Onko kummiudesta kieltäytyminen epäkohteliasta?

tokyowoman

Minun mielestäni jossain kohdassa kummiudesta kieltäytyminen on oikeutettua, sillä jotkut eivät halua kummilapsia, vaikka lapsista pitääkin tai joillain voi olla jo niin monta kummilasta, ettei halua enempää, joten onko kieltäytyminen epäkohteliasta ? Itselläni on 2 kummilasta ja haluaisin vielä muutaman kummilapsen, koska olen hyvin lapsirakas ihminen, mutta jos kummiksi pyydettäisiin monen monta kertaa, niin kyllä toivoisin etteivät vanhemmat loukkaantuisi siitä, etten suostu kummiksi. Varsinkin jos oma peruste kummiudesta kieltäytymiselle on hyvä. Itse ymmärrän jos joku ei halua tulevaisuudessa omien lapsieni kummiksi.

5

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • setstet

      no itse en edes pyytäisi jotakuta jolla on jo monta kummilasta.. pyysin monia ihmisiä kummiksi lapselleni ja heitä ei kiinnostanut ja minusta se oli loukkaavaa, mutta heillä oli syynä etteivät halunneet kirkon jäseniksi..

      • järjen äänestä

        Loukkaavaa? Tyyppiesimerkkinä taas äiti, jonka mielestä kaikkien muidenkin elämä tulisi pyöriä perheensä ympärillä.

        Voi kun moni ei halua juuri siksi enää kummiksi, koska eivät usko kirkon sakramentteihin tai eivät halua niitä tsiljoonia vaateita, mitä kummille tehtävässään lankeaa. Joo-joo sanotaan ensin, ettei mitään vaatimuksia, mutta kun jättää edes yhdet nimpparit väliin, niin alkaa naputus. Joten turha loukkaantua. En itsekään loukkaannu siitä, että paras ystäväni ei halua kaasokseni. Tehtävälista kun on melkonen :)


    • riittävästi kummi

      kaikille (jotka mahdollisesti voisivat olla pyytämässä jo paljon ennen kuin olisivat pyytämässä), että minä en ryhdy enää yhdellekään lapselle kummiksi (itselläni on jo tosi monta). Lisännyt olen myös, että jos ainokainen siskoni saa joskus lapsia, hänen lapsilleen kummiksi ryhdyn mutta ei enää muille. Eipä tuosta ole kenelläkään aihetta loukkaantua.

    • Omasta mielestäni

      on todella törkeää alkaa kummiksi jos oikeasti ei halua olla siinä 100% mukana. Itse ainakin haluaisin, että kummit ovat lapsen elämässä aktiivisesti mukana ja muutenkin jollakin tapaa läheisempiä kuin muut sukulaiset ja ystävät. Harmittaisi todella paljon, varsinkin lapsen vuoksi, jos pyytäisin jotakuta kummiksi lapselleni ja huomaisinkin parin vuoden kuluttua, ettei kummi olisi juurikaan mukana lapsen elämässä. Lahjoista en niinkään välitä, vaan tärkeämpää olisi esim. erityinen päivä kummin kanssa silloin tällöin, jätskillä käynti kesällä yms..

    • varakas-kas

      Olen itse ilmoittanut jo etten enää lähde kummiksi.
      Oli se sitten kohteliasta tai ei.
      Niin ihme odotuksia nykyajan kummeille asetetaan,että parempi kun ei sotkeudu koko asiaan.
      Voihan niitä lapsia hoitaa ja lahjoa muutenkin....jos haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe