Kuka kertoisi montako opintopistettä olisi syytä opiskella per vuosi että valmistuu amk:sta normiajassa?? Pääsin syksyksi sosiaalialaa opiskelemaan ja systeemi on ihan uusi minulle! Saako näistä palkeista ja periodeista mitään selvää - kai amk:ssa on riittävä opintojenohjaus tällaisille ihmettelijöille, jotka ovat käyneet aiemmat koulut yksinkertaisimmilla malleilla??
Montako opintopistettä??
5
6905
Vastaukset
- tuut-tori
Ihan yksinkertaisella matematiikalla selviää. Eli siis tutkinnon suuruus jaettuna ohjemääräisellä suoritusajalla. Esim. 210 op/3,5 v = 60 op/v.
Kelan vaatimus on noin 45 op/v.- tuut-tori
Ja koko ensimmäisen vuoden käytte läpi perusasioita kuten palkkeja, periodeja, tutkintorakenteita sun muuta. Ja lisätietoa saa kysyttäessä omalta tutorilta, tutor-opettajalta, opintokoordinaattorilta sekä oman tutkinnon yliopettajalta/vastuuopettajalta/mikä liekään suomeksi (itse opiskelen englanniksi).
- singsingasong
Suunnilleen 60op/vuosi tai 30op/lukukausi. Sitten vähän riippuu siitä, kuinka saat tehtyä esim. harjoittelut (teetkö "kouluaikana" vai kesälomalla). Itse suoritin esim. ekan työharjoittelun kesällä ja lisäksi vaihto-opiskelun ansiosta tokana vuonna 3 lukukautta, eli pisteet tuli kokoon tosi nopeasti (tällä hetkellä 220/210, opinnäytetyö tosin puuttuu). Olin koko tämän kevään ja kesän töissä, ja syksyksi olen hakenut yliopistoon, mutta en tiedä tärppääkö. Tuohon "normiaikasuorittamiseen" minulla on jäljellä vielä koko syksy, ja opparikin on jo aloitettu, niin pitäisi mennä ihan nappiin.
Noita kurssijuttuja ym. yleistä käydään muistaakseni ekalla viikolla vähän läpi, mutta kurssit oppii lukemaan aika nopeasti ilman mitään avustuksiakin. Ainakaan itsellä ei kurssit myöskään esim. pakolliset kurssit mennyt päällekkäin (enkunkielinen ohjelma ja vain yksi opetusryhmä, eli saattoi olla kyllä tälläkin oma tehtävänsä), joten lukkarit pystyi tekemään aika helposti (ja otin aika paljon kursseja myös suomenkieliseltä puolelta, esim. kieliä). Opiskelen itse Laureassa ja myöskin muiden yksiköiden kursseja oli tosi helppo ottaa, jos omassa pisteessä ei olekaan sopivia kursseja (ja on myös monimuoto/etäkursseja).- OCI
Kiitokset vastauksista! Opiskella saa siis yli tuon 210 - onko siinä kattoa? Kuinka monta vuotta opiskeluja voi pitkittää jos suorittaa hitaammalla tahdilla kuin 60 op per vuosi?
- tuut-tori
OCI kirjoitti:
Kiitokset vastauksista! Opiskella saa siis yli tuon 210 - onko siinä kattoa? Kuinka monta vuotta opiskeluja voi pitkittää jos suorittaa hitaammalla tahdilla kuin 60 op per vuosi?
Meillä ainakin saa automaattisesti yhden vuoden lisää aikaa ja tarpeeksi hyvillä perusteluilla (sairaus, raskaus) voi pyytää lisää.
Pistemäärä riippuu tutkinnosta. Oma tutkinto on 4 v. eli 240 op, mutta yleisin on kyllä tuo 210 op. En ainakaan ole kuullut että pisteissä olisi mitään yläkattoa mutta valitettavasti töitä hakiessa kukaan ei katso ylimääräisiä suorituksia, ainoastaan että tutkinto on suoritettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733