Olen hieman hämmästynyt, kun lääkärit täällä Tukholmassa eivät osaa neuvoa insuliinin käyttämistä. Metformiini otettiin pois helluntain aikaan sairaalassa, ja sokerit oli 20 tienoilla muutaman viikon ajan. Olen siis 2 tyypin diabeetikko. Sain sitten insuliinia ja pistin sitä 16 viivaa aamulla ja 18 illalla. Jouduin nyt käyttämään uutta lääkettä Prednisolon, joka nosti verensokeria yli 20. Merkillistä on, etteivät akuuttivastaanotolla olevat hoitajat ja lääkärit osaa sanoa, kuinka paljon insuliinia pitäisi lisätä, että verensokeri pysyisi hyväksyttävänä. Minun pitäisi muka kokeilemalla keksiä se. VS on ollut 23-24 jos parin päivän ajan, mutta ei se ole muuten haitannut.
Haluaisin kysyä palstalaisilta, miten oikean insuliinin määrän voi tietää kun verensokeri on ollut monia päiviä yli 20?
Haluaisin kysyä palstalaisilta, miten oikean insuliinin määrän voi tietää kun verensokeri on ollut monia päiviä yli 20?
Vastaukset 7
Vanhimmat
Toivottavasti kohta ei lääkitystä suositella ensisijaisena hoitomuotona ollenkaan D2:ssa.
Asia hoituu LCHF ruokavaliolla ja ilman lääkkeiden aiheuttamia vakavia sivuvaikutuksia.
Kun en ole lääkitystä käyttänyt vaan keskityn herkulliseen ruokaan niin uskon että jos olit turistimatkalla niin syyt neuvoihin voivat olla monet.
Eihän lääkitys D2:ssa mitään paranna. Paikkailee vaan vääränlaisen syönnin virheitä.
Taas tämä mitään mistään tietämätön Veijo. Häiriköi joka palstalla. Kun verensokerit ovat noinkin korkeat, insuliinihoito on ainoa mahdollinen hoito, etenkin kun lääkitys pitää sokerit koholla. Lääkärit olivat aivan oikeassa siinä että itse se oikea insuliinimäärä on kokeilemalla keksittävä. Asiaa vaikeuttaa vielä se että joskus insuliini vaikuttaa tehokkaammin, joskus huonommin. Verensokeriin vaikuttaa moni asia hormoonitasapainosta lähtien. Itse dibetesta (1 tyypin) ja insuliinia pistellyt toistakymmentä vuotta, ja kokeilemalla oikeat insuliiniannostukset löytänyt. Yllätyksiä tulee silti usein.
"Taas tämä mitään mistään tietämätön Veijo." Jos sinua tieto kiinnostaa: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9522202053 http://www.kostdoktorn.se/diabetes
Prednisolon on kortisonivalmiste. Kortisoni nostaa verensokereita diabeetikoilla. Kortisonia on pakko käyttää joissakin tapauksissa, koska ei ole tehokasta korvaavaa lääkettä.
Pitkäaikaisessa käytössä insuliini on välttämätöntä, jotta verensokerit saadaan normaaliksi. Sinulle on määrätty pitkävaikutteinen insuliini (Levemir?) 2 krt/vrk. Koska insuliinin vaikutus on hyvin erilainen diabeetikkojen kesken, vie oikean annostuksen löytyminen aikansa. Annostusta lisätään vähitellen ja mitataan verensokereita. Kakkostyypeillä voi insuliiniresistenssi ollla hyvinkin suuri, jolloin annostusmäärät voivat nousta moninkertaisiksikin joihinkin toisiin diabeetikkoihin nähden.
Sairaalan olisi pitänyt antaa ohjeistus insuliiniannostuksen löytämiseen tai ohjata diabeteshoitajan tai -lääkärin vastaanotolle asian saamiseksi oikeaan tilaan. Ensiapu/päivystysvastaanotoilla ei osaamista tällaiseen välttämättä ole. Verensokerisi ovat joka tapauksessa vaarallisen korkeat. Ne olisi saatava nopeasti alemmiksi. Suoraan en osaa antaa oikeata insuliiniannostusohjetta. Joka tapauksessa käyttämäsi määrä on selvästi liian alhainen. Ota yhteyttä mitä pikimmin diabeteksen hoitopaikkaasi.
Tässä Prednisolonista:
http://www.nycomed.fi/NR/rdonlyres/6BC5BAB3-B2E2-40E9-9813-EDBED220E198/0/Prednisolon5_20_40.pdf
Kun minulla aloitettiin pitkävaikutteinen insuliinihoito (pistos kerran vuorokaudessa) aloitettiin 12 yksiköstä kun paastosokerit metformiinihoidossa oli vain lievästi koholla. Määrää lisättiin viikottain kahdella yksilöllä kunnes päästiin haluttuun paastosokeriarvoon (4-5). Metformiinia syön insuliinin lisäksi edelleen ja näin pistettävä määrä pysyy kohtuullisena.
Hyvää tietoa siinä tulikin.
Minun täytyy ilmeisesti odottaa huomiseen, kun terveyskeskus aukeaa. Akuuttivastaanotolla ei ole sellaisia henkilöitä, jotka osaisivat auttaa. Korkeaa verensokeria pidetään vaarallisena, ja insuliiniakin on kotona, mutta en tiedä, miten paljon sitä voi pistää tavallisen annoksen lisäksi. Minä olen saanut sen käsityksen, että yliannostuksesta voi mennä tajuttomaksi tai kuollakin. Minun veljeni kuoli jonkinlaiseen insuliinishokkiin, mutta en tiedä asiaa tarkemmin.
Liian ison annostuksen varalta on syytä pitää mukana sopivaa hiilihydraattia, esimerkiksi glukoositabletteja tai tuoremehua. Koska kysymyksessä on pitkävaikutteinen insuliini, pitää glukoosiakin ottaa tällöin pitempään. Verensokerimittaukset tiuhaan ovat tällöin tarpeen, jotta ei ota liikakaan glukoosia. Isoin riski on varmaan yöllä, jos ei herää alhaisten verensokerien aiheuttamiin tuntemuksiin.