Nahan puhdistus- ja hoitoaineet?

XJ81

'93 XJ12 vaalea nahkasisustus kaipaa puhdistusta. Kuskin penkki on vähän likaisempi, mutta muuten on varsin siistiä. Ilmeisesti kyseessä on "maalattu" Connolly-nahka, koska lehtitaskuissa näkyvä nahan takapuoli on vaaleampi.

Sivujuonteena on sisustuksen sikarintuoksu - siis nimenomaan sikarin eikä tupakan - josta voisi luopua. Hajun takia voisin käyttää vahän järeämpääkin puhdistusainetta, joka puhdistaisi myös rasvaa (tervaa). Lopuksi ionisaattori hoitanee lopun hajun.

Puhdistusaineita, joista olen kuullut - olisiko kokemuksia/kommentteja?
* Jaguar Leather Cleaner (ohjekirjasta)
* Autoglym Leather Cleaner
* Connolly Leather Cleaner
* Connolly Concentrated Leather Cleaner
* Leather Master Soft Cleaner
* Leather Master Strong Effect Cleaner
* Lexol-pH Leather Cleaner

Hoitoaineita - olisiko kokemuksia/kommentteja?
* Jaguar Hide Food (ohjekirjasta)
* Autoglym Leather Care Cream
* Connolly Hide Care Conditioner
* Leather Master Soft Life for Leather
* Leather Master Starter Leather protection Cream
* Leather Master Leather Car Kit (puhdistus ja hoito)
* Nahkiss-niminen messuilla myytävä hoitoaine
* Marketista jokin geneerinen mehiläisvahapohjainen hoitoaine

Ainakaan Espoon Jaguarilla ei Jaguarin omia tuotteita ollut - suosittelivat Autoglymiä.

Connollyn tuotteet olisivat varmasti laadukkaita, mutta saatavuuden kanssa taitaa olla vähän niin ja näin.

Tuota Nahkissia ovat esim. saabistit kehuneet, mutta olisiko täällä kokemuksia aineesta?

Ohjekirjahan neuvoo:
* Puhdistamaan miedolla saippualla.
* Käyttämään erityisen likaisiin kohtiin Jaguar Leather Cleaneria
(Onko joku nähnyt/käyttänyt? Kenen oikeasti valmistama?)
* Käyttämään hoitoon Jaguar Hide Foodia
(Onko joku nähnyt/käyttänyt? Kenen oikeasti valmistama?)

Jag-loversin XJ40-book neuvoo samaan tapaan, eli pesu satulasaippualla ja hoito Hide Foodilla:
"1. wash with Saddle Soap and a damp cloth or a brush if heavily soiled
2. wipe off all soapy residue with a damp towel;
3. wait about 45 minutes then buff with a towel.
4. remove any grease spots with a naphtha-based cleaner followed immediately by washing.
5. allow to dry properly before proceeding.
...
Next, consider care of the leather. An Oil Dressing such as LEXOL can be used but not many of the leathers used since the 1960's are porous.
HIDE FOOD is a more effective treatment on today's leather."

Keinonahkaakin tietysti sisustuksesta löytyy - ilmeisesti penkkien sivut, keskikonsolin alaosa ja ovien alaosat eivät ole aitoa nahkaa. Näihin ajattelin laittaa jotain vinyylin/muovinpuhdistusainetta.

24

48401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Test Driver

      Olihan pitka meili!

      Itse olen kayttanyt AutoGlymia; "Selected by Jaguar Cars Ltd., Aston Martin Lagonda Ltd". Minulle riittava suositus...

      Toinen pidetty tuote on ollut Leatherique. Hieman hankala saada, pitaa tilata Englannista. Kovasti on kuitenkin saanut kehua. Mm. Nimim. RR92 hankki sita itselleen.

      Totta on myoskin se, etta miedolla saippuavedella voi nahat puhdistaa, joskaan silla en ole koskaan piintynytta likaa irroitellut.
      Toimiva konsti kumminkin.

      Neuvoja ja aineitahan voisi toki kysya myos verhoomosta (esim. Triangle Motors, joka tekee entisointeja).

      • JagXK

        Leatherique on erinomainen valinta.

        Tilaaminen onnistuu kivuttomasti Norjasta, www.leathermotive.com. Maksu luottokortilla, tullissa joutuu maksamaan alv:n koska tuote tulee EU:n ulkopuolelta. Kannattaa varmistaa että eivät katso teolliseksi nahankäsittelyaineeksi, jolla oli muistaakseni muhkea tulli%.

        Käyttö on helppoa, tarvitaan vain liinoja ja muutama suihkepullo, joilla on helppo levittää ainetta. Ensin Rejuvinator Oil, joka imeytyy nahkaan ja puskee lian pintaan. Annetaan suorittaa tehtäväänsä, mielellään esimerkiksi auringossa. Tämän jälkeen Prestine Cleanilla puhdistetaan nahka.

        AutoGlymillä on toimivia tuotteita esimerkiksi yleispuhdistukseen (Car Interior Shampoo) ja ikkunoiden pesuun (Fast Glass) mutta nahan hoitamiseen Leatherique on kyllä ehdottomasti parempi vaihtoehto.


      • XJ81
        JagXK kirjoitti:

        Leatherique on erinomainen valinta.

        Tilaaminen onnistuu kivuttomasti Norjasta, www.leathermotive.com. Maksu luottokortilla, tullissa joutuu maksamaan alv:n koska tuote tulee EU:n ulkopuolelta. Kannattaa varmistaa että eivät katso teolliseksi nahankäsittelyaineeksi, jolla oli muistaakseni muhkea tulli%.

        Käyttö on helppoa, tarvitaan vain liinoja ja muutama suihkepullo, joilla on helppo levittää ainetta. Ensin Rejuvinator Oil, joka imeytyy nahkaan ja puskee lian pintaan. Annetaan suorittaa tehtäväänsä, mielellään esimerkiksi auringossa. Tämän jälkeen Prestine Cleanilla puhdistetaan nahka.

        AutoGlymillä on toimivia tuotteita esimerkiksi yleispuhdistukseen (Car Interior Shampoo) ja ikkunoiden pesuun (Fast Glass) mutta nahan hoitamiseen Leatherique on kyllä ehdottomasti parempi vaihtoehto.

        Ensin kiitokset hyvistä vinkeistä - tosin tältä palstalta ei vähempää osaa enää odottaakaan ;)

        Tuo Leatheriquen Rejuvinator Oil alkaa kuulostaa hyvältä. Tosin käyttöjärjestys tuntuu takaperoiselta: ensin Oil ja sitten Cleaner. No eiköhän se toimi oikein... Mitenköhän tuo puhdistaa sikarinhajua penkeistä?

        Rejuvinator Oilia menee FAQ:n mukaan 0,5l koko sisustukseen, joten pienempää määrää ei sitten kannattane tilata (?) Hintojen ja toimituskulujen perusteella tullia alvia lienee vaikea välttää - jo alv menee helposti yli 10 euron. Mitäs luokkaa tulliprosentti on?

        Olen kuullut seuraavanlaisia moitteita muista aineista:
        * Autoglym: Periaatteessa hyvää ja OK säännöllisempään käyttöön, mutta välillä (ainakin kerran vuodessa) pitäisi käyttää hoitavampia aineita.
        * Mehiläisvahapohjaiset aineet: Leatheriquen sivuilla moitiskellaan (varmaan täysin puolueettomasti...) että vaha on tarpeetonta ja kuluu pois.
        * Öljypohjaiset aineet, esim. Lexol:
        Leatheriquen sivuilla moitiskellaan taas että öljy tuhoaa nahkaa. Muualta olen lukaissut että öljy on nykyisille nahkalaaduille tarpeetonta.

        Leatheriquen FAQ-sivulla vastaus seuraavaan kysymykseen kuulostaa aika rajulta:
        "Why isn't Rejuvinator Oil penetrating my leather rapidly?"
        Vastaus: Pyyhitään ammoniakilla ja isopropyylialkoholilla!


      • Saabisti

        Olen käyttänyt Autoglymin nahanhoitoainetta 2000-mallisessa avosaabissa ja edes kolmen peräkkäisen hoitokerran jälkeen en ole tyytyväinen lopputulokseen. Aine ei imeydy kunnolla penkkeihin vaan jättää penkit pinnaltaan himmeiksi ja kovahkoiksi.En halua penkkejä kiiltaviksi, mutta haluan, että aine pehmittää nahkaa ja "voitelee" sitä. Autoglym ei sitä tee.

        Aikaisemmassa autossa hoidin nahkapenkkejä Mequiarsin nahanhoitoaineella ja tulos oli aivan eri luokkaa. Mequiarsin saatavuus Suomessa on huono, joten joku korvaava aine pitäisi löytää. Autoglym oli pettymys.

        Kollegat on Nahkissia kehuneet ja sitä voisi kokeilla jos vain löytäisi sitä ensin.


      • JagXK
        XJ81 kirjoitti:

        Ensin kiitokset hyvistä vinkeistä - tosin tältä palstalta ei vähempää osaa enää odottaakaan ;)

        Tuo Leatheriquen Rejuvinator Oil alkaa kuulostaa hyvältä. Tosin käyttöjärjestys tuntuu takaperoiselta: ensin Oil ja sitten Cleaner. No eiköhän se toimi oikein... Mitenköhän tuo puhdistaa sikarinhajua penkeistä?

        Rejuvinator Oilia menee FAQ:n mukaan 0,5l koko sisustukseen, joten pienempää määrää ei sitten kannattane tilata (?) Hintojen ja toimituskulujen perusteella tullia alvia lienee vaikea välttää - jo alv menee helposti yli 10 euron. Mitäs luokkaa tulliprosentti on?

        Olen kuullut seuraavanlaisia moitteita muista aineista:
        * Autoglym: Periaatteessa hyvää ja OK säännöllisempään käyttöön, mutta välillä (ainakin kerran vuodessa) pitäisi käyttää hoitavampia aineita.
        * Mehiläisvahapohjaiset aineet: Leatheriquen sivuilla moitiskellaan (varmaan täysin puolueettomasti...) että vaha on tarpeetonta ja kuluu pois.
        * Öljypohjaiset aineet, esim. Lexol:
        Leatheriquen sivuilla moitiskellaan taas että öljy tuhoaa nahkaa. Muualta olen lukaissut että öljy on nykyisille nahkalaaduille tarpeetonta.

        Leatheriquen FAQ-sivulla vastaus seuraavaan kysymykseen kuulostaa aika rajulta:
        "Why isn't Rejuvinator Oil penetrating my leather rapidly?"
        Vastaus: Pyyhitään ammoniakilla ja isopropyylialkoholilla!

        Rejuvinator Oilin tarkoitus lienee öljytä nahkaa ja samalla puskea lika pintaa, Cleaner on enemmän puhdistusta eli suihkepullolla ruiskutetaan ja pyyhitään pois.

        XK8:in nahkoihin meni litran pullosta n. 1/5 eli varsin riittoisaa käytännössä, kenties olisi voinut käyttää enemmänkin. Tilasin litran pullot postituskulujen takia. Tulli ei ollut juuri mitään.

        Leatheriquen käytöstä jäi miellyttävä nahan tuoksu autoon. Tosin olen käyttänyt samalla Autoglymin Interior Shampoota muiden osien puhdistukseen, josta jää myös oma tuoksunsa.

        Itse olen ollut Leatheriqueen tyytyväinen; siitä puhutaan pelkästään hyvää, ammattilaiset suosittelevat (jos on saatavilla), luonnollisista aineista tehty ja itse tölkit ovat ammattimaisen tyylikkäät muovipullot yksinkertaisilla tarraetiketeillä -- ei mitään myymäläkelpoista designia. Miinusta siitä että puhdistus on hiukan sottaista ja aikaavievää puuhaa.

        Autoglymin Leather Carea olen kokeillut, periaatteessa toimi ok mutta Leatheriquelle tuli sekä parempi että tasaisempi jälki.

        Tilasin aineet vasta viime kesänä l. vasta syksyn puhdistus takana, tarkoitus on tehdä puhdistus aina keväällä ja syksyllä ja kevätpuhdistus odottaa vielä tekemistä näiltä osin..


      • WaxmanII
        Saabisti kirjoitti:

        Olen käyttänyt Autoglymin nahanhoitoainetta 2000-mallisessa avosaabissa ja edes kolmen peräkkäisen hoitokerran jälkeen en ole tyytyväinen lopputulokseen. Aine ei imeydy kunnolla penkkeihin vaan jättää penkit pinnaltaan himmeiksi ja kovahkoiksi.En halua penkkejä kiiltaviksi, mutta haluan, että aine pehmittää nahkaa ja "voitelee" sitä. Autoglym ei sitä tee.

        Aikaisemmassa autossa hoidin nahkapenkkejä Mequiarsin nahanhoitoaineella ja tulos oli aivan eri luokkaa. Mequiarsin saatavuus Suomessa on huono, joten joku korvaava aine pitäisi löytää. Autoglym oli pettymys.

        Kollegat on Nahkissia kehuneet ja sitä voisi kokeilla jos vain löytäisi sitä ensin.

        Vahatyyppisiä nahanhoitoaineita ei tulisi käyttää muissa kuin vahatussa (Pull Up) nahassa. Maalattuun nahkaan, jota auton penkit ja 80% nahkakalusteista on, ei vaha imeydy. Se tarttuu vain vaatteisiin.


    • Test Driver

      Niin:
      Muuhun sisustukseen puree hyvin ja antaa raikkaan tuoksun (sikarinhaju poistui) Autoglymin sisustuskliineri.
      Tyolas aine, mutta toudella hyva!
      Alkoi meinaan kattoverhous likipa kiiltaa ja oviverhoilusta oikein valui likavesi pois.

      Auto '89 Sove.

      • RR92

        Itse en oikein autoglymin litkusta pitänyt.Tilasin
        Englannista gliptone cleaneria ja hoitoainetta.mun
        mielestä ok kamaa ja nahantuoksu tuli takas.Sama
        homma pitää varmaan Rangen penkeille tehdä.Onneksi
        jakkarat nyt on tummanharmaat eikä vaaleat niinku
        edellisessä Xj40:ssä.
        T:Jukka


      • kosla
        RR92 kirjoitti:

        Itse en oikein autoglymin litkusta pitänyt.Tilasin
        Englannista gliptone cleaneria ja hoitoainetta.mun
        mielestä ok kamaa ja nahantuoksu tuli takas.Sama
        homma pitää varmaan Rangen penkeille tehdä.Onneksi
        jakkarat nyt on tummanharmaat eikä vaaleat niinku
        edellisessä Xj40:ssä.
        T:Jukka

        ostin jokin aika sitten jotain eagle-merkkistä nahan puhdistus ja hoitoainetta (2 erillistä putelia). Uskaltaako käyttää (ei ollut mitään ihan ilmaista litkua - noin 12e per puteli) jaggen nahkoihin?


      • HEF
        kosla kirjoitti:

        ostin jokin aika sitten jotain eagle-merkkistä nahan puhdistus ja hoitoainetta (2 erillistä putelia). Uskaltaako käyttää (ei ollut mitään ihan ilmaista litkua - noin 12e per puteli) jaggen nahkoihin?

        Seuraavaa konstia on myöskin käytetty, ja kuulema toimii.
        Kaada avonaiseen astiaan n. puoli litraa etikkaa ja anna sen olla auton sisällä yön yli.
        Pitäisi tupakan ja sikarin hajun lähteä.
        En ole itse kokeillut, joten kertokaa jos toimii.
        Vanhoissa itä-autoissa mm.IFA ja Warre oli myöskin vahva ominaishaju. Tästä pääsi tiettävästi eroon pistämällä autoon suojeluskunnan manttelin viikoksi.


      • XJ81
        RR92 kirjoitti:

        Itse en oikein autoglymin litkusta pitänyt.Tilasin
        Englannista gliptone cleaneria ja hoitoainetta.mun
        mielestä ok kamaa ja nahantuoksu tuli takas.Sama
        homma pitää varmaan Rangen penkeille tehdä.Onneksi
        jakkarat nyt on tummanharmaat eikä vaaleat niinku
        edellisessä Xj40:ssä.
        T:Jukka

        Test Driver muisteli tuossa yllä että olit käyttänyt myös Leatheriqueta. Kumpi oli parempaa?

        Ilmeisesti kyse on siis näistä Gliptonen tuotteista:
        GT1108 Liquid Leather Conditioner, 8 oz
        GT1208 Liquid Leather Cleaner, 8 oz


      • RR92
        XJ81 kirjoitti:

        Test Driver muisteli tuossa yllä että olit käyttänyt myös Leatheriqueta. Kumpi oli parempaa?

        Ilmeisesti kyse on siis näistä Gliptonen tuotteista:
        GT1108 Liquid Leather Conditioner, 8 oz
        GT1208 Liquid Leather Cleaner, 8 oz

        Juu,mulla ei ole muuta kokemusta kuin gliptone ja
        autoglym.Gliptone vie kyllä voiton.
        T:Jukka
        RR-92
        PS:RR on Range Rover?


      • XJ81

        Kyseessä lienee Autoglym Interior Shampoo?

        Mitenkäs se keinonahan osuus sisutuksessa muuten on: ilmeisesti penkkien sivut, keskikonsolin alaosa ja ovien alaosat eivät ole aitoa nahkaa (vaan siis vinyyliä?) - menikö oikein? Tuo osuus puhdistuu varmaan Interior Shampoolla (?)

        Onko joku käyttänyt esim. Autoglymin Vinyl & Rubber Carea?


      • XJ81
        RR92 kirjoitti:

        Juu,mulla ei ole muuta kokemusta kuin gliptone ja
        autoglym.Gliptone vie kyllä voiton.
        T:Jukka
        RR-92
        PS:RR on Range Rover?

        Rolls-Royce?


    • miten?

      Hyviä vihjeitä tässä jo tulikin nahkan hoitoon ja puhdistukseen, mutta onko joku värjäyttänyt nahkarattia?
      Autossani on vaalea nahkasisustus, ja ratti on yhdistelmä samaa vaaleata nahkaa ja puuta. Nahka on parista kohtaa hiplattu jo värittömäksi, ja muuten kun sisustus on lähes uudenveroinen, olen miettinyt konstia korjata tämä kauneusvirhe.

      Onko jollakulla kokemuksia, miten homma onnistuu? Ja missä tällaista tehdään? Kerran huollossa kysäisin asiaa, ja ne sanoivat, että lopputulos on hyvä vain siinä tapauksessa, että vaihtaa koko ratin nahkaverhoilun tai vaihtaa koko ratin uuteen! Hintaa en viitsinyt edes tiedustella... niin paljon tuo kuluma ei sentään haittaa.

    • autoileva akka

      Vanha hyvä mäntysuopa on muuten nahan puhdistuksessa aine numero 1. Kotimainen luonnontuote jota saa joka kaupasta, maksaa vähän, tuoksuu hyvälle, desinfioi ja on nahalle todella turvallinen ja hellä puhdistusaine. Eikä luonnossakaan ole ongelmajäte. Poistaa muuten sikarin (ja tupakankin) hajun sekä laimentamattomana (kuten nahalle ihan hyvin voi käyttää) poistaa minkä hyvänsä tahran.
      Ihan näin naisellisena käytännön vinkkinä. Kyllä Jaguar ansaitsee arvoisensa.

      • XJ81

        ...ei itse asiassa ole hassumpi ajatus. Sehän on käytännössä nestemäistä saippuaa. Ja tuoksu on OK (kohtuullisessa määrin käytettynä).


    • H.E.E.

      En tiedä saatko tästä vanhasta keskustelusta vielä itsellesi vastausta, mutta yrittänyttä ei laitetan.

      Mihin puhdistus- / hoitoaineeseen päädyit?
      Mitkä olivat kokemukset?

      Itse ostin kesällä Autoglymin tuotteet ja kyllä ne tuntuivat toimivan. Tosin odotin puhdistamisen olevan jotenkin helppotöisempää (?)...meni vähän hinkkaamiseksi.
      Hoitoaineen toimivuudesta en osaa sanoa kyllä mitään... voi olla että se tekee nahan pinnan ehkä vähän kovahkoksi / kiiltäväksi (?), mutta siitä tuli ainakin sellainen fiilis että se suojaa nahkaa kulumiselta.

    • Nahkatohtori

      Hei minä olen Leathermaster Nahkatohtori , autan jos voin !
      T. Verhoilijamestari Nahkatohtori Kalle Suomala
      0400 406815 Nurmijärvi

      • oh2hxt

        millä saan tupakan hajun nahkasta poin täytyykö kantaa kaikki ulos vai löytyykö jokin aine vastauksesta kiitollinen


    • WaxmanII

      Vahatyyppisiä nahanhoitoaineita ei tulisi käyttää muissa kuin vahatussa (Pull Up) nahassa. Maalattuun nahkaan, jota auton penkit ja 80% nahkakalusteista on, ei vaha imeydy. Se tarttuu vain vaatteisiin.

      Connolly on tuotemerkki, toki laadukas sellainen. Eli Conolly nahka ei ole sen kummempaa.

      Parhaiten auton penkit hoitaa niille tarkoitetuilla tuotteilla joita voi vielä täydentää Colour Make Up värerillä jos nahasta puuttuu väriä.

      Hajun poistoon nahalle on olemassa aivan oma tuotteensa mutta sitä ei suomesta ole saatavana. Otsonointi on varmastikin paras vaihtoehto. Lisää otsonoinnista: http://www.finnsuper.fi/otsonaattorit/index.htm

      lisätietoa nahanhoidosta: http://www.liberon.fi/lovingfjm.htm

    • pekkak

      Hide Food on nykyään nimeltään Hide Care.
      Kun sitä levittää runsaasti vanhan ja koppuraisen nahan pinnalle siitä imeytyy nopeasti osa nahkaa. Jäljelle jää vaaleita laikkuja. Noin kolmen tunnin kuluttua levityksestä kannattaa pyyhkiä ja tasoitella ne vaaleat kohdat. Noin vuorokauden kuluttua pinnassa on ohut kerrot vaseliiniakin paksumpaa ainetta, luultavasti rasvaa. Noin viikon-kahden kuluttua, jota mm. Woolies suosittelee pinta pyyhitään ja kiillotetaan. Tätä keveämpi ja nopeampi käsittely kannattaa tehdä rutiininomaisesti muutaman kerran vuodessa. Tulos on hyvä kaikinpuolin.
      Nahkatohtorin kermamainen aine on myös hyvää, mutta jos kysymyksessä on uudehko nahka. Vanhaan ja kuivuneeseen nahkaan se ei tunkeudu. Ohjeessa kielletään levittämästä sitä nahkan takapuolelle ja kokemukseni perusteella se vain tekee nahkasta yhä koppuraisemman.
      Toinen juttu on sitten nahkan maalaus.

    • Anonyymi

      www.nahkatohtori.com

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe