.

      Jossain vaiheessa itselläni sitten välähti, kun ostin uudet talvikengät ja käytin niitä ahkerasti ja vähitellen ihottuma katosi. Kun taas otin toiset kengät käyttöön, ihottuma palasi. Vanhoissa oli kumipohja, uusissa ei. Kenkien pohjat ovat todella usein kumia ja minulla alkaa iho reagoimaan paksunkin sukan läpi. Olin aiemmin jo saanut ärsytystä kondomeista ja kumikäsineistä mutta jotenkin kumiallergia ei kuitenkaan tullut kenelläkään mieleen kun jalkaparkojeni kohtaloa vatvottiin. Näin jälkeenpäin tuntuu typerältä, ettei se tullut omaan eikä yhdenkään lääkärin mieleen.

      Monet ihanat kengät on sen jälkeen jääneet käyttämättä, toki pohjalliset toimivat joissain kengissä mutta esimerkiksi sandaaleita on mahdoton saada jalkaystävällisiksi.

      Lisäksi on juurikin koivu-, leppä- ja pujoallergia, todella paha nikkeliallergia ja laktoosi-intoleranssi. Ja olen juurikin atoopikko.

    • A.Allergikko

      Hei! Nostan vanhaa aihetta, koska tämä löytyy Googlesta.

      Millaisia kokemuksia on muilla? Haluaisin lukea niistä.

      Itse taidan olla kumiallergikko. Tai sitten allerginen sen käsittelyaineille.

      Itse yritän panostaa suoliston hyvinvointiin ja immuunipuolustuksen vahvistamiseen. Allergiat johtuvat nimittäin näistä. "Leaky gut" ja huono immuunipuolustus ovat todella paha asia allergioiden suhteen.

      Apteekeista saa Camucinia, joka on diamiinioksidaasia ja se tuhoaa histamiinia. Allergialääkkeet eivät tuhoa histamiinia.

    • A.Allergikko

      Myös taudit voivat aiheuttaa allergioita, mm. borrelioosi.

    • sannimaria

      On kohta vuoden ollut kumiallergia. (79v) Sain siihen kortisonivoidetta ja histamiinia sekä yleisvoidetta, kun vanhan iho kuivuu. Olen vaihtanut patjat ja poistanut kaiken mahdollisen, myös elastaania ja lyosellia sisältävät tekstiilit. Vielä on kumia jossakin. kutian koko kropaltani päänahkaa myöten.
      Halusin eroon kortisonista. Kokeilin sitten kosteutusta: Suihku (ei pyyhettä), Siankärsäteellä imeytetty pyyhe, jolla pyyhin koko kroppani, erityisesti kutiavat, Luomu cookosrasvalla voitelu (sulaa käsissä), syytä liikkua alasti vartin verran. Sitten jollakin hyvin levittyvällä kosteusvoiteella edelleen koko kroppa. Kyllä siinä tunti hujahtaa, mutta saan rauhan jopa muutamaksi päiväksi. Lykkyä tykö.

    • Anonyymi

      Täällä uusi kumiallergikko ja nyt pitäisi alkaa etsimään kumittomia vaatteita. Mitkä kengät ovat sopineet teille kumiallergikoille? Niistä kun on hankala tietää sisältävätkö kumia. Myös muut kumittomat tuotteet kiinnostaa kun tuntuu, että aika huonosti löytyy mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      311
      3700
    2. 208
      3019
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2574
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      171
      1355
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe