kertokaa!

Miisa..

Elikkäs tilanne tämä, minulla 2kk vanha tyttö ja mies joka ei ole lapsen biologinen isä. Olemme tavanneet kun olen ollut kolmannella kuulla raskaana, eli mies on kuin isä tyttärelleni.
Jos mieheni adoptoisi tyttäreni omakseen, olisiko lapsen biologisella isällä mahdollisuutta vaatia isyyden selvittämistä enää adoption jälkeen?
Ja täytyykö meidän olla mieheni kanssa naimisissa, jotta adoptio olisi mahdollinen??

7

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+1=3

      se lapsen edun mukaista, että kysyisit sen biologiselta isältä käykö se, että hän saa uuden isän.
      Paitsi jos se mies on todella retku niin ÄLÄ KYSY LUPAA!!
      Ei Biologinen isä voi vaatia dna testiä jos sinä et halua sitä. Mutta muista ajatella lastasi!

    • .

      isältä on saatava LUPA adoptioon!

      • 1+1=3

        ole jos lasta ei ole tunnustettu. Mutta onhan se lapsen takia parempi kysyä lupa.


    • adoptioäiti

      Biologiselta isältä täytyy saada lupa adoptioon JOS isyys on tunnustettu. Adoptio on peruuttamaton, eli jälkikäteen ei voi vaatia isyyden tunnustamista. Perheen sisäisessä adoptiossa täytyy olla naimisissa.

      • emloK

        1. Vaihtoehto:
        Nykyinen miehesi voi tunnustaa lapsen, jolloin hänestä tulee lapsen juridinen isä Väestörekisteriin. Siinä vaiheessa ei käsittääkseni ole pakko siinä vaiheessa tehdä dna-testiä. Ongelma on siinä, että lapsen biologisella isällä on isyyttään epäillessään oikeus vaatia isyyden varmistamista ja tämä oikeus säilyy käsittääkseni 5 vuotta lapsen syntymästä (en ole varma muistanko aikarajaa oikein). Myös lapsi voi myöhemmin vaatia isyyden varmistamista tai ottaa vaikka itse dna-näytteen (hius, tupakantumppi yms), jonka toimittaa DNA-testejä tarjoaviin palveluihin. Näitä firmoja löytää erittäin helposti netistäkin googlettamalla. Tällöin isyyshuijaus luonnollisesti paljastuisi, koska taustalla ei olisi adoptiojärjestelyitä.

        2. Vaihtoehto:
        Keskustelet lapsesi biologisen isän kanssa asiasta aikuismaisella tavalla ja päädytte johonkin ratkaisuun yhteistuumin. Ratkaisu voi olla isyyden tunnustaminen ja adoptio, isyyden tunnustaminen ja tapaamisoikeudet, isyyden tunnustaminen ja poissaolo lapsen elämästä jne. Isyyden tunnustaminen merkitsee aina myös elatusmaksujen maksamista, minkä vuoksi jotkut miehet haluavat oikeudestaan luopua. Toiset taas kokevat oman lapsen niin tärkeänä asiana, etteivät halua olla kokonaan poissa lapsensa elämästä. Joskus adoption jälkeenkin esim. biologiset isät tapaavat harvoin (esim. 1-3 vuoden välein) lapsiaan. Halutessasi voit käydä tätä ennen ja/tai biologisen isän kanssa kotikuntasi sosiaalivirastossa, jossa työskentelee lastenvalvojia, joiden tehtäviin kuuluvat mm. isyysasiat, elatusmaksut yms. Tässä esimerkiksi linkki Vantaan lastenvalvojen nettisivulle: http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;220;4720;4754

        3. Vaihtoehto:
        Et kerro lapsesi biologiselle isälle lapsesta etkä vahvista kenenkään isyyttä tässä vaiheessa. Lastenvalvojan luona joutunet joka tapauksessa asioimaan mm. elatusmaksuja halutessasi, joten tällöin sinulla pitää olla jokin peitetarina lapsesi isättömyydestä ("olin niin hirveässä kännissä enkä edes kysynyt sen miehen nimeä"). Lapsesi etu on saada tietää totuus alkuperästään ja lastenvalvoja tulee näitä vaikeita asioita kysymään, koska hänen työnsä on puolustaa lapsesi ja muidenkin lasten etuja. Jos isyyttä ei tunnusteta, nykyinen miehesi voi myöhemmin hakea lapsesi adoptiota, mutta silloin teidän täytyisi olla naimisissa jne. Joka tapauksessa adoptio merkitsee sitä, että joutuisitte keskustelemaan adoptiosta sosiaalityöntekijöiden kanssa ja hoitamaan asiaan liittyvän byrokratian. Adoptio on sitova juridinen toimenpide (periminen, täyshuoltajuusoikeudet, usein lapsen nimenmuutos yms), joten siihen ei yleensä lähdetä ihan lyhyiden ihmissuhteiden kohdalla.

        Suosittelen rehellisyyttä - erityisesti lasta kohtaan ja lapsen vuoksi.


      • xxxxxxwwwwwwwwww
        emloK kirjoitti:

        1. Vaihtoehto:
        Nykyinen miehesi voi tunnustaa lapsen, jolloin hänestä tulee lapsen juridinen isä Väestörekisteriin. Siinä vaiheessa ei käsittääkseni ole pakko siinä vaiheessa tehdä dna-testiä. Ongelma on siinä, että lapsen biologisella isällä on isyyttään epäillessään oikeus vaatia isyyden varmistamista ja tämä oikeus säilyy käsittääkseni 5 vuotta lapsen syntymästä (en ole varma muistanko aikarajaa oikein). Myös lapsi voi myöhemmin vaatia isyyden varmistamista tai ottaa vaikka itse dna-näytteen (hius, tupakantumppi yms), jonka toimittaa DNA-testejä tarjoaviin palveluihin. Näitä firmoja löytää erittäin helposti netistäkin googlettamalla. Tällöin isyyshuijaus luonnollisesti paljastuisi, koska taustalla ei olisi adoptiojärjestelyitä.

        2. Vaihtoehto:
        Keskustelet lapsesi biologisen isän kanssa asiasta aikuismaisella tavalla ja päädytte johonkin ratkaisuun yhteistuumin. Ratkaisu voi olla isyyden tunnustaminen ja adoptio, isyyden tunnustaminen ja tapaamisoikeudet, isyyden tunnustaminen ja poissaolo lapsen elämästä jne. Isyyden tunnustaminen merkitsee aina myös elatusmaksujen maksamista, minkä vuoksi jotkut miehet haluavat oikeudestaan luopua. Toiset taas kokevat oman lapsen niin tärkeänä asiana, etteivät halua olla kokonaan poissa lapsensa elämästä. Joskus adoption jälkeenkin esim. biologiset isät tapaavat harvoin (esim. 1-3 vuoden välein) lapsiaan. Halutessasi voit käydä tätä ennen ja/tai biologisen isän kanssa kotikuntasi sosiaalivirastossa, jossa työskentelee lastenvalvojia, joiden tehtäviin kuuluvat mm. isyysasiat, elatusmaksut yms. Tässä esimerkiksi linkki Vantaan lastenvalvojen nettisivulle: http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti.asp?path=1;135;137;220;4720;4754

        3. Vaihtoehto:
        Et kerro lapsesi biologiselle isälle lapsesta etkä vahvista kenenkään isyyttä tässä vaiheessa. Lastenvalvojan luona joutunet joka tapauksessa asioimaan mm. elatusmaksuja halutessasi, joten tällöin sinulla pitää olla jokin peitetarina lapsesi isättömyydestä ("olin niin hirveässä kännissä enkä edes kysynyt sen miehen nimeä"). Lapsesi etu on saada tietää totuus alkuperästään ja lastenvalvoja tulee näitä vaikeita asioita kysymään, koska hänen työnsä on puolustaa lapsesi ja muidenkin lasten etuja. Jos isyyttä ei tunnusteta, nykyinen miehesi voi myöhemmin hakea lapsesi adoptiota, mutta silloin teidän täytyisi olla naimisissa jne. Joka tapauksessa adoptio merkitsee sitä, että joutuisitte keskustelemaan adoptiosta sosiaalityöntekijöiden kanssa ja hoitamaan asiaan liittyvän byrokratian. Adoptio on sitova juridinen toimenpide (periminen, täyshuoltajuusoikeudet, usein lapsen nimenmuutos yms), joten siihen ei yleensä lähdetä ihan lyhyiden ihmissuhteiden kohdalla.

        Suosittelen rehellisyyttä - erityisesti lasta kohtaan ja lapsen vuoksi.

        Isyyden selvittämisen voi kieltää ihan ilman syytä, mitään kännijuttuja ei todellakaan tarvitse kehittää. Adoptiossa muuttuu lapsen sukunimi, etunimen saa muuttaa, mutta ei kai sitä perheensisäisessä adoptiossa kukaan mene vaihtamaan, tässä tapauksessahan isä on sitäpaitsi ollut kuvioissa nimeä annettaessa,.


    • Miisa..

      Kiitos asiallisista vastauksista! Ja asia on vielä ihan harkinta-asteella, halusin vain selvennystä näihin asioihin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe