Vai oikeastiko vesi pyörteilee vaarallisesti? Kautta aikojen on huhuttu, kuinka pyörteet imaisevat matkaansa.
Onko Santtarin vaaralliset pyörteet vain urbaanilegendaa?
20
4207
Vastaukset
- nykyporvoolainen
Santtari? En ole moisesta kuullu.
- huh huh..
Oon ainaki ite käyny yli 20.v siinä lutakossa uimassa eikä mua ainakaa ole ikinä yksikään pyörre imassu!! enkä ole kuullu että ketään muutakaan!!Jos sinne muutama uimataidoton spurgu on hukkunu niin heti alkaa kiertämään niin sanotut urbaanilegendat..
- lätäkkö
Mikä tää paikka nyt oikein on? Ei kai nyt vaan se Kokonniemen hiekkakuoppa? Pyöteitä on voimakkaasti virtaavassa vedessä kuten koskien lähellä. Missä muka vesi virtaa Porvoossa? HÄH???
- huh huh
lätäkkö kirjoitti:
Mikä tää paikka nyt oikein on? Ei kai nyt vaan se Kokonniemen hiekkakuoppa? Pyöteitä on voimakkaasti virtaavassa vedessä kuten koskien lähellä. Missä muka vesi virtaa Porvoossa? HÄH???
Juu siitä kusialtaasta tässä on kyse..
- Santtari
huh huh kirjoitti:
Juu siitä kusialtaasta tässä on kyse..
kusta taitaa ola päässä!
- VesiHiisi1
Santtarista on vuosien mittaan liikkunut paljon urbaanilegendaa, milloin on pohjaton kuoppa, pohjalla ruumis jne. Olen myös kuullut tuon pyörre jutun. Mutta legendaa vaan.
- ryppyjäruuassa
Itsekin kuulin lapsena että parin metrin syvyydessä on voimakkaat pyörteet tai virrat jotka voi vetää pohjaan. Mutta tuskin tuo paikkansa pitää.
- Sandero
Ei siellä mitään pyörteitä ole eikä oikein virtauksiakaan. Hukkumistapauksia on kuitenkin useita, joista enemmistö lienee tapauksia, joissa veteen menijä ei ole tajunnut kuinka syvä kuoppa se oikein on. Parissa tapauksessa kyseessä on ollut ulkomaalainen, joka on ehkä kuvitellut kävelevänsä kahluusyvyisessä vedessä. Esim. Saksassahan tuontyyppisiä uimapaikkoja on runsaasti, siis jotka eivät edellytä minkäänlaista uimataitoa. Viimeisin hukkumistapaus taisi olla sairauskohtaus. Jonkun verran on pohdittu kylmän lähdeveden aiheuttamaa suonenvetoa, mutta se onkin jo aikamoista spekulaatiota. Mutta syvä tuo kuoppa on, muistan sen jo ajalta ennen kuin siinä oli vettä. Syvyys on varmasti yli 10 m.
- VesiHiisi1
Olipa jännä juttu. En muistanut että se on niin syvä kuoppa. Ilmankos pelastuslaitos kävi siellä välillä tekemässä sukellus harjoituksia. Kakarana varoitettiin että keskelle ei saanut uida, piti rantaa pitkin uida. Joskus teininä käytiin kuutamo uinnilla.
- Sandero
Esimerkki kirjoitti:
http://www.uusimaa.fi/artikkeli/60864-mies-hukkui-kokonniemen-hiekkakuopalla
AIvan, tuota tarkoitin viimeisimmällä hukkumistapauksella. Valitettavasti ei taida jäädä viimeiseksi.
- uimahalleillakin
Sandero kirjoitti:
AIvan, tuota tarkoitin viimeisimmällä hukkumistapauksella. Valitettavasti ei taida jäädä viimeiseksi.
JOS uimarannalla hukkui viimeksi 2v 5kk sitten niin ei taida olla yhtään outoa kun ajattelee KESÄISIN uimareiden määrään!
- *ploiskis*
Santtari on Kråköössä.
- Sandero
Ehkä jonkun mielestä, mutta Santtari-nimitystä on käytetty Kokonniemen uimalasta jo 1970-luvulta alkaen. Silloin muuten kukaan ei varmasti olisi puhunut Kokonniemestä muutoin kuin laskettelurinteen osalta. Ja Kråkön uimapaikasta ei ollut tietoakaan...
- *ploiskis*
Sandero kirjoitti:
Ehkä jonkun mielestä, mutta Santtari-nimitystä on käytetty Kokonniemen uimalasta jo 1970-luvulta alkaen. Silloin muuten kukaan ei varmasti olisi puhunut Kokonniemestä muutoin kuin laskettelurinteen osalta. Ja Kråkön uimapaikasta ei ollut tietoakaan...
Selvä, enpäs tiennyt, kun oon näitä itä-maalaiskunnan miehiä ;)
Kumpaa se ketjun aloittaja mahtoi tarkoittaa, sillä Kråkön kuoppaan on ainakin hukkunut pari tyyppiä mun aikana.
- hiio-hoi
60-70 lukujen vaihtuessa asuin Gammelbackassa ja silloin hiekkakuopalla käytiin jatkuvasti uimassa, vaikka oli romuja ja luonnontilassa, myöhemminkin hiekkakuoppa oli pitkään ihan vakipaikka, vaikka muutimme muualle.
Tällä palstalla kuulin nimityksen "santtari" ensi kertaa. - VesiHiisi9
Ruotsiksi sanottiin aina paikkaa Santtariksi, oletan että on joku lyhennelmä sanasta Sandgropen joka oli ns virallinen nimi kauan sitten.
- Anonyymi
ÄLKÄÄ MENKÖ SINNE MUN KAVERIN ÄIDIN KAVERIN LAPSI KUOLI SIINÄ JÄ MUN TOISEN KAVERIN TÄDIN KAVERI SIINÄ ON NIIKU JOKU VESI TORNADO JUTTU JOKA IMEE IHMISIÄ SINNE ALLE HUKKUMAAN
- Anonyymi
Parikymmentä vuotta sitten kaksi tyttöä hyppi hyppyristä ja vajosivat pohjaan, toinen saatiin ajoissa ylös mutta toinen löytyi sen verran myöhään, että sai ikuisen aivovaurio? Nyt jo kuollut?
- Anonyymi
Olen itse kohdannut sellaisen kohdan kun sellainen santtarilla alkaa vetää olin laitun alla niin tunsin kun jotain alkoi vetää minua kovaa niin sain nopeasti kiinni laiturista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä602047Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661698Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701408Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431379Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2331321Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421185- 811156
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3481097Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3181086