Oikea oppinen ruostesuojaus

Carina E

Ajatttelin ruostesuojata autoni itse. Kompurat massaruiskut yms. on hankittu. Kuulin juttua, että jos pohjaan vetää pelkän massan se ei kestä, vaan ensin pitäisi laittaa esim. kotelosuoja-ainetta ja sen päälle massa. Pitääkö paikkaansa? Kuinka suojaus tehdään liikkeessä? Kiitos vastauksista!

22

22330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Black Sapphire

      Liikkeet tehnevät näin: alusta pestään höyrypainepesurilla, kumi- ja muoviosat (lokarit yms.)pois haittaamasta toimenpiteitä. Auto kuivataan kunnolla. Mahdolliset ruosteet rapsitaan pois, voidaan suojamaalata. Koteloihin ja oviin levitetään emulsiopohjainen aine (saattaa olla ruostetta kemiallisesti muuksi muuttava aine), joka niin ikään kuivataan kuumapuhalluksella. Koteloihin levitetään kotelosuoja. Pohjan massaus.

      Pohjan massausta edeltää yleensä kevyt käsittely kotelosuoja-aineella, joka tunkeutuu pieniin rakoihin, koloihin ja huokosiin sekä saattaa parantaa massan tarttumista edelliseen kerrokseen suurehkon liuotinainepitoisuuden vuoksi.
      Ovien ja koteloiden massausta varten porataan mahdollisesti reikiä, jotka tulpataan. (HUOM! nykyään joku firma mainostaa reiätöntä käsittelyä! En muista nimeä juuri nyt.)

      Itselläni oli 90- luvun alkupuolella Peugeot 405 vm -90, joka suojakäsiteltiin muistaakseni Dinitrolilla liikkeessä. Olen nähnyt hiljattain kyseisen auton ohimennen pysäköitynä, eikä tuo ruosteiselta näytä laisinkaan... Haittapuolena oli parisen vuotta kestänyt haju etenkin kuumalla säällä. Epäilen tosin, että öljyistä sumua oli mennyt umpinaisessa hallissa käsitellessä vähän muuallekin (tuuletuslaitteisto).

      Jos teet itse, tee kotelosuojaukset sekä massaus ulkona kuivalla säällä tai HYVIN tuuletetuissa tiloissa. Suojaa osat, joita ei tarvitse käsitellä. Näin vältät suurimmat pulmat. Tee työ huolellisesti, niin aika ja rahat eivät mene hukkaan.

      Hauskaa työrupeamaa!

      • Carina e

        Voi kunpa näiltä keskustelupalstoilta saisi aina näin asiallisia vastauksia!! Hyvää kevään jatkoa!


      • Ilpo

        Mainitsit käsittelyn, jossa ei porata reikiä. Olen itsekin kuullut sellaisesta, mutta käsittääkseni niin ei saada aivan yhtä hyvää lopputulosta kuin poraamalla reikiä. Muuten aineet joudutaan ruiskuttamaan ehkä hankalista paikoista, jolloin lopputulos ei välttämättä ole huono. Reiät porataan yleensä paikkoihin, jossa alttius ruostumiselle ei ole kovin suuri. En muista nähneeni autoa, joka olisi ruostunut tuollaisen reiän ympäriltä, muualta kylläkin. Luulen, että reiätön käsittely on kehitetty kysyntään, jossa uuden auton tehdastakuu loppuu reikien porauksen seurauksena. Mutta tuolloinkin takuu loppuu vain, jos ruostuminen johtuu poratusta reiästä. Koko koritakuu ei siis raukea automaattisesti.


      • sama
        Ilpo kirjoitti:

        Mainitsit käsittelyn, jossa ei porata reikiä. Olen itsekin kuullut sellaisesta, mutta käsittääkseni niin ei saada aivan yhtä hyvää lopputulosta kuin poraamalla reikiä. Muuten aineet joudutaan ruiskuttamaan ehkä hankalista paikoista, jolloin lopputulos ei välttämättä ole huono. Reiät porataan yleensä paikkoihin, jossa alttius ruostumiselle ei ole kovin suuri. En muista nähneeni autoa, joka olisi ruostunut tuollaisen reiän ympäriltä, muualta kylläkin. Luulen, että reiätön käsittely on kehitetty kysyntään, jossa uuden auton tehdastakuu loppuu reikien porauksen seurauksena. Mutta tuolloinkin takuu loppuu vain, jos ruostuminen johtuu poratusta reiästä. Koko koritakuu ei siis raukea automaattisesti.

        "Muuten aineet joudutaan ruiskuttamaan ehkä hankalista paikoista, jolloin lopputulos ei välttämättä ole huono."

        Tarkoitin tietysti ...ei välttämättä ole hyvä.


      • Black Sapphire
        Ilpo kirjoitti:

        Mainitsit käsittelyn, jossa ei porata reikiä. Olen itsekin kuullut sellaisesta, mutta käsittääkseni niin ei saada aivan yhtä hyvää lopputulosta kuin poraamalla reikiä. Muuten aineet joudutaan ruiskuttamaan ehkä hankalista paikoista, jolloin lopputulos ei välttämättä ole huono. Reiät porataan yleensä paikkoihin, jossa alttius ruostumiselle ei ole kovin suuri. En muista nähneeni autoa, joka olisi ruostunut tuollaisen reiän ympäriltä, muualta kylläkin. Luulen, että reiätön käsittely on kehitetty kysyntään, jossa uuden auton tehdastakuu loppuu reikien porauksen seurauksena. Mutta tuolloinkin takuu loppuu vain, jos ruostuminen johtuu poratusta reiästä. Koko koritakuu ei siis raukea automaattisesti.

        Olen samaa mieltä reiättömästä käsittelystä.

        Pösööni porattiin aikanaan reiät muistaakseni ovien päätyihin eli sinne, missä lukot ovat (n. 5-10 cm? lukkojen alapuolelle). Kynnyskoteloiden reiät olivat "astinlautaosastolla" yläreunan lähistöllä ovihuulloksen suojassa takana lähellä lokasuojan kaariosaa, edessä lähellä etuosaa ja jos en nyt väärin muista, yksi reikä oli myös ovien välimaastossa B-palkissa. Eivätkä keränneet ruostetta.

        Muut osat oli käsitelty tavanomaisemmin, sillä varsinaisia kotelorakenteita ei muualla ollut. Käsittely ulottui koko autossa olkalinjalle eli ikkunapintojen alareunaan saakka.

        Myös tavaratila oli käsitelty sisäpuolelta. Suosittelen verhoilun varovaista irrottamista sekä tavaratilan eristämistä huolellisesti esim. rakennusmuovilla tms. Jos haluat, voit irroittaa takalamput pois tieltä, mutta tämä riippuu kiireestä ja viitseliäisyydestä, osat voi myös suojateipata tai "ruiskuttaa tarkasti". Sopivan ruiskutuspaineen löytämiseen eri kohteisiin eri ruiskuilla (koteloissa letkuruisku, avopaikkoihin käy esim. nokallinen säiliöruisku)kannattaa paneutua avopaikoissa lähinnä öljysumun takia ja koteloissa riittävän leviämisen ja tunkeutumisen aikaansaamiseksi.


      • Carina e
        Black Sapphire kirjoitti:

        Olen samaa mieltä reiättömästä käsittelystä.

        Pösööni porattiin aikanaan reiät muistaakseni ovien päätyihin eli sinne, missä lukot ovat (n. 5-10 cm? lukkojen alapuolelle). Kynnyskoteloiden reiät olivat "astinlautaosastolla" yläreunan lähistöllä ovihuulloksen suojassa takana lähellä lokasuojan kaariosaa, edessä lähellä etuosaa ja jos en nyt väärin muista, yksi reikä oli myös ovien välimaastossa B-palkissa. Eivätkä keränneet ruostetta.

        Muut osat oli käsitelty tavanomaisemmin, sillä varsinaisia kotelorakenteita ei muualla ollut. Käsittely ulottui koko autossa olkalinjalle eli ikkunapintojen alareunaan saakka.

        Myös tavaratila oli käsitelty sisäpuolelta. Suosittelen verhoilun varovaista irrottamista sekä tavaratilan eristämistä huolellisesti esim. rakennusmuovilla tms. Jos haluat, voit irroittaa takalamput pois tieltä, mutta tämä riippuu kiireestä ja viitseliäisyydestä, osat voi myös suojateipata tai "ruiskuttaa tarkasti". Sopivan ruiskutuspaineen löytämiseen eri kohteisiin eri ruiskuilla (koteloissa letkuruisku, avopaikkoihin käy esim. nokallinen säiliöruisku)kannattaa paneutua avopaikoissa lähinnä öljysumun takia ja koteloissa riittävän leviämisen ja tunkeutumisen aikaansaamiseksi.

        Ajattelin ottaa oviverhoilun pois niin ei tarvitse porailla reikiä. Kynnyskoteloihin saa ruiskutettua kotelosuoja-ainetta ottamalla oven kynnykset pois, siellä on hyviä reikiä ainakin Carina E:ssä. Minkä merkkinen massa/kotelosuoja-aine olisi kestävä ja hyvä?


      • Black Sapphire
        Black Sapphire kirjoitti:

        Olen samaa mieltä reiättömästä käsittelystä.

        Pösööni porattiin aikanaan reiät muistaakseni ovien päätyihin eli sinne, missä lukot ovat (n. 5-10 cm? lukkojen alapuolelle). Kynnyskoteloiden reiät olivat "astinlautaosastolla" yläreunan lähistöllä ovihuulloksen suojassa takana lähellä lokasuojan kaariosaa, edessä lähellä etuosaa ja jos en nyt väärin muista, yksi reikä oli myös ovien välimaastossa B-palkissa. Eivätkä keränneet ruostetta.

        Muut osat oli käsitelty tavanomaisemmin, sillä varsinaisia kotelorakenteita ei muualla ollut. Käsittely ulottui koko autossa olkalinjalle eli ikkunapintojen alareunaan saakka.

        Myös tavaratila oli käsitelty sisäpuolelta. Suosittelen verhoilun varovaista irrottamista sekä tavaratilan eristämistä huolellisesti esim. rakennusmuovilla tms. Jos haluat, voit irroittaa takalamput pois tieltä, mutta tämä riippuu kiireestä ja viitseliäisyydestä, osat voi myös suojateipata tai "ruiskuttaa tarkasti". Sopivan ruiskutuspaineen löytämiseen eri kohteisiin eri ruiskuilla (koteloissa letkuruisku, avopaikkoihin käy esim. nokallinen säiliöruisku)kannattaa paneutua avopaikoissa lähinnä öljysumun takia ja koteloissa riittävän leviämisen ja tunkeutumisen aikaansaamiseksi.

        ...tuo kotelokikka. Ja aina paranee, jos pääset myös ylöspäin (A-, B- ja C-palkit) sitä kautta. Oviverhoilun purkaminen helpottaa ruiskutusta. Suojaa muu auto työn aikana mielenluulemattoman hyvin! Suoja-ainesumu tunkeutuu mitä uskomattomimpiin paikkoihin.

        Kotelot täytyy saada todellakin kuivaksi vedestä ennen minkään valtakunnan käsittelyä. Luonto voi tietysti hoitaa myös asian.

        Jos haluat askarrella, lämpimän ilman puhaltaminen saattaa auttaa; kuumailmapuhaltimesta voi kyllä viritellä myös ahtaisiin paikkoihin pääsevän puhaltimen, jos käyttää sopivia supistuksia ja riittävän mittaista "puhallusputkea", jotta n. 325- 600-asteinen ilma jäähtyy sopivasti matkalla. Varovaisuus on paikallaan, etteivät vehkeet ja kuivattava kohde kärsi vaurioita.

        Halvempi vekotin mahdollisesti tuhottavaksi on vanha hiustenkuivaaja, jossa supistuksen täytyy olla hienovarainen. Koteloon puhallettavan ilman ei ole hyvä olla liian kuumaa, liikkeet käyttänevät noin 90 asteen lämpötiloja.

        Kotelossa jo mahdollisesti olevan ruosteen kimppuun kävisin itse ensin ruostetta muuksi muuntavalla nestemäisellä emulsiolla (täytynee olla sopivasti juoksevaa). Emulsion kuivatuksen (kuumalla ilmalla)jälkeen laittaisin kotelosuoja-aineen.

        Yleisimmin olen törmännyt Dinitrol-, Finikor-, sekä Tectyl-merkkisiin kotelojen ja alustan käsittelyaineisiin, joiden keskinäistä etevämmyyttä en käy arvailemaan. TM on joskus (kauan?) sitten vertaillut jotakin, mutta en tiedä, missä määrin aineiden koostumukset ovat muuttuneet. Itse käyttäisin kuitenkin keskenään saman tuotemerkin aineita siinä toivossa, että ne ovat todennäköisesti paremmin yhteensopivia kuin erimerkkiset.

        Alustan käsittelystä kotelosuoja-aineella ennen massausta: asiaa kannattanee testata itse johonkin muuhun peltipintaan, tarttuvuus riippuu varmasti paljon käytettyjen aineiden koostumuksesta (kotelosuoja- aine on kuivuttuaan oleellisesti erilaista kuin moottoriöljy. Massauksen irtoamisen vaara saattaa tietysti olla olemassa. Pohjasta ruosteen rapsuttelu mekaanisesti, emulsiokäsittely (esim. Noverox), ruostesuojamaalaus, mahd. muu maalaus sekä massaus tuottavat kyllä viitseliäälle hyvän tuloksen.


      • Carina E
        Black Sapphire kirjoitti:

        ...tuo kotelokikka. Ja aina paranee, jos pääset myös ylöspäin (A-, B- ja C-palkit) sitä kautta. Oviverhoilun purkaminen helpottaa ruiskutusta. Suojaa muu auto työn aikana mielenluulemattoman hyvin! Suoja-ainesumu tunkeutuu mitä uskomattomimpiin paikkoihin.

        Kotelot täytyy saada todellakin kuivaksi vedestä ennen minkään valtakunnan käsittelyä. Luonto voi tietysti hoitaa myös asian.

        Jos haluat askarrella, lämpimän ilman puhaltaminen saattaa auttaa; kuumailmapuhaltimesta voi kyllä viritellä myös ahtaisiin paikkoihin pääsevän puhaltimen, jos käyttää sopivia supistuksia ja riittävän mittaista "puhallusputkea", jotta n. 325- 600-asteinen ilma jäähtyy sopivasti matkalla. Varovaisuus on paikallaan, etteivät vehkeet ja kuivattava kohde kärsi vaurioita.

        Halvempi vekotin mahdollisesti tuhottavaksi on vanha hiustenkuivaaja, jossa supistuksen täytyy olla hienovarainen. Koteloon puhallettavan ilman ei ole hyvä olla liian kuumaa, liikkeet käyttänevät noin 90 asteen lämpötiloja.

        Kotelossa jo mahdollisesti olevan ruosteen kimppuun kävisin itse ensin ruostetta muuksi muuntavalla nestemäisellä emulsiolla (täytynee olla sopivasti juoksevaa). Emulsion kuivatuksen (kuumalla ilmalla)jälkeen laittaisin kotelosuoja-aineen.

        Yleisimmin olen törmännyt Dinitrol-, Finikor-, sekä Tectyl-merkkisiin kotelojen ja alustan käsittelyaineisiin, joiden keskinäistä etevämmyyttä en käy arvailemaan. TM on joskus (kauan?) sitten vertaillut jotakin, mutta en tiedä, missä määrin aineiden koostumukset ovat muuttuneet. Itse käyttäisin kuitenkin keskenään saman tuotemerkin aineita siinä toivossa, että ne ovat todennäköisesti paremmin yhteensopivia kuin erimerkkiset.

        Alustan käsittelystä kotelosuoja-aineella ennen massausta: asiaa kannattanee testata itse johonkin muuhun peltipintaan, tarttuvuus riippuu varmasti paljon käytettyjen aineiden koostumuksesta (kotelosuoja- aine on kuivuttuaan oleellisesti erilaista kuin moottoriöljy. Massauksen irtoamisen vaara saattaa tietysti olla olemassa. Pohjasta ruosteen rapsuttelu mekaanisesti, emulsiokäsittely (esim. Noverox), ruostesuojamaalaus, mahd. muu maalaus sekä massaus tuottavat kyllä viitseliäälle hyvän tuloksen.

        .. on ihan pienen pieniä ruostepisteitä. Ajattelin laittaa oven sisäpuolelta Novorox- merkkistä ainetta oven alareunan saumaan. Onko tämä novorox- aine maineensa veroista? Olen kuullut sitä kehuttavan monessa yhteydessä. Lienee yksi parhaista aineista niihin paikkoihin, joista ruostetta ei pysty "hinkkaamaan" pois? Onko jollain kokemuksia kyseisestä aineesta?


      • räplääjä
        Carina E kirjoitti:

        .. on ihan pienen pieniä ruostepisteitä. Ajattelin laittaa oven sisäpuolelta Novorox- merkkistä ainetta oven alareunan saumaan. Onko tämä novorox- aine maineensa veroista? Olen kuullut sitä kehuttavan monessa yhteydessä. Lienee yksi parhaista aineista niihin paikkoihin, joista ruostetta ei pysty "hinkkaamaan" pois? Onko jollain kokemuksia kyseisestä aineesta?

        Ei sinne kannata mitään noveroksia laittaa, koska se ei imeydy sinne saumaan vaan kuivuu pinnalle.Kotelon suoja-aine esim Dinitrol ML imeytyy sinne paremmin ja saattaa hidastaa ruostumista, mutta jos ulkopuolella on jo ruoste kupruja niin peli on kyllä jo menetetty, eli pelti on puhki.


      • räplääjä
        Carina E kirjoitti:

        .. on ihan pienen pieniä ruostepisteitä. Ajattelin laittaa oven sisäpuolelta Novorox- merkkistä ainetta oven alareunan saumaan. Onko tämä novorox- aine maineensa veroista? Olen kuullut sitä kehuttavan monessa yhteydessä. Lienee yksi parhaista aineista niihin paikkoihin, joista ruostetta ei pysty "hinkkaamaan" pois? Onko jollain kokemuksia kyseisestä aineesta?

        Kaikki tälläiset ruosteen päälle levitettävät ihmeaineet joiden sanotaan pysäyttävän ruostumisen ovat humpuukia, ne ainoastaan saattavat sitä hieman hidastaa.


      • Black Sapphire
        Carina E kirjoitti:

        .. on ihan pienen pieniä ruostepisteitä. Ajattelin laittaa oven sisäpuolelta Novorox- merkkistä ainetta oven alareunan saumaan. Onko tämä novorox- aine maineensa veroista? Olen kuullut sitä kehuttavan monessa yhteydessä. Lienee yksi parhaista aineista niihin paikkoihin, joista ruostetta ei pysty "hinkkaamaan" pois? Onko jollain kokemuksia kyseisestä aineesta?

        ,,, etenkin jos ruoste on päässyt saumassa peltien taitoksiin saakka, eikä ole vain pintapilkkua oven reunan sisäpuolella. Toivottavasti ruostetta on vain vähän ja se on oven sisäpuolella. Tällöin vältyt koko ovien "ehjäämiseltä". Saumaan pesiytynyt ruoste tuppaa ennemmin tai myöhemmin kukkia pellistä läpi. Ruoste, tuo katala vastustajamme, saattaa piileksiä yllättävän laajalla alueella maalipinnan alla, joten kannattaa rapsutella maalia hieman pois ja tarkistaa tilanne.

        Noveroxia ei kannata laittaa pelkän ruosteen päälle, vaan ensin ruoste (ja irtoava maali) kannattaa poistaa mekaanisesti. Noveroxista on parhaiten apua silloin, kun irtoava ruoste on saatu pois. Näin käsitelty pinta tahtoo myös maalia pinnalle (pohjamaalaus pintamaalaus) ennen ruostesuojakäsittelyä/massausta. Noverox hidastaa jossain määrin ruosteen etenemistä, vaikkei sitä voi täysin pysäyttääkkään.


      • Carina E
        Black Sapphire kirjoitti:

        ,,, etenkin jos ruoste on päässyt saumassa peltien taitoksiin saakka, eikä ole vain pintapilkkua oven reunan sisäpuolella. Toivottavasti ruostetta on vain vähän ja se on oven sisäpuolella. Tällöin vältyt koko ovien "ehjäämiseltä". Saumaan pesiytynyt ruoste tuppaa ennemmin tai myöhemmin kukkia pellistä läpi. Ruoste, tuo katala vastustajamme, saattaa piileksiä yllättävän laajalla alueella maalipinnan alla, joten kannattaa rapsutella maalia hieman pois ja tarkistaa tilanne.

        Noveroxia ei kannata laittaa pelkän ruosteen päälle, vaan ensin ruoste (ja irtoava maali) kannattaa poistaa mekaanisesti. Noveroxista on parhaiten apua silloin, kun irtoava ruoste on saatu pois. Näin käsitelty pinta tahtoo myös maalia pinnalle (pohjamaalaus pintamaalaus) ennen ruostesuojakäsittelyä/massausta. Noverox hidastaa jossain määrin ruosteen etenemistä, vaikkei sitä voi täysin pysäyttääkkään.

        ..ruostetta. Vain toisessa takaovessa muutama pieni pilkku, oven alareunassa näkyvillä. Taidanpa sitten laittaa sen kotelosuoja- aineen sinne. Toivottavasti se imeytyy sinne saumaan asti. Onko teillä muuten hyviä vinkkejä, millä saisi autostani vähän hiljaisemman. Auto on farmari, auttaako varaosaliikkeissä olevat äänieristyslevyt. Kannattaako niitä laittaa esim. ovien sisään? Onko hyötyä? Rengasäänet ovat merkittävimmät äänenaiheuttajat. Tällä hetkellä on hyvät renkaat alla (Contit) eli niistä se ei ainakaan johdu.


      • Black Sapphire
        Carina E kirjoitti:

        ..ruostetta. Vain toisessa takaovessa muutama pieni pilkku, oven alareunassa näkyvillä. Taidanpa sitten laittaa sen kotelosuoja- aineen sinne. Toivottavasti se imeytyy sinne saumaan asti. Onko teillä muuten hyviä vinkkejä, millä saisi autostani vähän hiljaisemman. Auto on farmari, auttaako varaosaliikkeissä olevat äänieristyslevyt. Kannattaako niitä laittaa esim. ovien sisään? Onko hyötyä? Rengasäänet ovat merkittävimmät äänenaiheuttajat. Tällä hetkellä on hyvät renkaat alla (Contit) eli niistä se ei ainakaan johdu.

        Rengasäänistä niitä, jotka tulevat johtumalla rakenteita myöten, on vaikea saada kitkettyä pois. Ne tulevat auton alustarakenteen kautta koriin ja vaimetakseen vaatisivat muutoksia alustarakenteeseen. Myös käytetty rengaskoko vaikuttaa jonkin verran asiaan. Leveät renkaat pitävät enemmän ääntä kuin samanlaiset kapeammat. Sen sijaan muihin ääniin voit saada ehkä jonkin verran apua lisäämällä äänieristettä "ratekisiin" paikkoihin.

        Farmarissa osa melusta tulee tavaratilan puolelta, joten osastoa kannattaa tutkia. Myös pyöräkotelot saattavat olla äänekkäitä; joissain autoissa hiekan ja kivien rapinat kuuluvat napsahteluna. Rintapellin ja lattian lisäeristäminen voi tuottaa myös jonkin verran tulosta: joskus 80-luvulla Valmet-dieselöidyn Jeep Wagoneerin melu oli kokonaan omaa luokkaansa... myös toimenpiteiden jälkeen, vaikkakin huomattavasti pehmeämpänä. Ovien sisällä äänieristeet saattavat auttaa tai sitten eivät. Joissain autoissa ovitiivisteiden läpi kantautuu ikäviä suhinoita.

        Summa summarum: Jonkin verran apua meluntorjuntaan, mutta ei välttämättä ihmeitä. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö toimenpide kannattaisi, sillä kauneushan lepää katsojan silmässä (tässä tapauksessa korvassa).


      • Carina E
        Black Sapphire kirjoitti:

        Rengasäänistä niitä, jotka tulevat johtumalla rakenteita myöten, on vaikea saada kitkettyä pois. Ne tulevat auton alustarakenteen kautta koriin ja vaimetakseen vaatisivat muutoksia alustarakenteeseen. Myös käytetty rengaskoko vaikuttaa jonkin verran asiaan. Leveät renkaat pitävät enemmän ääntä kuin samanlaiset kapeammat. Sen sijaan muihin ääniin voit saada ehkä jonkin verran apua lisäämällä äänieristettä "ratekisiin" paikkoihin.

        Farmarissa osa melusta tulee tavaratilan puolelta, joten osastoa kannattaa tutkia. Myös pyöräkotelot saattavat olla äänekkäitä; joissain autoissa hiekan ja kivien rapinat kuuluvat napsahteluna. Rintapellin ja lattian lisäeristäminen voi tuottaa myös jonkin verran tulosta: joskus 80-luvulla Valmet-dieselöidyn Jeep Wagoneerin melu oli kokonaan omaa luokkaansa... myös toimenpiteiden jälkeen, vaikkakin huomattavasti pehmeämpänä. Ovien sisällä äänieristeet saattavat auttaa tai sitten eivät. Joissain autoissa ovitiivisteiden läpi kantautuu ikäviä suhinoita.

        Summa summarum: Jonkin verran apua meluntorjuntaan, mutta ei välttämättä ihmeitä. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö toimenpide kannattaisi, sillä kauneushan lepää katsojan silmässä (tässä tapauksessa korvassa).

        toisen takaoven sisällä tosi paljon likaa yms. roskia. Luojan kiitos, että ei ollut vielä kerinnyt ruostuttaa oven alareunaa. Kyllä kannattaa melkein purkaa ne oven pahvit, että saa laitettua kotelosuoja- aineen puhtaalle pellille. Et semmosta ja homma jatkuu..


      • Anonyymi

        Tuo oli tosi hyvä ja asiallinen vastaus. Siitä 10 pistettä Black Sapphirelle.


    • veteraani

      Kyseessä lienee vanhempi auto, kun Carinasta puhutaan. Niissä en lähtisi käyttämään koteloissa ihan peruskotelosuoja-aineita. Varmaa on se, että siellä on ainakin saumoissa ym. alkavaa ruostetta. Jokin öljypitoinen koteloaine tai peräti puhdas öljy voisi olla sinne paras aine. Ei missään nimessä jäteöljyä.
      Ruostesuomaamoilta varmaan saa noita öljypitoisia koteloaineita.
      Älä kuitenkaa käytä öljypitoisia aineita pohjassa massan alustaksi. Ei pysy massa kiinni siinä.

    • räpeltäjä

      kannattaa vetää turvavyöt ulos kokonaan koska koteloista voi mennä kotelosuoja-ainetta turvavöihin ja sen jälkeen ne löytää pätkittäin vaikka paidan hihasta ...

    • räplääjä

      Pesun jälkeen ainakin viikko kuivattelua ja ajelua pouta säällä.Alusta ja varsinkin kotelot eivät kuiva hetkessä ilman kuivauslaitteita.

      • räpeltäjä

        kuivuakkaan...


      • räplääjä
        räpeltäjä kirjoitti:

        kuivuakkaan...

        ??????


      • räpeltäjä
        räplääjä kirjoitti:

        ??????

        koteloissa vettä.....ei ainakaan minun vehkeissä ole ollut..:)
        massasta puhuin....


      • räplääjä
        räpeltäjä kirjoitti:

        koteloissa vettä.....ei ainakaan minun vehkeissä ole ollut..:)
        massasta puhuin....

        Jos auton alusta pestään oikea oppisesti korkeapaine pesulla, niin aivan varmasti sinne koteloihin pääsee vettä ja tämä vesi ei kuivu kotikonsteilla parissa päivässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1423
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      114
      1183
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1126
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      984
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      732
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe