Onko muilla kokemuksia Hyvinkään sairaalassa synnyttämisestä?
Miniäni synnytti juuri siellä (Hän on puoliksi romani) ja kohtelu oli ala-arvoista. Joutui ensinnäkin monia tunteja odottamaan vaikka lapsivesi oli mennyt eikä lähtenyt avautumaan, niin eivät laittaneet tippaan tai mitään että olisi vauhdittunut synnytys. Miniä sitten tuskissaan oli melkein vuorokauden vielä lapsiveden mentyä ennen kuin lapsi syntyi. Sitten kyllä pelkäsivät että lapsi on saattanut saada jonkuin tulehduksen kun oli niin kauan ilman lapsivettä. Kyllä kai tuollanen asia pitäisi olla tiedossa ammatti-ihmisillä ettei sitä tartte sitten ihmetellä ja pelätä jälkikäteen. (Ihmettelivät siellä myös että miksi isä ei oile paikalla auttamassa, mutta hän ei työmatkan takia ollut paikkakunnalla, joten ei päässyt)...mielestäni se ei vähennä henkilökunnan velvollisuutta vaikka ei isää mukana ollutkaan.
Synnytyksen jälkeen kaikilta muilta äideiltä kysyivät tarvitseeko kipulääkettä tms, paitsi miniältäni ei mitään kysytty eikä mitään tarjottu. Hän on ujo eikä alkanut mitään sitten siellä peräämään kun eivät hältä mitään kysyneetkään. Miniä oli myös pyytänyt että jos voisivat pitää vauvan siellä vauvalassa ekan yön ainakin osittain että hän saisi hetken levättyä kun oli pitkä ja vaikea synnytys takana eikä ollut yli vuorokauteen levännyt yhtään. Ei ottaneet vaan, vauva oli lähes kokoajan äidillä. Miniä kysyi olisiko voineet tuoda ruoan hänelle huoneesen kun hän oli revenyt ja oli aika paljon tikkejä ja oli kovasti kipeä että oli vaikea liikkua, mutta ei, ite piti hakea. Kun sen ruoan sit vihdoin sai haettua niin, Miniä ei saanut sitten edes syötyä kunnolla kun vauva itki kokoajan vieressä niin piti vauvaa hoitaa ja ruoka sitten ehti jäähtyä.
Itse olen useamman lapsen synnyttänyt, mutta, koskaan en ole saanut missään noin huonoa kohtelua. Ihmettelen todella Hyvinkään sairaalassa työskentelevien kätilöiden/hoitajien käytöstä. JOs vaan ihmiset mahdollista niin synnyttäkää jossain muualla kuin Hyvinkäällä.
Mistähän sen syntymä todistuksen sitten muuten saa...onko kellään tietoa? Minä olen aikoinani aina saanut sairaalasta kun olen vauvan kanssa kotiin lähtenyt. Miniä ei saanut, eikä edes sanoneet että mistä sen saa vai lähetetäänkö se sitten perästäpäin vai miten.
Tekis mieli tehdä valitus niistä jotka oli silloin työssä, mutta kun en tiedä mihin valittaisin.
Miniäni synnytti Hyvinkään sairaalassa...
24
6762
Vastaukset
- m_m_
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,959,4547,5268
todella törkeää käytöstä miniääsi kohtaan, ei tuoleen kohdella ketään.
asiat eivät muutu jos niistä ei valiteta kenties ei muutu vaikka valitetaankin mutta kannattaa kuitenkin tuoda sairaalan käytös julki potilasasiamiehelle.
olen itsekkin menossa piakkoin synnyttämään onneksi en sentään kyseiseen sairaalaan toivon kyllä saavani ihmismäistä kohtelua. - ...
olla nykykäytäntö, että ei heti vauhditeta synnytystä, jos vedet menee, vaan odotellaan, että se käynnistyy luonnollisesti. Itse menin kaksi vuotta sitten Naistenklinikalle kun vedet menivät mutta supistukset eivät alkaneet. Mut otettiin osastolle seurantaan ja synnytyksen vauhdittaminen aloitettiin 18 tunnin kuluttua vedenmenosta. Lapsi syntyi sitten 32 tuntia vedenmenosta. Ja itse sain yhden antibioottiannoksen juuri tulehdusriskin takia. Eli tuo taitaa olla joka sairaalassa noin nykyään.
- 1+1
tilanteessa on toimittu ihan asianmukaisesti.
- Kysyn vain
miniäsi ei ota selvää asioista? Niinhän muutkin tekevät.
Kirjoittamasi on toisen käden tietoa. Miksi miniäsi ei kirjoita itse ja tee itse kantelua?
Miksi mainitset, että miniäsi on puoliksi romani? Oletko rasisti?- carmelisa**
No kysy vain...:) Koska miniäni ei tiedä mistä ottaisi selvää asioista eikä hänellä ole nettiä millä voi tietoa hakea...kaikilla ei ole, tiesitkö.
Toisekseen, Miniäni on tälläkin hetkellä vielä tosi kipeenä' synnytyksestä eikä tosiaan ole hällä ensimmäisenä mielessä valitusten teko tai mikä on käytäntö hän on jo joutunut jo lääkärissä käymään synnytyksen jälkeen ja on lbra kokeisiin menossa tulevalla viikolla. Siinä on hänellä ihan tarpeeksi huolehtimista nyt että saa ittensä kuntoon että pystyy lapsiaan hoitamaan hvin. Hän on vielä nuori eikä samalla lailla osaa viel puuttua asioihin kuin vanhempi ihminen osaa...ja kun on ujo ja arka niin ei ole niin valmis tarttumaan asioihin samallalailla.
Eikä miniäni ole pyytänyt tekemään mitään kantelua, minä halusin vaan kysyä että millasia kokemuksia muilla on siitä sairaalasta. Miten se tekee minusta rasistin jos mainitsin että miniäni on puoliksi romani??
Halusin tietää että jos siellä kohdellaan töykeästi muitakin ihmisiä niin silloin se on tapana siellä, mutta jos ikävää kohtelua sai vain miniäni, niin luultavasti se johtuu siitä hän on romani...ja SE ON VÄÄRIN.Hänellä olisi ollut ihan samanlaiset oikeudet saada hyvää kohtelua kuin muillakin potilailla. On se minusta outoa jos kaikilta muilta KYSYTÄÄN että haluaako tai tarvitseeko kipulääkettä yöksi, mutta häneltä ei kysytty eikä tarjottu, vaikka näkivät kyllä miten kipeä tyttö oli. Jos on puoli alapäätä revennyt niin ei siinä kauheesti naurata.
Toivottavasti vastaukseni tyydytti uteliaisuuttasi ;)
- pammmmmeee
kun se on sairaala, eikä täyden palvelun hotelli.... Yleinen käytäntö on, ettei synnytystä heti vedenmenon jälkeen vauhditeta vaan saattaa joutua odottamaan tuntitolkulla normaalia käynnistymistä. Normaalisti antibioottiannos annetaan tietyn ajan päästä vedenmenosta vauvan suojaksi. Tulehdusriskit on varmasti olleet hoitohenkilökunnalla tiedossa ja asiaa on seurattu.
Miten henkilökunta voisi arvata potilaan kipulääkkeen tarpeen, jos häne ei sitä itse ilmaise? Ja jos äiti mielii kotiin vauvan kanssa niin ei hän voi olettaa, että henkilökunta kantaa hänelle tarjottimella ruuan sielläkin ja hoitaa vauvaa hänen syödessään. Ruoka todennäköisesti jäähtyy vielä monesti ennenkuin vauva on aikuinen. Siihen en osaa kommentoida, miksei vauvaa ole otettu hoitajien luo yöksi. Kai se riippuu sairaalasta tuetaanko ennemmin vierihoitoa vai ei. Meillä vauvan sai antaa ensimmäiseksi yöksi hoitajille, jos ei ollut nukkunut itse kunnolla.
Syntymätodistusta en ole lapsestani nähnyt kuuna, vaikka hän on jo reilun vuoden. Liekö se enää on käytäntönä?!? Joku viisaampi varmasti kertoo.
Mutta jos miniäsi kokee saaneensa väärää kohtelua sairaalassa, voi palautetta antaa suoraan osastolle tai potilasasiamiehelle. Mielestäni kertomasi kuitenkin on ihan normaali käytäntöä jokaisen synnyttäjän kohdalla.- Elisa L
Voi ei...eiks se ollutkaan hotelli???Ja mä kun ihan luulin :O NO anteeks kauheesti että kysyin tuollasta yksin kertasta asiaa. Olinpa tyhmä. Mä ihan oikeesti oon aina luulu et sairaalat on täydenpalvelun hotelleja HOHOI...niin sitä voi ihminen erehtyä ;)
No ja sitten asiaan...
Ok...mä en tuota tiennyt että voipi joutua odottelemaan melkein vuorokauden ennenkuin auttavat jos ei synnytys käynnisty vedenmenosta huolimatta. Itselläni on aivan muunlaisia kokemuksia asiasta. Ihmeen huolissaan vaan olivat sitten kun vauva vihdoin synty, niin vauvan voinnista ja siitä että onko saanut tulehduksen. Jos sellaista pitää pelätä niin mielestäni asian voi hoitaa toisinkin ettei sellaista pelkoa tule.
'
"Miten henkilökunta voisi arvata potilaan kipulääkkeen tarpeen, jos häne ei sitä itse ilmaise?"
No, hyvin se henkilökunta sitten ainakin huomasi muiden potilaitten kipulääke "tarpeen" (vaikkei kukaan sitä siinä huoneessa pyytänyt) kun niin kovin muilta sitä kyselivät,miksi ei sitten miniältäni edes kysyneet kun kerta muilta kysyivät??? Kun miniäni valitti kipujaan niin hänen puheitaan ei edes noteerattu.
Jos töykeä käytös ja huonot käytöstavat yleensäkin on nykyään normaali käytäntö synnytys sairaaloissa, niin säälin kyllä synnyttäviä äitejä. Siis JOS SELLAINEN KÄYTÖS MITÄ MINIÄÄNI KOHTAAN OSOITETTIIN ON NORMAALI KÄYTÄNTÖ!!! Pahaks on sitten tilanne päässy...voi voi.
Mitä syntymätodistukseen tulee niin kyllä hän vajaa kaksivuotta sitten toisesta sairaalasta sai todistuksen mukaansa lähtiessään. Sitä en tiedä miten missäkin sairaalassa toimitaan, onko heillä eri käytäntö eri sairaaloissa. Kyllä kai nyt nykyäänkin syntymätodistus kuuluu antaa niinkuin ennenkin.
Mutta kiitos niistä parista asiallisesta viestistä jotka täällä oli. Löytyy siis vielä niitäkin ihmisiä jotka osaa asiallisesti vastata ilman mitään kummallisia avautumisia. Kiitos siitä ja mukavaa kesän jatkoa :) - Elämän kevät
Elisa L kirjoitti:
Voi ei...eiks se ollutkaan hotelli???Ja mä kun ihan luulin :O NO anteeks kauheesti että kysyin tuollasta yksin kertasta asiaa. Olinpa tyhmä. Mä ihan oikeesti oon aina luulu et sairaalat on täydenpalvelun hotelleja HOHOI...niin sitä voi ihminen erehtyä ;)
No ja sitten asiaan...
Ok...mä en tuota tiennyt että voipi joutua odottelemaan melkein vuorokauden ennenkuin auttavat jos ei synnytys käynnisty vedenmenosta huolimatta. Itselläni on aivan muunlaisia kokemuksia asiasta. Ihmeen huolissaan vaan olivat sitten kun vauva vihdoin synty, niin vauvan voinnista ja siitä että onko saanut tulehduksen. Jos sellaista pitää pelätä niin mielestäni asian voi hoitaa toisinkin ettei sellaista pelkoa tule.
'
"Miten henkilökunta voisi arvata potilaan kipulääkkeen tarpeen, jos häne ei sitä itse ilmaise?"
No, hyvin se henkilökunta sitten ainakin huomasi muiden potilaitten kipulääke "tarpeen" (vaikkei kukaan sitä siinä huoneessa pyytänyt) kun niin kovin muilta sitä kyselivät,miksi ei sitten miniältäni edes kysyneet kun kerta muilta kysyivät??? Kun miniäni valitti kipujaan niin hänen puheitaan ei edes noteerattu.
Jos töykeä käytös ja huonot käytöstavat yleensäkin on nykyään normaali käytäntö synnytys sairaaloissa, niin säälin kyllä synnyttäviä äitejä. Siis JOS SELLAINEN KÄYTÖS MITÄ MINIÄÄNI KOHTAAN OSOITETTIIN ON NORMAALI KÄYTÄNTÖ!!! Pahaks on sitten tilanne päässy...voi voi.
Mitä syntymätodistukseen tulee niin kyllä hän vajaa kaksivuotta sitten toisesta sairaalasta sai todistuksen mukaansa lähtiessään. Sitä en tiedä miten missäkin sairaalassa toimitaan, onko heillä eri käytäntö eri sairaaloissa. Kyllä kai nyt nykyäänkin syntymätodistus kuuluu antaa niinkuin ennenkin.
Mutta kiitos niistä parista asiallisesta viestistä jotka täällä oli. Löytyy siis vielä niitäkin ihmisiä jotka osaa asiallisesti vastata ilman mitään kummallisia avautumisia. Kiitos siitä ja mukavaa kesän jatkoa :)Synnytys alakautta on normaali tapahtuma. Siihen ei kuulu automaattista kipulääkitystä. Äidin ottama lääke kulkeutuu rintamaidon mukana myös vastasyntyneeseen, eikä hän sitä tarvitse. Miniäsi huonekaverit saattoivat olla sellaisia, joille oli tehty synnytyksen yhteydessä joku toimenpide, jonka vuoksi tarvittiin kipulääkettä. Tai sitten he ovat olleet sen verran kivuliaita, että ovat saaneet suunsa auki ja ilmaisseet tarpeensa kivunlievitykseen.
- XaazzF
Valitus potilasasiamiehelle, siitä se lähtee!
Hyvinkään sairaalassa synnyttäneenä ja muuten potilaana olleena olen aina kokenut tulleeni hyvin autetuksi asiassa kuin asiassa. Kerran ex-tempore leikkaukseen päädyttyäni kuuntelin sivukorvalla kun hoitajat juttelivat sivummalla tekevänsä jo toista työvuoroa putkeen samalle päivälle (!!!), ja silti kohtelu oli erinomaisen ystävällistä ja ammattitaitoista.
Keväällä synnytin ko. sairaalassa ja sain mielestäni jälleen hyvän kokemuksen. Tiiviin vierihoidon ja patistelut liikkua mahdollisimman pian itse, sen sijaan että hoitajat toisivat ruuat yms.yms. voi kokea rankkana ja epäystävällisenä ja jopa asiattomana kohteluna. Mutta suht. nopea jalkautuminen ainakin omalla kohdalla (kivuista huolimatta) tuotti hyvää tulosta; vatsa lähti toimimaan paremmin ja ei tullut mitään huimauksia ym. pitkistä makoiluista. Jatkuva vierihoito tuntui tottakai rankalta, vauva itki ja valvotti, synnytys oli takana ja nukkuminen tuollaisissa osasto-oloissa on muutenkin niin vaikeaa. Jos ei oma vauva itke niin jonkun toisen vauva itkee. Mutta tiiviin vierihoidon myötä sai kuitenkin heti paremman tuntuman lapsenhoitoon ja ihokontakti & yölliset imetykset vauhdittivat maidonnousua. - koppihoitaja
Miniäsi hoito on melko lailla normaalihoitoa vastaavaa. Toki olisi asiallista kysyä onko lääkkeen tarvetta, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitää osata itsekin pyytää apua/lääkettä jos siihen tarvetta on. JOs ei itse pysty niin pyytää miestä/äitiään tms. pyytämään puolestaan. Hyvinkäällä(kään) ei ole vauvalaa vaan ympärivuorokautinen vierihoito, josta voidaan joskus poiketa esim, jos äidille on tehty keisarileikkaus tai synnytys on ollut kovin pitkä. Tämäkin käytäntö on yleinen maamme synnytyssairaaloissa.
Jos potilas haluaa kohtelustaan valittaa hän voi ottaa yhteyttää potilasasiamieheen tai synnytysosaston ylilääkäriin/osastoryhmäpäällikköön. - LA 11.11.11
Olen itse synnyttänyt Hyvinkäällä, ja kokemukset olivat samanlaiset kun muuallakin. ei mitään valittamista. Kipulääkettä sai jos kävi pyytämässä, vauvan sai viedä hoitajille jos oli tarvetta. Syntymätodistusta nykyään ei kuulemma tarvita, en ole saanut mistään sairaalasta sellaista.
- Kättärilläkinosataan
Hei,
Taisi sinun miniälläsi olla yhtä huonoa tuuria hoitohenkilökunnan suhteen kuin minulla keväällä Kätilöopistolla. Ei usko, että sinäänsä Hyvinkään sairaalassa on mitään vikaa ja voin vakuuttaa, että saman kohtalon hän olisi voinut kokea muissakin sairaaloissa. Valitettavasti, kun kohtelu riippuu täysin kätilöstä ja hänen sen päivän fiiliksestä. Mullakin synnytys käynnistyi lapsivesien menolla ja soitin Kättärille, josta sanoivat ettei ole kiire, jos ei mitään erikoista ilmaannu. Menin sinne sitten 12 tunnin päästä vesien menosta. Tässä vaiheessa kätilö sanoi mulle, että voi olla, että lähettävät mut vielä KOTIIN odottelemaan synnytyksen käynnistymistä! Kukaan ei puhunut mitään antibiooteista ja mahdollisesta tulehdusriskistä. Sain kuitenkin jäädä sairaalaan odottelemaan. Mulle sanottiin, että käynnistetään 24h kuluttua vesien menosta, jos ei muuten käynnisty. No, sitten siinä odotelleessa kävi tietty niin, että sain tulehduksen eli oksentelin ja ripuloin ja minulle nousi kuume, josta mainitsin kätilölle. Vastaukseksi sain, että kuuluu normaaliin synnytykseen, eikä mitään tarvitse vielä tehdä. Lopulta olinkin sitten niin huonossa kunnossa, että rukoilin kätilöiltä, että tehkää nyt jotain ja kutsukaa lääkäri paikalle. Lääkäri tulikin sitten viimein ja sain tipan, josta sain nesteitä ja antibiootteja. Aiemmin lääkäri ei päässyt paikalle muiden kiireittensä vuoksi käynnistämään synnytystä ajallaan. Käynnistys ja tippa taisi tulla vaan sen ainakin 12h myöhässä, sillä todennäköisesti tulehduksen ja kuumeen vuoksi synnytys ei enää käynnistynyt, vaikka sitä nyt viimein 1,5 vuorokauden odottelun jälkeen yritettiin käynnistää. Toisin sanoen synnytys meni ihan metsään, eikä hirvästi haluttaisi kokea sitä uudestaan, vaikka olisikin ehkä mukava saada suloiselle vauvallemme sisar tai veli. Jos vielä joskus harkitsen toista lasta, niin haluan ehdottomasti suunnitellun sektion. Enää en halua joutua toisten armoille ja tilanteeseen, missä minua ei kuunnella yhtään, vaikka kuinka yritän pyytää apua. Eli ei sun miniäsi joutunut mitenkään ainut laatuisen kohtelun kohteeksi. Luulen, että minun synnytys Kättärillä vie voiton. Niin ja ei se kohtelu siellä lapsivuode osastolla sen parempaa ollut. Kun mieheni yritti kysyä kätilöltä vauvanhoidosta oli vastaus, että lukekaa noista lehtisistä. Niissä on kuulemma kerrottu kaikki, mitä imetyksestä ja vauvanhoidosta tarvitsee tietää! Onneksi Kättärilläkin on kuitenkin myös aivan loistavia kätilöitä ja tiedän, että mulla kävi vain paska stäkä. Näissä asioissa ei vaan pitäisi hoidon riippuvan tuurista, mutta niin se vain on. Senpä vuoksi nykyään ajatuskin synnytyksestä pelottaa ja olisin varmasti paniikissa, jos olisin uudestaan raskaana. - asbaysed
Itse en ole koskaan synnyttänyt hyvinkään sairaalassa mutta kertomuksesi kuulostaa tutulle ja on ihan järjellä selitettävissä.
Miniäsi synnytystä ei voinut käynnistää tipalla ym jos kohdunsuu on todella "epäkypsä." Tällöin tipalla käynnistämisestä olisi enemmän haittaa kun hyötyä niin vauvalle ja äidillekkin. Normaalina käytöntönä on että odotellaan synnytyksen "luonnonmukaista" käynnistystä koska sekin on parempi äidille ja vauvalle kuin lääkkeellinen käynnistäminen. Tosi on että kun lapivesi menee, tulehdusriski on suurempi ja vaarana on että vauva infektoituu. Lasta seurataan tarkemmin sitten vierihoito-osastolla ja jos synnytys etenee hitaasti (niin kuin miniäsi tapauksessa on käynyt kertomasi perusteella) äidille annetaan antibiootti ennen vauvan syntymää jotta ehkäistäisiin vauvan infektoituminen. Kun lapsivesi menee ja synnytys käynnistyy hitaasti, muita mahdollisuuksia ei ole jotta vauvan infektoituminen voitaisiin ehkäistä. Tottakai vierihoito-osastolla seurataan vauvan vointia tarkemmin jos lapsivesi on mennyt ja on aina pelko siitä että lapsi on infektoitunut.
Mielestäni miniäsi olisi pitänyt saada suunsa auki jos tarvitsi kipulääkettä. Ei minultakaan ole KOSKAAN kysytty tarvitsenko kipulääkettä (minulla 5.lasta) vaan olen aina sitä itse kysynyt ja myös saanut. Tottakai kätilöissä ja hoitajissa on varmasti eroa ja toiset kysyvät mutta eivät kaikki. Mistä hoitajat olisivat tienneet että miniäsi on kipeä jos hän ei itse siitä mitään sanonut?
Se että vauva on äidin vierelle 24h on normaali käytäntö. Ennen vanhaa oli vauvalat joihin äidit toivat lastensa yöksi. Nykyään toteutetaan ympärivuorokautista vierihoitoa eikä vauvaa otetta vauvalaan vaan äiti pitää hänet vierellään. Valitettavaa mutta totta!
Ruuan tuominen huoneeseen ei olisi edistänyt miniäsi paranemista. Vaikka hänellä olikin pahat repeämät ja vaikea kävellä niin KÄVELY JA LIIKKUMINEN edesauttavat haavojen paranemista. Jos jää sänkyyn ne haavat eivät parane ikinä. Minut nostettiin section jälkeen heti samana iltana ylös (leikattiin klo 10.38 ja hain itse iltapalani klo 19.00) ja siitä lähin hain ruokani itse. Kukaan ei niitä enää minulle tuonut vaan perusteltiin liikkumista haavojen paranemisella. Ja tosi oli, haava parani nopeammin kun liikkui. Muistaakseni kätilö silloin selitti niin että liikkuessa haavassa oleva verenkierto vilkastuu mikä tuo haavaan erilaisia ravinteita ja haavan paranemiseen tarvittavia aineita(en nyt muista mitä ne oli) jolloin haavan paranemisprosessi lähtee etenemään ja vähentää haavan kipua.
Se että ruoka ehti jäähtyä kun vauva huusi vieressä on myös täysin "normaalia". Itse synnytin kaksoset ja kun toinen nukkui toinen söi ja kun toisen oli saanut kuiviteltua,syötettyä ja nukkumaan niin toinen heräsi. Ei todellakaan olisi tullut mieleenkään että olisin pystynyt syömään lämpimän ruuan kun suihkussa käyntikin piti suorittaa muutaman minuutin sisällä ja syönnille oli aikaa ainoastaan imetysten aikana. SELLAISTA on nykypäivän vauva-arki!
Syntymätodistuksia ei nykyään jaeta enää kaikissa sairaaloissa. Mielestäni syntymätodistus lähetetään väestörekisterikeskuskseen ja äidin papareihin jää toinen kappale. Mutta jos sen haluaa, kannattaa olla yhteydessä
synnytyssairaalan potilaspaperi arkistoon. Itse olen sieltä tilannut joitain synnytyspapereitani. - sdsddds
Jep samoilla linjoilla kuin edelliset kirjoittajat. En ole synnyttänyt Hyvinkäällä mutta välilihan leikkauksesta ja repeämisistä huolimatta omat ruoat joutunut hakee. Vaikka menetin synnytyksessä paljon verta ja olo oli todella heikko jouduin vauvan ottamaan heti vierihoitoon. En ole koskaan ajatellut, että olisin saanut huonoa kohtelua. Kipulääkettä sai pyytäessä. Syntymätodistusta en ole myöskään saanut.
- joka puolella
..voi saada huonoa kohtelua.
Mulla huonoja kokemuksia TAYSista toisen synnytyksestä:
Mulla kans alkoi toisen synnytys lapsiveden menolla. 2 sormelle olin auki kun TAYSiin mentiin synnytysvastaanottoon. Kotiin vielä lähettivät odotteleen supistusten kovenemista, vaikka lapsiveden menosta oli 16h aikaa. Sanoivat et jos ei kunnolla käynnisty ilman ennen seuraavaa päivää niin seuraavana päivänä pitää tulla tiettyy kellon aikaan mennessä et ottavat verikokeita(tulehdusten tarkastus) ja käynnistellään sitten. Tulehdusarvot katsoivat toki sairaalaan mennessäkin kerta lapsivesien menosta oli aikaa. Mitää antibiootteja en saanut missään vaiheessa.
Supistukset kun koveni joskus 4h päästä niin mentiin uudelleen... taas lähettivät kotiin kun edelliseen käyntiin verrattuna ei mitään edistystä.
Kotona alkoikin sitten kun oli alle puoli tuntia ehditty olla, ponnistusvaihe... Sit pitiki mennä kiireellä ja suoraan synnytyssaliin jossa totes et paikat on täysin auki, et voin ponnistaa. Ponnistus kesti minuutin.
Tästä jäi kammo synnytystä kohtaan.
Enää en halua yhtään synnytystä, kivut oli ihan hirveät, mua ei vaan uskottu kun sanoin etten pysty niiden kanssa kotona oikeasti enää olemaan, Panadol ei auttanut yhtään. Ja sitte ku vauva lopulta syntyi niin enpä ehtinyt enää mitää kivunlievityksiä saamaan. Sairaalassa kun oltiin ehditty olla sisällä 5minuuttia ennenkuin vauva oli maailmassa.
Esikoisesta mut laitettiin jo synnytyssaliin kun paikat oli 2 sormelle auki, silloin ei synnytys käynnistynyt edes vesien menolla vaan supistuksilla ja kalvot jouduttii puhkaisee että vedet meni.
Osastolta on sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Samalla osastolla olin kummankin synnyttyä. Esikoisesta kun siellä olin, jäi vähän huono maku koko osastosta. Välillä tuntui ettei mua kuunneltu yhtään. Hoitajat oli töykeän oloisia.
Siitä kyllä kiitos hoitajille että ottivat vauvan kansliaan yöllä muutamaksi tunniksi että sain nukkua.
Toisesta lapsesta olisin halunnut polikliinisen synnytyksen (6h syntymän jälkeen kotiin) mutta se ei onnistunut kun lapsivesien menosta oli syntymään aikaa sen verran. Piti tarkkailla vauvalta tulehdusarvoja ym.
Hoitajat oli paljon mukavampia toisella kerralla, tosin suurin osa niistä oli mulle uusia (ei esikoisen aikana ollut samoja siis), yksi oli (ja sekin ihan mukava) sama joka oli silloin kun esikoisestakin siellä olin.
Mutta, tällaisia kokemuksia TAYSista.
Ja synnytystodistusta en ole saanut kummastakaan, ei siitä ole mitään edes mainittu koskaan. - zxcaddq
ite synnyin hyvinkään sairaalassa (; enkä oo sen tarkemmin äitilt kyselly
2 lasta se siel synnytti (mut ja veljen) et ei se kai iha kauhee paikka ollu - 07/10
Itse olen synnyttänyt Hyvinkään sairaalassa ja vaikka paljon meni pieleen niin henkilökuntaa en silti lähtisi moittimaan! Erittäin ystävällisiä ja ammattitaitoisia kätilöitä ja lääkäreitä.
Hyvinkäällä tosiaan ei ole enää "vauvalaa" vaan siellä suositaan vierihoitoa. Kätiöiden kansliaan voi pieneksi hetkeksi jättää jos vaikka käy suihkussa.
Itselleni kannettiin ruuat suoraan syliin, mutta kävellä en pystynytkään pitkään aikaan synnytyksestä ilman lääkkeitä ja "rollaattoria" (häpyluun repeämä muiden repeämien lisäksi). Olisin erittäin iloinen jos olisin "vain" epparihaavalla ja muilla repeämillä selvinnyt, niiden kanssa pystyy kuitenkin jotenkuten kävelemään.
Mutta jos hän itse kokee että jotakin on tehty väärin niin ottaa ihmeessä potilasasiamieheen yhteyttä, nettisivuilta löytyy kyllä yhteystiedot! - Inkeri
Hyvinkään sairaalan asianmukaisuus ja hoito on aivan sekoa. Lääkärit vaihtuu kokoajan .tiedonkulku katkeaa.. salaperäinen toiminta. Äitimme kuoli sairaalassa ja siitä ei edes varoitettu meitä ..salamyhkäistä toimintaa. Kukaan ei halua vastata mihinkään eikä puhua oikein mistään.
- Pyydä šelvitystä
Sinun pitää tehdä kirjallinen selvityspyyntö jos noin on, eikä herjaa julkisella palstalla.
- synnyttänyt kahdesti
Olen kokenut samaa. Kaiken kuulee puskista. Henkilökuntaan kuuluu myös niitä jotka luulevat tietävänsä arvonsa. Kohtelu on olut huonoa. Siellä ymmärretä hormoni huuruisiasynnyttäjiä. Masennus on pahempi kuin rutto huonosti ohjataan apujen piiriin. KKaikki ei ole tehtäviensä tasallA. Toista on LASTEN KLINIKALLA JA KÄTTÄRILLÄ.
- mietteitä
Monesti ensisynnyttäjänä saattaa kohtelu olla perustavampaa.. jos synnyttää toista, kolmatta jne.. niin silloin on jo "vanha" konkari ja asiat tulee potilaan humioida enempi itse.
- Myös äiti
Elisa L,hienoa,että kannat noin huolta miniästäsi! Mutta en oikein jaksa usko,että kukaan hoitaja nykyään uskaltaisia tai edes haluaisi kohdella ketään tahallaan huonommin kuin muita..Ja jos asiat mietityttää,tehkää toki yhdessä miniäsi kanssa valitus,koska on äärimmäisen epäkohteliasta haukkua täällä julkisesti,jos ei ota asiosta ensin kunnolla selvää..Ja oikeasti,synnyttäminen EI ole sairaus,vaan äidit ovat pääsääntöisesti terveitä nuoria naisia ja jalat toimii eli ihan itse menevät päiväsaliin syömään tai hakevat itse ruokansa.Hoitajat eivät ehdi passaamaan kaikkia äitejä,vain leikatuille ja kompisoituneille äideille tuodaan ruoka sängyn viereen..Imetyksen kannalta on ensiarvoisen tärkeää,että vauva on äidin hoidossa 24/7,toki poikkeustapauksissa joustetaan,jos resurssit antavat myötä..Ja eipähän pääse vauvelit vaihtumaan,kun ovat oman äidin vieressä koko ajan;)
Toivottavasti asiat selviävät,ettet enää hauku täällä julkisesti asiattomasti hienoa työtä tekeviä hoitajia! - huoh...
Aloitus on vuodelta 2010!!!
- X-miniä
Olet hyvä anoppi, kun välität miniäsi kohtelusta. Minun anoppini ja iso-anoppini odottivat vain, että passaan heitä, lisäksi he arvostelivat kaikkea asiattomasti ja jopa ilkeästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407905Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432051Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251990- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822