statiinit ja muisti

mitähäntästekis

Olen syönyt Simvastatiinia melko tarkalleen vuoden ja olen jokseenkin varma, että muistini on kyseisenä ajankohtana huonontunut. Saatan pyöritellä mielessäni ihan tuttua termiä, joka ei vain putkahda ulos silloin kun sitä tarvittaisiin. Myös nimimuisti on heikentynyt ja olen huomannut, että sanon jotain ihan muuta mitä ajattelin.

Teen vaativaa työtä, jossa tarvitaan kokonaisuuksien hallintaa ja sitä, että pystyy poimimaan epäolennaisesta olennaisen. Työtäni en ole muistihäiriöiden huomannut haittaavaan, joskin tarkkailen esim. mahdollisia virheitä aiempaa tarkemmin. Ikää minulla on 47 vuotta ja perusterveys on ihan hyvä. Kolesterolilääkkeen lisäksi syö betasalpaajaa, jonka sain sydämen tiheälyöntisyyteen.

Kolesterolille on paha sukurasite ja lähisuvussa on myös sydän- ja verisuonitauteihin äkillisesti menehtyneitä ihmisiä. Eno esim kuoli 42-vuotiaana kesken urheilusuorituksen. Vanhemmillani ja veljelläni on ollut kolesterolilääkitys jo pitkään. Kun itse sain lääkkeen, oli arvo 6,7 ja olin saanut sen laskemaan Punariisillä 7,4:stä. Lääkärin mukaan riskit ovat niin suuret, että lääkitys kannattaa aloittaa.

Luin viime viikon Hesarista kolesterolia käsitelleen artikkelin ja järkytyin. Melkein jo lopetin koko lääkkeen nauttimisen, mutta sitten tulin järkiini. En kuitenkaan ole lainkaan varma koko lääkkeestä, etenkin kun yhteys muistin pätkimisen ja lääkkeen aloittamisen kanssa on ilmeinen.
Muita lääkeohjeessa mainittuja sivuoireita, kuten esim. lihaskipuja, en ole havainnut. Veljeni sen sijaan valittelee niitä jatkuvasti.

Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia Simvastatiinin ja muistihäiriöiden yhteydestä? Kertokaa.

29

6251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 753900

      huomasithan kahdesta seuraavien päivien mielipidekirjoitteluista, vastineista ihan lääkäreiltä. Kyseinen sivun artikkeli oli valaiseva - mutta kirjoittajana oli tiedetoimitus. Niihin kannattaa suhtautua varauksella. "Perästä" kuuluu kyllä ihan varmasti. Hyvin kävi selville lääketehtaiden rooli tutkimusten suuntautumisestakin. - Seuraillaan tarkasti!

      • erererer

        polvi ja lihaskipujen takia.4 päivää lopetuksen jälkeen polvet alkaa olla kunnossa.Ruusun tapainen ihottuma ehkä paranemassa.Jalkapöytien turvotus laskenut.Jaslkojen lihaskivut poissa.
        Sitä se simvastatiini tettää.


    • Terve olo nykyisin

      Pari päivää simvastatiimnin lopettamisen jälkeen kaikki vaivat hävisivät ilman aikojaan. Jotain ajoittaista tilapäissärkyä vielä parin viikon jälkeen. Toivotaan nekin poistuvaksi lopullisesti viikossa parissa. Ihmettelen vaan, että onko lääketiede ollenkaan millään tasolla vai onko kaikki vaivat lääkevalmistajien ahneutta ja sitä kautta saattaa ihmiset väkisin sairaaksi.

    • paskavaris

      mulle juttu oli niin: näille rähinä palstoille en voinut kirijoottaa ku yhen rivin hengentuotteita. statiineitten pois jätön jäläkhen sai jopa muodostella enenpikin. ajatus ei kule, jos syöt statiineita ja lihaskipuja tulee. voiko se olla mahdollista notta homesienimyrkky on lääke?


      suosittelen epäilijöille kirjaa > > http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=54

      • elliivo

        Kysyt voiko olla mahdollista että homesienimyrkky on lääke.
        Mikä tahansa voi oll mahdollista. Myrkky voi olla lääke ja lääke voi olla myrkky. Rotanmyrkky on hyvä lääke verenohennukseen. Myrkkykasvi digitalis eli sormustinkukka on toimiva sydänlääke samoin kuin taxus eli marjakuusi.
        Kai ennen lääkinnällisiä taitoja omaavia kartettiin myrkynkeittäjinä ja noitina.

        Itse käytän nyt simvastatiinia sen edullisuuden vuoksi. Monta vuotta käytin fluvastatiinia mutta se oli kallista eikä vastaavaa löytynyt edullisemmalla hinnalla. Nyt olen tyytyväinen olooni. Vai oisko niin että en muista olla tyytymätön? : )


      • hfhhhh
        elliivo kirjoitti:

        Kysyt voiko olla mahdollista että homesienimyrkky on lääke.
        Mikä tahansa voi oll mahdollista. Myrkky voi olla lääke ja lääke voi olla myrkky. Rotanmyrkky on hyvä lääke verenohennukseen. Myrkkykasvi digitalis eli sormustinkukka on toimiva sydänlääke samoin kuin taxus eli marjakuusi.
        Kai ennen lääkinnällisiä taitoja omaavia kartettiin myrkynkeittäjinä ja noitina.

        Itse käytän nyt simvastatiinia sen edullisuuden vuoksi. Monta vuotta käytin fluvastatiinia mutta se oli kallista eikä vastaavaa löytynyt edullisemmalla hinnalla. Nyt olen tyytyväinen olooni. Vai oisko niin että en muista olla tyytymätön? : )

        luonteensa mukaan.itsekin ehdotin lääkärille simvastatiinia ja tässä ollaan jalat paskana mutta onneksi tajusin lopetaa


      • 62 v ja söin n. 6v
        hfhhhh kirjoitti:

        luonteensa mukaan.itsekin ehdotin lääkärille simvastatiinia ja tässä ollaan jalat paskana mutta onneksi tajusin lopetaa

        sitä samaa p-askaa, ja kerroin työterv. lekurille, että jäseniä repii ja kolottaa ja särkee, käski kokeeksi lopettaa niiden syönnin, ja jo pian loppui kivut!
        Nyt en ole syönyt niitä 9 kk ja ei ole kipuja, määräs jotain jauhetta, en ole uskaltanut edes niitä syödä enää.
        Kun lopetin simin syönnin, oli 3 kk:n kuluttua kolestroli 7,2 kylläkin, mutta parin kk:n päästä 6, kun käytin ruoanlaitossa paistaessa VOITA!
        Jota en ollut tehnyt vuosiin!
        Ja käytän ed. sitä paistaessa, leivän päälle laitan ihan mitä sattuu marg. joissa lukee kolestoriton ja laktoositon!
        Paikallisen tk:n kolestori terv.hoitajalle sanoin jo aikanaan lihaskivuista, sanoi, ettei ole simin syy, kyllä tietäisit jos olisi, sillä se repii niin kauheesti! Ei halunnut edes tutkia asiaa! Se siitä arvauskeskuksien työntekijöistä, yleensäkin, näköjään!
        Nyt on hyvä olla ja hyvä kolestori on ok, samoin ns. paha!
        Siitähän voiasiasta jo ollaan erimieltä eli voi on hyvää, sittenkin!


      • SopuEpeli
        62 v ja söin n. 6v kirjoitti:

        sitä samaa p-askaa, ja kerroin työterv. lekurille, että jäseniä repii ja kolottaa ja särkee, käski kokeeksi lopettaa niiden syönnin, ja jo pian loppui kivut!
        Nyt en ole syönyt niitä 9 kk ja ei ole kipuja, määräs jotain jauhetta, en ole uskaltanut edes niitä syödä enää.
        Kun lopetin simin syönnin, oli 3 kk:n kuluttua kolestroli 7,2 kylläkin, mutta parin kk:n päästä 6, kun käytin ruoanlaitossa paistaessa VOITA!
        Jota en ollut tehnyt vuosiin!
        Ja käytän ed. sitä paistaessa, leivän päälle laitan ihan mitä sattuu marg. joissa lukee kolestoriton ja laktoositon!
        Paikallisen tk:n kolestori terv.hoitajalle sanoin jo aikanaan lihaskivuista, sanoi, ettei ole simin syy, kyllä tietäisit jos olisi, sillä se repii niin kauheesti! Ei halunnut edes tutkia asiaa! Se siitä arvauskeskuksien työntekijöistä, yleensäkin, näköjään!
        Nyt on hyvä olla ja hyvä kolestori on ok, samoin ns. paha!
        Siitähän voiasiasta jo ollaan erimieltä eli voi on hyvää, sittenkin!

        Kolesteroliin minullekin oli määrätty Simvastatiinia jota napsin jo vuodesta 2006.
        Aluksi annostus oli 20 mg, mutta keväällä 2008 sisätautien erikoislääkäri kaksinkertaisti
        annoksen 40 mg:aan. Syksyllä 2008 minulle tuli niin kovia nivelkipuja, että jouduin olemaan
        poissa töistä puolitoista kuukautta. Eri alojen lääkärit tutkivat ja syynäsivät, oletettiin
        syyksi kihtiä, annettiin kortisonia, kihtilääkettä ja Salazopyriiniä. Reumalääkärit kynsivät
        päätään, reumafaktori minulla oli normaali, joten nivelkipujen diagnoosiksi annettiin "tuntematon".

        Kun jätin Simvastatiinin pois (ihan omasta aloitteesta, ei ole vaaraksi kuin niille, joilla on
        oikea sydäntauti eikä mikään hoitosuositusten tilastopohjainen ennuste), kaikki vaivat hävisivät. Pääsin eroon myös kaikista kihti- ja kortisonilääkkeistä ml Salazopyriinistä. Simvastatiini näytti minusta aiheuttavan tarvetta käyttää Salazopyriiniä, vaikka totta kai ammattilääkärit torpedoivat
        tällaisen olettamuksen oitis, jos menee puhumaan tällaisia.

        Miksi kolesterolilääkkeitä pitäisi antaa tilastollisille riskiryhmille? Olen VHH-dieetillä ja kaikenlaiset kivut ja vaivat ovat kadonneet pois pelkän ravitsemuksen (ei leipää eikä etenkään margariinia ja runsaasti D-vitamiinia auringosta). Tyydyttyneitä rasvoja käytän hyvin vähän, voita ja kookosöljyä sen verran että nälkä pysyy aisoissa, proteiineja gramma painokiloa kohden/vrk ja runsaasti vihanneksia, valkokaalia, parsakaalia, vihreitä papuja, joissa Finelin tietojen mukaan on 14 % niitä paljon mainostettuja kuituja (vrt kaupan "täysjyväruisleipä" vain 8%).

        Minusta viralliset ravitsemusohjeet pitäisi muuttaa perusteellisesti ja lääkäreiden valan pitäisi koskea jälleen potilaan edun eikä lääketehtaiden liikevaihdon edistämistä!


      • mh:lä
        SopuEpeli kirjoitti:

        Kolesteroliin minullekin oli määrätty Simvastatiinia jota napsin jo vuodesta 2006.
        Aluksi annostus oli 20 mg, mutta keväällä 2008 sisätautien erikoislääkäri kaksinkertaisti
        annoksen 40 mg:aan. Syksyllä 2008 minulle tuli niin kovia nivelkipuja, että jouduin olemaan
        poissa töistä puolitoista kuukautta. Eri alojen lääkärit tutkivat ja syynäsivät, oletettiin
        syyksi kihtiä, annettiin kortisonia, kihtilääkettä ja Salazopyriiniä. Reumalääkärit kynsivät
        päätään, reumafaktori minulla oli normaali, joten nivelkipujen diagnoosiksi annettiin "tuntematon".

        Kun jätin Simvastatiinin pois (ihan omasta aloitteesta, ei ole vaaraksi kuin niille, joilla on
        oikea sydäntauti eikä mikään hoitosuositusten tilastopohjainen ennuste), kaikki vaivat hävisivät. Pääsin eroon myös kaikista kihti- ja kortisonilääkkeistä ml Salazopyriinistä. Simvastatiini näytti minusta aiheuttavan tarvetta käyttää Salazopyriiniä, vaikka totta kai ammattilääkärit torpedoivat
        tällaisen olettamuksen oitis, jos menee puhumaan tällaisia.

        Miksi kolesterolilääkkeitä pitäisi antaa tilastollisille riskiryhmille? Olen VHH-dieetillä ja kaikenlaiset kivut ja vaivat ovat kadonneet pois pelkän ravitsemuksen (ei leipää eikä etenkään margariinia ja runsaasti D-vitamiinia auringosta). Tyydyttyneitä rasvoja käytän hyvin vähän, voita ja kookosöljyä sen verran että nälkä pysyy aisoissa, proteiineja gramma painokiloa kohden/vrk ja runsaasti vihanneksia, valkokaalia, parsakaalia, vihreitä papuja, joissa Finelin tietojen mukaan on 14 % niitä paljon mainostettuja kuituja (vrt kaupan "täysjyväruisleipä" vain 8%).

        Minusta viralliset ravitsemusohjeet pitäisi muuttaa perusteellisesti ja lääkäreiden valan pitäisi koskea jälleen potilaan edun eikä lääketehtaiden liikevaihdon edistämistä!

        Olen käyttänyt statiineita yli kymmenen vuotta. Ensin oli Lipitor, joka oli kallis lääke ja vaihdoin sen Simvastatiiniin silloin kun Kela lopetti korvauksen siitä. Minulla oli todella kovia lihassärkyjä ja kramppeja, joita en älynnyt silloin yhdistää Lipitoriin. Ne loppuivat kuin seinään läkkeen vaihdon jälkeen. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia Simvastatiinista, kolestrolin se pitää kurissa yhtä hyvin kuin Lipitor. En ole myöskään muistini kokenut huonontuneen statiineista. Olen 63v.

        Lääkkeiden vaikutukset ovat yksilöllisiä. Tunnen monta ihmistä, jotka eivät lihas- ja muiden vaivojen vuoksi voi käyttää Simvastatiinia; joillekin käy jokin muu kolestrolilääke ja jotkut eivät siedä mitään.
        Käyttää lääkettä tai ei, tärkein asia on kuitenkin noudattaa tarkasti järkevää ruokavaliota.


      • vaihtoehtoja on
        mh:lä kirjoitti:

        Olen käyttänyt statiineita yli kymmenen vuotta. Ensin oli Lipitor, joka oli kallis lääke ja vaihdoin sen Simvastatiiniin silloin kun Kela lopetti korvauksen siitä. Minulla oli todella kovia lihassärkyjä ja kramppeja, joita en älynnyt silloin yhdistää Lipitoriin. Ne loppuivat kuin seinään läkkeen vaihdon jälkeen. En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia Simvastatiinista, kolestrolin se pitää kurissa yhtä hyvin kuin Lipitor. En ole myöskään muistini kokenut huonontuneen statiineista. Olen 63v.

        Lääkkeiden vaikutukset ovat yksilöllisiä. Tunnen monta ihmistä, jotka eivät lihas- ja muiden vaivojen vuoksi voi käyttää Simvastatiinia; joillekin käy jokin muu kolestrolilääke ja jotkut eivät siedä mitään.
        Käyttää lääkettä tai ei, tärkein asia on kuitenkin noudattaa tarkasti järkevää ruokavaliota.

        Lipitorille suomalainen vastine ( lienee muitakin) ja hyvin halpa. Itse halusin palata atorvastatiiniin ( lipitor) kun luin että simvastatiini aiheuttaa unihäiriöitä unettomuutta. Vaihtoehtoja on nykyään.


      • Antiopa
        vaihtoehtoja on kirjoitti:

        Lipitorille suomalainen vastine ( lienee muitakin) ja hyvin halpa. Itse halusin palata atorvastatiiniin ( lipitor) kun luin että simvastatiini aiheuttaa unihäiriöitä unettomuutta. Vaihtoehtoja on nykyään.

        Kaikille kolesterolin kanssa painiville suosittelen luettavaksenne kirjaa nimeltä Ei sittenkään kolesteroli kirjoittaja Malcolm Kendrick.Skotilääkäri tyrmää nykykäsityksen, että kolesteroli olisi sydäntautien syy.Löysin kirjan kirjastosta Vantaalta. Kustantaja on Rasalas.Minulla oli myös Simvastatin lääkitys n. 2v. Keväällä jätin lääkkeen pois jalkakipujen vuoksi. otan nyt punariisiä. ehkä sen jätän myös pois. Olen 56v nainen kolestrolini oli n 7.2 simvastatinin aikaan huomasin levossa ollessani kovaa tykytystä kaulavaltimoissa sekä rytmihäiriöitä.Ne ovat jääneet pois simvastatiinin jättämisen myötä. Otan nyt 2 kapseliaTerveyskaistan Aurinko D-vitamiinia ja 2 kapselia E-EPA 650g Extra Strong Omega-3.Työterveys lääkärille kerroin jättäneen pois simvastatiinit oli lievästi "kauhuissaan" (lääkäri on nuori nainen ) hyvin on näköjään menneet opit perille =lääkeyhtiöille rahaa lisää ihmisten terveyden kustannuksella. En ole syönyt lihaa n5 vuoteen. Kaikkea muuta kyllä. Käytän ruoan laitossa kotimaista Virgino-rypsiöljyä on hyvää. Otan joskus ruokalusikallisen pari sellaisenaan


      • Anonyymi
        SopuEpeli kirjoitti:

        Kolesteroliin minullekin oli määrätty Simvastatiinia jota napsin jo vuodesta 2006.
        Aluksi annostus oli 20 mg, mutta keväällä 2008 sisätautien erikoislääkäri kaksinkertaisti
        annoksen 40 mg:aan. Syksyllä 2008 minulle tuli niin kovia nivelkipuja, että jouduin olemaan
        poissa töistä puolitoista kuukautta. Eri alojen lääkärit tutkivat ja syynäsivät, oletettiin
        syyksi kihtiä, annettiin kortisonia, kihtilääkettä ja Salazopyriiniä. Reumalääkärit kynsivät
        päätään, reumafaktori minulla oli normaali, joten nivelkipujen diagnoosiksi annettiin "tuntematon".

        Kun jätin Simvastatiinin pois (ihan omasta aloitteesta, ei ole vaaraksi kuin niille, joilla on
        oikea sydäntauti eikä mikään hoitosuositusten tilastopohjainen ennuste), kaikki vaivat hävisivät. Pääsin eroon myös kaikista kihti- ja kortisonilääkkeistä ml Salazopyriinistä. Simvastatiini näytti minusta aiheuttavan tarvetta käyttää Salazopyriiniä, vaikka totta kai ammattilääkärit torpedoivat
        tällaisen olettamuksen oitis, jos menee puhumaan tällaisia.

        Miksi kolesterolilääkkeitä pitäisi antaa tilastollisille riskiryhmille? Olen VHH-dieetillä ja kaikenlaiset kivut ja vaivat ovat kadonneet pois pelkän ravitsemuksen (ei leipää eikä etenkään margariinia ja runsaasti D-vitamiinia auringosta). Tyydyttyneitä rasvoja käytän hyvin vähän, voita ja kookosöljyä sen verran että nälkä pysyy aisoissa, proteiineja gramma painokiloa kohden/vrk ja runsaasti vihanneksia, valkokaalia, parsakaalia, vihreitä papuja, joissa Finelin tietojen mukaan on 14 % niitä paljon mainostettuja kuituja (vrt kaupan "täysjyväruisleipä" vain 8%).

        Minusta viralliset ravitsemusohjeet pitäisi muuttaa perusteellisesti ja lääkäreiden valan pitäisi koskea jälleen potilaan edun eikä lääketehtaiden liikevaihdon edistämistä!

        Ihan samat kihtioireet minulla simvastatiinista. Aloin syödä 30 vuotiaana ja 45 huiteilla kovat kihtioireet vaihdellen nilkoissa polvissa jalkapöydässä jne. Välillä turposi koko jalka ja epäiltiin tukosta. Hommasin jo ikiomat hienot mustat kyynärsauvat, ja olin hyväksynyt että vaivat ovat pysyviä, kun ikää kertyy:) sitten 50v huiteilla jätin vahingossa statiinit pois, kun en muistanut uusia reseptiä. Kaksi viikkoa meni, ja jalat toimivat kuin nuorella varsalla. Olen koittanut kaikkia muita lääkevaihtoehtoja, mutta niissä ollut joku muu haittavaikutus, väsymys, unettomuus, jne. Ei oo helppoa. Seuraavaksi koitan varmaan saada näitä uusia biologisia pistoslääkkeitä, kun on tuo kolestroli edelleen koholla, ja sukurasitus suuri. Mutta siis kyllä: statiinit aiheittavat joillekkin pahoja kihtiä muistittavia oireita. Varmistin asian vielä kokeilemella joka ikistä eri statiiniversiota, ja aina oireet palasivat noin viikossa. Ja terveydenhuollossa minua ei uskota pätkääkään, todella turhauttavaa.


    • Muisti palasi

      Hei

      Teen vaativaa työtä ja joudun painamaan mieleeni päivän aikana paljon asioita. Erityisesti nimimuisti, mutta myös termien tai lyhenteiden muistaminen oli heikentynyt, Atorvastatinin aikana. Lääkkeen lopettamisen jälkeen työmuisti palautui mielestäni lähes entiselleen.

      • Nimimuistista

        Mullakin tosiaan on ollut jo pitkään huono nimimuisti. Mutta se oli huono jo ennen kolesterolikäälitystä. Lääkityksen aikana (nyt 3,5 vuotta) ei nimimuisti ole enää huonontunut.

        Minä yhdistän huonon minimuistin kymmenen vuotta sitten kärsimääni pieneen aivoinfarktiin. Työterveyslekuri on valittaessani asiasta aina todennut, että tuo on yleistä iänkin mukanaan tuomaa pientä harmia (olen 55v).


    • muisti ym. -häiriöin

      Olen kymmenisen vuotta syönyt kolesterolilääkkeitä. Olen nainen ja ikä 46 v. Minä en kohta enää pärjää normaalielämässä, kun muisti on mennyt niin huonoksi. Masennun kohta täysin, kun en tiedä mitä tekisin lääkityksen kanssa. Lääkärit on niin pelotelleet tuosta kolesterolista, että en uskalla lopettaakaan lääkitystä. Toisaalta ihan sama jos kuolisi sydäriin, kun joutuu elämään tämän muistiongelman ja lihas- ja nivelkipujen kanssa.

      Jonkun toisen otsikon alla samassa sisätaudit ketjussa kyselin sen perään, että vaikuttaako myös diapeteksen puhkeamiseen. Joku vastasikin, että vaikuttaa. Lisäksi kyselin onko muilla ollut silmien kirvelyä ja näön sumenemista ajoittain.

      • Anonyymi

        Minä söin simvastatinia ehkä pari vuotta, ei isompia ongelmia. Sitten puhkesi diabetes (painoindeksi n. 18, joskus jopa alle), on kylläkin kova sukurasite.
        Sain diabeteslääkitysen ja sen jälkeen alkoivat kivut. Jalat karamppasivat öisin, nilkat ja jalkapöytä, reisi-ja pohjelihakset. Hirveät kivut, ei meinannut sängystä päästä ylös kävelemään, että helpottaisi.
        Niihin kipuihin tarjottiin huumavia vahvoja kipulääkkeitä, en ottanut.
        Yhtenä yönä olivat sormet jääneet koukkuun, eivätkä auenneet kuin toisella kädellä aukoen.
        Aamuisin olin täysin pökkelö, kävely köpöttelyä jne.

        Lopetin simvastatiinit ja pari viikkoa lopetuksesta ei ollut pökkelöä oloa enää. Kivut vähenivät, niitä toki vielä on silloin tällöin.
        Statiinineja en ole suostunut ottamaan siitä huolimatta, olen nyt 63v. Kolesteroli on nyt 7,1, noussut edellisestä vuodesta.
        Yhden sydärin sain 2016, pieni suoni tukossa ja vatsavaltimotukossa (katkokävely)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä söin simvastatinia ehkä pari vuotta, ei isompia ongelmia. Sitten puhkesi diabetes (painoindeksi n. 18, joskus jopa alle), on kylläkin kova sukurasite.
        Sain diabeteslääkitysen ja sen jälkeen alkoivat kivut. Jalat karamppasivat öisin, nilkat ja jalkapöytä, reisi-ja pohjelihakset. Hirveät kivut, ei meinannut sängystä päästä ylös kävelemään, että helpottaisi.
        Niihin kipuihin tarjottiin huumavia vahvoja kipulääkkeitä, en ottanut.
        Yhtenä yönä olivat sormet jääneet koukkuun, eivätkä auenneet kuin toisella kädellä aukoen.
        Aamuisin olin täysin pökkelö, kävely köpöttelyä jne.

        Lopetin simvastatiinit ja pari viikkoa lopetuksesta ei ollut pökkelöä oloa enää. Kivut vähenivät, niitä toki vielä on silloin tällöin.
        Statiinineja en ole suostunut ottamaan siitä huolimatta, olen nyt 63v. Kolesteroli on nyt 7,1, noussut edellisestä vuodesta.
        Yhden sydärin sain 2016, pieni suoni tukossa ja vatsavaltimotukossa (katkokävely)

        ...kramppasivat...


    • 565656657777

      ja on.Lähimuisti menee

      • SopuEpeli

        Minun mielestäni monet lääkärit haluavat painostaa potilaansa uskomaan heidän perustelujaan sokeasti - ilman perusteellista perustelua lääkintähoidon eduista johonkin muuhun verrattuna. Tämä kokemukseni perustuu monivuotiseen kokemukseen. Statiinien (esim lääkenimi Simvastatin) vaikutusta ylistetään eikä tälle toiminnalle ole tosiasiallista perustetta - vain mutu-tuntuma, jota korostetaan lääketieteellisin tunnuksin ja symbolein. "Kyllä lääketieteen tohtori tietää paremmin kuin lääkettä nauttinut ihminen".

        Kokemukseni taas kertovat, että jos haluan elää ilman sairaslomia ja kyynärsauvoja, jätän statiinit!
        Jos teidän tohtorinne edelleen haluaa teitä näillä myrkyillä myrkyttää, pyytäkää häntä ensin nielemään ne samat tabletit! Uskaltakaapas, kukaan, enää niitä tuputtaa minun kurkustani alas!


    • PuutettaMuistissa

      Olen nauttinut useamman vuoden Lipitoria ja Orionin Atorvastatinia ja kärsinyt lihaskivuista, unihäiriöistä (painajaisunista) sekä aloittajan kuvaamista muistihäiriöistä.

      Puoli vuotta siten lääke vaihdettiin Pravastatiiniksi. Lihaskivut ja unihäiriöt ovat kadonneet ja ilmeisesti muistikin hiukan parantunut. Kolesteroli on 3,6, HDL 1,2, LDL 2,2.

      Olen jo vanhanko vaari, 75 vee, ohitusleikattu sepelvaltimotautinen.

      Onko kellään samanlaisia kokemuksia tuosta kolesterlilääkkeen vaihdosta? Erityisesti kiinostavat nuo muistivaikutukset.

      • huh huh

        Miksi ihmeessä syöt moista myrkkyä?


    • medborgare1

      Tätä nykyä tulee yhä useampia tutkiuksia joissa kolesteroliarvolle ei anneta mitään merkitystä. On jopa jo tutkimuksia joiden mukaan korkean kolesteroliarvon omaavat elävät pitempään ja kuolevat harvemmin kuin alhaisen arvon.

      Itse olen lopettanut Simvastatiinin käytön sekä sivuvaikutusten että lääketeollisuuden manipuloinnin takia. Kolesteroliarvoni ovat luokkaa 5,8, 1,39 ja 4,2. Suhde on 4,2. (Aloitin käytön infarktin jälkeen kun säikähdin)
      Se tässä on myös kummallista että en käytä ollenkaan mitään ns. ruohonleikkurin laakerirasvoja vaan käytän tavallista voita ja kermaa, tosin luomuna. Samoin en käytä rasvatonta maitoa.

      Hurahdin -90 alussa rasvattomaan ruokaan, siis sellaiseen jossa ei ole "eläinrasvoja" ja olin tarkka niiden suhteen. Sitten vuonna 2006 sain infarktin, En ole ylipainoinen, indeksi n. 23, en tupakoi ja liikuinkin kohtuulliseti Mutta silti sain infarktin.

      En suostu enään olemaan lääke- ja rasvateollisuuden mannekiinina.

      En myöskään oikein tahdo millään uskoa että on edes ollut olemassa mitään todellista Pohjois-Karjala-projektia. Kun tuon "projektin" kanssa samanaikaisesti kaikkialla teollistuneessa maailmassa, ja erityiseti muualla Suomessa sydänkuolleisuus väheni saman verran tai enemmän kuin Pohjois-Karjalassa. Tämän voi jokainen itse todeta katselemalla ko. käppyröitä.
      Sydänkuolleisuuden väheneminen voidaan aivan hyvn selittää kohonneella elintasolla teollistuneissa maissa sekä huomattavasti parantuneella ko. sairauden hoidolla. Nykyään tehdään Suomessa jo yli 5000 pallolaajenusta vuodessa. Ja potilaat kuten minä, tuntuvat voivan hyvin ja elävän pitkään.

      Olen usein kysynyt itseltäni johtuivatko ongelmani juuri siitä että hairahduin "laakerirasvoihin" voin sijaan?

    • Kyllä maailmalla tiedetään, että suurin sydän- ja verisuonitautien aihettja on liiat hiilihydraatit, eli vähennä niitä. Tiedetään myös, että turhilla kolesterolilääkkeillä 20 % saa takuuvarmasi sivuoireita, osa liikuntakyvyttömyyteen saaka ja osa jopa kuolee.
      Tiedetään myös, että rasvoilla ei ole vaikutusta kolesteroliarvoihin vaan ne muodostuvat käytetyn ruokavalion perusteella. Lääketeollisuus manipuloi.

      Voin tiedetään olevan myös ihmiskeholle soveltuvaa rasvaa ja terveellistä ja puolestaan vähärasvainen ruokavalio lissä sydän ja verisuosni sairauksien mahdollisuutta. Myös kevyttuotteet ovat noita teollisia makeutusaineita joita tulisi vältää.

    • doctors_kill

      Statiinit ovat täyttä huuhaata.

      1) Verenpainetta nostavilla lääkkeillä verisuonistosta saadaan turhat mönjät pois. Koko hommassa kestää 5 minuuttia. Ottaa tosin vähän munuaisten päälle, mutta niin on statiineissakin sivuvaikutuksia.

      2) Berberiinillä voi downreguloida LDL arvoja, mutta on tosin sivuvaikutuksia. Sitä paitsi LDL on ihan tarpeellista. Voi myös lisätä insuliinisensitiivisyyttä.

      3) Matala-annoksinen wellbutrin hetkellisesti voi downreguloida immuunijärjestelmää. Myös muilla tavoilla voi tulehdusarvoja downreguloida. (CRP).

      Jne. Käytännössä statiinit ovat "lasten" lääkkeitä. Liian sairaat tapetaan lääkkeillä kuoliaksi. Samalla tavalla verenpainelääkkeistä voi päästä eroon oikeilla hoidoilla jotka oikeasti korjaa jotain. Tosin kaiketi oikea oppisella verenpaine lääkkeiden käyttämisellä verenpaine saadaan downreguloitua alas, eikä oireita vaan korjata. (Voimakkaampi reseptoriblokkaus voi downreguloida ja vahingoittaa reseptoreita, jonka jälkeen lääke lasketaan varovasti alas (pitkä vaikutteisella lääkkeellä) - pitempiaikaisessa käytössä ei ole järkeä - liian matala-annoksinen adrenerginen blokkaus ei toimi).

      http://www.youtube.com/watch?v=51ZgU5YOId8

      Niin ja muuten Antti Heikkilä on "huijari". Tarkoitus on antaa "lapsille" suurelta osin näennäisesti hyviä neuvoja, jotka on kuitenkin huonoja - ja tätä kautta auttaa ihmisiä kuolemaan. Ja jälleen pimitetään se asia, että "sairas" tai muuten ikävä tapaus lääkitään lääkärien toimesta kuoliaiksi vaikka muitakin hoitoja olisi olemassa.

      Prolonged active antagonist kills (lääkkeitä tulee käyttää vain jonkin aikaa ja sitten laskea niitä alas kun reseptoritasoja saadaan alaspäin.)

      • antagonists_can_kill

        Stimulantit ovat usein vaarallisia, mutta voivat toimia.

        Perus idea on käyttää tarpeeksi korkea-annoksista reseptoriblokkausta jonkin aikaa että reseptorit downreguloituu ja sitten laskea lääkettä hitaahkosti alas (tarpeeksi pitkävaikutteinen lääke), niin että reseptoritasot saadaan painettua alaspäin (jatkuvasti lääkettä enemmän kuin reseptoreita).

        Pitkäaikaisessa käytössä ei siis ole järkeä. Reseptoriblokkauksen vetäminen nopeasti alas ei ole järkeä.


    • 3+3

      Keskustelufoorumilta lainattua: "Mieheni sai 11 vuotta sitten sydäninfarktin kolmen pallolaajennuksen jälkeen. Hyvin oltiin syöty THL:n määräysten (lääkärien) mukaan, Benecolia 8 leivän päällä joka päivä suositusten mukaan jne muita light-tuotteita. Hänet sitten ohitusleikattiin ja kuitenkin sydänlihaksen vaurion vuoksi jäi työkyvyttömyyseläkkeelle. Vasta nyt n. 3,5 vuotta sitten minun diagnosoidun diabeteksen vuoksi aloimme vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle. En siis syö lääkkeitä ja veriarvot ok. Mieheni sydänlääkkeet on jo kerran puolitettu ja nyt alkaa taas olla verenpaineet liian alhaalla, ilmeisesti runsaan liikunnankin vuoksi. Nyt sitten huomattiin tk:ssa että nesteenpoistolääke pitää puolittaa ja ehkä poistaa kokonaan. Lääkäri kirjoitti lausuntoonsa: aloittanut vähähiilihydraattisen ruokavalion 3,5 vuotta sitten jonka jälkeen ONGELMA alkoi. Siis mitä? Onko se ongelma, että JOUTUU vähentämään lääkkeitään! On se varmaan, ainakin lääketehtaille. Mutta ei kyllä meille. Mielellään niitä vähennetään. Niin ja statiinit hän jätti lääkärin kielloista huolimatta jo 2 vuotta sitten, koska ne eivät vaikuttaneet kolesteroleihin muuta kuin vähentämällä hdl:ää ja aiheuttamalla jalkasärkyä. Nyt arvot ovat loistavat. Mistä tämä asenne lääkäreillä ? Ja jokavuotisissa verikokeissa käydessään vääntää kättä lääkärin kanssa kolesterolilääkkeistä, sitten tk lekuri sanoi, että onneksi Suomessa on potilaalla oikeus valita! No, onneksi on."

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

    • Anonyymi

      Jättäkää nyt ainakin eläinrasvat ja kananmunat! Vain niistä aiheutuu kolesterolia.
      Vaihtakaa kasvirasvoihin ja öljyihin. Ihminen tarvitsee kuitenkin rasvaakin.
      Esim. aivot tarvitsevat.

      Voi olla vaarallista jättää kolesterolilääke pois noin vaan,
      lääkärin kassa on ehdottomasti keskusteltava.
      Juuri kolesteroli ahtauttaa verisuonia aiheuttaen tukoksiakin.

    • Anonyymi

      Muun sairauden tutkimusten yhteydessä tuli keskusteltua neurologin kanssa ja kyselin myös mm. tuosta nimien ja tavallisten sanojen unohtelusta koska käytän Atorvastatiinia ja lääkäri halusi tuplata annoksen. Lääkäri kertoi ettei Simvastatiinia enää määrätä sen sivuvaikutusten vuoksi ja yleisin on tuo Atorvastatin jolla ei ole yhtä vakavia sivuvaikutuksia. Noista unohtelusta hän totesi että ne johtuu todennäköisesti ikääntymisestäni, eikä niiden taustalla ole mitään erityistä (luonnollinen tapahtuma).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe