Mikä ötökkä?

Utelias allergikko

Hei kaikille,

Olen aikuisiällä pikkuhiljaa tullut enemmän ja vähemmän allergiseksi kaikille ötökänpistoille ja - puremille. Hoitona kyypakkaus ja Epipen ja tietysti kortisonivoiteet. Juuri pari viikkoa sitten sain viimeisimmän reaktion, mutta en kerta kaikkiaan tiedä mikä ötökkä sen aiheutti. Reaktio on tullut useita kertoja ja asia on askarruttanut minua jo vuosia, mutta ei ole tullut kysyttyä lääkäriltä erikseen. Osaisiko joku ehdottaa jotakin? Kuvailen oireita:

Kun pistos tapahtuu, se tuntuu melko polttavalta. Poltto helpottaa aina muutamassa minuutissa ja pistokohtaan jää punainen jälki. Jälki ei alkuun kutia ja näyttääkin ihan perus itikanpistolta. Kuitenkin vuorokauden kuluessa jälki alkaa levitä ja punoittaa ja kuumottaa. Ja tietysti kutiaa aivan perhanasti! Turpoaminen jatkuu ainakin vuorokauden verran, jopa kaksi. Jälki kasvaa paikasta riippuen noin 10x10cm laajuiseksi (yleensä isommaksi). Parin päivän kuluttua pistosta pistokohta alkaa parantua (käytän kortisonivoidetta). Kuitenkin täyteen parenemiseen menee 1-2viikkoa.

Yleensä saan tällaisen reaktion vain kerran kesässä. Nyt sattui harvinaisesti, kun sain kaksi samalla kertaa samaan jalkaan. Yleensä saan siis reaktion jalkaani. Pisto tapahtuu, kun istun maassa. Kyseessä näyttäisi tosiaan olevan pisto, 100%varma en tietenkään voi olla. Vain kerran olen saanut piston käteeni.

Osaisiko joku auttaa? Kaikki ehdotukset otan kiitollisena vastaan, olen todella utelias tämän suhteen.

Poissuljettavia pistiäisiä ja purijoita listalla ovat: Paarma, ampiainen ja hyttynen. Melkein sadanprosentin varmuudella voin sanoa myös sen, ettei kyseessä ole punkki.

KIITOS!

3

1120

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias allergikko

Kuinkahan todennäköistä on, että se olisi muurahaisen purema? Siis esimerkiksi viholaisen tai keltiäisen. Tuleeko muita ehdotuksia mieleen?

• Veikkaaja2

No muurahainen tietysti voi olla, mutta toisaalta istutko säännöllisesti paikassa jossa muurahaiset hyökkäävät kimppuusi:)? Yksittäinen tai pari murkkua nyt harvemmin innostuu pureksimaan, vaan melkeinpä saa olla paikassa jossa niitä on paljon ja huomaisit. Muurahaiset harvemmin ovat huomaamattoman satunnaisia. Ja oletan vahvasti, että jos kyseisiä otuksia olisi paljon jossakin missä istut, niin luultavasti et istuisi siinä. Toisekseen aika kova reaktio pienestä huomaamattoman mustan pikkumuurahaisen puremasta olisi jo muutenkin.

Mihin aikaan päivästä istuskelet...? Jos illansuussa, niin tulee mieleen mäkäräinen. Aika huomaamaton, mutta hyvin vaihtelevia reaktiota. Joskus vain tunne, että nyt joku puri eikä edes nosta mitään kummoista jälkeä. Joinain vuosina taas Idästä tullut tuulten mukana mäkäräisiä, jotka vievät kunnon palan mennessään. Olen kalassa joskus saanut kyseisten otusten vihat niskaani parin vuosikymmenen aikana ja kerran oli niska täynnä aika paksuja vuotavia veriviiruja. Ja joskus taas nousee pitkäksi aikaa isompi paukura kohtaan, kuin kova hyttysenpurema joka kestää toista viikkoa. Ja joinain kesinä ne purevat solkenaan, eikä mitään muuta kuin inhottava kipu sillä hetkellä.

Mäkäräisiä juuri kosteasta heinikosta aamulla tai illalla ja lähellä metsänreunaa (tai ihan helteiselläkin paikalla iltamyöhällä) voi olla helposti. Joku pikku lentävä ötökkähän sinuakin luultavasti pureksii..

• Kenkura

Miten ois toi lintukirppu. Seuraavan tekstin löysin kotilieden sivuilta:

"Puutarhassa touhuaja ei voi välttyä törmäämästä monenlaisiin kiusallisiin hyönteisiin. Kovaa kutinaa aiheuttava lintukirppu on jokakeväinen riesa.

Puutarhassa möyriminen, linnunpöntön kevätsiivous ja ylipäätään linnunpesien läheisyydessä oleminen voivat johtaa kanssakäymiseen lintukirpun kanssa. Röyhkeä kirppu ei lupia kysele, vaan asettuu ihmisen iholle, puraisee ja jatkaa matkaansa.

Seurauksena on kova kutina ja iholle muodostuvia punertavia paukamia. Joskus paukamat voivat suorastaan poltella. Jos kutina ei hellitä, lääkäri voi määrätä kutinaan ja poltteeseen antihistamiinia tai kortisonivoidetta."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      109
      1340
    2. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      911
    3. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      736
    4. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      131
      696
    5. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      666
    6. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      616
    7. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      53
      597
    8. Halaus juuri sinulle

Kaikki järjestyy kyllä. Luota vain. ❤️🫶
      Ikävä
      55
      555
    9. Onko Sofia jälleen jätetty?

Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      485
    10. Mies, näetkö minut myös

Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?
      Ikävä
      20
      480
    11. Meneekö unohtamis

Projektisi hyvin??
      Ikävä
      34
      467
    12. Voiko se ikinä toimia

Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het
      Ikävä
      32
      458
    13. Mitä jos...

Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät
      Sinkut
      142
      453
    14. Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?

Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?
      Ikävä
      115
      453
    15. Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .

EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuus­ongelmien vuoksi, sanoo alan e
      Kajaani
      92
      451
    16. Kuka se on

Kuhmon komein aikamies?
      Kuhmo
      5
      448
    17. Uskallatko paljastaa

Millä nimellä löydyn puhelimestasi?
      Ikävä
      49