Mitä koneelle tarvitsee tehdä

kun on uusi

Kun ostaa uuden koneen kotiin niin onko se valmis käyttöön heti (en tarkoita nettiä) vai tarvitseeko itse asentaa jotain että saa käyttöjärjestelmän toimimaan tai muuta sen sellaista?

57

2388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • faabio

Ei jos ostat valmiiksi kasatun koneen niin ei tarvitse, joissain tapauksssa kone saattaa kysyä sinulta käyttäjänimeä ja muita vastaavia tietoja, mutta laitteisto on kyllä säädetty toimimaan. Riippuen tietysti siitä mitä koneella teet joutunet asentelemaan haluamisia ohjelmistoja.

• ~kantsii

tehdä aikas paljon oletusasetuksiin säätöjä. On turhia palveluja, käynnistyviä ohjelmia ja muuta turhaketta, jotka jopa heikentävät tietoturvaa.

• faabio

Jaa mitäs siellä sitten on? Meinaan kun itse en säätele mitään noita eikä ole tietoturvan kanssa ongelmia. Ihan mielenkiinnosta siis jos parisen luettelisit.

• Tuo riippuu niin paljon koneen valmistajasta ja koneen mukana toimitetusta käyttöjärjestelmästä, että mitään absoluuttista totuutta ei ole. Johonkin mäkkiin tai SUSE:een ei tarvitse "asentaa" kuin oma haluttu käyttäjänimi ja salasana ja se on siinä, kun taas Windowsit vaihtelevat mäkkien tason ja varsinaisen asennusrumban väliltä.

• faabio

Susea en ole käyttänyt, mutta Ubuntuun olen asennuksen jälkeen laittanut Flashin, Sunin Javan, kodekit, VLC:n (jotta DVD:t toimii) ja sitten MTV 3 Katsomoa varten olen koettanut muistaa miten ne videot sai näkyviin. Riippuen laitteistosta sitten suljettuja ajureita näytönohjaimelle ja muille laitteille. Virransäästön kanssa on joskus läppärien kanssa hankalaa ja niitä asetuksia voi joutua miettimään, varsinkin se heräämisen jälkeen tulevan salasanakyselyn joutuu aina käydä gconfilla säätämässä pois jotta se kans lähtee. Winen olen laittanut joitain Windows-sovelluksia varten ja riippuen mikä on tilanne WLAN-kortin kanssa niin voi joutua ndiswrapperin laittamaan ajurien kera.

Valmiina pakettina ei mikään noista tietenkään ole toista hankalampi.

• faabio kirjoitti:

Susea en ole käyttänyt, mutta Ubuntuun olen asennuksen jälkeen laittanut Flashin, Sunin Javan, kodekit, VLC:n (jotta DVD:t toimii) ja sitten MTV 3 Katsomoa varten olen koettanut muistaa miten ne videot sai näkyviin. Riippuen laitteistosta sitten suljettuja ajureita näytönohjaimelle ja muille laitteille. Virransäästön kanssa on joskus läppärien kanssa hankalaa ja niitä asetuksia voi joutua miettimään, varsinkin se heräämisen jälkeen tulevan salasanakyselyn joutuu aina käydä gconfilla säätämässä pois jotta se kans lähtee. Winen olen laittanut joitain Windows-sovelluksia varten ja riippuen mikä on tilanne WLAN-kortin kanssa niin voi joutua ndiswrapperin laittamaan ajurien kera.

Niin, se jälkirumba ei ole niinkään käyttöjärjestelmästä riippuva, vaan konevalmistajan viitseliäisyydestä ja taidostakin kiinni. Olen kohtuullisen tyytyväinen Windows Seiska Pron asennuksen nopeuteen ihan Microsoftin omalta OEM-asennuslevyltä ilman valmistajien kotkotuksia ja ajureita, kun sitä vertaa esimerkiksi nyt vaikka Fujitsu-Siemensin uuden läppärin Vistan asennushelvettiin: Turhaa F-S:n omaa sontaa tungettiin koneeseen gigatolkulla eikä asennusmediassa ollut edes Service Pack 2:sta, joten senkin joutui lataamaan ja asentamaan erikseen. Heikkoa toimintaa Fujitsulta...

En ole koskaan tehnyt esiasennetun Ubuntu-koneen käyttöönottoa, joten tuohon en osaa ottaa kantaa. Yleisellä asennuslevyllä toki Ubuntu asentuu nopeammin kuin Seiska, mutta ero ei todellakaan ole niin dramaattinen kuin vanhentuneen Vistan ja Ubuntun välillä.

• faabio
        Kollimaattori kirjoitti:

Niin, se jälkirumba ei ole niinkään käyttöjärjestelmästä riippuva, vaan konevalmistajan viitseliäisyydestä ja taidostakin kiinni. Olen kohtuullisen tyytyväinen Windows Seiska Pron asennuksen nopeuteen ihan Microsoftin omalta OEM-asennuslevyltä ilman valmistajien kotkotuksia ja ajureita, kun sitä vertaa esimerkiksi nyt vaikka Fujitsu-Siemensin uuden läppärin Vistan asennushelvettiin: Turhaa F-S:n omaa sontaa tungettiin koneeseen gigatolkulla eikä asennusmediassa ollut edes Service Pack 2:sta, joten senkin joutui lataamaan ja asentamaan erikseen. Heikkoa toimintaa Fujitsulta...

En ole koskaan tehnyt esiasennetun Ubuntu-koneen käyttöönottoa, joten tuohon en osaa ottaa kantaa. Yleisellä asennuslevyllä toki Ubuntu asentuu nopeammin kuin Seiska, mutta ero ei todellakaan ole niin dramaattinen kuin vanhentuneen Vistan ja Ubuntun välillä.

Tuo on kyllä totta että valmistajat tunkevat monesti kaikkea turhaa paskaa mukaan.

Kaikkiin käyttiksiin olen joutunut kuitenkin tekemään säätöjä jotta ne ovat olleet valmiita minun mielestäni, en ole ostanut ensimmäisen koneeni jälkeen koneita esiasennettuna, en Ubuntulla enkä Windowsilla. Ubuntussakin siis vaihdan sen Totemin heti pois kun en tykkää siitä. Maceja minulla ei nyt ole, mutta niitäkin ostin käytettynä joten uutta käyttistä laittelin niihinkin enkä käyttänyt mukana tulleita.

• Aloittajaaaa
        faabio kirjoitti:

Tuo on kyllä totta että valmistajat tunkevat monesti kaikkea turhaa paskaa mukaan.

Kaikkiin käyttiksiin olen joutunut kuitenkin tekemään säätöjä jotta ne ovat olleet valmiita minun mielestäni, en ole ostanut ensimmäisen koneeni jälkeen koneita esiasennettuna, en Ubuntulla enkä Windowsilla. Ubuntussakin siis vaihdan sen Totemin heti pois kun en tykkää siitä. Maceja minulla ei nyt ole, mutta niitäkin ostin käytettynä joten uutta käyttistä laittelin niihinkin enkä käyttänyt mukana tulleita.

ihan mainita että käyttöjärjestelmä on windows premium 7 64 bit ja kone http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/fi/product/Satellite-L650-11Z/1085983/toshibaShop/false/

Toivottavasti ei mitään kovin hankalaa, koska kokemus mistään asennuksista nolla.

• Nkivikaudelta
        Kollimaattori kirjoitti:

Kertokaas nyt ihan selkokielellä että mitä täytyy tehdä läppärille muuta kun ottaa pois laatikosta. En ole tietokoneita joutunut / halunnut käyttää juuri ollenkaan. Pääasiassa olen käyttänyt vain nettiä jos joku on sen avannut ja kertonut mitä nappia painaa. Nyt kyllästyin kuulemaan virastoissa jatkuvaa kehoitusta(käskyä) hoitaa asioita netin kautta ja tilasin SAMSUNG N210 miniläppärin itselleni. Tulen käyttämään konetta laskujen maksuun yms, ja netissä surffailuun. Ensin menen kai ostamaan nettitikun.. Mutta mitäs sitten? toimiiko kone ihan tuosta vain kun huomaa että nettitikku on ostettu. (ja pakko vielä mainita että kirjoitan tätäkin hiivatin viestiä jo toiseen kertaan kun eka hävis jonnekin kun yritin saada plus merkkiä tekstiini.)

• Nkivikaudelta kirjoitti:

Kertokaas nyt ihan selkokielellä että mitä täytyy tehdä läppärille muuta kun ottaa pois laatikosta. En ole tietokoneita joutunut / halunnut käyttää juuri ollenkaan. Pääasiassa olen käyttänyt vain nettiä jos joku on sen avannut ja kertonut mitä nappia painaa. Nyt kyllästyin kuulemaan virastoissa jatkuvaa kehoitusta(käskyä) hoitaa asioita netin kautta ja tilasin SAMSUNG N210 miniläppärin itselleni. Tulen käyttämään konetta laskujen maksuun yms, ja netissä surffailuun. Ensin menen kai ostamaan nettitikun.. Mutta mitäs sitten? toimiiko kone ihan tuosta vain kun huomaa että nettitikku on ostettu. (ja pakko vielä mainita että kirjoitan tätäkin hiivatin viestiä jo toiseen kertaan kun eka hävis jonnekin kun yritin saada plus merkkiä tekstiini.)

No ensinnä kytket akun kiinni koneeseen ja virtajohdon sekä seinävastakkeeseen että läppäriisi, jotta akku latautuisi käyttöönoton aikana. Sitten vaan kone käyntiin ja seuraamaan ruudulta ja/tai pika-asennusvihossa olevia ohjeita. Käyttöönotto kestää aikansa, mutta jos menee nopsaan, niin älä kuitenkaan irrota virtajohtoa ennenkuin akun latauksen merkkivalo on sammunut osoittaen akun olevan täyden. Koneen voi sammuttaa akun latauksen katkeamatta.

Mokkula eli mobiili datayhteys asennetaan sitten viimeiseksi operaattoriltasi saatavien ohjeiden mukaan.

• Nkivikaudelta
        Kollimaattori kirjoitti:

No ensinnä kytket akun kiinni koneeseen ja virtajohdon sekä seinävastakkeeseen että läppäriisi, jotta akku latautuisi käyttöönoton aikana. Sitten vaan kone käyntiin ja seuraamaan ruudulta ja/tai pika-asennusvihossa olevia ohjeita. Käyttöönotto kestää aikansa, mutta jos menee nopsaan, niin älä kuitenkaan irrota virtajohtoa ennenkuin akun latauksen merkkivalo on sammunut osoittaen akun olevan täyden. Koneen voi sammuttaa akun latauksen katkeamatta.

Mokkula eli mobiili datayhteys asennetaan sitten viimeiseksi operaattoriltasi saatavien ohjeiden mukaan.

Kollimaattori: Kiitos vastauksesta! Meitäkin vielä on jotka ei ymmärrä tietokoneista yhtään mitään. kaikki pitää opetella alusta alkaen. Vieläkö tietäisi että mitä ihmettä tein tälle laina koneelle kun yritin saada plus merkkiä.. Sen jälkeen on teksti ollu erilaista; osa kirjaimista yhdessä. Pianoin jotain alhaalta vasemmalta ja plus/kys.merkkiä. No, palautan enkä tunnusta.

Kollimaattori: Kiitos vastauksesta! Meitäkin vielä on jotka ei ymmärrä tietokoneista yhtään mitään. kaikki pitää opetella alusta alkaen. Vieläkö tietäisi että mitä ihmettä tein tälle laina koneelle kun yritin saada plus merkkiä.. Sen jälkeen on teksti ollu erilaista; osa kirjaimista yhdessä. Pianoin jotain alhaalta vasemmalta ja plus/kys.merkkiä. No, palautan enkä tunnusta.

Painapa ennen koneen palautusta yht'aikaa näppäimiä [CTRL] [0].

• faabio kirjoitti:

Nyt puhutaan valmiista koneista. Ei amatöörien virityksistä. Ubuntussa käyttöönotto on useimpien ihmisten tarpeisiin helpompi kun siinä on enemmän ohjelmia valmiina out-of-the-box ja lisäksi on valmiina päälle kytkettävissä ohjelmia ettei tarvitse mistään netistä käydä etsimään. Se kun on kuin ostaisi huumeita kadulta. Multimediat saa lähes täysin ihan vaan ubuntu-restricted-extras paketin klikkauksella.

Tietokonevalmistajat saattaa sitten itse esiasentaa jotain juttuja valmiiksi, mutta Windowsilla niiden ylläpito on nykyisellään vaikeampaa ja sekavampaa kuin muualla. Mac OS X on tätä selkeämpi kun siinä on useampien tarpeisiin enemmän perusjuttuja valmiina.

Ylläpidon tarve ja käyttöönoton hankaluus riippuu käyttötarkoituksista. Etenkin ylläpitoa painotan koska siihen eniten tuhraantuu aikaa jos ei sovi käyttötarkoituksiin. Kysyjän käyttötarkoituksia ei nyt tiedä joten en sano mikä on tälle vaivattomin. Todennäköisesti Suse Enterprise Desktop 11, Mac OS X 10.6, Windows 7 Professional tai Ubuntu 10.04 LTS. Loput esiasennetuista natsaa todella huonosti useimpien ihmisten tarpeisiin.

Eli kysyjälle: Mitäs sillä koneella on ihan tarkalleen tarkoitus tehdä? Mahdollisimman yksityiskohtainen kuvaus kiitos.

• Aloittajaaaa kirjoitti:

ihan mainita että käyttöjärjestelmä on windows premium 7 64 bit ja kone http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/fi/product/Satellite-L650-11Z/1085983/toshibaShop/false/

Toivottavasti ei mitään kovin hankalaa, koska kokemus mistään asennuksista nolla.

Pakko kyllä kysyä, että oletko aikonut hankkia Windows 8:n joskus 3-4v kuluttua tai vaihtaa käyttöjärjestelmän merkkiä? Jos et, sinun pitäisi ostaa tietokone jossa on Windows 7 Professional jos Windowsia haluat.

En kyllä sitten tiedä, onko Windows 7 sinulle sopivin.

• faabio
        M-Kar kirjoitti:

Nyt puhutaan valmiista koneista. Ei amatöörien virityksistä. Ubuntussa käyttöönotto on useimpien ihmisten tarpeisiin helpompi kun siinä on enemmän ohjelmia valmiina out-of-the-box ja lisäksi on valmiina päälle kytkettävissä ohjelmia ettei tarvitse mistään netistä käydä etsimään. Se kun on kuin ostaisi huumeita kadulta. Multimediat saa lähes täysin ihan vaan ubuntu-restricted-extras paketin klikkauksella.

Tietokonevalmistajat saattaa sitten itse esiasentaa jotain juttuja valmiiksi, mutta Windowsilla niiden ylläpito on nykyisellään vaikeampaa ja sekavampaa kuin muualla. Mac OS X on tätä selkeämpi kun siinä on useampien tarpeisiin enemmän perusjuttuja valmiina.

Ylläpidon tarve ja käyttöönoton hankaluus riippuu käyttötarkoituksista. Etenkin ylläpitoa painotan koska siihen eniten tuhraantuu aikaa jos ei sovi käyttötarkoituksiin. Kysyjän käyttötarkoituksia ei nyt tiedä joten en sano mikä on tälle vaivattomin. Todennäköisesti Suse Enterprise Desktop 11, Mac OS X 10.6, Windows 7 Professional tai Ubuntu 10.04 LTS. Loput esiasennetuista natsaa todella huonosti useimpien ihmisten tarpeisiin.

Eli kysyjälle: Mitäs sillä koneella on ihan tarkalleen tarkoitus tehdä? Mahdollisimman yksityiskohtainen kuvaus kiitos.

Jaa eikö ne saanu sua bannattua täältä vaikka suhun niin monella on hermot menny? :D

Kuten sanoin niin valmis paketti on tietysti helpompi, mutta kun et vielä ole lukemaan oppinut niin ethän sinä sitä ymmärtänyt.

Joskaan ei Ubuntussa ole Flashia valmiina, oletuksena on joku purkka-Java, kodekkeja ei ole ja mukana tuleva toistosofta ei ole paras mahdollinen eikä MTV 3 Katsomo pelitä eli siinäkin joutuu tehdä säätöjä jotta se on käyttövalmis.

Riippuu käyttötarpeista, käyttöjärjestelmästä ja läppärinvalmistajasta. Vähintäänkin yleensä syötetään käyttäjätunnukset ja ehkä jotain kelloa laitetaan aikaan.

Tuossa tapauksessa nettitikun toimivuus riippuu siitä, että onko yhteensopiva käyttöjärjestelmäsi kanssa. Jos ovat yhteensopivia niin yleensä riittää kun tökkää kiinni ja seuraa ohjeita. Mahdollisesti tikku näkyy muistitikkuna ja sieltä pitää avata joku ohjetiedosto tai asennus.

• faabio kirjoitti:

Jaa eikö ne saanu sua bannattua täältä vaikka suhun niin monella on hermot menny? :D

Kuten sanoin niin valmis paketti on tietysti helpompi, mutta kun et vielä ole lukemaan oppinut niin ethän sinä sitä ymmärtänyt.

Joskaan ei Ubuntussa ole Flashia valmiina, oletuksena on joku purkka-Java, kodekkeja ei ole ja mukana tuleva toistosofta ei ole paras mahdollinen eikä MTV 3 Katsomo pelitä eli siinäkin joutuu tehdä säätöjä jotta se on käyttövalmis.

Ja ihan kuin kaikki ihmiset käyttäisi Flashia tai MTV3:a. Ubuntussa on nykyisellään markkinoiden paras Javakone. Se kun on OpenJDK 6 jonka pohjalta pian tuleva Java 7:kin tehdään. Ei tule sitten niin rajua muutosta tässä verrattuna muiden käyttöjärjestelmien Javakoneisiin. Lisäksi, Ubuntussa Javan suorituskyky on paras.

Ubuntussa on Flash valmiina, se pitää kytkeä vain päälle jos sitä haluaa käyttää. JOS haluaa. Sinä nyt oletat, että kaikki haluaisi. Jos haluaa Flashin joka on valmiina varmasti niin sitten hankitaan Suse tai Mac OS X. Tosin, esiasennetuissa Ubuntukoneissa se voi olla asennettuna.

MTV3 katsomolla nyt ei ole mitään väliä muutenkaan, jos sitä haluaa niin sitten helpoin on Windows mutta sitten säädellä enemmän muiden juttujen kanssa. Ubuntuun pitää lisätä joku paketti että toimii, mikäli sellaista haluaa katsella.

• adfdafafd
        M-Kar kirjoitti:

Ja ihan kuin kaikki ihmiset käyttäisi Flashia tai MTV3:a. Ubuntussa on nykyisellään markkinoiden paras Javakone. Se kun on OpenJDK 6 jonka pohjalta pian tuleva Java 7:kin tehdään. Ei tule sitten niin rajua muutosta tässä verrattuna muiden käyttöjärjestelmien Javakoneisiin. Lisäksi, Ubuntussa Javan suorituskyky on paras.

Ubuntussa on Flash valmiina, se pitää kytkeä vain päälle jos sitä haluaa käyttää. JOS haluaa. Sinä nyt oletat, että kaikki haluaisi. Jos haluaa Flashin joka on valmiina varmasti niin sitten hankitaan Suse tai Mac OS X. Tosin, esiasennetuissa Ubuntukoneissa se voi olla asennettuna.

MTV3 katsomolla nyt ei ole mitään väliä muutenkaan, jos sitä haluaa niin sitten helpoin on Windows mutta sitten säädellä enemmän muiden juttujen kanssa. Ubuntuun pitää lisätä joku paketti että toimii, mikäli sellaista haluaa katsella.

Toimiiko ubuntussa voddler?

http://www.voddler.com/help/topic/2721821230584993123

Tomii muuten siististi windows tai mac koneissa kun tuossa testailin.

• adfdafafd kirjoitti:

Toimiiko ubuntussa voddler?

http://www.voddler.com/help/topic/2721821230584993123

Tomii muuten siististi windows tai mac koneissa kun tuossa testailin.

Eivät tarjoa installeria Ubuntulle tällä hetkellä, joten en tiedä. Ehkä toimii Winellä, tai sitten ei toimi. Mitään ei luvata.

• fsgsgfg
        M-Kar kirjoitti:

Eivät tarjoa installeria Ubuntulle tällä hetkellä, joten en tiedä. Ehkä toimii Winellä, tai sitten ei toimi. Mitään ei luvata.

Ubuntu on luopumista monista hienoista jutuista. 9 vuotta vanha XP:kin tuettuna :D

Wine on ylimääräistä säätämistä. Ei kait nyt kukaan viitsi säätää, kun valmiina löytyy käyttöjärjestelmiä jossa tuokin toimii vaikka huippuhieno 9 vuotta vanha xp.

• fsgsgfg kirjoitti:

Ubuntu on luopumista monista hienoista jutuista. 9 vuotta vanha XP:kin tuettuna :D

Wine on ylimääräistä säätämistä. Ei kait nyt kukaan viitsi säätää, kun valmiina löytyy käyttöjärjestelmiä jossa tuokin toimii vaikka huippuhieno 9 vuotta vanha xp.

Windows XP on luopumista monista perusjutuista. Esim. virtuaalityöpöydistä jotka on työnteossa aika ehdoton homma. Eikä kukaan viitsi säätää Winellä jos ei luvata toimivan. Olen aina sanonut, että käyttöjärjestelmät hankitaan käyttötarkoitusten mukaan. En ole ikinä suositellut Ubuntua minkään Voddlerin käyttöön.

• fgfsgfs
        M-Kar kirjoitti:

Windows XP on luopumista monista perusjutuista. Esim. virtuaalityöpöydistä jotka on työnteossa aika ehdoton homma. Eikä kukaan viitsi säätää Winellä jos ei luvata toimivan. Olen aina sanonut, että käyttöjärjestelmät hankitaan käyttötarkoitusten mukaan. En ole ikinä suositellut Ubuntua minkään Voddlerin käyttöön.

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx eli ollu vuosia jos joku tarvinnu.

Itse käytän kyllä työnteossa kahta näyttöä eli aika tarpeeton tuo desktops on.

• fgfsgfs kirjoitti:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/cc817881.aspx eli ollu vuosia jos joku tarvinnu.

Itse käytän kyllä työnteossa kahta näyttöä eli aika tarpeeton tuo desktops on.

Ja taas säädetään... Jostain syystä Windows XP:llä ainakin tuli huomattua, että ne virtuaalityöpöydät toimi ohjelmien kanssa ihan päin helvettii. Esimerkiksi Windows live Messengerin ilmoitukset näky milloin missäkin ja jne.

• gdfgd
        M-Kar kirjoitti:

Ja taas säädetään... Jostain syystä Windows XP:llä ainakin tuli huomattua, että ne virtuaalityöpöydät toimi ohjelmien kanssa ihan päin helvettii. Esimerkiksi Windows live Messengerin ilmoitukset näky milloin missäkin ja jne.

Saattaa pitää paikkansa. Itse en ole tuota kokeillu xp:llä tai millään windowssilla kun en ole kokenut sitä tarpeelliseksi. Noitahan nyt löytyy muitakin vaikka kuinka paljon eli vaikka atin catalystin hydra vision jos omistaa ati näytönohjaimen.

• Aloittajaaaa

>Eli kysyjälle: Mitäs sillä koneella on ihan tarkalleen tarkoitus tehdä? Mahdollisimman yksityiskohtainen kuvaus kiitos.

Surffata netissä, kuunnella musiikkia ja katsoa elokuvia. Hain aloituskysymykselläni sitä, että kaihan kone periaatteessa on "valmis" kun sen avaa ettei tarvitse säheltää itse asentaen jotain ennenkuin saa edes niin auki että alhaalla näkee "käynnistä" valikon.

• Aloittajaaaa kirjoitti:

>Eli kysyjälle: Mitäs sillä koneella on ihan tarkalleen tarkoitus tehdä? Mahdollisimman yksityiskohtainen kuvaus kiitos.

Surffata netissä, kuunnella musiikkia ja katsoa elokuvia. Hain aloituskysymykselläni sitä, että kaihan kone periaatteessa on "valmis" kun sen avaa ettei tarvitse säheltää itse asentaen jotain ennenkuin saa edes niin auki että alhaalla näkee "käynnistä" valikon.

Onko elokuvat tarkoitus katsoa DVD:ltä, Blurayltä vai mistä? Siihen kun on miljoona tekniikkaa olemassa. Entä mitä mitä verkkopalveluja on tarkoitus käyttää?

Kaikissa tietokoneissa ei ole alhaalla mitään Käynnistä -valikkoa. Sellaista näkyy lähinnä vain Suse Enterprise Desktopilla ja Windows 7 Professional -koneissa.

Windowsilla myytävissä koneissa on kuten ketjusta käy ilmi, jotain mainosohjelmien poistamista ja saattaa tulla tarvetta lisäohjelmien asennukseen. Esimerkiksi jos katsot bussiaikatauluja ja ne on PDF:ää ja Windowsiin ei ole asennettu PDF-lukijaa (siinä ei sellaista ole, laitevalmistaja on saattanut asentaa) niin pitää sitten sellainen hommata ja jne.

Kyllä ne koneet käyntiin saa yleensä kun syöttää käyttäjätunnukset ja vastaavat jutut ja käyttöohjeet kertoo niistä mutta loppu säätö ja ylläpitovaiva sitten vaihtelee.

• Aloittajaaaa
        M-Kar kirjoitti:

Onko elokuvat tarkoitus katsoa DVD:ltä, Blurayltä vai mistä? Siihen kun on miljoona tekniikkaa olemassa. Entä mitä mitä verkkopalveluja on tarkoitus käyttää?

Kaikissa tietokoneissa ei ole alhaalla mitään Käynnistä -valikkoa. Sellaista näkyy lähinnä vain Suse Enterprise Desktopilla ja Windows 7 Professional -koneissa.

Windowsilla myytävissä koneissa on kuten ketjusta käy ilmi, jotain mainosohjelmien poistamista ja saattaa tulla tarvetta lisäohjelmien asennukseen. Esimerkiksi jos katsot bussiaikatauluja ja ne on PDF:ää ja Windowsiin ei ole asennettu PDF-lukijaa (siinä ei sellaista ole, laitevalmistaja on saattanut asentaa) niin pitää sitten sellainen hommata ja jne.

Kyllä ne koneet käyntiin saa yleensä kun syöttää käyttäjätunnukset ja vastaavat jutut ja käyttöohjeet kertoo niistä mutta loppu säätö ja ylläpitovaiva sitten vaihtelee.

>Kyllä ne koneet käyntiin saa yleensä kun syöttää käyttäjätunnukset ja vastaavat jutut ja käyttöohjeet kertoo niistä mutta loppu säätö ja ylläpitovaiva sitten vaihtelee.

Katsos muuta ei tarvinnutkaan tietää :)

• Ö-Kar
        M-Kar kirjoitti:

Aloittelija kysyy mitä uudelle koneelle pitää tehdä ("Meitäkin vielä on jotka ei ymmärrä tietokoneista yhtään mitään. kaikki pitää opetella alusta alkaen") ja M-Kar alkaa tietysti paasata Ubuntusta ja Susesta.

• Ö-Kar kirjoitti:

Aloittelija kysyy mitä uudelle koneelle pitää tehdä ("Meitäkin vielä on jotka ei ymmärrä tietokoneista yhtään mitään. kaikki pitää opetella alusta alkaen") ja M-Kar alkaa tietysti paasata Ubuntusta ja Susesta.

Faabio ja Kollimaattori paasaa. En minä. Minä vaan oikaisen väärää tietoa.

• Nkivikaudelta
        Kollimaattori kirjoitti:

Painapa ennen koneen palautusta yht'aikaa näppäimiä [CTRL] [0].

Ei näistä teidän jutuista ymmärrä yhtään mitään. Luin noita muitakin keskusteluja ja niissäkin te riitelitte jostain ihme asioista. On siinä aloittelijalla pohtimista. Vastatkaa vielä tähän: Kun tämän koneen aukaisee niin usein tulee ruudussa teksti jossa sanotaan että uusia päivityksiä saatavilla. Pitääkö ne aina laittaa/asentaa, vai mitä ne on(kysymysmerkki)

Ei näistä teidän jutuista ymmärrä yhtään mitään. Luin noita muitakin keskusteluja ja niissäkin te riitelitte jostain ihme asioista. On siinä aloittelijalla pohtimista. Vastatkaa vielä tähän: Kun tämän koneen aukaisee niin usein tulee ruudussa teksti jossa sanotaan että uusia päivityksiä saatavilla. Pitääkö ne aina laittaa/asentaa, vai mitä ne on(kysymysmerkki)

Tottakai. Tietoturvapäivitykset on pakollisia tietokoneen turvallista käyttöä varten. Kannattaa ottaa selvää, kuinka pitkään omalle käyttöjärjestelmälle tietoturvapäivityksiä tulee ja milloin se pitää uusia, ja mihin ajankohtaan se on fiksua uusia.

• Nkivikaudelta
        M-Kar kirjoitti:

Tottakai. Tietoturvapäivitykset on pakollisia tietokoneen turvallista käyttöä varten. Kannattaa ottaa selvää, kuinka pitkään omalle käyttöjärjestelmälle tietoturvapäivityksiä tulee ja milloin se pitää uusia, ja mihin ajankohtaan se on fiksua uusia.

Selvä. Taas tyhmä kysymys: Mistä tuollaista voi kysyä. En kyllä tiedä edes että mikä se käyttöjärjestelmä on. Onko nuo termit pakko osata jos meinaa konetta käyttää. Se turva juttuhan ostetaan samalla kun se mokkula. Siihenkö niitä päivityksiä tulee. Ihmettelen jos joku viitsii vastata, olen niin ulkona kaikesta.

Selvä. Taas tyhmä kysymys: Mistä tuollaista voi kysyä. En kyllä tiedä edes että mikä se käyttöjärjestelmä on. Onko nuo termit pakko osata jos meinaa konetta käyttää. Se turva juttuhan ostetaan samalla kun se mokkula. Siihenkö niitä päivityksiä tulee. Ihmettelen jos joku viitsii vastata, olen niin ulkona kaikesta.

"Taas tyhmä kysymys: Mistä tuollaista voi kysyä."

Käyttöjärjestelmän valmistajan tukisivuilla lukee yleensä. Yleisimpiä käyttöjärjestelmämerkkejä kotitietokoneissa älypuhelimet ja tabletit poislukien on Windows, Ubuntu, Mac OS X, openSuse, Debian ja Linpus.

"En kyllä tiedä edes että mikä se käyttöjärjestelmä on."

Se on sellainen ohjelmisto mikä mahdollistaa tietokoneen oheislaitteiden käytön, mahdollistaa tietokoneessa kaikkien resurssien hallinnoinnin, kuten tiedostojen poistot ja lisäykset, ohjelmien käynnistämisen, ja se myös jakaa resursseja ohjelmistoille kuten muistia ja prosessoriaikaa. Useimmiten tämä lukee tietokoneen käynnistyksen yhteydessä ruudulla ja se ohjelmisto on ajastettu niin että tietyn aikaa tulee päivityksiä ja on tietty päivityskäytäntö. Sitten kun päivitykset loppuu, kone käy nopeasti hyvin vaaralliseksi käyttää verkkopalveluissa. Pidän sellaista 3kk aikaa ylipäivättynä hyvänä turvarajana. Käytännössä käyttöjärjestelmän uusimiseen on varattu aikaa merkistä riippuen 0-3v.

"Onko nuo termit pakko osata jos meinaa konetta käyttää."

On. Omasta tietokoneesta pitäisi tietää käyttöjärjestelmän merkki ja julkaisu ja tietokoneen laitteistoarkkitehtuuri. Laitteistoarkkitehtuureista yleisimmät on ARM, x86 (tai IA-32), x86-64 (tai AMD64) ja PowerPC. Näissä tulee kokoajan lisää hajontaa, kuten myös käyttöjärjestelmissä.

Nämä edellämainitut asiat sanelee yhteensopivuudet ja ohjelmistojen huoltovälin. Lisäksi jos itse asentelee jotain lisäohjelmia koneeseen niin kaikki mitkä käyttää verkkoyhteyttä tai avaa vieraita tiedostoja, pitää jotenkin pitää kirjaa niistä ja selvittää miten ne päivittyy ja miten niitä päivitetään. Näillä on myös omia elinkaarikäytäntöjä. Käyttöjärjestelmän ja edellämainitun kaltaisten lisäohjelmien päivityksistä pitää huolehtia kuukausittain. Joissakin käyttöjärjestelmämerkeissä käyttöjärjestelmä osaa itse huolehtia lisäohjelmista, joissakin taas ohjelmilla on omia päivitysvirityksiä ja joskus käyttäjän pitää itse tarkistaa ohjelman ajantasaisuus kuukausittain.

"Se turva juttuhan ostetaan samalla kun se mokkula."

Tälläisiä myydään vain Windows -merkkisille käyttöjärjestelmille. Windowsista on tällä hetkellä käytössä julkaisut Windows 7, Windows Vista ja Windows XP. Windows 7:sta ja Windows Vistatastan on erikseen kuluttajaversiot ja normiversiot joilla on erilaiset tukikäytännöt. Windows XP ja Windows Vistan kuluttajaversiot ovat poistumassa käytöstä.

Windows -merkkisessä käyttöjärjestelmässä, uusia julkaisuja tulee 3v välein, ja kuluttajaversioita tuetaan 5v julkaisusta, tai korvaavaan tuotteen jälkeen 2v, kumpi vaan pitempäään kestää. Eli 2v on varattu aikaa uusimiselle. Normiversiota tuetaan 10v julkaisusta. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kuluttajamalleilla uusimisväli on noin 3v välein, ja normiversioissa mennään joka toisessa julkaisussa 6v välein. Kuluttajaversion tunnistaa jos siinä lukee jotain Starter, Home Premium tai Ultimate.

Windowsissa tuki ei ole yhtäjaksoista, vaan sitä on pätkitty kahteen tain useampaan service pack huoltopakettiin. Uusi service pack kun julkaistaan, sen asentamiseen on aikaa 2v. Siirtymis aikaa on sen takia koska näin isot päivitykset saattaa särkeä ohjelmistoyhteensopivuuksia ja laiteyhteensopivuuksia, että voi sitten varautua ongelmiin jos pitää jotain ajureita uusia tai hankkia uusia ohjelmaversioita. Huonossa tapauksessa uusia lisälaitteita. Tämä riski on kuitenkin melko pieni. Uudella Windowsjulkaisulla riski ksavaa selvästi.

Turvajutut mitä jossain mokkuloiden mukana tulee on sitten sellaista ns. lisäturvaa. Ne ei ole pakollisia, eikä ne tunnista kuin vain 20-30% liikkeellä olevista haittaohjelmistoista. Useimmiten ovat tarpeettomia mutta on niissä sitten jotain pornosuodinta ja vastaavaa mistä lapsiperheet tykkää.

Turvaohjelmien kanssa sitten on sellainen jutut, että ne särkyy hyvin helposti service packin yhteydessä. Siksi turvaohjelmat pitää poistaa koneelta kokonaan ennen service packin asennusta, sitten kun asentaa service packin niin sitten samalla ostaa uuden version ja lisenssin taas minkä asentaa jos tälläistä tykkää käyttää. Jos nyt on ostanut vaikka vuodeksi tai kahdeksi vuodeksi tuollaisen niin sitten lykkää service packin asennuksen tuohon saakka.

Nykyisissä Windowseissa, eli Windows Vista ja Windows 7, kannattaa päivitysasetuksista kytke suositellut päivitykset pois päältä, että sieltä tulee vain tietoturvapäivitykset. En nyt muista asensiko se muuten automaattisesti niitä service packejä ja se olisi ikävää jos sieltä sellainen tulisi ja olisi sitten kone sekaisin kun on joku tietoturvaohjelma. Eli sitten kun tulee service pack niin asentaa sitten nuo kaikki kerralla.

Mokkulassa on sisällä yleensä Windowskäyttäjiä varten ns. ajuriohjelma joka ladataan kun se laitetaan kiinni koneeseen, että Windows osaa käyttää sitä. Siihenkin saa itse haettua ja asennettua päivityksiä mutta niistä ei tarvitse välittää kuin vasta joskus service packin tai uuden käyttöjärjestelmäjulkaisun yhteydessä jos yhteensopivuus siihen mokkulaan hajoaa ja pitää sitä sitten päivittää.

Tarvittaessa hankitaan uusi mokkula ja uusi kytkysopimus vaikka uuden käyttöjärjestelmäjulkaisun yhteydessä jos seuraavaan käyttöjärjestelmään ei ole yhteensopivuutta saatavilla. Mokkuloissa kun on kytkyt niin kannattaa nämä hoitaa näiden uusimiset, tietoturvaohjelmistojen hankinnat, käyttöjärjestelmän uusimiset ja vastaavat samalla kertaa niin saa sitten ainakin pariksi vuodeksi suhteellisen vaivatonta käyttöä ettei ole tyyliin kerran kuussa joku sekaisin.

• Nkivikaudelta
        M-Kar kirjoitti:

"Se turva juttuhan ostetaan samalla kun se mokkula."

Tälläisiä myydään vain Windows -merkkisille käyttöjärjestelmille. Windowsista on tällä hetkellä käytössä julkaisut Windows 7, Windows Vista ja Windows XP. Windows 7:sta ja Windows Vistatastan on erikseen kuluttajaversiot ja normiversiot joilla on erilaiset tukikäytännöt. Windows XP ja Windows Vistan kuluttajaversiot ovat poistumassa käytöstä.

Windows -merkkisessä käyttöjärjestelmässä, uusia julkaisuja tulee 3v välein, ja kuluttajaversioita tuetaan 5v julkaisusta, tai korvaavaan tuotteen jälkeen 2v, kumpi vaan pitempäään kestää. Eli 2v on varattu aikaa uusimiselle. Normiversiota tuetaan 10v julkaisusta. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kuluttajamalleilla uusimisväli on noin 3v välein, ja normiversioissa mennään joka toisessa julkaisussa 6v välein. Kuluttajaversion tunnistaa jos siinä lukee jotain Starter, Home Premium tai Ultimate.

Windowsissa tuki ei ole yhtäjaksoista, vaan sitä on pätkitty kahteen tain useampaan service pack huoltopakettiin. Uusi service pack kun julkaistaan, sen asentamiseen on aikaa 2v. Siirtymis aikaa on sen takia koska näin isot päivitykset saattaa särkeä ohjelmistoyhteensopivuuksia ja laiteyhteensopivuuksia, että voi sitten varautua ongelmiin jos pitää jotain ajureita uusia tai hankkia uusia ohjelmaversioita. Huonossa tapauksessa uusia lisälaitteita. Tämä riski on kuitenkin melko pieni. Uudella Windowsjulkaisulla riski ksavaa selvästi.

Turvajutut mitä jossain mokkuloiden mukana tulee on sitten sellaista ns. lisäturvaa. Ne ei ole pakollisia, eikä ne tunnista kuin vain 20-30% liikkeellä olevista haittaohjelmistoista. Useimmiten ovat tarpeettomia mutta on niissä sitten jotain pornosuodinta ja vastaavaa mistä lapsiperheet tykkää.

Turvaohjelmien kanssa sitten on sellainen jutut, että ne särkyy hyvin helposti service packin yhteydessä. Siksi turvaohjelmat pitää poistaa koneelta kokonaan ennen service packin asennusta, sitten kun asentaa service packin niin sitten samalla ostaa uuden version ja lisenssin taas minkä asentaa jos tälläistä tykkää käyttää. Jos nyt on ostanut vaikka vuodeksi tai kahdeksi vuodeksi tuollaisen niin sitten lykkää service packin asennuksen tuohon saakka.

Nykyisissä Windowseissa, eli Windows Vista ja Windows 7, kannattaa päivitysasetuksista kytke suositellut päivitykset pois päältä, että sieltä tulee vain tietoturvapäivitykset. En nyt muista asensiko se muuten automaattisesti niitä service packejä ja se olisi ikävää jos sieltä sellainen tulisi ja olisi sitten kone sekaisin kun on joku tietoturvaohjelma. Eli sitten kun tulee service pack niin asentaa sitten nuo kaikki kerralla.

Mokkulassa on sisällä yleensä Windowskäyttäjiä varten ns. ajuriohjelma joka ladataan kun se laitetaan kiinni koneeseen, että Windows osaa käyttää sitä. Siihenkin saa itse haettua ja asennettua päivityksiä mutta niistä ei tarvitse välittää kuin vasta joskus service packin tai uuden käyttöjärjestelmäjulkaisun yhteydessä jos yhteensopivuus siihen mokkulaan hajoaa ja pitää sitä sitten päivittää.

Tarvittaessa hankitaan uusi mokkula ja uusi kytkysopimus vaikka uuden käyttöjärjestelmäjulkaisun yhteydessä jos seuraavaan käyttöjärjestelmään ei ole yhteensopivuutta saatavilla. Mokkuloissa kun on kytkyt niin kannattaa nämä hoitaa näiden uusimiset, tietoturvaohjelmistojen hankinnat, käyttöjärjestelmän uusimiset ja vastaavat samalla kertaa niin saa sitten ainakin pariksi vuodeksi suhteellisen vaivatonta käyttöä ettei ole tyyliin kerran kuussa joku sekaisin.

M-Kar: Kiitos oikein paljon vastauksestasi!! Todella monimutkaiselta kuulostaa mutta jospa se siitä kun luen ohjeesi hitaasti ja ajatuksen kanssa. :) Mahtaako monikaan "tavallinen tietokoneen käyttäjä" tietää noita juttuja. Itse kun tutuilta kyselin niin sain vastaukseksi mutinaa että "eiköhän se kone toimi kun vaan laitat sen päälle..ei siinä mitään tarvi tehdä".

M-Kar: Kiitos oikein paljon vastauksestasi!! Todella monimutkaiselta kuulostaa mutta jospa se siitä kun luen ohjeesi hitaasti ja ajatuksen kanssa. :) Mahtaako monikaan "tavallinen tietokoneen käyttäjä" tietää noita juttuja. Itse kun tutuilta kyselin niin sain vastaukseksi mutinaa että "eiköhän se kone toimi kun vaan laitat sen päälle..ei siinä mitään tarvi tehdä".

Kyllähän se toimii kun sen laittaa päälle mutta jos sitä ei mitenkään säännöllisesti ylläpidä ja huolla, eli käytännössä ohjelmien päivitystä ja uusimista, ja vähän varoo niistä isompia päivityksiä niin helposti on sitten tilanne, että on vaan sekaisin tai tietokone hidastuu ja jumiutuu kun haittaohjelmia kone täynnä eikä pankkiasioitakaan uskalla tehdä etteivät pölli rahoja tililtä kun kirjautuu verkkopankkiin.

Windowsin tapauksessa, homma on kyllä aika monimutkaista. Siinä kun ei ole valmiina useimpien ihmisten tarvitsemia ohjelmia ja toisekseen, se ei osaa päivittää niitä mitä siihen asentaa. Muilla käyttöjärjestelmämerkeillä homma on yleensä vaivattomampaa, mutta käyttötarkoitukset ratkaisee. Esimerkiksi Mac OS X uusitaan 2-4v välein mutta siinä ei ole mitään service packeja ja siinä on monien ihmisten käyttämät Flash Player, PDF-luku ja Java valmiina. Suse Enterprise Desktop on vielä helpompi useimmille. Tämän kun laittaa koneelle niin sillä menee 6v ennen kuin tarvitsee vaihtaa uudempaan, ja edellä mainittujen juttujen lisäksi löytyy myös toimisto-ohjelmat, eli löytyy tekstinkäsittely, taulukkolaskenta yms. Tämä taas ei valitettavasti taida olla mokkuloiden kanssa oikein hyvä. Itse taas käytän Ubuntu -merkkistä käyttöjärjestelmää. Siinä on edellä mainittujen asioiden lisäksi kymmeniä tuhansia ohjelmistoja valmiina ja kaikki päivittyy samasta napista, mokkulat toimii yms. Haittapuolena tässä sitten se, että pitää noin 2v välein uusia, ja vuosi on aikaa varattuna siihen. Muusta ei sitten oikein tarvitse huolehtia. Lyhytikäisyyden vastapainona sitten on maksuttomuus.

Windowsin paras puoli sitten on se pitkäikäisyys kun on joku Professional versio. Windows 7 Professional toimii vielä 9v, tosin siinä on ne pari service packia välissä. Windowsin kuluttajamallit on kyllä sitten aika häviö verrattuna muihin kun pitäis 3v välein uusimassa ja menee sitten helposti laitteet ja ohjelmat uusiksi, service packit lisäksi ja päivitys maksaa jotain 130€ ja jne. Edellä mainituista käyttöjärjestelmistä Suse Enterprise Desktop, Ubuntu, openSuse, Debian ja Linpus on siinä mielessä kivoja, että niissä ei oikein ohjelmistot mene rikki vaikka uusii kun niitä on standardoitu, ja yleensä ovat valmiina. Lisälaitteiden suhteen kaikilla merkeillä on ongelma, että voi yhteensopivuus hajota. Tähän on ratkaisuna vain sellaisten laitteiden hankkiminen joilla on standardi jos suinkin mahdollista, tai sellaisilta valmistajilta jotka huolehtii laitteen toimivuudesta pidemmän aikaa.

Pääasiassa kaikki ns. "tietokoneongelmat" on sitä, että joku laite tai ohjelma ei toimi yhteen tai sitten on jäänyt päivitykset tekemättä tai niissä jotain hajonnut. Tietotekniikassa menee kaikki niin, että kaikki mitä ei ole standardoitu, muuttuu. Ja muutos on jatkuvaa. Esimerkiksi jos ostaa ohjelman Windows XP:lle niin se ei mitenkään selvästi toimi Windows 7:lla koska Windowsissa ei ole mitään standardia. Toisaalta jos ostaa Postscript standardin mukaisen tulostimen niin se toimii joka paikassa kun tökkää kiinni. Näitä huomioiden ja omien tarpeiden mukaan sitten kannattaa suunnitella ostokset.

• Ahistaa!
        Nkivikaudelta kirjoitti:

Itse olen 53 v. ja mentaliteetilla "taistellen sotaan" olen käynyt tietsikan kimppuun. (15 vuotta sitten tosi noviisina.) Saakeli, se on kone. Näppäilin kunnes sain haluamani tuloksen. Esc-nappulan opin siitä, että kun olet lähettämässä räävitöntä viestiä ja pomo seisookin takanasi (hupsis). Muistakaa aina tarkistaa tulostin, koska tein sadan metrin ennätyksen juostessani sinne pomon printterille hakemaan sen kikkelikuvan.
        Eli perusjutut ei ole vaikeita, mutta tämä käyttöjärjestelmien himmeä vaihto lennossa. Jos on tottunut esim. XP:llä operoimaan, Vista oli tosi syvältä.
        En viitsi kohta avata tätä paskaa ollenkaan kun pitäisi joku Flash asentaa. Ja yritetty on. Ja usein ja hartaasti. Mutta kun se 64 bitti-paska tökkii kaikissa yrityksissäni.
        Jos mulla kahden lapsen jälkeen olisi hermot, nyt ne menisi viimeistään.

• Nkivikaudelta
        M-Kar kirjoitti:

Kyllähän se toimii kun sen laittaa päälle mutta jos sitä ei mitenkään säännöllisesti ylläpidä ja huolla, eli käytännössä ohjelmien päivitystä ja uusimista, ja vähän varoo niistä isompia päivityksiä niin helposti on sitten tilanne, että on vaan sekaisin tai tietokone hidastuu ja jumiutuu kun haittaohjelmia kone täynnä eikä pankkiasioitakaan uskalla tehdä etteivät pölli rahoja tililtä kun kirjautuu verkkopankkiin.

Windowsin tapauksessa, homma on kyllä aika monimutkaista. Siinä kun ei ole valmiina useimpien ihmisten tarvitsemia ohjelmia ja toisekseen, se ei osaa päivittää niitä mitä siihen asentaa. Muilla käyttöjärjestelmämerkeillä homma on yleensä vaivattomampaa, mutta käyttötarkoitukset ratkaisee. Esimerkiksi Mac OS X uusitaan 2-4v välein mutta siinä ei ole mitään service packeja ja siinä on monien ihmisten käyttämät Flash Player, PDF-luku ja Java valmiina. Suse Enterprise Desktop on vielä helpompi useimmille. Tämän kun laittaa koneelle niin sillä menee 6v ennen kuin tarvitsee vaihtaa uudempaan, ja edellä mainittujen juttujen lisäksi löytyy myös toimisto-ohjelmat, eli löytyy tekstinkäsittely, taulukkolaskenta yms. Tämä taas ei valitettavasti taida olla mokkuloiden kanssa oikein hyvä. Itse taas käytän Ubuntu -merkkistä käyttöjärjestelmää. Siinä on edellä mainittujen asioiden lisäksi kymmeniä tuhansia ohjelmistoja valmiina ja kaikki päivittyy samasta napista, mokkulat toimii yms. Haittapuolena tässä sitten se, että pitää noin 2v välein uusia, ja vuosi on aikaa varattuna siihen. Muusta ei sitten oikein tarvitse huolehtia. Lyhytikäisyyden vastapainona sitten on maksuttomuus.

Windowsin paras puoli sitten on se pitkäikäisyys kun on joku Professional versio. Windows 7 Professional toimii vielä 9v, tosin siinä on ne pari service packia välissä. Windowsin kuluttajamallit on kyllä sitten aika häviö verrattuna muihin kun pitäis 3v välein uusimassa ja menee sitten helposti laitteet ja ohjelmat uusiksi, service packit lisäksi ja päivitys maksaa jotain 130€ ja jne. Edellä mainituista käyttöjärjestelmistä Suse Enterprise Desktop, Ubuntu, openSuse, Debian ja Linpus on siinä mielessä kivoja, että niissä ei oikein ohjelmistot mene rikki vaikka uusii kun niitä on standardoitu, ja yleensä ovat valmiina. Lisälaitteiden suhteen kaikilla merkeillä on ongelma, että voi yhteensopivuus hajota. Tähän on ratkaisuna vain sellaisten laitteiden hankkiminen joilla on standardi jos suinkin mahdollista, tai sellaisilta valmistajilta jotka huolehtii laitteen toimivuudesta pidemmän aikaa.

Pääasiassa kaikki ns. "tietokoneongelmat" on sitä, että joku laite tai ohjelma ei toimi yhteen tai sitten on jäänyt päivitykset tekemättä tai niissä jotain hajonnut. Tietotekniikassa menee kaikki niin, että kaikki mitä ei ole standardoitu, muuttuu. Ja muutos on jatkuvaa. Esimerkiksi jos ostaa ohjelman Windows XP:lle niin se ei mitenkään selvästi toimi Windows 7:lla koska Windowsissa ei ole mitään standardia. Toisaalta jos ostaa Postscript standardin mukaisen tulostimen niin se toimii joka paikassa kun tökkää kiinni. Näitä huomioiden ja omien tarpeiden mukaan sitten kannattaa suunnitella ostokset.

Se hemmetin plus merkki tulee kun painaa vaan sitä merkkiä!!! Voi äly soikoon!!! Nyt minä sen vasta tajusin. voi että pitää olla hölmö! Saattaa mennä vähän aikaa siihen kun on koko kone hallinnassa.. se mun uusi hieno kone ei ole vielä tullut, mutta muistaakseni siinä on windows 7. Ostin sian säkissä,mutta ei tarvitse riittää kun vähäiseen käyttöön ainakin aluksi. Monet sanovat että heillä on parikin konetta mutta ei voi oikein käyttää kun ovat rikki. Eivät kai osaa "hoitaa" konetta oikein, siksi hajoavat. Turhan kalliiksi tulee jos aina uusi ostettava.

Se hemmetin plus merkki tulee kun painaa vaan sitä merkkiä!!! Voi äly soikoon!!! Nyt minä sen vasta tajusin. voi että pitää olla hölmö! Saattaa mennä vähän aikaa siihen kun on koko kone hallinnassa.. se mun uusi hieno kone ei ole vielä tullut, mutta muistaakseni siinä on windows 7. Ostin sian säkissä,mutta ei tarvitse riittää kun vähäiseen käyttöön ainakin aluksi. Monet sanovat että heillä on parikin konetta mutta ei voi oikein käyttää kun ovat rikki. Eivät kai osaa "hoitaa" konetta oikein, siksi hajoavat. Turhan kalliiksi tulee jos aina uusi ostettava.

Tuossa on oleellista tietää onko kuluttajaversio vaiko Professional. Nuo sekaisin menneet koneet korjaa muutamalla napin painalluksella ja puolen tunnin odottamisella kun asentaa käyttöjärjestelmän.

• SeOnIhanHuttua
        M-Kar kirjoitti:

käyttöjärjestelmäpäivityksiä ei kutsuta service packeiksi, vaikka luonteeltaan ja kooltaan (n. 600 megaa) niitä myös sellaisiksi voisikin kutsua. Lumileopardille on julkaisunsa jälkeen ilmestynyt jo kolme (muistaakseni) laajaa päivitystä. Se siitä käyttiksen päivittelyn vähäisyydestä. Itseasiassa Windows ei tarvitse yhtään sen enempää päivittelyä kuin muutkaan käyttikset.

• Nkivikaudelta
        M-Kar kirjoitti:

Tuossa on oleellista tietää onko kuluttajaversio vaiko Professional. Nuo sekaisin menneet koneet korjaa muutamalla napin painalluksella ja puolen tunnin odottamisella kun asentaa käyttöjärjestelmän.

Se tuleva kone on kuluttaja versio. Tiedoissa luki: aito windows 7 starter Julkaisua tai laitteistoarkkitehtuuria en löytänyt tai en osannut tiedoista katsoa. Siinä sanottiin;intel atom processor n450. Jos se jotain tarkoittaa. Ymmärsinkö oikein että en voi ostaa mitään turvaohjelmia sen service pac:in takia? Eli siis esim. tuollaista F-securea, vai tarkoititko ihan muuta. Kun kaikki sanoo että turva juttuja on ostettava ettei tule viruksia ja kone hajoa. Kiitos jos vielä jaksat vastata tähän.

• Petrus Argentum
        Nkivikaudelta kirjoitti:

Mokkulan mukana tulee maksullinen virustentorjuntaohjelma. Mutta se on aika kallis. Netistä voi ladata ilmaisen virustentorjuntaohjelman. Esim. Avast on ihan hyvä. Kaikki ilmaiset virustentorjuntaohjelmat eivät oikeasti ole mitään virustentorjuntaohjelmia vaikka siltä näyttävätkin. Ovat joskus myös haittaohjelmia.

Se tuleva kone on kuluttaja versio. Tiedoissa luki: aito windows 7 starter Julkaisua tai laitteistoarkkitehtuuria en löytänyt tai en osannut tiedoista katsoa. Siinä sanottiin;intel atom processor n450. Jos se jotain tarkoittaa. Ymmärsinkö oikein että en voi ostaa mitään turvaohjelmia sen service pac:in takia? Eli siis esim. tuollaista F-securea, vai tarkoititko ihan muuta. Kun kaikki sanoo että turva juttuja on ostettava ettei tule viruksia ja kone hajoa. Kiitos jos vielä jaksat vastata tähän.

Atom on x86 arkkutehtuuria, 32-bittinen. Kyllä voit ostaa turvaohjelmia jos haluat, mutta asenna service pack vasta sitten kun olet uusimassa turvaohjelmaa. Eli ensiksi joku F-secure kokonaan pois koneelta, service pack sisään ja sitten uusi ohjelma. Windows 7 Starteriin tulee service pack joskus ensi vuonna ja sen asennukseen on varattu aikaa 2v, että sen voi tehdä silloin kun itselle sopii.

Windows 7 Starterissa sitten on melkoisesti kaikenlaisia rajoitteita, edes taustakuvaa ei voi vaihtaa. En oikein tätä suosittele. Itseasiassa se on niin turha viritys, että saattaa olla ideaa asennuttaa siihen koneeseen Ubuntu 10.04.1 LTS (tulee viikon päästä) ja antaa jonkun laittaa siihen kaiken valmiiksi mitä tarvitset. On helpompi tuon ylläpidon osalta kun ei ole service packeja ja ohjelmat valmiina.

Ainoa haittapuoli siinä on lyhytikäisyys, että 2v välein tulee uusi LTS ja jokaista tuetaan 3v. Toisin sanoen, 2v välein uusia ohjelmistot ja vuosi on aikaa varattuna sille. Muusta ei tarvitse huolehtia. Kaikista vähiten viruksista tai turvaohjelmista koska viruksia ei oikein ole tehty. Se pitää vaan muistaa, että ei asenna mitään LTS julkaisujen välissä tulevia jakelupäivityksiä, ja tekee ohjelmistojen uusimisen aina 2v välein elokuussa kun on vähän korjattu pikkuvikoja pois ettei ihan tuoreeltaan laita. Hyvä puoli sitten se, että uudet julkaisut ei maksa mitään. Windowsilla joudut ostamaan Windows 8:n siihen 3-4v kuluttua ja se maksaa varmaan noin 130€.

"Kun kaikki sanoo että turva juttuja on ostettava ettei tule viruksia ja kone hajoa."

Niinhän ne kaikki haluaa uskotella ketkä tekee sillä bisnestä. Operaattorit, jälleenmyyjät, tukihenkilöt jne. Minulla ei ole ollut ikinä mitään turvaohjelmaa koneella aktiivisena eikä ole ikinä tullut viruksia eikä ole hajonnut. Päivityksistä olen huolehtinut asianmukaisesti enkä ole itse asentanut mitään outoa. Eli kyllähän tuo tietoturvaohjelmien myynti on suurelta osin isomman mittakaavan kusetusta.

• SeOnIhanHuttua kirjoitti:

käyttöjärjestelmäpäivityksiä ei kutsuta service packeiksi, vaikka luonteeltaan ja kooltaan (n. 600 megaa) niitä myös sellaisiksi voisikin kutsua. Lumileopardille on julkaisunsa jälkeen ilmestynyt jo kolme (muistaakseni) laajaa päivitystä. Se siitä käyttiksen päivittelyn vähäisyydestä. Itseasiassa Windows ei tarvitse yhtään sen enempää päivittelyä kuin muutkaan käyttikset.

Windowsissa tulee kaikista lisäohjelmista huolehtimista. Mac OS X:ssä on enemmän ihmisten tarvitsemia juttuja valmiina.

• Eitietoooooo!
        Aloittajaaaa kirjoitti:

ei sinne päinkään. Ubuntussa juuri musiikin kuuntelu ja dvd;n katsominen olivat ongelmia minkä vuoksi heti ensimmäiseksi piti hakea dvd-soittimiin lisäosia. Windowsissa sitä ongelmaa ei ollut. Homma toimi asennuksen jälkeen. Mutta mikä kestää wintoosassa on se, että joutuu käymään hakemassa virusturvapäivityksiä ja haittaohjelma päivityksiä ja ajamaan niitä onhjelmia. Joka helvetin tulostimen ja muun osan joutui tu, päivittämään.

Siihen menee niin paljon aikaa, että käytin Windows Vistaa peräti kolme viikkoa. Silloin tuli muistutus siitä, mikä ubuntussa on hienoa: ei mene helvetisti aikaa ohjelmien lataamiseen, jotta kone toimisi. Windows 7:sta en sano mitään kun en ole kokeillut.

Asia mikä windows-käyttäjille ei selviä kuin kokeilemalla. Enkä minä tietäisi sitä elllen olisi käyttänyt aiemmin windowsia. Kaikki XP:tä edeltäneet versiot olivat täyttä paskaa.

Olen ihan samaa mieltä kysyjän kanssa, että laitteen kuin laitteen pitäisi toimia heti kun se avataan paketista ja laitetaan tepseli seinään. Tietokoneenkin. Tai varsinkin tietokoneen. Mehän kuulemma elämme tietoyhteiskunnassa.

• Eitietoooooo! kirjoitti:

ei sinne päinkään. Ubuntussa juuri musiikin kuuntelu ja dvd;n katsominen olivat ongelmia minkä vuoksi heti ensimmäiseksi piti hakea dvd-soittimiin lisäosia. Windowsissa sitä ongelmaa ei ollut. Homma toimi asennuksen jälkeen. Mutta mikä kestää wintoosassa on se, että joutuu käymään hakemassa virusturvapäivityksiä ja haittaohjelma päivityksiä ja ajamaan niitä onhjelmia. Joka helvetin tulostimen ja muun osan joutui tu, päivittämään.

Siihen menee niin paljon aikaa, että käytin Windows Vistaa peräti kolme viikkoa. Silloin tuli muistutus siitä, mikä ubuntussa on hienoa: ei mene helvetisti aikaa ohjelmien lataamiseen, jotta kone toimisi. Windows 7:sta en sano mitään kun en ole kokeillut.

Asia mikä windows-käyttäjille ei selviä kuin kokeilemalla. Enkä minä tietäisi sitä elllen olisi käyttänyt aiemmin windowsia. Kaikki XP:tä edeltäneet versiot olivat täyttä paskaa.

Olen ihan samaa mieltä kysyjän kanssa, että laitteen kuin laitteen pitäisi toimia heti kun se avataan paketista ja laitetaan tepseli seinään. Tietokoneenkin. Tai varsinkin tietokoneen. Mehän kuulemma elämme tietoyhteiskunnassa.

Windows 2000 oli kyllä varmaan paras käyttis mitä löytyi kun se ilmestyi. Windows XP joutui jo kilpailemaan Mac OS X:n kanssa mutta oli kyllä edelleen erittäin hyvä. Windows Vista myöhästyi ja oli jäänyt valtavasti kehityksestä jälkeen. Siinä 5v aikana kun Windows Vistaa odotettiin, muut meni ohitse.

• Helppoa, eikö

Jos ostat Macin niin sinun ei tarvitse paketista pöydälle noston jälkeen tehdä muuta kuin kytkeä virta päälle ja kertoa koneelle käyttänimi. Koko hommaan menee aikaa max 5 min. Eikä senkään jälkeen tarvitse alkaa ajureita metsästämään tai tekemään jotain käyttöjärjestelmäsäätöjä.
      Eli voit alkaa KÄYTTÄMÄÄN tietokonettasi.
      Mutta jos puhutaan vindöösista niin, sitten on jo aivan eri homma..

• Kaikissa koneissa homma toimii noin. Mac OS X:ssä sitten pitää 2-4v kuluttua hankinnasta hankittava uusi Mac OS X. Sen jälkeen käyttää vielä 4v ja sitten pitää ostaa uusi tietokone kun Applea ei kiinnosta tarjota koneeseen toimivaa käyttöjärjestelmää.

• aferegrh

niin meneehän windowsin asennuksessa jopa 10 minuuttia plus näyttiksen ajurit 2 min...

• esimerkki
        aferegrh kirjoitti:

niin meneehän windowsin asennuksessa jopa 10 minuuttia plus näyttiksen ajurit 2 min...

Ei se 10 min ihan riitä tähän.

UUDEN KONEEN TOIMENPITEET (VISTA läppäri):
        (win7 mennee samalla tavalla, TARKISTA KÄYTTÖOHJE)

1. Tee esiasennetun koneen käyttöönotto ruudun ohjeiden mukaan:
        -annetaan käyttäjätunnus ja salasana (tämä on admin-oikeustili)
        -annetaan koneen nimi esim kotipc

2. Valitse Verkko->Verkko ja jakamiskeskus
        -Tehdään (julkinen) verkko (jos ei jo ole):
        TÄMÄ OHJE ON NORMAALI ETHERNET-LANKAYHTEYS KUTEN ADSL/WELHO,
        WLAN TAI 3G MÄÄRITETÄÄN NIIDEN OMIEN LAITEOHJEIDEN MUKAAN):
        Käyttöoikeus: Lähiverkko ja internet
        Yhteys: Lähiverkko
        Ominaisuudet IPv4ssä:
        Hae IP automaattisesti
        Hae DNS automaattisesti
        Lisäasetukset: DHCP käytössä
        -TÄMÄ SEURAAVA VAIN JOS ULKOPUOLISTA PALOMUURIOHJELMAA KUTEN F-SECURE/NORTON
        EI OLE KÄYTÖSSÄ, TÄTÄ EI TARVITA MYÖSKÄÄN JOS ON JO ULKOINEN PALOMUURILAITE:
        Windows-palomuuri (julkinen verkko):
        Ota käyttöön
        Muuta asetuksia: Estä kaikki saapuvat yhteydet
        Poikkeukset (esim): Windows-Live-Messenger (salli)

3. Valitse Windowsin Tietoturvakeskus
        Tarkista että
        -Palomuuri: käytössä (edellä poikkeukset, milloin windowsin muuria ei tarvita)
        -Automaattiset päivitykset: käytössä (PÄIVITÄ jos järjestelmä ei ajan tasalla)
        -Suojautuminen haittaohjelmilta: käytössä (ASENNA MicrosoftSE tai Avast jos ei
        ole mitään, HUOM: VAIN YKSI VIRUSTURVAOHJELMA, muutoksia EI TARVITA jos on jo
        käytössä F-SECURE/NORTON tms)
        -Muut suojausasetukset: käytössä
        PÄIVITÄ KO KOHDASTA JOS JOKU SUOJAUS YLLÄOLEVISTA EI OLE KUNNOSSA!

4. Tee järjestelmän palautuslevy(t) ohjeen mukaan (vistassa tulee 2 DVDtä)
        -Merkitse tämä pvm levyihin (koska järjestelmä on päivitetty kohdassa 3)
        -Jos windows-asennus korruptoituu, niin sen voi sitten palauttaa näistä
        -Voit silti menettää kaikki tietosi! Varmuuskopio tärkeät tietosi muualle!

5. Jatka näillä ohjelmilla (hae oikeista paikoista = tekijältä tai luotettavilta
        sivuilta, ÄLÄ HAE MITÄÄN FINNISH.TOGGLE TAI FINNISH.IRCFAST TMS SIVUILTA,
        NIISTÄ ON TULLUT HAITTAOHJELMIA!!!)
        -Java, (Sun) http://www.java.com/en/download/inc/windows_upgrade_xpi.jsp
        -Adobe Flash Player http://get.adobe.com/flashplayer/
        (64-bit Windowsissa on OLETUKSENA 32-bit IE, siihen siis 32-bit java ja flash)
        -Adobe Acrobat PDF-reader http://get.adobe.com/fi/reader/ (huom: ruksi pois
        Mcafee security plussasta, oletushan on että virusturva löytyy jo)
        HUOM: Näitä pitää päivitellä ajoittain, näissä on ollut turva-aukkoja!

6. Muita hyödyllisiä ilmaisia ohjelmia (toimii Vistassa, pitäisi seiskassakin)
        ÄLÄ HAE MITÄÄN FINNISH.TOGGLE TAI FINNISH.IRCFAST TMS SIVUILTA,
        NIISTÄ ON TULLUT HAITTAOHJELMIA!!! KATSO MISTÄ LATAAT!!!
        -CCleaner (levytilaa syövien tilapäistiedostojen poisto)
        -MalwareBytes AntiMalware (haittaohjelmien poisto, jos haet, päivitä myös!)
        -Mozilla Firefox vaihtoehtoselain http://www.mozilla-europe.org/fi/firefox/
        Firefoxiin saa liitännäisiä Työkalut->Lisäosat->Hae Lisäosia valikosta, esim.:
        AdblockPlus wiltteri, VideoDownloadHelper, WMP Firefox Plugin, NoScript..
        -Openoffice, huom. jos MSOfficea ei ole ja Openoffice ei näytä oikein, hae
        katseluohjelmat: Wordviewer, Powerpointviewer (Ilmaisohjelmat.fi)
        -Free Easy Burner (softpedia.com) (minusta parempi kuin vistan poltto-ohjelma)
        -7-zip (purkaa kaikki pakkausformatit)
        -MediaPlayerClassic (vaihtoehtomediasoitin)
        -VLC (vaihtoehtomediasoitin)
        -Irfanview (vaihtoehtokuvienkatselu)
        -Codecit (jos ei videot toimi, osa tulee jo 7:n mukana, alla linkki 7:lle)
        http://www.download.fi/audio_video/codecit/win7codecs.cfm
        -Koneen toiminnan monitorointiin (edistyneille):
        Tcpview, Netmeter (viimeisin ole enää ilmainen), Process Explorer

7. Luo uusi käyttäjätili (normaali), ja käytä sitä jatkossa
        ÄLÄ KÄYTÄ KONETTA ADMIN-OIKEUKSILLA!
        Tässä ohje miten teet tämän:
        http://neko.kapsi.fi/ohje/Windows_7-vinkit/normaali_kayttajatili.html
        Kirjoita se alkuperäinen admin-salasana talteen ettei unohdu

• ...

Kaikki tietokoneet toimivat, kun laittaa virran päälle. Mäkitkin pitää ensin päivittää kun ne kotiin kantaa. Se tapahtuu automaattisesti, ihan kuin wineissäkin. Ja sitten on ne muut jutu. Jos aikoo tehdäkkin jotain, pitää olla ohjelmat. Ihan kuin wineissäkin, ne pitää asentaa tai asennuttaa.

Aino ero on se, että mäkkärit kieltävät virustutkat eikä ne asenna niitä. Tosiasia kuitenkin on, että mäkit on pahimpia virustenlevittäjiä. Katos kun virukset on tiedostoissa. Mäkit ei välttämättä niistä sastu, mutta koska niissä ei ole useinkaan virustutkia, ne jakavat viruksia tehokkaasti eteenpäin dataa siirrellessä muille koneille. Tossa Safarissa muuten on lapsellisen helppo paikkaamaton reikä. Kuka tahansa melkein pystyy ottamaan mäkin haltuunsa, jos viitsii.

Lopettakaa typerä mainospuhe ja propaganda. Kaikki tietokoneet kun sattuvat olemaan nimenomaan titokoneita, merkillä tai käyttiksellä ei ole mitään väliä.

• ...
        esimerkki kirjoitti:

Ominaisuudet IPv4ssä:
        Hae IP automaattisesti
        Hae DNS automaattisesti
        Ota käyttöön

Tarkista että

5. Jatka näillä ohjelmilla (hae oikeista paikoista = tekijältä tai luotettavilta

Täyttä tuubaa. Onko amiksen kesälomalla tylsää?

• Greyfoxxxx
        esimerkki kirjoitti:

Ominaisuudet IPv4ssä:
        Hae IP automaattisesti
        Hae DNS automaattisesti
        Ota käyttöön

Tarkista että

mediasoitin. Sillä ssaa hidastettua vaikka golffaajan lyönnit ja nopennettua tylsät videot. Säästyy 99 prosenttisesti ajanhukalta.

Toimii linuxissa ja windowsissa. Ilmainenkin.

Windowsin selaimen tilalle ottaisin Operan tai Firefoxin.Googlen Crome menee sivulle nopeasti, mutta jotain siinä oli totaalisesti pielessä, koska siirryin viikossa takaisin firefoxiin.

• 3+10
        esimerkki kirjoitti:

Ominaisuudet IPv4ssä:
        Hae IP automaattisesti
        Hae DNS automaattisesti
        Ota käyttöön

Tarkista että

Aloittajalla on tiedossa, mikä käyttöjärjestelmä hänen koneessa on, jos aloittaja on aloittelija eikä ole aikaisemmin paljoakaan tietokoneiden kanssa ollut tekemisissä.
        Miksi helvetissä täällä aletaan vänkäämään jostain mäceistä tai linuxista?
        Mitä helvetin väliä sillä on miten kauan siinä windowsissa tuki kestää? ehdotetaan sitten parempaa käyttistä aloittelijalle, kun se sitä tarvii?

En väitä että linux on huono, koska tiedän ettei se ole. Väitän sen sijaan että käyttäjä joka ei ole aikasemmin ollut tekemisissä tietokoneiden kanssa, ja on ostanut tietokoneen esiasennetun windowsin kanssa, ei sen tarvitse tietää miten ubuntu toimii.
        M-Kar ainakin voisi pikkuhiljaa sulkee suunsa soukeemmalle.

• ...

Ihan ensimmäiseksi on asennettava kaikki mahdolliset päivitykset. Yleensä koneissa on automaattipäivitykset, pitää laittaa netti päälle ja odotella aikansa, että päivittyy. Kone kun tulee kaupan varastosta ja on tavallaan vanhanaikainen jo uutena, etenkin tietoturvapäivitykset on tärkeitä.

Sitten pitää, sillä ei niin kiire. Ostaa virustutka. Kaikissa koneissa on jokin virustutka lyhenä kokeiluversiona, mutta se siis pitää ostaa.

Ja koneellehan ei tee yhtään mitään ilman ohjelmia. Eli tarvittavat ohjelmat niihin pitää jokatapauksessa ostaa ja asentaa.

Kaupat tekevät noi hommat kyllä. Mutta ne maksavat erikseen. Marketeista palveluja ei saa, tietokonekaupoista kyllä.

Kone toimii ihan varmasti, kun sen ottaa paketista. Mutta siinä on sitten näitä muita juttuja. Ja jotain hiiren toimintaa, näytön säätöjä jne joutuu jokainen tekemään oman makunsa mukaisesti kuitenkin itse. Vähän niinkuin autoissakin. Penkki pitää säätää ja peilit suunnata. Ja kuten autoissakin tietokoneita pitää myös huoltaa ajoittain, sekin on oma hommansa.

• ajanhukkaa

ostaa - välttämättä. Mikrobitin sivuilta netistä hyötyohjelmat ,perusohjelmat jne löytyy ilmaisia ohjelmia ja haittaohjelmien tappajia. Palomuureja Ja muita ohjelmia. Löytyy hintaseurantaa jne. En tosin käy kyseisen lehden sivuilla juuri koskaan sillä se on sataprosenttisesti windows-lehti. Aiemmin kävin kun oli windows käytössä.

Silloin ajettiin virustutkaa, spy spotia, ccleaneria, ja päiviteltiin niitä. Eheytettiin. Se on paljon nopeampaa nyt kuin kivikautena. Päivitettiin tulostinohjelmaa, skanneriohjelmaa, ja kaikkia niitä ohjelmia mitä käytettiin. Vaikkapa Pinnaclen CD-soitinta. Tai video-ohjelmaa, videoeditointiohjelmaa,. jne.

Aina silloin kun käytän windowsia (siis jonkun muun konetta) - ihmettelen kuinka ihmisillä on niin paljon aikaa hukattavanaan? Tulee todella allerginen reaktio! Ei siihen, että järjestelmä on windows vaan siihen, että sen päivittäminen vie jumalattomasti aikaa.

Joku mainitsi että tarvitsisi tietää miten ubuntu toimii. Ei enää nykyään. Ei se ole sen kummempaa kuin windowsin käyttäminen. Molempien opettelu vie oman aikansa. Onneksi ne ovat helpompia kuin vuosia sitten.

• "Kaikissa koneissa on jokin virustutka lyhenä kokeiluversiona, mutta se siis pitää ostaa."

Ei ole, eikä tarvitse ostaa jos ei halua.

"Ja koneellehan ei tee yhtään mitään ilman ohjelmia. Eli tarvittavat ohjelmat niihin pitää jokatapauksessa ostaa ja asentaa."

Ei ole jos ostaa valmiina ohjelmien kanssa.

"Kaupat tekevät noi hommat kyllä. Mutta ne maksavat erikseen. Marketeista palveluja ei saa, tietokonekaupoista kyllä."

Tietokoneita saa myös suoraan tehtaalta ohjelmien kanssa, ettei tarvitse asennuksista ja ohjelmista maksaa lisää.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      1
      1556
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      91
      1468
    3. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1041
    4. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      194
      916
    5. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      116
      810
    6. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      2
      777
    7. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      42
      741
    8. Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?

Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks
      Haapavesi
      29
      730
    9. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      7
      704
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      60