Apua nuorelle peräpukamista kärsivälle

nuori&pukamallinen

Olen vasta 18-vuotias nuori nainen ja minua vaivaa hirveästi (henkisessä mielessä) ulkoinen peräpukama, joka minulla on ollut niin pitkään kuin vain muistan. Tuo kyseinen hetula on keikkunut mukana aivan pienestä tytöntylleröisestä asti ja ihmettelenkin, että miten on mahdollista, että olen sellaisen onnistunut edes saamaan jo alta kymmenvuotiaana? Nuorempana en siihen kiinnittänyt oikeastaan huomiota, mutta nykyisin se vaivaa minua kovasti. Eikä asiaa auttanut yhtään kevättalvella sairastamani vatsatauti, jonka aikana kyseinen hetula suurentui huomattavasti.

Haluaisinkin siis tietää, että onko mahdollista päästä peräpukamaleikkaukseen näin nuorella iällä, paljonko tuollainen lysti maksaa ja mille lääkärille minun pitäisi varata aika, mikäli mielin tuohon toimenpiteeseen? Pukama on harvoin kipeä ja olen saanut sen tähän mennessä rauhoittumaan apteekin voiteilla, joten se on enemmänkin kosmeettinen ja hygieeninen haitta. Se on kuitenkin melko iso (ainakin omasta mielestäni) ja se alkaa aivan pimperon juuresta ja jatkuu koko välilihan matkan sinne peräaukolle. Olen myös huomannut, että jos vaikka pelaan koripalloa tai muuta lajia, jossa tulee juostua enemmän, niin sieltä peräaukosta saattaa valua jotakin nestettä ja sitä tulee yleensä sen verran, että pikkareissa ihan näkyy märkä viiru. Se tuntuu äärimmäisen inhottavalta, mutta en voi sitä kuitenkaan itse mitenkään estää. Kuitenkaan normaalissa arkitoiminnassa tuota ei esiinny (onneksi!).

Vessassa käynti on suhteellisen helppoa, mutta olen joutunut ottamaan tavaksi, että kastelen paperin läpimäräksi, ennen kuin pyyhin ensimmäisen kerran. Koska muuten joutuisin käyttämään varmaankin puoli rullaa vessapaperia kerralla, mikäli haluaisin saada p-reijän puhtaaksi..

Eniten pukama vaivaa minua kuitenkin henkisesti, kuten jo aikaisemmin sanoinkin. Seksiä en ole harrastanut, koska tuo pukama hävettää minua senverran paljon, ettei minulla ole minkäänlaista halua edes ryhtyä kenenkään kanssa petipuuhiin, koska pelkään sen säikyttävän/iljettävän sen toisen osapuolen pois. En kuitenkaan halua viettää koko elämääni minään vanhana piikana, etenkään tällaisen vaivan takia, jonka voi käsittääkseni hoitaa suhteellisen pienellä leikkauksella. Olisi siis mukava, jos joku kohtalotoveri voisi vastata minulle aiheen tiimoilta. Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!

13

8535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivottavasti apua

      Lääkärillä todennäköisesti kysellään juuri siitä, onko apteekin tuotteista ollut apua ja jos näin on julkisella puolella ei ainakaan meilläpäin lähdetä hrekästi leikkaamaan. Lääkäriltä saa tietysti tehokkaampia voiteita ja puikkoja avuksi.
      Sinulla pukama on siin ulkoinen ja aiheuttaa ikävää tuhrimista housuihin, joten uskon että pääsisit leikkaukseen helpommin. Varsinkin jos pukama on iso. Itsellänikin on ikävä ulkoinen pukama, jota hoidetaan toistaiseksi voiteilla, mutta minulle on luvattu leikkaushoito jos se alkaa vaivata huomattavasti. Olen harkinnut myös ykstyistä terveydenhoitoa jos julkisella on pitkät jonot hoitoon. Kerroin asiasta reilusti miehelleni (minuakin jännitti ja hävetti ensin tosi tosi paljon) ja hän suhtautui asiaan tosi hyvin ja asiallisesti. Aika törppö täytyy olla jos toinen osapuoli ei osaa suhtautua ongelmaasi. Pukamat kun ovat tosi yleisiä.
      Usko pois, lääkäri on nähnyt varmasti aivan kaikenlaista ja suhtautuu vaivaasi varmasti asiallisesti ja auttaa sinua. Sitähän varten he työtään tekevät. Pukamaleikkaukset ovat nykyään helppoja ja nopeita toimenpiteitä. Rohkeasti vain eteenpäin ja leuka pystyyn.

      • anna lääkärin arvioi

        En ole ihan varma, onko kysymyksessä varsinainen pukama. Siitä huolimatta neuvon menemään terveyskeskuslääkärille. Ulkoiset pukamat yleensä vaativat leikkauksen, joten siitä tulee poliklinikkareissu. Terveyskeskuksessa on vuosimaksu ja poliklinikalla pääsee perusmaksulla. Kumpikin on jossain 20-25 euron maastossa.

        Yleensä noita pukamia hoidetaan lääkkeillä, jos eivät ole hirtettäviä. Mahdollisesti sinulla vaatii pienen leikkauksen.

        Itse olin pienessä leikkauksessa (noin tunnissa kävelin itse ulos polilta). Ennen toimenpidettä lääkäri vielä kysyi, haluanko varmasti toimenpiteen, koska sen jälkeen voi jäädä tuhrimista. Minulle se oli yksi lysti, koska tuhrimista oli jo ennen toimenpidettä.

        Paremmaksi muuttui. Olen tyytyväinen, että tuo pikku leikkaus minulle tehtiin.

        Vinkki: Jos vessassa on käsisuihku, niin sitä saa käyttää pyllyn pesemiseen. Ei kulu sitä paperia kuin kuivaamiseen. Viileä vesi on parempi kuin lämmin.


      • Anonyymi

        Ihanasti sanottu! Rohkaisi vähän muaki. Oon 16v tyttö ja mulle tuli pari päivää sitten joku outo patti peräaukolle ja nyt se on vähä laskenu mut vielä tuntuu. Ei satu ollenkaan eikä tuu verta yms. Eli en tiiä onko pukama. Kokoajan pohdin et miten kerron äitille et sais ees tarkistettua lääkäris tai jotain. Ja poikaystävälle en varmaan kehtaa sanoa :/


    • mamma 20v.

      synnytyksen yhteydessä ne tuli ja puolisen vuotta kesti päästä eroon. Kerrankun ne on tullut, tuntuu taipumus niiden saamiseen olevan herkässä. Ja seksiä ei kyllä tullut ajatelleeksi pattien kanssa. Pukamien hoidossa kannattaa muistaa: runsas veden juonti, riittävä kuidunsaanti ja liikunta. Ei istu pitkään pöntöllä. Näillä ohjeilla sain omani "kuriin". Sieltä se meinaa takaisin puskea, jos pahasti elämäntavat pääsee rempahtamaan. Vaiva on erittäin yleinen jos kärsii ylipainosta.

      Sinuna ottaisin ihan reippaasti yhetyttä oman alueesi terveyskeskukseen.

    • mitä pitäis tehdä??

      tää on kiusallista! olen nuori tyttö ja tartteen apuu mul on peräpukama oireita mut oon niin nuori etten voi itse mennä lääkäriin et mun pitäis sanoo äitil mut en kehtaa sanoo mitää äitil ja en tiiä paraneeks tää ittestää ja onks tää vaarallist ja hei oikeesti oon vast 13 ja tää on tosi kiusallista!!! :(

    • helpotti elämää

      Alkuperäiselle Nimimerkki "Anna lääkärin arvioida" kertoi hyvin tilanteesta, joka omallakin kohdallani oli. Varsinainen pukama ei minullakaan kirurgin mukaan ollut. Hän varoitti tuosta tuhrimisesta, mutta tuhrimista ei tullut. Taipumus pukamiin toki on, mutta nykyisellään ruokavalio on kohdallaan ja satunnaisesti lipsuttuani käytän siakärsämöuutetta, jota saa luontaistuotekaupoista. Tuhrimista ei tullut, päinvastoin on helpompi puhdistaa paikat.

      13-vuotiaan kannattaa muistaa liikunnan tärkeys pukamien ehkäisyssä. Lisäksi ruokavalion pitää sisältää riittävästi kuituja, jossa ulostaminen onnistuu päivittäin. Kuitujahan on kaikissa kasviksissa ja täysjyväleivässä. Riittävä määrä vettä 1-1,5 litraa päivittäin varmistaa tuloksen.
      13-vuotias voi itse huolehtia lääkäriasioistaan, mutta hyvä niistä on äidille kertoa.

    • Anonyymi

      Olen 13-v ja olen saanut peräpukaman
      Peräpukamani on ulkoisiin ja haluisin siihen saada itsehoitoa miten voin hoitaa sitä kotona

    • Anonyymi

      Voiko peräpukama tulla jossain muualla kun vain peräaukoissa esim. voikko se tulla sukuelimeihin

    • Anonyymi

      Voiko peräpukama tulla jossain muualla kun vain peräaukoissa esim. voikko se tulla sukuelimeihin

    • Anonyymi

      Voiko peräpukama tulla jossain muualla kun vain peräaukoissa esim. voikko se tulla häpyhuulten

    • Anonyymi

      no jo on taas pienestä asiasta pitäny iso meteli nostaa. Tämä on naisilla niin yleinen vaiva, että 90% naisista on sama asia mutta moniko heistä pitää meteliä siitä?
      Vain sinä.

      • Anonyymi

        Miehet tietävät asian paremmin, koska he näkevät tilanteen rakastelun yhteydessä, joten kokemuksen perusteella ehkä viidenneksellä naisista on havaittavat pukamat ja mustilla naisilla tuskin ollenkaan.


    • Anonyymi

      Oon 15vuotias ja kävin 2hädällä vessassa. Käynnin jälkeen takamukseen tuli jonkinlainen patti jota siinä ei aiemmin ollut. Aloin miettimään heti olisiko se peräpukama. Pyysin äitiäni katsomaan ja hän ei osannut sanoa onko se vai ei. Ja sanoi, jos se o viellä seuraavana päivän, niin tutkitaan asiaa enemmän.
      En tiiä mitä teen se ei satu ei vuodata verta mut vaa tuntuu hassulta.
      Mua pelottaa onko se normaalia, että noin nuorella tulee tuommoinen ja voiko sitä mitenkään saada takaisin normaaliksi 🙁

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe