nuori nainen yksin vaeltamaan

lkjuyg

Niin eli uskaltaako nuori nainen lähteä yksin vaeltamaan?

25

3171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkalllaaa

      uskaltaisi, jos on asiaan perehtynyt niin miksi ei?

      • tarkkana kun on

        ja kun jättää meikit ja semmosen hömpän kotiin, niin ei herätä niin huomioita, eikä niitä raiskareita luonnossa ihan pilvin pimein ole. Joko pysyttelee reiteillä joissa paljon ihmisiä tai sitten ihan omilla poluillaan.


      • tarkkana kun on kirjoitti:

        ja kun jättää meikit ja semmosen hömpän kotiin, niin ei herätä niin huomioita, eikä niitä raiskareita luonnossa ihan pilvin pimein ole. Joko pysyttelee reiteillä joissa paljon ihmisiä tai sitten ihan omilla poluillaan.

        Eiköhän ne raiskarit sun muut ole siellä missä ihmisetkin. Ei ole turvallisempaa paikkaa ihmiselle muu kuin metsä. Sillain aateltuna nuo reitit ovat varmasti vaarallisempia :-) Ei kai noissa yksinvaelluksissa muuta vaaraa ole kuin jos eksyy tai lyö kirveellä tai veitsellä valtimon auki puita tehdessä. Tai sitten saa jonku sairaskohtauksen jne.. On siitä kaverista silloin apu.

        Nimim. Itekin yksin liikkeellä


      • abckissakävelee kirjoitti:

        Eiköhän ne raiskarit sun muut ole siellä missä ihmisetkin. Ei ole turvallisempaa paikkaa ihmiselle muu kuin metsä. Sillain aateltuna nuo reitit ovat varmasti vaarallisempia :-) Ei kai noissa yksinvaelluksissa muuta vaaraa ole kuin jos eksyy tai lyö kirveellä tai veitsellä valtimon auki puita tehdessä. Tai sitten saa jonku sairaskohtauksen jne.. On siitä kaverista silloin apu.

        Nimim. Itekin yksin liikkeellä

        Niin no joo, voihan sitä myös eksyä kahdestaan :-) Eli kai ne nuo loukkaantumiset ja haaverit on se pahin juttu.


    • Vaeltaja Ate

      Kerrohan siis tarkemmin että miksi EI uskaltasi. Olisi vähän helpompi vastata.

      Tarkoitatko siksi että olet (ilmeisesti) aloittelija. Mainitsit että "nuori nainen"
      haluatko jotenkin arvioida riskejä siitä näkökulmasta, eli siis millaisia riskejä ?
      Voimaa vaativia kuten puiden teko vai mitä ?

      • ....................

        Hanki oikein kunnon noita-akkanaamari siltä varalta, että joku hyyppä kurkistaa telttaan. Ehkä voisitkin pukeutua mieheksi?


    • merituulimarina

      Tottahan toki sitä uskaltaa lähteä. Mutta toki mieluiten yksin lähtiessä maastoon jonka jo ennalta tuntee edes jotenkin. Mitään sen parempaa seikkailua ei olekkaan kuin itsenäisesti toteutettu vaellus. Itsekkään en vielä kovin vanha ole, mutta silti sitä olen taas yksinäni lähdössä samoilemaan Lappiin katsomaan ruskaa. :)
      Kunnon varusteet vain mukaan ja mieliavoinna kohti uusia kokemuksia :)

    • poliisi kertoo

      tulee pian karhu tai jängälle paennut etsintäkuulutettu joka polkee ja polkee suohon

      • ***

        Kenenkään (miehen/naisen/nuoren/vanhan) ei koskaan pitäisi lähteä yksin vaeltamaan vaikka kuinka olisi suosituilla reiteillä jne. ihan perusturvallisuuden takia. En nyt siis puhu mistään raiskaajista, murhaajista tms. Maastossa voi aina sattua vahinko vaikka kuinka olisi huolellinen ja vaelluskumppani voi ja on monessakin tapauksessa pelastanut hengen. Ihmisen hengenlähtö on pienestä kiinni kun vastassa on luontoäiti, sitä vaan ei aina nykyajan kaupunkilaiset muista.


      • vaeltajanainen
        *** kirjoitti:

        Kenenkään (miehen/naisen/nuoren/vanhan) ei koskaan pitäisi lähteä yksin vaeltamaan vaikka kuinka olisi suosituilla reiteillä jne. ihan perusturvallisuuden takia. En nyt siis puhu mistään raiskaajista, murhaajista tms. Maastossa voi aina sattua vahinko vaikka kuinka olisi huolellinen ja vaelluskumppani voi ja on monessakin tapauksessa pelastanut hengen. Ihmisen hengenlähtö on pienestä kiinni kun vastassa on luontoäiti, sitä vaan ei aina nykyajan kaupunkilaiset muista.

        Tottakai sitä voi lähteä yksin vaeltamaan.Voi sattua jotain,tottakai sitä voi sattua jotain,heti kun ulos astuu.Olen vaeltanut lapissa vuodesta -75 lähtien ja mukavaa on ollut.Itä-kairassa on hyvä vaeltaa,upeat maisemat ja tunturit.


    • karoliina35

      Olen 35 v nainen. Olin viime kesänä yksin vaeltamassa. Kokemus oli niin mukava että lähden ensi kesänä uudestaan. Lähipiiri oli kauhuissaan mutta koin että selviän ja niin selvisin. En kylläkään osaa suunnistaa mutta menen vain merkittyjä reittejä ja kysyn jos olen yhtään epävarma. Ei sitä kuitenkaan ihan yksin siellä ole. Aina on muita kulkijoita. Se mikä oli haastavaa, oli että jouduin tietenkin yksin kaiken kantamaan eikä kuntoni ole enää huippuluokkaa. Mutta en asettanut suuria tavoitteita päivää kohden, ihan kunnon ja olotilan mukaan. Parasta oli se että sain tehdä yksin päätökset eikä tarvinnut ottaa muita huomioon. Suosittelen:) nautin luonnon rauhasta ja osasin ottaa rennosti!

    • Luontovalvoja MTL

      Pidä pelätä yksinkään liikkumista, hankit tarvittavat taidot, porukassa ja turvallisilla,=merkityt ja huolletut reitit. Opettelet selviytymään keleistä ja ilmoista, huolimatta. Ymmärrät että lajimme keskuudessa on hyvinkin erikoisia persoonia ja että jotkut voivat olla vaarallisia, kuten vaikka sinä itse. Olemme osa luontoa, joten siihen kuulumme, emmekä ikinä pääse siittä irti. Kerrot vaellus suunnitelmasi ja koitat aikatauluttaa vaelluksesi, et poikkea tekemästäsi suunnitelmasta, vaikka siihen olisi hyväkin syy, ellet kykene ilmoittamaan, niille jotka eniten huolestuuvat, jollei sinusta kuulu sovittuna aikana. Poikkea huolletuilla kohteilla ja tee merkintöjä itsestäsi, sekä mihin suuntaan olet kulkemassa. Nämä auttaavat mahdollisissa etsinnöissä. Kunnioita aina kohtaamisiasi eläimmiä, pääsääntöisesti ne pelkäävät sinua enemmän, kuin osaat arvatakkaan ja pelokas olento, me mukaan lukien voimme käyttäytyä oudosti jopa akressiivisesti. Siksi kenenkään ei tulisi vasiten ärsyttää tai uhitella, vaarattomaltakaan vaikuttavan eläimen tai ihmisen suhteen. Muista levätä joka päivälle mahdollisimman hyvin, jopa hieman laiskotellen, syö hyvin ja monipuolisesti joka päivä, nauti vettä ja muita nesteitä, kuitenkin siten että tiedostat mitkä esim; kuivattaavat, Teet, kanhvit, alkoholit, sekä tupakka, lisäksi muistat että vilpoisessa veri tuppaa jäähtymään ja siten verenkiertosi hidastuu, paksumpi veri ei myöskään lämmitä sinua kovin hyvin. Vilpoisessa ilmassa on muistettava pitää ainakin kehon lämpöistä vettä/urheilujuomaa noin 1L valmiina, nautittavaksi ja kertaannoksia energiapatukoita, tai vaikka hunajaa. Nämä siksikin että voit joutua antamaan apua jollekkin satunaiselle kulkijalle, jonka voimat, ovat ehtyneet. Älä hosu, älä juokse, Sillä pitää muistaa että luonnossa juostaan vain kahden(2)syyn takia. Joko pakoon tai jahdatessaan. Pidä mielesi valppaana ja tarkkaile ympäristöäsi. Jos kuitenkin loukkaat itsesi, tai muutoin joudut olosuhteisiin joissa olet alta vastaajana. Pidä mielentyyneytesi yllä, äläkä hätäänny, valitse aina se pienimmän riesan tie, siksi että niin toimimalla mahdollisuutesi selvitä paraneevat monin verroin. Älä pelkää,äläkä nöyristele, tapahtuipa sitten mitä vaan, sillä aikasi on kuitenkin rajallinen ja tulet kohtaamaan luojasi, millaiseksi sen/hänet sitten oletkaan kuvitellut aikanaan ja se aika voi olla juuri sinun ollessasi elämäsi upeimmalla vaelluksella. Älä myöskään ota itsellesi oikeutta ylitse muiden,älä siis öykkäröi, äläkä sotke paikkoja, vaikka voisitkin niin tehdä, Sillä muista että vahvat ovat olemassa vain yhden kerran, heikkoina olemme kahdesti ja että vahvat ovat vahvoja siksi että, he voivat olla heikoille avuksi ja turvaksi, eivät siksi että he ovat heikoille uhaksi ja alistamassa. Näillä eväillä minä kuljen valtamassa ja työtäni tehden Ylä-Lapissa

      • -

        Pyhä kappalejako sentään!


    • Totta kai =)

    • kokenutretkuilija

      Luontovalvoja sanoi kaiken,vaikkei kappalejako toiminutkaan.
      En voisi panna paljoa paremmaksi...

      Kannattaa lukea ajatuksella hänen kirjoitus.

    • RR5

      Ei retkeilyn harrastaminen yksin ole sukupuolesta kiinni. Jos viihdyt yksin ja osaat retkeilyn perusasiat, niin rinkka vain selkään ja menoksi.
      Itse olen vaeltanut sekä yksin että seurassa jo 30 vuotta. Vaelluksilla en ole koskaan törmännyt asiattomasti käyttäytyviin ihmisiin, maalikylissä sen sijaan kyllä.

    • kesa-paiva

      Ehkä olen enemmän nuorekas kuin nuori itse, mutta olen kulkenut yksin. Vaellus on tosin väärä sana. Kuljen lähinnä teitä pitkin ja yövyn maastossa suhteellisen lähellä reittejä. Veikkaisin että oma tapani edetä on siinä mielessä vaarallisempi, että mahdolliset pahaatahtovat olennot kulkevat todennäköisesti teitä pitkin, eikä vaellusreittejä. Enkä tiedä, kuka sattuu lähistöllä asumaan. Varsinainen vaeltaja tavannee samanhenkisiä tovereita.

      Voihan sitä tulla kotiovellaankin ryöstetyksi, tai voi kotonaan pudota portaissa tai saada sähköiskun. Tai sitten omassa geenistössä piilee pikaista puhkeamista odottava rappeuttava sairaus. Jokainen aikuinen päättää itse, mitä riskejä ottaa. Elämä on kaikkinensa hyvin epävarmaa. Itse aion liikkua ja nukkua ulkona ilman lapsenvahtia.

    • kyllä se..

      että täysin tuntemattomalle yht äkkiä jotakin väkivaltaa tehtäs on aika pieni.Montakos niitä sodan jälkeen on.Taitaa pariin rajoittua.Jos Assman suljetaan pois niin montako jää.Ryöstön suhteen matkakssan voi pitää riittävän pienenä niin ei paljon mene.Raiskaaja ei lähde etsimään uhria metsäpoluilta siinä voi kikkeli lerpahtaa ennekuin kohde löytyy.Jos niin kuitenkin käy niin eihän siihen sentään kuole.

    • atlatl

      Juu kyllä retkeily on turvallisin tapa maailmassa harrastaa yksin liikkumista.
      Toinen juttu onkin sitten se,että onko se järkevää?
      Loukkaantumisen sattuessa on joko luotettava siihen että muita kulkijoita riittää,tai omattava laitteisto,jolla saa yhteyden auttajiin.
      Normikännyt ei toimi kaikkialla Lapissa.Omat ensiaputaidot on plussaa.
      Silti lähtisin mieluummin yksin,jos voisin valita.
      Sillä tykkään liikkua yksin. En aina jaksa kokonaisen porukan hälinää.

      Mutta olen vaeltanut porukoissa,koska siellä on turvaa ja osa porukasta on oikeasti mukavaa.
      Esim Suomen Latu järjestää vuosittain jäsenilleen kaikenlaisia vaelluksia,jotka saa halvemmalla jäsenmaksua vastaan. Ja siellä on se joukon tuki.Suomen Ladulla on myös jäsenyhdistyksiä ympäri Suomen. Ja heillä taas omia retkiään jäsenhintaan...
      Kannattaa perehtyä asiaan ja sitten kokemuksen kartuttua on hyvä lähteä vaikka yksinvaellukselle...

    • panox

      Saat varmasti jos yövyt tuvissa

    • Anonyymi

      No miksei uskaltaisi? Onhan yksinvaellusta harrastettu iän kaiken.
      Suurin ja oikestaan ainoa riski siinä on, jos loukkaantuu niin, ettei erämaasta pääse itse pois, mutta aika pieni riski sekin on ja oma käytös ja reittivalinnathan pienentää sitä riskiä paljonkin. Vielä kun pitää kuitenkin täyteen ladatun kännykän tm viestintävälineen mukana, mielellään sellaisen, missä on paikantamissovellus mukana.
      On kuitenkin todella pieni riski joutua esim suden suuhun tm.
      Ja raiskaajia ym hörhöjähän ei kyllä erämaassa ole, eiköhän sellaiset pyöri asutusten liepeillä..?
      Eli paremmassa turvassa yksin vaeltava nainen erämaassa on kuin kaupungissa.

      • Anonyymi

        Niin ja kannattaa silti hommata alueen kartta, minne on menossa, sekä kompassi ja opettelee suunnistamaan niiden avulla. Eli ei kannata luottaa pelkästään älylaitteiden GPS-toimintoihin. Merkityltä reitiltäkin nimittäin voi eksyä.


    • Anonyymi

      ? Onko kartanluku,kompassin käyttö puutteellista vai onko perussairauksia? Reittivalunnoilla se pohjustetaan ja sillä ettei ota turhaa mukaan painolastiksi että pärjää,vaan sen mitä tarvitsee,myös poikkeustilanteita ajatellen.

    • Anonyymi

      Miksei, jos on kokemusta. Kannattaa antaa kyllä reittitiedot ym infot vaikka kotiin ja huolehtia, että puhelimessa on latinkia, sikäli mikäli on kenttää.
      Kaksin olisi kuitenkin turvallisempaa, onnettomuuksien varalta.

    • Anonyymi

      NAINEN VAELTAMAAN
      EI TODELAKAAN VOI LÄHTEÄ YKSIN. ISLAMILAINEN LAKIKIN KIELTÄÄ SEN.
      MIEHET SEURAAVAT JA SURMAAVAT, MONTA SYYTÄ.
      SOTA-AIKAAN RINTAMALLA TAPAUKSISTA TERTOIVAT MIEHET, ETTÄ POMMITUKSISSA NAISTA PELOITTI JA LAITTOIVAT TAPILLA KIINNI.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8504
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2303
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe