Hei,
olen 21-vuotias tyttö. Opiskelen ensimmäistä vuotta sairaanhoitajaksi Suomessa, aloitin tammikuussa. Minulla on vielä siis kolmen vuoden opiskelut edessä Suomessa.
Olen ollut vaihto-oppilaana Espanjassa ja haluaisin nyt palata joko sinne tai lähteä muualle opiskelemaan. Olen selvitellyt asioita ja esim. sairaanhoitajan opiskelut Espanjassa tai Hollannissa kiinnostaisivat minua. Asiaan liittyy kaikkea pientä muutakin, olisi ihanaa muuttaa pois Suomesta.
Kuitenkin englannin ja espanjan kielen taitoni ovat aika rajoittuneet, ts. puhun ihan hyvin ja ymmärrän, mutta en todellakaan ole maiden omien kansalaisten lähellä puhetaidoissa. Olen kirjoittanut Suomesta ylioppilaaksi E:n papereilla, joten uskoisin että pääsisin yliopistoihin sisälle.
Kysymys onkin se, että koska todellakin haluan sairaanhoitajaksi (tai ehkä myös kätilöksi) kannattaisiko minun nyt opiskella suomen kielellä tämä ammattitutkinto ja pysyä Suomessa vielä kolme vuotta? Koska esim. hollantilainen sh-tutkinto ei kelpaa monissa maissa.
Kannattaisiko teistä lähteä vai ei? Rahasta ei sinänsä olisi kiinni, eikö opintotuet voi siirtää muuhunkin maahan? Lukukausimaksut on Espanjassa vain noin tonnin julkisella. Tuntuu, että olisin ihan kauhean vanha lähtemään kolmen vuoden päästä 24-vuotiaana ja odottaminen tuntuu tosi pitkältä :-)
Mielipiteitä?!! Lähtisikö vai ei?
sh89
1
400
Vastaukset
- sh89
Oho, vaikuttipa viestini vähän naiivilta :-) Mutta siis realiteetit lähteä olisi ihan kunnossa ja järjesteltävissä, mutta tietääkö kukaan esim. onko todella vaikeaa yliopisto-opiskelu vieraassa maassa, tms.? Olisiko helpompaa ja nopeampaa Suomessa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121431
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881287Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1341028- 68964
- 39887
- 71863
- 97857
- 75836
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53807Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39764