Montako opintopistettä??

OCI

Kuka kertoisi montako opintopistettä olisi syytä opiskella per vuosi että valmistuu amk:sta normiajassa?? Pääsin syksyksi sosiaalialaa opiskelemaan ja systeemi on ihan uusi minulle! Saako näistä palkeista ja periodeista mitään selvää - kai amk:ssa on riittävä opintojenohjaus tällaisille ihmettelijöille, jotka ovat käyneet aiemmat koulut yksinkertaisimmilla malleilla??

5

7078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuut-tori

Ihan yksinkertaisella matematiikalla selviää. Eli siis tutkinnon suuruus jaettuna ohjemääräisellä suoritusajalla. Esim. 210 op/3,5 v = 60 op/v.

Kelan vaatimus on noin 45 op/v.

• tuut-tori

Ja koko ensimmäisen vuoden käytte läpi perusasioita kuten palkkeja, periodeja, tutkintorakenteita sun muuta. Ja lisätietoa saa kysyttäessä omalta tutorilta, tutor-opettajalta, opintokoordinaattorilta sekä oman tutkinnon yliopettajalta/vastuuopettajalta/mikä liekään suomeksi (itse opiskelen englanniksi).

• singsingasong

Suunnilleen 60op/vuosi tai 30op/lukukausi. Sitten vähän riippuu siitä, kuinka saat tehtyä esim. harjoittelut (teetkö "kouluaikana" vai kesälomalla). Itse suoritin esim. ekan työharjoittelun kesällä ja lisäksi vaihto-opiskelun ansiosta tokana vuonna 3 lukukautta, eli pisteet tuli kokoon tosi nopeasti (tällä hetkellä 220/210, opinnäytetyö tosin puuttuu). Olin koko tämän kevään ja kesän töissä, ja syksyksi olen hakenut yliopistoon, mutta en tiedä tärppääkö. Tuohon "normiaikasuorittamiseen" minulla on jäljellä vielä koko syksy, ja opparikin on jo aloitettu, niin pitäisi mennä ihan nappiin.

Noita kurssijuttuja ym. yleistä käydään muistaakseni ekalla viikolla vähän läpi, mutta kurssit oppii lukemaan aika nopeasti ilman mitään avustuksiakin. Ainakaan itsellä ei kurssit myöskään esim. pakolliset kurssit mennyt päällekkäin (enkunkielinen ohjelma ja vain yksi opetusryhmä, eli saattoi olla kyllä tälläkin oma tehtävänsä), joten lukkarit pystyi tekemään aika helposti (ja otin aika paljon kursseja myös suomenkieliseltä puolelta, esim. kieliä). Opiskelen itse Laureassa ja myöskin muiden yksiköiden kursseja oli tosi helppo ottaa, jos omassa pisteessä ei olekaan sopivia kursseja (ja on myös monimuoto/etäkursseja).

• OCI

Kiitokset vastauksista! Opiskella saa siis yli tuon 210 - onko siinä kattoa? Kuinka monta vuotta opiskeluja voi pitkittää jos suorittaa hitaammalla tahdilla kuin 60 op per vuosi?

• tuut-tori
        OCI kirjoitti:

Kiitokset vastauksista! Opiskella saa siis yli tuon 210 - onko siinä kattoa? Kuinka monta vuotta opiskeluja voi pitkittää jos suorittaa hitaammalla tahdilla kuin 60 op per vuosi?

Meillä ainakin saa automaattisesti yhden vuoden lisää aikaa ja tarpeeksi hyvillä perusteluilla (sairaus, raskaus) voi pyytää lisää.

Pistemäärä riippuu tutkinnosta. Oma tutkinto on 4 v. eli 240 op, mutta yleisin on kyllä tuo 210 op. En ainakaan ole kuullut että pisteissä olisi mitään yläkattoa mutta valitettavasti töitä hakiessa kukaan ei katso ylimääräisiä suorituksia, ainoastaan että tutkinto on suoritettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5862
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4414
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      340
      1579
    6. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      70
      1339
    7. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1179
    10. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      10
      1170
    Aihe