Kuva internetille

Internettikuva

Saako lehti laittaa internetille kuvan yksityishenkilöstä, vaikka henkilö ei halua?

Olen kuullut jostain, että on olemassa sellainen laki, että internetille ei saa laittaa henkilön kuvaa ilman lupaa.

Kiitollinen tiedosta!

5

478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yjwytj

      Internetille saa laittaa ihan mitä vaan. Internet on tyytyväinen ja kiittää.

    • Polisirobotti

      Kyllä kuvan saa julkaista, ellei se ole sellaisenaan loukkaava tai otettu laittomissa olosuhteissa, esim. salakatselun avulla. Tässä otetaan myös huomioon kuvan yleinen merkitys, ja tavallinen kansalainen nauttii parempaa suojaa kuin päättäjät tai julkkikset. Esimerkiksi alastonkuvan luvattomasta julkaisusta tulee normaalisti sakkoja, mutta ministerin viuhahdus julkisella paikalla on yhteiskunnallisesti merkittävä asia, josta luullakseni saa julkaista kuvan. Pykälät ovat samat kuin lehdistön suhteen, ja rajatapauksiahan löytyy helposti vaikkapa Seiskasta.

      Normaalisti siis kuvan kohteen lupaa ei tarvita. Tekijänoikeudet kuvaan ovat valokuvaajalla, jonka lupa sen vuoksi tarvitaan aina.

      • FOTOMANn

        SE ON NIIN ETTÄ KENENKÄÄN YKSITYISEN IHMISEN KUVAA EI SAA JULKAISTA
        MISSÄÄN ILMAN KUVAN HENKILÖN LUPAA ELLEI KYSEESSÄ OLE JULKISTA VIRKAA NAUTTIVA TAI
        MUUTEN KUULUISA HENKILÖ JONKA KUVAN JULKAISULLA OLISI MERKITTÄVÄ ARVO.

        NÄIDENKÄÄN KUVAA EI SAA JULKAISTA LOUKKAUSTARKOITUKSESSA


        POIKKEUKSENA KUVAN JULKAISULLE ON ESIM SUURI IHMISJOUKKO YLEISELLÄ PAIKALLA
        OTETTU VALOKUVA


        LUPA PITÄÄ AINA OLLA !


      • Poliisirobotti
        FOTOMANn kirjoitti:

        SE ON NIIN ETTÄ KENENKÄÄN YKSITYISEN IHMISEN KUVAA EI SAA JULKAISTA
        MISSÄÄN ILMAN KUVAN HENKILÖN LUPAA ELLEI KYSEESSÄ OLE JULKISTA VIRKAA NAUTTIVA TAI
        MUUTEN KUULUISA HENKILÖ JONKA KUVAN JULKAISULLA OLISI MERKITTÄVÄ ARVO.

        NÄIDENKÄÄN KUVAA EI SAA JULKAISTA LOUKKAUSTARKOITUKSESSA


        POIKKEUKSENA KUVAN JULKAISULLE ON ESIM SUURI IHMISJOUKKO YLEISELLÄ PAIKALLA
        OTETTU VALOKUVA


        LUPA PITÄÄ AINA OLLA !

        Kun verkossa huutaa, olisi mukava olla perusteita sanomisilleen. Missä on se lakipykälä, jonka nojalla väität tuota potaskaa?


      • Poliisirobotti kirjoitti:

        Kun verkossa huutaa, olisi mukava olla perusteita sanomisilleen. Missä on se lakipykälä, jonka nojalla väität tuota potaskaa?

        Kyllä se näin on kuten HUUTAJA sen ilmoitti. Kaikille medioille täytyy pyytää erikseen lupa.

        "Toisen tekemän kuvan käyttämiseen tarvitaan yleensä aina oikeudenhaltijan lupa. Luvan ei välttämättä tarvitse olla kirjallinen, mutta suullinen lupa on riitatapauksissa vaikeasti toteennäytettävissä. Luvan voi antaa tekijä itse tai se, jolle hän on oikeutensa siirtänyt. Kuvasto Oy hallinnoi Suomessa monien kuvataiteilijoiden tekijänoikeuksia, ja sieltä saa nykyisin lupia myös teosten www-käyttöön.

        Usein käyttöehdot on tarkasti rajattu; lupa käyttää kuvaa esim. painotuotteessa ei välttämättä anna oikeutta käyttää sitä myös elektroniseen julkaisuun."


        http://www.digicamera.net/armi/w3kurs/tekoik.htm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe