Olen tässä käynyt erilaisia palstoja ympäri nettiä läpi tuntikaupalla, mutta mistään ei selviä mistä koiralle saisi astutusuroksen!
Tiedättekö jonkun paikan jossa kasvattajat ilmoittavat astutukseen käytettävistä uroksista?
Vai onko käytäntö, että kirjoitellaan vaan eri kasvattajille/omistajille ja kysellään että suostuuko koirasi treffeille neitikoirani kanssa?
Mistä astutusuros?
9
267
Vastaukset
- 1+1
Käyn ensin katsomassa kenneliiton sivuilta kuuluuko narttusi pevisaan ja onko sillä oltava jotain terveystuloksia. Joiltan roiduilta vaaditaan esim 2xEH näyttelystä että pennut saa rekisteriin . Ei oikeastaan kannata urosta kysyä ennenkuin narttulla on kaikki kunnossa että pennut saa rekisteriin
Yleensä jokaisella rodulla on oma yhdistyksenä ja tämän yhdistyksen sivuilta sitten luulisi löytyvän jalostusuros lista . Sieltä sitten katselemaan ja ottamaan yhteyttä ! - soittelemaan vaan
Eka vastaaja jo mainitsi tärkeimmän eli rotukohtaiset edellytykset jalostukselle.
Jalostusuroksia löytyy aika hyvin rotujärjestöjen sivuilta (eikös sen luulisi olevan ensimmäinen paikka, mistä etsiä eikä tuntikausien notkuminen palstoilla?). Mutta siitä huolimatta käytäntö on, että kasvattajiin tai omistajiin otetaan yhteyttä ja kysytään, antaako omistaja luvan kyseiseen astutukseen. Urosten suostumusta treffeille ei kysellä (varmaan suostumus tulisi joka kerta). Mutta vastuulliset kasvattajat ja urosten omistajat eivät anna koiraansa jokaiselle yritteliäälle pennuttajalle, vaan ottavat selvää, onko narttu kelvollinen heidän urokselleen. Eli yhteydenottoa uroksen omistajaan et voi välttää kuitenkaan. Uroslistalla olo ei ole mikään kuluttajansuojalain kaltainen velvoite, että uros on pakko antaa kenelle tahansa kysyjälle.- sulhoa-vailla
Tottakai koira kuuluu Pevisaan, se mitä ennen astutusta pitää olla kunnossa, ei ole epäselvää.
Olen seurannut rotujärjestön sivua kuukausia, uroksia ei ole montaa ja ne on olleet jotakuinkin 1½vuotta samat. Onko järkevääkään astuttaa kaikkia rodun koiria neljällä samalla uroksella!? mielestäni ei. - soittelemaan vaan
sulhoa-vailla kirjoitti:
Tottakai koira kuuluu Pevisaan, se mitä ennen astutusta pitää olla kunnossa, ei ole epäselvää.
Olen seurannut rotujärjestön sivua kuukausia, uroksia ei ole montaa ja ne on olleet jotakuinkin 1½vuotta samat. Onko järkevääkään astuttaa kaikkia rodun koiria neljällä samalla uroksella!? mielestäni ei.Ei ole järkevää. Mutta jos tilanne on tuo, niin sitten vaan etsimään rodun kenneleitä. Entäs oman koirasi kasvattaja, osaisiko hän vinkata sopivia uroksia? Jos kenneleistäkään ei löydy uroksia tai tietoa niistä, sitten on vaan hyväksyttävä, ettei uroksia nyt ole.
Ilmeisesti kyse on aika pienilukuisesta rodusta (en siis tarkoita koiran kokoa vaan rekisteröintien määrää)? Ainakin oman melko yleisen rotuni rotujärjestön sivuilta löytyy reilusti uroksia listalta. Ja kasvattajilla on monillakin maininta joistakin uroksistaan, jotka ovat käytettävissä jalostukseen. - kipikapi mars
soittelemaan vaan kirjoitti:
Ei ole järkevää. Mutta jos tilanne on tuo, niin sitten vaan etsimään rodun kenneleitä. Entäs oman koirasi kasvattaja, osaisiko hän vinkata sopivia uroksia? Jos kenneleistäkään ei löydy uroksia tai tietoa niistä, sitten on vaan hyväksyttävä, ettei uroksia nyt ole.
Ilmeisesti kyse on aika pienilukuisesta rodusta (en siis tarkoita koiran kokoa vaan rekisteröintien määrää)? Ainakin oman melko yleisen rotuni rotujärjestön sivuilta löytyy reilusti uroksia listalta. Ja kasvattajilla on monillakin maininta joistakin uroksistaan, jotka ovat käytettävissä jalostukseen.rotuyhdistyksillä ei ole uroslistoja joten kasvattajiin yhteyttä.
- chihu**
voisinko laittaa sulle sähköpostia? itseltäni löytyy uros chihuahua :)
-miia-- tyttöchiu
Missäpäin asut?
- Chihuzi
tyttöchiu kirjoitti:
Missäpäin asut?
Täältäkin löytyisi soopeli chihuahua poika. Ikää 1v 8kk ja painoa hieman vajaa 2 kg.:)
- Chihuzi
Chihuzi kirjoitti:
Täältäkin löytyisi soopeli chihuahua poika. Ikää 1v 8kk ja painoa hieman vajaa 2 kg.:)
Turusta löytyisi tämä tapaus.:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101074
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264596Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17585- 65531
- 93521
- 26502
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47427