Tosi "köyhiä"...

Kassa vaan

Työskentelen kaupan kassalla ja meillä voi ostaa ns. sossun lapuilla. Eli sosiaalitoimiston, seurakunnan ym. yhteisön myöntämällä ruoka-avustus lapulla. Näillä lapuillahan ei saa ostaa alkoholia, tupakkaa, lehtiä ym, vaan ne on tarkoitettu ruokaan ja hygienia tarvikkeisiin.
Eräs pariskunta tuli kassalleni ja heillä oli muutaman sossun lappu, joiden yhteisarvo oli muistaakseni n. 60 euroa. Pari maksoi ruuat tällä lapulla ja tämän jälkeen alettiin lappaa kaljasalkkuja hihnalle (useita) ja ne maksettiin sitten käteisellä. OLIVATPA TOSI AVUSTUKSEN TARPEESSA! Kaljaan on kyllä rahaa ja sitten vingutaan, kuinka köyhiä ollaan.
Saat...per... hel... itseltäni ei kyllä heru yhtään empatiaa näitä "köyhyyden" valittajia kohtaan. Täysi itse-aiheutettua!!

163

3463

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duunari vaa

mua kans vit...aa noi pummit ja huijarit. ihminen voi menettää paljon, mut sitten kun se menettää tolleen itsekunnioituksen, niin ei se ole enää ihminen. ehkä joku ihmisen irvikuva.

• avustuksiin.

400€kk tulorajaksi, eikä tätä enempää sossusta avustusta kuukaudessa, tällähän rahalla monen on tultava toimeen!

• Samoja kokenut

Vähän samanlaisia kokemuksia omilta kassa-ajoilta. Aika paljon oli niitä, jotka soskun lapuilla ostivat lähinnä vain herkkuja (karkkia, keksiä, sipsejä, limpparia...) eivätkä suinkaan ruokaa. Ei oikein empatia riitä, jos on muka nälkäänsä käyty ruokalappu ruinaamassa, ja sitten tuhlataan se täysin turhuuteen. Ymmärrän kyllä jos oikean ruoan lisäksi haluaa hieman jotain kivaa, mutta jos melkein kaikki ostokset ovat "jee kotibileet" linjalla, niin ei oikein mene enää läpi selitykset.

• Kuria maksuihin

Oikea nimitys tuollaisille huijareille on varas tai petturi. Hehän toimivat systemaattisesti huijaamalla yhteiskuntaa eli kaikkia muita kanssaihmisiä (me olemme yhteiskunta/maksajia)

• kyllästynyt maksaja

Meillä käy myös noita maksusitoumusasiakkaita ja eipä voi kun ihmetellä. On Jaffaa, suklaata, einespizzaa, paahtoleipää, leikkeleitä, juustoa. Kaikki niin tuikitarpeellista hengenpitimeksi. Muutamissa sossulapuissa vielä maininta, että tupakkatuotteita maksimissaan xxx eurolla. Just ja me maksetaan ja ne nauraa.

• _______________
        kyllästynyt maksaja kirjoitti:

Meillä käy myös noita maksusitoumusasiakkaita ja eipä voi kun ihmetellä. On Jaffaa, suklaata, einespizzaa, paahtoleipää, leikkeleitä, juustoa. Kaikki niin tuikitarpeellista hengenpitimeksi. Muutamissa sossulapuissa vielä maininta, että tupakkatuotteita maksimissaan xxx eurolla. Just ja me maksetaan ja ne nauraa.

no ruokaahan tuo on, vai eikö ole? Spaghettia, ketsuppia ja suolaako pitäisi ostaa?

• Opas!
        _______________ kirjoitti:

no ruokaahan tuo on, vai eikö ole? Spaghettia, ketsuppia ja suolaako pitäisi ostaa?

Sinut pitäisi sulkea juureksien ja vaikkapa raaan lihan ja kalan kanssa leiriolosuhteisiin opettelemaan syömistä ja moraalin alkeita!

• dmgjsömhömg
        _______________ kirjoitti:

Ainiin, eihän teillä vähäosaisilla ole aikoja laittaa ruuanlaittamisiin ja tiskaamisiin, vaan pitää henkensä pitimiksi tunkea kitusiinsa sitä mikä sinne vähimmällä vaivalla sinne uppoaa. Lapsetkin tykkäävät, eivätkä itseasiassa juuri koske muuhun kuin limppareihin, mehuihin, ranskanperunoihin ja kekseihin. Minkäs teet!

• Malice
        kyllästynyt maksaja kirjoitti:

Mitäs väliä sillä on syökö ihminen eineksiä vai perunoita ravinnokseen jos sillä pärjää? Eihän sitä tukea kuitenkaan heru kuin se tietty summa. Vai raivostuttaako kanssaihmisiä niin suuresti kun köyhä pilaa terveytensä roskaruualla, tuskin ;) Ja tuo ainainen "minun minun minun rahat".. kaikki se raha kiertää, köyhä kun ei paljon säästele

• toinen kassa

Oon k-kaupassa duunissa. Meillä on tullu riitaa näiden sossulappu tyyppien kanssa siitä, kun he eivät voi käyttää omaa plussakorttiaan maksaessaan kyseisellä lapulla. Koska he eivät maksa ruokiaann itse, he eivät myöskään saa kerryttää plussapisteitä itselleen. Mikä on täysin oikeus ja kohtuus. Siitä välillä kauhea riita, kun kyllä heidän mielestään pitäisi saada vielä tämäkin etu itselleen. Jos mä saisin ruuat ilmaiseksi, niin en hel... soikoon kehtais tollaisesta vaahdota. Ei noilla pummeilla oo mitään häpyä.
      En tiä, onks tää yleinen käytäntö kaikkialla, meillä ainaki kauppias on tehny tän päätöksen. Samat helvetin sosiaalitapaukset käy kuitenkin meiltä pöllimässä, niin yhtään turhaa etua niille ei anneta. Olen täsmälleen samaa mieltä.

• tehdään päätöksiä

Osalla on varmaan niin että sossu tekee päätöksen että toimeentulotuki maksetaan justiin näillä kupongeilla.Ei se ihmisten vika ole jotka asiakkaana saavat näitä kuponkeja.Hitto näitä asiakkaita tässä nöyryytetään ja muut ihmiset tajuavat asian taas erilailla.
        Joskus 15 vuotta sitten mullekkin ehdotettiin että lappu mukaan kauppaan niin sanoin että vitut en lähde tuollaiseen lappu juttuun mukaan.
        Jos olette kaupan kassalla töissä niin miksi vitussa arvostelette ihmisiä millä he maksavat.Katsotteko niitä kieroon jotka maksavat visa luotolla ruokaa,kaikista typerin systeemi kaiken kaikkiaan maksaa velalla ruoka.

• nbklkmölö
        tehdään päätöksiä kirjoitti:

Osalla on varmaan niin että sossu tekee päätöksen että toimeentulotuki maksetaan justiin näillä kupongeilla.Ei se ihmisten vika ole jotka asiakkaana saavat näitä kuponkeja.Hitto näitä asiakkaita tässä nöyryytetään ja muut ihmiset tajuavat asian taas erilailla.
        Joskus 15 vuotta sitten mullekkin ehdotettiin että lappu mukaan kauppaan niin sanoin että vitut en lähde tuollaiseen lappu juttuun mukaan.
        Jos olette kaupan kassalla töissä niin miksi vitussa arvostelette ihmisiä millä he maksavat.Katsotteko niitä kieroon jotka maksavat visa luotolla ruokaa,kaikista typerin systeemi kaiken kaikkiaan maksaa velalla ruoka.

Missähän tästä ketjusta mahtavat olla kaikki ne hurskaat jotka väittävät lapsineen elävänsä järkevästi maidolla, perunoilla, puurolla, jauhelihalla ja muiden järkevien peruselintarvikkeitten tarjoustuotteilla joista he luonnollisesti valmistavat taspainoisen ja maittavan aterian ihan itse.Yleensähän korkeintaan tonnikala kuuluu tämän foorumin hyveellisten köyhien vakavimpaan lipsahdukseen.

• Marsh_mallow

Sossun lapuilla maksavat maksattavat ostoksensa minun ja muitten töitä tekevien rahoilla. Kyllä silloin mielestäni on oikeus vähän valvoa sitä mihin ne rahat oikein käytetään. Jos vähäosaiset ovat raha-asioissaan toistuvasti selkärangattomia tai typeriä kuin pahaiset pikkukakarat, niin silloin heitä on kohdeltava sen mukaisesti.

• Syletyttää x 2
        nbklkmölö kirjoitti:

Missähän tästä ketjusta mahtavat olla kaikki ne hurskaat jotka väittävät lapsineen elävänsä järkevästi maidolla, perunoilla, puurolla, jauhelihalla ja muiden järkevien peruselintarvikkeitten tarjoustuotteilla joista he luonnollisesti valmistavat taspainoisen ja maittavan aterian ihan itse.Yleensähän korkeintaan tonnikala kuuluu tämän foorumin hyveellisten köyhien vakavimpaan lipsahdukseen.

Ihmeen hiljaa ovat edunsaajat tässä ketjussa. JOS kunniallisia köyhiä on olemassa, niin luulisi että olisi heidän etunsa mukaista on paheksua tällaista väärinkäyttöä. Syletyttää varsinkin se, että ihan yksittäistapauksista tässä ei taida olla kysymys, vaan pikemminkin varsin yleisestä tavasta.

Ja sitten itketään surkeana viikosta toiseen kuinka käytössä on vain muutama euro lapsiperheen tarpeisiin. Viimeisetkin siemenperunat on syöty ja polkupyörästäkin kumi puhjennut.

• .

"tehdään päätöksiä"! Samoilla linjoilla olen kanssasi

• ______________
        Syletyttää x 2 kirjoitti:

Ihmeen hiljaa ovat edunsaajat tässä ketjussa. JOS kunniallisia köyhiä on olemassa, niin luulisi että olisi heidän etunsa mukaista on paheksua tällaista väärinkäyttöä. Syletyttää varsinkin se, että ihan yksittäistapauksista tässä ei taida olla kysymys, vaan pikemminkin varsin yleisestä tavasta.

Ja sitten itketään surkeana viikosta toiseen kuinka käytössä on vain muutama euro lapsiperheen tarpeisiin. Viimeisetkin siemenperunat on syöty ja polkupyörästäkin kumi puhjennut.

olette te kyllä pölkkypäitä. "tehdään päätöksiä" kirjoitti asiaa, mutta sinulta meni täysin ohi. Jos nyt siis tarkoituksenasi oli jatkaa siihen kohtaa johon jatkoit.

• 7+4
        ______________ kirjoitti:

olette te kyllä pölkkypäitä. "tehdään päätöksiä" kirjoitti asiaa, mutta sinulta meni täysin ohi. Jos nyt siis tarkoituksenasi oli jatkaa siihen kohtaa johon jatkoit.

Varmaan ollaankin jos kiltisti makseteaan eräitten limut, kaljat, piparit ja sipsit. Siihen pitäisi tulla loppu nyt.

• selkeä tämä

Pummeja katsotaan aina kieroon, sille et voi mitään.

• pummit kuriin

Sano ettet myy juopuneille mitään ja käske ulos.

• myyjäskä

Meillä lopetettiin noiden sossun lappujen hyväksyminen kokonaan, kun siitä porukasta oli enemmän haittaa ku hyötyä. Meillä on sellainen "sisäinen häly", jossa kassat paino nappia, kun tätä sossu porukkaa tuli sisään kauppaan. Tää häly soi takatiloissa, jollon joku meni kameroille ja katto kyseisten tyyppien koko kaupassa olo ajan kameroita. Edelleen niin tehdään, jos joku hamppi tulee sisään kauppaan. Ollaan muuten saatu aikas monta varasta kiinni tällä systeemillä.
      Meillä kaikki kyllä huokas helpotuksesta, kun sossun laput lakkas käymästä meillä. Ainaki osa tästä sakista pysyy poissa.

• ______________

haha... Typerää. Hyvin todennäköisesti teillä on myös työntekijöitä jotka jatkuvasti varastavat. Saisitte varmasti myös paljon varkaita kiinni seuraamalla kaikkia punapaitaisia asiakkaita. En sillä, etteikö näissä sosiaalitapauksissa olisi enemmän varkaita.... Inhottaa kuinka katsot nenänvartta pitkin alaspäin ihmistä sen takia, että tämä on resuisen näköinen eikä tällä ole rahaa.

En muuten ole sosiaalitapaus tai edes työtön ;) Muuten vaan erikoisempi tapaus, jota nyppii ihmisten typeryys, omahyväisyys ja itsekkyys.

• yleistetäänpä vielä

kaikki vähälahjaiset muna-aivot, kun eivät mihinkään muualle kelpaa työtä tekemään ja se kyllä näkyy tässäkin ketjussa!

• Skeptikko
        yleistetäänpä vielä kirjoitti:

kaikki vähälahjaiset muna-aivot, kun eivät mihinkään muualle kelpaa työtä tekemään ja se kyllä näkyy tässäkin ketjussa!

Asiantuntemusta huokuva lausuntosi vahvistaa käsitykseni suomalaisen merkonomi ja tradenomi koulutuksen tasosta.

Noinhan se tietenkin on!

• 21

Osaavat nuo olla välillä irvokkaita. Kun itse olin kaupassa töissä, tuli eräs alkoholistipariskunta tuomaan tyhjiä oluttölkkejä tyhjissä lastenvaunuissa. Kaljaa kului ihan älyttömästi. Sitten kassalla itkettiin, kun neljä lasta otettiin huostaan, kun ei ollut varaa ruokkia. Oikeastaan koin erittäin paljon empatiaa heitä kohtaan. Miksei Suomi esimerkiksi pakota tällaisia raukkoja terapiaan?

• tarttis tehdä

Ei voi kylläkään paljon vaatia kun kaupan kassatyöntekijä käärmeissään henkilöistä jotka tulevat sossun lappujen kanssa ostoksille.Mitä sen väliä mitä ostavat kun eivät tuollaiset henkilöt tällä palstalla kirjoittele.

Ei kauppias ole pakotettu hyväksymään sossun lappuja jos sikseen tulee.Varastelu kylläkin sikseen sitten taas on perseestä kun hävikin sitten taas maksaa asiakkaat.

• 21
        tarttis tehdä kirjoitti:

Ei voi kylläkään paljon vaatia kun kaupan kassatyöntekijä käärmeissään henkilöistä jotka tulevat sossun lappujen kanssa ostoksille.Mitä sen väliä mitä ostavat kun eivät tuollaiset henkilöt tällä palstalla kirjoittele.

Ei kauppias ole pakotettu hyväksymään sossun lappuja jos sikseen tulee.Varastelu kylläkin sikseen sitten taas on perseestä kun hävikin sitten taas maksaa asiakkaat.

Itse asiassa nämä kyseiset henkilöt eivät maksaneet sossulapuilla. Enkä ollut käärmeissään, vaan säälin heitä.

• Malice

Terapiaa ei ole tarjolla lähellekään tarpeeksi edes sille ryhmälle joka sitä haluaisi. Suomessa leikataan mielellään hädän tullen varat terveydenhuollosta, nuorten ja lasten palveluista sekä vanhustenhuollosta. Sitten parempana kautena ei kuitenkaan elvytetä näitä palveluita.. ilmeisesti koska se ei ole "tarpeellista".. Sitten ihmetellään kun porukka kärsii päihdeongelmista eikä välitä vittujakaan yhtään mistään. Itse suosittelisin poliitikkojen palkkojen karsimista. Rikkaat rikastuuu, köyhät köyhtyy..

• 31

Ehkä valmiiksi pakatut ruokakassit olisivat paras ratkaisu monille näitten liikoja vapauksia antavien lappujen sijaan.

Minusta satunnaiset, ylimääräiset herkut - sipsit, karkit, keksit, suklaat ja muut roskaruuat pitäisi maksaa vaikka pullojen keräämisestä kertyneillä rahoilla. Tätä ketjua lukiessa tulee sellainen tunne, että monasti jo kotoa kerätyt pullot riittäisivät enemmän kuin mainiosti tähän tarkoitukseen.

Maksulappujen jakamista ja käyttöä pitäisi rajata entisestään, ja joko kontrolloida/valvoa/säädellä niiden käyttöä todellisen tarpeen mukaisesti. Jos autettava ei siihen itse kykene, niin oikeuksia olisi hänen parastaan ajatellen jotenkin rajoitettava ja säänneltävä. Näin olisi ensisijaisesti toimittava lapsiperheitten kohdalla. Roskaruuan kustantamisen lisäksi liioilla vapauksilla aiheutetaan holtittomille vähäosaisille moninkertaisia terveydellisiä haittoja - jonka kustannukset maksamme taas kerran - ketkäpä muutkaan, kuin me.

• Kaakkoinen

Olet kyllä oikeassa.

Kassikauppa on vain marginaalinen, alueellisesti rajallinen, vähäinen ilmiö.

• ex-lappulainen

Itse olen muutaman kerran joutunut turvautumaan näihin ruokalappuihin, tosin ne oli seurakunnan, mutta sama periaate. Valitettavasti lainat ja liian suuri vuokra söivät kaikki rahani eikä ruokaan ollut enää varaa. Sittemmin sain pienemmän asunnon ja lainatkin on sovittu joten nyt tilanne on ok.

Minun ostokseni oli lähinnä perunaa, makarooni, jauhelihaa, leipää ja muuta aivan tavallista sapuskaa. Taisinpa kerran ostaa itselleni jäätelön kun oli kuuma päivä ja kaupasta hieman matkaa kotiin. Ruoskikaa minkä tahdotte, mutta minusta köyhälläkin on oikeus pieniin herkkuihin sillon tällön!

Valmiiksi pakattuja kasseja en todellakaan halua, ne kun tuppaavat sisältämään kaikkea sitä mitä köyhä ei oikeasti tarvitse. Sen nälkee jo ruokajonoissa. Pussit on täynnä leipää, jauhoja, makarooni, flooraa ja puurohiutaleita. Näillä epäterveellisillä hiilihydraateillako sitä tosiaan pitäisi elää vielä niin ettei sairastu? Ei ihme, että köyhät on lihavia ja sairaita kun ruokavalio on yksipuolisen surkea kasa valkoista viljaa ja rasvaa. Olen useita kertoja hakenut ruokakassia seurakunnalta enkä ole kertaakaan nähnyt vihanneksia, pari kertaa on ollut jaossa lenkkiä, grillimakkaraa ja jopa jättipaketti lihapiirakoita! Loppui niidenkin hakeminen kun en kerta kaikkiaan kykene elämää pelkällä valkoisella jauholla ja rasvalla.

Minusta tuommoisen ruokalapun kanssa kauppaan meno oli jo niin hävettävää, toivottavasti kassa ei päässään pohtinut mitään yhtä halveksuvia kun te täällä! Pelkän nolouden takia pyysin lapun toiseksi lähimpään kauppaan, koska en olisi ikinä kehannut lähikaupassani tuttujen kassojen edessä lapulla maksaa.

Ja seurakuntakin todella saa kuitit käteensä ja varmistavat mitä niillä on ostettu.

• köyhän sisko
        ex-lappulainen kirjoitti:

Itse olen muutaman kerran joutunut turvautumaan näihin ruokalappuihin, tosin ne oli seurakunnan, mutta sama periaate. Valitettavasti lainat ja liian suuri vuokra söivät kaikki rahani eikä ruokaan ollut enää varaa. Sittemmin sain pienemmän asunnon ja lainatkin on sovittu joten nyt tilanne on ok.

Minun ostokseni oli lähinnä perunaa, makarooni, jauhelihaa, leipää ja muuta aivan tavallista sapuskaa. Taisinpa kerran ostaa itselleni jäätelön kun oli kuuma päivä ja kaupasta hieman matkaa kotiin. Ruoskikaa minkä tahdotte, mutta minusta köyhälläkin on oikeus pieniin herkkuihin sillon tällön!

Valmiiksi pakattuja kasseja en todellakaan halua, ne kun tuppaavat sisältämään kaikkea sitä mitä köyhä ei oikeasti tarvitse. Sen nälkee jo ruokajonoissa. Pussit on täynnä leipää, jauhoja, makarooni, flooraa ja puurohiutaleita. Näillä epäterveellisillä hiilihydraateillako sitä tosiaan pitäisi elää vielä niin ettei sairastu? Ei ihme, että köyhät on lihavia ja sairaita kun ruokavalio on yksipuolisen surkea kasa valkoista viljaa ja rasvaa. Olen useita kertoja hakenut ruokakassia seurakunnalta enkä ole kertaakaan nähnyt vihanneksia, pari kertaa on ollut jaossa lenkkiä, grillimakkaraa ja jopa jättipaketti lihapiirakoita! Loppui niidenkin hakeminen kun en kerta kaikkiaan kykene elämää pelkällä valkoisella jauholla ja rasvalla.

Minusta tuommoisen ruokalapun kanssa kauppaan meno oli jo niin hävettävää, toivottavasti kassa ei päässään pohtinut mitään yhtä halveksuvia kun te täällä! Pelkän nolouden takia pyysin lapun toiseksi lähimpään kauppaan, koska en olisi ikinä kehannut lähikaupassani tuttujen kassojen edessä lapulla maksaa.

Ja seurakuntakin todella saa kuitit käteensä ja varmistavat mitä niillä on ostettu.

Veljeni on sairaseläkkeellä, lievästi vammainen ja hän saa noita avustuspakkauksia. Maitojauhetta - hänellä on todella paha laktoosivamma. Lisäksi hän osaa keittää vain yksinkertaisia sapuskoita, koska toinen käsi on lähes toimintakyvytön, joten sämpyläjauhot tulevat minulle, toki teen ne sämpylöiksi ja vien hänelle takaisin. Itse en pysty kovin paljon muutoin avustamaan, vaikkemme nyt köyhiä olekaan. Mutta puolison keskitasoinen palkka pitää meilläkin riittää neljälle, joten ei sillä enää ylimääräisiä suita ruokita, kun itse en saa korvauksia ollenkaan, avustan aina kun minulla on tuloja, nyt ei ole kun kurssi loppui. Sitä myös ihmettelen, että noissa paketeissa on keksejä! Veljelläni on ylipaino-ongelma, mikä tulee juuri liiasta hiilihydraattien syönnistä, ei tee hyvää puputtaa keksejä ja makaroneja, joita noissa pakkauksissa on. Hiutaleet ok. Keksipaketin hinnalla saisi vaikkapa 50 gramman pussin porkkanoita ja kun keksipaketteja on yhdessä kassissa monta!

• Hohhhhoijjjaaa ...

"Pussit on täynnä leipää, jauhoja, makarooni, flooraa ja puurohiutaleita. Näillä epäterveellisillä hiilihydraateillako sitä tosiaan pitäisi elää vielä niin ettei sairastu? Ei ihme, että köyhät on lihavia ja sairaita kun ruokavalio on yksipuolisen surkea kasa valkoista viljaa ja rasvaa"

Niin,limut, sipsit, keksit, namit, mehut, suklaa ja Saarioisten roiskeläpät ne vasta pursuilevatkin proteiineja, kivennäisaineita ja vitamiinejä! Suolaa, lisäaineita ja raffinoitua sokeria niissä on tuskin nimeksikään ja tasvakin on vallan hyvälaatuista.

Jos avustuskassin antimia täydennettäisi terveellisillä vaihtoehdoilla ( kai sentään ihan oikeasti tiedät mitä ne ovat?) niin tilanne olisi huomattavasti parempi.

• ex-lappulainen
        Hohhhhoijjjaaa ... kirjoitti:

"Pussit on täynnä leipää, jauhoja, makarooni, flooraa ja puurohiutaleita. Näillä epäterveellisillä hiilihydraateillako sitä tosiaan pitäisi elää vielä niin ettei sairastu? Ei ihme, että köyhät on lihavia ja sairaita kun ruokavalio on yksipuolisen surkea kasa valkoista viljaa ja rasvaa"

Niin,limut, sipsit, keksit, namit, mehut, suklaa ja Saarioisten roiskeläpät ne vasta pursuilevatkin proteiineja, kivennäisaineita ja vitamiinejä! Suolaa, lisäaineita ja raffinoitua sokeria niissä on tuskin nimeksikään ja tasvakin on vallan hyvälaatuista.

Jos avustuskassin antimia täydennettäisi terveellisillä vaihtoehdoilla ( kai sentään ihan oikeasti tiedät mitä ne ovat?) niin tilanne olisi huomattavasti parempi.

Käskinkö minä laittaa sinne pussiin limua, sipsiä, karkkia, mehua, suklaata tai roiskeläppiä? Jätitpä ovelasti kopioimatta/lukematta sen pätkä missä moitin juuri niitä rasvaisia lihapiirakoita ja makkaroita joita joskus pussiin sai! Minä kaipasin sinne vihanneksia, terveellistä lihaa ja tuoreita maitotuotteita jne, etenkin niinä viikkoina kun ruoka-apu oli käytännössä ainoa keinoni saada ruokaa kun rahat oli totaalisen loppu eikä ollut vara täydennellä tuota tarjontaa omilla ostoilla.

En osta yllä luettelemiasia tuotteita juuri koskaan edes kaupasta rahalla. Kyllä minun rahani menee aina ihan oikeaan ruokaan, ruisleipään, juustoon, kinkkuun, lihaan, vihanneksiin, hedelmiin, juureksiin, maitotuotteisiin jne. Ei oikeasti pidä yleistää, että kaikki köyhät syö roskaruokaa, varmasti osa syö, mutta moni syö kyllä niin terveellisesti kun vain rahat antaa periksi, he vain jäävät huomioimatta kun eivät näytä juopoille.

Vaan kyllä niin köyhä kun rikas ansaitsee kerran viikkoon sen pienen herkun. Ei elämä saa olla yhtä kärsimystä vaikka rahat on vähissä.

• Hohhhoijjaaa ...

Käskinkö minä laittaa sinne pussiin limua, sipsiä, karkkia, mehua, suklaata tai roiskeläppiä? Jätitpä ovelasti kopioimatta/lukematta sen pätkä missä moitin juuri niitä rasvaisia lihapiirakoita ja makkaroita joita joskus pussiin sai! Minä kaipasin sinne vihanneksia, terveellistä lihaa ja tuoreita maitotuotteita jne, etenkin niinä viikkoina kun ruoka-apu oli käytännössä ainoa keinoni saada ruokaa kun rahat oli totaalisen loppu eikä ollut vara täydennellä tuota tarjontaa omilla ostoilla.

En osta yllä luettelemiasia tuotteita juuri koskaan edes kaupasta rahalla. Kyllä minun rahani menee aina ihan oikeaan ruokaan, ruisleipään, juustoon, kinkkuun, lihaan, vihanneksiin, hedelmiin, juureksiin, maitotuotteisiin jne. Ei oikeasti pidä yleistää, että kaikki köyhät syö roskaruokaa, varmasti osa syö, mutta moni syö kyllä niin terveellisesti kun vain rahat antaa periksi, he vain jäävät huomioimatta kun eivät näytä juopoille.

Vaan kyllä niin köyhä kun rikas ansaitsee kerran viikkoon sen pienen herkun. Ei elämä saa olla yhtä kärsimystä vaikka rahat on vähissä.

.. se mitä sinä "käsket" pussiin laittamaan, kuin se mitä kaupan kassat ja Aasiakas-sivuston kirjoittajat yleisesti näistä tapauksista raportoivat. Eivät kaikki moitteet täällä pyöri sinun tilanteesi ympärillä.

• Turtunut

Vai pitäisi kassiin panostaa vihanneksia, tuoretta lihaa, varmaan myös tuoretta kalaa fileinä yms.

Miten jumalauta suunnittelisit tuon järjestelyn ja jakelun?
        Tuoretuotteita?!

Eiköhän nuo kassit ole tarkoitettu ruokakaapin täydentäjiksi eikä jääkaapin täytteiksi!!!!
        Kyllä täytyy olettaa ihmisten itsekin jotain hankkivan ja hieman suunnittelevan eteen päin olemistaan ja syömistään.
        Nälkä ei tule yllätyksenä!

Käytännössä tuo ehdotuksesi toimisi ainoastan siten että laput kävisivät ainoastaan palvelutikimarketeissa joissa lihamestari pakkaisi kassisi.
        Ei joukkojakelu jostain nykyisen kaltaisesta pisteestä, sen vaatimine keräily- ja valmisteluaikoineen onnistuisi mitenkään.
        Tuoretuotteita?!?! Jumaliste!

Jospa jättäisit ansaintakautesi alkupäästä jotain kuluttamatta niin rahaa riittäisi loppupäivillekin ennen seuraavaa ansiota!

• r-laput pois silmilt

ei kannata köyhän puolustella asiaansa, sillä kyllähän nyt nämä laardeihinsa hukkuvat KASSANEIDIT tietävät, että kaikki sossun asiakkaat ovat toivottomia juoppoja ja varkaita, jotka ostavat vain herkkuja niillä ruokalapuillaan ja kaljaa päivärahoillaan.

• ex-lappulainen
        Turtunut kirjoitti:

Vai pitäisi kassiin panostaa vihanneksia, tuoretta lihaa, varmaan myös tuoretta kalaa fileinä yms.

Miten jumalauta suunnittelisit tuon järjestelyn ja jakelun?
        Tuoretuotteita?!

Eiköhän nuo kassit ole tarkoitettu ruokakaapin täydentäjiksi eikä jääkaapin täytteiksi!!!!
        Kyllä täytyy olettaa ihmisten itsekin jotain hankkivan ja hieman suunnittelevan eteen päin olemistaan ja syömistään.
        Nälkä ei tule yllätyksenä!

Käytännössä tuo ehdotuksesi toimisi ainoastan siten että laput kävisivät ainoastaan palvelutikimarketeissa joissa lihamestari pakkaisi kassisi.
        Ei joukkojakelu jostain nykyisen kaltaisesta pisteestä, sen vaatimine keräily- ja valmisteluaikoineen onnistuisi mitenkään.
        Tuoretuotteita?!?! Jumaliste!

Jospa jättäisit ansaintakautesi alkupäästä jotain kuluttamatta niin rahaa riittäisi loppupäivillekin ennen seuraavaa ansiota!

No jopas sattui teidän silmäänne sana tuoretuote. En todellakaan tarkoittanut, että kassissa pitäisi olla mitään eilen teurastettua lihaa vaan tavallista jauhelihaa ym. Oletteko katsoneet niiden päiväyksiä? Ei pakattu jauheliha päivässä pilalle mene... Miksi esim. näitä punalapputuotteita ei voisi olla siellä ruoka-avussa? Vihannekset ei mätäne edes viikossa ja on paljon jakopisteitä missä jaetaan myös vihanneksi ja maitotuotteita (Helsingissä pitkälti melkein kaikissa paitsi EU-avussa?). Miksi se ei onnistuisi myös meidän seurakunnalta? Asun isossa kaupungissa ja tiedän, että toisella laidalla kaupunkia eräs jakopiste jakaa vihanneksia, maitotuotteita ja lihoja, minulla ei vain ole sinne mahdollisuutta mennä, koska bussimatkat veisi kaikki rahani.

Ensin valititte köyhien syövän epäterveellisesti ja sitten pitääkin syödä epäterveellisesti hiilihydraatteja ja rasvaa. Voisitteko päättää?

Kuten aiemmain sanoin, kun hain näitä ruokalappuja ja -kasseja olin tilanteessa jossa vuokrani oli liian suuri tuloihini (peruspäiväraha) enkä ollut saanut vielä halvempaa asuntoa. Minulla oli myös erinäisiä ongelmia vanhojen lainojen maksujen kanssa joten niihin upposi paljon rahaa. Käytännössä minulta siis puuttui rahaa niin paljon, että hain parin kuukauden ajan joka viikko sekä ruokakassin jakopisteestä, että loppu kuusta myös lappua, koska ruokakassi ei sisällä kaikkea mitä ihminen tarvitsee. Alku kuussa siis vielä ostin niillä vähillä rahoilla sen lisän siihen ruokakassiin, mutta loppu kuusta tili oli nolla. Tyhjästä on paha nyhjästä ja nollasta on paha säästää.

Enkä muuten tupakoi, en ole koskaan edes huumeita nähnyt ja alkoholin jätin 12 vuotta sitten.

• ex-lappulainen
        Hohhhoijjaaa ... kirjoitti:

.. se mitä sinä "käsket" pussiin laittamaan, kuin se mitä kaupan kassat ja Aasiakas-sivuston kirjoittajat yleisesti näistä tapauksista raportoivat. Eivät kaikki moitteet täällä pyöri sinun tilanteesi ympärillä.

Miksi sitten lähdit valittamaan minulle asiasta jos ei kiinnosta?

• ex-lappulainen
        r-laput pois silmilt kirjoitti:

ei kannata köyhän puolustella asiaansa, sillä kyllähän nyt nämä laardeihinsa hukkuvat KASSANEIDIT tietävät, että kaikki sossun asiakkaat ovat toivottomia juoppoja ja varkaita, jotka ostavat vain herkkuja niillä ruokalapuillaan ja kaljaa päivärahoillaan.

Tiedän ettei netissä kannata puolustella köyhiä tai muuten "viallisia" ihmisiä. Joskus vaan keittää yli ja on pakko sanoa sananen. :)

• Hohhhoijjaa ..

Miksi sitten lähdit valittamaan minulle asiasta jos ei kiinnosta?

.. että haluan keskustella tästä yleisellä tasolla.
        Vai oletko sitä mieltä, että kaikki ovat kuten sinä, eikä väärinkäsityksiä koskaan tgapahdu, paskapuhetta?

• ex-lappulainen
        Hohhhoijjaa .. kirjoitti:

.. että haluan keskustella tästä yleisellä tasolla.
        Vai oletko sitä mieltä, että kaikki ovat kuten sinä, eikä väärinkäsityksiä koskaan tgapahdu, paskapuhetta?

Ei kaikki ole kuten minä, en sitä väitä. Takulla on ihmisiä jotka juovat rahansa ja saavat sitten näitä ruokalappuja, on myös ihmisiä jotka huijaavat sossua jne. Mutta suurin osa on varmasti ihan asiallisia eivätkä huijaa. Yksi mätä omena ei saisi pilata koko korillista. Suoraan sanoen v*tuttaa kun näissä keskusteluissa leimataan heti KAIKKI vaikka totuus on jotain ihan muuta. Vaan eipä kaikki työssäkävijät ihanat veronmaksajatkaan ole pulmusia. Pitäisikö tässä nyt leimata sitten kaikki hieman rikkaammat samaan kastiin Nallen kanssa ja kaikki miehet vaimon hakkaajiksi kun osa niin tekee? Vai saako nämä vapautuksen kaikesta, koska maksavat veroja? Maksaahan se köyhäkin veroja...

Näin ruokajonossa paljon ihan tavallisia ihmisiä, hyvin pieni osa heistä oli juoppoja, mitä joku juoppo edes tekisi jauhoilla ja ryyneillä? Paljon oli vanhuksia, opiskelijoita, maahanmuuttajia, tavallisia työttömiä jotka sinnittelee. 10 ihmisestä ehkä yksi oli selvä juoppo.

• niinpä.....

Ei kaikki ole kuten minä, en sitä väitä. Takulla on ihmisiä jotka juovat rahansa ja saavat sitten näitä ruokalappuja, on myös ihmisiä jotka huijaavat sossua jne. Mutta suurin osa on varmasti ihan asiallisia eivätkä huijaa. Yksi mätä omena ei saisi pilata koko korillista. Suoraan sanoen v*tuttaa kun näissä keskusteluissa leimataan heti KAIKKI vaikka totuus on jotain ihan muuta. Vaan eipä kaikki työssäkävijät ihanat veronmaksajatkaan ole pulmusia. Pitäisikö tässä nyt leimata sitten kaikki hieman rikkaammat samaan kastiin Nallen kanssa ja kaikki miehet vaimon hakkaajiksi kun osa niin tekee? Vai saako nämä vapautuksen kaikesta, koska maksavat veroja? Maksaahan se köyhäkin veroja...

Näin ruokajonossa paljon ihan tavallisia ihmisiä, hyvin pieni osa heistä oli juoppoja, mitä joku juoppo edes tekisi jauhoilla ja ryyneillä? Paljon oli vanhuksia, opiskelijoita, maahanmuuttajia, tavallisia työttömiä jotka sinnittelee. 10 ihmisestä ehkä yksi oli selvä juoppo.

milloin köyhät ovat maksaneet veroja??? "Maksaahan se köyhäkin veroja...""" No ehkä nimeellinen vero veroilla kustannetuilla tulonsiirroilla....

• ex-lappulainen
        niinpä..... kirjoitti:

milloin köyhät ovat maksaneet veroja??? "Maksaahan se köyhäkin veroja...""" No ehkä nimeellinen vero veroilla kustannetuilla tulonsiirroilla....

Minä maksan tuloveroa työttömyyskorvauksista, arvolisäveroa sekä muita erilaisia kulutusveroja, jälkimmäisissä veroprosenttini on sama kun Nallella. Tuloverot ovat vain 40% vuosittaisesta verokertymästä ja siihenkin siis pistän satasen joka kuussa, veroprosenttini on siis lähes sama kun perustyössäkävijän. Enkä edes saa veronpalautuksia, koska sossu huomioi ne tuloina.

Ai niin, mutta kun se työttömyyskorvaus on verorahoja niin eihän tätä veron maksua lasketa. Ainoa joka lasketaan on verta ja hikeä vuotavan marttyyri duunarin. Ilmeisesti toimistotyöntekijän verotusta ei myöskään lasketa, sehän vaan istuu ja naputtelee konetta päivät pitkät..

• niiiiiiiiiiimpäää

Niimpä niin on aivan turhaa yleistää mitä ihmiset ostavat joillakin lapuilla.Hitto siitähän pitäisi olla huolissaan mitä ostavat rahalla ja saakeli luotolla.Ollaan hienoa ihmistä ja ostetaan ruokaa velaksi justiin joo.
        Typerää kirjoittaa jonkin kaupan kassan mitä elintarvikkeita ihmiset ostavat.Ei varmaan kauppias rutise siitä kun neuvotellut sossun lappujen hyväksyminen tullut mahdolliseksi.Ei ne nyt saakeli pakotettuja siihen touhuun ole.
        Taas joku älykkö vääntänyt asian päin vittua.Raha sitä kauppiasta kiinnostaa eikä mikään muu.Suosittelen alan vaihtoa pois kaupan kassalta jos niin ärsyttää kuka on asiakkaana.

• djvklsajksö
        niiiiiiiiiiimpäää kirjoitti:

Niimpä niin on aivan turhaa yleistää mitä ihmiset ostavat joillakin lapuilla.Hitto siitähän pitäisi olla huolissaan mitä ostavat rahalla ja saakeli luotolla.Ollaan hienoa ihmistä ja ostetaan ruokaa velaksi justiin joo.
        Typerää kirjoittaa jonkin kaupan kassan mitä elintarvikkeita ihmiset ostavat.Ei varmaan kauppias rutise siitä kun neuvotellut sossun lappujen hyväksyminen tullut mahdolliseksi.Ei ne nyt saakeli pakotettuja siihen touhuun ole.
        Taas joku älykkö vääntänyt asian päin vittua.Raha sitä kauppiasta kiinnostaa eikä mikään muu.Suosittelen alan vaihtoa pois kaupan kassalta jos niin ärsyttää kuka on asiakkaana.

Minua ei kiinnosta pätkääkään mitä joku ostaa käteisellä tai kortilla - kunhan ITSE maksaa ostoksensa, eikä ole yhteiskunnan elätti.

Kaltaisesi pummin mielipiteet eivät omaa painoarvoa, eikä ole lainkaan typerää vaatia elättiään vähän katsomaan mitä suuhunsa pistää. On nimittäin ihan oikeasti typerää sairastuttaa itsensä yksipuolisella ruokavaliolla, jos mahdollisuus olisi muuhunkin.

Sosiaalipolittiikkaa ei tehdä yksittäisen kauppiaan, eikä varsinkaan elätin ehdoilla.

• saa vain

No jopas sattui teidän silmäänne sana tuoretuote. En todellakaan tarkoittanut, että kassissa pitäisi olla mitään eilen teurastettua lihaa vaan tavallista jauhelihaa ym. Oletteko katsoneet niiden päiväyksiä? Ei pakattu jauheliha päivässä pilalle mene... Miksi esim. näitä punalapputuotteita ei voisi olla siellä ruoka-avussa? Vihannekset ei mätäne edes viikossa ja on paljon jakopisteitä missä jaetaan myös vihanneksi ja maitotuotteita (Helsingissä pitkälti melkein kaikissa paitsi EU-avussa?). Miksi se ei onnistuisi myös meidän seurakunnalta? Asun isossa kaupungissa ja tiedän, että toisella laidalla kaupunkia eräs jakopiste jakaa vihanneksia, maitotuotteita ja lihoja, minulla ei vain ole sinne mahdollisuutta mennä, koska bussimatkat veisi kaikki rahani.

Ensin valititte köyhien syövän epäterveellisesti ja sitten pitääkin syödä epäterveellisesti hiilihydraatteja ja rasvaa. Voisitteko päättää?

Kuten aiemmain sanoin, kun hain näitä ruokalappuja ja -kasseja olin tilanteessa jossa vuokrani oli liian suuri tuloihini (peruspäiväraha) enkä ollut saanut vielä halvempaa asuntoa. Minulla oli myös erinäisiä ongelmia vanhojen lainojen maksujen kanssa joten niihin upposi paljon rahaa. Käytännössä minulta siis puuttui rahaa niin paljon, että hain parin kuukauden ajan joka viikko sekä ruokakassin jakopisteestä, että loppu kuusta myös lappua, koska ruokakassi ei sisällä kaikkea mitä ihminen tarvitsee. Alku kuussa siis vielä ostin niillä vähillä rahoilla sen lisän siihen ruokakassiin, mutta loppu kuusta tili oli nolla. Tyhjästä on paha nyhjästä ja nollasta on paha säästää.

Enkä muuten tupakoi, en ole koskaan edes huumeita nähnyt ja alkoholin jätin 12 vuotta sitten.

kerran kuussa (jos silloinkaan) ruoka-avustuskassin.
        Jos siellä onkin paketti floraa, pussi makaroneja sun muita "epäterveellisiä ja lihottavia" ruokia niin ei tuosta yhdestä ruokakassista pääse ylipainoaan syyttään.

• päälle
        djvklsajksö kirjoitti:

Minua ei kiinnosta pätkääkään mitä joku ostaa käteisellä tai kortilla - kunhan ITSE maksaa ostoksensa, eikä ole yhteiskunnan elätti.

Kaltaisesi pummin mielipiteet eivät omaa painoarvoa, eikä ole lainkaan typerää vaatia elättiään vähän katsomaan mitä suuhunsa pistää. On nimittäin ihan oikeasti typerää sairastuttaa itsensä yksipuolisella ruokavaliolla, jos mahdollisuus olisi muuhunkin.

Sosiaalipolittiikkaa ei tehdä yksittäisen kauppiaan, eikä varsinkaan elätin ehdoilla.

totta!
        Yhteiskunnan maksamat kupongit pitäisi olla "kiinnitetty" ruuan ostoon.

• Hävyttömiä ovat!

Näyttää joka paikassa olevan vaan haittaa noista sossun lapuilla ostajista. Niin myös meillä. Asiakas tuli kauppaan sanomaan, että pihalla yks meidän vakkari sosiaali tapaus yrittää tehdä vaihtokauppaa.
      Hän ostaisi omalla lapulla jonkun toisen ruuat ja saisi tästä sitten käteiset itselleen (lappua suoraan ei voi myydä, koska se on nimetty ja henkilöllisyys pitää todistaa). Eli tää per... liero yritti vaihtaa ruoka-avustus lappuaan kalja rahoiksi.
      Meiltä soitto sossuun ja samantien tälle tyypille kielto ostaa meidän kaupasta lapulla.
      Noi pummit on niin kusipäistä sakkia, että koko avustus systeemi pitäisi lopettaa. Kun eivät kerran näytä sen avustuksen tarpeessa olevan!!!

• armoa köyhillekin

ihminen sossun lapulla ostaa!. Saa köyhäkin syödä herkkuja jos haluaa. Köyhän elämässä ei ole muitakaan iloja. Ja sitäpaitsi kyllä sossun väki näkee mitä lapulla on ostettu kun kauppa lähettää laskun sossuun ja siinä on eritelty ostokset. Mutta se ei sentään ole sossun asia määrätä mitä ihminen saa syödä. Ja hyvä niin.

• Suuttunut_
        armoa köyhillekin kirjoitti:

ihminen sossun lapulla ostaa!. Saa köyhäkin syödä herkkuja jos haluaa. Köyhän elämässä ei ole muitakaan iloja. Ja sitäpaitsi kyllä sossun väki näkee mitä lapulla on ostettu kun kauppa lähettää laskun sossuun ja siinä on eritelty ostokset. Mutta se ei sentään ole sossun asia määrätä mitä ihminen saa syödä. Ja hyvä niin.

Herra varjele, TOTTA KAI kuuluu!
        Osta mitä lystäät ja pilaa terveytesi paskaruualla, jos ITSE maksat elämäntapasi kustannuksesi. Jos maksatat elatuksesi (ja lastesi elatuksen) sossulla, niin vähimmäisvaatimuksena pitäisi olla ettet ainakaan enempää nosta kustannuksia omalla idioottimaisuudellasi.

• Kaikki tuet STOP!

Kelan tukiakin jotkut huijaavat joskus, joten lapsilisät, äitiyspäivärahat, kotihoidontuet, vammaistuet, sairaspäivärahat ja työttömyyskorvaukset pitää poistaa kokonaan! Vain muutamia mainitakseni..

• pilalla koko sakki
        Kaikki tuet STOP! kirjoitti:

Kelan tukiakin jotkut huijaavat joskus, joten lapsilisät, äitiyspäivärahat, kotihoidontuet, vammaistuet, sairaspäivärahat ja työttömyyskorvaukset pitää poistaa kokonaan! Vain muutamia mainitakseni..

Eli kun korissa on yksi mätä omena on kaikki pilalla.

• metall-leidi
        Suuttunut_ kirjoitti:

Herra varjele, TOTTA KAI kuuluu!
        Osta mitä lystäät ja pilaa terveytesi paskaruualla, jos ITSE maksat elämäntapasi kustannuksesi. Jos maksatat elatuksesi (ja lastesi elatuksen) sossulla, niin vähimmäisvaatimuksena pitäisi olla ettet ainakaan enempää nosta kustannuksia omalla idioottimaisuudellasi.

Eiköhän sitten vaan kaikkien pitäis mennä omalle lompakolleen?? Mitähän jos myös omalla rahalla ostavat maksaisi elämäntapansa kustannukset itse? Lopetetaan kaikki tukeminen!!Taspuolisuutta nääs!Julkiset koulut vois lopettaa, samoin lastenseimet ja yksityistää kaikki! Niinkö suuttunut?
        Saadaan verot alas? Ja ei tartte kenenkään jupista kun itse kukin maksaa omat elämisensä??

• hienoa....
        metall-leidi kirjoitti:

Eiköhän sitten vaan kaikkien pitäis mennä omalle lompakolleen?? Mitähän jos myös omalla rahalla ostavat maksaisi elämäntapansa kustannukset itse? Lopetetaan kaikki tukeminen!!Taspuolisuutta nääs!Julkiset koulut vois lopettaa, samoin lastenseimet ja yksityistää kaikki! Niinkö suuttunut?
        Saadaan verot alas? Ja ei tartte kenenkään jupista kun itse kukin maksaa omat elämisensä??

jota kannatan 100% ""Ja ei tartte kenenkään jupista kun itse kukin maksaa omat elämisensä?? """

• törkeätä

Toimeentulotuen saajien ei pitäisi joutua tuollaisten arvostelijoiden kautta hakemaan "ilmaisia ruokia".

Kaikkien kunnollisten ihmisten pitäisi boikotoida tuollaisia kauppoja, joissa "annetaan ilmaista ruokaa" ja kuitenkin kauppias hakee ruokien hinnan lappujen antajilta.

Kyllä siinä tyhmenpikin ihminen vaistoaa kassan palvelualalle ala-arvoisen asenteen. Oletteko tulleet ajatelleeksi, että ihmiset kittaavat sitä kaljaa nollatakseen tai turruttaakseen aivotoiminnan. Mitä jos tekin liittyisitte ilmaisten ruokalappujen käyttäjiksi - kaupanne palvelu paranisi.

Kokemuksesta olen oppinut, että yleensä vähätellään omia ongelmia kun tämän viestiketjun tapaa tölvitään tuntemattomia ihmisiä. Meidän talon häiriköivän juoppopariskunnan nainen oli kaupassa töissä eli osaa ne kaupan työntekijätkin kaljaa kitata.

Kannattaisi ehkä muistaa, että ns, paremmatkaan eli todella sivistyneet ihmiset eivät hyväksy huonoa käytöstä edes köyhiä kohtaan.

• nfddfjlns

Minä puolestani en jaksaisi kuunnella sitä kuinka köyhyys johtuu siitä, että terveys on (elämäntapojen takia) mennyt, ja sitten sitä kurjuutta lääkitään jatkamlla ja edelleen syventämällä samoja elämäntapoja.

• 20

Älä selitä. Ole hiljaa. Jos joku tyyppi käy samas kulma ja naapuri kaupas aina ostamas kaljaa ja tai herkkui niin kyllä se kertoo ihmisestä. Ihmisellä joka elaa noiden lappujen varassa, ei ole varaa herkkuihin ja kalja salkkuihin. Eteenkään jos on perhe.

• Myyjäpä minäkin

Yhdessä kirjoituksessa oli, että "mitä se sulle kuuluu, ostaako köyhä herkkuja. Sossuhan sen maksaa". VÄÄRIN!!! Lapussa on mainittu, mitä sillä ei saa ostaa ja tähän kuuluu mm. alkoholi, tupakka, lehdet, makeiset, eläintenruoka. Jos lapulla myydään vääriä tuotteita, niin SOSSU EI MAKSA, vaan lasku tulee bumerangina kaupalle takaisin. Siksi nimenomaan juuri kassahenkilö joutuu olemaan tarkkana ja katsomaan, mitä lapulle yritetään ostaa. Ja siksi kassoja niin paljon vituttaa nää pummit, kun ne kaikin keinoin yrittää sluibata ja aina niiden kanssa saa jostain vääntää.
      Sitäpaitsi... se on ruoka-apua, ei sitä varten, että pidetään bileet tai ostetaan jonninjoutavaa makeaa. Oletus on, että henkilö tarvitsee RUOKAA. Jos ostetaan palkkää makeaa, niin silloinhan ei olla ruoka avustuksen tarpeessa. Tuskin kukaan haluaa omia verorahoja käyttää siihen, että pummit saa pitää pirskeitä!

• evvkkk

minulle on yksi vitun maku mihin minun verorahat käytetään.

• 18
        evvkkk kirjoitti:

No ilmankos et sitten ole päättämässä mistään asioista. Jos sinusta on evvk ja "yks vitun maku", niin silloin joku aktiivisempi kyllä tekee päätökset puolestasi.

• 9876545676789
        evvkkk kirjoitti:

Luultavasti tää "yks vitun maku" on just palstalla mainitun kaltainen pummi luuseri, eikä näin ollen edes maksa veroja. Ilmankos on ihan sama.

• Töissä tänäänkin
        9876545676789 kirjoitti:

Luultavasti tää "yks vitun maku" on just palstalla mainitun kaltainen pummi luuseri, eikä näin ollen edes maksa veroja. Ilmankos on ihan sama.

Pummit ja tosipummit loistavat nyt poissaolollaan.
        Miksiköhän?
        Ovat varmaan kaikki pussikaljalla, tai ähiön terassilla viettämässä kavereineen laatuaikaa.

• rouva51
        Töissä tänäänkin kirjoitti:

Pummit ja tosipummit loistavat nyt poissaolollaan.
        Miksiköhän?
        Ovat varmaan kaikki pussikaljalla, tai ähiön terassilla viettämässä kavereineen laatuaikaa.

Olen itsekin saanut näitä ruokalappuja ja todellakin ostanut niillä oikeaa ruokaa. Mitä pahaa siinä, vaikka vaikeasti alkoholisoituneet henkilöt saisivat kaiken toimeentulotukensa maksusitoumuksilla, vain pienen taskurahan tupakkaa ja bussilippua varten.
        Kun alkaa kunto rapistua muuten terveeltä ihmiseltä, pitäisi olla huolissaan, ongelma on yhteiskunnallinen.
        Tosiasiahan on että kaljaa juodessa unohtuu terveellinen ruoka, ja sairaus maksaa yhteiskunnalle, vaikka pystyykin itse maksamaan hoitokulut.
        Kannatan pakkotoimia, mutta en huonoa kohtelua, juopottelua on katseltu 50 vuotta.

• Olet pummi
        evvkkk kirjoitti:

Silloin et veroja edes maksa.

• Töissä tänäänkin
        rouva51 kirjoitti:

Olen itsekin saanut näitä ruokalappuja ja todellakin ostanut niillä oikeaa ruokaa. Mitä pahaa siinä, vaikka vaikeasti alkoholisoituneet henkilöt saisivat kaiken toimeentulotukensa maksusitoumuksilla, vain pienen taskurahan tupakkaa ja bussilippua varten.
        Kun alkaa kunto rapistua muuten terveeltä ihmiseltä, pitäisi olla huolissaan, ongelma on yhteiskunnallinen.
        Tosiasiahan on että kaljaa juodessa unohtuu terveellinen ruoka, ja sairaus maksaa yhteiskunnalle, vaikka pystyykin itse maksamaan hoitokulut.
        Kannatan pakkotoimia, mutta en huonoa kohtelua, juopottelua on katseltu 50 vuotta.

..olisi antaa porukoitten ostaa tietyllä rahasummalla ihan mitä haluavat, kaljaa, viinaa, tupakkaa, huumeita ..
        ja antaa luonnonvalinnan hoitaa itse ongelma pois päiväjärjestyksestä.

• voehan vitalis

kaveri jota arvostelette,oli se naenen tai mies voepi syyvä sossunlapulla ihan vaen omia eläkkeetään,sairaspäivärahojaan tae muita tulojaan jotka syystä tai toisesta on ohjattu sossuntilin kautta kulkeviksi.Ja sinulle Kaapan Kaapankassa.Ei taija olla ASIAKKAIDEN TIETOSUOJASTA Käsitystäkään.ELÄ ARVOSTELE/LEIMAA KUN ET TIIÄ TAUSTOJA.

• 4+18

Itse jouduin kodittomaksi tässä parisen kuukautta takaperin, koska sosiaali toimisto ei voinut järkätä minulle edes asuntola paikkaa. Syy koska olen kuulemma sen verran nuori että voin palata vanhempieni luo tai asua tuttavieni luona. Yritin selvittää että välini vanhempiini eivät ole kovinkaan lämpimät ja että tuttavia minulla ei ole tätä nykyä (taloudellinen tilanteeni, joka on kroonista sorttia), vain kuullakseni kuinka luuri lyötiin korvaani toisessa päässä. Tällä hetkellä asustelen niiden vanhempieni luona joihin minulla ei ole juuri minkäänlaisia välejä, onneksi kuitenkin ottivat minut ainakin muutamaksi kuukaudeksi vaivoikseen. Muussa tapauksessa olisin veneen alla.

Saan ansiosidonnaista päivärahaa ja minulla olisi varaa maksaa vuokraakin, etc. Mutta kukaan ei edes viralliset tahot halua vuokrata asuntoa, ei edes 5kk etsimisen jälkeen joista 2kk poste restantena. Minulla on luottotiedot kunnossa ja olen sinkku mies.

• 4+18

Olen raitis työttömäksi joutunut 26 vuotias mies. Ennen käytin alkoholia kohtuudella ja työttömyys ajallani en ollenkaan, yritän säästää asuntovaunuun/ asunto autoon.

PS. Asun pk-seudulla

• lökaskoöjkfiw

Jos sinulla on luottotiedot kunnossa ja maksukykyä, niin esim. vakuutusyhtiön asunnon saa hetkessä. Itse olen kahdesti asunut Varman kämpässä. Ensimmäisellä kerralla tarvittiin yksi puhelin soitto ja toisen asunnon sain suoraan sisäisellä siirrolla. Siellä' ei yleensä "valita" asukkaista, riittää kun luottotiedot j maksukysy on kunnossa. Tietty vuokra on isompi kuin esim. kaupungilla. Pääkaupunki seutu; yksiöt n. 600 euroa, kaksiot n. 800 ja kolmiot tonnin pintaan. Nämä siis niitä vuokria, joita minä tiedän/olen maksanut.

• nuukuus kunniaan

sinulla on oiva tilaisuus parannella välejäsi vanhempiesi kanssa, kun kerran asut heidän luonaan. Takuulla kannattaa.
        Ehkä asuisit veneen alla, mutta et asu, joten sosiaalitoimisto oli oikeassa.

• sm-
        4+18 kirjoitti:

Olen raitis työttömäksi joutunut 26 vuotias mies. Ennen käytin alkoholia kohtuudella ja työttömyys ajallani en ollenkaan, yritän säästää asuntovaunuun/ asunto autoon.

PS. Asun pk-seudulla

Olen uusavuton, en ole itse tehnyt asunnon haun eteen mitään.

• Kaakkoinen

Muutama kaakkois-suomalainen kertoo havainneensa itänaapureiden keräävän perhekunnittain seurakunnan avustuskasseja ja myyvänsä ne rajan toisella puolella.
      Joku oli laskevinaan 3-henkisen perheen saaneen kokoon 27 "vientiin" menevää kassia.

Se on selvää että itänaapureita ilmestyy jakelupaikalle katumaastureilla ja useampi henkilö menee kassijonoon ottamaan avustuksen.

Olen itse nähnyt muutamassa massatapahtumassa naapureiden olevan hyvin aktiivisia ja röyhkeitä tavaran haalijoita vaikka ne on tarkoitettu osallistumismaksun suorittaneille.
      Eräs "idän tuntija" kertoi sen perustuvan vanhaan keräilytalousperinteeseen.
      Kaikki vartioimaton irtonainen on otettavissa.

Oma moraalini on että mikä ei ole minun niin se on jonkun toisen.

• Turtunut

Karkkien, limsan, pizzojen, sipsien, perunalastujen yms. ostaminen lapuilla on sääntö ilman näkemääni poikkeusta!

YHTÄÄN ainutta kertaa en muista 22:n vuoden aikana kassalleni lapuilla maksetun perustarvikkeita jollaisista itse valmistan perheeni ateriat.

Josku on täytynyt suorastaan riidellä "köyhän" rouvan kanssa hänen tarjotessaan maksuksi soskun lappua nippusta naisten lehtiä.

En enää jaksa ottaa kierroksia enkä edes ihmetellä!

Usein tuntuu siltä että nämä "lappuihmiset" ovat todella itse holtittomuudellaan aiheuttaneet "köyhyytensä".

• 22

Sossun elätti laittaa kaiken yritteliäisyytensä ja luovuutensa kuppaamiseen ja asioista Jos samoja voimavaroja käytettäisiin yhtä suurella tarmolla johonkin pitkäjänteisempään oman elämän halltuun ottamiseen, niin asiat olisivat tässä maassa verrattoman paljon paremmin.

• 22
        22 kirjoitti:

Sossun elätti laittaa kaiken yritteliäisyytensä ja luovuutensa kuppaamiseen ja asioista Jos samoja voimavaroja käytettäisiin yhtä suurella tarmolla johonkin pitkäjänteisempään oman elämän halltuun ottamiseen, niin asiat olisivat tässä maassa verrattoman paljon paremmin.

asioista valittamiseen ..

• Kalasoppa

.. enää mitään vapaavalintaisia lappuja näille, vaan sopimuskeittola (esim. koulun tai jonkun muun laitoksen yhteyteen) mistä saavat lappua vastaan hakea valmiiksi tehtyä ruokaa joko paikalla syötäväksi tai mukaan vietäväksi.

• Yritteliäs?
        22 kirjoitti:

Ennen osittaista raitistumistani minulla oli jatkuvasti kolme uuteolutpanosta menossa.
        Yksi oli nautinnassa, toinen oli pulloissa kypsymässä jälkikäynnissä ja kolmas käyntiastiassa.

Pontikkaa valmistin muutaman kerran vuodessa. Valmista kaksilaskuista noin 8-litraa kerralla.

Kavereitakin riitti.

Olen ihmetellyt miksi vähissä varoissa olevat janoiset kansalaiset eivät tee itse juomiaan?
        Ainakin valtaosaa!

Viime vuosina en ole tislaillut lainkaan ja uuteolutkin rajoittuu kahteen, kolmeen panokseen / vuosi.

Juopotteluni ei koskaan vaarantanut pienen taloutemme perustarvikkeista valmistettavan ravinnon saatavuutta tai laatua.

• Hohhhhoijaa
        Yritteliäs? kirjoitti:

Ennen osittaista raitistumistani minulla oli jatkuvasti kolme uuteolutpanosta menossa.
        Yksi oli nautinnassa, toinen oli pulloissa kypsymässä jälkikäynnissä ja kolmas käyntiastiassa.

Pontikkaa valmistin muutaman kerran vuodessa. Valmista kaksilaskuista noin 8-litraa kerralla.

Kavereitakin riitti.

Olen ihmetellyt miksi vähissä varoissa olevat janoiset kansalaiset eivät tee itse juomiaan?
        Ainakin valtaosaa!

Viime vuosina en ole tislaillut lainkaan ja uuteolutkin rajoittuu kahteen, kolmeen panokseen / vuosi.

Juopotteluni ei koskaan vaarantanut pienen taloutemme perustarvikkeista valmistettavan ravinnon saatavuutta tai laatua.

Nykyiset uusavuttomat pullamössököyhät mihinkään tuollaiseen vaivaudu. Suu avoinna parutaan riistävän eliittiluokan epäoikeudenmukaisuutta tulonsiirroissa, ja odotetaan että mannaa sataa taivaalta ja hanasta valuu olutta.

• Yritteliäs?
        Hohhhhoijaa kirjoitti:

Nykyiset uusavuttomat pullamössököyhät mihinkään tuollaiseen vaivaudu. Suu avoinna parutaan riistävän eliittiluokan epäoikeudenmukaisuutta tulonsiirroissa, ja odotetaan että mannaa sataa taivaalta ja hanasta valuu olutta.

Veitikat olivat hyviä kavereitani ja minun juomani maistuivat.

Kaverit innostuivat kokeilemaan omaa tuotantoa.
        Annoin kotonani keiton opastuksen, varoittelin sen aikaisesta maistelusta ja teetätin yhden panoksen keittoastian panostuksesta, metyylien erottelun kautta tislaukseen ja lopetuksen valvomiseen.
        Laadun seuranta teelusikalla lämoömittarin lisäksi.

Älykkäinä ihmisinä kavereilta homma sujui aivan hyvin.
        Siis he tekivät, minä kävin vain kurkkimassa.
        Kellokin riittää valvontavälineeksi mutta istutin porukkaa pesuhuoneessani.

Sovimme jatkosta. Kävin tekemässä heidän haja-asutusalueen omakotitaloon rankin. Näytin ja selostin sen valmistuksen ja perusteet.
        Parin viikon perästä kävin tarkistamassa tilanteen.
        Totesin rankin olevan keittokunnossa ( = ainakin puolikirkasta ettei vaahtoa ) kahden viikon kuluttua.

Menin keittovälineiden kanssa opastamaan aloitusta.
        Olisi pitänyt arvata. Ne perkeleet olivat juoneet 60:n litran rankista ainakin puolet.

Näiltä osin heitin kirveen kaivoon.
        Puhtaalla omallatunnolla!

• Kannatetaan
        Kalasoppa kirjoitti:

.. enää mitään vapaavalintaisia lappuja näille, vaan sopimuskeittola (esim. koulun tai jonkun muun laitoksen yhteyteen) mistä saavat lappua vastaan hakea valmiiksi tehtyä ruokaa joko paikalla syötäväksi tai mukaan vietäväksi.

Olin palvelutalon keittiössä tuuraajana. Heti kun kello tuli yksi, kaadettiin kaikki sen päivän ruat vimäriin ja vettä letkulla päälle. Kyllä teki pahaa tämmöinen touhu. Niitä ei saanut edes henk. kunta viedä mukanaan.
        Väittivät että eu direktiivit kieltävät. Esim yhden kerran lämmitettyä ruokaa ei saa lämmittää uudelleen.
        Katson että ahneus ja kateus on toisenlaisen käytön suurin este.
        Perjantaisin kannettiin jäteastiaan isoja vuokia joka olivat ihan priimaa ja olisi voinut lämmittää uudelleen.
        Siellä ne haisevat auringonpaisteessa ja raijattiin Kolavelle missä koneet ajelevat edestakaisin niitä pöyhien ja josta tulee joskus multaa. Viemärisäiliötkin pitää tyhjentää muutaman kerran vuodessa.
        Työllistäväthän ne jätehultoa.

• En käy sossussa...

Minusta vaikuttaa, että kaikkein röyhkeimmät ne niitä lappuja hakevatkin. Eräs perheenäiti, joka joutui jäämään kotiin kouluikäisen lapsen loukkaannuttua pahasti onnettomuudessa ja mies jäi työttömäksi samaan syssyyn kertoi, että häntä hävetti hakea moinen lappu, on kuulemma nöyryyttävää käyttää sitä.

• 38

..ihmiset kokivat nöyryyttäväksi jo pelkän sosiaaliavustuksen saamisen. Kunniantunto toimi vielä siten, että itse oli pärjättävä ja omat rahansa hankittava.

Monissa kirjoituksissa täällä vilahtelee nämä kunnioitus- ja nöyryytyskysmykset, lähinnä vaatimuksian siitä miten avustusten saanti pitäisi olla hakijalleen mahdollisimman helppo (mielellään tilille säännöllisesti lankeva automaattinen suoritus) ettei vain pitäisi mitenkään vaivautua, tai tuntea olevansa minkäänlaisen arvostelun kohteena.

• rouva51
        38 kirjoitti:

..ihmiset kokivat nöyryyttäväksi jo pelkän sosiaaliavustuksen saamisen. Kunniantunto toimi vielä siten, että itse oli pärjättävä ja omat rahansa hankittava.

Monissa kirjoituksissa täällä vilahtelee nämä kunnioitus- ja nöyryytyskysmykset, lähinnä vaatimuksian siitä miten avustusten saanti pitäisi olla hakijalleen mahdollisimman helppo (mielellään tilille säännöllisesti lankeva automaattinen suoritus) ettei vain pitäisi mitenkään vaivautua, tai tuntea olevansa minkäänlaisen arvostelun kohteena.

Ei sellaisen ihmisen tarvitse tuntea nöyryytystä, joka on maksanut raskaat verot. Eikä muistaakseni sitä kysytä, vaan soskun työläinen päättää sen, antaako rahan vai maksusitoumuksen.
        Se on vaan suomalaisuutta, mistä milloinkin keksitään nöyryytyksen aihe, oikein kilpailua.

• ex-lappulainen
        38 kirjoitti:

Sinusta on ihan ok nöyryyttää sitä koko ikänsä töitä tehnyttä mummoa jolla on pieni eläke joka ei riitä ruokaan? Tai on ok nöyryyttää työssä sairastunutta ja sairaseläkkeellä olevaa? Tai vaikka opiskelijaa joka yrittää parhaansa, mutta rahat eivät vain riitä? Ensin nöyryytetään sossussa jossa syynätään kaikki paperit ja tilit läpi ja pahimmassa tapauksessa vielä intetään ettet tarvitse mitään vaikka tili olisi tyhjä. Kaikista menoista valitetaan mitään ei haluta korvata ja lääkkeidenkin suhteen kitistään mikä on muka tarpeellinen ja mikä ei (luulisi lääkärin tietävän onko lääkke tarpeellinen, mutta ilmeisesti sossu on lääkäriä tietävämpi). Myöhemmin lähettelet itse nämä liput ja laput. Odottelet pari viikkoa paniikissa tuleeko lisäselvityspyyntö ja rahojen saanti viivästyy taas toisellakin kahdella viikolla vai onko sossulla hyvä päivä ja on muistanut laittaa rahat tulemaan. Kaiken tämän jälkeen laitetaan tälle ihmiselle lappu käteen ja nöyryytetään vielä kaupan kanssalla?

Mitä tyydytystä saat toisen ihmisen nöyryyttämisestä? Tuleeko siitä itselle jotenkin parempi ja hienompi olo? "Minä en ainakaan päästäisi elämääni tuohon kuntoon!" Toivottavasti et koskaan sairastu ja loukkaannu onnettomuudessa, toivottavasti et edes koskaan tule vanhaksi, voit vielä huomata muiden nöyryyttävän sinua.

On ihan ok, että tukia joutuu hakemaan eikä ne vain ilmesty tilille, mutta on eri asia joutua jatkuvan syynäyksen kohteeksi, olla jatkuvasti epäiltynä valehtelusta, varastelusta, huijaamisesta ja tulla nöyryytetyksi. On väärin, että sossut voi mielivaltaisesti venytellä rahojen maksamista ja yrittää kaikkensa ettei sinulle tarvitsisi maksaa sitä mihin lain mukaan olet oikeutettu. Ja joku harkinnanvarainen tukihan on täysin sossun mielentilasta kiinni, siinä ei edes lait auta.

• kgjkdjgzö

Sinusta on ihan ok nöyryyttää sitä koko ikänsä töitä tehnyttä mummoa jolla on pieni eläke joka ei riitä ruokaan? Tai on ok nöyryyttää työssä sairastunutta ja sairaseläkkeellä olevaa? Tai vaikka opiskelijaa joka yrittää parhaansa, mutta rahat eivät vain riitä? Ensin nöyryytetään sossussa jossa syynätään kaikki paperit ja tilit läpi ja pahimmassa tapauksessa vielä intetään ettet tarvitse mitään vaikka tili olisi tyhjä. Kaikista menoista valitetaan mitään ei haluta korvata ja lääkkeidenkin suhteen kitistään mikä on muka tarpeellinen ja mikä ei (luulisi lääkärin tietävän onko lääkke tarpeellinen, mutta ilmeisesti sossu on lääkäriä tietävämpi). Myöhemmin lähettelet itse nämä liput ja laput. Odottelet pari viikkoa paniikissa tuleeko lisäselvityspyyntö ja rahojen saanti viivästyy taas toisellakin kahdella viikolla vai onko sossulla hyvä päivä ja on muistanut laittaa rahat tulemaan. Kaiken tämän jälkeen laitetaan tälle ihmiselle lappu käteen ja nöyryytetään vielä kaupan kanssalla?

Mitä tyydytystä saat toisen ihmisen nöyryyttämisestä? Tuleeko siitä itselle jotenkin parempi ja hienompi olo? "Minä en ainakaan päästäisi elämääni tuohon kuntoon!" Toivottavasti et koskaan sairastu ja loukkaannu onnettomuudessa, toivottavasti et edes koskaan tule vanhaksi, voit vielä huomata muiden nöyryyttävän sinua.

On ihan ok, että tukia joutuu hakemaan eikä ne vain ilmesty tilille, mutta on eri asia joutua jatkuvan syynäyksen kohteeksi, olla jatkuvasti epäiltynä valehtelusta, varastelusta, huijaamisesta ja tulla nöyryytetyksi. On väärin, että sossut voi mielivaltaisesti venytellä rahojen maksamista ja yrittää kaikkensa ettei sinulle tarvitsisi maksaa sitä mihin lain mukaan olet oikeutettu. Ja joku harkinnanvarainen tukihan on täysin sossun mielentilasta kiinni, siinä ei edes lait auta.

Ok, kansalaispalkka eli tuloista riippumatta sama kuukausiraha kaikille, eikä esitetä kysymyksiä siitä miten sen aikoo käyttää. Ehtona sitten se, että rahan on riitettävä, eikä lisää heru vaikka mikä olisi. itseasiassa ei siis olisi enää instansseja joista hakea "yllättävissä" tilanteissa lisärahoitusta.

Niinkö?

• tuloton ja työtön
        kgjkdjgzö kirjoitti:

Ok, kansalaispalkka eli tuloista riippumatta sama kuukausiraha kaikille, eikä esitetä kysymyksiä siitä miten sen aikoo käyttää. Ehtona sitten se, että rahan on riitettävä, eikä lisää heru vaikka mikä olisi. itseasiassa ei siis olisi enää instansseja joista hakea "yllättävissä" tilanteissa lisärahoitusta.

Niinkö?

Itse en lämpene lainkaan kansalaispalkalle, vaikka itse en tukia saakaan. Päinvastoin, kannatan kaikkien tukien lopettamista. Nythän on niin, että omakin työllistymiseni luultavasti paranisi, jos ei kaikenmaailman harjoittelijoita, tukityöllistettyjä yms. olisi koko ajan saatavana. Vapailla markkinoilla pärjäisin hyvin. Kaksi kertaa on mennyt työ nenän edestä - tukikelpoiselle.

• pärjää kun päättää
        tuloton ja työtön kirjoitti:

Itse en lämpene lainkaan kansalaispalkalle, vaikka itse en tukia saakaan. Päinvastoin, kannatan kaikkien tukien lopettamista. Nythän on niin, että omakin työllistymiseni luultavasti paranisi, jos ei kaikenmaailman harjoittelijoita, tukityöllistettyjä yms. olisi koko ajan saatavana. Vapailla markkinoilla pärjäisin hyvin. Kaksi kertaa on mennyt työ nenän edestä - tukikelpoiselle.

"Sinusta on ihan ok nöyryyttää sitä koko ikänsä töitä tehnyttä mummoa jolla on pieni eläke joka ei riitä ruokaan?"

No missä *itussa ne mummon rahat on jos se on ikänsä töitä tehnyt? Pitäisi siinä tapauksessa olla asunto maksettu jo kauan ennen eläkkeelle jäämistä ja sen lisäksi vielä pesämunakin kerättynä.

"Tai on ok nöyryyttää työssä sairastunutta ja sairaseläkkeellä olevaa?"

Näitä sairaita tässä maassa sitten riittääkin. Mitä korkeampi elintaso ja parempi terveydenhuolto, sitä enemmän sairaita. Romaniassa puolet suomalaisten sairauksista tuntemattomia, jostain afrikasta puhumattakaan.

"Tai vaikka opiskelijaa joka yrittää parhaansa, mutta rahat eivät vain riitä?"

Itse opiskelleena tiedän että riittävät. Jos eivät voi ottaa opintolainan.

46 tuuman taulutelevisioon ja Thaimaan matkoihin ne eivät riitä. Ei ole tarkoituskaan.

• ggs..
        tuloton ja työtön kirjoitti:

ja sinussa itsessään ei ollut mitään moitittavaa? Turhaan siinä itket jos et enää työmarkkinoille kelpaa, tee asialle jotain

• joojaajuujee
        ggs.. kirjoitti:

ja sinussa itsessään ei ollut mitään moitittavaa? Turhaan siinä itket jos et enää työmarkkinoille kelpaa, tee asialle jotain

Tyyppi, jolla ei ole muuta elämää kuin netti, on väärä antamaan mitään ohjeita. Naurettava spämmipelle, on täysin mahdotonta, että tekisit töitä, ei kukaan ehdi noin paljon netissä olla. Sinulla ei ole ystäviä, ei työtä, ei harrastuksia paitsi netti, sinunko neuvojasi, Marko, pitäisi kuunnella?

• ex-lappulainen
        kgjkdjgzö kirjoitti:

Niinkö?

Minäkin kannatan kansalaispalkkaa. Se tulisiko siihen lisäksi jonkinlainen harkinnanvarainen lisäavustus on ihan kiinni siitä miten paljon se kansalaispalkka olisi. Työkyvyttömän on huono lähteä hankkimaan lisärahaa esim. rikkoutunutta pesukonetta varten jos ei ole kykenevä työhön. Uskoisin siis, että jonkinlainen harkinnanvarainen lisäapu olisi säilytettävä, mutta näissä pitäisi sitten aina päättää jokaisen kohdalla erikseen. Se miten tuommoisesta saadaan tasapuolinen eikä epäreilu kuten nykyinen järjestelmä on, onkin sitten ihan eri asia.

Mihinkään kaljaan tai ruokaa en lisäapua antaisi (eikä sitä saa nytkään) vaan pitäisi tosiaan olla joku tärkeä esine tai joku millä taataan ihmisen paluu työmarkkinoille tai opiskelemaan.

• Kangaroo_

.. sillä periaatteella, että jollekin saattaa tulla asioista paha mieli.

• Et tainnut maksaa
        rouva51 kirjoitti:

Ei sellaisen ihmisen tarvitse tuntea nöyryytystä, joka on maksanut raskaat verot. Eikä muistaakseni sitä kysytä, vaan soskun työläinen päättää sen, antaako rahan vai maksusitoumuksen.
        Se on vaan suomalaisuutta, mistä milloinkin keksitään nöyryytyksen aihe, oikein kilpailua.

Ihminen on nollilla lapsuutensa elannon, koulujen, terveydenhuollon ja vastaavien etuuksien suhteen, kun on tehnyt työtä JOKA PÄIVÄ ilman sairaus- ja äitiyslomia jne. 25 vuotta. Sen jälkeen alkaa eläkesäästö.

• rouva51

Olen 51-vuotias ja ollut lapsena ja keski-ikäisenä tekemisissä soskun kanssa, enkä ole kokenut minkäänlaista nöyryyttävää kohtelua. Senkin tiedän, millaista on odotella rahoja pankkitili tyhjänä.
        Todellakin olen "päästänyt itseni tähän kuntoon".
        Voivathan he olla joskus tärkeitä, mutta se on heidän asiansa.

• ex-lappulainen
        Kangaroo_ kirjoitti:

.. sillä periaatteella, että jollekin saattaa tulla asioista paha mieli.

Mutta nöyryyttämällä hoidetaan? Miksi ihmisiä pitää nöyryyttää? Miksi se ei voisi olla asiallista? Moni muu virasto osaa hoitaa hommansa asiallisesti, jopa Kela on ystävällinen sossuun nähden. Miksi sossu ei sitten voisi olla?

• ex-lappulainen
        rouva51 kirjoitti:

Olen 51-vuotias ja ollut lapsena ja keski-ikäisenä tekemisissä soskun kanssa, enkä ole kokenut minkäänlaista nöyryyttävää kohtelua. Senkin tiedän, millaista on odotella rahoja pankkitili tyhjänä.
        Todellakin olen "päästänyt itseni tähän kuntoon".
        Voivathan he olla joskus tärkeitä, mutta se on heidän asiansa.

Olen asioinut kolmen eri paikkakunnan sossussa, tämän hetkisessä kaupungissa kolmessa eri toimistossa ja useilla kymmenillä eri sossuilla kaikkiaan. Yksi on ollut todella mukava, kolme asiallisia, loput joko välinpitämättömiä tai ala-arvoisia. Tokihan näitä asiallisia ja mukaviakin sossuja on, mutta harvassa ovat.

Mukavalla tarkoitan nyt sossua joka kyllä kysyy tarpeelliset tiedot ja katsoo paperit läpi, mutta ei nipota, ei valita, ei pihtaa rahoja jotka molemmat tiedämme minulle kuuluvan, puhuu kun saman arvoiselle ihmiselle, kyselee kuulumisia ja on kiinnostunut myös itse sosiaalityöstä eikä vain rahan jaosta. Asiallinen sossu on kuten mukava sossu, mutta jättää sosiaalityön ja kyselyt elämästäni väliin. Välinpitämätön on sitten semmoinen joka laskee laskelman, tutkii paperit tarkkaan ja viis veisaa esim. harkinnanvaraista päättäessä hakijan tilanteesta vaan yleisesti ottaen hylkää kaiken, ei ikinä missään nimessä puutu itse sosiaalityöhön, on pelkkä laskukone. Ala-arvoinen nöyryyttää, pyytelee lisäselvitystä lisäselvityksen perään, istuu rahakirstun päällä tiukemmin kun Roope Ankka, yrittää kierrellä ja kaarrella ettei tarvisi maksaa edes lain suomia tukia, itkettää asiakasta ja huomioi jokaisen ylimääräisen sentin tuloiksi.

• rouva51
        Et tainnut maksaa kirjoitti:

Ihminen on nollilla lapsuutensa elannon, koulujen, terveydenhuollon ja vastaavien etuuksien suhteen, kun on tehnyt työtä JOKA PÄIVÄ ilman sairaus- ja äitiyslomia jne. 25 vuotta. Sen jälkeen alkaa eläkesäästö.

Kolmivuorotyötä, ilta- ja yötyölisistä maksetaan tunnetusti isot verot, sitten pätkä- ja osa-aikatyötä.
        Tule vaikka heti lukemaan paperit, mistä eläke kertyy.

• nuukuus kunniaan

Olen asioinut kolmen eri paikkakunnan sossussa, tämän hetkisessä kaupungissa kolmessa eri toimistossa ja useilla kymmenillä eri sossuilla kaikkiaan. Yksi on ollut todella mukava, kolme asiallisia, loput joko välinpitämättömiä tai ala-arvoisia. Tokihan näitä asiallisia ja mukaviakin sossuja on, mutta harvassa ovat.

Mukavalla tarkoitan nyt sossua joka kyllä kysyy tarpeelliset tiedot ja katsoo paperit läpi, mutta ei nipota, ei valita, ei pihtaa rahoja jotka molemmat tiedämme minulle kuuluvan, puhuu kun saman arvoiselle ihmiselle, kyselee kuulumisia ja on kiinnostunut myös itse sosiaalityöstä eikä vain rahan jaosta. Asiallinen sossu on kuten mukava sossu, mutta jättää sosiaalityön ja kyselyt elämästäni väliin. Välinpitämätön on sitten semmoinen joka laskee laskelman, tutkii paperit tarkkaan ja viis veisaa esim. harkinnanvaraista päättäessä hakijan tilanteesta vaan yleisesti ottaen hylkää kaiken, ei ikinä missään nimessä puutu itse sosiaalityöhön, on pelkkä laskukone. Ala-arvoinen nöyryyttää, pyytelee lisäselvitystä lisäselvityksen perään, istuu rahakirstun päällä tiukemmin kun Roope Ankka, yrittää kierrellä ja kaarrella ettei tarvisi maksaa edes lain suomia tukia, itkettää asiakasta ja huomioi jokaisen ylimääräisen sentin tuloiksi.

on sinun mielestäsi mukava, lyö osittain laimin tehtäviään. Se, joka hoitaa tehtävänsä säntillisesti, on sinun mielestäsi ala-arvoinen.
        Mikä on sosiaalityöntekijän tehtävä, asiakkaan miellyttäminen vai puolueeton kohtelu kaikille? Kumman palkkaisit hoitelemaan omia raha-asioitasi, jos olisit maksavana osapuolena?

• ex-lappulainen
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

on sinun mielestäsi mukava, lyö osittain laimin tehtäviään. Se, joka hoitaa tehtävänsä säntillisesti, on sinun mielestäsi ala-arvoinen.
        Mikä on sosiaalityöntekijän tehtävä, asiakkaan miellyttäminen vai puolueeton kohtelu kaikille? Kumman palkkaisit hoitelemaan omia raha-asioitasi, jos olisit maksavana osapuolena?

Sinusta ystävällisyys ja sosiaalityön tekeminen on tehtävien laiminlyömistä? Miksi ne on sosiaalityöntekijöitä ja miksi se on sosiaalitoimisto jos siellä ei tehdä sosiaalityötä?! Ei kyse ole miellyttämisestä jos ollaan kiinnostuneita asiakkaan elämäntilanteesta, sen parantamisesta, mielenterveydestä tai vaikka hoitoon saamisesta. Sinusta asiallisen työntekijän pitää valehdella ja pimittää asiakkaalta tietoa?

• nuukuus kunniaan

Sinusta ystävällisyys ja sosiaalityön tekeminen on tehtävien laiminlyömistä? Miksi ne on sosiaalityöntekijöitä ja miksi se on sosiaalitoimisto jos siellä ei tehdä sosiaalityötä?! Ei kyse ole miellyttämisestä jos ollaan kiinnostuneita asiakkaan elämäntilanteesta, sen parantamisesta, mielenterveydestä tai vaikka hoitoon saamisesta. Sinusta asiallisen työntekijän pitää valehdella ja pimittää asiakkaalta tietoa?

kyseleminen asiakkailta on tarpeetonta ja yleensä sopimatonta. Ratkaisua varten tarvittavat "kuulumiset" on tietysti kysyttävä, mutta juorutoimistoksi ei tarvitse ruveta. Sosiaalitoimistojen asiakasmäärä sen kuin kasvaa, joten turhiin jorinoihin ei pidä aikaa käyttää. Mielenterveysasioissa on käännyttävä lääkärin puoleen.
        Selvityksiä on pyydettävä/vaadittava riittävästi asian selvittämiseksi.
        Kun jaetaan niukkuutta, on oltava tarkkana. Holtiton rahanjakelu on ammattitaidottomuutta ja virkavirhe.
        Valehteleminen ei sovi virkamiehelle. Jos sellaista havaitsee, siitä on tehtävä kantelu.

• itse sairas

kyseleminen asiakkailta on tarpeetonta ja yleensä sopimatonta. Ratkaisua varten tarvittavat "kuulumiset" on tietysti kysyttävä, mutta juorutoimistoksi ei tarvitse ruveta. Sosiaalitoimistojen asiakasmäärä sen kuin kasvaa, joten turhiin jorinoihin ei pidä aikaa käyttää. Mielenterveysasioissa on käännyttävä lääkärin puoleen.
        Selvityksiä on pyydettävä/vaadittava riittävästi asian selvittämiseksi.
        Kun jaetaan niukkuutta, on oltava tarkkana. Holtiton rahanjakelu on ammattitaidottomuutta ja virkavirhe.
        Valehteleminen ei sovi virkamiehelle. Jos sellaista havaitsee, siitä on tehtävä kantelu.

Mitä se SOSIAALItyö sitten on? Voitko selventää tyhmälle niin tiedän vaatia sitä ensi kerran sossussa. Eikös rahojen jakajan pitäisi ennemmin olla joku talouspuolen ihminen eikä sosiaalityöntekijä? Sosiaalityöntekijän koulutuksessa ei ihan hirveästi noita raha-asioita ja taloutta käydä läpi.

Minä kun ihan oikeasti olen kuvitellut SOSIAALItyön olevan ihmisten hyvinvoinnin ja sosiaalisten ongelmien selvittelyä, syrjäytymisen ym ennaltaehkäisyä, neuvomista ja auttamista erilaisissa ongelmissa ja neuvomista esim. jatkohoitoon tai toiseen toimistoon riippuen ongelmasta. Olen ilmeisesti käsittänyt sanan sosiaalityö ihan väärin.

En ole sanonut, että hyvä sosiaalityöntekijä jakaisi rahaa jotenkin holtittomasti, mutta hän on perillä asiakkaan elämäntilanteesta ja osaa auttaa siinä missä on tarve esim. antaa harkinnanvaraista tukea muuttokustannuksiin jos on työpaikka tiedossa toisella paikkakunnalla.

• työtön mies..

...hoitanut lasta?
        Vaikkei hän olisi ollut edes biologinen isä niin kai nyt koululaisen kanssa jo pärjää, varsinkin jos vaihtoehtona on tulotason raju lasku.

• joku tolkku

Onko totta? Kansa maksaa pienistä palkoistaan ja eläkkeistään ruhtinaallista veroa, jota sitten kaljahuuruinen rupusakki hyödyntää. Kasalle pitäisi antaa oikeudet kysyä henkilötietoja tällaisilta porukoilta ja sen jälkeen oikeus ilmiantaa tukien väärinkäyttäjät.

• taas asialla

Nyt on kaupan AASIakaspalvelijat tulleet aivan väärälle foorumille. Teille on ihan oma leikkikenttä http://www.aasiakas.net/ jossa teillä on tapana haukkua asiakkaita oikein olan takaa.

Auta armias jos satun näkemään tai kuulemaan, että jotain asiakasta nöyryytetään jonkun maksulapun takia, niin taatusti kutsun paikalle kassan esimiehen tai kaupan johtajan.

Tälläiset haukkuvat AASIakaspalvelijat kusevat vain omille kintuille tuollaisella käytöksellä.
        Katsokaas kun huonosti kohdeltu asiakas (maksulapun voit pyytää muuhun kauppaan), ei taatusti enää tulee tuollaiseen kauppaan jossa niskaan saa vaan pelkkää paskaa.
        Työnantajaa aivan varmasti kiinnostaa kuulla, miten heidän asiakkaitaan kohdellaan.
        Jo siinä alkaa kauppiaskin ihmetellä kun asiakkaat vähitellen katoaa.

Yleensä tuollaiset moraalivartija kassat, ovat nuoria jotka ajattelevat kaikki mulle heti nyt, ja ovat kateellisia jos toiset sattuvat saamaan jotain "ilmaiseksi".

On se kumma, että on ollaan kateellisia jos joku saa muutaman kympin maksulapun elintarvikkeisiin, mutta oletteko silloinkin isoon äneen huutamssa kun valtiovarainministeri Jyrki Katainen saa joka kuukausi verottomana kulukorvauksia jopa 1800 euroa?

Kummatkin maksetaan meidän yhteisistä verovaroista, kumpi on se suurempi rosvo, sossunasiakas vai Jyrki Katainen?

• kivat tulot
        taas asialla kirjoitti:

Nyt on kaupan AASIakaspalvelijat tulleet aivan väärälle foorumille. Teille on ihan oma leikkikenttä http://www.aasiakas.net/ jossa teillä on tapana haukkua asiakkaita oikein olan takaa.

Auta armias jos satun näkemään tai kuulemaan, että jotain asiakasta nöyryytetään jonkun maksulapun takia, niin taatusti kutsun paikalle kassan esimiehen tai kaupan johtajan.

Tälläiset haukkuvat AASIakaspalvelijat kusevat vain omille kintuille tuollaisella käytöksellä.
        Katsokaas kun huonosti kohdeltu asiakas (maksulapun voit pyytää muuhun kauppaan), ei taatusti enää tulee tuollaiseen kauppaan jossa niskaan saa vaan pelkkää paskaa.
        Työnantajaa aivan varmasti kiinnostaa kuulla, miten heidän asiakkaitaan kohdellaan.

Yleensä tuollaiset moraalivartija kassat, ovat nuoria jotka ajattelevat kaikki mulle heti nyt, ja ovat kateellisia jos toiset sattuvat saamaan jotain "ilmaiseksi".

On se kumma, että on ollaan kateellisia jos joku saa muutaman kympin maksulapun elintarvikkeisiin, mutta oletteko silloinkin isoon äneen huutamssa kun valtiovarainministeri Jyrki Katainen saa joka kuukausi verottomana kulukorvauksia jopa 1800 euroa?

Kummatkin maksetaan meidän yhteisistä verovaroista, kumpi on se suurempi rosvo, sossunasiakas vai Jyrki Katainen?

Jyrki Katainen ja heti perässä Nalle Wahlroos.

• 30
        taas asialla kirjoitti:

Ei kun todella hyvä asia, että väärinkäytökset tuodaan esille. Ei näistä kommenteista ensimmäisenä paista vähävaraisten halveksinta, vaan väärinkäytösten halveksunta.

Sinunko mielestäsi pitäisi olla ihan ~hyshys~ ja antaa ääliöitten ihan rauhassa syöstä itsensä vain yhä syvemmälle ongelmiinsa, verovaroin myrkyttää itsensä ja perheensä roskaruualla?

• 30
        30 kirjoitti:

Ei kun todella hyvä asia, että väärinkäytökset tuodaan esille. Ei näistä kommenteista ensimmäisenä paista vähävaraisten halveksinta, vaan väärinkäytösten halveksunta.

Sinunko mielestäsi pitäisi olla ihan ~hyshys~ ja antaa ääliöitten ihan rauhassa syöstä itsensä vain yhä syvemmälle ongelmiinsa, verovaroin myrkyttää itsensä ja perheensä roskaruualla?

Tämähän on suoraan verrannollista passiiviseen tupakointiin.
        Aikuisten teot lankeavat lasten maksettaviksi ja kohta taas "jostain" sikiää uusi sukupolvi sairauksineen ja onnetonta lapsuuttaan syyttäviä ihmisiä veronmaksajien elätettäviksi.

Johan on perkele jos asiaan ei saa puuttua, ja yrittää jotenkin katkaista kalliksi käyvä negatiivinen kierre.

• Olet sekaisin
        taas asialla kirjoitti:

Kateus on eri asia. Huijaripummit ovat kuin mummonryöstäjiä. Ja yksikään kauppa ei halua köyhää asiakasta.

• itse sairas
        30 kirjoitti:

Tämähän on suoraan verrannollista passiiviseen tupakointiin.
        Aikuisten teot lankeavat lasten maksettaviksi ja kohta taas "jostain" sikiää uusi sukupolvi sairauksineen ja onnetonta lapsuuttaan syyttäviä ihmisiä veronmaksajien elätettäviksi.

Johan on perkele jos asiaan ei saa puuttua, ja yrittää jotenkin katkaista kalliksi käyvä negatiivinen kierre.

Hoitoahan ne mielenterveysongelmaiset ja alkoholistit tarvitsisivat, mutta kun tämä maa ei semmoista heille halua kustantaa eikä heillä itsellään siihen ole varaa. Mielenterveystoimistosta tarjotaan 10 käyntikertaa, jos et niiden aikana parane voit jatkaa kerran kuussa käymistä eli ns. ylläpitoa he kyllä suostuvat järjestämään. Jossain 7 vuoden paikkeilla rupeavat vihjaamaan ettei tarvitse enää tulla, sama se onko terve vai ei. Psykiatriselle osastolle ei pääse edes itsemurhayrityksen jälkeen vaan passittavat yksinään kotiin vaikka kuinka itkisit ja anelisit paikkaa osastolle.

Kierre pitäisi todellakin katkaista, koska tälläinen meno käy kalliiksi. Päättäjät eivät vain halua pistää asiaan penniäkään rahaa...

• Minä ja muut
        taas asialla kirjoitti:

Itse en ole havainnut vähäisintäkään epäystävällisyyttä kaupan henkilökunnan taholta!
        Olisikohan omallakin käytöksellä merkitystä?
        Olen häpeämättömän hyväntuulisen ja tyytyväisen näköinen valmiina pikaiseen ajatusten vaihtoon kassan työtä häiritsemättä.

Sen sijaan muut asiakkaat silloin tällöin huomauttelevat kassajonossa maksutavastani.
        Kääntyessäni taakse katsomaan kommentoijaa ja valmiina keskusteluun on seurauksena poikkeuksetta vaivautunut hiljaisuus ja sivulle pälyily.

• nuukuus kunniaan
        itse sairas kirjoitti:

Hoitoahan ne mielenterveysongelmaiset ja alkoholistit tarvitsisivat, mutta kun tämä maa ei semmoista heille halua kustantaa eikä heillä itsellään siihen ole varaa. Mielenterveystoimistosta tarjotaan 10 käyntikertaa, jos et niiden aikana parane voit jatkaa kerran kuussa käymistä eli ns. ylläpitoa he kyllä suostuvat järjestämään. Jossain 7 vuoden paikkeilla rupeavat vihjaamaan ettei tarvitse enää tulla, sama se onko terve vai ei. Psykiatriselle osastolle ei pääse edes itsemurhayrityksen jälkeen vaan passittavat yksinään kotiin vaikka kuinka itkisit ja anelisit paikkaa osastolle.

Kierre pitäisi todellakin katkaista, koska tälläinen meno käy kalliiksi. Päättäjät eivät vain halua pistää asiaan penniäkään rahaa...

tämä maa ei pysty maksamaan mitään, eivätkä päättäjienkään rahat sellaisiin tarkoituksiin riitä.
        Rahat tulevat veronmaksajilta. Heidän maksukyvyllään on rajansa. Jos jonnekin myönnetään lisärahoitusta, se on poissa jostakin muualta. Nyt jo "tämä maa" toimii velkarahalla.
        Tulevaisuudessa tullaan näkemään varmastikin entistä enemmän priorisointia sosiaali- ja terveyspuolella.
        Jokainen miettiköön Alkoon mennessään, miten tämän päivän päätös vaikuttaa omaan ja läheisten tulevaisuuteen.

• hohho
        Minä ja muut kirjoitti:

Itse en ole havainnut vähäisintäkään epäystävällisyyttä kaupan henkilökunnan taholta!
        Olisikohan omallakin käytöksellä merkitystä?
        Olen häpeämättömän hyväntuulisen ja tyytyväisen näköinen valmiina pikaiseen ajatusten vaihtoon kassan työtä häiritsemättä.

Sen sijaan muut asiakkaat silloin tällöin huomauttelevat kassajonossa maksutavastani.
        Kääntyessäni taakse katsomaan kommentoijaa ja valmiina keskusteluun on seurauksena poikkeuksetta vaivautunut hiljaisuus ja sivulle pälyily.

nähnyt edellä olevia kassatyöntekijöiden kirjoituksia? Kävitkö veronmaksajien rahoilla ostamassa useampiakin mäyräkoiria.

• itse sairas

tämä maa ei pysty maksamaan mitään, eivätkä päättäjienkään rahat sellaisiin tarkoituksiin riitä.
        Rahat tulevat veronmaksajilta. Heidän maksukyvyllään on rajansa. Jos jonnekin myönnetään lisärahoitusta, se on poissa jostakin muualta. Nyt jo "tämä maa" toimii velkarahalla.
        Tulevaisuudessa tullaan näkemään varmastikin entistä enemmän priorisointia sosiaali- ja terveyspuolella.
        Jokainen miettiköön Alkoon mennessään, miten tämän päivän päätös vaikuttaa omaan ja läheisten tulevaisuuteen.

Ei tässä maassa oikeasti raha ole lopussa, sitä vain tungetaan väärään paikkaan ja säästetään väärästä paikasta.

Halusit tai et niin jok.tap. nämä mielenterveysongelmat, alkoholismit ja lihavuus aiheuttavat hirveän laskun valtiolle. Onko sitten parempi pistää rahaa ennaltaehkäisyys ja hoitoon kun jättää hoitamatta tai hoitaa liian myöhään? Ainoa keino pestä kädet tästä sotkusta on jättää ihmiset oman onnen nojaan ja kieltäytyä maksamasta mitään. Näin ei ainakaan tällä hetkellä Suomessa toimita vaan sosiaalituet juoksee ja diabeetikot hoidetaan. Valitettavasti kaikkia ei kuitenkaan hoideta vaan työnnetään sosiaalitukien varaan ja toivotaan heidän parantuvan itsekseen.

ps. Olen absolutisti.

• nuukuus kunniaan
        itse sairas kirjoitti:

Ei tässä maassa oikeasti raha ole lopussa, sitä vain tungetaan väärään paikkaan ja säästetään väärästä paikasta.

Halusit tai et niin jok.tap. nämä mielenterveysongelmat, alkoholismit ja lihavuus aiheuttavat hirveän laskun valtiolle. Onko sitten parempi pistää rahaa ennaltaehkäisyys ja hoitoon kun jättää hoitamatta tai hoitaa liian myöhään? Ainoa keino pestä kädet tästä sotkusta on jättää ihmiset oman onnen nojaan ja kieltäytyä maksamasta mitään. Näin ei ainakaan tällä hetkellä Suomessa toimita vaan sosiaalituet juoksee ja diabeetikot hoidetaan. Valitettavasti kaikkia ei kuitenkaan hoideta vaan työnnetään sosiaalitukien varaan ja toivotaan heidän parantuvan itsekseen.

ps. Olen absolutisti.

lopu niin kauan kuin velkaa irtoaa. Suomen valtiolla on tätä nykyä 70 000 miljoonaa euroa velkaa.
        Se, menevätkö rahat oikeisiin kohteisiin, on pitkälti mielipidekysymys. Erittäin huomattava osuus valtion ja kuntien menoista aiheutuu sosiaali- ja terveyspalveluista.

• kippis ja kulaus
        hohho kirjoitti:

nähnyt edellä olevia kassatyöntekijöiden kirjoituksia? Kävitkö veronmaksajien rahoilla ostamassa useampiakin mäyräkoiria.

Jonkun on hoidettava nämä koiraveroasiatkin.

• KP Kai Kille

Nykyisin nämä tuet mielletään kaikille kuuluvaksi kansalaispalkaksi, siksi ne pitää antaa kansalaispalkkana kaikille. 100 euroa kaikille ja turvat tukkoon. Jos on työttömänä niin saatakoon muutaman vuoden 250 €/kk tai ansiosidonnaista. Tämä pitää olla kannustusyhteiskunta, ei ole oikein että lopputulos on melkein sama rehkitkö vai et. KAIKILLE SAMA kansalaispalkka PERKELE, oikeudenmukaisuutta saatana.

• Helinä, kassa kans

Kirjoitit, että menet kertomaan esimiehille, jos pummeja kohdellaan huonosti. Meillä ainakin juuri johtoporras on antanut ohjeet olla erittäin tiukkana näiden lappu ostajien kanssa. Joten tuhraan heille valittamaan menet. Et ole tainnut itse koskaan nähdä, miten häikäilemättömiä nämä sosiaalitapaukset voivat olla. Älä siis kirjoita sellaisesta, mistä et tiedä mitään.

• ihmettelee.

Nyt alkoi kiinnostamaan, että miten se johtoporras on mahtanut ohjeistaa noista sosiaalitapauksista?

Kuuluuko kassan työtehtäviin sosiaalitapausten kyttääminen, ojentaminen ja nöyryyttäminen?

Kait se on kauppiaalle ihan sama millä ne ostoksensa maksaa, olkoon se käteinen tai luotto eli velaksi tai jopa sossun maksulappu, kunhan vaan kauppa käy!!

Kuten ketjussa on todettu, sosiaalitoimistoon menee kyllä ostoksista kuitti, joten väärinkäytökset kyllä huomataan.

Minä olen henkilökohtaisesti nähnyt, kuinka nuorta äitiä läksytettiin kuuluvalla äänellä siitä kuinka hän osti ruoan lisäksi pienen karkkipussin lapselleen.

Ja asiasta saa ja pitää puhua, mutta nyt on kyse siitä kenen kuuluu asiaan puuttua ja millä tyylillä sen tekee, onko se tosiaan annettu kassojen tehtäväksi?

• Teemme voittoa
        ihmettelee. kirjoitti:

Nyt alkoi kiinnostamaan, että miten se johtoporras on mahtanut ohjeistaa noista sosiaalitapauksista?

Kuuluuko kassan työtehtäviin sosiaalitapausten kyttääminen, ojentaminen ja nöyryyttäminen?

Kait se on kauppiaalle ihan sama millä ne ostoksensa maksaa, olkoon se käteinen tai luotto eli velaksi tai jopa sossun maksulappu, kunhan vaan kauppa käy!!

Kuten ketjussa on todettu, sosiaalitoimistoon menee kyllä ostoksista kuitti, joten väärinkäytökset kyllä huomataan.

Minä olen henkilökohtaisesti nähnyt, kuinka nuorta äitiä läksytettiin kuuluvalla äänellä siitä kuinka hän osti ruoan lisäksi pienen karkkipussin lapselleen.

Ja asiasta saa ja pitää puhua, mutta nyt on kyse siitä kenen kuuluu asiaan puuttua ja millä tyylillä sen tekee, onko se tosiaan annettu kassojen tehtäväksi?

Asiakaspäälliköllä ei ole mitään tietoa yritystoiminnasta. Lapulla ostavat ovat liikkeen maineen kannalta jo tuottamattomia. Lisäksi heidän ostosmääränsä ovat niin pieniä, että on aivan yhdentekevää myydäänkö niitä vai ei.
        Me emme myy köyhille, koska maksavat asiakkaat kärsivät jo heidän läsnäolostaan. Köyhyys näkyy ja usein myös haisee. Pidämme köyhät pois liikkeistämme, kuten muutkin häiriköt.

• toimintaohjeet
        ihmettelee. kirjoitti:

Toivottavasti et sentään oikeassa elämässä ole minkään sortin päällikkönä. Voisi aloittaa oikeinkirjoituksesta.

Sosiaalitoimiston korvauslapuissa mainitaan erikseen mitä niillä ei voi ostaa. Karkit kuuluvat ei korvattaviin. Ystävällistä kassalta jos huomaa ja kertoo että ei voi myydä korka korvausta kaupalle ei karkeista tule.

Vai onko asiakaspäällikkö kentien valmis lahjoittamaan köyhälle ne karkit kaupan puolesta..?

• metall-leidi
        Teemme voittoa kirjoitti:

Asiakaspäälliköllä ei ole mitään tietoa yritystoiminnasta. Lapulla ostavat ovat liikkeen maineen kannalta jo tuottamattomia. Lisäksi heidän ostosmääränsä ovat niin pieniä, että on aivan yhdentekevää myydäänkö niitä vai ei.
        Me emme myy köyhille, koska maksavat asiakkaat kärsivät jo heidän läsnäolostaan. Köyhyys näkyy ja usein myös haisee. Pidämme köyhät pois liikkeistämme, kuten muutkin häiriköt.

Kerropa nyt voittoa tekevä asiakaspäällikkö missä teidän liikkeene on ja mihinkä kaupparyhmittymään kuulutte niin ainakin sitten mä kierrän liikkeenne kaukaa?
        Köyhän raha on tähän mennessä on kyllä kelvannut kauppaan kuin kauppaan.
        Olimpas minä naivi kun uskoin, että raha kelpaa ja myös pienet ostokset saavat varastokiertoa aikaiseksi.
        Olimpas naivi kun kuvittelin, että köyhänkin rahat kasvattavat myynnin volyymia.
        Pienet ostosmäärät ainakin minä maksan rahalla enkä ole syömäköyhä.
        Suuret ostosmäärät on monesti ostettu luottokorteilla, siis velkarahalla nekin.

• <<<<<<<<<<<<<<
        toimintaohjeet kirjoitti:

Toivottavasti et sentään oikeassa elämässä ole minkään sortin päällikkönä. Voisi aloittaa oikeinkirjoituksesta.

Sosiaalitoimiston korvauslapuissa mainitaan erikseen mitä niillä ei voi ostaa. Karkit kuuluvat ei korvattaviin. Ystävällistä kassalta jos huomaa ja kertoo että ei voi myydä korka korvausta kaupalle ei karkeista tule.

Vai onko asiakaspäällikkö kentien valmis lahjoittamaan köyhälle ne karkit kaupan puolesta..?

koska opettelet kirjoittamaan

• köyhäplikka

Tuuppa haistaa mua, en takulla haise, en edes helteellä! Ja jos minut laittaisit riviin kymmenen muun kaupasta nappaamasi ihmisen kanssa et takulla osaisi sanoa minun olevan se köyhä. Kaikki köyhät eivät ole kadulla asuvia alkoholisteja tai muussa tapauksessa tässä maassa olisi 11% aikuisista näitä haisuja! Aika kova väite siis.

• Tyytyväinen!

Turhaa paskan jauhamista tuo köyhyyden vaikutus kohteluun!

Oma käytös ja kokonaisilme ratkaisee kassalla kuten monessa muussakin paikassa.

En ole koskaan kokenut tulleeni epäkohteliaasti kohdelluksi kassalla. Useimmissa palveluliikkeissä kylläkin.

Minusta tuntuu että ns. "köyhillä" on anturit ulkona odottaen vain vahvistusta heidän ennakko-odotukselleen väheksynnästä ja epäystävällisyydestään.
        Ottakaa hyvät köyhät kolleegat ylipäätään ja varsinkin palvelutilanteisiin, positiivinen asenne niin huomaatte henkilökunnan vastaavan samoin.

Pienen ruisleivän ja maitotölkin ostajanakin olen aina saanut yhtä hyvän palvelun kuin samalta kassahenkilöltä täyden kärrillisen ostanut.
        Usein jopa paremman koska minulla ei ole tarvetta kopeaan pullisteluun.
        En myöskään nöyristele.

Perusasenne. "elämä on kivaa" avaa monia ovia.

• Työssäkäyvä-

Inhottaa käydä kaupoissa, joissa köyhät tuijottelevat hintalappuja ja löyhkäävät. Mielestäni heitä ei saisi päästää edes ruokakauppaan, tiedä mitä tauteja kantavat.

• dsfsdgasdgasdg
        toimintaohjeet kirjoitti:

"Vai onko asiakaspäällikkö kentien valmis lahjoittamaan köyhälle ne karkit kaupan puolesta..? "

Luultavasti, koska "heidän ostosmääränsä ovat niin pieniä, että on aivan yhdentekevää myydäänkö niitä vai ei."

• iloinen veronmaksaja

"Lisäksi heidän ostosmääränsä ovat niin pieniä, että on aivan yhdentekevää myydäänkö niitä vai ei."

Kuitenkin näiden sossulappulaisten piti kaataa koko Suomen kansantalouden perusta "vääränlaisilla ostoksillaan"

• äåöplokijujy

Ainakin meillä käyviin sossun lappuihin on kirjoitettu, mitä niillä ei saa ostaa. Tässä on mainittu mm. tupakka, alkoholi, makeiset, lehdet, eläintenruoat. Jos kassa myy näitä tuotteita lapulle, NIIN SOSSU EI MAKSA LASKUA. Siksi kassa on se henkilö, joka joutuu viimekädessä toimimaan kyttänä. Meillä on käynyt niin, että lapulla myytiin näitä kiellettyjä tuotteita ja kaupunki jätti sen osan laskusta maksamatta.
      Luuletteko te hyvät ihmiset, että se on kivaa kytätä ja kyylätä muiden ostoksia. Ei minusta ainakaan. Onko kiva sanoa sille äidille, että lapsen karkkipussia en myy. Ei kuule ole! Mutta se on kassojen duuni.
      Ihan sama jos joku ostaa 200 euron ostokset, niin pitää kysyä paperit. Vai pitäisikö silloinkin jättää kysymättä, ettei ole niin kyylä.
      Ottakaa asioista selvää, ennenkuin alatte haukkua. Me tehdään vaan meidän duuni, tehkää tekin omanne.

• minä = kyylä

siinä vaiheessa ku sossu huomaa tän väärinkäytöksen, on jo liian myöhästä. jos on myyty sellasta ku ei saa sillä lapulla ostaa, niin se jää kaupan piikkin. niin se vaan menee. ikävää ku ihmiset, jotka ei tiedä asioista, haukkuu täällä myyjiä.

• SUURI ihmetys

Minä taasen ihmettelen sitä, kuinka henkilö, joka ei tiedä miten kauppa toimii, voi olla asiakaspäällikkönä. Toivon todella, että sinulla on osaavat alaiset, koska itse näytät olevat todella ammattitaidoton.
      "Eikö kauppiaalle ole ihan sama, millä asiakas maksaa, kunhan vaan kauppa käy". Oikaisen hieman käsityksiäsi... ei ole ihan sama, jos kauppias ei saa rahojaan.
      Kuten edellä ammattitaitoiset kassahenkilöt ovat sinua valistaneet, on totta, että jos lapussa lukee EI TUPAKKAA, ALKOHOLIA, MAKEISIA, LEHTIÄ, ELÄINTENRUOKAA, niin tämä todellakin tarkoittaa sitä, että kyseisiä tuotteita ei lapulla myydä. Mitähän kohtaa Arvoisa Asiakaspäällikkö ei ymmärrä? Käsittämätöntä tietämättömyyttä. Kuinka ylipäätään pystyt toimimaan työssäsi?
      Toiseksi, asemassasi olevan henkilön on aina oltava lojaali työnantajalle, ei asiakkaiden
      "koiran pennun katseille" tai antaa säälin vaikuttaa työhösi. Myös tämä kuvaa ammattitaidottomuutta.
      Onneksin kassahenkilöt osaavat asiansa, niin Arvoisa Asiakaspäällikkö voi edelleen paistatella ylhäisyydessään.
      Ps. Kannattaa kuitenkin pitää suu kiinni, etteivät ihan kaikki pääse perille "ammattitaidostasi". :oD))

• voimeitä1212121

se on tietty summa joka kuuluu jokaiselle ihmiselle kuukaudessa jäädä asumismenojen jälkeen ja piste.
      Se on aivan sama mihin sen käyttävät koska lisää ei sinä kk tule rahaa.

Näiltä ihmisiltä puuttuu melkein kaikki....alkoholiin kyllä monesti rahaa näyttää olevan.

• Heil!

Sosiaaliturva on täysin turha. Joutaa lakkauttaa kokonaan. Samoin on siirryttävä amerikkalaisten malliin jossa jokainen maksaa oman sairasvakuutuksensa. Samoin joutaa pois lapsilisät,asumistuet ja kelakin joutaa lakkauttaa. Säästyy rahaa vaikka liittyä puolustusliitto natoon. Sotatarvikkeita aina tarvitaan. Samoin ammattiliittoja ei tarvi. Näkee eräistäkin ammattiliittojen pomoista ja vatsoista, että hyvin menee. Suomen köyhille on olemassa halpa ja kivuton ratkaisu. Typpikaasupullo jokaiselle köyhälle ja sanotaan että vetele tuosta kaasua minuutin verran. Poliiseja tarvitaan lisää samoin hakaristi voisi tulla tavallisen ristin tilalle lippuumme. Samoin maksuton ala-aste ja ylä-aste koulutus ja varsinkin maksuton ruoka niissä pitää myös poistaa. Säästetyillä rahoilla suomi nousuun. Muistakaa äänestää natsipuoluetta seuraavissa vaaleissa.

• .
        Heil! kirjoitti:

Sosiaaliturva on täysin turha. Joutaa lakkauttaa kokonaan. Samoin on siirryttävä amerikkalaisten malliin jossa jokainen maksaa oman sairasvakuutuksensa. Samoin joutaa pois lapsilisät,asumistuet ja kelakin joutaa lakkauttaa. Säästyy rahaa vaikka liittyä puolustusliitto natoon. Sotatarvikkeita aina tarvitaan. Samoin ammattiliittoja ei tarvi. Näkee eräistäkin ammattiliittojen pomoista ja vatsoista, että hyvin menee. Suomen köyhille on olemassa halpa ja kivuton ratkaisu. Typpikaasupullo jokaiselle köyhälle ja sanotaan että vetele tuosta kaasua minuutin verran. Poliiseja tarvitaan lisää samoin hakaristi voisi tulla tavallisen ristin tilalle lippuumme. Samoin maksuton ala-aste ja ylä-aste koulutus ja varsinkin maksuton ruoka niissä pitää myös poistaa. Säästetyillä rahoilla suomi nousuun. Muistakaa äänestää natsipuoluetta seuraavissa vaaleissa.

Suomessa on sosialisoitu vain köyhyys vaikka siinä elää vain 15 % kansasta kaikki muut tietää mistä se johtuu ja miten siitä pääsee.

• Tosikko?

Ovat mielestäni ainoa syy sosiaaliapuun sen eri muodoissa.

• .

tehdään niin kuin vakaasti uskonnolliset.
        Kaivetaan monttu sidotaan huoneperintö ja asetetaan kuoppaan sitten perheen miehet täyttää kuopan.
        Pienellä vaivalla poistuu surkea ongelma.

• yks sisko

Elikäs ei onnettomuudet, vammautuminen esim. synnytyksessä tai sairaus, joka ei periydy? Oma veljeni on vammautunut synnytyksessä, toinen käsi ei toimi ja aivoissa hapenpuute, mikä vaikuttaa toimintakykyyn.

• Tosikko?
        yks sisko kirjoitti:

Elikäs ei onnettomuudet, vammautuminen esim. synnytyksessä tai sairaus, joka ei periydy? Oma veljeni on vammautunut synnytyksessä, toinen käsi ei toimi ja aivoissa hapenpuute, mikä vaikuttaa toimintakykyyn.

Kuvaamasi tapauksen rinnastan periytyviin sairauksiin.
        Ei omaa tuottamusta.

Onnettomuuksissa on usein omaa tuottamusta tavalla tai toisella.
        Tietysti omasta taitamattomuudesta tai huolimattomuudesta johtuva tapaturma on harmillinen, mutta!

Työ- ja liikenneonnettomuuksissa on aina maksumies.

Anoppini elintaso kohosi kun hänen miehensä päälle ajettiin suoralla tiellä työmatkalla.

• ....................
        Tosikko? kirjoitti:

Kuvaamasi tapauksen rinnastan periytyviin sairauksiin.
        Ei omaa tuottamusta.

Onnettomuuksissa on usein omaa tuottamusta tavalla tai toisella.
        Tietysti omasta taitamattomuudesta tai huolimattomuudesta johtuva tapaturma on harmillinen, mutta!

Työ- ja liikenneonnettomuuksissa on aina maksumies.

Anoppini elintaso kohosi kun hänen miehensä päälle ajettiin suoralla tiellä työmatkalla.

En käsitä kuinka kaupankassalla TYÖSKENTELEVÄ, vain työtään tekevä viitsii arvostella, millä ruuat maksaa. Ei he k-markettia tai muuta kauppaa omista, he ovat vain töissä siellä. Onko se työntekijältä pois, jos joku maksaa ostokset sossun lapulla?? Voi elämä, kuinka naurettavia ihmisiä taas liikkeellä. Kaljaa en silti hyväksy tai siidereitä maksettavan omasta pussista jos muut ruuat sossun lapulla maksaa. Se on väärin, sipsit karkit yms. mitä väliä? ei niitä ole määritelty siinä.
        Itse en ottas tuollaista lappua, vaikka tulot ovat niukat, tai jos ottaisin ois kiva jos sen vois hakea jossain eri paikkakunnalla, ettei kukaan tunne. No kuitenkin, kypsykää.

• saissen suoltaja
        yks sisko kirjoitti:

teillä näyttää olevan ihan suvussa.... että vahvastikin perinnölliseltä näyttää.

• Kypsyttää kyllä
        .................... kirjoitti:

En käsitä kuinka kaupankassalla TYÖSKENTELEVÄ, vain työtään tekevä viitsii arvostella, millä ruuat maksaa. Ei he k-markettia tai muuta kauppaa omista, he ovat vain töissä siellä. Onko se työntekijältä pois, jos joku maksaa ostokset sossun lapulla?? Voi elämä, kuinka naurettavia ihmisiä taas liikkeellä. Kaljaa en silti hyväksy tai siidereitä maksettavan omasta pussista jos muut ruuat sossun lapulla maksaa. Se on väärin, sipsit karkit yms. mitä väliä? ei niitä ole määritelty siinä.
        Itse en ottas tuollaista lappua, vaikka tulot ovat niukat, tai jos ottaisin ois kiva jos sen vois hakea jossain eri paikkakunnalla, ettei kukaan tunne. No kuitenkin, kypsykää.

Kassa maksaa tehdyistä virheistä usein ottamalla haukkumiset vastaan. Tuottamuksellisesta virheestä hän on korvausvastuussa. Lisäksi kassan palkasta pidätetään veroja eli hän maksaa osan sossulapuilla ostavien tavaroistakin.

• metall-leidi
        Kypsyttää kyllä kirjoitti:

Kassa maksaa tehdyistä virheistä usein ottamalla haukkumiset vastaan. Tuottamuksellisesta virheestä hän on korvausvastuussa. Lisäksi kassan palkasta pidätetään veroja eli hän maksaa osan sossulapuilla ostavien tavaroistakin.

Voi elämä, että kaupankassat jaksavat tällä palstalla kitistä miten köyhät haisevat eivätkä osta kuin muutamilla euron roposilla.
        Kuka estää hakeutumasta Stockmannin herkkuun töihin tai kouluttautumista vaikkapa kokiksi jolloin pääsee palvelutiskille myymään maksaville asiakkaille ja fileoimaan heille lohia.
        Jos noin köyhät rassaa niin onhan olemassa vielä erikoisliikkeitä mihin pääsee passaamaan hyvin toimeentulevia.
        Parempiin palvelukauppoihin pääsemisen edellytyksenä on edustava ja sopiva ulkonäkö ja HUOM! palvelualttius.
        Voipa tulla köyhiä ikävä kun joutuu päivät pääksytysten entraamaan varakkaiden ja oikukkaiden asiakkaiden mileialojen mukaan.
        Asiakkaat eivät haise korkeintaan leidit kalliille ranskalaisille parfyymeille.
        Mutta (on muuten kokemusta asiakaspalvelusta korkean tason paikoissa) ns. maksava asiakas ei ole läheskään aina herttainen vaan oikukas ja vaativa.
        Siinä saa työaikanaan "voimistella", että pitää asiakkaat tyytyväisenä.
        Loppujen lopuksi te kassahenkilöt puratte tällä foorumilla omaa turhautumista kun ei ole niin hienoa ottaa työttömien maksulappuja vastaan.
        Mutta palatakseni aluasetelmaan niin te luulette voivanne valita asiakkaat tai teiden kauppiaanne, mutta niin kauppias tavall.marketissa kuin erikoisliikkeissäkin valitsee henkilökuntansa

• Mr. Steel
        metall-leidi kirjoitti:

Voi elämä, että kaupankassat jaksavat tällä palstalla kitistä miten köyhät haisevat eivätkä osta kuin muutamilla euron roposilla.
        Kuka estää hakeutumasta Stockmannin herkkuun töihin tai kouluttautumista vaikkapa kokiksi jolloin pääsee palvelutiskille myymään maksaville asiakkaille ja fileoimaan heille lohia.
        Jos noin köyhät rassaa niin onhan olemassa vielä erikoisliikkeitä mihin pääsee passaamaan hyvin toimeentulevia.
        Parempiin palvelukauppoihin pääsemisen edellytyksenä on edustava ja sopiva ulkonäkö ja HUOM! palvelualttius.
        Voipa tulla köyhiä ikävä kun joutuu päivät pääksytysten entraamaan varakkaiden ja oikukkaiden asiakkaiden mileialojen mukaan.
        Asiakkaat eivät haise korkeintaan leidit kalliille ranskalaisille parfyymeille.
        Mutta (on muuten kokemusta asiakaspalvelusta korkean tason paikoissa) ns. maksava asiakas ei ole läheskään aina herttainen vaan oikukas ja vaativa.
        Siinä saa työaikanaan "voimistella", että pitää asiakkaat tyytyväisenä.
        Loppujen lopuksi te kassahenkilöt puratte tällä foorumilla omaa turhautumista kun ei ole niin hienoa ottaa työttömien maksulappuja vastaan.
        Mutta palatakseni aluasetelmaan niin te luulette voivanne valita asiakkaat tai teiden kauppiaanne, mutta niin kauppias tavall.marketissa kuin erikoisliikkeissäkin valitsee henkilökuntansa

Huomattava osa nykyisistä "oikeista" köyhistä on ikääntyneitä, syystä tai toisesta yksin jääneitä naisia.

Heidän nuoruudessaan etupääsä toimihenkilöperheiden lapsilla ylipäätään oli mitään mahdollisuutta koulutuksen, saatika ammatin valintaan.
        Koulutuspaikkoja, keskikoulusta alkaen oli vähän ja pääsykynnys korkea.

Ikäluokan naiset tekivät ennen pariutumistaan töitä joita sattuivat saamaan ja avioiduttuaan suurin osa jäi kotiin hoitamaan lapsia.
        Lasten vartuttua ko. ryhmän naiset hakeutuivat tehtäviin joihin kouluttautumattomalla oli mahdollisuus.
        Yleinen oli matalapalkattu kaupan sektori.
        Siinä vaiheessa ei enää VALITTU työnantajaa eikä työtä.
        Myös työpaikan vaihtaminen oli hankalaa, toimialasta puhumattakaan.

Mammojen eläkkeet ovat pienet koska nuoruuden työvuodet, pienipalkkaisetkaan, eivät tulleet eläkeperusteisiin.
        Kodin hoidosta ei silloin saanut mitään tukia tai avustuksia eikä työkkäristä tai soskusta tietenkään.

Tämä nykyinen nuorempi kassapolvi on suurelta osin saanut kaupallisen koulutuksen.
        Ymmärrän heidän turhautuneisuutensa.
        Valmistuvat suurin toivein ammattiin ja karu totuus aiheuttaa pettymyksen kun niitä henkilöstöhallinnon pomon paikkoja ei olekaan kaikill tarjolla.

Ymmärrän myös sen että ikääntyneemmät kassat, elettyään ja eläessään niukkuudessa, saattavat ärsyyntyä yhteiskunnan syöttiläiden tavasta käyttää heidänkin verovaroilla kustannettuja tukiaisia (lahjoituksia).

Teoria on teoriaa!
        Käytäntö on käytäntöä!

• viitti

Kai sitä nyt jumalauta ryyppää kun ei ole rahaa elää normaalia elämää.

• Äiti 42v

Jotkut ihmiset ovat oikeasti avun tarpeessa niin että se on aivan turha sano että kaikki köyhät ovat juoppoja sossupummeja. Ihan sama jos sanoisi että kaikki kassamyyjät on lihavia juoruämmiä ja eihän tuo pidä paikkaansa.
        Ystäväni menetti auto-onnettomuudessa miehensä ja jäi yksin 3 pienen lapsen kanssa ja miehen valtavien velkojen. Hän on köyhä joka joutuu käyttämään sossun apua että pärjäisi, eikä hän juo...

• 27

sulla on korvien välissä.

"Kateus vie kalatkin merestä" sanotaan tarviiko selittää.

• 25

Et voi olla tosissasi.
        Jos joku on huolissaan siitä että köyhät pilaavat oman ja lastensa terveyden roskaruualla ja kaljan juomisella, niin se on mielestäsi kadehtimista?

• nimi esiin
        25 kirjoitti:

Et voi olla tosissasi.
        Jos joku on huolissaan siitä että köyhät pilaavat oman ja lastensa terveyden roskaruualla ja kaljan juomisella, niin se on mielestäsi kadehtimista?

Missä tuollainen k-kauppa on ja noin idiootti kassa työntekijä että rutisee keskustelu palstalla jostain sossun maksulapuista,kyllä se vaan nyt niin on että loppujen lopuksi on vaan kauppiaan etu että asiakkaita myös sossun maksulapuilla maksavat,eivät kauppiaat ole pakotettu hyväksymään näitä maksulappuja jos sikseen tulee.Taas joku älykkö tajunnut asian eri lailla.
        Voihan kauppias kassatyöntekijälle sanoa ettei tykkää sossutapauksista mutta kauppa käy kuitenkin.Ammatin valinta kysymys se on jos päätynyt kaupan kassalle.Mahtaa olla herkku homma olla ihmisten vittuilteltavana.
        Typerää väittää asioista mutu tuntumalta.

• nimi esiin kirjoitti:

Missä tuollainen k-kauppa on ja noin idiootti kassa työntekijä että rutisee keskustelu palstalla jostain sossun maksulapuista,kyllä se vaan nyt niin on että loppujen lopuksi on vaan kauppiaan etu että asiakkaita myös sossun maksulapuilla maksavat,eivät kauppiaat ole pakotettu hyväksymään näitä maksulappuja jos sikseen tulee.Taas joku älykkö tajunnut asian eri lailla.
        Voihan kauppias kassatyöntekijälle sanoa ettei tykkää sossutapauksista mutta kauppa käy kuitenkin.Ammatin valinta kysymys se on jos päätynyt kaupan kassalle.Mahtaa olla herkku homma olla ihmisten vittuilteltavana.
        Typerää väittää asioista mutu tuntumalta.

Vaimoni oli 22-vuotta KK-kaupan kassalla. Etupäässä osa-aikaisena mutta muutaman vuoden jopa täyttä työaikaa tehden.

Aikaisemmat työsuhteet olivat, piikomisen jälkeen, päivittäistavarpuoteja 2kpl, laukku- ja hanskakauppa, rautakaupan konttori, urheiluvälineosasto ja kotona penskojen kanssa.

Vaimo viihtyi kassatyössä.
        Tapasi ihmisiä, vaihtoi kuulumisia, kesti asioiden tasalla.

Vielä silloinkin kun olimme sopineet töissäkäymisen lopettamisesta täytyi minun värvätä lapsemme perustelemaan vaimolleni töissäkäymisen lopetuksen.
        Hieman haikein mielin lopetti mutta tottui pian joutilaisuuteen.

Positiivisena, hyväntuulisena yksilönä vaimoni on perusteettomille keljuiluille "teflonia".
        Aiheeton keljuilu ei tee haittaa.

Nuo lappuostajat hän otti asiaankuuluvina ilmiöinä.
        Tietenkin niukkudessa elänyttä ihmistä hämmästytti yhteiskunnan elättien valinnat jotka melkeinpä poikkeuksetta kohdistuivat tarvikkeisiin joita meille ei ostettu vaikka joskus olisi ollut varaakin.

• 25 kirjoitti:

Et voi olla tosissasi.

Jos ihminen tärvelee itsensä omilla rahoillaan niin siitä vaan.

Rahoitukseen osallistuvien harmittelun ymmärrän.

Ikävintä piirrettä edusti entinen naapuriperheemme.
        Rumasti ylipainoinen rouva kuskasi kotiinsa pääasialliseksi ravinnoksi eineksiä, limua, karkkia , sipsejä yms.
        Hän nteki ostokset vaimoni työpaikalla.

Eräänä seurauksena perheen ylipainoinen poika oli 3vrk sairaalassa laihdutusterapiassa.
        Huolimatta vanhempien saamista ohjeista ei ruokaostoksien koostumuksessa tapahtunut muutosta.
        Sääli ja harmi.
        Varsinkin kun on syytä olettaa lapsukaisen kärsivän hyvin varhain rutkan ylipainon seuraamuksista ja yhteiskunta siihen liittyvistä kustannuksista.
        Valmis sairaseläkeläinen?

Alkeellisella järjen käytöllä tai terveydenhuollon henkilöstön ohjeiden uskomisella tuo olis vältettävissä.

• Lukekaa kunnolla

Ap:n kirjoitus kylläkin koski lähinnä sosiaaliturvan väärinkäyttöä, tässä on moni kirjoittaja nyt eksynyt aiheesta. Jos hakee ruokalapun ja on kuitenkin varaa ostaa bisseä laatikko tolkulla, niin se on väärinkäyttöä. Ei sitä avustusta ole tuollaiseen elämiseen tarkoitettu. Kyllä, jokainen saa käyttää rahansa miten tahansa, kunhan ne ovat OMIA RAHOJA. Mutta noissa väärinkäytöksissä on nimenomaan kysymys meidän veronmaksajien rahoista.
      Ps. Useammassa kirjoituksessa oltii pöyristyneitä, kuinka sossulappu asiakkaista ajatellaan tuolla tavalla ja tivattiin, mikä kauppa mahtaa olla kyseessä. Voin "kauhuksenne" kertoa, että ihan joka kauppa. Olen ennen alan vaihtoa itse ollut neljässä kaupassa (n. 13 vuoden ajan). Jokaisessa niistä kaupoista ajateltiin sossu tyypeistä täsmälleen noin. Yleensä pelkkää harmia, ei toivottuja asiakkaita. Sorry, mutta näin kaupan väki heistä poikkeuksetta ajattelee.

• raha tai lappu

Mikä hiton ero on jollain lapulla tai rahalla täh saakelin pölvästi.Todella huonoa itsetuntoa kuvastaa se että mukamas ylempää katsoo muita,ja pah.
        Eipä ole kaupan kassatyö kovin arvostettua.
        Kuinkas nyt sitten taas ostetaan lapulla kaljaa kun sitä ei myydä.Vitun idiootit.

• dnjdnlbls
        raha tai lappu kirjoitti:

Mikä hiton ero on jollain lapulla tai rahalla täh saakelin pölvästi.Todella huonoa itsetuntoa kuvastaa se että mukamas ylempää katsoo muita,ja pah.
        Kuinkas nyt sitten taas ostetaan lapulla kaljaa kun sitä ei myydä.Vitun idiootit.

Mikä ero on asiakkaalla ja asiakkaalla ...

Kiroileva, vihamielinen, nimittelevä, ylimielinen, jankuttava, aggressiivinen .. joka kassan päivän piristys.

• muhevainen
        raha tai lappu kirjoitti:

kertoo sinusta paljon.
        Taidat olla niitä mammanpoikia !

• meni jakeluun
        muhevainen kirjoitti:

kertoo sinusta paljon.
        Taidat olla niitä mammanpoikia !

Voi hellan lettas tentään kun kaupan kassatyöntekijä loukkaantu ja otti itseensä.Nooh kun omistaa huonon itsetunnon ja tekee työkseen jotain apinan hommaa.Yleisvaikutelma kassatyöntekijästä on se että jotenkin tyhmä.Hah hah hah jo nuorena päättää että tulee kassatyöntekijä hah hah hoh hoh hoh hah hah hah hoh hoh hoh.

• Kaupassa asioiva
        meni jakeluun kirjoitti:

Voi hellan lettas tentään kun kaupan kassatyöntekijä loukkaantu ja otti itseensä.Nooh kun omistaa huonon itsetunnon ja tekee työkseen jotain apinan hommaa.Yleisvaikutelma kassatyöntekijästä on se että jotenkin tyhmä.Hah hah hah jo nuorena päättää että tulee kassatyöntekijä hah hah hoh hoh hoh hah hah hah hoh hoh hoh.

Sinä et varmaan käytä kauppoja, kun noin kaupan henkiökuntaa haukut? Ethän toki asioi paikassa, jota arvostat noin vähän. Mukavaa omavaraustaloutta sinulle! :o) Toivotaan ensi talvesta samanlaista kuin viime talvesta, niin laisesi sosiaalipummit ehkä jäätyvät sinne veneen alle.
        Kaupassa työskentelevillä sentään on duuni ja koti, toisin kuin luuseripummeilla, jotka ovat tilanteensa täysin ansainneet.

• Hävikin estäjä

lienee ollut ns. "hyökkäys on paras puolustus". Tarkoituksena on ollut saada painettua ikävät tosiasiat taustalle kiinnittämällä huomio omista teoista (kaupan hävikki) toisaalle (sossupummien ruokalaput).

Kaupan henkilöstöhän syyllistyy itse miljardiluokan VARKAUKSIIN vuosittain. Ehdottamasti siis jatkossakin kiinnittäkäämme huomiomme vain näihin sossun asiakkaiden ruokalapulla tekemiin karkkipussiostosyrityksiin. Todelliset Rötösherrat kiinni!

"Vähittäiskauppaan kohdistuvan rikollisuuden kustannukset

Tutkimuksesta ilmeni, että vähittäiskauppaan kohdistuva rikollisuus aiheutti kaupalle 88 miljardin euron kustannukset. Luku sisältää hävikin sekä hävikineston kustannukset.

Myymälävarkaudet muodostavat koko kustannuksista 40,5 prosenttia, työntekijöiden tekemät varkaudet 33,8 prosenttia, hävikki toimitusketjussa 5,3 prosenttia ja hävikineston kustannukset 20,3 prosenttia."
      http://www.kauppa.fi/ajankohtaista/uutiset/haevikki_vaihtelee_myymaelaetyypeittaein_tuoteryhmittaein_ja_maittain_2110

• hau hau hau

Kaupan kassa se nyt haukkuu sosiaalipummeja joopa joo,voe voe millä asenteella ollaan töissä.Itse käyn isoissa kaupoissa enkä noteeraa kaupan kassaa mihinkään suuntaan vaan tervehdin neutraalisti.

• rehellisesti

Eihän ap:n pointti ollut se, että sossunlapuilla ei saa ostaa. Vaan se, että jos on rahaa ostaa laatikko kaupalla bissee, niin sillon on kai turha hakea mitään ruoka-avustuksia. Jättää osan bissestä ostamatta, niin saa ruokaa ihan omilla rahoilla.

• Rahalla saa

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä siitä, että ruoka-avustusten väärinkäyttö on kaikille osapuolille ikävää. Ehkä eniten juuri niille, jotka todella tarvitsevat sen avustuksen. Koska tämä roskasakki, joka käyttää rahat kaljaan ja ostaa ruuat avustuslapulla, pilaa kaikkien avustusta tarvitsevien maineen. Heistä kaikista tulee ihmisten silmissä roskasakkia.
      Avustus on tarkoitettu ruokaan, jos omat rahat eivät riitä. "Rahat eivät riitä" ei tarkoita sitä, että ne pistetään juhlintaan 24/7 ja sitten valitetaan köyhyyttä. Se on oma valinta, ei köyhyyttä.

• Voi voi voiiiiiiiii

En ymmärrä sitä, kuinka tässä ketjussa oikein puolustetaan sos.turvan väärinkäyttäjiä. Joo... mielelläni minäkin laittaisin kaikki rahani vaikka matkusteluun ja hakisin laskuihin rahat sossusta. Sehän on ihan sama, kun joku juo rahansa ja hakee ruoka-avustukset sossusta. Eihän tuollainen ole millään tavoin puolustettavissa tai hyväksyttävissä. Ja jokainen ihminen ymmärtää sen ja jokaisella pitäisi olla sen verran itsekunnioitusta. Tuollaisilla pummeilla ei ole enää mitään ihmisarvoa, eikä sitä porukkaa pitäisi avustaa millään tavoin.
      Eri asia ovat OIKEASTI pulassa olevat ja sellaiset, jotka haluavat saada asiansa kuntoon. Heitä varten sosiaalijärjestelmä ja erilaiset avustukset ovat olemassa. Ei niitä varten, jotka ovat vaan normalli ihmisten riesana ja rumentamassa maisemaa.

• järki käteen H'rot

Totta kai tulee mieleen kassa-ämmille vain ongelma tapaukset..

Olen itsekin saanut 'lapun' pari krt,kirkolta,jota varten mun on pitänyt todistaa köyhyyteni,sain 30€ ostolapun.Olin osa-aika työläinen ja tuloni pienet ja yhden lapsen yh-äiti.

Ostin hedelmiä,täysmehua,kalaa ja kanaa,kaikkea terveellistä ja ruuat söi tyttöni.

Ihan turhaa haukkua kaikki 'lappulaiset',olen ihan saman näköinen kuin muutkin ikäiseni nuoret naiset,en juo enkä polta,osaani en ole valinnut,mutta ainakin yritän tästä pois opiskelemalla ja työtä tekemällä,vaikka onkin paskapalkka.

Jos mulle joku kassaneiti rupeis urpoilemaan sanoisin ihan suoraan että pitää vaan läskiperse huolen omista asioistaan ja valittaisin esimiehelleen.
        Ihmisiä me kaikki ollaan ja koskaan ei tiedä milloin vaikka kassan ämmä joutuu ite hakemaan 'lapun' ruokaa varten.

• Sä oot NOLO
        järki käteen H'rot kirjoitti:

Totta kai tulee mieleen kassa-ämmille vain ongelma tapaukset..

Olen itsekin saanut 'lapun' pari krt,kirkolta,jota varten mun on pitänyt todistaa köyhyyteni,sain 30€ ostolapun.Olin osa-aika työläinen ja tuloni pienet ja yhden lapsen yh-äiti.

Ostin hedelmiä,täysmehua,kalaa ja kanaa,kaikkea terveellistä ja ruuat söi tyttöni.

Ihan turhaa haukkua kaikki 'lappulaiset',olen ihan saman näköinen kuin muutkin ikäiseni nuoret naiset,en juo enkä polta,osaani en ole valinnut,mutta ainakin yritän tästä pois opiskelemalla ja työtä tekemällä,vaikka onkin paskapalkka.

Jos mulle joku kassaneiti rupeis urpoilemaan sanoisin ihan suoraan että pitää vaan läskiperse huolen omista asioistaan ja valittaisin esimiehelleen.
        Ihmisiä me kaikki ollaan ja koskaan ei tiedä milloin vaikka kassan ämmä joutuu ite hakemaan 'lapun' ruokaa varten.

Kyllähän kirjoituksesi oli sellaista tekstiä, että on tainnut koulut jäädä käymättä. Ämmä, läskiperse... etkö tosiaankaan muulla tavoin osaa ilmaista itseäsi? En yhtään ihmettele, että olet yksin ja pulassa. Tuollaista "vit..saat..per" lapsen tasolle jäänyttä älykääpiötä tuskin kukaan mies tai työnantaja katselee.
        :oD))))

• köyhyys
        Sä oot NOLO kirjoitti:

Kyllähän kirjoituksesi oli sellaista tekstiä, että on tainnut koulut jäädä käymättä. Ämmä, läskiperse... etkö tosiaankaan muulla tavoin osaa ilmaista itseäsi? En yhtään ihmettele, että olet yksin ja pulassa. Tuollaista "vit..saat..per" lapsen tasolle jäänyttä älykääpiötä tuskin kukaan mies tai työnantaja katselee.
        :oD))))

Meillä päin annetaan ruokalappu, jossa lukee mitä saa ostaa ja kuinka paljon. Esim. 4 henkiselle perheelle oli mm. 6 l maitoa, 10kpl munia, 900 g jauhelijaa, 2 pss keittojuureksia, 1 pkt halpaa lenkkimakkaraa, 5 kg perunoita, 1 pkt kahvia jne. Ja sen verran tarkasti katsovat turhat pois, että muovipussit pitää maksaa itse, kaljasta tai mistään muusta puhumattakaan, mikä on ihan oikein. Aika metka, ettei näy kovin monella muulla kunnalla olevan noin, eipä menisi se ruokaan tarkoitettu pelkästään siihen juomaan ja muuhun yhtä turhaan :/

• ...

...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe