Olen 26-vuotias nuori nainen. Ja haluaisin tietää, mikä minulla on.
Olen kärsinyt vatsavaivoista niin pitkään kuin muistan. Alle kouluikäisenä vatsani oli usein kipeä ja vanhempani veikkasivat, että minulla on laktoosi-intoleranssi. Kävin testeissä ja vastaus oli "suattaapi olla tai suattaapi olla olematta". Olen ollut vähälaktoosisella ruokavaliolla n. 6-vuotiaasta asti. Yläaste ja lukioikäisenä olin hoikka, painoindeksi n. 18. Kärsin lievästä ortoreksiasta. Nyt olen normaalipainoinen. Kotona asuessani vatsakipujeni vuoksi tutkittiin mm. diabetes ja keliakia. Ei löytynyt syytä.
Parikymppisenä pahin ongelma oli vatsasta kuuluvat äänet. Ärsytti ihan hirveästi varsinkin luennoilla, kun yhtäkkiä mahasta kuuluu hirveä karjahdus. Ei ollut edes nälkä. Minua saatettiin myös onnitella vauvan johdosta, sillä maha pompsahti välillä ihan uskomattomiin mittoihin. Viisi vuotta sitten minulla todettiin ärtynyt paksusuoli. Kahden viime vuoden sisään minulla on ollut kaksi kertaa norovirus sekä useamman kerran ripuli. Myös vatsakivut ovat pahentuneet. Kerran olen joutunut menemään taksilla iltapäivystykseen, luulin että taju lähtee. (Ja lääkärien mielestä kaikki vatsavaivat johtuvat päästä, joten tuolloin minulle sanottiin päivystyksessä "ei sulla mikään ole, mee kotiis" ja iskettiin 2 diapamia käteen. Heitin ne roskiin kotimatkalla. En siis ole aiemmin niitä edes käyttänyt!)
Lääkärit ovat kädet pystyssä tämän ongelman kanssa, sillä "ei näin nuorella pitäisi mitään olla". 3 vuotta vanhemmalta isosiskoltani on leikattu sappikivet. Samankaltaisiin kipuihin lääkäri määräsi viime talvena Litalgil-tabletit. Samoihin aikoihin minua vaivasi kummallinen kuume, jota kesti muutaman kuukauden (37-37,3). Oma lääkäri totesi, että minulla on jonkinlainen "aukko" suolistossa oikean kylkiluun alapuolella. Missä siis kovin kipukin tuntuu. Äidilläni on vatsasyöpä.
Saattaa mennä viisikin päivää, etten ulosta ollenkaan. Välillä maha menee ripulille. Viime aikoina uloste on tullut osittain nesteenä. Minulla on paljon ruoka-aineallergioita ja tämän lisäksi ruoka-aineita, joita vatsani ei siedä. Ruokavalioni on tällä hetkellä aika yksipuolinen. Tumma pasta, ohrasuurimot, kana, ruisleipä, kaurakeksit, kahvi (2 mukia/pvä), vesi, mysli, nektariini, juusto (17%). Välillä syön (VL) jogurttia ja jäätelöä. Sekä namuja. Alkoholia käytän erittäin vähän ja harvoin. Maksa-arvoni on 0. Ruokavaliostani olen poistanut esim. vaalean leivän, valkoisen viljan, pullat ym. mössöt, perunan (turvottaa). Suolaa en käytä missään ruoassa, jos sitä ei valmiiksi ole. Katson myös aina sokerien määrän. Suvussa on kohonnutta kolesterolia, joten käytän vain vähärasvaisia tuotteita ( tyydyttymättömät rasvat).
Muusta terveydestä voisin sanoa, että minua vaivaa jatkuva väsymys. En ole kuitenkaan masentunut, tästä jopa psykiatrin lausunto. (Kun kipuihin ei löydy syytä, niin kyllä sitä jo epäili että omassa päässä on vikaa). Mutta kyllä tämä sen verran välillä voimia vie, ettei normaali elämä ole mahdollista. Otan usein kyläilemään mennessäni omat eväät mukaan tai varmistan etukäteen, että siellä on jotain minulle sopivaa. Vältän myös vessassa käyntiä, jos paikalla on muita.
Onko muilla ärtyneen paksusuolen omaavilla näin voimakkaat oireet? Mihin muuhun nämä voisivat viitata?
Vatsa vaivaa...
2
476
Vastaukset
- tytsyli.
Olen 16v ja minulla on meneillään tällä hetkellä nuo vatsan ääntelyt. Tuntuu, että vatsa on koko ajan sekaisin. Varsinkin, kun uloste on useimmiten löysää..lähes puuromaista ja vatsasta kuuluu ääniä. Koko ajan päällä kuitenkin on vatsan sekavuuden tunne ja olen kärsinyt myös aamupahoinvoinnista ja ruokahaluttomuudesta. Valitettavasti en tiedä diagnoosia, liekö ärstynyt paksusuoli vai mikä?! Ruokavalioltani olen lakto-ovovegetaristi, mutta olen viime aikoina vähentänyt maitotuotteiden käyttöä ja söin juuri maitohappobakteeri kuurinkin. Vaan ei auttanut.
Voisikohan perimä vaikuttaa asiaan jollain lailla tässä sinun tapauksessasi? Tai epäsäännöllinen ruokavalio, liikunnan puute tai nestevajaus? Jostain olen myös kuullut, että kyseessä voisi olla myös stressi vatsa. Eli stressi heijastuu vatsavaivoina. Mutta kannatan silti lääkärille mennä, vaikka ihan yksityiselle, jos et ole vielä siellä käynyt? Eihän elämä voi jatkua tällä tavoin. Munkin pitäs varmaan mennä lääkäriin tässä joku päivä, koska oireilua on ollut jo lähes puoli vuotta, kouluaikoina sitä oli päivittäin, kesällä harvemmin.
Toivotaan, että päästään näistä inhottavista ongelmista eroon. Se kun aiheuttaa sosiaalisia ongelmia.. nimittäin mua suoraan sanottuna pelottaa mennä ihmisten ilmoille, paikkaan jossa on ihan hiljaista jos vaikka vatsani sekoaa ja alkaa pitämään ääntä. - sh
maksa-arvo sinulla on 0`??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222351Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 522247
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381512- 301446
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361402- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136- 261126