Minulle nauretaan

Apua apua

Olen juuri astunut uuteen ympäristöön ja tutustunut uusiin ihmisiin. Nämä muut ihmiset ovat tunteneet toisensa jo jonkun aikaa, minä heidät vasta pari viikkoa. Olen yrittänyt tutustua heihin vähitellen, mutta se ei ole onnistunut niin hyvin kuin odotin. Jos vaikka kysyn heiltä että "miten teillä meni viikonloppu?" niin kaikki ovat aivan hiljaa, joku ehkä vastaa että "ihan ok". Sen jälkeen eräs henkilö yleensä katsoo minua silmiin ja alkaa nauramaan. En välitä tästä naurusta lainkaan vaan sanon vaan että hyvä että naurattaa eikä itketä. Muut ovat ihan hiljaa ja tuijottavat lattiaa.

Pidemmän päälle tämä ottaa päähän kun kukaan ei vastaa kysymyksiini eikä halua keskustella kanssani. En viitsi enää kysyä heiltä yhtään mitään - kukaan ei kuitenkaan vastaisi ja tilanteesta tulisi taas nolo. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä? Joudun kuitenkin olemaan näiden henkilöiden kanssa pävittäin tekemisissä. En ole koskaan aiemmin kokenut vastaavaa tilannetta.

21

3286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psyko-paatti

No katsoskun tuo ihminen jolla yrität jutella on persoonallisuushäiriöinen.
      Ne lattiaan tuijottelijat ovat sen hovia.
      Ne eivät uskalla tulla sinun puolellesi sillä saisivat tämän häiriintyneen "päällikön" vihat päällensä.

• Erilainen muttei huo

Anti-sosiaalisesti persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä on enemmän kuin luullaan. Olisi hyvä jos tästä ilmiöstä ja sen yleisyydestä puhuttaisiin enemmän ja suoraan esim. mediassa, ja myös sosiaalisissa yhteisöissä, joissa tällaisia henkilöitä huomataan olevan.

• jkliäs

Kohtaatko näitä ihmisiä missään yksitellen vai oletteko ryhmässä? Yksitellen voisi olla helpompi saada kontaktia

• crestew

Aika siirtyä siis seuraaviin ihmisiin. Turha kuluttaa energiaasi tuollaisiin idiootteihin. Varmasti löytyy järkevämpiäkin ihmisiä. Tsemppiä!

• 547457457

Hyvin vaikea edes keksiä syitä, kun ei tiedä tilannetta kunnolla. Mutta vaikuttaa siltä, ettet ole todellakaan tehnyt mitään väärää tai että syy ei ole sinussa. Vakiintuneissa piireissä on monesti tuollaista: uusia naamoja ei oteta aina helpolla vastaan, pahimmassa tapauksessa jopa hyljitään. Todella ilkeää näiltä ihmisiltä, mutta armahda heidät: tiedämme kaikki kuinka paljon sosiaalinen paine vaikuttaa jokaisen käyttäytymiseen (jos jostain syystä uuden ympäristön "mielipidejohtajalla" on jotain sinua vastaan esim.). Jos nauraja on sama henkilö aina ja muut tuijottavat lattiaa, vaikuttaa mielestäni siltä, että tuo nauraja olisi jonkinlainen "alfa-henkilö" ryhmässä: muut "pelkäävät" häntä ja hänellä on syystä tai toisesta jotakin sinua vastaan.

Potentiaalisia ratkaisuja:
      - Jatka samaan malliin, toimit mielestäni hienosti. Katso, jos tilanne jonkin ajan kuluttua laukeaisi.
      - Jos tosiaan tuo "Nauraja" vaikuttaa jotenkin vahvimmalta noista, kokeile saada yhteyttä näihin muihin esim. Naurajan poissaolessa. Jos onnistuu, voit hienovaraisesti yrittää selvittää, mikä tällä henkilöllä on vikana.
      - Jos olet tarpeeksi kova ja riskejä kaihtamaton, voit "tilanteen ollessa" päällä lyödä kortit pöytään ja kysy "mikä helvetti teitä vaivaa?!"

Ja ei tosiaan kannata itseään syyttää. Olen huomannut, että jopa ujona aloitan ja pidän keskustelua yllä monesti eniten. Useat ihmiset eivät vain ole halukkaita keskustelemaan kuin ihan läheisimpien tuttaviensa kanssa.

• 547457457

En ole mikään psykiatri, psykologi tai muukaan ekspertti - kaukana siitä - mutta olisi kiva kuulla lisätietoa. Esim. millaisessa tilanteessa tämä tapahtuu (töissä? harrastuksessa? missä? milloin?), henkilöiden sukupuolet...

• .............

Kuulostaapa oudolta tuon henkilön käytös. Ehkä se on vaivautunut tai sen mielestä tilanne on koominen, kun kukaan ei sano muuta kuin: "Ihan ok"? Tai jos ilmapiiri on vaivautunut ja hän yrittää jotenkin keventää tunnelmaa naurulla? Naura takaisin tai kysy: "Mikä naurattaa?"

En tiedä taustoja paremmin, mutta ei sitä välttämättä tarvitse tulkita niin, että hän ilkeyttään nauraisi. Oli miten oli, sinä et ole tehnyt mitään väärää, joten ei kannata ottaa nokkiin tuosta naurusta. Etsi parempaa seuraa, jos noiden seurassa on jatkossakin tuollaista.

• Samuli221

Kiitos viesteistä. Tapaus liittyy työelämään (rakennusala), joten joudun nyt vain tottumaan näihin henkilöihin. Asia kyllä vaivaa minua myös vapaa-ajalla ja mietin onko minussa jotain vikana. Olen mielestäni töissä ihan normaali, en kysy mitenkään outoja kysymyksiä vaan ihan tavallisia "miten menee?" tai "onko suunnitelmia viikonlopulle?" kysymyksiä.

Vähän aikaa sitten kysyin kuulumisia tältä porukalta ja kaikki olivat taas aivan hiljaa. Ihmiset tuijottelivat toisiaan ja joku lopulta vastasi vaivaantuneena "joo eilen oli ihan jees päivä", ei siis mitään muuta. Kukaan ei koskaan kysy minulta mitään ja aina kun olen huoneessa niin tulee hiirenhiljaista. Harmittaa vaan kun itse olen poissa niin muilla on hauskaa.

Tai jos kerron jonkun vitsin niin kukaan ei sano yhtään mitään, tulee todella hiljaista. Hetken päästä joku alkaa nauramaan vähän ivallisesti. En ota tästä mitenkään nokkiinsa, mutta olen nyt päättänyt että enpä ala sitten sanomaan mitään kun reagointi on tuon tapaista. Inhottavaa olla useiden vahvojen henkilöiden ympäröimänä ihan itsekseen, kukaan ei ole minun puolellani.

Ja en viitsi käyttää tuota "mikä helvetti teitä vaivaa kommenttia" sillä nämä työtoverit kyllä auttavat minua aina kun kohtaan työssäni ongelmia eivätkä mitenkään häiritse tai kiusaa minua (vaikka jotkut vähän nauravatkin).

Jos kohtaan heidät kasvotusten eikä muita henkilöitä ole paikalla niin he käyttäytyvät normaalisti ja vaihtavat muutaman sanan kanssani (eivät kuitenkaan ala kyselemään minulta mitään).

Eipä ole ennen tullut tällaista tapausta vastaan, mutta täytyy jatkaa taistelua. Vinkkejä jatkoon?

• uy

Ne on vain idiootteja. älä välitä niistä ja unohda ne.

• ajatusvain555
        uy kirjoitti:

Ne on vain idiootteja. älä välitä niistä ja unohda ne.

ehkä se nauru on semmoista häkeltynyttä siitä että heistä kukaan ei osaa vastata kuin "ihan ok" ja keskustelu tyssää siihen. Tämä tyyppi voi häkeltyä siitä ja sit kuitata naurulla, kyse ei ole mistään ilkeydesät välttämättä.. Jos he eivät osaa sinulle jutella niin juttle itse rohkeasti ehkä he avautuvat`?

• Ap.
        ajatusvain555 kirjoitti:

ehkä se nauru on semmoista häkeltynyttä siitä että heistä kukaan ei osaa vastata kuin "ihan ok" ja keskustelu tyssää siihen. Tämä tyyppi voi häkeltyä siitä ja sit kuitata naurulla, kyse ei ole mistään ilkeydesät välttämättä.. Jos he eivät osaa sinulle jutella niin juttle itse rohkeasti ehkä he avautuvat`?

voihan se olla noinkin...

• Lightbluesoul

Juuri varsinkin itse vihaan työnhakua paikkoihin jossa voisi joutua ko. tilanteeseen, siis jossa pieni työryhmä koolla, vaikkapa kahvitauot jne. Ikävä kyllä näitä paikkoja on paljon. En heti muista onko jotain huonoa kokemuksia, mutta jos olisin sinä niin luultavasti kohtelu voisi olla saman tapaista. Varsinkin uutena henkilönä ei monet osaa käyttäytyä sua kohtaan omana itsenään ja ikäänkuin haluavat ja osaavat käyttäytyä leppoisasti vain pitkä aikaisempien työkavereiden kanssa.

Se on kyllä niiden tonttujen heikkous jos eivät osaa ilmapiiriä tehdä hyväksi tulokasta ajatellen, ja siinä ryhmässä ollessa varsinkin.

• ..........
        ajatusvain555 kirjoitti:

Kirjoitin vähän samaa tuolla ylempänä. Ehkä aloittajan pitäisi todellakin koettaa itse olla avoimempi ja tutustua työtovereihin, niin ehkä ilmapiiri ei enää olisi niin häkeltynyt. Toiset huomaisivat, että olet ihan hyvä tyyppi, jonka seurassa on mukava heittää läppää, kuten muidenkin.

• 443r3r3r3r3
        .......... kirjoitti:

Kirjoitin vähän samaa tuolla ylempänä. Ehkä aloittajan pitäisi todellakin koettaa itse olla avoimempi ja tutustua työtovereihin, niin ehkä ilmapiiri ei enää olisi niin häkeltynyt. Toiset huomaisivat, että olet ihan hyvä tyyppi, jonka seurassa on mukava heittää läppää, kuten muidenkin.

Kuvittele tuo mitä nyt koet, mutta että olisit puolustuskyvytönlapsi ja kerro se 15 vuodella niin saat jonkinlaisen käsityksen minun elämästäni.

• ttetg

No jos itse istut porukassa ja joku tuntemattomampi kysyy, että miten viikonloppu meni niin miten itse vastaisit? Tuskin alkaisit lasten leikkireissusta kertomaan ummet ja lammet. "Hyvä, että naurattaa eikä itketä" tyyppiset lauseet saavat kyllä itseni ajattelemaan, että mikäs friissi toi on.

Kyseleminen on tunkeilevaa, vaikka itse kysyt kohteliaisuutta niin ei minua ainakaan huvita kertoa viikonlopusta sinulle. En vielä tunne sinua. Kokeillaan puolen vuoden päästä uudestaan? Kerro itse jotain itsestäsi. Omasta viikonlopustasi?

Ja joku jo sanoikin, puhu mieluummin yhdelle aluksi. Porukkaan on helpompi sopeutua sen jälkeen kun joltain saa "hyväksynnän". Miten meni viikonloppu tyyliset kysymykset kymmenelle ihmiselle kerralla ovat vain tyhmiä :D

• Ap.
        ttetg kirjoitti:

No jos itse istut porukassa ja joku tuntemattomampi kysyy, että miten viikonloppu meni niin miten itse vastaisit? Tuskin alkaisit lasten leikkireissusta kertomaan ummet ja lammet. "Hyvä, että naurattaa eikä itketä" tyyppiset lauseet saavat kyllä itseni ajattelemaan, että mikäs friissi toi on.

Kyseleminen on tunkeilevaa, vaikka itse kysyt kohteliaisuutta niin ei minua ainakaan huvita kertoa viikonlopusta sinulle. En vielä tunne sinua. Kokeillaan puolen vuoden päästä uudestaan? Kerro itse jotain itsestäsi. Omasta viikonlopustasi?

Ja joku jo sanoikin, puhu mieluummin yhdelle aluksi. Porukkaan on helpompi sopeutua sen jälkeen kun joltain saa "hyväksynnän". Miten meni viikonloppu tyyliset kysymykset kymmenelle ihmiselle kerralla ovat vain tyhmiä :D

"No jos itse istut porukassa ja joku tuntemattomampi kysyy, että miten viikonloppu meni niin miten itse vastaisit?" Itse kertoisin ainakin mitä tein viikonloppuna ja kysyisin myös jotain vastapuolelta, se on kohteliasta. Ymmärrän kyllä että tuollaisten kysyminen saattaa kuulostaa jostakin ihan oudolta, ihmisethän ovat erilaisia.

Mutta toisaalta, pitäisikö kahvihuoneessa sitten vain olla ihan hiirenhiljaa? Kukaan ei sano yhtään mitään, tuijotetaan vain tyhjyyteen. Haluaistko sinä olla tämänlaisessa paikassa töissä?
        Miksi pitäisi murjottaa kun voi myös keskustella? En nyt tarkoita että aina pitäisi olla äänessä mutta välillä olisi mukava vaihtaa muutama sana muiden kanssa.

Olen toki jutellut henkilöiden kanssa myös kahdenkesken ja he ovat ihan ok tyyppejä. Ryhmäkeskustelut eivät vaan tuppaa onnistumaan.

• junttilandia
        Ap. kirjoitti:

"No jos itse istut porukassa ja joku tuntemattomampi kysyy, että miten viikonloppu meni niin miten itse vastaisit?" Itse kertoisin ainakin mitä tein viikonloppuna ja kysyisin myös jotain vastapuolelta, se on kohteliasta. Ymmärrän kyllä että tuollaisten kysyminen saattaa kuulostaa jostakin ihan oudolta, ihmisethän ovat erilaisia.

Mutta toisaalta, pitäisikö kahvihuoneessa sitten vain olla ihan hiirenhiljaa? Kukaan ei sano yhtään mitään, tuijotetaan vain tyhjyyteen. Haluaistko sinä olla tämänlaisessa paikassa töissä?
        Miksi pitäisi murjottaa kun voi myös keskustella? En nyt tarkoita että aina pitäisi olla äänessä mutta välillä olisi mukava vaihtaa muutama sana muiden kanssa.

Olen toki jutellut henkilöiden kanssa myös kahdenkesken ja he ovat ihan ok tyyppejä. Ryhmäkeskustelut eivät vaan tuppaa onnistumaan.

Ei siinä ole mitään tyhmää jos kysyy miten viikonloppu on mennyt. Se on sellaista kevyttä hiljaisuuden rikkomista mitä ihmiset nyt yleensä harrastavat. Onneksi en ole samaisessa paikassa töissä, joku ihmeen junttilauma näköjään eksynyt samaan työporukkaan. Suomi on junttien paratiisi.

• 346sdgs
        Ap. kirjoitti:

Suomessa ihmiset ovat aika hiljaisia, se stereotypia pitää paikkansa. Ei meilläkään töissä kauheasti mitään jutella. Ei siellä mikään hautajaishiljaisuus vallitse, mutta ei me olla koko aikaa pälättämässä toisillemme - etenkään mitään "henkilökohtaisempaa" (~monesti puhutaan työasiosta tai jostain uutisista). Pointtini siis, että ei välttämättä ole mitään vikaa vaan henkilöt nyt sattuvat olemaan perussuomalaisia tuppisuita. Jotkut kokevat hiljaisuuden kiusalliseksi, toiset eivät.

• juha8222
        346sdgs kirjoitti:

Suomessa ihmiset ovat aika hiljaisia, se stereotypia pitää paikkansa. Ei meilläkään töissä kauheasti mitään jutella. Ei siellä mikään hautajaishiljaisuus vallitse, mutta ei me olla koko aikaa pälättämässä toisillemme - etenkään mitään "henkilökohtaisempaa" (~monesti puhutaan työasiosta tai jostain uutisista). Pointtini siis, että ei välttämättä ole mitään vikaa vaan henkilöt nyt sattuvat olemaan perussuomalaisia tuppisuita. Jotkut kokevat hiljaisuuden kiusalliseksi, toiset eivät.

tai älä juttele noitten tyyppien kanssa tai yritä löytää edes yksi tai kaksi tyyppiä joille juttelet

toki työssä ei tarvitse hirveesti jutella tietääkseni vaan siellä tehään työtä nimenomaan.

mutta hyvä ilmapiiri pitää olla.

sano suorat sanat sille ilkeälle tyypille, haistata pitkät kasvotusten niin saa hän kuulla kunniansa.

• nti. käytöstapa
        junttilandia kirjoitti:

Ei siinä ole mitään tyhmää jos kysyy miten viikonloppu on mennyt. Se on sellaista kevyttä hiljaisuuden rikkomista mitä ihmiset nyt yleensä harrastavat. Onneksi en ole samaisessa paikassa töissä, joku ihmeen junttilauma näköjään eksynyt samaan työporukkaan. Suomi on junttien paratiisi.

Kyseleminenhän on nimenomaan kohteliasta! Se osoittaa, että on kiinnostunut muista ihmisistä. Miten itsekeskeisen kuvan se antaisikaan, jos kälättäisi vain omasta viikonlopustaan ilman, että kukaan on kysynyt mitään? Minun mielestä niin päin on kohteliaampaa, että kysyy ensin muilta, että miten heillä meni viikonloppu ja jos vastaukset on kaikki jotain luokkaa: "Ihan hyvin", niin sitten voi kertoa tarinaa omasta viikonlopustaan. Jos muut vastaa pidemmästi että mitä tekivät, niin sitten tietysti kuunnellaan ja esitetään mahdollisesti lisäkysymyksiä ja näin keskustelu soljuu eteenpäin, jos on soljuakseen. :) Johonkin väliin voi sitten ujuttaa oman tarinansa, jos viikonloppuna tapahtui jotain kiinnostavaa, minkä haluaa jakaa muille. Vielä parempi, jos joku erehtyy kysymään: "Mitenkäs oma viikonloppusi meni?" tms.

• Anonyymi

Ihmiset nauraa mulle kun olen niin ruma ja pienet Munat. Saunassa kaikki toljottaa ja jotkut nauraa ääneen että ompa miehellä pienet Munat, voiko niillä edes kusta. Monesti saunassa ylä lauteilla istuva isomunainen mies on kussut mun päälle ja kaikki ovat nauraneet. Suomalaisessa saunakulttuuri ssa esitellään isoja munia, pienimunaiset miehet ei saa tulla saunaan. Nykyään sukuelimien koko määrää millainen mies on. Isomunaiset miehet saavat parhaat työpaikat. Saunassa näkee millainen yhteiskunta on, isomunaiset miehet istuu ylä lauteilla ja kertoo härskeimmät vitsit. Pienimunaiset miehet istuu alhaalla, isomunaiset kusee heidän päällensä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      30
      3731
    2. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      113
      1503
    3. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      1379
    4. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      1074
    5. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      248
      930
    6. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      62
      928
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      73
      928
    8. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      34
      923
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      98
      859
    10. Kaipaan sua, Jii

Haluaisin vaan olla sylissäsi ja kuunnella mitä ajattelet, mistä haaveilet, mistä olet huolissasi jne 🥹 🫂
      Ikävä
      56
      744
    Aihe