Kauanko olit kuntoutustuella ennen eläkepäätöstä?

eläkejonoon?

Menikö kerralla läpi vai haitko useamman kerran? Onko joku päässyt eläkkeelle suoraan sairaspäivärahalta masennuksen vuoksi?
Itselläni toistuva masennus ja nyt pohdimme lääkärin kanssa eläkeasioita, koska työhön paluu ei näytä mahdolliselta kokoaikaisena, eikä osa-aikaisenakaan tällä tietoa. Eläkkeellä voisi kuitenkin tehdä vähän työtä "harrastuspohjalta" silloin kun siltä tuntuu. Oletteko muut tehneet jotain työtä kokoaikaisella eläkkeellä. Euromäärä ilmeisesti tuossa on se raja paljonko voi jaksaessan tehdä.

125

21362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poilk

      mitä tiedän näistä on se, että yleensä aina ensin kuntoutustuki sitten vasta eläke toistaiseksi,
      vaikka ei kaikkien kohdalla pidä tuokaan kuvio paikkaansa. Ei pääse helposti edes kuntoustustuelle.
      600e/brutto on muistaakseni raja näissä ansaitsemis asioissa ja sekin hyvin epätodennäköistä
      jaksaako lähteä.

      • 743 hilut päälle.


    • depressio..

      kuntoutustuella ennen toistaiseksi eläkettä, ikää oli sairastuessa 39 v. (kunt.tuki meni aina kerralla läpi, samoin sitten toistaiseksi eläkehakemus)

      Toki tienata voi jonkin verran, itsellä se raja on 250 euroa/kk, mutta jos tekee niitä hanttihommia jatkuvasti niin voidaan katsoa että aha, ihminen onkin työkykyinen (tiedän tapauksen jossa eläke katkaistiin tuon asian takia). Bruttosumma määräytyy sitten ihan eläkesumman mukaisesti, itsellä bruttoeläke tällä hetkellä 1459 euroa. Siis se mitä saa tehdä yli sen eläkkeen.
      Oletko ollut miten kauan yhtämittaisesti sairauslomalla?
      Varmasti on ihmisiä jotka ovat suoraankin päässeet, mutta suuri osa kuitenkin kunt.tuen "kautta".

      • mamma-68

        itelläni vaikea/keskivaikea masennus kunt.tuella jo neljä vuotta täl hetkellä kelan kunt.kurssilla jota hädintuskin jaksan käydä olen hirveän väsyny ja ahdistunut haluaisin jo todellaki päästä eläkkeelle en kykene enää työhön mitä täs pitää tehä et sais pysyvän eläkkeen?


    • kysymykseen.

      18 vuotta.

    • Nasutin*

      yhden vuoden sairauslomalla ja 2½v. kuntoutustuella.

      Olen tehnyt omalla työpaikalla välillä töitä. Minä saan jotain 800 € eläkettä puhtaana käteen ja saan tienata 500 € bruttona eläkkeen lisäksi.

      Enään en ole jaksanut käydä töissä.

    • jättivauva

      Tää on myös asia, mikä mua kovasti kiinnostaa. Nyt olen 42- vuotias. Psykiatrini ja työterveyslääkärini meinaavat, että olen liian nuori. Ei puhettakaan eläkkeestä. Nyt viides yritys palata töihin puolipäiväisesti. Sen jo tiedän etukäteen kuinka siinä tulee käymään...

      • eläkejonoon!

        2005 saatu diagnoosi sen jälkeen en ole päivääkään tehnyt töitä. Tosin nyt diagnosoitu uudelleen vuoden sisällä. Välissä en käynyt lääkärissä kun en jaksanut kun oli mahdollisuus hoitovapaaseen pienen lapsen kanssa. Psykiatrin mukaan eläkkeen lisäksi voi olla pieniä ansioita (noin 600 euroa brutto), masennuksen lisäksi minulla on myös somaattinen sairaus, joka ei yksistään kyllä riitä eläkkeelle pääsyyn, mutta ehkä yhdessä. Kuntoutustuki on tullut aina ekalla hakemalla ja aikaisemmin olen ollut sillä pari vuotta. Nyt sitten pian 300 päivää täynnä sairaspäivärahaa ja sitten kuntoutustuki/eläke kaavailuja.


      • masistäti
        eläkejonoon! kirjoitti:

        2005 saatu diagnoosi sen jälkeen en ole päivääkään tehnyt töitä. Tosin nyt diagnosoitu uudelleen vuoden sisällä. Välissä en käynyt lääkärissä kun en jaksanut kun oli mahdollisuus hoitovapaaseen pienen lapsen kanssa. Psykiatrin mukaan eläkkeen lisäksi voi olla pieniä ansioita (noin 600 euroa brutto), masennuksen lisäksi minulla on myös somaattinen sairaus, joka ei yksistään kyllä riitä eläkkeelle pääsyyn, mutta ehkä yhdessä. Kuntoutustuki on tullut aina ekalla hakemalla ja aikaisemmin olen ollut sillä pari vuotta. Nyt sitten pian 300 päivää täynnä sairaspäivärahaa ja sitten kuntoutustuki/eläke kaavailuja.

        Olin 3,5 vuotta kuntoutustuella ennen eläkepäätöstä. Päätös valitukseeni tuli vuoden päästä ja sen mukaan minut olisi pitänyt päästää eläkkeelle jo aikaisemmin. Kauhean taistelun jälkeen ylipäätään pääsin kuntoutustuelle. Olen viisikymppinen.

        Olen kuullut, että joku on päässyt puolen vuoden sairausloman jälkeen suoraan eläkkeelle.

        Teen töitä toiminimen kautta ja käsitykseni on se, ettei eläkettä voi katkaista, jos ei ylitä tulorajoja, mikä on jokaisella oma. Kela-eläkkellä se on joku 600 euroa /kk.

        Lisäksi eläkkeen voi laittaa lepäämään muistaakseni max viiideksi vuodeksi ja kokeilla työtekoa ja silti voi palata takaisin eläkkeelle.


      • .
        masistäti kirjoitti:

        Olin 3,5 vuotta kuntoutustuella ennen eläkepäätöstä. Päätös valitukseeni tuli vuoden päästä ja sen mukaan minut olisi pitänyt päästää eläkkeelle jo aikaisemmin. Kauhean taistelun jälkeen ylipäätään pääsin kuntoutustuelle. Olen viisikymppinen.

        Olen kuullut, että joku on päässyt puolen vuoden sairausloman jälkeen suoraan eläkkeelle.

        Teen töitä toiminimen kautta ja käsitykseni on se, ettei eläkettä voi katkaista, jos ei ylitä tulorajoja, mikä on jokaisella oma. Kela-eläkkellä se on joku 600 euroa /kk.

        Lisäksi eläkkeen voi laittaa lepäämään muistaakseni max viiideksi vuodeksi ja kokeilla työtekoa ja silti voi palata takaisin eläkkeelle.

        eläke voidaan katkaista jos tekee jatkuvasti, säännöllisesti töitä, eihän sellainen ole työkyvytön.


      • sairauseläke
        . kirjoitti:

        eläke voidaan katkaista jos tekee jatkuvasti, säännöllisesti töitä, eihän sellainen ole työkyvytön.

        Kyllähän se eläke pysyy,sillä harva kuntoutuu niin,että pystyy normihommiin eikä vain tilapäisiin
        avustusluontoisiin harrastetöihin,itse pidän kun olo huononee tauon,ja jatkan kun paranee.
        saa tienata noin 600 brutto eläkkeen päälle.


      • sairaslomalla
        sairauseläke kirjoitti:

        Kyllähän se eläke pysyy,sillä harva kuntoutuu niin,että pystyy normihommiin eikä vain tilapäisiin
        avustusluontoisiin harrastetöihin,itse pidän kun olo huononee tauon,ja jatkan kun paranee.
        saa tienata noin 600 brutto eläkkeen päälle.

        kun välillä on oireettomia lyhyitä kausia (puhun tunneista tai max 2 päivästä kerrallaan) jolloin voisi tehdä jotain elantonsa eteen niin se on mahdollista eläkkeen lisäksi. Vakitöihin en pysty kun ei voi ennakoida koska tuo "hyvä" jakso on ja ei mistään työstä tule mitään tuollaisella ajanjaksolla. Mutta jos nyt vaikka tekee käsitöitä ja myy niitä eteenpäin jollekin firmalle ja saa niistä vähän rahaa niin tällaista tuloa olen miettinyt mahdolliseksi. Saa tehdä kun pystyy ja saa sentään pitää sen pienen ekstran tosin kun monissa muissa etuisuuksissa.
        Tuolta eläkevakuutusten sivuilta olen lueskellut näitä ja eläkkeen voisi jättää "lepäämään" max 2 vuodeksi ja saada sen yhtä suurena takaisin, jos menee pidempään töissä, eläke lasketaan uudelleen. Jokaisella on oma tuloraja, mutta vuoden 2013 loppuun asti kaikilla eläkeläisillä on oikeus tuohon 600 euroon brutto vaikka oma raja olisi alempikin.


      • ullamaija2
        . kirjoitti:

        eläke voidaan katkaista jos tekee jatkuvasti, säännöllisesti töitä, eihän sellainen ole työkyvytön.

        lain mukaan ottaa pois. Se on lopullinen päätös. "lepäämään voi jättää"


      • masistäti
        . kirjoitti:

        eläke voidaan katkaista jos tekee jatkuvasti, säännöllisesti töitä, eihän sellainen ole työkyvytön.

        .. niin tietenkin voidaan eläke katkaista, silloin myös tulorajat paukkuvat.

        Teen säännöllisen epäsäännölisesti töitä ja olen tehnyt sitä koko eläkkeellä olon ajan. Kuntoutustuella en uskaltanut, koska pelkäsin, että julistetaan terveeksi. Teen ihan virallisesti ja työeläkeyhtiö tietää sen.


        Tuloraja on ratkaiseva, ei se tekeekö säännöllisesti työtä.

        Ja eläkkeen voi laittaa lepäämään ja kokeilla kokoaikaista työntekoa jopa 5 vuotta, jonka jälkeen voi palata tk-eläkkeelle.


        Minäkin tunnen yhden huijarin, jonka kuntoutustuki katkaistiin, kun kävi ilmi, että teki pimeästi töitä


    • näin meillä

      Olin vuoden sairauslomalla ja neljä vuotta kuntoutustuella, eläkkeellä ollut nyt vuoden. Olin noin 40-vuotias kun pääsin.

    • pakkohoito?

      ennenkuin eläkepäätöstä harkitaan? Onko kaikilla joku sairaalahoitojakso takana. Mulla ei ole tuota itsemurhataustaa, joten mietin onko laitosjakso tarpeellinen vain eläkepäätöksen takia. Siinä on oma hankaluutensa löytää lapsille sitten hoitaja pitkiksi aikoja. Pärjään kotona, mutta en kodin ulkopuolella kauppaa lukuunottamatta.

      • masistäti

        .. Minä olen käynyt psykiatrilla ja psykoterapeutilla, saanut valituksien jälkeen ammatillista kuntoutusta 3vuotta myöhässä. Kuntoutustutkimukseen en ahdistuksen vuoksi voinut mennä.

        En ole ollut sairaalahoidossa, eikä ole lääkkeetkään maistuneet, kun eivät tehoa. Neljää on testattu. Olen ollut kyllä itsetuhoinen ja se on lukenut B-todistuksissa.

        Ei se sairaalahoito ole ymmärtääkseni ratkaisevaa, vaan diagnoosi(t) ja miten se vaikuttaa työkykyyn. Ja että on jotain hoitoa ja kuntoutusta yritetty.

        Esimerkiksi minä voisin olla kokoaikaisesti työkykyinen, jos olisi ajoissa saanut sen ammatillisen kuntoutuksen. Näin niitä eläkeläisiä tehtailee itse järjestelmä.,,,


      • samaa
        masistäti kirjoitti:

        .. Minä olen käynyt psykiatrilla ja psykoterapeutilla, saanut valituksien jälkeen ammatillista kuntoutusta 3vuotta myöhässä. Kuntoutustutkimukseen en ahdistuksen vuoksi voinut mennä.

        En ole ollut sairaalahoidossa, eikä ole lääkkeetkään maistuneet, kun eivät tehoa. Neljää on testattu. Olen ollut kyllä itsetuhoinen ja se on lukenut B-todistuksissa.

        Ei se sairaalahoito ole ymmärtääkseni ratkaisevaa, vaan diagnoosi(t) ja miten se vaikuttaa työkykyyn. Ja että on jotain hoitoa ja kuntoutusta yritetty.

        Esimerkiksi minä voisin olla kokoaikaisesti työkykyinen, jos olisi ajoissa saanut sen ammatillisen kuntoutuksen. Näin niitä eläkeläisiä tehtailee itse järjestelmä.,,,

        yksityistä psykiatria kerta kuussa käynneillä, paitsi vuosi välillä etten käynyt kun oli helpompaa ja olin hoitovapaalla. Nyt kokeiltu kognitiivista psykoterapiaa, mutta kela kieltäytyi maksamasta osaa kun olen "vielä liian sairas" kuntoutettavaksi. Työkokeilua ei ole ollut kun en voi kotoa poistua yksin ja muutenkin vain aikuisen seurassa lähikauppaan ja psykiatrilleni ja puoliväkisin terapeutille. Lääkkeistä on menossa 4. tai 5. eri vaihtoehto. On kokeiltu SNRI ja useampi SSRI joka menossa nytkin. Olen syönyt aikaisemmin 3 vuotta maksimiannosta eikä juurikaan vaikutusta mielialaan vuosi välissä ilman lääkketä (raskaana) ja nyt taas liki maksimiannoksella. Lisäksi opamoxia tarivttaessa PH oireisiin ja jotain unettavaa, jota en oo tarvinnut kun nukahdan kyllä hyvin, mutta heräilen pitkin yötä ja aamulla on kuolleen väsynyt. Kipulääkkeitä menee somaattiseen tukirankasairauteen paljon, huimausta, näköhäiriöitä ja tunnottomuutta on lähes päivittäin. Noiden oireiden vuoksi en eläkettä ole hakemassa vaan masennuksen, joka on nyt uusiutunut entistä pahempana. Pelkään tietysti kaikkien muiden pelkojeni lisäksi että joudun taistelemaan näistä tukiasioista, vaikka ensimmäisellä kerralla kuntoutustuki myönnettiin heti sairaspäivärahakauden jälkeen. Tilanne on toistaalta nyt sama, välissä en ole töitä tehnyt ja samalla lääkärilläkin taas käyn.


      • swimming
        samaa kirjoitti:

        yksityistä psykiatria kerta kuussa käynneillä, paitsi vuosi välillä etten käynyt kun oli helpompaa ja olin hoitovapaalla. Nyt kokeiltu kognitiivista psykoterapiaa, mutta kela kieltäytyi maksamasta osaa kun olen "vielä liian sairas" kuntoutettavaksi. Työkokeilua ei ole ollut kun en voi kotoa poistua yksin ja muutenkin vain aikuisen seurassa lähikauppaan ja psykiatrilleni ja puoliväkisin terapeutille. Lääkkeistä on menossa 4. tai 5. eri vaihtoehto. On kokeiltu SNRI ja useampi SSRI joka menossa nytkin. Olen syönyt aikaisemmin 3 vuotta maksimiannosta eikä juurikaan vaikutusta mielialaan vuosi välissä ilman lääkketä (raskaana) ja nyt taas liki maksimiannoksella. Lisäksi opamoxia tarivttaessa PH oireisiin ja jotain unettavaa, jota en oo tarvinnut kun nukahdan kyllä hyvin, mutta heräilen pitkin yötä ja aamulla on kuolleen väsynyt. Kipulääkkeitä menee somaattiseen tukirankasairauteen paljon, huimausta, näköhäiriöitä ja tunnottomuutta on lähes päivittäin. Noiden oireiden vuoksi en eläkettä ole hakemassa vaan masennuksen, joka on nyt uusiutunut entistä pahempana. Pelkään tietysti kaikkien muiden pelkojeni lisäksi että joudun taistelemaan näistä tukiasioista, vaikka ensimmäisellä kerralla kuntoutustuki myönnettiin heti sairaspäivärahakauden jälkeen. Tilanne on toistaalta nyt sama, välissä en ole töitä tehnyt ja samalla lääkärilläkin taas käyn.

        Itselläni oli ensimmäinen masenusjakso 2002-2003. Silloin olin sairauslomallavuoden, enkä saanut kuntoutustukea enkä eläkettä. Sain kyllä Kelan tukemaa psykoterapiaa ja lääkityksen. Töistä antoivat vuoden sairausloman jälkeen potkut. Perustin toiminimen, jolla jotenkin tulin toimeen.
        Masennus uusiintui sekä kroonistui ja olin sairauslomalla 2008-2009. Hain tk-eläkettä syksyllä 2009, ja sain sen suoraan toistaiseksi eläkkeenä. Olen 57 vuotias, sekin varmaan vaikutti. Koko ajan kävin samalla yksityisellä psykiatrilla.
        Nyt olen tk-eläkkeellä ja teen hyvin pieniä hommia joskus toiminimelläni. Se mitä saa anasaita, jos on yksityisen eläkeyhtiön eläke kuten minulla, on 40% eläkkeen perusteena olevasta palkasta. Toinimellä se ei tällä työvauhdilla ikinä ylity.


    • wd

      Masennusjakso alkoi lokakuussa 2009, sain kaksi kuukautta sairaslomaa ja sen jälkeen olen potenut työmarkkinatuen varassa työkyvyttömänä työnhakijana. 2010 eläkehakemus hylättiin , 2011 Huhtikuussa tehtiin toinen ja sen tueksi on psykiatrin, neuropsykologin ja psykologin lausunnot. Se hakemus on vieläkin sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan käsiteltävänä.

      • w d

        Kesäkuussa alkaa eläke, sairaspäivärahalla olen ollut nyt 9 kuukautta. eläkepäätös ilmariselta tuli ihan yllärinä loppuvuodesta.


    • Eläkekö

      onko teillä kuntoutustuki työkyvyttömyyseläkkeen nimellä? Olen 18 ja olin ensin vuoden sairaspäivärahalla ja siitä suoraan(3kk odottelun jlkn) työkyvyttömyyseläkkeellä.. Mutta mietin kun toiset puhuu että se olisi kuntoutustuki, nimi vain hämä

    • Voimaton70

      Oon 40 v ja määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä/kuntoutustuella,kumpaakin lukee päätöksissä,tiiä sitten millä oon ...Kerralla meni läpi,kun diagnoosi oli oikea.Oiskin työkykynen ees jossain määrin niin se tarkottas sitä että voisi paremmin kun oon niin väsy tähän olotilaan.

    • näinsemeneepi

      Jos papereissa lukee sana kuntoutustuki, niin silloin katsotaan että on mahdollisesti vielä kuntoutettavissa, eli ei ole se pysyvä eläke. Eli se on määräaikainen eläke.

    • häiriöinen

      Jäin 2007 vuoden lopussa sairaslomalle töistä ja tämän vuoden alussa sain toistaiseksi voimassa olevan työkyvyttömyyseläkkeen. Olen vähän päälle 30. Eli olisinkohan ollut sitten kuntoutustuella noin 3 vuotta, kun ensiksi oli normi saikkarit sitten kelan sairaspäivärahat yms.

    • 5VUODEN UMPIKUJA

      Taistelin ensin sairaspvraa, en saanut vuosiin. Nyt kuntoutustukieläkkeellä? mikä se on? en pääse keskustelemaan ammattiihmisen kanssa saati lääkärin. Vitsi mikä kuntoutus kun ei edes alimmanterapeutin kanssa pääse puhumaan kun kerran 2 kk. Olet eläkkeellä mut et saa eläke-etuja mutta et voi nostaa itseäsi ylös uuteen yrittämiseen koska starttirahaa et saa etkä investointitukea. (Ps olen tehnyt töitä lähes 40v hulluna). Jouduin vain petoksen ja kavalluksen kohteeksi joten menetin kaiken, kodin, yksityisomaisuuden ...). Eli kyse ei ole sohvaperunasta eikä haluaisi roikkua tuella/eikä yhteiskunnan marionettina. Vaan stempata taas aloittaa uudestaan. Ehdotetaan vaan syömään pillereitä, kun kyse on aivan muusta. Kun ihminen ei käy kun kaupassa kerran viikossa ja se on ainoa sosiaalinenkontakti ja huippuhetki, eikö ammattilaisen pitäisi edes näytellä olevansa kiinnostunut asioistasi. Olen 53 v ja aikaisemmin en ole ollut tekemättä töitä kunnes urakoitsija kavalsi ja tuhosi yksityiomaisuuteni sekä kotini.

      • Mies ja

        Terve, yrittäjä täällä myös, olen aikalailla sairastunut nyt, ensin ruumis ja nyt sitten mieli. En tosiaan tiedä miten käy jos yrityksen joutuu lopettamaan, Jos en äkkiä parane niin näin varmaan käy. Tietääkö kukaan paljonko ne summat on nykyisestä Bruttopalkasta, nyt olen sairaslomalla ja sitten mikä tulee seuraavaksi, tuskin pystyn enään koskaan kestämään sitä yrittämisen stressiä, Maksuja jää maksettavaksi ihan varmaan jos yritys loppuu. Jotenkin tuntuu kun näitä juttuja lukee niin kukaan ei oikein tiedä tulevaisuudesta, tarkoitan tätä talouspuolta, itsellä ainakin se on aika iso ongelma kun ei tiedä, ja ei oikein osaa/kykene alkaa selvittelemään asioita kun kaikki kontaktit pelottaa. 50 v on ikää ja koskaan en ole ennen ollut sairaslomalla, paitsi 2x 1kk kun leikattiin selkää. Mutta mieliala on kohenemaan päin kun sain lääkkeet, että en voi muuta neuvoa lääkärillr vaikka yksityiselle, uskon että noiden lääkkeiden voimalla saan hoidettua asioita ja saan sairauksien aiheuttajan jotenkin pois elämästä. Tsemppiä ja palataan juttuun jos haluat.


    • totta joka sana

      Olen 43v nainen ja vuoden sairausloma takana ja nyt tarttis hakee kuntoutustukea niin nykyinen psykiatri ei B-todistusta kirjoita.

      Töihin vaan ajaa vaikka ajatteluni on psykoottista ja pelkään ihmisiä. Vuosi sitten kun jäin sairauslomalle olin niin harhoissani ja sekaisin että on ihme, että olen pystynyt ajamaan autoa. Harhaisuuden vuoksi huhti- kesäkuun aikana minulla oli viisi työpaikkaa joissa jokaisessa pystyin olemaan kolme päivää.

      Mitään kuntoutusta tai terapiaa en ole saanut. Neuroleptejä isolla annoksella, masennuslääkkeitä ja nukahtamislääkkeitä.

      Huomenna menen vuoden sairausloman jälkeen työhaastatteluun. Aivan normaaleille työmarkkinoille. Taidan jo tietää miten siinä tulee käymään...

      Ennen juhannusta olen taas syvässä psykoosissa, mutta tämä on lääkärin mukaan kokeiltava. Ei tunnu tohtori ymmärtävän, että olen pienten lasten äiti ja lapset tarvitsevat äitiä joka olisi suht järjissään. Tässä vain taitaa käydä niin, että ennen juhannusta perheeni saattaa minut hadan lepoon.

      • Mies ja

        Hei, etsi nyt uusi lääkäri, valehtele vaikka ummet ja lammet että saat itsesi ymmärretyksi. Ei Helv... voi noin mennä. Outoja asioita itsellekkin että huono neuvomaan. Voisiko jotenkin kirkon kautta pystyä vaikuttamaan asioden hoitoon, en ole uskovainen, eihän sitä koskaan tiedä jos siellä joku ottaisi sinut tosissaan ja saisit apua. Tsemppiä ja voimia.


      • ttotta joka sana
        Mies ja kirjoitti:

        Hei, etsi nyt uusi lääkäri, valehtele vaikka ummet ja lammet että saat itsesi ymmärretyksi. Ei Helv... voi noin mennä. Outoja asioita itsellekkin että huono neuvomaan. Voisiko jotenkin kirkon kautta pystyä vaikuttamaan asioden hoitoon, en ole uskovainen, eihän sitä koskaan tiedä jos siellä joku ottaisi sinut tosissaan ja saisit apua. Tsemppiä ja voimia.

        Voi kuule mä olen niin monet itkut mt-toimistolla itkenyt, rukoillut, anellut ja ottanut jopa sukulaiseni mukaan vastaanotolle.. ei auta.

        Jopa Kelan ja Kevan virkailijat ovat paikallisen mt-toimiston menoa ihmetelleet. Kela jonka toimintaa moititaan ja haukutaan on ihmeissään miksei minulle ole terapiaan irronnut? Viimeksi perjantaina olin Kelan virkailijan kanssa neuvottelemassa ja sieltä suositeltiin kaikenlaisia työkykyä palauttavaa kurssia, kuntoutustukea ja terapiaa.

        Vaan kun ei tipu B-todistusta niin ei. En jaksa enää rukoilla mitään, olkoot ja pitäköön B-todistuksena. Menen töihin ja olen sen 3 päivää taas rimpuilemassa, toivottavasti menisin nyt niin huonoon kuntoon, että mulla ois voimia ja järkeä tappaa itseni.

        Niin tämä paikkakunta on pieni jossa asun, ei ole muita psykiatreja.


      • Anonyymi

        Totta joka sana: no kiinnostaa, oletko edelleen elossa, vaiko siellä haudan levossa 2022?


    • eläkekkö

      Itella masennus todettii n.4 vuotta sitte. Yli vuoden ajan ollu sillee etten kykene koulussa saati töissä käymään. Oisinkohan sairauspvärahaa ruennu saamaa lokakuussa 2012 ja ny tuli pari pvä sit kirje kelasta et lääkärinlausunto työkyvyttömyyseläkkeeseen liittyen on siellä ja et pitää laittaa hakemus. Nyt jännityksellä odottelen et mitäköhä ne kelalta sit vastailee. Ja ikäähän on kohta 19...

    • ....................

      Täysin hanurista tällanen touhu kun ei voida vaan päästä eläkkeelle vaikka on vakava sos-fobia, todella paha jatkuva ahdistuneisuus ja masennus. Silti pakotetaan aina vain yrittäämään. Miten yhteiskunta voi kuvitella että tapahtuis jokin ihmeparantuminen jos tällainen tilanne on jatkunut jo vähintään 5 vuotta eikä ole muuttunut kuin korkeintaan huonompaan suuntaan.

      • MVJ

        > Täysin hanurista tällanen touhu kun ei voida vaan päästä eläkkeelle vaikka on vakava sos-fobia

        Mitä jos kaikki Suomen noin 2,4 miljoonaa työssäkäyvää päättäisivät, että voi perkules, täysin hanurista tämä työnteko, taidanpa ryhtyä masentuneeksi ja sos-foobikoksi (mitä se sitten tarkoittaakaan)? Mistä silloin kertyisi raha yhteiskunnan kassaan?

        Kerron sinulle nyt uutisen: Kaikki raha on ensin *ansaittava*, jotta sitä voidaan jakaa. Jos ei ole rahan ansaitsijoita (lue: töitä tekeviä veronmaksajia), ei ole myöskään jaettavaa rahaa (lue: eläkeläisiä ja muita sosiaalietuuksien saajia).

        Jos yhteiskunta ei "pakottaisi" yrittämään ja eläkepäätös tipahtaisi postiluukkuun heti ensimmäisen mua-ei-nyt-nappaa-mikään-taitaapi-olla-vaikea-masis -kitinän jälkeen, niin se olisi yhteiskunnan pikaisen vararikon alku.

        Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?


    • w d

      Olen 48 v, vuoden sairausloman jälkeen työkyvyttömyyseläkeelle, sitä ennen sairastin kolme vuotta työmarkkinatuella ja kolme eläkehakemusta hylättiin.

    • ei eläkeläiseksi

      Olin vuoden sairauslomalla ja minua OLTIIN VÄKISIN tunkemassa työkyvyttömyyseläkkeelle.

      En halunnut sitä, joten palasin takaisin entisen ammattini töihin.

      Ilman lääkkeitä ja ilman terapioita.

      Minun luonteeni ei antanut periksi jäädä makoilemaan kotiin, johan sitä olisi ikuisesti masennuksensa vanki, kun kelluisi kuin lastu laineilla.

    • qr4rt

      Jokainen saa tehdä niin kuin omalla kohdallaan hyväksi näkee. Todella vakavasti sairastuneille se eläke on pelastava vaihtoehto.
      Jos haluaa polkea oravanpyörässä, niin mikäpä siinä.

      • kulunut.käsite

        Myöhästynyt kommentti, viesti on näemmä kirjoitettu vuonna 2013. Mutta joku on nostanut ketjun ylös, niin jatketaan.

        Mielestäni käsitteestä oravanpyörä voisi luopua meidän tavallisten työntekijöiden kohdalla. On varmasti niitä, joihin sanonta sopii. Mutta tavallinen työ on vain työtä ja ei se tunnu miltään oravanpyörältä, jossa tekijä polkee kuin heikkopäinen eikä mikään lopu ikinä.


    • ei se aina lutviudu

      Ensin oli sairauspäivärahaa, sitten kuntoutustukea ja aikanaan
      työkyvyttömyyseläke. Yli kaksi vuotta prosessissa meni, aika kurjassa
      jamassa olin jo silloin, eikä tässä nyt vieläkään mitään kovin ihmeellistä
      hyppyä parempaan ole tapahtunut, että eipä ole niitä työhommia
      eläkkeen yhteydessä tullut tehtyä.

      Eikä ollut mitään sen kummempaa työtä, mihin palata takaisin
      sairastelemasta. Jos oliskin ollut joku homma mitä olisin kouliintunut
      tekemään ja missä olisin pärjännyt riittävän hyvin, mistä olis voinut ottaa
      riitävän elannon, tuskin olisin edes ajautunut tämmöiseen eläköitymis
      kierteeseen. Ongelmineni olin jo ajautunut normaalien työpaikkojen
      ulkopuolelle, ulkopuoliseksi kaikesta siitä ja kaikesta muusta elämästäkin.

      Kaikki tämä lopulta sitten yli 40 vuotiaana, en ollut siihen mennessä
      esim. jossain työterveyshuollossa koskaan ollut osallisena, terveys oli
      jo niin ja näin siinä vaiheessa.

    • Latvainvalidi

      Niinhän se yleensä menee, että ne jotka itse eläkkkelle haluaisivat, eivät sinne pääse ja ne jotka sinne eivät halua, niin niitä sinne tungetaan.

      Kaipa siinä on joku arvioinut, että asianomainen ei ole työkykyinen. Ja totta tosiaan, ns. latvavammainen työpaikalla voi olla todella hirveää muille työntekijöille. Varsinkin sellainen joka on omasta mielestään ihan OK. Yleensä kyllä niillä pahimmmilla sekopäillä ei edes ole diagnoosia (psykopaatit ja narsistit yms johtoportaassa) tai mitään hoitoa.

      Minusta on kyllä niin nöyryyttävää, ettei uskota, että ihminen on todella sairas.

      Minäkin olisin kyllä kuntoutunut työkykyiseksi, jos työeläkeyhtiö ja terveydenhuolto/kuntoutusjärjestelmä eivät olisi sössineet. Järjestelmä tekee sairaita ja työkyvyttömiä. Nyt vaan teen jotain joskus latvaeläkeläisenä, mikä on minulle paras vaihtoehto, kun latva ei kestä kokoaikaityötä.

    • kdhndjv

      Itse 10v sairaana masennuksesta ja työkyvytön myös neurologin paperit , ei auta roikun lopunikää työmarkkinatuella , kukaan ei hoida asioitani vaan ohjataan toiselle luukulle, kela hylkää kaikki lopputuloksen voi kukin arvata kun ei ole hoitoa olemassa fyysisiinkään oireisiini ,tämä on palkkio ikänsä raataneelle.

    • ...............

      up

    • hämme

      Hirveeetä

    • Latvainvalidi

      Tiettävästi nämä masennuseläkekriteerit ovat entisestään kiristyneet, Onkos nykyisin vielä vaikeampi päästä masennuseläkkeelle?

      Olen tyytyväinen että tappelin eläkkeelle itseni, vaikkei eläke ole kovin suuri. Kokeilin juuri puolli vuottra työntekoa ja laitoin eläkkeen lepäämään. Ei ihan latva kestä kokoaika työtä, mutta sinnittelin jotenkin. Nyt olenkin sitten aika tööt.

      Olisin jo vainaa jos en olisi päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle.

      Toivottavasti te joita luukutetaan jaksatte. Menkää tai soittakaa vaikka Mielenterveyden keskusliiton Properlliin, jos on vaikeuksia

      -----------------------
      Neuvontapalvelut
      Tietopalvelu Propelli

      Kysy meiltä

      mielenterveyteen liittyvistä asioista
      kuntoutumisesta
      sosiaaliturvasta
      palveluista ja etuuksista
      potilaan ja asiakkaan oikeuksista
      asuntojen korjauksesta
      vertaistuesta
      mielenterveysyhdistyksistä

      Palvelusta saavat apua muun muassa mielenterveyspotilaat- ja kuntoutujat, omaiset ja läheiset, sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset sekä opiskelijat.
      Neuvontapuhelin 0203 91920

      kuntoutusneuvojat ma, ti ja to klo 9-14, ke klo 9-16
      vertaisneuvojat pe klo 10-15, puheluun vastaa henkilö, jolla itsellään on kokemusta mielenterveysongelmista


      http://mtkl.fi/palvelut/neuvontapalvelut/

    • Hanskat tiskiin

      58 v. sairauslomalla ja kuntoutustuella.
      Minusta ei enää ole työelämään, katsotaan miten käyt 2.6.3015 alkaen.

      Joko pääsen pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle tai päätän oman käden kautta päiväni.En jaksa enää.

      • teeererttre

        Mitä!! 3015? Älä nyt tuhatta vuotta enää venttaa..No, miten kävi?


    • kauanko itse?

      25 vuotta.

    • onneton-tapaus

      Ensimmäinen käynti psykiatrilla ja heti kirjoitti eläkepaperit, ei edes harkinnut laittoa kuntoutukseen tai osastolle. Olin ilmeisesti niin paha tapaus. Psykiatri kyllä sanoikin, että mua ei voi parantaa.

    • aaaanna

      Höpöhöpö..70 luvulla ehkä.

      • onneton-tapaus

        Kyllä tämä on tapahtunut ihan 2000 luvulla, mutta mä olen nyt muutenkin melko erikoinen ja poikkeava tapaus.


      • zykiaatri
        onneton-tapaus kirjoitti:

        Kyllä tämä on tapahtunut ihan 2000 luvulla, mutta mä olen nyt muutenkin melko erikoinen ja poikkeava tapaus.

        Siinä on ihan oma järjestys, kuinka toimitaan sairasloman yms asioiden kanssa. Ei psykiatri mitään suoraan kirjoita ja vaikka kirjoittaisikin niin eläkeyhtiön ja kelan kanta sen ratkaisee. nämä satuilut voit jättää muille saiteille.


    • aikaparantaa

      mä oon työttömyyseläkkeel ja saan rahaa siitä, en pysty työskennellä koska ei oo motivaatioo ja rasitun tosi helposti ja ei pää kestä, masennusta, paniikkihäiriöö silloin tällöin ja mistä sitä työtä sais no ei mistää :/

    • lopussaaaaah

      Pari vuotta kuntoutustuella oltu ja onneksi kuukausia vielä jäljellä. Saa nähdä kuinka käy tulevaisuudessa. Kuntoutukset laakista läpi ainakin.

    • reeeberbaahn

      Onhan tässä jo kärvistelty. Keväällä odottelen työeläkekorttia kuin kuuta nousevaa. 25-vuotta day after day mielestäni riittänee siihen ja psykiatrini oli samaa mieltä ja puoltaa asian puolesta.

    • kauan_kauan

      Olen ollut mieleltäni sairas yli 60 vuotta enkä ole päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle. Tosin en ole sitä koskaan hakenutkaan, koska en ole työkyvytön.

      • pollliiisi

        Kuulostaa pelottavalta. Oletko ollut linnassa?


      • terveyskeskus-telija

        Entä oletko sä ollut Puuhamaassa?


      • pollllliiiis

        Olen, muistaakseni vuonna 1999. Mieleltä sairaat pitäis mielestäni lukita niuvaan vuosikymmeniksi.


      • kauan_kauan

        Olen käynyt muutamassa linnassa ulkomaanmatkoilla ja Hämeenlinnan vankilamuseossa ja kerran kävin Kakolassakin, silloisen työni vuoksi, tein niiden kanssa kauppoja. Joten on sitä oltu yksi jos toinenkin kerta linnassa!

        Puuhamassaakin olen käynyt aikanaan jälkikasvun kanssa, jopa useampia kertoja.

        Meitä on paljon, joilla on yhtä jos toistakin diagnoosia ja jotka toimivat erilaisissa ammateissa ihan menestyksellisesti. Somaattiset sairaudet saattavat rajoittaa enemmän työntekoa kuin mielenterveydelliset ja somaattisella puolella on toistuvia sairauslomia.

        Työllä, kuten muullakin tekemisellä on useimmiten tervehdyttävä vaikutus. Sitä voisi käyttää myös kuntouttavana toimintana sen sijaan, että ihmisiä tyrkätään työkyvyttömyyseläkkeelle.


      • ahahahaa

        Eli töihin kaikki ja yhtään eläkeläistä ei enää olisi mt:n takia. mihinköhän ne menisi mahdollisesti töihin, kun terveitäkin jonossa 400 tuhatta??


      • kauan_kauan

        Itselläni on useampia diagnooseja ja ei ollut vaikeaa vaihtaa kokonaan uudelle alalle muutaman vuoden yli 50-vuotiaana, kun edellisestä irtisanottiin yhdessä lukemattomien muiden kanssa ja koko pulju myytiin sitten ulkomaalaisille.

        Ei työt tule kotiin, jossa vetelykset odottaa jotain ihme "työtarjouksia".

        Kaikkia ei välttämättä kuvaamani ratkaisi koske, mutta kyllä monien vointia kohentaisi, kun itse aktivoituisi. Viranomaisilta ei mitään apua kannata odottaa.


      • Anonyymi

        Orjatöitä tässä orjamaassa tekevät, on kaikki mielenterveydestä kärsiviä, kun orjaksi suostuu pakosta


    • remido

      Olen ollut kuntoutustuella (määräaikainen työkyvyttömyys eläke) depression vuoksi kohta viisi vuotta, jota edelsi noin vuoden Kelan sairausloma-aika.

      Taidan olla poikkeus kun en koe olevani "järjestelmän armoilla", päinvastoin siitä on ollut korvaamaton apua ainakin taloudellisesti, olen nimittäin vasta 29v nainen , työeläkelaitoksen asiakas ja haluan ehdottomasti eroon tästä loisen lailla voimia imevästä taudista (johtuu pitkälti lapsuusaikaisista traumoista/ kaltoinkohtelusta jne.)

      Lääkkeitä en koe tarvitsevani yhtään enempää kuin oikeasti on pakko arjen ruuteiden ylläpitoon (ssri), pääpaino täytyy olla terapiasuhteella.

    • otterettere

      Jotenkin outoa kun joillain polku eläkkeelle kestää reilun vuoden ja saavat suunnilleen yllätyksenä paperit, mutta toiset tappelee vuosikausia hylkyjä vastaan. Eikös noihin kuulu kaikenlaista kuntoutusta ja juoksemista paikasta toiseen, ennenkuin voi edes haaveilla pääsystä eläkkeelle sairauden vuoksi..

    • kallakakajiu

      Taitaa olla arpapeliä toisinaan.

      • Anonyymi

        Arpapeliä todellakin. Olen vuosien varrella huomannut, että joitakin ei edes huvita tai kiinnosta tehdä mitään itse*kuntoutumisen* eteen. Istutaan kotona kuntoutustuella vuosikausia. Kun kuntoutustukihan on tarkoitettu juuri kuntoutumiseen. En ihmettele että niin usein johtaa eläkkeeseen.


    • repeheereba

      Kumpikohan muuten on parempi. se, että on tehnyt parikymmentä vuotta duunia vai se, että silloin tällöin vaan notkunut jossain? Eli kummalla paremmat saumat eläkkeeseen kuntoutustuen päätteeksi?

    • werttiåpå

      Pari vuotta oltu, eikä tilanne juurikaan muuttunut. Odotellaan.

    • juurinäinsemenee

      No oikeestihan se menee niin, että eläkkeellä ollessa saa tienata kunhan hoitaa veroasiat. Voit tehdä paljonkin työtä kunhan maksat sitten ne verot. Jos voit paremmin niin tee sitten enemmän ja huonoina aikoina, jos sattuu kaksikin viikkoa tai kolme olla huonompaa aikaa, niin sinulla kuitenkin on turvattu jatkuva toimeentulo. Raja on, mutta se on muodollinen. Jokanen on iloinen siitä, että jaksat myös työskennellä. Jos tulosi ylittyvät tuon rajan, joka kohdallesi on laskettu, voit toki tienata sen yli, mutta maksat vaan sitten siitä ylimenevältä osalta verottajan laskeman veronpidätyksen, niin helppoa se on. Ei eläke ole mikään kuolemantuomio.

      Ihmiset eivät tiedä asioista, niin sitten ne, jotka ovat eläkkeellä, niin heitä sitten painetaan maanrakoon ja muistuteta, miks sä jouduit sit eläkkeelle? Säännöllistä hikipäätyötä tekevät taitavat vaan olla vähän kateellisia, kun heillä ei oo varaa välillä huilata, vaan ovat sitten puolikuntoisina työpaikoillaan, menettävät kiireessä ja kovassa työtahdissa terveyttään ja keräävät sitä pesärahaa perhettä varten ja maksavat vielä noita pankkilainoja. Moni varhaiseläkkeeläoleva on jo maksanut kaikki tai suurimman osan asuntolainoistaan ja voi sitten tehdä omia töitään ja saa lisää rahaa elämiseen.

      Harva varhaiseläkkeellä oleva on niin sairas ettei pääse vuoteesta. Varhasella eläkkeellä olevat ovat usein hankkiutuneet ihan omasta aloitteestaan, jotta voivat vapaasti työskennellä ja harmittomammin elää elämäänsä.

      Monet vaan eivät osaa ajatella asioita niin, että kun on tarpeeksi juossut hiirenpyörässä, nin jossain vaiheessa siihen todella saattaa kyllästyä, tuntea sen turhaksi siinä vaiheessa, kun on hankkinut oman kodin ja kaikki tarvittavat.

      Eläkkeellä oleminen on todella upea juttu eikä siinä ole mitään hävettävää, vaikka monet yrittävätkin mollata sinut maan rakoon. Pää pystyyn ja reippaasti käymään töissä välillä tai sitten tekemään omia buisneksiään. Nythän Suomessa puretaan tätä turhamaista byrokratiaa jo. Suomalaiset on vaan niin peloteltu kaikenlaisilla lailla ja verotuksilla etteivät herkemmät enää kohta uskalla mitään.

      • petteerre

        Juurikin näin.


    • leppityttpo

      Mitä nuo kelan kuntoutuskurssit on? jotain diibadaabaa vai?

    • Helgga

      Hei,
      miehelläni on vaikea/keskivaikea masennus ,aivoverenkiertohäiriö ja epilepsia
      Hän on ollut aluksi kelan päivärahalla vuoden ja sen jälkeen kuntoutustuella 5 kk.
      Ikää 59 vuotta työhistoria 33 vuotta.
      Nyt hänen pitäisi lähteä väsäämään lääkärin kanssa B lausunto tuen jatkoksi tai eläkehakemuksen tekemiseksi.
      Tämä prosessi on ollut kyllä opettava.
      Ensimmäinen vuosi psykiatrian tohtorin hoidossa yksityisellä 8 hoitokerta 260 euroa kerta ja kolme lausuntoa 380 euroa lausunto.
      No tämä oli puhdasta rahastusta.Esim. Kela ei hyväksynyt lausuntoa kuntoutustuen hakemisen tueksi puutteellisen lausunnon takia.Sairaslomaa ja erilaisia eri lääkkeitä hän tarjosi ennen kuin kerkesivät puhumaan asioista.Lisäksi määrättiin mitä ihmeellisimpiin testeihin 250 euroa kerta.
      No sitten terveyskukseen hakemaan uutta B lausuntoa yleislääkäriltä.Hän oli kuunnellut kysellyt ja todennut asioiden tolan.
      Lausunto meni kerralla läpi tuki tuli.
      Nyt tosiaan jatkohakemusta tekemään niin arvatkaapa kummalle lääkärille hän menee?
      Kysynkin miten paljon iällä ja työhistorialla joka on keskijohdon tehtäviä merkitystä tässä ja vastaavissa tapauksissa työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyssä vai jatkuuko
      kuntoutustuki ?

      • SS-E

        Minullakin pitkä työhistoria kansainvälisissä johtotehtävissä, 2007 ekan kerran diagnosoitiin vaikea masennus, sain vahvat lääkkeet, työt jouduin lopettamaan 2011. Sätkin vanhoilla säästöilläni kolme vuotta, kunnes menin maineikkaalle yksityiselle psykiatrille. Hän sanoi suoraan, itsekin vakuutuslääkärinä toimineena, että nykyisin yksityisten lääkäreiden B-lausunnot lentävät eläkeyhtiöissä ja KELA:ssa suoraan roskikseen. Eli niillä ei ole minkäänlaista painoarvoa. Niinpä hän kirjoitti minulle lähetteen psykiatriseen erikoissairaanhoitoon julkiselle puolelle. Siellä on sitten kokeiltu kaikki mahdolliset hoidot ja lääkitykset, kirjoitettu B-lausunnot, ja kuntoutustukea minulle on nyt myönnetty kesään 2018 asti. Sairaslomaputki ja kuntoutustuki huomioiden, olen ollut "poissa pelistä" silloin virallisesti 2.5 vuotta.

        Vähän joka suunnasta on tullut sellaista indikaatiota, ettei minua yritetäkään laittaa puistoon lehtiä haravoimaan tai virkkaamaan patalappuja jollekin työpajalle, ottaen huomioon korkean koulutukseni ja vaativan työurani (viimeisin homma erään kansainvälisen yrityksen toimitusjohtajana ulkomailla). Tämä siis siitä huolimatta, että tällaiset kriteerit astuvat mukaan virallisesti vasta yli 60-vuotiailla (itse olen 57).

        Viimeisin päätös eläkevakuutusyhtiöstä oli siis kuntoutustuki 17 kuukaudeksi, ei vielä pysyvää eläkepäätöstä, vaikka julkisen puolen erikoissairaanhoidon psykiatrit ovat yksiselitteisesti todenneet B-lausunnoissaan, ettei tästä romusta tule enää työkykyistä koskaan. Laitoin valituksen päätöksestä Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnalle, ja päätöstä voin odottaa vasta 6-8 kk kuluttua. Eli kyseenalaistin sen, miksi edelleen kuntoutustukea määräaikaisena eikä saman tien pysyvää eläkettä.

        Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseesi, nyt sentään eläkevakuutusyhtiö totesi omassa lisälausunnossaan, että ovat selvittäneet asiaa, ja minun tapauksessani työkuntoutus ei ole aiheellista. Eli epäsuorasti sanottuna jatkan samojen lääkkeiden syömistä kuin viimeiset kymmenen vuotta, muuta hoitoa ei enää ole tarjolla ja odotan sitä pysyvää eläkepäätöstä, joka tulee sitten kun ja jos on tullakseen.

        Kannattaa huomioida, että B-lausunnossa pitää aina olla joko kuntoutus- ja/tai hiotosuunnitelma. Minun kohdallani siellä on vain pitkä lista lääkkeitä ja sen(kin) takia eläkeyhtiö teki selväksi, ettei minua mihinkään työkuntoutukseen yritetäkään laittaa. Miksi sitten ei suoraan pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle? Piru yksin tietää, mutta sekään ei kerro...

        En tiedä missä pisteessä miehesi hakemus nyt on, mutta suosittelisin kyllä pyytämään terveyskeskuslääkäriltä lähetettä psykiatrian poliklinikalle. Julkisen puolen psykiatrian erikoislääkärin lausunto on se kaikkein painavin paperi, jonka voitte työeläkeyhtiölle (tai KELA:lle) toimittaa.


      • AutotonJunailij

        Juu tuskin yksityisen lääkärin kirjoittamat paprut auttavat, koska ne tekevät bisnestä. Eli kun julkisella olevat lääkärit tunnetusti tekevät töitä myös yksityisellä ja ohjaavat potilaita sinne, niin tietävät kyllä oman alansa rehellisyyden. Niin helppohan se olisi yksityiseltä saada sopivat lausunnot ja sitten olisi tarjolla kelan kustantamaa kuntoutusta.

        Julkisella puolella annettavat paperit ovat sinänsä uskottavammat, koska siellä haluavat verorahoja pienemmäksi ja ovat katkeria muiden ansioista. Ei ole yksi kerta, kun julkisen puolen terveydenhoito on käyttäytynyt paskasti minua kohtaan, jostakin syystä johtuen.


    • Tiedoa

      Terve,
      ei varmasti koulutusta uusiin tehtäviin iän takia.
      Ilmeisesti työkyvyttömyyseläke selvityksen ja B lausunnon mukaisesti.

    • MrJuha82outolintu

      Mulla meni 6 vuotta jokseenkin ennenkuin myönnettiin työkyvyttömyyseläke.
      Joijenki mielestä olen vain laiskuri.

      • Helgga

        Hei,
        mikä ikäsi oli kun pääsit eläkkeelle?


      • MrJuha82outolintu
        Helgga kirjoitti:

        Hei,
        mikä ikäsi oli kun pääsit eläkkeelle?

        32v sain eläkkeen(muistaakseni).


    • ruma--nainen

      En päivääkään. Yhden kerran kävin psykiatrilla valittamssa siis yhden ainoan kerran ja siltä istumalta kirjoitti mut työkyvyttömäksi. Tosin en edes ollut sillä hetkellä muutenkaan työelämässä vaan työttömänä. Sitten muutama kuukausi meni ja työeläkeyhtiöltä tuli päätös työkyvyttömyyseläkkeeni myöntämisestä.

      Kela oli se vaikein pala ja jonka oletin eväävän multa eläkkeeni, mutta ei mennyt siltäkään kovin kauaa kun tuli jonkin ajan kuluttua myös myönteinen päätös.

    • toivottavasti.kauan

      No ihan vitun kauan - enkä ole vielä "eläkepäätöstä" muuten saanutkaan, kuin joka vuosi. Miksi ihmeessä pitäisi, edes?

      Kyllä minä ainakin jaksan sen kuntoutustuen hakea joka vuosi, jos eli kun en vieläkään ole terve. Missä ongelma?

      Jos sairaus / diagnoosi on sellainen, että ns. "paraneminen" on äärimmäisen epätodennäköistä, niin sitten voi hakea pysyvän. (Tai jos eläkeikä jo muuten lähellä, ehkä.)

      Jos taas ongelma on se, että sairas yhteiskunta alkaa laittaa sairaita ihmisiä pakkotöihin, niin silloin aletaan haitata junaliikennettä.

      • Anonyymi

        Kai ymmärrät, että kuntoutustuki voidaan myös lopettaa eli voit saada hakurumbassa vastaukseksi myös hylkäävän päätöksen. Silloin tiput työkyvyttömäksi työttömäksi ja lopulta toimeentulotuelle. Tää on se juttu, mikä mua tässä stressaa.


    • Pierarinpuhdistaja

      Toiset hinkuvat töihin vaikka ovat jo eläkkeellä?
      Vaikea on ymmärtää.
      Ovatko psykopaatteja tms.

      • ymmärrettävävastauson

        Eivät ole psykopaatteja tms.


      • Anonyymi

        Niin. Olen huomannut, että joistakin tulee yllättävän työkykyisiä sen jälkeen, kun on saatu eläkepäätös. Tehdään töitä tulorajat paukkuen, vuodesta toiseen. Voi miettiä, miksi työkykyiset ihmiset ovat työkyvyttömyyseläkkeellä? Onko se reilua muita kohtaan? On olemassa oikeasti sairaita ihmisiä, jotka saavat eläkehakemuksiin hylkyjä. Jotenkin tuntuu, että eläkkeelle pääsee liiankin helposti Suomessa.


    • AhdistunutMies

      Ei voi kuin ihmetellä miten jotkut pääsee samantien pysyvälle tai ainakin toistaiseksi eläkkeelle kun itselläkin on melkein kaikki mahdolliset mielenterveyden häiriöt paitsi psykoosia ja skitsofreniaa ei ole. Tämä tilanne on nyt jatkunut jo lähemmäs 10 vuotta, on kokeiltu ainakin 10 eri lääkettä ja lähes kaikkia mahdollisia kuntoutuskeinoja ja olen käynyt myös kuntoutustutkimuksessa. Silti en pääse pysyvälle eläkkeelle millään vaikka olisin mielestäni täysin oikeutettu siihen. Aina vain jatketaan kuntoutustukea, vaaditaan syömään jotain hirveitä hermomyrkkyjä (Risperidonia nyt viimeksi) ja "pakotetaan" yhä vaan kuntoutustoimien pariin. Itse aloin käymään säännöllisesti mielenterveystoimistossa alkuvuodesta 2010 eli kohta tulee jo 8 vuotta täyteen.

    • arwet

      Tasan kolme vuotta .

    • Melkeen_40

      2 vuotta mtt:llä, 7 vuotta yksityisellä psykiatrilla. Osapäivärahalla 4kk, sen jälkeen osakuntoutustuki 1v ekalla hakemuksella. Pitää kysyä psykiatrilta, että mitä tehdään tämän jälkeen.

      • Anonyymi

        Kuntoutustuella, välillä työttömyysetuudella, kuntoutustuella jne. Ollut jo vuosia. Niin järjettömiä perusteita työeläkeyhtiöltä ja kelalta. Tarjota vain lyhyitä pätkiä. Että, itsariakin on tullut pohdittua...siinä ei tartte jatkuvia hakemisia mutta ei myöskään virastojen pohtia aina uudelleen, ja uudelleen asioitani kun minua ei enää ole. Sitten ne juhlii kun olen poissa, se on niiden tavoite.

        Siksi ehkä tietämys lopettaa elämänsä on hyväksi eri menetelmät ja keinot. Jos sieltä joku soittaa kuntoutustuki asiaan liittyen painotettava soittajalle eläkeyhtiöltä tai kelasta että, itsari on yksi hyvä vaihtoehto jos jälleen tulee toisenlainen päätös kuin odotettu. Ne ei aina tahdo esitellä itseään jotta tietäisi kenelle omaiset voisivat lähettää kiitos kortin huonoista päätöksistä ja kertoa mihin ne ajoi hakijan. Elämä ei kuitenkaan ole niin ihmeellistä että, sitä kannattaa välttämättä jatkaa jos liian vaikeaksi menee, toisten tekemien päätösten takia, itselle tärkeässä asiassa.

        Ymmärtäähän sen kun tässä yhteiskunnassa kiinnostaa yksilöt vain rahastuksen kohteena hallituksen typeriin hankkeisiin muuten ei niin mitään väliä.


    • liilee

      Olen ollut nyt noin 12 vuotta kuntoutustuella. Sitä on kirjoitettu aina 6kk-12kk eteen päin. Kelalla menee aina pari kuukautta käsittelyyn aikaa. Olen todella väsynyt ja ahdistunut tuohon jatkon odotteluun usean kuukauden ajan vuodesta. Nyt ensimmäistä kertaa lähdin hakemaan työkyvyttömyyseläkettä jännittää miten käy..

      • Anonyymi

        Eikös tämä Juha Sipilä hallituksineen joka on vitupaskmuikku elämänsä loppuunsaakka tehnyt jonkun sellaisenkin päätöksen että, kaikkiin uusiin tänävuonna alkaviin eläkkeisiin tulee joku heikennys mikä ei koske aiemmin alkavia eläkkeitä. Heikennyksiähän tuo pipilä ehti tehdä moniakin sitten vielä sopi rinteen kanssa, että samalla tiellä jatketaan. Jos tuosta nyt mitään muodostuu, ei haittaisi vaikka ei muodostuisikaan.


    • Anonyymi

      Psykiatri lähetti Pikku-Kallen kauppaan ostamaan persiljaa. Matkalla Pikku-Kalle kuitenkin unohti tuotteen nimen, ja niinpä hän kysyi kaupassa apteekkarilta: "Onko teillä Adorabella accaliaa?"

      Mulle ei gundoudusdukea myönnetty laingaan. Shen shijaan shain 10 000 puhtaana käteen, kodin sillan alta, ja kuvitteellisen ostoskärrypuolustuksen mun homelesspositioniin. Näin, gosga, olen liian hjylly. Pjuhun Lillian Levottomia.

      Leikisti, oikeesti, "toinen vuosi taitaa tulla kuntsarilla ". Pitääkö Suomi24:ssä esittää todenpuhujaa vai riittääkö tämä? En pysty tarkempaan kuvaukseen, koska vihulaiset riivaa mieltä, mutta onneksi on lääkkeet, ottaa niitä ja huippaa vaan pari tuntia. Se on varmaan sitä elämää. Hyvää elämää. Loistoelämää. Joo. Kiip tellin urself that.

      Välillä tuntuu, että täällä on peli käynnissä, kuka kestää kenenkin määräykset..lääkemääräyksiin liittye

    • Anonyymi

      Osakuntoutustuki hakemus sisällä,saa nähdä miten käy.
      Työterveyslääkäri ei jostain syystä edes ehdottanut kokoaikaista kuntoutustukea vaan väänsi sen väkisin osakuntoutustueksi.

      • Anonyymi

        Joo, mulle kanssa pelkkää osakuntoutustukea kunnan töissä. Kolmas "osavuosi" menossa ja olen käytännössä ollut siitäkin n. puolet saikulla, eli työkykyni olisi n. 25%. Tällä perusteella ymmärtääkseni minulle kuuluisi kokonainen eläke. Kurja tilanne ja varmasti myös työnantaja toivoisi saavansa työntekijän, jonka kunto riittää työhön, eikä tällaista raakkia josta ei koskaan tiedä pääseekö se aamulla työmaalle vai ei. Olen 55-v enkä varmasti koe enää mitään ihmeparantumista, kun psyykenongelmat ovat alkaneet jo nuoruudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mulle kanssa pelkkää osakuntoutustukea kunnan töissä. Kolmas "osavuosi" menossa ja olen käytännössä ollut siitäkin n. puolet saikulla, eli työkykyni olisi n. 25%. Tällä perusteella ymmärtääkseni minulle kuuluisi kokonainen eläke. Kurja tilanne ja varmasti myös työnantaja toivoisi saavansa työntekijän, jonka kunto riittää työhön, eikä tällaista raakkia josta ei koskaan tiedä pääseekö se aamulla työmaalle vai ei. Olen 55-v enkä varmasti koe enää mitään ihmeparantumista, kun psyykenongelmat ovat alkaneet jo nuoruudessa.

        Sitten kun lääkärissä käyntejä on noin 25-30kpl vuodessa niin eläke voi tulla kyseeseen.


    • Anonyymi

      Minä olin5vuotta kuntoutustuella ja 31vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä ja viimeiset 6vuotta vanhuuseläkkeellä,jos oikein laskin.

    • Anonyymi

      27vuotiaana mulle myönnettiin kuntoutustukijolla olin 5vuotta.Siitten aika kauan työkyvyttömyyseläkkeellä ennen vanhuuseläkettä 63 vuotiaana.

    • Anonyymi

      9 vuotta.
      Krooninen masennus, ahdistuneisuushäiriö.
      Helpottunut että nykyään eläkkeellä. Eläke on tosi pieni, tietenkin. Ei ole elämä helppoa, ei.
      Toivottavasti kukaan ei kadehdi.

    • Anonyymi

      Kuinka saatte ajan kulumaan?
      - utelias

      • Anonyymi

        Minuakin kiinnostaisi… Ei tosin uteliaisuuttani, vaan ihan tosimielessä. Itsellä vaikea tottua tähän eläkkeellä oloon 😥


      • Anonyymi

        Varmaan toteuttamalla kaikkia kiinnostuksia mahdollisuuksien mukaan.

        Onhan niitä (joillain meistä ainakin) muitakin kuin työelämä ja muut tavanomaisen pätemisen säpinät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi… Ei tosin uteliaisuuttani, vaan ihan tosimielessä. Itsellä vaikea tottua tähän eläkkeellä oloon 😥

        Sama, vaikea tottua eläkkeellä oloon. Itse olen kuntoutustuella vakavan mielenterveysongelman takia (ei ole kyseessä masennus) ja haaveilen työkykyisyydestä mutta vielä se ei ole realistista edes keikkatyönä. Päivät tuntuu välillä pitkiltä. Olen yrittänyt oppia elämään hetkessä, jolloin ajankulua ei niin mieti ja tekemään mielessäni listaa että voisi tehdä sitä, tätä ja tota esim. voisi käydä kaupassa, kirjastossa, uimassa, salilla jne. Yritän myös miettiä mitä kivaa (edullista) voisin syödä tai jotain edullista tekemistä. Vaikka käydä kävelyllä kaupungilla, vähän katselemassa tavaroita ja haaveilemassa lottovoitosta ja mitä silloin ostaisi (joskus piristää hetkeksi vaikka niin epätodennäköistä) (ostan kuitenkin mielummin rivin lottoa kuin alkoholitölkin) ja ostaa vaikka euron Alepa kahvi. Työssä käyvänä en "ehtinyt/jaksanut" tehdä ruokaa ja välillä aktivoidun sitä nykyään tekemään esim. ostaa lohta -60% illalla kaupasta ja laittaa loput pakkaseen. Fileestä sain 6 annosta eli vähän alle 2€/annos. Siihen vaikka itsetehtyä perunamuusia, joka ei maksa paljon.

        Inhosin sitä, että sairaanhoitaja ehdotti lukujärjestyksen tekemistä. Ajattelin että en todellakaan halua tehdä asioita minkään listan mukaisesti. Vahingossa päiväni on kuitenkin alkanut pyörimään tietyn rutiinin välillä. Itselleni kuitenkin joustavat rutiinit sopii paremmin kuin mikään pakkopullalta tuntuva lukujärjestys tai lista tehtävistä asioista. Aluksi nukuin eläkkeellä jopa iltapäivään asti ja valvoin yöllä mutta inhosin niin paljon sängyssä unettomana pyörimistä (väsyttävistä lääkkeistä huolimatta ei saa unta jos edellisenä yönä/päivällä nukkui 12-16h), että olen alkanut herätä aamulla aikaisin 8 tunnin yöunien jälkeen herätyskelloon ja se on mulle paljon sillä inhoon heräämistä, etenkin kun ei olis pakko. Inhoan vaan enemmän sitä unettomana pyörimistä. Säännöllinen ruokailu/välipalat ja niiden väliin sitten jotain tekemistä. Esim. kävely. Koen että kuntoutuminen on mun työtä joten hoidan päivittäin "työni" kävelemällä mikä tuntuu turhalta koska töissä kävely tulisi hyötyliikuntana ja mielummin olisin töissä tienaamassa rahaa matkusteluun.

        Ei siis ole olemassa mitään ihania eläkepäiviä, millaisiksi työssäkäyvät saattavat luulla työkyvyttömän päiviä vaan paljon on sellaista "turhaa työtä" kuten jos yrittää pakottaa itsensä kävelylle 1 h uimaan 1 h 2h matkat eli jo 4 h päivästä mikä ei edes vastaa työssä saatua hyötyliikuntamäärää. Lisäksi ruoanlaitto vie päivästä yllättävän paljon aikaa, kun yrittää tehdä edullisesti ruokaa itse versus moni syö valmista työpaikkaruokalassa tai ravintolassa. Itse en kykene syömään samaa ruokaa koko päivää joten sitten teen pari kolmekin eri ruokaa päivässä ja siihen menee aikaa. Tuo "turha liikunta" ja ravitsemuksesta huolehtiminen on kuitenkin tärkeää jotta joskus kuntoutuisi töihin.

        Jos taas olet pysyvällä eläkkeellä niin silti toimintakyvyn ylläpitäminen eli hyvin syöminen ja liikkuinen on tärkeää tai olo rapistuu varsin nopeasti. Ensimmäiset 3 vuotta sairaslomasta ja eläkkeestä meni oikeasti sängynpohjassa lähes 24/7 (12-16 unta ja loput telkkaria katsellen sängystä - sen jälkeen väsyttävää antipsykoottia vähennettiin vähän ja nykyään nukun vain 8 vaikka vaikeuksia pysyä päivällä hereillä) ja siinä ehti mennä tosi huonoon kuntoon!!! Siinä on iso työ, että saa kohotettua peruskuntoa.

        Itse koen masentuvani parissa päivässä jos en näistä pidä huolta aktivoinnistani, vaikka masennus siis ei ole alkuperäissairauteni enkä lisäsairauksia halua.

        Koko eläkkeellä olo tuntuu siis jatkuvalta loputtomalta toimintakyvyn ylläpitämiseltä ja yrityksissä aktivoida itseä keinolla millä tahansa mikä ei esim. muuten kiinnostaisi mutta kun ei keksi mitään muuta kuin vaikka Netflix sarjan katsominen ja sekin tuntuu aktivoinnilta kun lääkkeet väsyttää oloa myös päivisin - että siis pysyy ylipäätään hereillä päivällä. Jotkut toki tykkäävät Netflixistä mutta itseä se ei ole koskaan kiinnostanut ja mielummin tapaisin kavereita, mutta ne ovat jääneet sairauden myötä lähes kokonaan ja uusia on eläke- ja mielenterveysleiman kanssa vaikea saada - ainakin toistaiseksi.

        Loppupeleissä kaiken saman toimintakyvyn ylläpitämisen ja itsensä aktivoinnin voisi hoitaa olemalla töissä, jos vain olisi työkykyinen ja saisi sitä rahaa haaveiden toteuttamiseen ja "oikeasti" elämänsä elämiseen kaikenlaisen näennäisaktivointitoiminnan sijasta. Vaikka antipsykootit onkin kauheuta niin ne ehkä kuitenkin pelasti henkeni ja toki oon kiitollinen että oon ylipäätään hengissä :)

        (Ja jos joku on kateellinen että eläkkeellä voisi katsoa Netflixiä tai muuta viihdettä koko päivä niin yrittäkääpä samaa antipsykoottilääkityksen kanssa joka turruttaa tunteet ja vie mielenkiinnon lähes kaikkea kohtaan... toki minäkin olisin terveenä nauttinut jostain marathon elokuvaputkesta! Jos joskus opin nauttimaan taas viihteestä, olen todennäköisesti ja toivottovasti tervehtynyt ja taas työelämässä!)


    • Anonyymi

      Ylipäätänsä ketään ei pitäisi päästää eläkkeelle masennuksen takia. Monet kuitenkin kuntoutuvat jossain vaiheessa ja jollain tavalla.
      Mutta se vaatii, että on valmis tekemään jotain kuntoutumisen eteen.
      Jotkut istuvat kotona vuosikausia, eivätkä halua osallistua mihinkään kuntouttavaan toimintaan.
      Masennuksesta ei kuntoudu makoilemalla, tai kotona istumalla.

      • Anonyymi

        Hei kannattaako sun kommentoida sosiaalisessa mediassa kun ei ole mitään järkevää sanottavaa??


      • Anonyymi

        unohdin vielä sannoo sen, että tota on sulla oikeus mielipitteeseen ku suomi on demokraattinen maa mutta eihän tuossa viestissäsi ole mitään järkeä joten saat itsesi vain naurun alaiseksi. Olet hyvin tyypillinen nykyajan somekommentaattori eli lauot tyhmiä ja populistisia kommentteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        unohdin vielä sannoo sen, että tota on sulla oikeus mielipitteeseen ku suomi on demokraattinen maa mutta eihän tuossa viestissäsi ole mitään järkeä joten saat itsesi vain naurun alaiseksi. Olet hyvin tyypillinen nykyajan somekommentaattori eli lauot tyhmiä ja populistisia kommentteja.

        Haluatko kertoa mikä tuossa on"populistista", tai ei muuten pidä paikkaansa??
        Taisi kolahtaa.
        Kysypa psykiatriselta sairaanhoitajaltasi miten asia on.
        Olen ollut sairaalahoidossa aikoinaan, ja siellä ei saanut makoilla eikä nukkua päivällä. Juuri siksi, koska masennuksesta ei kuntoudu makoilemalla.
        Onneksi eläkkeelle on hyvin vaikea päästä, hah hah haa.


    • Anonyymi

      Kesti 6 vuotta olla kuntoutustuella. Se oli hieman ahdistavaa kun ei heti saanu eläkettä vaikka tiesin kyllä että tilanteeni on toivoton mutta jokatapauksessa itselleni oli suuri helpotus saada turvattu toimeentulo loppuelämäkseni. Olen kuollut ihminen(sisältäni) mikä tarkoittaa sitä että..........................................................
      .............

    • Anonyymi

      Kolme vuotta työkyvyttömänä työttömänä työhakijana työkkärissä B-työkyvyttömyystodistuksella, sen jälkeen napsahti vuosi sairalomapäivärahaa jonka jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle vuonna 2013.

    • Anonyymi

      Pääsisiköhän eläkkeelle jos puukottaisi hengiltä muutaman laadukkaan suomalaisen viranomaisen, hmm...

      • Anonyymi

        Pakkohoitoon pääset (joudut).


    • Anonyymi

      Kuinka saatte ajan kulumaan, eläkkeellä olevat?

    • Anonyymi

      En ole ikinä ymmärtänyt tätä yhtälöä, että eläkkeelle halutaan päästä, ja kuitenkin halutaan tehdä työtä siitä huolimatta eläkkeellä. Kertokaa te tämä yhtälö? Eikö työkyvyttömyyseläke myönnetä juuri työkyvyttömyyteen?!

      • Anonyymi

        Vastaus sinun "yhtälöösi": Ymmärtääkseni eläkkeelle pääsee ja on oikeutettu, jos työkyky on mennyt 60%:sesti. Voi siis olla hetkiä tai päiviä, jolloin pystyy tekemään töitä. Mutta niitä ei voi ennustaa milloin sellainen päivä on, joten eläkkeellä saattaa pystyä tekemään keikkatöitä silloin tällöin. Joku ehkä saattaa pystyä tekemään töitä 1-2 kerran viikossa. Jos tekee töitä yli 2 kertaa viikossa on työkyky periaatteessa parempi kuin tuo 60% eikä silloin olisi enää oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen. Kukaan ei ole kuitenkaan (ainakaan täällä sivustolla) sanonut että tekisi töitä yli 2 kertaa viikossa säännöllisesti. Jos tekee niin sitten ehkä ei ole oikeutettu työkyvyttömyyseläkkeeseen vaan voi saada osatyökyvyttömyyseläkettä, jossa työkyvyn määrä on laskenut 40%.

        Toinen näkökulma työn tekemiseen työkyvyttömyyseläkkeellä on se, että silloin tällöin tehty työ voi johtaa eläkkeellä siihen, että kokee että voisi kokeilla täysipäiväistä työntekoa. Työkyvyttömyyseläkkeellä olijalla on oikeus laittaa eläke jopa viideksi vuodeksi katkolle ja olla töissä. Tietenkin tämä on hyvä sekä yhteiskunnalle (verotulot), yksilölle (isommat tienestit siltä ajalta töistä ja eläkettä kertyy lisää työssäoloajan) ja eläkeyhtiölle (ei tarvitse maksaa eläkettä kokopäivätyöjakson ajalta).

        Työkyvyttömyyseläkeelle on vaikea päästä ja se on monella sen verran pieni, että se myös motivoi yrittämään töihin paluuta, jos vain siihen kykenee. Ja juurikin systeemi on suunniteltu niin, että eläkkeellä saa tehdä töitä niin että työkyvyttömyyseläkepäätös ei ole viimeinen naula arkkuun elää pienellä eläkkeellä (suurella osalla ihmisistä on vain pieni eläke) lopun elämää sillä meillä taitaa olla perustuslaissakin jokin kohta missä mainitaan että ihmisellä on oikeus työntekoon, mikäli vain siihen kykenee. Vaikka on katsottu että henkilö olisi lopun elämää työkyvytön niin tilanne voi kuitenkin yllättäen muuttua, joten töiden teko on tehty mahdolliseksi ja siitä hyötyy kaikki meidän yhteiskunnassa.


    • Anonyymi

      Kiittäkää onneanne, että olette syntyneet Suomen kaltaiseen maahan. Voi laiskotella kotona masentuneena, ja tehdä töitä sen verran kun sattuu huvittamaan.

      • Anonyymi

        Voihan sen tietysti noinkin ajatella. Pessimistinä kuitenkin harmittelen että miten paljon sitä uraa, perhettä, ylipäätään elämää on jäänyt elämättä tyhmän hoitovirheen takia.


      • Anonyymi

        Kivempi olisi tappaa idiootteja elääkseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivempi olisi tappaa idiootteja elääkseen.

        Aloita projekti itsestäsi.


    • Anonyymi

      20. vuosi työkyvyttömyyttä lähtee. Mahtaa kunnon oikeistonatsikansalaisia v****taa.

      Olisitte saatana kiitollisia, etten tule ja syö teidän tyhmien kakaroidenne jäätelöitä.

      • Anonyymi

        😂😂


    • Anonyymi

      Kuinkas tänä päivänä?

      • Anonyymi

        Taitaa olla vielä vaikeampaa.


    • Anonyymi

      7-8vuotta.
      Tosin mun masennus on ollut oheis sairaus.Varsinainen sairaus on ollut me/cfs.

    • Anonyymi

      5 vuotta olin kuntoutustuella. Sitä ennen noin vuoden kelan sairaslomalla. Kuntoutustukeen haettiin jatkoa aina muutaman kk pätkissä. Oli stressaavaa aikaa kun joutui jännittämään saako lääkärille aikaa jatkohakemusta varten. Sitten huhtikuussa 21 pätkähti myönteinen päätös työkyvyttömyyseläkkeestä ja se alkoi kesäkuussa 2021. Aina meni hakemukset läpi eikä mikään instanssi tehnyt kertaakaan kielteistä päätöstä.
      Eläkevakuutusyhtiön ( Ilmarinen) pakettiin kuului vain työkokokeilut joita oli kaksi kertaa ja kumpikin epäonnistui. Se painoi niin paljon että pääsin pysyvällä eläkkeelle.
      Lausunnon kirjoitti erikoistuva lääkäri ja lausunto oli niin huonosti tehty, että epäilin ettei sillä saa eläkettä mutta toisin kävi.

    • Anonyymi

      Tämä onkin hauskaa. Vaikka olisi toinen käsi tai jalka pois pelistä, joutuu todistamaan todistelusta päästyäänkin, ettei oikein työ onnistu vaikka olisi 10 erikoislääkärin lausunto työkyvyttömyydestä, tulee "jumala" eli vakuutusyhtiön oma lääkäri, joka potilasta näkemättä toteaa, että "kyllä se on 200%:sti työkykyinen, töihin vaan". Eli nyt kannattaa vedota mielenterveysongelmiin, niin varmasti pääsee eläkkeelle? Antaisiko joku neuvoja tähän mielenterveyteen, että mitä ja miten kannattaa valittaa?

      • Anonyymi

        Siksipä masennusdiagnoosi on nykyään yleisin diagnoosi hakea eläkettä.Somattisen puolen daignooseilla ei kannata hakea kun ei tule mitään.


    • Anonyymi

      Jotkut sanoo että pitää olla sen 10vuotta kaikilla erinäisillä lääke kokeilulla mutta ei pidä paikkaansa kaikilla potilailla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe