allergialääkkeet + raskaus

onko haitallista?

hei, onko täällä muita odottavia äitejä jotka käyttää jotakin allergia lääkettä.. itselleni tänään soitti neuvola täti ja sanoi että voin käyttää histeciä..oli lääkäriltä kysynyt.. kuulemma samaa ainetta on kun zyrtecissä..itse kun luin netistä (googletin) histec & raskaus.. niin joillekkin eivät myönnä.ja sanotaan että hyvä olisi välttää..
>otin siis tänään ensinmäisen histec lääkkeen vaivoihni..mut jatko mietityttää.. silti, vaikka luvan sain.

7

3229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........

Allergialääkkeistä turvallisin ja tutkituin on nimenomaan zyrtec tai sen halvempi versio cetirizin (tai muu vastaavia ainesosia sisältävä). Kaikissa allergialääkkeissä lukee, ettei suositella raskausaikana, ja näin lääkefirmat pesevät kätensä mahdollisilta ongelmilta.

Itse olen kolmen raskauden aikana käyttänyt tarvittaessa zyrtecia ihan lääkärin kehoituksella ja luvalla. Myös esim Atarax (kutinaan) on sallittujen listalla ohjeiden mukaan käytettynä. Antihistamiineista on vuosikymmenten kokemus ja niitä on eniten tutkittu myös raskausajan käytössä, ja turvallisiksi ovat todenneet.

Onhan maailmassa paljon odottavia, joiden henki ja terveys riippuu allergialääkkeistä, ja kyllä heistä jokainen käyttää allergialääkkeitä.

Käytä zyrtecia tai vastaavaa setiritsiiniä sisältävää lääkettä aivan huoletta :)

• ......

Minä otin vain pahimpaan hätään ja pysyttelin poissa paikoista missä kasvoi heiniä (olen heinä-allergikko). Eli voi käyttää, mutta parempi olisi käyttää vain tosi tarpeeseen. Ja estää altistuminen eli pysyä poissa mistä tulee allergiaa ja käyttää ilmanpuhdistinta.

• kjdwpjapwjdkwdjka

mulle sanottiin neuvolassa ettei mitään suun kautta otettavia allergialääkkeitä,että jos tarvii lievitystä niin sit silmätippoja ja nenäsuihketta,mutta niissäkin oli tosi harvat jotka käy raskaana oleville.itse syön normaalisti joka kesä allergialääkkeitä päivittäin,nyt en onneks kerennyt syödä kun ihan alkuraskaudesta.ne sano neuvolassa että jos oisin pidemmälle syöny nii ois pitäny jotain vastalääkettä antaa tjsp !

• rv 35.
        kjdwpjapwjdkwdjka kirjoitti:

mulle sanottiin neuvolassa ettei mitään suun kautta otettavia allergialääkkeitä,että jos tarvii lievitystä niin sit silmätippoja ja nenäsuihketta,mutta niissäkin oli tosi harvat jotka käy raskaana oleville.itse syön normaalisti joka kesä allergialääkkeitä päivittäin,nyt en onneks kerennyt syödä kun ihan alkuraskaudesta.ne sano neuvolassa että jos oisin pidemmälle syöny nii ois pitäny jotain vastalääkettä antaa tjsp !

vastalääkettä?! Kait ne suuressa viisaudessaan kertoivat mikä se "vastalääke" olisi ollut ja miten se olisi annettu?! Olet nyt kyllä käsittänyt pahemman kerran asioita väärin.

Kyllä oraalisiakin antihistamiineja saa käyttää raskausaikana. Toki asia varmistetaan lääkäriltä. Mm. Atarax, reseptilääkkeistä, käy raskausaikanakin. Toki reseptivapaistakin osa käy.

soitto tänne kertoo jo paljon:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Itse olen astmaattinen ja allerginen terv.hoitoalan ammattilainen jolla raskausviikkoja tänään kasassa tasan 35. Eli asia on tuttu sekä työn (Iho- ja allergias.) että yksityiselämänkin takia.

• jooopa
        rv 35. kirjoitti:

vastalääkettä?! Kait ne suuressa viisaudessaan kertoivat mikä se "vastalääke" olisi ollut ja miten se olisi annettu?! Olet nyt kyllä käsittänyt pahemman kerran asioita väärin.

Kyllä oraalisiakin antihistamiineja saa käyttää raskausaikana. Toki asia varmistetaan lääkäriltä. Mm. Atarax, reseptilääkkeistä, käy raskausaikanakin. Toki reseptivapaistakin osa käy.

soitto tänne kertoo jo paljon:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Itse olen astmaattinen ja allerginen terv.hoitoalan ammattilainen jolla raskausviikkoja tänään kasassa tasan 35. Eli asia on tuttu sekä työn (Iho- ja allergias.) että yksityiselämänkin takia.

joo en kyllä itse lähtis hirveesti näitten palstojen neuvojen mukaan mitään läkkeitä syömään/syömättä jättämään että viisainta lienee kysyä ihan asiantuntijoilta!täällä nimittäin näkee vaikka minkälaista..kiva on kuulumisia ja kokemuksia vaihtaa jne mut tämmösissä asioissa neuvot muualta!on siiis MINUN mielipiteeni.

• Kohta helpottaa

Kärsin aika pahasta siitepölyallergiasta ja koitin sinnitellä mahd.pitkään ilman lääkkeitä. Olo kävi kuitenkin niin tuskaiseksi, joten viimeiset 6 vkoa olen lähes päivittäin joutunut syömään allergialääkettä, Heinixiä kylläkin. On halvempaa kuin Zyrtec, sama vaikuttava aine kuitenkin. Niin neuvolalääkäri kuin Tyksin synnäriltäkin sanottiin, että saa huoletta syödä, ei vahingoita sikiötä.
      Mielummin olis ilman, mutta minkäs teet.

• ^^^^

Loppuraskaudesta ei enää niin haittaa, sillä sikiön oma kilpirauhanen toimii ja vastaa aineenvaihdunnasta. JOs väsyttäviä, aineenvaihduntaa hidastavia ottaa ekalla kolmanneksella ja toisen alussa, voi olla eri juttu eli vaikuttaa kehitykseen (ja silloinkin riski tosi pieni!). Tietty yksilöllisiä eroja ihmisissä miten lääkkeet vaikuttaa. Itselläni zyrtecin tyyppiset lamaavat niin paljon että vain nukun, turpoan ja lihoan eli hidastavat aineenvaihduntaa. Joillakin allergialääkkeet eivät väsytä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3706
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1802
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1085
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      165
      855
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      801
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      60
      776
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      745
    Aihe