Olen vasta lukiossa, mutta olen miettinyt lukion jälkeisiä opintoja AMK:ssa. Haluaisin lukea liiketaloutta, mutta mielelläni englanninkielisenä. Olen kyllä etsinyt tietoa netistä, mutta haluaisin varmuuden seuraaviin kysymyksiin, ettei ole tapahtunut väärinymmärryksiä tai muuta sellaista.
1. Asun pk-seudulla. Laurea, Haaga-Helia, Metropolia vai joku muu? Perustelkaa mikä on teidän mielestänne paras, tässä siis saa ylistää omaa kouluansa tai päinvastoin.
2. Kuinka hankala päästä? Onko pääsykokeet, millaiset? Englantini on ollut läpi peruskoulun ja lukion 8-9 tasoa. En ole tehnyt TOEFL- tai IELTS-kielitestiä. Onko se pakollinen vai riittääkö suomalaisilla hakijoilla pelkkä ylioppilaskirjoitusten arvosana englannista?
3. Kuuluuko tutkintoon pakollisena työharjoittelu tai vaihto ulkomaille johonkin vastaavaan kouluun?
4. Mitkä on jatkokoulutusmahdollisuudet?
Kiitos paljon vastanneille!
Bachelor of Business Administration
10
1873
Vastaukset
- Jotain tietoa...
En opiskele pääkaupunkiseudulla niin en siitä koulujen paremmuudesta osaa sanoa mitään, ja alakin on hiukan eri mutta Englanniksi kuitenkin.
2. Ylioppilastutkinto riittää jos arvosana on C/M tai parempi (vaihtelee kouluittain). Jos jostain syystä saat huonomman arvosanan niin sitten pitää käydä kielitestissä. Englanninkielisten koulutusten hakijamäärät kasvavat joka vuosi joten on paha sanoa pääsyn helppoudesta/vaikeudesta. Ja kokeet ovat sisännöltään suunnilleen samat kuin liiketalouden puolella paitsi että ovat luonnollisesti Englanniksi.
3. Opintoihin sisältyy "pakollinen" vuoden oleskelu ulkomailla. Ketään ei kuitenkaan pakoteta lähtemään vaihtoon/ulkomaan harjoitteluun mutta sitä suositellaan vakavasti. Ja jos opiskelee Englanniksi niin kannattaa kyllä käyttää kaikki kansainvälistymismahdollisuudet.
4. Jatkokoulutusmahdollisuudet riippuvat suuresti suuntautumisvaihtoehdoista mutta monet tutut ovat lähteneet Eurooppaan ja Jenkkeihin jatkamaan yliopistoihin maisterin tutkintoihin. Suomessa vaihtoehtoja on sitten vähän vähemmän.- oweirjgor
Kiitos paljon vastauksesta!
Vielä noista pääsykokeista... pitääkö sinne lukea joku aineisto ja onko haastattelu? Kauanko pääsykokeet ylipäätänsä kestävät? Itselläni muuten englanti on aika hyvin hanskassa, mutta vierastan hieman puhua sitä, mikä varmaan osaksi johtuu omasta luonteestani ja osaksi kokemattomuudesta.
Osaatko myös kertoa (saa toki muutkin vastata), mikä tekee mielestäsi "paremman" tästä englanninkielisestä koulutuksesta kuin suomenkielisestä? Itse en millään tavalla väheksy tradenomin koulutusta (koska onhan BBA sitäkin), mutta minua kiinnostaa enemmän BBA ja se tuntuu myös hieman vaativammaltakin, koska vaatii melko sujuvaa kielitaitoa. Tuntuu, että joka toinen on ihan tavallinen tradenomi, joten ehkä tällä tutkinnolla erottuisi edes vähän joukosta. - Ja vähän lisää...
oweirjgor kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksesta!
Vielä noista pääsykokeista... pitääkö sinne lukea joku aineisto ja onko haastattelu? Kauanko pääsykokeet ylipäätänsä kestävät? Itselläni muuten englanti on aika hyvin hanskassa, mutta vierastan hieman puhua sitä, mikä varmaan osaksi johtuu omasta luonteestani ja osaksi kokemattomuudesta.
Osaatko myös kertoa (saa toki muutkin vastata), mikä tekee mielestäsi "paremman" tästä englanninkielisestä koulutuksesta kuin suomenkielisestä? Itse en millään tavalla väheksy tradenomin koulutusta (koska onhan BBA sitäkin), mutta minua kiinnostaa enemmän BBA ja se tuntuu myös hieman vaativammaltakin, koska vaatii melko sujuvaa kielitaitoa. Tuntuu, että joka toinen on ihan tavallinen tradenomi, joten ehkä tällä tutkinnolla erottuisi edes vähän joukosta.Meillä oli ennakkomateriaali jonka pohjalta piti sitten kirjoittaa essee. Aihe tosin oli sellainen että olisi pärjännyt ilmankin sitä tekstiä. Ja ainakin meidän linjalle oli parihaastattelut, eli siis kaksi hakijaa ja kaksi haastattelijaa. Tosin tiedän että kaikissa AMK:issa ei ole haastattelua ollenkaan. Kysymykset ovat helppoja (sitä samaa kuin suomenkielisillekin: Miksi tämä ala, miksi sinut pitäisi valita, mitä hyviä & huonoja puolia sinussa on, mitä odotat opiskelulta yms.). Ja välillä keskustelimme toisen hakijan kanssa ja haastattelijat kuuntelivat.
Opiskelin ensin vuoden suomeksi mutta kaipasin enemmän haasteita, siksi vaihdoin kansainväliselle puolelle. Enkä ole katunut hetkeäkään. Valitsin englanninkielisen linjan myös siksi että veri vetää Suomen ulkopuolelle. Ja Suomessakin englanninkielisistä opinnoista on hyötyä, koska lähes alalla kuin alalla tarvitsee nykyisin laajaa kielitaitoa monikansallisten yritysten ja asiakkaiden takia. Jos huonoja puolia etsitään niin äidinkielentaitojen huonontuminen on ehdottomasti suurin. Kauhunsekaisin tuntein odotan sitä aikaa kun joudun kirjoittamaan opinnäytetyön tiivistelmän suomeksi. :D - Jotain unohtui
Ja vähän lisää... kirjoitti:
Meillä oli ennakkomateriaali jonka pohjalta piti sitten kirjoittaa essee. Aihe tosin oli sellainen että olisi pärjännyt ilmankin sitä tekstiä. Ja ainakin meidän linjalle oli parihaastattelut, eli siis kaksi hakijaa ja kaksi haastattelijaa. Tosin tiedän että kaikissa AMK:issa ei ole haastattelua ollenkaan. Kysymykset ovat helppoja (sitä samaa kuin suomenkielisillekin: Miksi tämä ala, miksi sinut pitäisi valita, mitä hyviä & huonoja puolia sinussa on, mitä odotat opiskelulta yms.). Ja välillä keskustelimme toisen hakijan kanssa ja haastattelijat kuuntelivat.
Opiskelin ensin vuoden suomeksi mutta kaipasin enemmän haasteita, siksi vaihdoin kansainväliselle puolelle. Enkä ole katunut hetkeäkään. Valitsin englanninkielisen linjan myös siksi että veri vetää Suomen ulkopuolelle. Ja Suomessakin englanninkielisistä opinnoista on hyötyä, koska lähes alalla kuin alalla tarvitsee nykyisin laajaa kielitaitoa monikansallisten yritysten ja asiakkaiden takia. Jos huonoja puolia etsitään niin äidinkielentaitojen huonontuminen on ehdottomasti suurin. Kauhunsekaisin tuntein odotan sitä aikaa kun joudun kirjoittamaan opinnäytetyön tiivistelmän suomeksi. :DKirjalliseen kokeeseen meni pari tuntia ja haastattelu oli noin 20 minuuttia. Koko päivän siihen kuitenkin saa varata koska haastattelua saattaa joutua odottamaan monta tuntia.
- jehee
painitaan samojen kysymysten kanssa. Olen myös luonteeltani hieman samanlainen kuin aloittaja, eli vierastan vähän englannin puhumista ja osaksi se johtuu juurikin kokemuksen puutteesta, eli sitä ei ole tullut hirveästi puhuttua.
Ajattelin itse asiassa vielä nyt tänä vuonna englanninkielisten koulutusten lisähaussa mahdollisesti hakea jonnekin jossa voisi liiketaloutta opiskella. Luulen myös että tällä koulutuksella voisi edes hieman paremmin erottua työmarkkinoilla jne jne, olen muutenkin kiinnostunut kansainvälisestä toiminnasta. Mietin siis kuitenkin että pärjäisinköhän ollenkaan, kun melko varmasti suurin osa asioista tunneilla menisi ohi kun tulee sen verran uutta sanastoa, eikä niillä tunneilla nyt varmaankaan auta ainakaan suomeksi mitään apua kysyä.(?) Vastasinkohan juuri itse omaan kysymykseeni.- Ja taas..
Meillä opettajat vastaavat mielellään suomenkielisiinkin kysymyksiin mutta vasta tuntien jälkeen - koska ryhmästä yli puolet on ulkomaalaisia. Ja välillä kääntävät käsitteet suomeksi opetuksen lomassa jos suomalaisilla opiskelijoilla on tarpeeksi tyhmä katse kasvoilla. :D
Minuakin alussa pelotti puhua suomea (vissiin tämä perinteinen Suomalaisten "jos en osaa sanoa täydellisesti niin en sano ollenkaan"-ajatusmalli) ja ajatuskin natiivien kanssa keskustelusta sai kädet hikoamaan - ja nyt kahden vuoden opiskelujen jälkeen siitä ei ole pienintäkään merkkiä näkyvissä. Itse asiassa päinvastoin kun puhun välillä englantia sitä edes huomaamattani. :P - jehee
Ja taas.. kirjoitti:
Meillä opettajat vastaavat mielellään suomenkielisiinkin kysymyksiin mutta vasta tuntien jälkeen - koska ryhmästä yli puolet on ulkomaalaisia. Ja välillä kääntävät käsitteet suomeksi opetuksen lomassa jos suomalaisilla opiskelijoilla on tarpeeksi tyhmä katse kasvoilla. :D
Minuakin alussa pelotti puhua suomea (vissiin tämä perinteinen Suomalaisten "jos en osaa sanoa täydellisesti niin en sano ollenkaan"-ajatusmalli) ja ajatuskin natiivien kanssa keskustelusta sai kädet hikoamaan - ja nyt kahden vuoden opiskelujen jälkeen siitä ei ole pienintäkään merkkiä näkyvissä. Itse asiassa päinvastoin kun puhun välillä englantia sitä edes huomaamattani. :POon nyt ehkä jo hieman enemmän innostunut hakemaan. : ) Epäilen siltikin vahvasti omaa kielitaitoani. Olisin hakemassa amispohjalta, ja vaikka sieltä sainkin hyvät numerot englannista, niin opetetut asiat eivät olleet kovinkaan haasteellisia..tämän ammattikoulun taso siis oli välillä mitä oli.
Opiskelu englanniksi tietäisi myös kaksinverroin ponnisteluja opiskelujen läpiviemiseen.. :C hmm. - sillisallaatti
jehee kirjoitti:
Oon nyt ehkä jo hieman enemmän innostunut hakemaan. : ) Epäilen siltikin vahvasti omaa kielitaitoani. Olisin hakemassa amispohjalta, ja vaikka sieltä sainkin hyvät numerot englannista, niin opetetut asiat eivät olleet kovinkaan haasteellisia..tämän ammattikoulun taso siis oli välillä mitä oli.
Opiskelu englanniksi tietäisi myös kaksinverroin ponnisteluja opiskelujen läpiviemiseen.. :C hmm.Itse kirjotin englannista B:n, mutta lukion jälkeen vietin välivuoden jonka aikana matkustelin ja kappas pääsin todella helposti sisään opiskelemaan englanniksi. Joten minun mielipide on se että ei kannata jättää hakematta sen takia jos on saanut vaikka C:n ja pelkää ettei ole kykenevä opiskelemaan englanniksi.
- paremmuuksista
No jos pk-seudulla asut, niin tottakai Metropolia on paras ja sinne kannattaa hakea jos vain suinkin tuntuu että pisteet voisi riittää sisällepääsyyn. Haaga-Heliaan ja Laureaan pääsee vähemmillä pisteillä, joten voit päästä niihin ilman ensisijaisuuspisteitäkin.
En tiedä miksi Metropolia on paras, mutta sinne nyt vaan hakee eniten ja se on selvästi halutuin. Laureassa monet valittaa LBD-systeemistä, joka on sitovaa, eikä voi sen takia suorittaa kirjatentteinä asioita nopeasti pois. Kaikki ei ole niin käytännönläheisiä ihmisiä kuitenkaan, ja jotkut haluaa jo amk:ssa oppia enemmän teoriaa kun tietää että aikoo jatkaa myöhemmin maisteriopintoihin.
Meillä Haaga-Heliassa taas taso on sitä sun tätä, ja afrikkalaisia on aika paljon myös, mikä laskee tasoa. Afrikkalaisista monen englanti ei ole kovin hyvä, eikä ne osaa aina opiskella niin kuin Suomessa edellytetään. Itse asiassa on aika hämmästyttävää, miksi otetaan niin paljon afrikkalaisia, vaikka suomalaisiakin olisi tulossa. Suomalaisethan tämän koulutuksen kuitenkin maksaa, ja on aika hyviäkin suomalaisia hakijoita, jotka joutuu lähtemään pk-seudun ulkopuolelle kun tänne otetaan afrikasta opiskelijoita.- bbalainen
opiskelen laureassa, ja minun opetusryhmässäni tms. on vain kolme suomalaista minun lisäkseni. Ryhmän yhteiskoko on noin 25-30. Vaihtareita on yleensä n.3-5/lukukausi. Meikäläisten pitäisi valmistua tämän vuoden lopussa, mutta aika iso osa ryhmästä on karsiutunut (varsinkin ulkomaalaisista, jotka eivät osaa tarpeeksi englantia/eivät "osaa" opiskella niinkuin pitäisi, esim. deadlinejä ei huomioida, ei osata tehdä tutkielmia yms.) Itseni lisäksi tiedän kaksi muuta, jotka tekevät opparia nyt, ja kaksi joilla se on aloitteilla. Yksi ryhmästä sai hyväksiluettua oman maansa pisteitä ja valmistui joskus tämän vuoden aluilla. Iso osa siis jäi matkan varrelle, kukin mistä syystä.
sitten varsinaisiin kyssäreihin....
1. Asun pk-seudulla. Laurea, Haaga-Helia, Metropolia vai joku muu? Perustelkaa mikä on teidän mielestänne paras, tässä siis saa ylistää omaa kouluansa tai päinvastoin.
En kyllä suosittele Laureaa... Meillä ainakin bba:laiset on jätetty unholaan, informaatio ei kulje. Opettajat ovat (ainakin omassa koulussa) monesti "oikeasti" suomalaisen puolen maikkoja, jotka varmasti osaavat opettaa hyvin suomeksi, mutta englanniksi sitten eivät (esim. lakitiedon maikka, jonka puheesta puolet oli enkkua, puolet ruotsia ja usein kysyi suomalaisilta oppilailta termejä, jos joku esitti luokassa kysymyksen). Plussana on kyllä, että kursseja voi suorittaa myös muissa toimipisteissä näppärästi etä/monimuotokurssit, mutta taitaa onnistua muissakin kouluissa.
2. Kuinka hankala päästä? Onko pääsykokeet, millaiset? Englantini on ollut läpi peruskoulun ja lukion 8-9 tasoa. En ole tehnyt TOEFL- tai IELTS-kielitestiä. Onko se pakollinen vai riittääkö suomalaisilla hakijoilla pelkkä ylioppilaskirjoitusten arvosana englannista?
Pääsykokeista muistelisin (aikaa tosin on jo), että niissä oli matikkaosio, tekstinymmärtämisosio ja haastattelu. Ei ollut mitään ennakkomatskuja. Laskinta ei saanut olla, tekstit oli vähintäänkin haastavia (vieläkin muistan, että yksi osio oli jostain irlantilaisesta taiteesta 1800-luvulla tai jotain vastaavaa)... Haastattelu ainakin omalla kohdalla oli ryhmässä, omassani oli 2 suomalaista ja 2 ulkomaalaista. Jostain lapsille suunnatusta markkinoinnista taisi olla kyse. Enkku on itselläni ollut 9-10 ja kirjoituksista tuli E. Vähimmäisraja taisi olla C kun hain.
3. Kuuluuko tutkintoon pakollisena työharjoittelu tai vaihto ulkomaille johonkin vastaavaan kouluun?
Minulla ei ainakaan ollut pakollisena, mutta olen ollut kahdesti vaihdossa (sekä työ että koulu), koska halusin. Vaihtopaikkoja riittää laureassa, ja voi hakea myös toisen toimipisteen kautta, jos ei omasta löydy sopivaa.
4. Mitkä on jatkokoulutusmahdollisuudet?
Riippuu ihan itsestäsi. Itsellä kyllä on alan vaihto edessä, kun ei tämä ihan sitten ollutkaan oma juttu. Opparin teen kyllä, että saan paperit pihalle ;) Kuitenkin koen hyvänä pohjana, sillä tulevalla alallani "itsensä markkinoiminen" on suuressa osassa, kun joskus pääsee työn ääreen, niin uskon että tästä koulusta on sen kannalta ollut hyötyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271944
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001690Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561306Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?731265Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311008Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47916Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51913Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44872- 108830
Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37830