Minkäs verran maatilojen isännät on turvetyömailla hommissa näin kesäaikaan, kun turvetyöhän on kausiluontoista työtä eli kesäaikana sitä turvetta ajetaan ja kerätään poutapäivinä.
Meillä on isovanhempien maatila, jossa maanviljely on lopetettu ja pellot vuokrattu naapurille, mutta tulee siellä vielä käytyä.
Naapurilla on kyllä karjaa, mutta maatalon hoito on jäänyt vahalle isännälle, kun hänen poika on siirtynyt tekemään töitä paikalliselle turveyhtiölle jo muutaman vuoden.
Myös perheen nuori tyttö on päässyt mukaan turveyhtiön töihin. Työtön isä on varmaan hommannut kesätyöpaikan tytölleen.
En meinannut uskoa, kun kuulin naapurin isännältä, että turveyhtiö maksaa jopa, oliko se 38 euroa/tunti, turvetyömaalla, kun kääntää/lanaa turvetta traktorilla.
Turvetyömaalla olen kerran käynyt, joten en nyt noista työmenetelmistä osaa sanoa mitään.
No ei ole ihme, jos työ turvetuotanto alueella houkuttaa, jos 38e saa tunnilta ja varmaan palkka nousee työn vaativuuden lisääntyessä.
Turvetyömaalle vaaditaan traktorin ajo ja käsittelytaitoa. Lähtisin heti töihin turvetyömaalle, mutta minulta puuttuu tämä traktorin käsittely ja ajokokemus, jota maanviljelijöillä on.
Joskus olen ajanut pienellä vanhanmallisella traktorilla heinäpellolla, mutta siitä on tosi kauan aikaa.
Tuskinpa turvetyömaan pomot antavat nykyaikaisen ja tekniikka täynnä olevan satojen tuhansien arvoisen turvetyökoneen sellaisen henkilön haltuun, jolla ei ole mitään kokemusta ja alkaisi sillä harjoittelemaan. Voisi tulla liian kalliiksi yhtiölle, kun kone särkyisi.
Työt tervetyömaalla
10
654
Vastaukset
- turve
tuo 38€/h kuulostaa mukavalta palkalta, ainoa vaan että sillä pitää kattaa traktorin hankinta-, käyttökulut. Ei siinä tunti palkaa itselle paljon jää.. Traktosi siis on sen isännän oma, urakoi sillä turveyhtiölle. Turveyhtiöt ei itse omista traktoreita.
- kontokeisari
--No ei ole ihme, jos työ turvetuotanto alueella houkuttaa, jos 38e saa tunnilta ja varmaan palkka nousee työn vaativuuden lisääntyessä.
Turvetyömaalle vaaditaan traktorin ajo ja käsittelytaitoa. Lähtisin heti töihin turvetyömaalle, mutta minulta puuttuu tämä traktorin käsittely ja ajokokemus, jota maanviljelijöillä on.--
Renkinä ilman omaa kalustoa et 38€/tunnilta saa, 8€/h maksetaan yleisesti palkatulle kuskille, jotkut harvat 10€/h.- kokemusta on riittäv
Kaatunut turvetäpinöinnin ansioista,Konkurssejakin myös.Homma on yhtä kusetusta.Kannattaa pysyä poissa niistä töistä.
- Suo sammakko
Meni otsikkokin multa metsään "tervetyömaa", kun turvetyömaa se olla piti.
Naapurilla on varmaankin sitten oma traktori käytössä, kun naapurin isäntä puhui tuosta 38 €/tunti.
Taitaa jäädä nuo turveajotyöt ainakin meikäläiseltä. Ei multa ainakaan löydä niin paljon rahaa, että saisi ostettua traktoria, joiden hinnat on useita kymmeniä tuhansia ja enemmän.
Eu tuellako ne ostaa traktoreita, kun naapurissa on pari uutta isoa traktoria ja jos turvetyömaallakin on vielä traktori. Lisäksi on kaivinkoneita ja muitakin koneita.
Kyllä niissä koneissa on iso summa rahaa kiinni.
Se on vaan harmi, jos kaikki nevat tuhotaan turvetuotantoon. Kyllä osa nevoista pitää jättää luonnontilaan. Ei sieltä enää nevamarja kasva sen jälkeen, kun turvetyökoneet siellä mellastaa.
Ja pitäähän teerillekin jättää nevaa, jossa voivat pitää soidinta.
Kyllä sitä energiaa on saatavissa muualtakin. Paljon on hoitamattomia ryteikköjä, joista ei pääse läpi ilman vesuria. Sieltäkin sitä tulisi paljon energia puuta ja metsäkin alkaisi kasvamaan.- taida EU
turvetraktoreihin tukea antaa eikä traktoreihin muutenkaan. Pankista kyllä lainaa saa kun on sopimuspaperit
maksajan kanssa ja tekikijä on tunnettu työhaluistaan.
Huolesi suoluonnosta on pitkällä aikavälillä aiheellinen , mutta toistaiseksi taitaa olla vain muutama prosenntti turvetuotannossa. Kuten mainitsit risukkoja Suomen metsissä piisaa ja metsät tulisi hoitaa, mutta energian arvo on niin alhainen ettei puitten lämpöarvo kata korjuukustannuksia risuharvennusmetsissä. Hankala yhtälö. - metsomist.
taida EU kirjoitti:
turvetraktoreihin tukea antaa eikä traktoreihin muutenkaan. Pankista kyllä lainaa saa kun on sopimuspaperit
maksajan kanssa ja tekikijä on tunnettu työhaluistaan.
Huolesi suoluonnosta on pitkällä aikavälillä aiheellinen , mutta toistaiseksi taitaa olla vain muutama prosenntti turvetuotannossa. Kuten mainitsit risukkoja Suomen metsissä piisaa ja metsät tulisi hoitaa, mutta energian arvo on niin alhainen ettei puitten lämpöarvo kata korjuukustannuksia risuharvennusmetsissä. Hankala yhtälö.pyöreän puun tuonti, niin tuovat hakkeena, ja halvalla.
Mettäteollisuus itkee puupulaa.Itse tarjosin kuitu-ja energialeimikkoa metsäliitolle.Ei kelvannut.
Eikö niille ryssille voi mitään? - Suo sammakko
metsomist. kirjoitti:
pyöreän puun tuonti, niin tuovat hakkeena, ja halvalla.
Mettäteollisuus itkee puupulaa.Itse tarjosin kuitu-ja energialeimikkoa metsäliitolle.Ei kelvannut.
Eikö niille ryssille voi mitään?Tehtiin taimikon harvennus hakkuuta ja ainakin Metsäliitolle kelpasi vielä kuitupuu ja Biowatti osti energiapuukasan, jonka ne tekevät hakkeeksi.
Ei sillä energiapuun hinnalla ainkaan metsänomistaja rikastu, eikä juhli, mitä se oli kauppasopimuksessa mainittu 15€ kuutiolta. Enemmänkin voisivat maksaa.
Meiltä saivat energiapuuta karsittuina rankoina, ei tarvinut oksia ostaa.
Ei energiapuu kelpaa näille puuyhtiöille, kannattaa kaupata jollekin bioenergia yhtiölle.
On se kumma, jos ei kuitupuu kelpaa metsäyhtiölle, ei sitä kuitupuuta kyllä kannata myydä energiapuun hinnalla.
Kyllä on puun hinta poljettu suomessa alas, niin ettei metsänomistaja pääse rikastumaan, kun myy useitakin kymmeniä vuosia kasvaneita puita omasta metsästä.
Verottajakin vielä vie siitä osansa. Kuulin jostakin, että Englannissa metsänomistajaa ei veroteta oman metsän puun myynnistä ollenkaan. Eli se on verovapaata tuottoa metsänomistajalle,
Onkohan kellään tietoa paljonkon Yhdysvallossa ja Kanadassa maksetaan puusta ?
Metsien miehet ohjelmassahan oli isoja puita ja siinäkin oli iso tukki, jonka pituus oli arviolta 10-12 metriä, kuitenkin alle 20 metriä ja halkaisija arviolta 3 metriä, niin tällaisen valtavan tukin arvoksi he arvioivat 50 000 dollaria.
Jos tuon tukin tilavuuden täyttäisi suomaisilla tukeilla ja kuitupuilla, niin ei päästäisi lähellekään tuon puun arvoa. Onhan siinä tietenkin paljon ehjääkin puuta, mutta aika paljon niissä isoissa puissa näytti olevan vikojakin ja ne ovat niin painavia, että moni puu halkesi kun puu kaadettiin nurin. - sait 15e /m3
Suo sammakko kirjoitti:
Tehtiin taimikon harvennus hakkuuta ja ainakin Metsäliitolle kelpasi vielä kuitupuu ja Biowatti osti energiapuukasan, jonka ne tekevät hakkeeksi.
Ei sillä energiapuun hinnalla ainkaan metsänomistaja rikastu, eikä juhli, mitä se oli kauppasopimuksessa mainittu 15€ kuutiolta. Enemmänkin voisivat maksaa.
Meiltä saivat energiapuuta karsittuina rankoina, ei tarvinut oksia ostaa.
Ei energiapuu kelpaa näille puuyhtiöille, kannattaa kaupata jollekin bioenergia yhtiölle.
On se kumma, jos ei kuitupuu kelpaa metsäyhtiölle, ei sitä kuitupuuta kyllä kannata myydä energiapuun hinnalla.
Kyllä on puun hinta poljettu suomessa alas, niin ettei metsänomistaja pääse rikastumaan, kun myy useitakin kymmeniä vuosia kasvaneita puita omasta metsästä.
Verottajakin vielä vie siitä osansa. Kuulin jostakin, että Englannissa metsänomistajaa ei veroteta oman metsän puun myynnistä ollenkaan. Eli se on verovapaata tuottoa metsänomistajalle,
Onkohan kellään tietoa paljonkon Yhdysvallossa ja Kanadassa maksetaan puusta ?
Metsien miehet ohjelmassahan oli isoja puita ja siinäkin oli iso tukki, jonka pituus oli arviolta 10-12 metriä, kuitenkin alle 20 metriä ja halkaisija arviolta 3 metriä, niin tällaisen valtavan tukin arvoksi he arvioivat 50 000 dollaria.
Jos tuon tukin tilavuuden täyttäisi suomaisilla tukeilla ja kuitupuilla, niin ei päästäisi lähellekään tuon puun arvoa. Onhan siinä tietenkin paljon ehjääkin puuta, mutta aika paljon niissä isoissa puissa näytti olevan vikojakin ja ne ovat niin painavia, että moni puu halkesi kun puu kaadettiin nurin.tien varrella. Tuoolla rahalla ei saa teetettyä työtä vieraalla. Itse tehtynä voi sanoa että laiskan voittaa ja hyvä harrastus. Kaikilla ei vain kunto salli metsätöiden tekemisytä.
Kuitupuu suhdanteet ovat nyt nopeasti muuttuneet. Ymmärtääkseni kaikki kuitu menee nyt kaupan....hintataso ja kannattavuus on jo sitten toinen juttu. - ap.
sait 15e /m3 kirjoitti:
tien varrella. Tuoolla rahalla ei saa teetettyä työtä vieraalla. Itse tehtynä voi sanoa että laiskan voittaa ja hyvä harrastus. Kaikilla ei vain kunto salli metsätöiden tekemisytä.
Kuitupuu suhdanteet ovat nyt nopeasti muuttuneet. Ymmärtääkseni kaikki kuitu menee nyt kaupan....hintataso ja kannattavuus on jo sitten toinen juttu.Onkohan tuo "sait 15e /m3" nimimerkkisi, vai osa otsikkoa?
Ainakin kirjoitit sen Nimimerkin paikalle.. - Suo sammakko
sait 15e /m3 kirjoitti:
tien varrella. Tuoolla rahalla ei saa teetettyä työtä vieraalla. Itse tehtynä voi sanoa että laiskan voittaa ja hyvä harrastus. Kaikilla ei vain kunto salli metsätöiden tekemisytä.
Kuitupuu suhdanteet ovat nyt nopeasti muuttuneet. Ymmärtääkseni kaikki kuitu menee nyt kaupan....hintataso ja kannattavuus on jo sitten toinen juttu.Työn tekemään. Vielä ei ole tullut tilille rahaa, jotta saa nähä paljonko sieltä sitten lopulta tulee.
Ei se mitään kevyttä hommaa ole tuo metsänhoitotyö ja eipä sinne metsään talvipakkasella ja kesäkuumalla mennä. Syksy ja kevät on parasta aikaa mehtätöihin.
Jos vieraalla teettää, niin eipä siinä jää metsänomistjalle montaa euroa.
Keväälläkin kun alkaa lämpöä olemaan 10 astetta, niin mulle tulee ainakin mahottoman kuuma, että joutuu t paitasillaan sahaamaa. Talvellakin joutuu aina vähentämään vaatetta, kun on vähän aikaa sahanut. Lämmin siinä tuloo.
Meillä isäntä yli 70v on vielä ajanut puut metsästä. Itellä on traktorin ajokokemus niin vähäistä, etten arvaa lähteä metsään ajamaan.
Moottorikelkalla puun ajo onnistuu kyllä hyvin, kunhan on lunta ja ajaa tiet ensin.
Polttopuita on kelkalla ajettu.
Eipä sitä enää tukkimetsää tai päätehakkuuta miesvoimin viitis tehdä. Saa metsäkone tehä ne työt, kun ei siinä oikeastaan jää yhtään enempää rahaa, jos itse tekisi työt.
Turhaan sitä itseään menee siinä rasittamaan ja jos vielä siinä loukkaa, niin sehän harmittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760