Hei !
Minulla on lapsena ollut koira ja jyrsijöitä ja ihan pienenä diagnosoitu allergiani katosi.
Kotoa pois muuttaessani koira-allergia puhkesi jälleen, mutta lievänä. Silmä ja nenä oireita tulee, joskus taas ei. Oireet eivät ole pitkäkestoisia, mutta yltyy jos silmiä hankaa jne.
Haluaisin kuulla kokemuksianne allergisena koiranomistajina?
Tiedän kyllä riskit, ja tiedän vähemmän allergisoivista roduista.
Haluan koiran koska se on minulle sydämen asia.
Voikko allergian kanssa oppia elämään ??
21
636
Vastaukset
- perheen isä
"Silmä ja nenä oireita tulee, joskus taas ei. Oireet eivät ole pitkäkestoisia, "
Tapahtuuko (alkaako) tuo, jossain tietyssä paikassa tai huoneessa? (wc tilat, makkari...)
Tuttuni kärsi muuton jälkeen samasta oireilusta ja kyse oli lievästä kosteusvauriosta ja siitä johtuvasta syystä..- fhkjhflewhfdl
Oireet voi tosiaan olla vaikka mistä muustakin, ovat voineet lieventyä tai vahvistua, oireilu ei aina kerro kaikkea.
- vuokkoO
Ei vaan oireita tulee siitepölystä kesällä.
Muutoin oirehdin siis koirista, mutta vaihtelevalla menestyksellä... riippuen myös koirastakin . - perheen isä
vuokkoO kirjoitti:
Ei vaan oireita tulee siitepölystä kesällä.
Muutoin oirehdin siis koirista, mutta vaihtelevalla menestyksellä... riippuen myös koirastakin ."Muutoin oirehdin siis koirista, mutta vaihtelevalla menestyksellä... riippuen myös koirastakin "...???
- VuokkoO
perheen isä kirjoitti:
"Muutoin oirehdin siis koirista, mutta vaihtelevalla menestyksellä... riippuen myös koirastakin "...???
niin riippuu koirasta. Toisista koirista tulee, toisista ei.
- allergikko myös"
Allergiasta ei aina seuraa vaaraa, milulle ainakaan. Monesta koirasta on pari viikkoa tullut hiukan silmien kutinaa ja nuhaa, mutta oireet ovat vähentyneet aina aikanaan. Lääkärit ovat kieltäneet minua menemästä koirien lähelle, mutta he ovatkin työssään ylivarovaisia ja kieltävät liian herkästi allergisia ihmisiä lähestymästä koiria, joka johtuu siitä, että he eivät itse pysty ihmisiä seurailemaan koirian lähettyvillä ja pelkäävät saavansa syyt omille niskoilleen, jos joitain vakavia oireita tulee.
Allergia on allergia, mutta lievä on lievää.
Minä olen koirille allerginen, mutta allergia ei ole tuottanut minulle mitään vaarallisia oireita, ainoastaan jonkin aikaa nuhaa ja silmien vuotoa. Itse asiassa oireeni ovat koirien seurassa alkaneet jopa heikkenemään, sitä mukaa, mitä useammin ja enemmän koiria tapailen :-)
Mutta jos oireet menevät liian pahoiksi, niin varma keino niiden parantamiseen ja lähes kokonaan hävittämiseen on siedätyshoito.- vuokkoO
mistätänhän tuonkin osaisi ennustaa, onko allergia lievää vai ei.. ?? kun oireet mullakin on silmät ja nenä ja yleensä tulevat ensimmäisenä päivänä koiran seurassa. seuraavana päivänä oireet johelpottuvat. taloudessa jossa koirapölyä ei valmiiksi ole, ja koira tulee sinne ei allergiaa edes tule. vaikea on ennustaa voiko allergiani kanssa elää vai ei... Höh. kaikki sellaiset tuttuni jotka ovat allergisena ottaneet koiran, ovat edelleen hyvissä voimissa koiransa kanssa. mutta olen kyllä lukenut muunkinlaisista karmaisevista kokemuksista :(
- minun mielipiteeni
vuokkoO kirjoitti:
mistätänhän tuonkin osaisi ennustaa, onko allergia lievää vai ei.. ?? kun oireet mullakin on silmät ja nenä ja yleensä tulevat ensimmäisenä päivänä koiran seurassa. seuraavana päivänä oireet johelpottuvat. taloudessa jossa koirapölyä ei valmiiksi ole, ja koira tulee sinne ei allergiaa edes tule. vaikea on ennustaa voiko allergiani kanssa elää vai ei... Höh. kaikki sellaiset tuttuni jotka ovat allergisena ottaneet koiran, ovat edelleen hyvissä voimissa koiransa kanssa. mutta olen kyllä lukenut muunkinlaisista karmaisevista kokemuksista :(
Minusta sinun ei pitäisi ottaa koiraa. On yksi asia, jos taloudessa on jo koira ja jollekin perheenjäsenelle puhkeaa allergia. Silloinkin on tosi vaikea paikka, jos koirasta joutuu luopumaan, siis ihmisten itsensä kannalta. Kiertolaiseksi mahdollisesti joutuvasta koirasta puhumattakaan.
Mutta on ihan toinen asia, jos sellainen, joka tietää olevansa allerginen koirille, ottaa yhtään minkään koiran (vaikka muka vähemmän allergisoivaakin rotua). Se on kokeilua koiran kustannuksella. Ja minun mielestäni väärin, vaikka kuinka kannustavat kanssaihmiset vakuuttelisivatkin, että "kyllä koira sopeutuu uuteen kotiin". Voi sopeutuakin tai olla sopeutumatta, mutta miksi silloin ottaa koiraa lainkaan koekappaleeksi?
- Samixi31
minä astmaatikko ja allergikko omistan kaksi koiraa ja ne nukkuu jopa sängyssä. Siedätys hoidolla, en oireile omille koirille. Nyt täysin ilman lääkitystä. Hanki koira ja ota antihistamiinia , zyrtex, kestine jne.
toinen meillä kk mäyräkoira joka on parempi vaihtoehto, karva karkeaa eikä pahemmin hilseile, toinen on tipsu ja karva muistuttaa kissan karvoja.. - Allergiapariskunta
Meillä on kissa ja koira. Molemmilla allergiaa, minulla lievää, avomiehelläni aika paha.
Olemme molemmat siedättyneet lemmikeillemme. Tiesimme siedätystaipumuksesta joten siksi uskalsimme
ottaa nämä vekarat. Meillä on ollut mahdollisuus oleskella jonkun tutun koiran/kissan kanssa PITKÄÄN ja todettu että sitä yhtä yksilöä kohtaan siedättyy aikanaan.
Avomieheni kärsi kyllä jopa hengitysahdistuksista alkuun kissan kanssa mutta nyt hän on jo oireeton ja kanniskelee kissaa olkapäillä jatkuvasti. Sänkyyn emme kuitenkaan lemmikkejä päästä. Avomieheni saa kuitenki heti aina oireita jonkun muun kotona jostakin toisesta lemmikistä.
Paras olisi jos voisit vaikka harjoitella puolisen vuotta jonkun tutun lemmikin kanssa ja katsoa helpottaako allergia kun altistuu vaan sille yhdelle koko ajan.- vuokkoO
Kiitos vastauksista.
Lapsena olen siedättynyt kaikille omille lemmikeille ja oireita ei tullut enää kenenkään toisenkaan koirasta. Kissa-allergia minulla on ollut aina.
Nyt aikuisena niiskutus ja silmien kutina on palannut.
Sinä Samixi voisitko kertoa hieman tarkemmin kokemuksistasi ?? Olen ajatellut, että antihistamiinin avulla voin ihan hyvin olla koiran kanssa... ?? Kuinka kauan sinulla meni siedättyä ja tuliko sinulle oireita antihistamiinin kanssa ? Olen ajatellut pientä lyhytkarvaista rotua. ( ei allergia ystävällinen tosin ). - vuokko=
vuokkoO kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Lapsena olen siedättynyt kaikille omille lemmikeille ja oireita ei tullut enää kenenkään toisenkaan koirasta. Kissa-allergia minulla on ollut aina.
Sinä Samixi voisitko kertoa hieman tarkemmin kokemuksistasi ?? Olen ajatellut, että antihistamiinin avulla voin ihan hyvin olla koiran kanssa... ?? Kuinka kauan sinulla meni siedättyä ja tuliko sinulle oireita antihistamiinin kanssa ? Olen ajatellut pientä lyhytkarvaista rotua. ( ei allergia ystävällinen tosin ).niin ja minulla ei ole mahdollisuutta olla kenenkään ulkopuolisen koiran kanssa noin pitkiä aikoja. valitettavasti.
- mitäs jos
vuokko= kirjoitti:
niin ja minulla ei ole mahdollisuutta olla kenenkään ulkopuolisen koiran kanssa noin pitkiä aikoja. valitettavasti.
Koiran karvan pituus tai aikuiskoko eivät vaikuta mitään sen allergisoivuuteen (ajatellut pientä lyhytkarvaista rotua). Mitä aiot tehdä, jos et pärjääkään ottamasi koiran kanssa?
- all.koiranomistaja
vuokkoO kirjoitti:
Kiitos vastauksista.
Sinä Samixi voisitko kertoa hieman tarkemmin kokemuksistasi ?? Olen ajatellut, että antihistamiinin avulla voin ihan hyvin olla koiran kanssa... ?? Kuinka kauan sinulla meni siedättyä ja tuliko sinulle oireita antihistamiinin kanssa ? Olen ajatellut pientä lyhytkarvaista rotua. ( ei allergia ystävällinen tosin ).Jos jo saat oireita koirista, on mahdollista, että siedätyt koirallesi. Mutta todennäköisempää on, että oireet säilyvät tai jopa vähitellen pahenevat. Tuntuu aika ikävältä sekä koiraa että sinua kohtaan ottaa koira "kokeiltavaksi". Jos sinulle ei tule oireita nimenomaan koirista, voit mielestäni hyvin ottaa koiran. Nykyään kai suositellaan, että ei pidä välttää "mahdollisia" allergeeneja allergian puhkeamisen pelossa.
- 4rtghjkol
all.koiranomistaja kirjoitti:
Jos jo saat oireita koirista, on mahdollista, että siedätyt koirallesi. Mutta todennäköisempää on, että oireet säilyvät tai jopa vähitellen pahenevat. Tuntuu aika ikävältä sekä koiraa että sinua kohtaan ottaa koira "kokeiltavaksi". Jos sinulle ei tule oireita nimenomaan koirista, voit mielestäni hyvin ottaa koiran. Nykyään kai suositellaan, että ei pidä välttää "mahdollisia" allergeeneja allergian puhkeamisen pelossa.
Voisit kysyä joltakin kasvattajalta saisitko aikuisen koiran hoitoosi vähäksi aikaa, esimerkiski pariksi viikoksi. Uskoisin että tuossa ajassa selviäisi jo jotain. Itse tein aikanaan samoin, kasvatajan nimestä ei vain ole enää hyötyä kun on jo kuollut, mutta eiköhän jostain löytyisi.
- ffrr aaalh
all.koiranomistaja kirjoitti:
Jos jo saat oireita koirista, on mahdollista, että siedätyt koirallesi. Mutta todennäköisempää on, että oireet säilyvät tai jopa vähitellen pahenevat. Tuntuu aika ikävältä sekä koiraa että sinua kohtaan ottaa koira "kokeiltavaksi". Jos sinulle ei tule oireita nimenomaan koirista, voit mielestäni hyvin ottaa koiran. Nykyään kai suositellaan, että ei pidä välttää "mahdollisia" allergeeneja allergian puhkeamisen pelossa.
Allergiasta tulevien oireiden lieventämiseksi on minun käsitykseni mukaan kerättävä vastustusvoimaa, eli hiljattain totuteltava tiettyihin allergiakoteisiin. Niiden pelkkä välttäminen altistaa niille entistä enemmän, minun käsitykseni mukaan. Monet hankkivat koiria ja kissoja allergisinakin, eikä lopputulos yleensä vaikuta päättyvän huonosto, vaan monet taitavat siedättyä omille lemmikeilleen melko nopeasti. Tietysti allergisena kumminkin alussa joitain oireita tulee tietyistä kohteista, mutta mahdollisuus on minun mielestäni siedättyä niille, kun jonkin aikaa koittaa niitä sietää.
Mutta en ole varma. Hankala tilanne kyllä. - Kovastikoiranhaluava
ffrr aaalh kirjoitti:
Allergiasta tulevien oireiden lieventämiseksi on minun käsitykseni mukaan kerättävä vastustusvoimaa, eli hiljattain totuteltava tiettyihin allergiakoteisiin. Niiden pelkkä välttäminen altistaa niille entistä enemmän, minun käsitykseni mukaan. Monet hankkivat koiria ja kissoja allergisinakin, eikä lopputulos yleensä vaikuta päättyvän huonosto, vaan monet taitavat siedättyä omille lemmikeilleen melko nopeasti. Tietysti allergisena kumminkin alussa joitain oireita tulee tietyistä kohteista, mutta mahdollisuus on minun mielestäni siedättyä niille, kun jonkin aikaa koittaa niitä sietää.
Mutta en ole varma. Hankala tilanne kyllä.Olen Kovasti miettinyt koiran hankintaa. Olen 17 vuotias ja meillä olisi aktiviteettejä täyteinen ja rakastava koti, kun ollaan mietitty jackrusselia. Aiempaa koira kokemusta on kun aina ollut koira meillä mutta tällä hetkellä ei ole. Mutta.. Se ISO mutta.. Minun elämän aikana tasan KAKS koiraa on tehnyt allergisia oireita (ei meillä asuneet) niin mietin millanen on jackrusseli onko miten allergisoiva??? Yleensä vaikka suht paljon koirien kanssa touhuilen jne, ei ole mitään oireita tullut mutta nuo muutamat kerrat mietittyttää... Mitä mieltä olette?
- allergikko: koiranen
Kovastikoiranhaluava kirjoitti:
Olen Kovasti miettinyt koiran hankintaa. Olen 17 vuotias ja meillä olisi aktiviteettejä täyteinen ja rakastava koti, kun ollaan mietitty jackrusselia. Aiempaa koira kokemusta on kun aina ollut koira meillä mutta tällä hetkellä ei ole. Mutta.. Se ISO mutta.. Minun elämän aikana tasan KAKS koiraa on tehnyt allergisia oireita (ei meillä asuneet) niin mietin millanen on jackrusseli onko miten allergisoiva??? Yleensä vaikka suht paljon koirien kanssa touhuilen jne, ei ole mitään oireita tullut mutta nuo muutamat kerrat mietittyttää... Mitä mieltä olette?
Minulla oli tosiaan sama ongelma, oikeastaan jopa pahempikin (oireita tuli paljon ja pahempia), mutta nyt ei enää tule koirista mitään oireita. Minä itse vain en voinut elää ilman koiraa. Onneksi oireeni loppuivat ajan kanssa lähes tyystin. Ehkä väliin saattaa yhä joistain koirista hiukan nuhaa tulla, mutta koko ajan vain hervemmin.
- Kovastikoiraahaluava
allergikko: koiranen kirjoitti:
Minulla oli tosiaan sama ongelma, oikeastaan jopa pahempikin (oireita tuli paljon ja pahempia), mutta nyt ei enää tule koirista mitään oireita. Minä itse vain en voinut elää ilman koiraa. Onneksi oireeni loppuivat ajan kanssa lähes tyystin. Ehkä väliin saattaa yhä joistain koirista hiukan nuhaa tulla, mutta koko ajan vain hervemmin.
Joo mulla siis ihan sama juttu enne tuli aivan jumalattoman kovat oireet silmät turpos ja näin nyt saattaa vähän nokka vuotaa (jos EN ole ottanu allergia lääkettä) Mitä mieltä sinä olisit ? Jackrusseli olis se rotu mitä oon pitköän jo halunnut...
- tyttö&hava(t)
Kovastikoiraahaluava kirjoitti:
Joo mulla siis ihan sama juttu enne tuli aivan jumalattoman kovat oireet silmät turpos ja näin nyt saattaa vähän nokka vuotaa (jos EN ole ottanu allergia lääkettä) Mitä mieltä sinä olisit ? Jackrusseli olis se rotu mitä oon pitköän jo halunnut...
Voi kuule kun meillä on kaksi koiraa ja minulla allergia ja veljellä astma. Hyvin menee. Koirat ovat Havannankoiria joilla ei ole aluskarvaa, eikä YHTÄÄN hilsettä.
- Kovastikoiraahaluava
tyttö&hava(t) kirjoitti:
Voi kuule kun meillä on kaksi koiraa ja minulla allergia ja veljellä astma. Hyvin menee. Koirat ovat Havannankoiria joilla ei ole aluskarvaa, eikä YHTÄÄN hilsettä.
Joten mitä luulet olisikohan mahdollista koira hommata. Itselläni on niin lievä että itse tulen kyllä toimeen ja allergia lääkkeet on sitä varten vaikka hyvin harvoin niitä syönkään mutta kuitenkin, meillä on yksi lapsi kuka on vähän enempi allerginen mutta ei ihan kamalasti sekään niin jos siivoaa tiheämmin ja se ottaa allergia lääkkeen jos on tarvis niin mitä luulette? ja voihan koira olla kesällä ulkonakin meillä kun on tosi iso piha ja iso talo niin ei samassa nurkassa allerkikon kanssa tarvitsisi olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861303
- 1101143
- 761027
- 115972
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693