Kysymys opiskelijavalinnasta

Elämä uusiksi

Tämä on tyhmältä kuulostava kysymys, joten täytyy näin anonyymisti täältä nettipalstalta aloittaa asian selvittäminen. Harkitsen teologiseen hakemista ensi vuonna.

En ymmärrä tätä Hgin yliopiston teologisen tiedekunnan erillishakuhommaa. Netistä löytyvästä hakuoppaasta luin, että uudet opiskelijat valitaan useammassa eri ryhmässä, joista yksi on "hakijat joilla on aiempia opintoja avoimessa yliopistossa tai siihen rinnastettavia aiempia opintoja" (tai jotenkin noin se määritelmä meni). Tämä on siis yksi niistä ns. erillishakuryhmistä.

Itse olen jo kolmekymmentä täyttänyt, opiskellut eräässä toisessa Suomen yliopistossa vuosikaudet erästä toista pääainetta, mutta minulla ei ole mitään tutkintoa (ei siis kandinkaan). Kysymykseni kuuluvat:

1) Kuulunko minä edellä mainittuun erillishakuryhmään tai kenties johonkin muuhun erillishakuryhmään?

2) Osallistunko kuitenkin ihan normaalisti pääsykokeisiin muiden (eli tuoreiden ylioppilaiden) tavoin?

3) Ensisijaistetaanko opiskelijavalinnassa tuoreet ylioppilaat meihin vanhoihin nähden vai onko kaikilla hakijoilla ikään ja menneisyyteen katsomatta yhtäläiset mahdollisuudet tulla valituiksi? Onko opskelijavalinnassa jonkinlainen kiintiölogiikka käytössä?

4

641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zingggg

      Ainakin jos hakee avoimen yliopiston pisteiden perusteella, niin pistemäärät ovat yleensä aika kovat. Teologisen tiedekunnan sivuilta kun vilasin, niin näytti että täytyy olla 85op suoritettuna, joista 60op perus- ja aineopintoja arvosanalla 3-5. Sivuilla on myös huomautus "Joensuun yliopiston tutkintovaatimusten mukaan suoritettuja yleisen teologian aineopintoja ei voi Helsingin yliopistossa hyväksilukea teologian
      kandidaatin tutkintoon. " Vaikea sanoa, miten on sinun pisteiden laita, varsinkin kun ei mitään hajua, mitä olet opiskellut tähän asti.

      Jos haet/pystyt hakemaan avoimen kautta, niin et osallistu ainakaan samaan pääsykokeeseen muiden kanssa. Sivuillakin sanotaan "Tässä erillisvalinnassa hakevat eivät osallistu valintakokeeseen. "

      En osaa sanoa uusista ylioppilaista. Kuitenkin porukasta puolet otetaan mukaan alkupisteiden (yo.tod) pääsykoepisteiden perusteella, puolet pelkkien koepisteiden perusteella.

      Hain itse humanistiseen "normaalivalinnassa", mutta hyvin samantapainen on tuo enivei...

      Mainitsit että olet kuitenkin jossain yliopistossa, oletko ajatellut esim. sivuaineoikeutta JOO-opinnoilla?

      • ap.

        Kiitos vastauksestasi :) Olen opiskellut filosofiaa pääaineenani perusopiskelijana (eli en avoimen kautta) useita vuosia toisessa yliopistossa. En ilmeisesti kuulu sittenkään mihinkään erillisvalintaryhmään sillä perusteella, jos / kun lähden teologiseen yrittämään. Luin vain huolimattomasti tuon valintaoppaan tekstin ja aloin panikoida kun en heti tajunnut noita juttuja. Luulin siis, että minun "vanhana hakijana" on jotenkin vaikeampi päästä sisään kuin tuoreiden ylioppilaiden..


    • opiskelija_opiskelija

      Itse en tiedä, voitko hakea erillisvalinnalla, koska et kuvaillut opintojasi sen tarkemmin. Zingggg käsittääkseni valaisi sitä asiaa kyllä aika hyvin.

      Siellä sanottiin tarkkaan ottaen siis " Teologiseen tiedekuntaan voidaan ottaa lukuvuonna 2010-2011 avoimen yliopiston tai niihin rinnastettavien kotimaisten tiede- tai taideyliopisto-opintojen perusteella enintään 15 uutta opiskelijaa suorittamaan sekä teologian kandidaatin että maisterin tutkintoa. "

      Ja Zingggin mainitsema kohta oli siis siellä alhaalla "Hakijalla tulee olla suoritettuna yleisen teologian perus- ja aineopinnot 60op vähintään arvosanalla hyvä (3/5) ja toisen aineen perusopintokokonaisuus tai Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan TK- tai TM-tutkintoon sisällytettävissä olevia teologisia aineopintoja ja/tai klassisten kielten opintoja 25op/15ov. Yhteensä opintoja tulee olla suoritettuna 85op/50ov"

      Ja itse siihen, että voiko ei-uusi ylioppilas päästä sisään, ehdottomasti. Vuoden 2009 hakijatilastotkin (ks. http://www.helsinki.fi/teol/tdk/pdf/opiskelu/valinta/tilastokooste_2009.pdf ) kertovat, että aika laaja ikäjakauma on niin hakeneissa kuin sisäänpäässeissä. Tosin, yo-pisteytys sitten on erilainen, jos sen suorittamisesta on aikaa, kuten hakuoppaastakin huomasit varmasti. Se ei suosi suoraan uusia ylioppilaita, vaan niitä jotka ovat suorittaneet yo-tutkinnon ennen tiettyä vuotta (jota en muista näin äkkiseltään, mutta sekin mainittiin hakuoppaassa lähtöpisteiden kohdalla). Se ei silti tarkoita etteikö sisään voisi päästä, varsinkin kun osa pääsee vain kokeen perusteella sisään. Kuten tilastoista huomasit, kyllä sinne 2009 pääsi viisikymppisiäkin opiskelemaan ja myös sinun ikäluokkasi ovat kyllä ihan kelpo edustettuina samaten. :)

      Suosittelen silti mitä vakaimmin ottamaan yhteyttä hakijapalveluihin sitten, kun asia on ajankohtainen. Uskoisin, että heille tulee tuollaisiakin kysymyksiä suht usein, joten ei ole häpeä kysyä suoraan asiaa. :) Mutta ymmärrän toki, että halusit näin ennenkuin asia on akuutti, koittaa kepillä jäätä palstalla. Tosin, ehkä asiantuntevammin saisit tietoa, jos kysyisit samaa asiaa http://www.opiskelupaikka.fi/Virtuaaliopo?SearchText=teologia&opoSearchSubmit=&oppialaSelect=&oppilaitosSelect= ... Laitoin valmiiksi jo esille ne kysymykset, mihin sivustolla on vastattu. Sivuston oikealla laidalla on kysymyslomake, jonka avulla voit lähettää oman tiedustelusi asian tiimoilta, ellei noissa jo lukenut sopivaa tietoa.

      • ap.

        Kiitos tosi paljon valaisevasta vastauksestasi :) Kun luin uudelleen tuon valintaoppaan tekstin, huomasin, etten ilmeisesti kuulukaan mihinkään erillishakuryhmään. Olen vain niin huono ymmärtämään tämän tyyppisiä muodollisia ja käytännön asioita, että pitää aina moneen kertaan lukea ennen kuin tajuaa :D

        Kuulun kuitenkin onneksi siihen hakijoiden joukkoon, joka on kirjoittanut ylioppilaaksi vuoden 96 jälkeen, joten siitä ei sentään tule ongelmia. Joo, ja tuskinpa ne siellä ikäsyrjintää harjoittaa uusia opiskelijoita valitessaan :D

        Kiitos muuten tuosta Virtuaaliopo-linkistä, jonka laitoit. En edes muistanut, että sellainenkin on olemassa. Täytyy alkaa ottaa selvää noista teologiseen hakemiseen liittyvistä hommista. Onneksi olen hyvissä ajoin liikkeellä ennen yliopistohaun alkamista!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      181
      1836
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1354
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      68
      916
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      818
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe