Hei!
Kokemuksia puuseen rakentamisesta. Mistä saisi itsenikkaroitavan puuseen teko ohjeita tee-se-itse tyyppiselle mökkeilijälle? Kuinka paljon tulee maksamaan puutavara normaaliin puuseehen?
Puuseen rakentaminen
4
6128
Vastaukset
- mike
peltistä. Rakenna ensin n. 0.9x1 m koppi lattialla varustettuna, kun kasaat puuruuveilla niin saat korjata kätevästi virheet.
Sisään ostat n.60 cm korkean muovisaavin jätöksille sitä on helppo tyhjentää ja sen ympärille on helppo rakentaa istuin.
Kaupasta saa styroksisia puucee istuimia joiden päällä on kiva syöttää hyttysiä. - Antti
Moi,
Minä ostin viime kesänä ns. kevythirsikehikon (34mm lautaa) rautakaupasta jossa on puucee toisessa päässä ja varasto toisessa (6 neliötä). Kaksi ovea ja väliseinä välissä. Ostin siihen vielä semmoisen yksinkertaisen "eko WC" pytyn, josta menee ilmaputki katolle ja nesteletku maahan. Kasaaminen oli helppoa ja mukavaa puuhaa. Kehikon kasasin pilariharkkojen päälle ja katon rakentelin palahuovasta. Koko hoito tuli maksamaan 1288 euroa kaikkine tarpeineen. Laudasta itse nikkaroimalla saa varmasti edullisemmin. Itse olen kuitenkin ollut tämän ulkonäköön ja toimivuuteen tyytyväinen. Tyhjennyskin onnistui helposti kun sen viime viikonloppuna tein ekaa kertaa. - Leena
Ennenkin on kyselty samaa, selaa vähän taaksepäin otsikoita.
Lainaan itseäni viime keväältä tältä palstalta:
En netissä ole törmännyt kuviin, mutta teimme viime kesänä helpon huussin. Perustuksen (Leca-harkoista) päälle iskettiin pari kestopuupölliä. Kopin runko tehtiin kakkoskakkosesta ja jäykistettiin 4 mm vanerilla. Kulmat tulee automaattisesti suoraan eikä tarvitse enää mitään tukia. Siisti pinta sisäpuolelle ja sen voi käsitellä haluamallaan värillä esim. Osmo Colorin vahoilla. Julkisivuun vaakalauta tai paneeli. Malli on helppo itsekin suunnitella. 1200x1200 on riittävä koko. Katto voi olla pulpettikatto. Raakaponttilautaa ja huopa päälle. Ikkuna on helpoin tehdä oveen, mutta yhtä hyvin myös sivuseinään.
Kannattaa tehdä kompostoiva eli varsinaiseen (pienehköön) saaviin pohjaan reikiä, joista neste valuu alla olevaan suureen laakeaan astiaan, jossa on varta vasten saatavaa imeytysturvetta. (Meillä on siellä vuodevaatelaatikko, joka on tarkoitettu sängyn alle, otettiin pienet pyörät pois ja ainakin kaksi kesää on mennyt hyvin eikä ole pakkanen rikkonut sitä. Isompi ei meillä mahtunut, kun alla on kallio.) Nestekeräysastiassa on turvetta ja saavissa myös pohjalla, jotta kompostoituminen lähtee hyvin käyntiin ja aina suuremman asian jälkeen päälle heitetään tarpeeksi kuoriketta. Kalkkia ei saa käyttää. Täysi astia voi jäädä kompostoitumaan uuden viereen (mieluiten talven yli). Nämä saavia ja istuinta kannattelevat rakenteet on hyvä tehdä myös kestopuusta. (Nestettä lilluu kuitenkin siellä puiden päällä.) Helppo, halpa, toimiva. Toimii hyvin, jos vielä laittaa tuuletusputken alatilasta viemään hajut yli huussin katon.
Paras kompostoija muuten on Kekkilän Hajusieppo! Ei tule hajuja ja tuotos menee tiiviksi, ei tarvitse tyhjennellä koko ajan.
Äskeinen lainaus parin kuukauden takaa, tällä välin kävimme tyhjentämässä ekan saavin ja tuotos oli pelkkää multaa! Ei haissut yhtään ja tällainen tavallisenkokoinen nainen sai saavin yksinään kammettua pitemmänkin matkan päähän. Suoraan kasvimaalle ei tuotosta kannata kuitenkaan kaataa, kukille tosin voi.
Taatusti halvempi kuin kevythirsimalli. - Marko
Neliön koppi pystylomalautaisena ja nopeesti päässäkuviteltuna. Materiaalina vajaasärmäinen puutavara:
Lautaa n.250m á 0,25€/m = 62,5€
Lankkua n.30m á 0,65€/m = 19,5€
Kattohuovat,saranat, naulat, kyllästeet n.80€
Alle vaikka muutama lecaharkko, jos ei ole sopivia kiviä n.10€ ja muovisaavi ja imeytysvati 20€
Yhteensä tuosta kertyy n.190€, eli 250€ eikä tee tiukkaa ja voit vielä ostaa ne tarvitsemasi vasaran, käsisahan ja mittanauhan. Pyöreän reiän voit tehdä vaikka taltalla, jos ei satu olemaan sähköjä lähettyvillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769