Karjalankieli

-__________________-

Onko Ilomantsissa karjalankielen elvytystoimintaa? Olis syytä olla.

10

510

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opastusta

karjalaksi. Pakohtetah opastautumah nikuin ruotsin kieltäi pitäy pakolla neuvvuo.

• Karjalast kotos

Jos missä niin Ilomantsissa pitäis vaalia Karjalan kieltä! Mutta ei tajuta koko asiaa

• sortavala takaisin
        Karjalast kotos kirjoitti:

Jos missä niin Ilomantsissa pitäis vaalia Karjalan kieltä! Mutta ei tajuta koko asiaa

Vittu mitään karjalaa, lapin kultaa se olla pitää ja pontikkaa välillä. Rupeaa kieliä tulemaan ja turpaan sillon tällöin.

• Anonyymi

Tuo rushkiemustu = ruškiemušta karjalankielellä eikä kuten tuo ryhmä väärin kirjoittaa eli ei rushkiemustu.Tuo ryhmä vääntää tuon punamusta venäläisittäin. Eli ovat venäläisiä eikä karjalaisten jälkeläisiä. Yritetään jotenkin että karjalaiset ois venäläisiä ....

• Anonyymi

Aika vaikeata on alkaa etsimään niitä evakko- karjalaisia kun ovat jo ne evakot melkein menneet kaikki ilimavoimiin tai hajonneet maailman tuuliin. Kielikin on kuin latina että kun sitä ei ole käytetty niin se häviää/ on jo hävinnyt. Ja se alue joka oli Pohjois-Karjalaa ja meni Neuvostololle niin ne immeiset puhui pohjoiskarjalaa joka on levveempöö ja savolaisempoo kun esim Lappeenrannassa murre.

• Anonyymi

Miksi olisi syytä olla?

• Anonyymi

Ehkä olisi. Oon evakon lapsi. Pystyn vielä pagisemahan karjalaksi. Ukki pagisi ja aina suakkunat kerto mulle karjalaksi. En täyvellisesti karjaloo murra vain paljon jäi mieleen. Eihän sitä pitä unohtaa. Hieno kieli ja kulttuuri. Mielellään vielä pagisen jos löytyy saman sukupolven ja ikäsii pagisijoita.

• Anonyymi

Kuulostaa mukavalta, mun koko sukuni on Karjalasta. Harmi etteivät isovanhemmat koskaan puhuneet mulle karjalankieltä, niin olisin oppinut sitä. Taisivat osata myös Venäjää, ainakin mummo.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulostaa mukavalta, mun koko sukuni on Karjalasta. Harmi etteivät isovanhemmat koskaan puhuneet mulle karjalankieltä, niin olisin oppinut sitä. Taisivat osata myös Venäjää, ainakin mummo.

Ukki puhu myös venäjää. Oli ollut kolme vuotta Murmanskin rataa rakentamassa ennen sotia. Rajat ollu auki silloin aikonaan melko vapaa liikkuvuus Ukki haastoi. Tilanteen muuttuessa ennen talvi sotaa rajat jo laitettu kiinni. Ukki oli ennen tavi sotaa sanonu suvet tullaan suvet tullaan. Paljon tuli rajan yli susia kun venäjä toi joukkojaan rajalle eillä suvet pakeni. Pagistaahan kuule karjalaa emme sitä unoha. Niin kaunis oli karjala. Paljon ukkia kuuntelin pienenä poikana. Puhui karjalaa ja välillä venäjää. Ukki oli syntynyt 1886. Ei tainnu siihen aikaan kun talvi sota sytty päästä enää rintamalle. Huolto ja muista töistä kertoi sodan aikana. Pieni karjalan kielen oppi tunti. Terviissii työttiihn työttiin käskettiin sanoo. Aika paljon muistan ukin paginoita. Ymmärrän hyvin jos joku pagisoo karjalaa. Olis mukava pitää yllä kieltä. Olen evakon lapsi juuret Karjalassa. Ikää mulla on jo jonkun verran en oo vielä ikä loppu. Hyvä kunto ja mieli virkeä. Vois jakaa muistojaan jos nuorempia kiinnostaa.

• Anonyymi

Jokaisella halukkaalla on mahdollisuus elvytellä mitä kieltä tykkää, harrastuksena tai diivailuna. Pysyköön kielensä kanssa kaapissa. Turha tuputella tai luulla olevansa erityiskohdeltava.
      Viranomaisasioinnissa Suomen viralliset kielet ovat suomi ja ruotsi. Vuodesta 1992 alkaen myös saame saamelaisten kotiseutualueilla. Yritykset saavat ihan ite valita mitä kieltä käyttävät. Kieliasioissa niiden toimintaa ei säätele perustus- tai kielilaki, olipa kyse valtion omistamasta osakeyhtiöstä tai Takahikiän pullapuodista.
      Jupinat jostain karjalan tai vaikka swahilin kielen erityisasemasta voit survoa vaikka sukanvarteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      70
      3287
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1881
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      224
      1269
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      129
      1068
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      99
      1002
    6. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      954
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      67
      936
    8. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      895
    9. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      84
      879
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      34