2 viikkoinen vauva

huh125

on tosi itkuinen päivisin, olis vaan tississä kiini.
nukkuu max puolentunnin unia päivällä.
jos annan lisämaitoo ni puklaa ulos eli maitoa tulee..
öisin nukkuu onneksi kolmen tunnin pätkiä :)
ihan mielenkiinnolla kyselen että miten muilla menee n. saman ikäisten kanssa?
onko mitään vinkkejä millä saisi päivisin nukkuun pitempiä pätkiä? tuntuu ettei pysty tekeen mitään ja esikoinen vaatisi vielä paljon huomioo myös mutta äitillä koko ajan vauva sylissä kun ei viihdy muualla..

4

2685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Lisämaidon anto pitäisi tehdä tuon ikäisellä esim. aventin vastasyntyneille tarkoitetulla hidasvirtauksisella tutilla eli kun pullon kääntää nurin, ei saisi tulla kuin pieniä tippoja. Muuten maidot tulevat kyllä takuulla ulos isolla paineella... Ja pitäisi aina röyhtäyttää hyvin.

• sjög

Itselläni muutama kuukausi sitten ihan sama tilanne ja olin todella ihmeissäni kun olin kuvitellut pikkuvauvojen nukkuvan hieman enemmän ja olevan tissillä hieman vähemmän...
      Ekat 6-7 viikkoa oli melkoista kantelumaratonia ympäri kämppää, valitettavasti mulla vielä kipeyty selkä kantoliinasta ym. systeemeistä joten nekään ei auttaneet - tai no tavallaan, lapsi viihtyi niissä, mutta äidin selkä "hajosi". Mietin kaikki maitoallergiat, ruoka-aineherkkyydet ym. syiksi, mutta näin jälkikäteen ajateltuna tuskin kyse oli niistä. Ilmavaivoja oli varmasti kun lapsi imi niin hanakasti rinnalla, röyhtäytin kesken ruokailunkin jottei ilmaa jäisi masuun.

Olen painiskellut saman päiväuniasian kanssa, vaavi nukkuu 3-4 kpl 30-60min päiväunia, siinä kaikki. Jotkut sitten vaan on sellaisia, on moni sanonut ja näin se täytyy olla. Toki vatsavaivat voi selittää lyhyitä unia ym.ym. mutta meillä lyhyet unet on vakio. Onneksi yöt menee suhteellisen hyvin, on menneet alusta saakka. Tosin nyt kun tissiin tuntuu syntyneen kiintymyssuhde, sitä halutaan aiempaa tiheämmin yöllä, alussa nukkui noita 3h pätkiä öisin. Aluksi olin sitä mieltä että lasta ei kannata opettaa nukkumaan vain yhdellä tavalla (liikkuvissa vaunuissa tms.) tai tavalla josta voi myöhemmin tulla ongelma rasittvuutensa takia (esim. nukahtaa vain äidin syliin), mutta olen kyllä tämän lapsosen kanssa tinkinyt moisista periaatteista sellaisina päivinä kun nukkumatti kertakaikkiaan tuntuu jättäneen meidän talon väliin... Olen järkeillyt että parempi että lapsi ylipäätään nukkuu jotain pätkiä & "oppii" samalla sitäkin. Kun miettii oloja, missä lapsi ekat kuukAUtensa viettää, on ihan luonnollista että alkuviikkoina hän kaipaa vielä vahvasti sihen liittyviä asioita: liikettä ja kosketusta. Kunpa joku olisi sanont tämän mulle jo aiemmin. Näin jälkikäteen lohdullisin kommentti on olult se, kun kuulin raskauden oikeastaan kestävän 10kk - se 10.kuukausi on se kun lasta kannellaan mahan ulkopuolella.

• tutti on pop

mulla on kans vajaa kaks viikkoinen joka kyllä nukkuu aika pitkään3-4h, öisin pidempäänkin. iltaisin meinas tulla hepuli ja hankittiin tutti. Maitoa tulee ja kasvu on hurjaa, eikä imuotteessakaan oo ongelmaa. Se rauhoitti kummasti iltahuilinaa. Sitä vaan pitää välillä pitää paikallaan, että se saa imun päälle. muuten suussa on nyrkit ja peukalo.. kapalo oli kans toinen mikä auttoi. meille tosin taisi osua helppo tapaus, itkee tai kitisee vain jos pissaa kakkaa tai puklaA, ja nyt on tainnu tottua siihen suoliston toimintaankin. No oishan se aika kauheeta jos ei ois ennen kakannu ja sit tulis kakkahätä.. iltasin vaikka ois maha täys saattaa vaan ton tutin kanssa asettua. sit heijaan välillä uneen vaunuissa. Ja syömisen jälkeen ja joskus välissäkin nostan ihan pystyyn röyhtäseen ja puklaan enimmät.

• vinekkjäl

Tunnetko vauvan, joka itkee heti jos hänet laskee hetkeksikin sylistä, "asuu rinnalla ympäri vuorokauden" ja nukkuu korkeintaan varttitunnin pätkissä? Tämä ei välttämättä tarkoita, että jokin olisi vialla. Vauva on ehkä heitä, joita sanotaan "suuritarpeisiksi" (high need) lapsiksi. Vanhemmille tämä voi olla raskasta ja ahdistavaa, etenkin jos on luullut kaikkien vauvojen "nukkuvan paljon" ja enimmäkseen jokeltavan sitterissä mobilea tuijotellen.
        Me emme tiedä, miksi jotkut vauvat ovat tällaisia. Ehkä he ovat herkempiä ympäristön ärsykkeille. Ehkä he vaikka hermoston kehitykseen liittyvistä syistä tuntevat kaiken epämukavuuden kymmenennessä potenssissa. Ehkä heillä sittenkin on jokin vika tai vaiva, kuten syntymässä nyrjähtäneitä niveliä, jäykkä niska, vatsavaivoja, päänsärkyä... ja ehkä vaiva on niin pieni, että lääkärit eivät sitä löydä eivätkä vanhemmat pysty päättelemään, mutta vauvalla on koko ajan vähän tukala olo.

Vauvat ovat kuitenkin viisaita. He eivät itke vain valittaakseen, vaan tilatakseen sitä, mitä tarvitsevat. Läheisyyttä, liikuttamista ja välitöntä tarpeiden tyydyttämistä.

Nykytieto näyttää vahvistavan, että vauvalla on todellinen fyysinen tarve suureen läheisyyteen hoitajansa kanssa vielä monen kuukauden ajan syntymän jälkeen. Esimerkiksi vauvalla näyttää olevan sisäänrakennettu kyky oppia hallitsemaan hengitystään ja unensa vaiheita nukkuessaan "opettelemalla" näitä vieressä nukkuvan aikuisen hengityksestä. Ja jo kauan on tiedetty, että vauvan kantaminen ja hänen heilumisensa aikuisen liikkeiden tahdissa auttaa suolistoa toimimaan tehokkaammin, ehkäisee ilmavaivoja ja auttaa hermoston ja lihasten kehittymistä. Kun jossain vaiheessa on luultu, että "huutaminen vahvistaa keuhkoja" nykyään yhä useammat lääkärit kehoittavat vastaamaan vauvan kaikkiin tarpeisiin mahdollisimman nopeasti, koska sitä vauva odottaa ja niin hän kehittyy parhaiten fyysisesti ja psyykkisesti. "Itku on myöhäinen merkki imetyksen tarpeesta" on jopa Amerikan lastenlääkärien yhdistyksen virallinen neuvo. Voisi ajatella, että ihmislapsen luonnollinen tila on olla vielä muutama kuukausi syntymän jälkeenkin yhtä lähellä hoitajaansa kuin kohdussa oli. Nyt vain vatsanahan toisella puolella.

Tässä joitakin näkemyksiä keinoista, joilla läheisyys ja lapsen luonnollisten tarpeiden tunnistaminen voivat auttaa itkevää vauvaa:

(Linkin takana tosi paljon vinkkejä)

http://www.imetys.fi/itu/imetysuutisia/artikkelit/suuritarpeinen.php

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe