Apua! Kaksoiskuvat

apua!!!!

Millaisia ovat silmien kaksoiskuvat? jos esimerkiksi laitan lasin pöydälle niin näenkö selvästi kaksi eri lasia vai näenkö vain lasin reunassa pienen heijastuksen toisesta lasista?

24

21034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t***a

      Katso ruudullista tai viivallista paperia. Hyvä testikuva on vaikkapa sanomalehtien ilmoitukset, joissa on kehysviiva ympärillä. Katso myös eri suuntiin vinoja viivoja. Jos sinulla on hajataittoa, saatat nähdä vain tietyn suuntaiset viivat kahtena tai edes epätarkkoina.

      • kinnostaisi tietää

        Jos on oikeasti kaksoiskuvia silmissä esim. aivokasvaimen takia niin erottaako kaksoiskuvat selvästi siten että lukeminen, TVn katsominen jne. olisi mahdotonta vai voiko kaksoiskuvat olla todella pieniä ja huomaamattomia?


      • mitägähä
        kinnostaisi tietää kirjoitti:

        Jos on oikeasti kaksoiskuvia silmissä esim. aivokasvaimen takia niin erottaako kaksoiskuvat selvästi siten että lukeminen, TVn katsominen jne. olisi mahdotonta vai voiko kaksoiskuvat olla todella pieniä ja huomaamattomia?

        Voiko kaksoiskuvia sekoittaa esimerkiksi hajataitossa ilmeveniin ns. haamukuviin (näen itse esineiden ääriviivoja niiden sivuilla). Silmälääkäri aika varattuna jo ensi viikoksi, mutta huolettaa että on kyse jostain vakavammasta kuin hajataitosta. Liikkumista vaivani ei ole haitannut eikä lukemistakaan hirveästi, mitä nyt television tekstitykset vähän heijastuvat kahtena. Voiko siis kyseessä olla hajataitto vai kaksoiskuvat?


      • lasienkäyttäjä
        mitägähä kirjoitti:

        Voiko kaksoiskuvia sekoittaa esimerkiksi hajataitossa ilmeveniin ns. haamukuviin (näen itse esineiden ääriviivoja niiden sivuilla). Silmälääkäri aika varattuna jo ensi viikoksi, mutta huolettaa että on kyse jostain vakavammasta kuin hajataitosta. Liikkumista vaivani ei ole haitannut eikä lukemistakaan hirveästi, mitä nyt television tekstitykset vähän heijastuvat kahtena. Voiko siis kyseessä olla hajataitto vai kaksoiskuvat?

        Eikös se ole sama-asia kahdella tavalla ilmaistuna. Mitä enemmän hajataittoa sen etäämpänä haamukuva ilmestyy. Pahassa hajataitossa esine ilmentyy jo kahtena. Lievässä rajat epäselventyy.


      • t***a
        mitägähä kirjoitti:

        Voiko kaksoiskuvia sekoittaa esimerkiksi hajataitossa ilmeveniin ns. haamukuviin (näen itse esineiden ääriviivoja niiden sivuilla). Silmälääkäri aika varattuna jo ensi viikoksi, mutta huolettaa että on kyse jostain vakavammasta kuin hajataitosta. Liikkumista vaivani ei ole haitannut eikä lukemistakaan hirveästi, mitä nyt television tekstitykset vähän heijastuvat kahtena. Voiko siis kyseessä olla hajataitto vai kaksoiskuvat?

        Jos näet kahtena yhdellä silmällä katsoessa, vika on todennäköisesti silmässä. Jos näet ne vain molemmat silmät auki, aivot ei yhdistä kuvia eli silloin siellä voi olla jotain.

        Hajataiton (-1,75) kanssa näen auton valot kauempaa kuin niillä olisi sumuvalot päällä. Samaa aiheuttaa kuulemma kaihi. Minulla oli ennen epilepsialääke, jonka sivuvaikutuksiin kuului kaksoiskuvat ja näin pahimmillaan autotkin kahtena. Tosi suuri hajataitto varmaankin näyttäisi samanlaiselta ja kaipa se aivoista johtuva kahdentuminen voi olla lievääkin, eli mitään ulkonäköeroa niillä ei taida olla.

        Laiska silmälääkäri sinulla Lumih. (alempana ketjussa) kun ei tutkinut kunnolla. Kyllä niitä "vanhojen vaivoja" joskus on nuorellakin. Saitko silmälasit?


      • orpana-petturi

        jos näet kaksi ihmistäon kävelemässä ja näet ne kohta neljänä on syytä epäillä jotain


      • mimämyös
        mitägähä kirjoitti:

        Voiko kaksoiskuvia sekoittaa esimerkiksi hajataitossa ilmeveniin ns. haamukuviin (näen itse esineiden ääriviivoja niiden sivuilla). Silmälääkäri aika varattuna jo ensi viikoksi, mutta huolettaa että on kyse jostain vakavammasta kuin hajataitosta. Liikkumista vaivani ei ole haitannut eikä lukemistakaan hirveästi, mitä nyt television tekstitykset vähän heijastuvat kahtena. Voiko siis kyseessä olla hajataitto vai kaksoiskuvat?

        Voi liittyä myös harmaakaihiin.


      • Narkki
        t***a kirjoitti:

        Jos näet kahtena yhdellä silmällä katsoessa, vika on todennäköisesti silmässä. Jos näet ne vain molemmat silmät auki, aivot ei yhdistä kuvia eli silloin siellä voi olla jotain.

        Hajataiton (-1,75) kanssa näen auton valot kauempaa kuin niillä olisi sumuvalot päällä. Samaa aiheuttaa kuulemma kaihi. Minulla oli ennen epilepsialääke, jonka sivuvaikutuksiin kuului kaksoiskuvat ja näin pahimmillaan autotkin kahtena. Tosi suuri hajataitto varmaankin näyttäisi samanlaiselta ja kaipa se aivoista johtuva kahdentuminen voi olla lievääkin, eli mitään ulkonäköeroa niillä ei taida olla.

        Laiska silmälääkäri sinulla Lumih. (alempana ketjussa) kun ei tutkinut kunnolla. Kyllä niitä "vanhojen vaivoja" joskus on nuorellakin. Saitko silmälasit?

        Lyrica


    • Lumih.

      Mä näen kanssa kaksoiskuvia, oon nähnyt jo puoli vuotta. Ne on mulla sellaisia, että esim. seinäkalenterissa olevien numeroiden vieressä näkyy himmeämpi numero vieressä, esim. 7 vieressä himmeän harmaa 7. Telkkarin tekstit "loistavat" myös. Lähelle katsoessa ei näy kaksoiskuvia, mutta tarpeeksi kaus katsoessa alkaa näkyä. Tosi "mukavaa" nähdä ihmisten kasvotkin kahtena. Kävin silmälääkärissä, mutta ei kommentoinut kaksoiskuviin mitään. Puhui vaan, että johtuisi mun lievästä likinäöstä/valelikinäöstä. En sitten tiedä, et mitä tää oikein on. Silmänpainettakaan ei mitannut, kun olen vielä sen verran nuori kuulemma (vähän yli 20 v.).

      • sama kuin ylhäällä

        Silmä lääkärille varattuna aika mutta kiitti vastauksista :) Eipähän tarvitse jännittää sitä pahinta kun tietää että muillakin on samoja oireita


      • hmmmmmmmmmmmmmmmm
        sama kuin ylhäällä kirjoitti:

        Silmä lääkärille varattuna aika mutta kiitti vastauksista :) Eipähän tarvitse jännittää sitä pahinta kun tietää että muillakin on samoja oireita

        Jos nostan sormeni pääni eteen, ja tarkennan silmäni siihen, näen taustalla kaiken kahtena. Ovatko nämäkin kakoiskuvia? Mistä johtuu?


      • Ihmettelevä Eetu
        hmmmmmmmmmmmmmmmm kirjoitti:

        Jos nostan sormeni pääni eteen, ja tarkennan silmäni siihen, näen taustalla kaiken kahtena. Ovatko nämäkin kakoiskuvia? Mistä johtuu?

        Silmäsi ovat noin kuuden sentin päässä toisistaan. Niistä piirtyy molemmista kuva. Kohdistaessasi katseen edessä olevaan sormeen katsot killiin. Oikean silmän kuvautuma on nenäsi vasemmalla puolella huonetta. Vasemman silmän kuvautuma on taas nenäsi oikealla puolella huonetta.
        Näet siis kaksi kuvautumaa, eri puolelta huonetta, mutta vain yhden sormen.
        -Katso ja kohdista katseesi huoneen takaseinälle. Näetkin kaksi sormea...
        .
        Mielenkiintoista!


    • maatiainen80

      Minulla varjokuvien aiheuttaja on keratoconus.

      • ................

        Minulla on aina ollut hajataittoisuutta ja en tiedä onko se sama asia, mutta kerran sanottiin että piilokarsastusta.
        Pystyn helposti saamaa esiin kaksoiskuvat. Mitä enemmän rentoutan silmiä, sitä kauemmas kuvat toisistaan siirtyvät. Kun tarkennan katseen niin näen taas kaiken yhtenä. Minulla on lasit, jotka korjaavat hajataiton, mutta lasienkin kanssa pystyn tuohon.
        Luulen että tuo sormenkatsomisjuttu tulee esiin jokaisella, en tiedä minulla se tulee myös kyllä.
        Aivoissa ei siis ole yleensä vikaa kun näkee kaksoiskuvia, kyseessä on yleinen normaali ilmiö.
        Aivoista johtuvat kaksoiskuvat ovat harvinainen tapaus.


      • kysymysmerkki????
        ................ kirjoitti:

        Minulla on aina ollut hajataittoisuutta ja en tiedä onko se sama asia, mutta kerran sanottiin että piilokarsastusta.
        Pystyn helposti saamaa esiin kaksoiskuvat. Mitä enemmän rentoutan silmiä, sitä kauemmas kuvat toisistaan siirtyvät. Kun tarkennan katseen niin näen taas kaiken yhtenä. Minulla on lasit, jotka korjaavat hajataiton, mutta lasienkin kanssa pystyn tuohon.
        Luulen että tuo sormenkatsomisjuttu tulee esiin jokaisella, en tiedä minulla se tulee myös kyllä.
        Aivoissa ei siis ole yleensä vikaa kun näkee kaksoiskuvia, kyseessä on yleinen normaali ilmiö.
        Aivoista johtuvat kaksoiskuvat ovat harvinainen tapaus.

        MInulla alkoi kovan urheilusuorituksen jälkeen outo olo jotta jatkui noin minuutti ja sen jälkeen huomasin näkeväni kahtena ja koin huimausta. Laitoin silmät kiinnni ja avasin ne uudelleen ja näin yhä kaksoiskuvia, noin minuutin päästän ne katosivat. Johtuuko oire rasituksesta vai esim aivokasvaimesta? suoraan lääkäriin?


    • Luonnoton

      Olen nähnyt ajoittain kaksoiskuvia, makuulla,kylkiasennossa ne ovat päällekkäin ja liikkuvat, muuten rinnakkain. Ei niitä ole aina. Olen menossa mangneetti kuvaan , lapsena jo todettiin hajataitto, on lasit. Kaksoiskuvat näkyy niin lasien kanssa kuin ilman

    • stelina

      Ennen kaihileikkausta näin kaksoiskuvia. Kun auto tuli vastaan, näytti kauempaa kuin olisi ollut kaksi autoa päällekkäin. Neljät valot edessä. Auton tultua lähemmäksi kuva muuttui yhdeksi. Tämä loppui sitten kun pääsin kaihileikkauskeen ja sain tekomykiön.

    • ttttttttttttttt

      Näen jatkuvasti kaksoiskuvaa, kunkatson tv tä näen tekstin kaksoiskuvana.
      Säteilevänä.Mutta minulla myös terveys näin.
      Näen kaksoikuvaa ja haituvia.Vihdoinkin varasin ajan silmälääkäörille

    • Toipilas

      Moi.
      Kappas vain. Täälähän puhutaan kaksoiskuvista. Joo. Ei ole mikään mukava vaiva. Itselläni ne johtuvat silmien voimakkaasta karsastuksesta. Sen voi hyvin nähdä. Katson kieroon oikein kunnolla. Minulla siis on ollut voimakas karsastus ja kaksoiskuvat kesäkuusta asti. Aivoista poistettiin kasvain ja näköhermo sai lieviä vaurioita. Lääkärin mukaan kaksoiskuvat häipyvät ajanoloon kunhan aivojen hapenpuute tasaantuu ja toipuminen pääsee kunnolla vauhtiin. Eli siis aivokasvainleikkauksen jälkeiset kaksoiskuvat ovat aika yleisiä. Olen kuullut että monella leikatulla on ollut.

    • JJ55

      Tervehdys!
      Rupesin näkemään kaksoiskuvia n.2kk sitten. Keuhkokuva. Pään tietokone ja magneettikuvaukset. Lisäksi silmäpoliklinikalla muutamia tutkimuksia. Diaknoosina loitontajahermon halvaus oikeassa silmässä.
      Paranemisennuste hyvä ja suullinen ajokielto toistaiseksi. Verenkierto ja kolestroli lääkkeet.
      Kaksoiskuvat häipyivät hiljalleen .Ensin lähelle katsottaessa ja siitä vähänkerrassan kauemmaksi.
      Viikko sitten näkö palautunut normaaliksi. ( omastamielestäni ) Ajokielto poistuu, kun lääkäri antaa luvan.
      Ei muuta kuin tsemppiä kohtalokavereille.

      • Anonyymi

        Minulla tuli äkillisesti 3 kk sitten kaksoiskuvat alaspäin katsoessa. Kun siis katsoo seisoessa omia jalkoja vain silmiä kääntäen (ei päätä) näkyy kahdet jalkaterät suunnilleen etu-takasuunnassa. Tehtiin samat tukimukset ja diagnoosissa päädyttiin telahermon halvaukseen (johtui mahdollisesti veritulpasta). Kyseessä on sen lihaksen halvaus joka kääntää silmää alas ja sisäänpäin. Vaakasuoraan katsoessani silmät kohdistaa kuvan oikein.

        Minulla on myös hajataitteisuutta ollut jo hyvin kauan ja kyse on todellakin eri asiasta kuin kaksoiskuvat. Hajataitteisuus on korjattu silmälaseilla, ilman laseja näkyy heikkoa haamukuvaa hieman kohteen vieressä ja se haittaa esimerkiksi television tekstityksen ja valotekstien lukemista kun kirjaimet menee suttuisiksi.

        Silmälääkäri kertoi että yleensä nämä paranee itsestään ajan kanssa, mutta minulla ei ole vielä korjaantumista tapahtunut. On siis ihan kivaa kuulla että kohdallasi kaksoiskuvat ovat korjaantuneet, joten ehkä tässä on itselläkin toivoa paranemisesta. Minullakin lääkäri neuvoi ettei autoa tulisi ajaa, mutta ei antanut virallista kieltoa. Ehkä asiaan vaikutti se että suoraan katsoessa kaksoiskuvia ei näy ja näen normaalisti. Suurin haitta syntyy siinä että moniteholasien käyttö ei onnistu täysin koska lähinäkö edellyttäisi silmien kääntämistä alas ja silloin tulee kaksoiskuvat. Kävin siis ostamassa erilliset lukulasit.


    • Vss

      Harmaakaihileikkauksesta tuli silmästä kaksoisnäkevä. Ennen leikkausta sitä ei ollut. Onko tavoiteltu leikkaus epäonnistunut! Silmä näkee kaukana horisontissa savupiipun ja puhelinpylvään tai kirkossa parvelta alas katsoen pilarin vieressä istujan myös saman pilarin toisella puolella. Kysyttyä asiaa sain vastauseksi: Hajataittoa. Laseilla voidaan näky korjata. Ei voida tehdä mitään!

      • lljvvljvljgvl

        Miten niin mitään ei voida tehdä? Juurihan sanoit, että laseilla voidaan näkö korjata! Hajataitto korjataan silmälaseilla, niin yksinkertaista se on!


    • Anonyymi

      kävin kaihinleikkausessa niin sen jälkeen aloin nähdä ajoittain kaksoiskuvina ajoittain

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe