Mulla on oma läppäri, jossa toimii DNA:n nettiyhteys kännykän kautta. Ihan hyvin toimii. Duunissa yms paikoissa joissa on julkinen yleisverkko, kännykkäyhteyttä ei tarvitse. Nämä ovat tietty luvallisia puuhua. Kotiin eivät nämä verkot yllä, joten käytän sitä kännykkänettiyhteyttä. Siinä logatessa olen huomannut, että koneen ruudun oikeassa alareunassa olevassa yhteysvalikossa on usein myös jokunen suojaamaton nettiyhteys, joiden hyödyntäminen onnistuisi ihan klikkaamalla - mikään ei kysele mitään. Toki voin käyttää hyvin toimivaa omaakin verkkoa, mutta minkälaiseen rikoksen syyllistyisin, jos esim lukisin sähköpostini netistä käyttäen naapurini suojaamatonta verkkoa? Tietysti sen verran, että touhuaisin naapurin verkossa jolloin naapurin verkon kapasiteetti hidastuisi sen verran kuin mitä minä sitä tarvitsisin, mutta miten muuten? Voisiko naapuri lukea ( toki salasanalla salatun ) sähköpostini ja tarkkailla naapurin verkon läpi kulkevaa nettiliikennettäni? Entä muut - suojaamatonhan tuo yhteys on kaiketi kaikkille muillekin? Voisinko minä tarkkailla naapurin liikennettä ( en ole tietotekniikka-alalla mikään lahjakkuus, tavallinen arkikäyttäjä ), ainakaan mitään muuta ei näy kuin palkki yms tiedot nettiyhteysvalikossa?
-Pena
Suojaamattomia verkkoja esillä, voiko käyttää?
1
646
Vastaukset
- ...........
Toistaiseksi suojaamattoman verkon "luvaton" käyttö on laitonta, tuohon on jonkinlainen muutos tulossa. Lakimuutosta aletaan valmistella syksyllä ja muutos tulee voimaan _ehkä_ joskus ensivuonna, ennakkotietojen mukaan avoimen verkon käyttö ei jatkossa olisi enää laitonta. Tuo on sikäli järkevää että avoimista verkoista ei aina tiedä onko sen käyttö luvallista eli onko verkon haltija tarkoittanut sen julkiseen käyttöön. Tuomiota tuosta tuskin tulee nykyisinkään ellet selvästi ja tahallisesti aiheuta häiriötä verkon toiminnalle.
Naapuri (ja kukatahansa muukin kantomatkan sisällä oleva) voi tutkia ja tallentaa kaiken salaamattoman verkon liikenteen, myös sähköpostin voi lukea helposti seuraamalla verkkoliikennettä ellei sähköpostiohjelmasi käytä salattua yhteyttä (selainpostissa HTTPS:// osoiterivillä ja sähköpostiohjelmissa TSL tai SSL käytössä). Se salasana ei auta tuossa mitään jos lukeminen tapahtuu seuraamalla verkkoliikennettä kun itse luet postisi. Ohjelmia verkkoliikenteen seurantaan löytyy kymmeniä hyviä ja satoja huonompia....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse864660Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093847Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1843673Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.692098Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301162
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1481109- 501020
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30914