Olen juuri muuttanut 70-luvulla tehtyyn 120 neliön okt:oon, jossa on ilmalämpöpumppu ja koneellinen ilmanvaihto. Miten noita pitäisi käyttää, että saisi parhaan hyödyn irti?
Kannattaako ilmanvaihtoa pitää koko ajan päällä kun se vie kuitenkin sähköä?
Entä kannattaako ilmalämpöpumppua pitää päällä vain viilennystarkoitukseen? Taloni on öljylämmitteinen. Aukaisisiko joku minulle hieman tätä asiaa, kiitos!!!!
ILP ja ILPO yhdessä
2
240
Vastaukset
- karinka81
heh, sen koneen nimi taisikin olla ilTo :)
- Pikaohje
Koneellinen ilmanvainto on tarkoitus pitää koko ajan päällä. Yleensä niissä ei edes ole ohjaimessa asentoa nolla, vaan se pitäisi pystäyttää erillisestä kytkimestä.
Omassa koneessa on nopeudet 1-5 ja tavallisesti pidän sitä kolmosella ja kun ei olla kotona niin kakkosella, talvella voi kovilla pakkasilla riittää nopeudet 2 ja 1. Jos on enemmän porukkaa tai on saunottu tms. niin sitten neloselle, vitosta tulee käytettyä aika harvoin kun se aiheuttaa jo hieman liikaa meteliä venttiileissä.
Jos otat ilmanvaidon pois päältä niin sisäilman laatu huononee ja tulee jopa homevaurion vaara.
Ilmälämpöpumppua kannattaa käyttää mukavuuden luomiseksi jäähdyttämiseen. Talvella sitä kannattaa käyttää lämmittämiseen, pumpun tuottama lämmitysenergia on halvempaa kun öljyllä tuotettuna.
Se mitä pitää varoa on se ettei järjestelmät tappele keskenään, eli patterit lämmittää ja ilmalämpöpumppu jäähdyttää samaan aikaan, silloin palaa rahaa todella raskaasti. Eli lämmityskaudella ilmalämpöpumppu pelkästään lämmitysasentoon, ettei se vahingossakaan jäähdytä ja asetus inan verran ylemmäksi kuin patteritermostaateissa. Kesällä taas patteriverkko kylmäksi ettei ala lämmittäämään jäähdytettyä huonetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187