Haluaisin vain tietää että miksi pitäisi harrastaa koiran kanssa jotakin näissä seuroissa tai "järjestetyissä" jutuissa? Miksi en itse saisi itsenäisesti hakuilla, tokoilla ja agia harjoittaa metsässä ja vapailla kentillä (alueilla tietenkin jossa saa irti pitää)? Niin monet ovat siitä huomauttaneet, ei siis tällä palstalla, kysyinkin vain teidän mielipidettänne täällä että mitä mieltä? Itse en kuitenkaan tarvitse mitään "virallisia tuloksia".
Minulla siis on kaksi aktiivista aussie poitsua, mahtavasti on mennyt ja aikoo myös jatkossakin mennä! :)
Antakaa minun tehdä niin kuin teen ja tehkää te omalla tavallanne :) Koirani on minulle suomen ja maailmanmestari ilman mitään tuloksia ja arvomerkkejä ;) MUTTA ei ole yhtään mitään teitä vastaan jotka seuroissa yms. harrastatte! :) Kukin omalla tavallaan. Kummallista vaan kun itsenäisesti harrastamista jotkut arvostelee.. heistä yritän olla välittämättä mutta välillä pistää kiehumaan. Eikö se ole pääasia että koira on onnellinen? Eihän se niitä tuloksia itse mihinkään tarvitse, eikös ne ole ihmisiä varten?
En halua aloittaa riitaa, viestini pitäisi olla hyväntahtoinen.. ainakin yritin siitä sellaisen tehdä :) Väärinkäsityksiä voi toki aina syntyä. Mitään pahaa en millään sitten tarkoita!
Miksi pitäisi?
9
205
Vastaukset
- juttu...
Jos kerran et puheista välitä niin miksi tänne ylipäätään kirjoitit ;-)
Ja ei - koiralla ei todellakaan ole mikään pakko harrastaa mitään virallista koemuotoa tms. Tärkeintä on, että sinulla ja koirallasi on mukavaa.
Sen sijaan itse en ymmärrä niitä, jotka kehuvat koiriaan "maailman parhaaksi" siinä tai tässä koemuodossa, mutta joilla ei ole kanttia lähteä näyttämään sitä julkisesti. Eli harrastaminen omissa oloissaan on aivan ok, mutta silloin kannattaa myös jättää kehuminen pois. Vain ne viralliset tulokset puhuvat koiran puolesta.
Sanon tämän vain siksi, että minun käsitykseni mukaan omissa oloissaan harrastavia ei kyllä halveksuta tai arvostella aktiiviharrastajien silmissä, mutta sen sijaan sellaisia oman koiran kehujia, joilla ei ole virallisia näyttöjä. Sinulla voi tietysti tilanne ja tavat olla toiset.- fhlekq
jos haluaa kisaamaan ko harrastuksissa, niin kuuluessaan ryhmään saa ohjausta, pikkuasiat ovat tärkeitä, monesti voi jäädä huomaamatta yksin tehdessä. Lisäksi muiden tuki, kun huomaavat paremmin toisen mokat, itse helposti sokeutuu. Saa paljon kommentteja, vinkkejä jne eli homma yleensä etenee vauhdikkammin kuin että itse opiskelisi kirjoista ym.
Tärkeä asia on myös muiden koirien aiheuttama häiriö eli koira oppii tekemään asiat erilaisten koirien ja ihmisten keskellä. Jos treenaa yksin vastaavaa häiriötä ei saa aikaan millään. Kisoissa tuo häiriö on aina läsnä. Koira oppii tavallaan sietämään painetta siis enemmän.
- miten sen ottaa
Siis pääasiahan on, että koira on onnellinen, treenaat yksin tai yhdessä. Mutta olen samaa mieltä, että tulokset puhuvat puolestaan, turhaan kehutaan koiraa maailman parhaaksi, jos virallisia tuloksia ei ole.
Yksi tuttu treenaa yksin ja kehuu koiraa kokoajan, miten hyvä se on. Sain houkuteltua kerran kanssani tottistelemaan ja huh.. ilman pakotteita koira ei sivulla kulkenut, kontakti huono, ei pysynyt ryhmä paikalla olossa ( vaikka ryhmässä vain kaksi koiraa ja toisella varma rauhallinen paikalla olo) jne. Selvästi toisen koiran läsnäolo hankaloitti koiran työskentelyä. Tosi tilanteessa koiran kuitenkin olisi tehtävä töitä häiriötekijöistä huolimatta.
Ja mm. hakua ei pysty yksin treenamaan :) siihen tarvitaan piilossa olevat ihmiset,jotka koira hakee hakualueelta. Pk-jälkikokeessa (sitä ennen bh-koe), molempien tottelevaisuus osiossa on henkilöryhmä. On hyvä opettaa koiraa ajamaan myös vieraan jälkeä, ei vain omaa. Esineruutua sotkemassa on hyvä olla vieraankin henkilön ja vaikka vieraan koiran.
Myös tokossa joka luokassa on luoksepäästävyys ryhmäpaikalla olo, ei niitä yksin voi treenata =)
Itse treenaan niin ryhmässä kuin yksin, kuten valtaosa harrastajista tekee :)- ....................
On ainakin minulle ilmeinen, koska teen vuorotyötä:) Mutta sitten kokoamme välillä omia ryhiä, jotta koira joutuu toimimaan häiriön allakin. Eli, oma kantani on myös se, että sekä että. Varsinaiseen seuratoimintaa en osallistu, mutta ostan yksityistunteja, jolloin saan vinkit, miten jatkaa, ja millä aikataululla. Ei maksa loppupeleissä paljonkaan. Ihan perusjutut kyllä koulutan omalla tavallani, mutta haen apua itselleni uusiin ja outoihin asioihin. Vaatii järjestelyjä, mutta vuorotyöläisen on pakko toimia näin. Vuorotyö on koiralle hyväksi (vähemmän yksinoloja), mutta on sillä varjopuolensakin. Itse en voi millään saada joka viikko samaan aikaa treenivuorojen kanssa vapaata. Siksi on pakko improvisoidakin :) Ja ihan totta puhuen, joskus ihmetyttää nää nykyiset jotkut koulutuskäytännöt. Kaikkea en allekirjoita, ja siksikin, en ole edes varma koulutusten hyödyllisyydestäkään. Mutta, kun ostan yksityistunnit, on se omasta mielestäni kaikkein kustannustehokkaintakin. Ja niitä sitten tosiaan täydennetään tuttavapiirin "epävirallisin" harkoin, silloin kuin aikataulut sopivat. Toki, meidän elinympäristö tarjoaa häiriötekijöitä ihan luonnostaankin:)
- miten sen ottaa
.................... kirjoitti:
On ainakin minulle ilmeinen, koska teen vuorotyötä:) Mutta sitten kokoamme välillä omia ryhiä, jotta koira joutuu toimimaan häiriön allakin. Eli, oma kantani on myös se, että sekä että. Varsinaiseen seuratoimintaa en osallistu, mutta ostan yksityistunteja, jolloin saan vinkit, miten jatkaa, ja millä aikataululla. Ei maksa loppupeleissä paljonkaan. Ihan perusjutut kyllä koulutan omalla tavallani, mutta haen apua itselleni uusiin ja outoihin asioihin. Vaatii järjestelyjä, mutta vuorotyöläisen on pakko toimia näin. Vuorotyö on koiralle hyväksi (vähemmän yksinoloja), mutta on sillä varjopuolensakin. Itse en voi millään saada joka viikko samaan aikaa treenivuorojen kanssa vapaata. Siksi on pakko improvisoidakin :) Ja ihan totta puhuen, joskus ihmetyttää nää nykyiset jotkut koulutuskäytännöt. Kaikkea en allekirjoita, ja siksikin, en ole edes varma koulutusten hyödyllisyydestäkään. Mutta, kun ostan yksityistunnit, on se omasta mielestäni kaikkein kustannustehokkaintakin. Ja niitä sitten tosiaan täydennetään tuttavapiirin "epävirallisin" harkoin, silloin kuin aikataulut sopivat. Toki, meidän elinympäristö tarjoaa häiriötekijöitä ihan luonnostaankin:)
Minäkin teen vuorotyötä, mutta onnistun aina johonkin koulutukseen pääsemään :)
Treeni kavereissa on paljon koiransa kanssa pitkälle päässeitä, joten parhaat meille sopivat vinkit tulee heiltä :)
- Aussie x 2
Tuolla maailmanparhaus jutulla tarkotiin siis vain sitä että ainahan se oma koira on paras, ymmärrättekö? Siis äh :) En osaa selittää.. en tarkoita nyt vain harrastus mielessä vaan oma koira on se oma koira.. toivottavasti ymmärsitte..
Minä en harrasta mitenkään vakavasti, enkä tarvitse täydellisiä tuloksia, häiriötekijöihin on kyllä jossain määrin totuttu kun ei kuitenkaan missään keskellä korpea harjoitella.
Kirjoitin juuri siksi kun halusin tietää mitä mieltä täällä ollaan noin suurin piirtein. Tuo on aika yleinen vastaus täällä "no miksi sitten kirjoitit".. onhan suomessa sanavapaus :)
Tuohon hakuun.. tiedän että siihen tarvitsee ihmisiä, en ole erakko, ihmisiä löytyy siihen hommaan ;) Tarkoitin tuolla "yksin" siis että en virallisiin mukaan mene. Juu pitäisi kirjoittaa selvemmin :D- fceklwjfde
pääasia, että tekeminen on koiralle mielekästä ja itselle tietysti myös, koska asenne vaikuttaa koiraan.
Porukoissa treeni-idea on kisaaminen, kisaavien täytyy saada riittävästi häiriötreeniä. - auktoriteetti?
Kirjoitit "Kirjoitin juuri siksi kun halusin tietää mitä mieltä täällä ollaan noin suurin piirtein."
Ihan vinkkinä. Älä nyt herran tähden perusta tekemisiäsi siihen mitä mieltä täällä tai jossain muulla nettipalstalla ollaan!!! Jos oma ja luotettavien ystävien järki korvataan anonyymillä kollektiivisella keskustelupalstamielipiteellä niin huh - huh.
Harrasta sen koirasi kanssa mitä haluat harrasta ja nauttikaa siitä. Jos olet siinä tilanteessa, että tarvitset tukea ja hyväksyntää ihan normaalille tekemisellenne, niin mieti onko tilanne se, että kannattaisi kuitenkin lähteä mukaan johonkin kerhoon ja saada se tuki sieltä eikä keskustelupalstoilta?
En kyllä ole kuullut moista arvosteltavan,ainakaan negastiivisesti...
Mutta oli miten oli,ei tosiaan tarvi.Pääasia on ja aina hieno juttu,että ylipäätään touhuaa jotain koiransa kanssa.Oli rotu mikä tahansa.
Silläkään ei ole mitään merkitystä,tekeekö/opettaako oikein tai väärin,jos ei ole tarvettakaan "moitteettomiin"suorituksiin,eli esim.kisoja ajatellen.Pääasia,että koiralla on kivaa tekemistä.
Seuratoiminta on taas omanlaista juttua,ihan samoin kuin tavoitteellinen toiminta.Ja vielä kisaaminen.Se on lähinnä tavoitteiden mittaamista ja tavoite myöskin itsessään.Mutta ihan oma asia,millä mielellä on liikkeellä.
Ja noin sitä pitää ajatellakkin,että se oma koira on maailman paras :).Ihan ylipäätään :=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1961512
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140944Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?58931- 85902
- 53816
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t262719Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,10710Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä338671Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk58664Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol74646