Uroskoirani menossa naisiin...

Taas Leenuskainen

On mahdollista, että poikakoirani pääsee syksyllä tekemään pentuja yhdelle neidille. Koirani on lapinkoira. Saammeko jotain astutusmaksua vai mikä on homman nimi? Koirallamme on paperit mutta ei näyttelypalkintoja, emme ottaneet koiraa sen takia.

16

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suolappia

      Eiköhän se astutusmaksu ole sinun ja nartun omistajan välinen juttu. Tuleeko pennut rekisteriin?
      Kaikki eivät maksa astutusmaksua ja yleisin hintahan urokselle on kait 10% per elävä pentu.
      Olet varmaankin tietoinen terveystutkimuksista, jotka lapinkoiralle suositellaan tehtäväksi ennen pennutusta:
      http://www.lappalaiskoirat.fi/jalostus/tavoiteohjelma/slk.pdf

      ja sieltä erityisesti tämä kohta:
      "4.3.1 Pevisa-ohjelmaan kuuluvat sairaudet
      Suomenlapinkoira on ollut mukana perinnöllisten sairauksien ja vikojen
      vastustamisohjelmassa (PEVISA) vuodesta 1995 lähtien. Tällä hetkellä Pevisa-ohjelma on
      voimassa aikavälillä 1.1.2006 - 31.12.2010. Suomenlapinkoiran Pevisaan ei ole tehty
      muutoksia.
      11 (22)
      Pevisa-ohjelman mukaan suomenlapinkoiran silmät ja lonkat tulee tutkia ennen kuin
      syntyneitä pentueita rekisteröidään. Silmätarkastustulos ei saa olla kahta (2) vuotta
      vanhempi koiran astutushetkellä. Tutkimustulos ei vaikuta rekisteröintiin."

      Kun yo asiat on kunnossa ja koirasi on muutoinkin terve, sopusuhtainen ja hyväluonteinen, niin ei onnistunutta astutusta.

      • suolappia

        siis ylläolevaan vimppa lauseeseen, ei kun onnistunutta astutusta vaan!


      • Leenuskainen

        Kiitos vastauksesta. Koirani hyvinvoinninkin takia menen mielelläni silmä- ja lonkkatutkimuksiin. Kiitos linkistä : )


      • vähän neuvoja
        Leenuskainen kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Koirani hyvinvoinninkin takia menen mielelläni silmä- ja lonkkatutkimuksiin. Kiitos linkistä : )

        No, ei se totta puhuaksemme silmätarkki tee kyllä sun koirasi silmiä sen terveemmiksi eikä rtg lonkkiakaan.-

        Kuka ihme täällä väittää, ettei maksettaisi astutusmaksua?? Kuka hullukaan ilmaiseksi urostaan antaisi?

        Astutussopimus tehdään aina kirjallisesti ja molemmille osapuolille samansisältöinen kopio, jonka molemmat allekirjoittavat.

        Astutustodistusta ei saa mennä allekirjoittamaan ennen kuin on saanut maksun. Nimenomaan. Se takaa, että ne rahat saa.... koska kasvattaja ei saa pentuja rekisteriin, ennen kuin uroksenomistaja on allekirjoittanut em paperin. Jos ei saa rekisteriin, ei voi myydä n 900 hintatasolla. Eli se on hyvä juttu millä uroksenomistaja varmistaa oma maksunsaanti.

        Jos pennut myydään vaikkapa 950 kpl, maksu on 95e per pentu. Ej-rekisteröitävien virheellisten ja tai lopetusaiheisten, tai muiden vikojen takia puoleen hintaan tai muuhun alehintaan myytävien suhteen pitää sopia mitä tehdään.


      • suolappia
        vähän neuvoja kirjoitti:

        No, ei se totta puhuaksemme silmätarkki tee kyllä sun koirasi silmiä sen terveemmiksi eikä rtg lonkkiakaan.-

        Kuka ihme täällä väittää, ettei maksettaisi astutusmaksua?? Kuka hullukaan ilmaiseksi urostaan antaisi?

        Astutussopimus tehdään aina kirjallisesti ja molemmille osapuolille samansisältöinen kopio, jonka molemmat allekirjoittavat.

        Astutustodistusta ei saa mennä allekirjoittamaan ennen kuin on saanut maksun. Nimenomaan. Se takaa, että ne rahat saa.... koska kasvattaja ei saa pentuja rekisteriin, ennen kuin uroksenomistaja on allekirjoittanut em paperin. Jos ei saa rekisteriin, ei voi myydä n 900 hintatasolla. Eli se on hyvä juttu millä uroksenomistaja varmistaa oma maksunsaanti.

        Jos pennut myydään vaikkapa 950 kpl, maksu on 95e per pentu. Ej-rekisteröitävien virheellisten ja tai lopetusaiheisten, tai muiden vikojen takia puoleen hintaan tai muuhun alehintaan myytävien suhteen pitää sopia mitä tehdään.

        En sanonut,että ilmaiseksi,vaan astutusmaksulla tarkoitin ns hyppyrahaa eli sitähän kaikki kasvattajat eivät maksa! Eikös 95 euroa 950 euron pennusta ole se sanomani 10%/elävä pentu....


      • näintehtiinmeillä
        suolappia kirjoitti:

        En sanonut,että ilmaiseksi,vaan astutusmaksulla tarkoitin ns hyppyrahaa eli sitähän kaikki kasvattajat eivät maksa! Eikös 95 euroa 950 euron pennusta ole se sanomani 10%/elävä pentu....

        näin, kun koirani astutettiin. Uroksen omistaja otti hyppyrahaa 80 euroa ja 80euroa/pentu. Mielstäni sopiva summa.


      • Vähän neuvoja
        suolappia kirjoitti:

        En sanonut,että ilmaiseksi,vaan astutusmaksulla tarkoitin ns hyppyrahaa eli sitähän kaikki kasvattajat eivät maksa! Eikös 95 euroa 950 euron pennusta ole se sanomani 10%/elävä pentu....

        Kyllä tuossa aiemmin joku sanoi ettei kaikki maksa astutusmaksua....


        On pakko maksaa jos urosta tahtoo.


        Juu, 10% on tavanomainen. Toki muutakin tapaa.

        Minä sovin uroksenomistajan kanssa pennun hinnan verran astutusmaksuksi,
        olettain, että ainakin 4 pentua tulee.

        Minä en käyttäisi termiä elävä pentu, enkä ainakaan sitä montako synnytyksestä selviää elävänä,
        vaan minusta vähintään pariviikkoisiksi selvitä pitää ... sitä ennen voi sattua mitä tahansa. Toki sen jälkeenkin, mutta todennäköisyyksiä miettieen, jos pariviikkoiseksi selviää, todennäköisesti sitten jääkin eloon. Ellei ennen luovutusta ala ilmetä jokin paha purentavika tai muu kehityshäiriö, joka lopetusindikaatio.

        .. vaan normaalirekisteriin rekiteröitävissä oleva pentu. Jos esim pennuista joku sisarus joudutaan lopettamaan, tai jättämään seurattavaksi kotiin siksi, millainen se on (viallinen), rekisteröimään virheellisyyden vuoksi EJ:hin tai muuten myydään 1/3 tai 1/2 hintaan, ei sellaisesta minusta ole aihetta maksaa uroksenomistajalle 95€ maksua .... vaan se 10% siitä hinnasta, millä se myydään.

        Mutta jos uroksenomistaja tahtoo oman pennun oman uroksen jälkeläisistä, sika se ihminen, joka häneltä mitään välimaksuja pyytää. Harvoin sitä 10 pentua syntyykään. Mutta vanha suomalainen tapa on ollut, että uroksenomistaja saa päältä valita astutusmaksuksi. Muu on liiallista ahneutta teettäjältä. Hänelle pitäisi vielä jäädä loput.


      • Leenuskainen
        Vähän neuvoja kirjoitti:

        Kyllä tuossa aiemmin joku sanoi ettei kaikki maksa astutusmaksua....


        On pakko maksaa jos urosta tahtoo.


        Juu, 10% on tavanomainen. Toki muutakin tapaa.

        Minä sovin uroksenomistajan kanssa pennun hinnan verran astutusmaksuksi,
        olettain, että ainakin 4 pentua tulee.

        Minä en käyttäisi termiä elävä pentu, enkä ainakaan sitä montako synnytyksestä selviää elävänä,
        vaan minusta vähintään pariviikkoisiksi selvitä pitää ... sitä ennen voi sattua mitä tahansa. Toki sen jälkeenkin, mutta todennäköisyyksiä miettieen, jos pariviikkoiseksi selviää, todennäköisesti sitten jääkin eloon. Ellei ennen luovutusta ala ilmetä jokin paha purentavika tai muu kehityshäiriö, joka lopetusindikaatio.

        .. vaan normaalirekisteriin rekiteröitävissä oleva pentu. Jos esim pennuista joku sisarus joudutaan lopettamaan, tai jättämään seurattavaksi kotiin siksi, millainen se on (viallinen), rekisteröimään virheellisyyden vuoksi EJ:hin tai muuten myydään 1/3 tai 1/2 hintaan, ei sellaisesta minusta ole aihetta maksaa uroksenomistajalle 95€ maksua .... vaan se 10% siitä hinnasta, millä se myydään.

        Mutta jos uroksenomistaja tahtoo oman pennun oman uroksen jälkeläisistä, sika se ihminen, joka häneltä mitään välimaksuja pyytää. Harvoin sitä 10 pentua syntyykään. Mutta vanha suomalainen tapa on ollut, että uroksenomistaja saa päältä valita astutusmaksuksi. Muu on liiallista ahneutta teettäjältä. Hänelle pitäisi vielä jäädä loput.

        Narttukoiran omistaja sanoi, että saan yhden pennun tai sen hinnan eli lapinkoiran ollessa kyseessä n. 700-800e. Onko tämä ok?


      • l.k kennel
        Leenuskainen kirjoitti:

        Narttukoiran omistaja sanoi, että saan yhden pennun tai sen hinnan eli lapinkoiran ollessa kyseessä n. 700-800e. Onko tämä ok?

        nyt olen joutunut kusetuksen uhriksi,sillä viedessäni 2v koirani astutuksille,niin uroksen omistaja sanoi ,että joka nalkista pitää erikseen maksaa hänelle 80 euroa.jätin koirani omistajan luo 2 vrk ja mies sanoi niitten olleen nalkissa 4 kertaa sinä aikana.no minähän maksoin 320e.sitten maksoin 5 penikasta jotka narttuni teki 100e kpl. ja yhtä uros pentua on vailla ilmaiseksi.sanoi minulle sen kuuluvan luontojaan hänelle.onko näin ja olenko maksanut liikaa vai onko tässä huijauksen makua.koirat ovat kyllä molemmat "paperikoiria".siis lapinkoiria.


      • l.k kennel kirjoitti:

        nyt olen joutunut kusetuksen uhriksi,sillä viedessäni 2v koirani astutuksille,niin uroksen omistaja sanoi ,että joka nalkista pitää erikseen maksaa hänelle 80 euroa.jätin koirani omistajan luo 2 vrk ja mies sanoi niitten olleen nalkissa 4 kertaa sinä aikana.no minähän maksoin 320e.sitten maksoin 5 penikasta jotka narttuni teki 100e kpl. ja yhtä uros pentua on vailla ilmaiseksi.sanoi minulle sen kuuluvan luontojaan hänelle.onko näin ja olenko maksanut liikaa vai onko tässä huijauksen makua.koirat ovat kyllä molemmat "paperikoiria".siis lapinkoiria.

        Uroksen omistaja päättää mitä astutuksesta ottaa. Ei se ole hullu joka pyytää vaan joka maksaa. :) Mielestäni kuitenkin jos pennun sinulta ottaa, ei saisi pyytää mitään maksua astutuksesta. Tai jos haluaa rahaa niin en todellakaan pentua antaisi. Haiskahtaa kyllä vähän kusetukselle....


      • slk kasvattaja
        l.k kennel kirjoitti:

        nyt olen joutunut kusetuksen uhriksi,sillä viedessäni 2v koirani astutuksille,niin uroksen omistaja sanoi ,että joka nalkista pitää erikseen maksaa hänelle 80 euroa.jätin koirani omistajan luo 2 vrk ja mies sanoi niitten olleen nalkissa 4 kertaa sinä aikana.no minähän maksoin 320e.sitten maksoin 5 penikasta jotka narttuni teki 100e kpl. ja yhtä uros pentua on vailla ilmaiseksi.sanoi minulle sen kuuluvan luontojaan hänelle.onko näin ja olenko maksanut liikaa vai onko tässä huijauksen makua.koirat ovat kyllä molemmat "paperikoiria".siis lapinkoiria.

        Ei herranen aika sentään, kyllä sinua on nyt viilattu linssiin..
        Tietysti uroksen omistaja määrää koiransa hinnan, mutta kyllä tuo on jo pikkuisen liian kallis uros, jos noin mahdottomasti pitää maksaa. Minä en ikinä maksaisi noin suurta hyppymaksua ja pentumaksukin on siinä ja siinä. Ja vielä pentu kaiken tämän päälle?
        Teittekö suomen kennelliiton virallisen sopimuksen astutuksesta?


      • s.k.kennel
        slk kasvattaja kirjoitti:

        Ei herranen aika sentään, kyllä sinua on nyt viilattu linssiin..
        Tietysti uroksen omistaja määrää koiransa hinnan, mutta kyllä tuo on jo pikkuisen liian kallis uros, jos noin mahdottomasti pitää maksaa. Minä en ikinä maksaisi noin suurta hyppymaksua ja pentumaksukin on siinä ja siinä. Ja vielä pentu kaiken tämän päälle?
        Teittekö suomen kennelliiton virallisen sopimuksen astutuksesta?

        siis ei tehty. olen lukenut näitä kirjoituksia ja olen kyllä sitä mieltä että huijatuksi tulin.mutta kun uroksen omistaja kehui koiraansa,että 5 pentuetta on jo siittänyt ja varmat pennut ovat tulossa,ja kun uros on vielä komea ja hyvä käytöksinen niin suostuin suulisesti ehtoihin. ei se rahan menetys harmita,kun en ole ottanut koiraa tehdäkseni sillä rahaa,mutta itse tunnolle ei tee mukavaa joutua huijatuksi.(jos se sitä oli).se pennun luovutus uroksen omistajalle kyllä mietityttää.


      • slk kasvattaja
        s.k.kennel kirjoitti:

        siis ei tehty. olen lukenut näitä kirjoituksia ja olen kyllä sitä mieltä että huijatuksi tulin.mutta kun uroksen omistaja kehui koiraansa,että 5 pentuetta on jo siittänyt ja varmat pennut ovat tulossa,ja kun uros on vielä komea ja hyvä käytöksinen niin suostuin suulisesti ehtoihin. ei se rahan menetys harmita,kun en ole ottanut koiraa tehdäkseni sillä rahaa,mutta itse tunnolle ei tee mukavaa joutua huijatuksi.(jos se sitä oli).se pennun luovutus uroksen omistajalle kyllä mietityttää.

        Joko pennut ovat rekisteröityjä? Jos sattuu niin, että et halua luovuttaa pentua uroksen omistajalle, niin uroksen omistaja voi olla niin kettumainen, että ei hyväksy pentuja uroksensa tekeleiksi ja pentuja ei saa rekisteriin ennen uroksen omistajan allekirjoitusta.

        Toinen, mitä olen tässä mietiskellyt.. Narttu oli uroksen luona astuttavana ja uroksen omistaja kertoi pariskunnan olleen nalkissa 4 kertaa, josta sitten piti maksaa jokaisesta nalkista 80 euroa. Näkikö kukaan muu, että koirat todella olivat nalkissa 4 kertaa?

        Vaikka uros olisi siittänyt 5 pentuetta, ei voi varmuudella siltikään sanoa, että takuu varmasti narttu lähtee kantamaan ja pentuja syntyy.

        Olisipa mukava tietää, missä päin tämä näin kallis ja erityinen uros asustaa.. :)

        Kannattaa aina tehdä kirjallinen sopimus kaikesta, vaikka olisi kuinka tuttukin toinen osapuoli. Ja kohtuus kaikessa, tässä tapauksessa en näe mitään kohtuullista, pelkältä rahastukselta kuulostaa.


      • Voi voi mikä soppa
        l.k kennel kirjoitti:

        nyt olen joutunut kusetuksen uhriksi,sillä viedessäni 2v koirani astutuksille,niin uroksen omistaja sanoi ,että joka nalkista pitää erikseen maksaa hänelle 80 euroa.jätin koirani omistajan luo 2 vrk ja mies sanoi niitten olleen nalkissa 4 kertaa sinä aikana.no minähän maksoin 320e.sitten maksoin 5 penikasta jotka narttuni teki 100e kpl. ja yhtä uros pentua on vailla ilmaiseksi.sanoi minulle sen kuuluvan luontojaan hänelle.onko näin ja olenko maksanut liikaa vai onko tässä huijauksen makua.koirat ovat kyllä molemmat "paperikoiria".siis lapinkoiria.

        No se on kahden kauppa ja sopimuksen varainen asia, mutta ei ole tapana joka hypystä erikseen maksaa ja sitten vielä normaalisti pennuista päälle. Meillä ainakaan. Saatikka että sitten SEN PÄÄLLE muka ilmainen pentu. Siis jos jotenkin päin, niin JOKO ilmainen "astutuspentu" eikä mitään muuta, TAI hyppymaksuja (yksi) plus pentujen lukumäärän mukaan se taksa per pennun nuppi.

        Joo on kusetettu.

        AINA pitää tehdä kirjallinen sopimus jossa etukäteen sovitaan.


      • Korjaus

        Korjaisin: jotta saa rekisteriin pennut - jos siis tahtoo rekattuja teettää - sekä nartun että uroksen on oltava pakosta tämän vallitsevan PEVISA-käytännön mukaan lonkkakuvatut ja silmätarkastetut, plus se silmätarkastus ei saa olla 2v vanhempi. Se ei ole mikään suositus vaan ikävä kyllä pakko.

        Prcd-PRA testaukset eivät ole pakollisia. Mitään varsinaista LUPAA ei mistään tarvita, eikä ole niin, että ilman prcd-PRA testausta ei saisi lupaa, tai että pitäisi olla jotain tiettyä tyyppiä. Ainoa "lupa" mitä voi hakea, HALUTESSANSA, on jalostustoimikunnan suositus, mutta sille ei ole mitään pakkoa. Jotkut tahtovat hyväksyttää yhdistelmänsä siellä tai kyselevät sieltä uroksia. Silloin pitää yleensä täyttää niiden kriteerit, ellei haeta esim vanhan uroksen suhteen poikkeuslupaa lonkkakuviensuhteen. Jos sitä ei ole nuorena kuvattu.

        Kaikkien pitää aina jostain alkaa, eikä kukaan ole seppä syntyessänsä. Se on itsekunkin hyvä tietää ja muistaa, etenkin kun ei itse tiedäkään niin kaikkea, vaikka yrittää esiintyä tietävänä ja osoittaa tätä uroksenomistajaa sormella tietämättömyydestä.

        Lappalaiskoirat ry:n nettisivuilta löytyy kyllä oleellinen sääntöinformatiikka, ja rodun jalostusneuvojilta saa lisää tietoa. Heidän yhteystietonsa löytyvät myös ko sivuilta.

        Tsemppiä!


    • siidu1

      Suulliseen sopimukseen astutusmaksusta ei todellakaan pidä luottaa vaikka olisi kuin tuttu nartun omistaja! Urokseni astui tuttavan nartun joka tuli kantavaksi, mutta tiineys jouduttiin keskeyttään ennen synnytystä. Tietysti asia on surullinen, mutta mielestäni silti astutusmaksu olisi kuulunut maksaa. Urokseni astui onnistuneesti, nartun omistajahan teki omat päätökset tulevien pentujen suhteen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe