Moikka,
Olen 20-vuotias tyttö ja suunnitelmissa olisi muuttaa vuokralle. Olen käynyt ammattikoulun ja nyt työelämässä. Työni on osa-aikatyö, eli tulot vaihtelevat tosi paljon. Aloitin työni keväällä, eli tuurailen kesälomien aikana, mutta pomo on lupaillut että työsopimusta jatkettaisiin syksyllä. Saan palkkaa kuukaudessa 500-1100e.
Kämppä minne olen suunnitellut muuttavani on: rivitalo kaksio, 48 neliötä, vuokra 440e/kk vesi ja sähkö.
Tällä hetkellä työmatkani vanhempieni luota on n. 70km ja on oma auto käytössä.
Kannattaako muuttaa vai kulkea kotoa?
VAIKEA TILANNE? KANNATTAAKO MUUTTAA VAI EI?
3
673
Vastaukset
- Itse...
Rahallisesti ei, muuten ehkä.
Jos tulot alimmillaan 500€/kk, niin milläs ajattelit elää, kun asumiseen menisi koko palkkasi, eikä ihan riittäisikään? - Reiluja tukkilaisia
Jos teet kymmenen työpäivää kuukaudessa, ajoa tulee 1400 kilometriä. Saa olla melko vaatimaton ajokki, että kulut jäävät alle 25 sentin kilometriltä, eli töissä käynti maksaa sinulle vähintään 350 euroa kuussa. Asunnon vuokraaminen maksaa noin 470 euroa. Ottaen huomioon säästyvän ajan vaihtoehdot ovat suunnilleen tasaveroiset. Vähän halvempaa asuntoa voisi tietysti harkita.
En kuitenkaan oikein ymmärrä, mitä mieltä on käydä töissä 500 - 1100 euron palkalla jos kustannukset ovat tuollaiset. Kyse on enemmän harrastustoiminnasta, josta ei jää mitään käteen. Tulee mieleen Lapinlahden Lintujen tukkilaissketsi, jossa uitto jatkoi toimintaansa ihan työn ilosta, vaikka palkanmaksu lopetettiin.- kokemus on valttia
Ihan tässä omasta kokemuksesta kerron että olen ollut työmarkkinatuella ja juossut kesän aikana kaikkiin tarjottuihin työhommiin. Miten voi koskaan saada vakituistatyötä jos ei hanki mistään kokemusta?Kokemus meillä vastavalmistuneilla on omasta mielestäni tärkeämpää. Joo onhan siinä kiva paperityö aina kaikki palkkakuitit (parhaimmillaan 4 eri työstä välillä yhden päivänkin jaksoista) selvitellä kelalle sillä saan sovellettua työmarkkinatukea. Mutta on se sen arvoista kun miettii kokemusta mitä siitä saa. Ja kyllä sitä paremmin käy töissä vaikka tuottoa ei tulis paljoakaan ku istuu kotona ja tukehtuu omiin ajatuksiin.
Itsekkin 20 vuotiaana neuvon muuttamaan kotoa veks.. 20 vuotiaana yksinasuvana sinulla pitäisi olla oikeus sovellettuun työmarkkinatukeen niiltä päiviltä jolloin et ole töissä sekä asumistukeen niinkuin kaikilla muillakin ihmisillä joiden tulot sitä vaativat. Tietenkin näissä on poikkeuksia jos on omaisuutta yms..
Mutta kehotan marssimaan kelalle juttelemaan asioista tai soittamaan kelan palvelunumeroihin =)
Eiköhän se itsenäistyminen jo maistuisi hyvälle tuossa iässä, itse ainakin nautin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394533Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.5683450Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732181Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o121754- 961596
MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis351568TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1611271OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301118- 2241041
- 70976