Hain teologiseen Helsinkiin, mutta nyt olen alkanut jänistää. Salaa melkein toivon, etten pääsisikään sisälle. Minulla on ihan järjetön esiintymis- ja sosiaalisten tilanteiden kammo. Minkälaista teologian opiskelu on käytännössä? Onko paljon esiintymisiä ja ryhmässä työskentelyä pakollisena?
Entä minkälaista porukkaa siellä yleisesti ottaen on? Ovatko opiskelutoverit itsevarmoja älykköjä, jotka tilanteessa kuin tilanteessa löytävät aina (oikeat) sanat ja uskaltavat myös sanoa ne? Esiintyykö teologian opiskelijoiden keskuudessa kilpailuhenkisyyttä, kunnianhimoisuutta ja ns. pätemisen tarvetta? Kaverini opiskelee oikiksessa, ja siellä ilmapiiri on hyvin kilpailuhenkinen ja kuulemma herkemmälle ihmiselle raskas. Luojan kiitos, etten itse ole kiinnostunut oikeustieteestä ;)
Entä miten on koulukiusaamisen laita? Olen itse entinen koulukiusattu, joten pohdin tällaisiakin asioita. Satun läheisteni kokemusten perusteella tietämään, että myös yliopistossa voi esiintyä kiusaamista, valitettavasti.
Sitten vielä kiinnostaisi tietää, ovatko teologian opiskelijat pääsääntöisesti uskovaisia. Ja että opiskeleeko teologisessa myös muiden uskontojen, kuin kristinuskon, edustajia? Onko ateisteja?
Millaista on opiskelu käytännössä?
1
1279
Vastaukset
- op
Ensimmäiset kaksi vuotta on pääasiassa perusopintoja, jotka tarkoittavat massaluennoilla (koko vuosikurssi yhdessä) istumista, tenttikirjan tai parin lukemista ja sitten näiden luentojen ja kirjojen tenttimistä. Klassiset kielet ovat lähempänä tavallista kielten opiskelua. Ryhmätyöskentelyä oli muistaakseni ensimmäisenä vuonna kahdessa kurssissa, esiintymistä ei juuri ollenkaan (jos ei välttämättä halua olla suuna päänä :D).
Porukkaa löytyy aivan laidasta laitaan. On juuri lukiosta tulleita, eläkeikää lähestyviä ja siltä väliltä. Löytyy itsevarmoja älykköjä, mutta kaikki eivät todellakaan ole. 200 aloittavaan mahtuu monenlaisia ihmisiä :) Kilpailuhenkiseksi en ole ilmapiiriä teologisessa kokenut, kaikkea muuta. Yksittäisiä pätijöitä tietysti on, mutta missäpä ei.
Koulukiusaamisesta en osaa sanoa, itse en ole törmännyt. Kun vuosikurssilla on 200 ihmistä, niin ei ehkä sellaista asetelmaa pääse niin helposti syntymään?
En osaa sanoa, ovatko teologian opiskelijat pääsääntöisesti uskovaisia, varmasti suuri joukko on, kun kerran papiksi teologian maisterin tutkinto tarvitaan. On fundamentalisteja, liberaaleja, agnostikkoja, ateisteja... Ketä nyt sattuu uskonto kiinnostamaan :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .573185Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472911Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242729Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541827- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193981- 44829
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101822Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26820