SIANLIHA-allergia?

kiitos vastauksesta

Yritin etsiä netistä tietoa, voiko aikuinen ihminen olla allerginen sianlihalle, mutta löysin vain sellaista tietoa, että koirat voivat olla allergisia sianlihalle, samoin pienet vauvat.

Olisin kiitollinen, jos tällaisia aikuisia ihmisiä löytyy ketkä ovat sianlihalle allergisia, että jos he viitsisivät vastata!

Ja vielä, miten allergia on todettu ja minkälaisia oireita aiheuttaa?

23

14851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henkka68

      olen reilu 40 vuotias mies.
      Itselläni on oireillut kutinana useamman vuoden allergiaa ei ole todettu kuin itse tutkimalla kaikki muu liha käy mutta ei sianliha. kutina on ihan mahdoton ja lihas ja nivel kivut en voi syödä edes yhtä makkara siivua jossa on sianlihaa ainut joka vähän lievittää on juoda vettä mahdollisemman paljon kolmesta neljään litraan.
      olisi hyvä jos pääsisi vaivasta eroon mutta luulen että pelkkä sianliha ei ole aiheuttaja esim Venäjällä syödessäni sianlihaa aiheuttavia tuotteita oiret ovat huomattavasti lievempiä.
      Luulen syyn olevan sikojen syömässä rehussa.

      • Anonyymi

        Kokeile varovasti harmaasuolattua sianlihaa. Minä en en saa siitä oireita.
        Migreenin minulla aiheuttaa nitriitti joka antaa lihalle punaisen värin. Luulen että tuo nitriitti on myös syöpää aiheuttavaa.


    • 7+7=?

      Minulla menee maha sekaisin sianlihasta.

    • puutakovaimitä

      Kaikenlaista olen luullut. Gluteenitonta ruokavaliota noudattanut jolloin maha pysyy parempana, mutta ei silti ole oikein riittävän "hitaasti" toimiva.
      Makkaraa tai sianlihaa en ole syönyt pitkään aikaan koska parempiakin vaihtoehtoja on ollut.
      Tänään söin muutaman paistetun pekonisiivun ja sen jälkeen olenkin istunut pöntöllä pari tuntia.
      Olisihan se kiva tietää mikä on vikana ja mikä aiheuttaa mitäkin mutta yleinen- tai työpaikkaterveydenhuolto ei ole tuollaisista asioista kiinnostunut. Täytyy jatkaa kokeiluja.

      • eikä ole ruikulla.

      • eiSianlihaa

        voi olla sianlihalle allerginen...itse olen nyt 26v. ja olen ollut syömättä sianlihaa periaatteessa nyt n.10v. tulin tuolloin kaikesta lihasta todella kipeäksi, mutta kun uskaltauduin taas jälleen hiljalleen kokeilemaan kaikkea, pystyin syömään kanaa,kalkkunaa ja nautaa, mutta en sianlihaa. Vatsani tulee todella kipeäksi, ja tuntuu että hengittäminenkin ottaa jo kipeää. En pysty tekemään mitään muuta kuin olemaan yhdessä asennossa ja keskittyä hengittämään. Helpotus on tullut yleensä n.4 tunnin kuluttua....En siis syö sitä enää ollenkaan ja ikäväkään ei ole yhtään! harmittaa vain kun suomessa on niin paljon tuotteita, jotka sisältävät sianlihaa.... Terveydenhoitajani neuvoi minut allergiatesteihin nyt, ja olenkin menossa piakkoin....saa nähdä todetaanko siellä, vaikka lääkäri on sen jo oireiden perusteella todennut.


      • Sytykepala

        Allergiasta pikkaisen. Itellä lihakset ja keho tuntuu samalta kuin 100 asteinen sauna. Just äsken vetäsin kasleria vaihteeksi kun oli edullista. Yön yli muhinut ja kunnolla valmistettu. Jostain syystä possusta menee joka paikka tuleen, mutta muusta ei. Muistelen että rotan liha aiheuttaa vastaavaa reaktiota ihmisessä. Allergioista en tiedä. Ei ole vaivannut liiemmin. Ruokailusta mennyt 45 min ja suihku sen jälkeen. Muuta en osaa sanoa. En ole kuullut vastaavasta muuten joten jos joku tarvitsee infoa niin perustiedot: 190cm, 85kg, ok kunto ja 26v. Ei sairauksia menneisyydessä. Ärsyttää vaan kun keho palaa ympärillä ja kestää 3h jopa.


      • Anonyymi

        Olet oikealla linjalla. Jatka kokeiluja ja tarkkailua.
        Luulen että tuore kala ei aiheuta kellekään mitään vaivaa.
        Siis tuore hajuton kun ostaa, hajuton kun laittaa. Mitään hajuja ei saa syntyä. Jos tulee haju mikä tahansa niin kala ei ole elintarviketta vaan tunkio tavaraa. Ravinnoksi laitettava kala ei saa lemahtaa miltään. Kun paistaa niin vain voissa, ei rasvaoissa. Eikä mausteita silloin ei suu tunne että ruoka on huonoa. Makuaisti on sitä varten että tiedetään että ruoka on hyvää ravinnoksi ja sopii syötäväksi. Mausteita pitää välttää henkeen ja vereen.


      • Anonyymi
        Sytykepala kirjoitti:

        Allergiasta pikkaisen. Itellä lihakset ja keho tuntuu samalta kuin 100 asteinen sauna. Just äsken vetäsin kasleria vaihteeksi kun oli edullista. Yön yli muhinut ja kunnolla valmistettu. Jostain syystä possusta menee joka paikka tuleen, mutta muusta ei. Muistelen että rotan liha aiheuttaa vastaavaa reaktiota ihmisessä. Allergioista en tiedä. Ei ole vaivannut liiemmin. Ruokailusta mennyt 45 min ja suihku sen jälkeen. Muuta en osaa sanoa. En ole kuullut vastaavasta muuten joten jos joku tarvitsee infoa niin perustiedot: 190cm, 85kg, ok kunto ja 26v. Ei sairauksia menneisyydessä. Ärsyttää vaan kun keho palaa ympärillä ja kestää 3h jopa.

        Ilmeiseti kyse on mausteista. Liha ei aiheuta moista. Koskaan ei pidä syödä valmiiksi maustetta. Ainoa mitä ruoka sallii on suola, jos ruoka on pilaantunutta niin suola korostaa pilaantumisen makuastissa. Jos taas ravinnoksi kelpaavaa niin suola taas korostaa ravinnon hienoa alkuperäistä makua. Vain mätää ruokaa pitää maustaa.


    • Ex-kissa-allerginen

      22 v. tyttärelle erikoislääkäri oli selittänyt, että sianlihassa olisi saman kaltaista proteiinia kuin kissa ja koira -allergioissa. Jätti ruokavaliosta pois sianlihan ja kissan läheisyydessä saadut allergiaoireet katosivat. Jos joskus syö vielä sianlihaa, niin ripuli tulee. Kissasta ei tarvinnut luopua. Myös ihon kutina on helpottanut.

    • hanna23

      Jos syön sianlihaa , kurkku turpoaa

    • Possunulkofile

      Possun ulkofilettä kun syön mulla aina ikeneet tosi kipeät.
      Paistan aina lihan kunnolla kypsäksi mut siitä huolimatta.

      • Anonyymi

        Vähän myöhään vastaus mutta itse saan sekä siasta että naudasta itseni todella kipeäksi. N2h syömisen jälkeen niskat alkaa särkeä ja särky menee niskasta pään yli silmille. Oireet kestää n 18h ja häipyvät sitten itsestään Burana helpottaa. Mutta nyt kun olen lopettanut ko tuotteiden syömisen on kaikki nivelkivut myös helpottaneet täysin. Ajoittain tulee kyllä testailua olisiko helpottanut mutta nyt 2v aikana ei ole muuttunut miksikään. Maha oireita ei ole eikä myöskään muita allergioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän myöhään vastaus mutta itse saan sekä siasta että naudasta itseni todella kipeäksi. N2h syömisen jälkeen niskat alkaa särkeä ja särky menee niskasta pään yli silmille. Oireet kestää n 18h ja häipyvät sitten itsestään Burana helpottaa. Mutta nyt kun olen lopettanut ko tuotteiden syömisen on kaikki nivelkivut myös helpottaneet täysin. Ajoittain tulee kyllä testailua olisiko helpottanut mutta nyt 2v aikana ei ole muuttunut miksikään. Maha oireita ei ole eikä myöskään muita allergioita.

        Itselleni edelliseen viestiin vastaten. Nyt on oireet Poissa. Ajattelin hieman asiaa pidemmälle, että tuosta lihasta pääsee siis jotain suoliston läpi liian helposti verenkiertoon, eli suolistossa vikaa. Jostain luin että gluteeniviljat erityisesti vehnä tuhoaa suolistoa, tein apteekin keliakia vasta-aine testin joka kylläkin oli negatiivinen. Olin 2kk luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla, maha toimi tuolloin ihana rauhallisesti 1krt päivässä. 2kk kohdalla jouduin menemään päivystykseen kovien mahakipujen vuoksi jonka seurauksena umpisuoli jouduttiin leikkaamaan. 1 kk leikkauksesta kokeilin syödä reilun annoksen sianlihaa😋 ja kaikki oireet oli poissa😎. Nyt jatkan gluteenitonta linjaa kun tuntuu niin hyvältä, ennen tätä testiä olin vähentänyt huomattavasti gluteeniviljojen käyttöä muttä siitä ei ollut merkittävää hyötyä. Gluteenittomuus poisti myös jatkuvan sitkeän limaisuuden. Tuo sianliha allergian parantuminen jäi ikävästi epävarmaksi johtuiko umpparileikkauksesta vai gluteenittomuudesta? Gluteenista tulevia vaivoja leikkaus ei tosin parantanut tai muuttanut.


      • Anonyymi

        Samat oireet. Ikeniä pakottaa ja tuntuu et hampaat kelluu suussa. Yleensä lihakastin tai lihakeiton yhteydessä tulee


    • Anonyymi

      Sianlihasta välitön ripuli ja karmea vatsakipu. Mikään muu liha ei aiheuta vastaavia oireita, oli rasvaista tai ei.

      • Anonyymi

        Olet syönyt vanhentunutta lihaa.


      • Anonyymi

        Oliko maustettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet syönyt vanhentunutta lihaa.

        Ei ole välttämättä vanhentunutta. Minä luulen, että nuo oireet johtuvat sianlihassa olevasta rasvasta; olen nimittäin itse huomannut, että esim. kyljyksien rasva menee minulla kropasta läpi parissa tunnissa ja tulee ripulina ulos. Tämä siis JOKA IKINEN kerta viisitoista vuotta putkeen, eri paikoissa ja eri ihmisten valmistamana. Liha ei voi olla vanhentunutta noin usein.

        Huom: naudanlihassa, kanassa, kalkkunassa ja kalassa oleva rasva ei aiheuta näitä oireita. Ainoastaan possu. Todennäköisesti sen koostumus on jotenkin erilainen ja aiheuttaa joillekin ihmisille yliherkkyyttä. Rasvan puolesta puhuu myös se, että esim. sika-nautajauheliha ei aiheuta oireita, eikä myöskään palvikinkkuviipaleet yms. Ainoastaan liha, missä sitä rasvaa on yhä kiinni.


    • Anonyymi

      Onko sille sialle syötetty härkäpapua rehuna ?

      Härkäpapu laukaisee tutkitusti autoimmuunisairauksia, muitakin kuin se favismi, erittäin vakavia, kuten SLE l. Lupus ja Dermatomyosiitti ym.

      Härkäpapua on markkinoitu ihmisille "terveystuotteena" ja syötetty lihatuotannon eläimille rehuna, vaikka on tutkitusti tiedossa, että härkäpapu voi olla esim. koronaviruksen kaltaisen pandemian laukaisijana.

      Näistä ei vain kerrota medioissa, kun härkäpapu on tuottajille, eli veroparatiisisijoittajille samanlainen rahasampo, kuin sote- ja sotabisnekset.

      Vastuulliset päättäjät Suomessa, olisivat jo vetäneet härkäpavun pois markkinoilta ja poistaneet sen lihakarjan rehukäytöstä.

    • Anonyymi

      Olet onnen suosima. Kerron sinulle pari varteen otettavaa sairautta jonka aiheuttaa sianliha. Mutta HUOMIO: ei kaikki!
      Ensihavainnoni oli että ikenet tulehtuivat.
      Myöhemmin havaitsin että selkäni tuli kipeäksi.
      Selkäni tuli niin kipeäksi että olin työkyvytön pitkään.
      Kuin vahingossa bongasin ilmoituksen Helsinginsanomista että Zinacsin on luonnon lääke jota Kiinassa on käytetty vuosi tuhansia. Siis inkivääriä ja jotain juuria ja ruohoja.
      Niitä sai jopa apteekista. Osin pari pakkausta jotka maksoivat melkoisesti siin ihan oikeasti. Tuumin että kokeilen tuotakin. Aloitin kuurin ja söin niitä ohjeen mukaan jonka jälkeen tauko ja sitten jatketaan tarpeen mukaan. No tauko tuli ja minähän jatkoin syömistä , eräänä päivänä kun tulin sisään jäi oven kahva käteeni , ovi olikin lukossa , karmi hajosi risteille . No en siinä vaiheessa hoksannut että selkäni ei ollut kipeä. Olin toipunut täysin ja kaikki lihaksen toimivat niin kuin pitikin, en vain muutoksen vuoksi kyennyt hallitsemaan voimiani. Lähes kaikki hajosi käsiin jos en oikein ajatellut että hellästi pitää käsitellä. Olin taivaassa, yli 30 vuotta ainaista kipua ja särkyä.
      Tuumin että kauankohan tätä onnea kestää , kestänyt on kunhan en syö sian lihaa.
      Nyt juuri tässä ja nyt on selkä kipeä kun söin paistettua kyljystä.
      Mutta tuo HUOM: kun syön kypsennettyjä suolalihaa ei selkäni tule kipeäksi.
      Aikoinaan SOK myi palvilihaa jossa oli sateenkaaren värit pinnassa. Se oli myrkkyä aivan kamalaa, jouduin monesti petiin sen vuoksi, selän ohella tuo laukaisi migreenin.

    • Anonyymi

      En voi syödä lainkaan sianlihaa. Suolisto tekee lakon kokonaan ja ihosta lähtee paha haju.
      Naudanliha ei aiheuta samaa. Sitäkin syön vain harvoin.
      Siipikarja ja kala ovat paradta ja tietysti kasvisruoka.
      Ihoni on parantunut lopetettuani sianlihan käytön.

    • Anonyymi

      Itselläni tulee kauhea ripuli. Testaan tämän aina silloin tällöin ja aina sama juttu, ilmiön olen havainnut 20 vuotta. Muut lihat ei aiheuta.

      Kauhein hetki oli 15v sitten häämatkalla Espanjassa, jossa saimme illalliseksi paikallisen lihalautasen. Vatsa alkoi kerätä nestettä hetikohta syömisen jälkeen ja loppuillan ripuloin yötä myöten. Puoliso ja muu seurue söi samoja annoksia ilman oireita joten ei ollut ruokamyrkytys. Vastaava tilanne toistui myöhemmin uudelleen. Välttelen lihaa.

      Tänään söin taas reissussa pari pikku münsteriläistä makkaraa. Terveiset vessasta! Siksi tämän keskustelun löysinkin..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe