Mikä ötökkä?

Utelias allergikko

Hei kaikille,

Olen aikuisiällä pikkuhiljaa tullut enemmän ja vähemmän allergiseksi kaikille ötökänpistoille ja - puremille. Hoitona kyypakkaus ja Epipen ja tietysti kortisonivoiteet. Juuri pari viikkoa sitten sain viimeisimmän reaktion, mutta en kerta kaikkiaan tiedä mikä ötökkä sen aiheutti. Reaktio on tullut useita kertoja ja asia on askarruttanut minua jo vuosia, mutta ei ole tullut kysyttyä lääkäriltä erikseen. Osaisiko joku ehdottaa jotakin? Kuvailen oireita:

Kun pistos tapahtuu, se tuntuu melko polttavalta. Poltto helpottaa aina muutamassa minuutissa ja pistokohtaan jää punainen jälki. Jälki ei alkuun kutia ja näyttääkin ihan perus itikanpistolta. Kuitenkin vuorokauden kuluessa jälki alkaa levitä ja punoittaa ja kuumottaa. Ja tietysti kutiaa aivan perhanasti! Turpoaminen jatkuu ainakin vuorokauden verran, jopa kaksi. Jälki kasvaa paikasta riippuen noin 10x10cm laajuiseksi (yleensä isommaksi). Parin päivän kuluttua pistosta pistokohta alkaa parantua (käytän kortisonivoidetta). Kuitenkin täyteen parenemiseen menee 1-2viikkoa.

Yleensä saan tällaisen reaktion vain kerran kesässä. Nyt sattui harvinaisesti, kun sain kaksi samalla kertaa samaan jalkaan. Yleensä saan siis reaktion jalkaani. Pisto tapahtuu, kun istun maassa. Kyseessä näyttäisi tosiaan olevan pisto, 100%varma en tietenkään voi olla. Vain kerran olen saanut piston käteeni.

Osaisiko joku auttaa? Kaikki ehdotukset otan kiitollisena vastaan, olen todella utelias tämän suhteen.

Poissuljettavia pistiäisiä ja purijoita listalla ovat: Paarma, ampiainen ja hyttynen. Melkein sadanprosentin varmuudella voin sanoa myös sen, ettei kyseessä ole punkki.

KIITOS!

3

972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Utelias allergikko

      Kuinkahan todennäköistä on, että se olisi muurahaisen purema? Siis esimerkiksi viholaisen tai keltiäisen. Tuleeko muita ehdotuksia mieleen?

      • Veikkaaja2

        No muurahainen tietysti voi olla, mutta toisaalta istutko säännöllisesti paikassa jossa muurahaiset hyökkäävät kimppuusi:)? Yksittäinen tai pari murkkua nyt harvemmin innostuu pureksimaan, vaan melkeinpä saa olla paikassa jossa niitä on paljon ja huomaisit. Muurahaiset harvemmin ovat huomaamattoman satunnaisia. Ja oletan vahvasti, että jos kyseisiä otuksia olisi paljon jossakin missä istut, niin luultavasti et istuisi siinä. Toisekseen aika kova reaktio pienestä huomaamattoman mustan pikkumuurahaisen puremasta olisi jo muutenkin.

        Mihin aikaan päivästä istuskelet...? Jos illansuussa, niin tulee mieleen mäkäräinen. Aika huomaamaton, mutta hyvin vaihtelevia reaktiota. Joskus vain tunne, että nyt joku puri eikä edes nosta mitään kummoista jälkeä. Joinain vuosina taas Idästä tullut tuulten mukana mäkäräisiä, jotka vievät kunnon palan mennessään. Olen kalassa joskus saanut kyseisten otusten vihat niskaani parin vuosikymmenen aikana ja kerran oli niska täynnä aika paksuja vuotavia veriviiruja. Ja joskus taas nousee pitkäksi aikaa isompi paukura kohtaan, kuin kova hyttysenpurema joka kestää toista viikkoa. Ja joinain kesinä ne purevat solkenaan, eikä mitään muuta kuin inhottava kipu sillä hetkellä.

        Mäkäräisiä juuri kosteasta heinikosta aamulla tai illalla ja lähellä metsänreunaa (tai ihan helteiselläkin paikalla iltamyöhällä) voi olla helposti. Joku pikku lentävä ötökkähän sinuakin luultavasti pureksii..


    • Kenkura

      Miten ois toi lintukirppu. Seuraavan tekstin löysin kotilieden sivuilta:

      "Puutarhassa touhuaja ei voi välttyä törmäämästä monenlaisiin kiusallisiin hyönteisiin. Kovaa kutinaa aiheuttava lintukirppu on jokakeväinen riesa.

      Puutarhassa möyriminen, linnunpöntön kevätsiivous ja ylipäätään linnunpesien läheisyydessä oleminen voivat johtaa kanssakäymiseen lintukirpun kanssa. Röyhkeä kirppu ei lupia kysele, vaan asettuu ihmisen iholle, puraisee ja jatkaa matkaansa.

      Seurauksena on kova kutina ja iholle muodostuvia punertavia paukamia. Joskus paukamat voivat suorastaan poltella. Jos kutina ei hellitä, lääkäri voi määrätä kutinaan ja poltteeseen antihistamiinia tai kortisonivoidetta."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5534
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2476
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      55
      1694
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe