Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

A-kortti ja prätkä mielessä: peruskyssäreitä liittyen prätkiin.

Tallinnalainen

Moi!

Kaverin ostettua moottoripyörän on tässä ehkä herännyt pieni "prätkäkuume". A-korttia en siis omista, mutta siihen 750€ kuluineen olisi mahdollista syksyllä käydä se ajamassa. En tiedä vielä onko se aivan mun juttu, mutta autot ovat aina kiinnostaneet. Hienoltahan se varmaan tuntuisi kesäisenä hellepäivänä prätkällä ajella ;).. Olen siis aivan amatööri näissä asioissa, joten heräsikin pari kysymystä ja neuvoja saa antaa!

- Paljonko tulee noin muita kuluja (vakuutukset, verot yms.) vuodessa tuommoiselle prätkälle? Meneekö se prätkän koon ja iän mukaan, vai miten? Jos ajelee esim. 6kk huhtikuusta-syyskuuhun.
- Paljon on jo paljon ajettu (km) prätkälle?
- Etenkin vanhemissa autoissa tuntuu olevan koko ajan jonkinlaita ongelmaa, mites prätkissä? Onko paljon osia, joita joutuu tietyn aikavälin jälkeen vaihtamaan, hajoileeko helposti? Onko helppo hoitaa itse?
- Kannattaako Virosta tuoda prätkää? Itse käyn siellä usein ja kieli hallussa. Olen esim. katsonut tämmöisellä haulla: http://www.mototehnika.ee/kasutatud/nimekiri.php?bn=2&a=27&bi=EEK&k1=50&ab=0&af=50&otsi=otsi&ae=2

Mites tämmöiset ekaksi pyöräksi, paljon tulis mahdollisesti veroa lisäksi? Onko jälleenmyyntiarvoa, jos esim. yhden kesän ajelisi?
http://www.mototehnika.ee/used/739352
http://www.mototehnika.ee/used/512039
http://www.mototehnika.ee/used/731911
http://www.mototehnika.ee/used/729148

Eli, jos esim. Virosta tois 1500€ verot jonkun kohtuullisen prätkän, paljon tulisi olla rahaa taskussa noin suurin piirtein, ottaen kaikki kulut 6kk ajelua varten vuodessa (vakuutukset, renkaat, osat, varusteet jne.) huomioon?

Kiitän kaikkia vastaajia, toivottavasti tulee hieman selvyyttä asiaan :D!

3

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyl se siitä

      jees,kivaa on ajella prätkällä kyllä.
      olen ajellut 3kesää nyt perä jälkeen,joka kesä eri pyörä.
      vakuutus 1000 /1100 on 500-600e kesä
      mut sehän riippuu onko bonuksia moottoripyörään,auton ei käy.
      silloin edullisempi.
      yhtiöitä kun kilpailuttaa niissä eroja.
      etukumi 135e
      takakumi noin 140-200e
      kesässä menevät molemmat komeesti,normaalissakin ajossa.
      keskimäärin kesto renkaalla 6000-12000tkm ,merkki ratkaisee paljon ja kovuus
      ajopuku,kypärä,hanskat,jalkineet,käsineet,jos matkatavaraa tarvii laukut ja teline 1000e

      käytetyt saa tietysti edullisesti

      huollon kun tekee itse ja osat ostaa silloin ei se paljoa kuluta kukkaroo.

      talvella kun laittaa paikat kuntoon jää suurin pois ja kesä edessä ilman ongelmia.

      tietysti joskus täytyy huoltaa,kaasarit,jarrut,iskarit,nesteet,stefat,tiivisteet ja muut kondikseen ,mut jos

      itse kykenis se olis säästöä,kunnon huolto liikkeessä kun maksaa ja sit pitäis samalla laittaa myös
      jakopää remppa vanhempiin paljon ajettuihin ,kun se rupee äänteleen liikaa..yamaha ,honda,kawasaki,toimivat kaikki minulla..



      jakopää,kiristin ja



      itse osaa se
















      öljyt/suodatin ,tulpat yms huolto jos tekee itse se edullista
      kyllä se hankkimisen


      käytetyt edullisia.










      takakumi 140

      • on harrastus

        ja harrastukset maksaa.
        -Vakuutus pyörän teho/painosuhteen mukaan.
        -Pyörän hinta malli/vuosimallin mukaan
        -Vanhemmat ajoneuvot autot ja motot yksilöitä, motolla yleensä vähemmän kilsoja takana. Kestävyys suht' sama jos samat kw/litra.
        -Tähän harrastukseen voi kuulua rakentelua/roplaamista, tai sitten ei...
        Tekniikka yleensä ihmisen tekemää...

        Harrastus maksaa mutta siitä myös saa jotain jota rahalla ei voi arvioida.


    • motoristisisko

      Vakuutusten hinta vaihtelee pyörän ja yhtiön mukaan ja paljon! Esim. If:llä on kohtuuhintaiset vakuutukset customeihin ja muita pyöriä rokottavat ihan kivasti. Meillä 600 ja 1000 kuutioisiin pyöriin liikennevakuutukset, osakaskolla (ympärivuoden vakuutus) on 180 ja 240 ekeä.

      P.S. kyllä moottoripyörällä ajo on hintansa väärti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe