Piratismi

moraali kunniaan!

En salli lapsilleni piratismia. Ne ei imuroi netistä mitään, eikä ne käytä merkkivaatteiden väärennöksiä. Hävitän kaiken tällaisen aineiston mitä kotiini tulee.
Perheen peräpää tai ei, niin tällainen ei ole oikein, käänsi asian sitten miten tahansa. Jos viihdettä haluaa, siitä on maksettava tekijöiden pyytämä raha. Konsertteihin ei hiivitä sisään maksamatta pääsymaksua, ratikassa ei matkusteta pummilla, to-suojattua musiikkia/elokuvia/pelejä ei ladata netistä melkeinpä mistään syystä. Pyrin iskoistamaan tämän lapsilleni, ja toimimaan itsekin esimerkkinä.
Yhden kanssa jouduin jonkinlaisiin ongelmiin. Räkänokka toi kotiimme jonkun kopioidun musiikki-CD:n minkä työnsin oitis silppuriin ja ajon lapsen kotiin moraalisaarnan kera. Seuraavaksi soitti sen perheen aikuinen edustaja hirveiden haukkujen ynnä uhkailujen kera. Löin luurin korvaan, joten saa nähdä miten tämäkin nyt sitten päättyy.
Entä onko viihde kallista? Samat leffat mitkä maksoi yli 100 markkaa vhs-kaseteilla 15 vuotta sitten saa nyt viidellä eurolla (plus pk) vaikkapa amazon.co.uk:sta. Ilmaiseksi saa jotain (niin oikeasti kun de facto laillisesti), halvalla tarpeeksi koko loppuelämän tarpeisiin.
Oikein on oikein ja väärin on väärin. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, ja tehtäväni kasvattajana on opettaa tämä lapsilleni. Käräytän, joskus lasten nähden, niin myymälävarkaat kun pahat kaahaajatkin, eikä vähän isommat piraatit ole poikkeus.
Oikein on oikein ja väärin on väärin. Näin vain on, ja tehtäväni kasvattajana on opettaa tämä lapsilleni. Hyvää ilmaisviihdettä löytää jonkinverran, ja halvalla saa jo koko loppuelämän tarpeisiin.

8

406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yfyklyflee

      Haistappa vaan vittu saatanan hiekkatoosa. Ja eiköhän ne julkkikset saa ihan tarpeeksi rahaa... vois nekin hyväntekeväisyyteen pistää osan siitä paksusta lompakostaan.

      • moraali kunniaan

        Niillä on pätikkää kyllä, mutta ne on pääsääntöisesti ansainnut omalla työllään joka ikisen lantin. Vaikkei olisikaan niin "mä haluun" ei ole oikein perustelu piratismille.
        Vaan voisit Sinä pistää osan lompakostasi hyväntekeväisyyteen.


    • isä77

      Toi konsertteihin ei hiivitä pummilla eikä metrollakaan ajeta. Siinä teet ihan oikein, mutta piratismi on niin yliestä nuorten kesken, että ei siitä voi oikein rangaista vaikka onkin laitonta.

      • moraali kunniaan

        Muttei se tarkoita ettei tarvitsisi yrittää jotain.
        Takavarikoi ja hävitä omilta lapsilta kaikki laittomat kopiot ja tee samoin kaikille kopioiduille levyille mitä taloosi tuodaan. Tepsii yllättävän hyvin.
        Ennenkaikkea, älä tyrmää ajatusta jos lapsesi haluaa jonkun levyn, leffan tai pelin, vaan osta se sille laillisesti, ja mitä tärkeintä, ole itse hyvänä esimerkkinä. Alussa joudut riitelemään vähän, mutta hetken päästä jos tarkistat kovalevyt niin voit hyvinkin yllättyä.


      • en ymmärä teitä
        moraali kunniaan kirjoitti:

        Muttei se tarkoita ettei tarvitsisi yrittää jotain.
        Takavarikoi ja hävitä omilta lapsilta kaikki laittomat kopiot ja tee samoin kaikille kopioiduille levyille mitä taloosi tuodaan. Tepsii yllättävän hyvin.
        Ennenkaikkea, älä tyrmää ajatusta jos lapsesi haluaa jonkun levyn, leffan tai pelin, vaan osta se sille laillisesti, ja mitä tärkeintä, ole itse hyvänä esimerkkinä. Alussa joudut riitelemään vähän, mutta hetken päästä jos tarkistat kovalevyt niin voit hyvinkin yllättyä.

        Omassa lapsuudessa ennen nettiaikaa lähes kaikki tietokonepelit kopoioitiin amigalle ja commodorelle.. Varmaan ainuttakaan ei ostettu alkuperäisenä. Kukaan kavereistanikaan ei niitä uutena ostanut vaan nilläkin kaikki oli kopoita. Eikä vanhempani puuttuneet siihen kopiointiin millään tavalla. Isäni piti jopa hyvänä asiana sitä, että ei tarvinnut uutena kallitta pelejä ostaa.

        Mistä ihmeestä nykyään moinen. Kyllä se kopointi on tänäkin päivänä niin ylestä, että ei siitä voi tuolla tavalla rankaista. Olette liian ankaria!!!!!


      • moraali kunniaan
        en ymmärä teitä kirjoitti:

        Omassa lapsuudessa ennen nettiaikaa lähes kaikki tietokonepelit kopoioitiin amigalle ja commodorelle.. Varmaan ainuttakaan ei ostettu alkuperäisenä. Kukaan kavereistanikaan ei niitä uutena ostanut vaan nilläkin kaikki oli kopoita. Eikä vanhempani puuttuneet siihen kopiointiin millään tavalla. Isäni piti jopa hyvänä asiana sitä, että ei tarvinnut uutena kallitta pelejä ostaa.

        Mistä ihmeestä nykyään moinen. Kyllä se kopointi on tänäkin päivänä niin ylestä, että ei siitä voi tuolla tavalla rankaista. Olette liian ankaria!!!!!

        Koska se on kertakaikkiaan VÄÄRIN ja LAINVASTAISTA. On nykyään ja oli myös c64- ja Amiga-aikakaudella.
        Commodoren pelit taas ei maksanut pääasiassa kun 59 markkaa, nykyrahassa viitisentoista euroa inflaatio mukaanlaskien. Se ei ollut silloin kallista, eikä ole sitä nyttenkään, joten se siitäkin. Ei ole kyse kun asenteesta.


      • en ymmärrä
        moraali kunniaan kirjoitti:

        Koska se on kertakaikkiaan VÄÄRIN ja LAINVASTAISTA. On nykyään ja oli myös c64- ja Amiga-aikakaudella.
        Commodoren pelit taas ei maksanut pääasiassa kun 59 markkaa, nykyrahassa viitisentoista euroa inflaatio mukaanlaskien. Se ei ollut silloin kallista, eikä ole sitä nyttenkään, joten se siitäkin. Ei ole kyse kun asenteesta.

        Sitten vaikka on lainvastaista. Lähes jokainen alaikäinen juo alkoholia vaikka ei saisi. Monet alaikäiset polttavat tupakkaa, vaikka ei saisi. Toki minä puuttuisin ankarasti jos myöhemmin teiniässä lapseni jäisi alaikäisenä kiinni tupakasta tai alkoholista, mutta pelejä ja musiikkia saavat kopioida ihan vapaasti. Siihen en aio puuttua millään tavalla, vaikka niin ei saisikaan tehdä. Jossain on mentävä raja. Ei liian ankara voi olla.


      • moraali kunniaan
        en ymmärrä kirjoitti:

        Sitten vaikka on lainvastaista. Lähes jokainen alaikäinen juo alkoholia vaikka ei saisi. Monet alaikäiset polttavat tupakkaa, vaikka ei saisi. Toki minä puuttuisin ankarasti jos myöhemmin teiniässä lapseni jäisi alaikäisenä kiinni tupakasta tai alkoholista, mutta pelejä ja musiikkia saavat kopioida ihan vapaasti. Siihen en aio puuttua millään tavalla, vaikka niin ei saisikaan tehdä. Jossain on mentävä raja. Ei liian ankara voi olla.

        Ei sillä ole merkitystä mitä muuta ne tekee. Minun lapseni ei riko to- eikä mitään muutakaan lakia niin kauan kun ne on minun vastuulla.
        Raja vedetään jonnekin, kyllä, enkä minäkään ihan täysin lainkuuliainen ole. Meilläkin nimittäin ladataan ja kopioidaan, mutta vain sellaisia pelejä/levyjä/elokuvia mitkä on ostettu tai laillisesti hankittu. Tämä riippumatta siitä millainen kopiointisuojaus niillä on. Eikä tyhjistä levyistä makseta teostolle mitään, vaan ne tilataan ulkomailta. DVD-ja Bluray-soittimet ja asemat on modattu. Mutta edelleen, lapset ei tätä harrasta, vaan varmuuskopiot hoidan minä ja yksin minä.
        Varastamista, varsinkaan viihteen tapauksessa, ei pysty perustelemaan yhtään millään. Kokeile vaikka niin teurastan joka ikisen ehdotuksesi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      923
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      630
    Aihe