Haku Finnmatkoille oppaaksi 2010

Brille

Onko Finnmatkoilla oppaiden vaihtuvuus valtava kun joka kevät ja syksy pidetään uusi opaskoulu? Itse hain tuossa pari viikkoa sitten Finnmatkoille ja sen jälkeen tuli hakemuksen perusteella ensin ammattiinsoveltuvuustesti ja eilen persoonallisuustesti ja nyt saa nähdä tuleeko kutsu haastatteluun. Finnmatkoilla työssä olleet ja olevat, onko tähän joku selvä syy miksi on niin usein opaskouluja verrattunu muihin matkanjärjestäjiin? Onko paikalla muita hakijoita jotka kutsua haastikseen odottelevat? :) Ja Finnmatkojen haastattelussa olleet, millainen haastattelu oikein on?? Mietin onko ryhmähaastis, kahdenkeskinen, esitelmätyyppinen... ?

58

1818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opaskirjanen

      Finnmatkoilla vaihtuvuus on suuri; joka kauden jälkeen eli kaksi kertaa vuodessa vaihtuu opasporukasta jopa 60 %. Syynä lienee huono palkka ja työilmapiiri, sekä firman kankea organisaatio. Rahaa firma syytää ihmeellisiin hankkeisiin. Finnmatkojen oppaana tunnet olevas maailmalla vähän huutolaislapsena; skandi -kolllegojen kanssa on joskus tekemistä että toimeen tullaan...

      Mulla oli ensin ryhmätilanne ja sitten kahdenkeskinen haastattelu heti perään. Hyvin leppoisaa, kysyttiin lähinnä miten toimisit erilaiaisissa ongelmatilanteissa. Maalaisjärkeä tarvitaan, kuten työssä muutenkin. Glamour on siitä työstä erittäin kaukana.

      Mutta kivaahan oppaana oli! Jos olisi elämäntilanne toinen, voisin lähteä uudestaan. Onnea sulle matkaan!

      • Brille

        Kiitos vastauksesta opaskirjanen :) Tänään sain sähköpostiin kutsun puhelinhaastatteluun johon voi ilmoittautua ensiviikosta lähtien.. MIetin että onko tämä ihan normaalia Finnmatkoilla vai oliko hakemukseni jotenkin niin keskiverto ettei suoraan rekrypäiville tullut kutsua...? Ja mitäköhän ihmettä siinä kysytään, mieluummin olisin kasvokkain haastiksessa ollut :o


      • mizze
        Brille kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta opaskirjanen :) Tänään sain sähköpostiin kutsun puhelinhaastatteluun johon voi ilmoittautua ensiviikosta lähtien.. MIetin että onko tämä ihan normaalia Finnmatkoilla vai oliko hakemukseni jotenkin niin keskiverto ettei suoraan rekrypäiville tullut kutsua...? Ja mitäköhän ihmettä siinä kysytään, mieluummin olisin kasvokkain haastiksessa ollut :o

        yay!!
        mulla oli just puhelinhaastattelu ja ens kuussa nokka kohti espoota! :D ihan mukava haastattelu oli vaikka aluks jännitinkin.. :D kesti ehkä vajaa 10 minsaa.. :D


      • graaaazyyyyy
        mizze kirjoitti:

        yay!!
        mulla oli just puhelinhaastattelu ja ens kuussa nokka kohti espoota! :D ihan mukava haastattelu oli vaikka aluks jännitinkin.. :D kesti ehkä vajaa 10 minsaa.. :D

        Voisitko vähän valottaa mitä siinä kysytään? Puhutaanko kielillä? Hetikö ne sano että pääsit jatkoon vai?

        Kuinka hemmetin pitkä tää prosessi on, onko kellään tietoo? Mitä rekrypäivillä tapahtuu ja entäs sen jälkeen? Ärsyttää kun ei tiedä mitään tulevasta..


      • mizze
        graaaazyyyyy kirjoitti:

        Voisitko vähän valottaa mitä siinä kysytään? Puhutaanko kielillä? Hetikö ne sano että pääsit jatkoon vai?

        Kuinka hemmetin pitkä tää prosessi on, onko kellään tietoo? Mitä rekrypäivillä tapahtuu ja entäs sen jälkeen? Ärsyttää kun ei tiedä mitään tulevasta..

        siis siinä on muutama itselle räätälöity kysymys ja sit taas yleispäteviä.. kielipäätäkin testataan jonki verran.. hyväksymisestä/hylkäyksestä ilmoitetaan mailiin, jonka kautta pitää sit hyväksyä kutsu rekrypäivään (jos siis pääsee jatkoon)..
        rekrypäivänä on ryhmätehtäviä, esitelmiä (firma & oma), testi ja haastattelu.


    • zonga

      Meidän haastattelu (viime syksyn haku) oli sellainen että ensin esittäydyttiin auditoriossa ryhmän edessä enkuksi.. piti siis muutama minuutti höpötellä itsestä, sitten oli ryhmätehtäviä ja lopuksi lyhyt yksilöhaastattelu. Haastettelupäivään osallistui silloin ainakin...hmhhh..50 hakijaa (myös Bamse-ohjaajaksi hakijat).
      Vaihtuvuus on suuri, minäkin tein vain yhdn kauden, MUTTA vain perhesyistä halusin lopettaa. Nautin ajasta hyvin hyvin paljon ja ajattelen Finnmatkoista positiivisesti työnantajana! Suosittelen kovasti jos tuntuu että se voisi olla työ josta tykkäät!
      Tsemppiä sinulle!

      • graaaazyyyyy

        Jeejee! Jatkossa ollaan, eli rekrypäivät kutsuu!!! Jännittää aivan pirusti.. Mietin kovasti tuota ruotsin kielen osaamista.. se on aika heikolla pohjalla. Haastiksessa varmaan testataan myös ruotsia. Mitähän ne ruotsiksi kysyy? Ihan perusjuttuja vai mitä? Mitenköhän muuten voisi valmistautua? Kolmen minsan esitelmä pyydettiin tekemään etukäteen. Mietin vaan et minkä tyylinen ja voiko ne yhtäkkiä siä sanookin et se pitää tehä enkuks..?

        Nyt kaikki vinkit vaan kehiin kiitos, unelman toteutuminen on niin lähellä (mutta silti niin kaukana..)!


      • mizze
        graaaazyyyyy kirjoitti:

        Jeejee! Jatkossa ollaan, eli rekrypäivät kutsuu!!! Jännittää aivan pirusti.. Mietin kovasti tuota ruotsin kielen osaamista.. se on aika heikolla pohjalla. Haastiksessa varmaan testataan myös ruotsia. Mitähän ne ruotsiksi kysyy? Ihan perusjuttuja vai mitä? Mitenköhän muuten voisi valmistautua? Kolmen minsan esitelmä pyydettiin tekemään etukäteen. Mietin vaan et minkä tyylinen ja voiko ne yhtäkkiä siä sanookin et se pitää tehä enkuks..?

        Nyt kaikki vinkit vaan kehiin kiitos, unelman toteutuminen on niin lähellä (mutta silti niin kaukana..)!

        olettasin että se oma esitelmä pitää olla enkuks ku kaikki se niiden lähettämä matskuki oli enkuks.. mietin vaan millanen se testi tulee olemaan.. :D


      • please!
        mizze kirjoitti:

        olettasin että se oma esitelmä pitää olla enkuks ku kaikki se niiden lähettämä matskuki oli enkuks.. mietin vaan millanen se testi tulee olemaan.. :D

        Firman kieli on englanti. Olin Finnmatkoilla kuusi kautta enkä oikeastaan koskaan tarvinnut ruotsin kieltä. Paperit on enkuksi, toimistokieli on englanti... Ruotsia tarvitsin ihan satunnaisesti joidenkin ummikko ruotsalaisasiakkaiden kanssa. Kaikessa esittämisessä itse esiintyminen on tärkeintä. Vaikka jännittää helskutisti, tsemppaa itses puhumaan ilosella äänellä, muista katsekontakti ja HUUMORI!! HYMYÄ!!!!!


    • mävaankysyn

      Millaisia asioita englanniksi ja ruotsiksi kysytään? Pääsitkö graazyyy matkaoppaaksi? :) itselläni on edessä puhelinhaastattelu :)
      Kuinka vaikeaa on blue academy schoolista päästä läpi ja päästä varsinaiseen matkaoppaan työhön?

    • oppaaksi aikova

      Mullakin on edessä puhelinhaastattelu... Toivottavasti pääsee sen pesrusteella eteenpäin... Kertokaa joo blue academysta ne jotka on ollu.. Minkälainen se koulutusjakso kohteessa on ollu ja muita vinkkejä miten sieltä selviää...

    • mitäs sitten

      mieki tässä just sain kutsun puhelinhaastatteluun.. mitäköhän siinä kysytään? ja kuinka nopeesti tulee sitten kutsu sinne rekrypäiville? ja kuinkakoha moni sieltä rekrypäiviltä pääsee itse opaskouluun?

    • mävaankysyn

      Hei! Kertokaa ihmeessä jos jollakin sattuu olemaan tietoa rekrytointi prosessista? Minkä ikäisiä olette? onko joku hakenut myös "Bambse" tädiksi? :)

    • Täti

      Moikka!

      Oletin, että kysyvät puhelinhaastattelussa myös jotain englanniksi/ruotisksi. Eivät kysyneet. Ihan perusjuttuja: työ, opiskelu ja tulevaisuuden suunnitelmat. Sitten herra puhelimen toisessa päässä ilmoitti, että tervetuloa Helsinkiin rekrypäiville. Ihmettelin, että näinkö kivuttomasti tämä haastattelu meni. Vastaus oli vaan, ettei heillä ole tarkoituksena tiputtaa hakijoita puhelinhaastattelun perusteella. Että ihan hyvältä näyttäisi nyt kun pääsee jopa paikan päälle näyttämään naamaansa:)

      Hain kylläkin bambsetädiksi, en oppaaksi. Ikää 23.

    • kisumirri20

      Hei! Täällä on ilmeisesti muitakin rekrypäiville elokuussa tulevia. 3 minsan esitelmä pyydettiin valmistelemaan, pitääköhän se tehdä enkuksi vai suomeksi??! Tossa kun ei oo mitään sen kummempaa mainintaa siitä. Hui kun jännittää jo. Hain matkaoppaaksi ja olis yks unelma toteuttettuna jos pääsisi! :)

    • mävaankysyn

      Hei!
      "Täti" onko sinulla työkokemusta lasten parissa työskentelystä? Mukavaa kuulla että muitakin hakijoita löytyy. Itsellä on huomenna puhelinhaastattelu edessä, hieman jännittää :)

    • tiudee

      No ite ainakin varaudun englanninkieleen paremmin ku puhelinhaastatteluun.. Meni aika sinne sun tänne se englanninkielinen osuus.. tuumasin vaan puhelun lopuksi, että täytyypä vähä treenata ennen rekrypäivää johon haastattelija toivotti puhelunpäätteeksi tervetulleeksi ! :) Kuinkahan paljon ne ottaa tuolta rekrypäiviltä porukkaa sisään ?

    • xxxxxxxxxxxxxxxx

      Mä mietin ihan samaa et kuinka monta ottavat sisää ja paljonkohan oli hakijoita kaikenkaikkiaan... Mitenköhän se blue academy, lähteeköhän sinne kaikki jotka palkataan varmasti vai voiko sen kurssin jäljiltä jäädä silti ilman duunia...

    • ei näin!
    • jooojoo

      Itse mietin samaa kuinka paljon rekrypäiville on tulossa hakijoita...Tai jos pääsee blue academyyn mikä on todennäköisyys että pääsee kurssista läpi? matkaoppaaksi vai bamsetädiksi haette? :)

    • matkaoppaaks

      täällä on kans yks joka haki matkaoppaaks ja 6.8 rekrypäiville sitte.. jänskää mitä tulevan pitää :S

    • jeejeejeee

      täälläkin yks joka tulossa rekrytointipäiville!! eli vielä kysyn esittely suomeksi vai enkuksi?? mun enkun taidot on aika huonot ja jänskättää että jää blue academy kurssipaikka sen takia saamatta... muuten odotan koko päivää suurella innolla!! :)

    • minahei

      vähän sama juttu :D mites toi ruotsi? Onko kaikilla hallussa? Minä päivänä ootte tulossa rekrytointipäivään?

    • matkaoppaaks

      mua kiinnostaa kaikista eniten toi yleistietotesti.. :D mitäköhän sen tulevan pitää.. millon ootte menossa rekrypäiville? :) kannattaa varmaa treenata sekä suomeks että enkuks toi esitys itestää.. tulkaahan sitten kertoo et millasta siel oli :)

    • täti

      Joku tuossa kyselikin löytyykö aiempaa kokemusta lasten parissa työskentelystä. Urheilukoulusta päiväkotiin, kyllä. Veikkaan että pääsin näinkin pitkälle ihan vaan CV:n ansiosta. Odotan mielenkiinnolla haastattelijoiden ilmeitä kun lähdetään vääntämään muilla kielillä small talkia :D En meinaan ole mitään kielioppi-ihmisiä ja toisekseen en ole vähään aikaan tarvinnut mitään muuta kuin suomea... Kaippa siihen esitelmään täytyy silti varautua englanniksi.

      2.8. rekrypäiville (eli huomenna). Yrittävät sille päivälle saada lähestulkoon kaikki, jotka hakevat Bamsetädeiksi. Muita huomenna Helsingissä?

    • täti2

      Okei! :) Itse olen tulossa vasta 7.8 ja olen hakenut myös bamsetädiksi. Kertokaa ihmeessä kokemuksia päivästä. Montakohan ihmistä on hakenut ja monta ihmistä on yleensä yhtenä rekrytointipäivänä..?

    • minä myös

      samoin itellä rekrypäivä vasta 7.8.. hain kyllä lastenohjaaja että liikuntaohjaaja puolelle, mutta ilmeisemmin mun olis pitäny tehdä sittenkin se englanninkielinen testi kaks kertaa vaikka sanoivat minulle että ei tarvitse kuin kerran. mutta noo, ei se haittaaa :) joo olis kyllä kiva kuulla rekrypäivässä käyneeltä että millainen oli jos vaan joku viitsisi kertoa ? :)

      • minääää123

        Mikä englanninkielinen testi? Itselleni ei ole tullut mitään sellaista.. :o


    • niin...

      siis ku tuli sähköpostiin ne kaks persoonallisuustestiä ni toinehan niistä oli englanniksi ?

    • Odottavan aika...

      Elkääpä jaelko mitä siellä rekry päivissä tapahtuu. Kaikella on tarkotuksensa, mittaa sun soveltuvuutta ko. hommaan.

      Mutta relax ei ollu paha nakki. Tsemppiä!

    • jooj2

      Aaa, siis ne testit pysty tehdä myös suomeksi :D itse ainakin tein. Tsemppiä kaikille!

    • oppaaks

      joko teille on ilmotettu? mä en oo saanu mitää tietoo viel :S

    • juuh

      Ei oo kuulunut, masentaa jo valmiiksi:/

    • huoooh126

      onko nyt kuulunu? ei oo vieläkää tullu ilmotusta :( tuskaa tää odottelu

      • ??

        Ei vieläkään mitään! Onks muille tullu tietoo?


    • just se

      Itelle tuli tieto n. klo 12 tänään..

      • ??

        Oli siis positiivinen?:) millon lähdet?


      • just se
        ?? kirjoitti:

        Oli siis positiivinen?:) millon lähdet?

        21. tai 22. syyskuuta on lento


    • mitämitä1

      MInkä takia ei ole tullut mitään ilmotusta? siellähän sanottii että ilmotus tulee jokatapauksessa! :o haitteko matkaoppaaks/lastenkerho/aktiviteettioppaaksi? Ei oo enää kivaa kun on koko pvän ollu ihan paniikissa :D en ymmärrä...

    • Tuleva Bamse

      Täällä myös yksi joka sai myöntävän vastauksen:) Lähtöpäivä sama ja hain lastenkerhoon vetäjäksi.

      Kirjoittelin aiemmin tuossa Täti-nimimerkillä. Innolla odotan pääsikö meidän ryhmästä kaikki/edes suurin osa. Taso oli meinaan kova silloin 3. päivä rekrypäivillä.

    • täti2

      hmm..ihmetteln suuresti miksi en ole saannut tietoa.. harmittaa kovasti :(

    • täti2

      tuliko teille sähköpostitse ilmotus vai soittiko he sieltä?

      • ??

        Onko marraskuussa lähteville kellekkään tullut tietoa?


    • harmistunut

      itteäkin harmittaa, tuntu haastattelu sujuvan niin hyvin ja luulin et ne ilmottaa kaikille mutta ei mitää, noh ei voi mitää :(

    • täti2

      Olen yrittänyt soittaa ja varmistaa asiaa mutta numero ei ole käytössä.. Minä päivänä olitte hakutilaisuudessa? itse olin ti 7.8
      Helpottais edes vähän jos olisi tullut tieto että "valinta ei ole kohdistunut sinuun."
      ...jännä juttu kun siellä kuitenki sanottiin että ilmoitus tulee...

    • harmistunut

      itekin olin tiistaina hakutilaisuudessa. niinpä, no ei voi mitää.. nyt ei vissiin sitten vaan päästy mukaan ! :(

    • täti2

      ei vissii.. :( varmaa hiukan epätoivosta mut yritän silti saada selvennystä miksi päätöksestä ei ilmoitettu kaikille..
      Onnea kaikille ketkä pääsi finnmatkoille! varmasti oli paljon hyviä hakijoita.
      Eli kaikille syys- ja lokakuun kursseille päässeille on ilmoitettu.. ?

    • ihmettelijä__

      On kyllä aika hämärä juttu, ei ole tännekään mitään ilmoitusta tullut vaikka nimenomaan luvattiin että kaikille tulee sunnuntaina joko kyllä,ei tai varasijalla- vastaus.. mistähän mahtaa johtua...?

    • täti2

      HEI KAIKKI!

      ´Sain tiedon että rekrytointi järjestelmä on jotenki "lukkiutunut", joten ilmeisesti tämän takia ei kaikki ole päässyt läpi... Valituille on ilmoitettu, sen tiedän. :(

    • ihmettelijä__

      Sanoivatko että tulee kuitenkin ilmoitus jossain vaiheessa..? Onkohan varasijoille päässeetkin saaneet tiedon...

    • täti2

      Siitä en tiedä.. :o luulisin että on..Haitko ihmettelijä matkaoppaaks vai mihin?

    • awwwwwwwwwwwww

      Otteko mukaan päässeet jo käyny fb:ssä liittymässä ryhmään?

      • haaapppyyy

        Pääsin varasijalta ja tänää tuli ilmotus:)


    • minävaaan1

      happpyyy? olitko hakenu matkaoppaaks? Itse hain lastenohjaajaks ja oon 1.varasijalla... :SS

    • ei enään harmistunut

      mulle tuli kans tänään tieto, että lastenohjaajaksi pääsen. tässä menny vähän koko päivä sitten pienoisessa pyörrytyksessä ja shokissa.. olin lyönyt jo hanskat tiskiin sen asian suhteen, kun ei tietoa sunnuntaina kuulunut. tässä vaan aloin sitä miettimään, että eikös se ny niin ollut että kaikki pääsee sieltä blue academysta kuitenkin jatkamaan ? muistan että joku kysyi siitä rekrypäivillä ja vastaus oli että pääsee, mutta jotenki vaan mietityttää edelleen että oliko se niin.. onko kellään muulla mitää muistikuvaa tai tietoa ?

    • canariffa

      Kyllä pääsee jatkamaan suoraan kohteeseen ja työpaikka on taattu, ellet mokaa siel koulutuksessa olemalla kännissä aamusta iltaan tai jätät tulematta tunneille/koulutuksiin. Toki sulla on vielä viimeinen mahdollisuus siinä vetäytyä kelkasta, koska siellä opetellaan ja harjoitellaan sellaisia asioita, että joistakin voi alkaa tuntumaan että onko se sittenkään oma juttu... Mut älä liikoja mieti tai tulevaa ressaa, asiat yleensä järjestyy tavalla tai toisella! Oo onnellinen et pääsit mukaan, loistava tilaisuus kaiken puolin. Ja kotiin pääsee aina takasin!
      Ei muuta ku kamat kasaan ja menoksi ;)

    • minävaan2

      mä en ymmärrä enää et miten tää juttu menee.. oon 1.varasijalla lastenohjaajaks..mut silti muitakin pääsee :o en enää ymmärrä yhtään mitään.

    • minävaan2

      pääsin sittenki, jee :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2813
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1954
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1806
    6. 157
      1795
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe