Hei
Mitä vaihetoehtoja olisi Yamarin 44 Side Console -veneelle?
http://www.yamarin.com/Etusivu/Mallisto/Mallisto/Console/44SideConsole/tabid/1075/Default.aspx
Lähtökohta veneen koolle on alle 5 metriä, noin 4,5 metrin tietämillä, ja koneteho noin 40 hv. Sisävesillä ajellaan. Näyttäisi monella veneella paino nousevan uusilla malleilla varsin suureksi. Esimerkiksi 46 Side Console painaa noin 450 kg, kun vanha 470 BigFish painaa 305 kg. Vanhoja mallejankin saa ehdottaa.
Veneellä kalastelu on vähäisempää, mutta saarissa retkeily ja auringossa kelluskelu on sitäkin suositumpaa. Olisi plussaa, jos veneeseen saisi pienillä toppauksilla mukavan rennon paikan istuskella auringossa.
Yamarin 44 Side Consolelle vaihtoehtoja?
14
5970
Vastaukset
- PuSe
Kippari- tai Vene -lehden erikoisnumero jossa on lähes kaikki Suomen markkinoiden myytävänä olevat uudet veneet. Siellä veneet on pituusjärjestyksessä ja niitä on helppo tsekkailla. Löytyy teknisiä ominaisuuksia, hintaa ym. ym.
Kyllä tuota kokoluokkaa löytyy useita. - geir
Suviltahan tuli tälle vuodelle uusia malleja, esim 4650 ja 5050. Saisi samaan hintaan vähän isomman veneen, jos sisäpuolen rypyläpinta ei haittaa. Meillä on 5050 duo ja se on toiminut ihan hyvin, tyytyväisiä ollaan. En ole ajanut 44sc:llä, mutta kaupassa katsonut ja siinä on ainakin sisätilat paljon pienemmät. Patjat on myös ihan ok Suveissa, ei toki niin laadukkaat kuin Yamarineissa, mutta ei mitään halpiskamaa silti. Meidän 5050 on älyttömän vakaa laiturissa sekä vesillä, kulkee yksinkin ajaessa ihan suorana, eikä paljoa kallistele edes käännöksissä. Aallokossa hakkaa jonkin verran.
- Kelluja...
Sisätiloissa olen Suvin malleja katsellut. Sisäpuolen viimeistelystä jäi hieman huono kuva. Mielellään haluaisin hienomman sisustan. Pienissä malleissä räpyläpinta menettelee, mutta isommissa saisi olla tasaista. Tosin muuten esim. 4650 vaikuttaa kohtuu ok:lle. Tilavan tuntuinen.
Seastar 480 olisi mielenkiintoinen nähdä ja testata http://www.seastar.fi/mallisto.php?m=2 . Edullinen hieman käytettynä.
- JormaJii
Itse arvoin kevään venevalintaa ja vaihtoehtoina olivat Yamarinin 44 ja 46 SC uutena tai vähän käytettynä, Silverin Beaver ja Fox sekä MV-Marin 4600. Myös noita Suvin isoimpia malleja tuli katseltua. Busterit ovat omasta mielestäni niin rumia, että niitä en harkinnut. Toki nämä ovat makuasioita. Loppu viimeksi päädyin sitten hieman yllättäen Terhi 475 CC:hen 50 hv koneella lähinnä kauppiaan antaman hyvän tarjouksen vuoksi. Terhi on hieman karu Yamariineihin verrattuna, mutta toisaalta ei niin karu kuin Suvi. Patjasarjoilla jne. saa toki väriä ja mukavuutta lisää kaikkiin veneisiin.
Joku todennäköisesti heittää kohta Terhiin liittyen uretaanijuttua, itse en sitä osaa pelätä. Terhiä on myyty niin paljon, että ongelmiakin on varmasti joillekin tullut. Aika usein ne ovat vain "kaverin kavereille" sattuneita. Terhille annetaan muistaakseni neljän tai viiden vuoden takuu ja mitään ihmeellistä extremeveneilyä en harrasta. Ainakin täkäläisillä rannoilla Terhillä rantautuminen huolestuttaa vähemmän kuin lujitemuoviveneellä, sellainenkin omasta rannasta löytyy ja gelcoatiin tulleita naarmuja hiottu ja sudittu joka kevät. Alumiinivenehän takaisi tietysti lähes täydellisen mielenrauhan, hintaero kuitenkin syletti niin paljon että Silverit jäi hankkimatta.- Kelluja...
Täytyy vastata, koska olen miettinyt samoja venemalleja. Yamarin 46 SC on painavahko (mutta onko käytännössä merkitystä) ja samaa kastia olisi AMT 160 R http://www.amt-veneet.fi/files/AMT160R.pdf
Buster M:ää mietin, mutta Silverin Beaver olisi nätimpi, mutta ei senkään linjat silmään kaikkien kauneimmat ole. Pidetään Silver mielessä, jos käytettynä tulisi edullinen yksilö vastaan. Ei ole tullut testejä vastan Beaveristä. Fox on ollut Kipparin testissä http://www.amt-veneet.fi/files/kippari0307_amt_testi.pdf
Terhi olisi kompromissiratkaisi, mutta hieman nuo uretaanijutut mietityttää, vaikka ei ongelmat kovin yleisiä taida olla. Tiedän kyllä tapauksen, jossa terhin muovi irtosi muistaakseni jostain kuskin jalkjen paikkeilta ja taisi vettä valskata liittimistä väliin. Vene oli yli kymmenen vuotta vanha. Hankala arvioida onko tuo kuinka suuri riski. Mielessä riskit kasvaa helposti todellista suuremmiksi. Terhillä ajelee melko edullisesti http://venenetti.fi/jutut/terhi-475-twin-c (21 s. 0,36 l/mpk, 50 hv Honda). Yamarinin kuvastossa 44 SC:lle 40 hv:n Yamahalla on ilmoitetty kulutukseksi 25 s. 0,38 l/mpk.
Pidetään eri malleja mielessä, jos käytettynä löytyy hyvä paketti. - Juntski
Kelluja... kirjoitti:
Täytyy vastata, koska olen miettinyt samoja venemalleja. Yamarin 46 SC on painavahko (mutta onko käytännössä merkitystä) ja samaa kastia olisi AMT 160 R http://www.amt-veneet.fi/files/AMT160R.pdf
Buster M:ää mietin, mutta Silverin Beaver olisi nätimpi, mutta ei senkään linjat silmään kaikkien kauneimmat ole. Pidetään Silver mielessä, jos käytettynä tulisi edullinen yksilö vastaan. Ei ole tullut testejä vastan Beaveristä. Fox on ollut Kipparin testissä http://www.amt-veneet.fi/files/kippari0307_amt_testi.pdf
Terhi olisi kompromissiratkaisi, mutta hieman nuo uretaanijutut mietityttää, vaikka ei ongelmat kovin yleisiä taida olla. Tiedän kyllä tapauksen, jossa terhin muovi irtosi muistaakseni jostain kuskin jalkjen paikkeilta ja taisi vettä valskata liittimistä väliin. Vene oli yli kymmenen vuotta vanha. Hankala arvioida onko tuo kuinka suuri riski. Mielessä riskit kasvaa helposti todellista suuremmiksi. Terhillä ajelee melko edullisesti http://venenetti.fi/jutut/terhi-475-twin-c (21 s. 0,36 l/mpk, 50 hv Honda). Yamarinin kuvastossa 44 SC:lle 40 hv:n Yamahalla on ilmoitetty kulutukseksi 25 s. 0,38 l/mpk.
Pidetään eri malleja mielessä, jos käytettynä löytyy hyvä paketti.Jos sulla on fyrkkaa päällä, niin osta Boston Whaler. Valinnanvaraa löytyy 11 jalkasesta aina kolmeseiskaan asti ja patjoja löytyy enemmän kuin lestaadiolaisperheeltä.
- Puuha-Pave
Päädyit siis Terhiin, mutta mitä mieltä olit noista muista? Itsellänikin vaihtoehdot aikalailla samat, Yamarinin 46 SC, 47 TC, MV-Marin 4600 ja AMT 160R.
- JormaJii
Puuha-Pave kirjoitti:
Päädyit siis Terhiin, mutta mitä mieltä olit noista muista? Itsellänikin vaihtoehdot aikalailla samat, Yamarinin 46 SC, 47 TC, MV-Marin 4600 ja AMT 160R.
Puuha-Pave: AMT:hen en ole perehtynyt, kyllähän nuo kaikki mainitsemasi veneet lienevät aika varmoja valintoja. Kuten mainitsin, Yamariinit näyttävät minun silmiini jossain määrin viimeistellymmiltä kuin valitsemani Terhi, samoin MV-Marin. Kalastelen jonkun verran veneestä (vetoa ja heittouistelua) joten liika hienous olisi saattanut alkaa harmittaa. Omalta kannalta katsottuna tuota Terhi CC:n valintaa satunnaiseen kalasteluun puolusti myös kannen avoimuus, siinä mahtuu kaksi ukkoa kävelemään paremmin. Toisaalta taas cruisailuun tuo MV-Marinin ja Yamarin 46 SC:n "layout" näyttäisi paremmin mietityltä, ainakin jos väkeä on kyydissä enemmän kuin kaksi. Mitään noista mainitsemistasi en ole koeajanut, ajettavuudeltaan lienevät turvallista peruskauraa kaikki. Ainakaan mistään suunnasta en ole mitään erityisen huonoa kuullut. Alkukesästä tuntui että Konesunilla on noita ylivuotisia MV-Mariineja jonkun verran varastossa ja sieltä "sain mielestäni varsin hyvän tarjouksen, oli teak-laminaattia, patjasarjaa ym. Huhupuheiden mukaan 40hv:n kone olisi MV-Mariiniin hieman alimitoitettu, mene ja tiedä. Rahallahan siitäkin selviää. Yamarinien osalta hinnoissa tuntui olevan vähemmän tinkivaraa, liekö veneet sitten niin hyvin myyviä ja niitä on jäänyt vähemmän varastoihin.
- Kelluja...
JormaJii kirjoitti:
Puuha-Pave: AMT:hen en ole perehtynyt, kyllähän nuo kaikki mainitsemasi veneet lienevät aika varmoja valintoja. Kuten mainitsin, Yamariinit näyttävät minun silmiini jossain määrin viimeistellymmiltä kuin valitsemani Terhi, samoin MV-Marin. Kalastelen jonkun verran veneestä (vetoa ja heittouistelua) joten liika hienous olisi saattanut alkaa harmittaa. Omalta kannalta katsottuna tuota Terhi CC:n valintaa satunnaiseen kalasteluun puolusti myös kannen avoimuus, siinä mahtuu kaksi ukkoa kävelemään paremmin. Toisaalta taas cruisailuun tuo MV-Marinin ja Yamarin 46 SC:n "layout" näyttäisi paremmin mietityltä, ainakin jos väkeä on kyydissä enemmän kuin kaksi. Mitään noista mainitsemistasi en ole koeajanut, ajettavuudeltaan lienevät turvallista peruskauraa kaikki. Ainakaan mistään suunnasta en ole mitään erityisen huonoa kuullut. Alkukesästä tuntui että Konesunilla on noita ylivuotisia MV-Mariineja jonkun verran varastossa ja sieltä "sain mielestäni varsin hyvän tarjouksen, oli teak-laminaattia, patjasarjaa ym. Huhupuheiden mukaan 40hv:n kone olisi MV-Mariiniin hieman alimitoitettu, mene ja tiedä. Rahallahan siitäkin selviää. Yamarinien osalta hinnoissa tuntui olevan vähemmän tinkivaraa, liekö veneet sitten niin hyvin myyviä ja niitä on jäänyt vähemmän varastoihin.
Terve taas!
Samoja ajatuksia ollut itsellänikin. MV-Marinin liukuun lähtöä foorumilla joku taisi moittia, mutta sekin saattaa olla suhteellista. Itse katselin Terhin 475 Twin C mallia, jossa on istumapaikkoja reilusti. Tosiaan niin kuin sanoit, Yamarinit näyttää viimeistellymmille ja virtaviivaisemmille kuin Terhit. AMT näytti myös todella nätille.
Kiinostaisi nähdä luonnossa läheltä Silver Beaver ja Fox. Uutta Beaveriä ei liene vielä testattu missään venelehdessä? Fox on testissä mm. Kipparissa http://www.fbmarine.fi/sv/uploads/pdf/Faster/Faster460,Micore500,BusterLmfl_Kippari_309.pdf ja http://www.amt-veneet.fi/files/kippari0307_amt_testi.pdf Tasapaino-ongelmista moititaan ja kallistelu on voimakasta. Fox:ista on myös vuoteen 2002 asti valmistettu vanhempi versio Fox 470. - JormaJii
Kelluja... kirjoitti:
Terve taas!
Samoja ajatuksia ollut itsellänikin. MV-Marinin liukuun lähtöä foorumilla joku taisi moittia, mutta sekin saattaa olla suhteellista. Itse katselin Terhin 475 Twin C mallia, jossa on istumapaikkoja reilusti. Tosiaan niin kuin sanoit, Yamarinit näyttää viimeistellymmille ja virtaviivaisemmille kuin Terhit. AMT näytti myös todella nätille.
Kiinostaisi nähdä luonnossa läheltä Silver Beaver ja Fox. Uutta Beaveriä ei liene vielä testattu missään venelehdessä? Fox on testissä mm. Kipparissa http://www.fbmarine.fi/sv/uploads/pdf/Faster/Faster460,Micore500,BusterLmfl_Kippari_309.pdf ja http://www.amt-veneet.fi/files/kippari0307_amt_testi.pdf Tasapaino-ongelmista moititaan ja kallistelu on voimakasta. Fox:ista on myös vuoteen 2002 asti valmistettu vanhempi versio Fox 470.Kelluja: nuo Terhin 475:set on tehty samalle rungolle ja istumapaikkoja niissä kaikissa on viisi. Isommalle porukalle valitsisin FC:n tai TC:n, niissä istumapaikkojen sijoittelu on ehkä suojaisampi kuin tuossa omistamassani CC:ssä. Itse ajelen kuitenkin pääasiassa yksin tai kaksi, joskus on pari pikkukoiraakin mukana ja niiden on parempi hökeltää tuossa CC:n avoimessa ja syvässä etutilassa, eivätpä tipu järveen niin helposti.
Eilen kävin heittämässä pitkän lenkin Saimaalla ja täytyy kyllä sanoa että olen tuohon veneeseeni tyytyväinen. Aallokossa vakaa ajettava ja hiljainen, ainoa mistä kuuluu meteliä on nuo säilytyslaatikkojen kannet, jotka hieman helkkää kun paukuttaa aaltoihin kunnolla. Neljän tunnin ajolla kulutus oli matkaopeudella (GPS:llä mitattuna n. 40...44 km/h ja kierrokset tällöin 4500...5000 rpm) n. 7...7.5 litraa tunnissa yhden henkilön kuormalla varapolttoaineet ja tarpeelliset pikkukamat. Ei paha. Moottorihan oli Hondan 50hv:n ruisku.
Kellujalle vielä vinkiksi, kesää on jäljellä joten osta vaan vene, millään noista vaihtoehdoista tuskin menet kovin paljon metsään. Pääasia on että pääsee vesille nauttimaan näistä keleistä. - Pari venettä
JormaJii kirjoitti:
Puuha-Pave: AMT:hen en ole perehtynyt, kyllähän nuo kaikki mainitsemasi veneet lienevät aika varmoja valintoja. Kuten mainitsin, Yamariinit näyttävät minun silmiini jossain määrin viimeistellymmiltä kuin valitsemani Terhi, samoin MV-Marin. Kalastelen jonkun verran veneestä (vetoa ja heittouistelua) joten liika hienous olisi saattanut alkaa harmittaa. Omalta kannalta katsottuna tuota Terhi CC:n valintaa satunnaiseen kalasteluun puolusti myös kannen avoimuus, siinä mahtuu kaksi ukkoa kävelemään paremmin. Toisaalta taas cruisailuun tuo MV-Marinin ja Yamarin 46 SC:n "layout" näyttäisi paremmin mietityltä, ainakin jos väkeä on kyydissä enemmän kuin kaksi. Mitään noista mainitsemistasi en ole koeajanut, ajettavuudeltaan lienevät turvallista peruskauraa kaikki. Ainakaan mistään suunnasta en ole mitään erityisen huonoa kuullut. Alkukesästä tuntui että Konesunilla on noita ylivuotisia MV-Mariineja jonkun verran varastossa ja sieltä "sain mielestäni varsin hyvän tarjouksen, oli teak-laminaattia, patjasarjaa ym. Huhupuheiden mukaan 40hv:n kone olisi MV-Mariiniin hieman alimitoitettu, mene ja tiedä. Rahallahan siitäkin selviää. Yamarinien osalta hinnoissa tuntui olevan vähemmän tinkivaraa, liekö veneet sitten niin hyvin myyviä ja niitä on jäänyt vähemmän varastoihin.
Auringossa kelluskeluun Yamarin 46 SC sopii pitkän sivupenkkinsä vuoksi, sillä siihen mahtuu makaamaan.
http://www.yamarin.com/Etusivu/Mallisto/Mallisto/Console/46SideConsole/46SideConsoleominaisuudet/tabid/1368/Default.aspx
AMT 160 R:n penkki näyttää _kuvissa_ lyhyemmällä. AMT:ssa on etupenkeillä vain yksi säilytyslaatikko. AMT:ssä näyttäisi olevan veneen keulassa ja perässä säilytystilat, joita ei Yamarinissa ole. Ohjauspulpettiinkin näyttäisi AMT:ssä olevan tehty säilytystiloja. Lisäksi AMT:ssa on esim. uimaportaiden kohdalla ylimääräinen kädensija, josta saa kiinni.
http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=fi&id=20
Pulpetit:
http://www.amt-veneet.fi/details/amt160r_09_det1.jpg
http://www.yamarin.com/DesktopModules/MediaGallery/getImage.aspx?imgID=1780&p=4
Paperilla vertailun perusteella Yamarin tarvitsisi pientä päivitystä yksityiskohtiin.
Suositushinnat nettisivujen mukaan
Yamarin SC 56 & Yamaha F50 FETL: 14 690 €
AMT 160 R & Honda BF50 LRTW: 15 345 € - 1 lisää
Juntski kirjoitti:
Jos sulla on fyrkkaa päällä, niin osta Boston Whaler. Valinnanvaraa löytyy 11 jalkasesta aina kolmeseiskaan asti ja patjoja löytyy enemmän kuin lestaadiolaisperheeltä.
Ruotsalainen Crescent Primo http://www.crescent-boats.se/en/steeringconsoleboats/primo.htm
Loikoilutilaa riittää edessä ja vene on näppärän kokoinen (4,88 m pitkä). - naapurimaassa
1 lisää kirjoitti:
Ruotsalainen Crescent Primo http://www.crescent-boats.se/en/steeringconsoleboats/primo.htm
Loikoilutilaa riittää edessä ja vene on näppärän kokoinen (4,88 m pitkä).Ruotsalaisella HR:llä on saman tyylisiä veneitä kuten Yamarinilla.
440 SC ja 480 SC mallit näyttävät kuvien perusteella fiksuille.
http://www.hrboat.com/
Mallissa 480 SC on taitettava pöytä! - nojasta...
1 lisää kirjoitti:
Ruotsalainen Crescent Primo http://www.crescent-boats.se/en/steeringconsoleboats/primo.htm
Loikoilutilaa riittää edessä ja vene on näppärän kokoinen (4,88 m pitkä).Norjalainen GH 460 S http://www.ghbat.no/gh_460s.php
Nordkapp Enduro 500 http://nordkapp-boats.no/index.php/Modeller/enduro500/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6416008Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?324094HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962535- 1331835
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311513Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101243- 131243
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115935