Saanen yrittää avata uuden murreketjun, hieman arkana mutta tosissaan. Yrittänyttä ei laiteta, mutta jos laitetaan, niin olkoon sitten niin.
Ensi alakuun sanon, että vuosia sitte, ennen nykystä murrepuumia, tämä mun murre lyötiin lättänäksi ihan asiantuntijoitten taholta. Soitin yhteen ratio-ohojelmaan, josa wiisaat suomen kielen ekspertit vastasivat meijän tavallisten kysymyksiin. En muista ennää mitä kyssyin, jottain kuiteski pohojoispohojalaisen murteeseen kuuluvaa. Ei sielä osattu mua vallaista, mutta sen verran sano se yks mies, että on niin rummaa tämä mun murre.
Tuosta mölläyksenstä minä meinasin ihan valittaa jonnekki korkiamalle taholle. Mutta en saanu aikaseksi. Tuo oli munsta ihan virkavirhe.
Tottakait meilä on omat makuasiat murteittenki suhteen. Mulle on yks murre yäk, en sano mikä, ja yökkiminen johtuu siittä, ko se mun yks ällöttävä petturiheila puhu sitä murretta, oli niin lipevää niin lipevää.
Emmää mittään maha sille, että mää tykkään ihan hirviänä tästä mun omasta murteesta. Äiti ja isä puhuvat tällain, äitin maijosa tämän oon oppinu. Meilä päin kolome lehemää kulukee kavulla ja talavela silimäkulumia kylymii enkä mää pelekää polliisia.
MURTEILLA, uusi yritys
106
1524
Vastaukset
- MurMurre
Pakkaa tulleen kirijakieltä välliin ihan väkisten. Korijaan:
- Ei sielä osattu mua vallaista...pittää olla, että "valasta"
- mölläyksenstä...pittää olla "mölläyksestä"- Mummoxyz
Miksi kaikkia suomalaisten erilaisia asioita korostetaan? Miksei niitä asioita, joista ollaan yksimielisiä?
Minä en jaksa murretta yrittää lukea. Tuon Rauman murteenkin hyppään suosiolla heti yli
muttei sitä onneksi ole paljoa näkynyt. Jos menee pitkään ketjuun johon on tullut kirjoitus katsomaan ja siellä on jotain josta ei saa selvää niin voi että harmittaa. - jjoutava
Mummoxyz kirjoitti:
Miksi kaikkia suomalaisten erilaisia asioita korostetaan? Miksei niitä asioita, joista ollaan yksimielisiä?
Minä en jaksa murretta yrittää lukea. Tuon Rauman murteenkin hyppään suosiolla heti yli
muttei sitä onneksi ole paljoa näkynyt. Jos menee pitkään ketjuun johon on tullut kirjoitus katsomaan ja siellä on jotain josta ei saa selvää niin voi että harmittaa.Aivan samasta syystä kuin tähänkin asti, en jaksa sitä sinulle yhtenään toistaa.
Mummoxyz kirjoitti:
muttei sitä onneksi ole paljoa näkynyt. Jos menee pitkään ketjuun johon on tullut kirjoitus katsomaan ja siellä on jotain josta ei saa selvää niin voi että harmittaa.Kuule,jos es ymmärr tätä meijä raumatamm,nii pyyd muu het suamentama,nimittäisi,jossas halusi tiättä,mitä on präntätty.
Kas näin se käy: Sinulle mummoxyz. Kuule,jos et ymmärrä tätä meidän raumaamme, niin pyydä minua heti suomentamaan,nimittäisin,jos haluaisit tietää,mitä on kirjoitettu.- susmor
mutta tätä se vielä jäi puuttumaan, jätä toki murteet rauhaan, olethan julkisestikin ilmoittanut, että se on ainut ala, jota et hallitse.
susmor kirjoitti:
mutta tätä se vielä jäi puuttumaan, jätä toki murteet rauhaan, olethan julkisestikin ilmoittanut, että se on ainut ala, jota et hallitse.
Sus ilmaisit asian, joka on tosi, kun ei osaa mitään murretta niin ei pitäisi häväistä murteita, esim. avaamalla murreketjua.
Murteet on arvokas osa elämäämme ja siksi niitä pitää vaalia. Eikä solkottaa miten vaan, kunhan jotain saa väänneltyä.- meretakant
FlikklapsRaumalt kirjoitti:
Kuule,jos es ymmärr tätä meijä raumatamm,nii pyyd muu het suamentama,nimittäisi,jossas halusi tiättä,mitä on präntätty.
Kas näin se käy: Sinulle mummoxyz. Kuule,jos et ymmärrä tätä meidän raumaamme, niin pyydä minua heti suomentamaan,nimittäisin,jos haluaisit tietää,mitä on kirjoitettu.sanos pyyd mnuu j.n.e= pyydä minua
- MurMurre
monica kirjoitti:
Sus ilmaisit asian, joka on tosi, kun ei osaa mitään murretta niin ei pitäisi häväistä murteita, esim. avaamalla murreketjua.
Murteet on arvokas osa elämäämme ja siksi niitä pitää vaalia. Eikä solkottaa miten vaan, kunhan jotain saa väänneltyä.kumpikin te pahoin erehdytte. Onko siis pohjoispohjalainen murteemme näin outoa ja vierasta teille? Ei ole Monica sitten murreketjuemännyyden aikana paljoa murteisiin perehtynyt! Vai onko oppi ojaan kaatanut?
Muuten, katselin huvikseni muista ketjuista Monican yleiskielen taitoja. Ovat kehnot, niin ilmaisutaidon kuin oikeinkirjoituksenkin (laaja käsite) kannalta. Siinäkin kasvun paikka hänelle!
Ei pitäisi puhua suulla suuremmalla. - -- -- --
MurMurre kirjoitti:
kumpikin te pahoin erehdytte. Onko siis pohjoispohjalainen murteemme näin outoa ja vierasta teille? Ei ole Monica sitten murreketjuemännyyden aikana paljoa murteisiin perehtynyt! Vai onko oppi ojaan kaatanut?
Muuten, katselin huvikseni muista ketjuista Monican yleiskielen taitoja. Ovat kehnot, niin ilmaisutaidon kuin oikeinkirjoituksenkin (laaja käsite) kannalta. Siinäkin kasvun paikka hänelle!
Ei pitäisi puhua suulla suuremmalla.Ja asian toistoa ja toistoa---- ei se ole oikeata keskustelua,
sekä loukkauksia aivan kuin kirveellä iskien- niin pahasti kuin jaksaa.
Mitä järkeä? Kato rehellisesti peiliisi kuten joku tuolla jo kehoittikin. - Ts**
Mummoxyz kirjoitti:
muttei sitä onneksi ole paljoa näkynyt. Jos menee pitkään ketjuun johon on tullut kirjoitus katsomaan ja siellä on jotain josta ei saa selvää niin voi että harmittaa.Kyllä se yhteinäistä silti on, tietenkin alueittain vielä kotoisampaa sitä puhuville, mutta onhan se koko Suomemme vivahdeikkaista kieltä sittenkin. Jotkut kuullostavat tutummilta, joitakin täytyy hitaasti lukea ja voi tuntua huvittavilta, vaan kyllä ne kertoo kuulijalleen. Lukeminen on tietty hitaampaa ne kun avautuvat vasta muutaman rivin jälkeen! En minäkään ensin pitänyt oikein Kalle Päätalon kirjoissa olevasta murteesta, kun se oli niin vierasta, mutta sitten se jo meni aika huomaamatta.
Kuultuna nuottikin on kivasti erilainen kuin kirjakielen, vaikka sen käyttöhän on paljolti kiinni siitä, kuinka ilmeikkäästi sitä käyttää. Kaunis on kirjakielemmekin puhtaudessaan.
- MurMurre
En kertakaikkiaan malta olla liittämättä tänne Kukkahammeen herkullista murrepläjjäystä - ei kai tämä nyt rikollisluontosta maha olla. Siis täsä, vassakuu:
Ga miul on njiin magie olo, vettä valutin njiskah, mie rajakarhjalua kävin bagisemas monda vuotta.
Njeze vähä opittu jo butuob mielest.
Ei tätä baginua monji ymmärrä, ka räzzinän kans täs pelkästäh istuuvuin, kuivattelen!
Mie panen riähkät zuppuh! Suakkunua kerroimma vai ettö työ ellennä.
Silleh ;-DD- *Kukkahame*
Saahan sen siirtää, voin kertoa että murre on todella nykyisessä Karjalassa vielä käytössä, sieltä tulleet ohjelmat pystyn ymmärtämään.
Ihan harrastuksen kannalta opettelin tämän kielen, ja kerroinkin tuossa että alkaa unohtumaan pikkuhiljaa,
harrastus loppui joskus 20 v sitten.
Erähtän päivän viel mie teil huastan päzzin muuruamisen, vuottagua! - MurMurre
*Kukkahame* kirjoitti:
Saahan sen siirtää, voin kertoa että murre on todella nykyisessä Karjalassa vielä käytössä, sieltä tulleet ohjelmat pystyn ymmärtämään.
Ihan harrastuksen kannalta opettelin tämän kielen, ja kerroinkin tuossa että alkaa unohtumaan pikkuhiljaa,
harrastus loppui joskus 20 v sitten.
Erähtän päivän viel mie teil huastan päzzin muuruamisen, vuottagua!Oon pannu merkile, että nää oot semmonen viksu ihimine. Vaikka jokku sua koittaa joskus halaveerata, nää et oo moksiskaan, vaan ossaat panna asiat ommaan arvoonsa elikkä nolla-mappiin. Annahan tulla kielellisiä ilottelujas.
- tekijän oikeus
kirjoilla itsellensä ja kirjoista kopioida
- Kiltti minä
tekijän oikeus kirjoitti:
kirjoilla itsellensä ja kirjoista kopioida
Sen vain tulin sanomaan. Siis olet ilkeä. Miksi? Mikä sua vaivaa?
On sellainen olettamus olemassa, että ilkeä ihminen on onneton. Otan osaa. - tekijän oikeus
Kiltti minä kirjoitti:
Sen vain tulin sanomaan. Siis olet ilkeä. Miksi? Mikä sua vaivaa?
On sellainen olettamus olemassa, että ilkeä ihminen on onneton. Otan osaa.ole oikeesti. Siinä olet oikeassa, olen onneton ja jurppii ihan kamalasti.
Kuka lienetkin, olisit rehellisesti laittanut nimimerkkisi, ja kysynyt minulta että olisitko saanut käyttää minun ideaani, kun sinulla oma aivojärjestelmä on puutteellinen, ettet millään keksi omilla aivoilla mitään aloitettavaa.
Murreketju on aikansa elänyt, on syytä jättää rauhaan ja aloitella uusia , ja taas uusia ketjuja eikä palata menneeseen, en yleensä tykkää apinoimisesta, en omalla enkä muidenkaan kohdalla.- huomaa tuon
kyselemättäkin ! DD
Älä ny ot niin kauhian tosissas,kyll sun murreketjus ol mukava,mutt ko meill on kumminki tämmöne ilmaisuvapaus,nii anneta kaikill samalaine mahdollisuus. Mitä sill o väli,kuka milläkki nimimerkill kirjotta,pääasi ,ett miälenkiintto riittä.
- yksi heti
Älä ny ot niin kauhian tosissas,kyll sun murreketjus ol mukava,mutt ko meill on kumminki tämmöne ilmaisuvapaus,nii anneta kaikill samalaine mahdollisuus. Mitä sill o väli,kuka milläkki nimimerkill kirjotta,pääasi ,ett miälenkiintto riittä.
jalustalla, taispa ite alottaakki.
minä aloitin ja vedin Murreketjua useamman vuoden, niin pidän edelleen huolta että MURTEITA arvostetaan ja murreketju muistetaan hyvistä Murteistaan.
Olisi täysin väärin jos murretta osaamaton alkaisi vetämään Murreketjua, johan minä häpeäisin silmät päästäni, murreketjussa on murteet pääasia.
Flikklaps Raumalt muistaakseni yritti jonkimmoista murreketjua, mutta se kuivui kokoon, jonka jälkeen vastailit murteellasi, ja sekin loppui.
Sinulle taitaa olla vain tärkeää oman murteesi esille tuominen, viis muista, tuntuu olevan mottosi, minä taas kannan huolta kaikista murteista.
Kuin varmuuden vakuudeksi pyydän että luet Susmors. kirjoituksen ja minun vastaukseni siihen, uudelleen.- Naurattaa
monica kirjoitti:
minä aloitin ja vedin Murreketjua useamman vuoden, niin pidän edelleen huolta että MURTEITA arvostetaan ja murreketju muistetaan hyvistä Murteistaan.
Olisi täysin väärin jos murretta osaamaton alkaisi vetämään Murreketjua, johan minä häpeäisin silmät päästäni, murreketjussa on murteet pääasia.
Flikklaps Raumalt muistaakseni yritti jonkimmoista murreketjua, mutta se kuivui kokoon, jonka jälkeen vastailit murteellasi, ja sekin loppui.
Sinulle taitaa olla vain tärkeää oman murteesi esille tuominen, viis muista, tuntuu olevan mottosi, minä taas kannan huolta kaikista murteista.
Kuin varmuuden vakuudeksi pyydän että luet Susmors. kirjoituksen ja minun vastaukseni siihen, uudelleen.Miks se siu nii "hyvä" ketju katkes?
Joku vuos sit olkii mukavata siel ketjus,ol persiöö ja jos mitäkii ahväärii,ol mukavaa lukkee, vaa sit alkokii emäntä neuvvomaa ja siihe kuihtu.
Peilii ois hyvä välil katsoo.
ps.Likkalaps hyvi hallittee ja kirjottaa juttusa. Naurattaa kirjoitti:
Miks se siu nii "hyvä" ketju katkes?
Joku vuos sit olkii mukavata siel ketjus,ol persiöö ja jos mitäkii ahväärii,ol mukavaa lukkee, vaa sit alkokii emäntä neuvvomaa ja siihe kuihtu.
Peilii ois hyvä välil katsoo.
ps.Likkalaps hyvi hallittee ja kirjottaa juttusa.Aikas kutakin sano pässi ku päätä leikattii!
- ___________________
Kuin varmuuden vakuudeksi pyydän että luet Susmors. kirjoituksen ja minun vastaukseni siihen, uudelleen.milläntaval snuu loukat Monica,enkä kettä muitakka,murtteil kirjottaji. Se meijän kaikkitte pidäis tiättä,et "kiäl" elä kaike aikka,ei se pys samalaisen ko o mailma sivu pysyn. Ja siit mää tahdoisi sanno,et kyll mää kysäsin kerra oikke alotuksen,et mihi kaikk murtteitte taitaja hävisivä,kettä ei sillon kiinnostan,mutt ei siit kannattais pali noteerat. O hian asi,ett joku taas kerra ot esill tämmöse ilmasumuado. Eiköst se muute ol iha jokasel,ko kirjotta,ittes esill tuamine hyvinki tärkkiä asia,olen kyll huamannu sinussakki niit samoi piirttei ,eten sanois. Ja siihe vastaisi viäl,jossas salli,et ko en ol pali vastaillu,nii en ain viit tappluksihi osallistu. Kannata semmost rauhallist rinnakkaiselo. Eiköst elet sovus kumminki.
- 06750
sanojakin, heräähän nyt,kuka sinua apinoisi.Murretta puhuu muutkin kuin sinä!
06750 kirjoitti:
sanojakin, heräähän nyt,kuka sinua apinoisi.Murretta puhuu muutkin kuin sinä!
sillä silloin olisin juuri samanlainen kuvittelija niinkuin sinä, kuvittele sinä vaan rauhassa niinkauan kuin kuvituttaa, minä alan taas pian katsomaan urheilua,...........Luulitko että sait minut vastaamaan ilkeästi,,,,sinä taas kuvittelit.... Höpsö kuvittelija.
- Hämmästynny
Löysin tämän palstan yhden rumimmista/tyhmimmistä viesteistä: "kun sinulla oma aivojärjestelmä on puutteellinen, ettet millään keksi omilla aivoilla mitään aloitettavaa."
Onkohan tämän kirjoittaja hapan vanha nainen? sivistymätön moukka? ylemmyyskompleksin riivaama? vaiko yksinkertaisesti vain tyhmä? - Monica ek
Hämmästynny kirjoitti:
Löysin tämän palstan yhden rumimmista/tyhmimmistä viesteistä: "kun sinulla oma aivojärjestelmä on puutteellinen, ettet millään keksi omilla aivoilla mitään aloitettavaa."
Onkohan tämän kirjoittaja hapan vanha nainen? sivistymätön moukka? ylemmyyskompleksin riivaama? vaiko yksinkertaisesti vain tyhmä?Voin suositelle sinua ihmis suhde terapiaan, sieltä voisi jotain tarttua sivistykseenkin kuulluvia asioita. katoaisi sekä moukkuus ja tyhmyys ja pyhä yksinkertaisuus
Kovin onkin minua ikävä kun olen hetken hiljaa, minulla näet on muutakin touhua kun roikkua täällä vastailemassa, palsta häirikön kirjoitukseen, kuten sinunkin kirjoituksesi on.
Sitten taas kun risoo niin tuleppa kirjoittamaan minun nimimerkilleni, ja tyhjennä sisälmyksesi. olethan hyvin tottunut sen tekemään, tuttu juttu.
Laita nyt viina virtaamaan, niin että p,,,ka haisee ja banjot soi.
Näin meillä entäs teillä,tämän kirjoitti Monica
- Tepposet
Minusta on hienoa että otsikoinnista jo näkee asian ytimen.
Murre-, vitsi-, ym.pakkohauskat ketjut jätän avaamatta.
Tämä on poikkeus koska päätin kiitellä.Mielestäni palstan 'kirkkain helmi' on tuo lainaus Kukkahameen Karjalan kielen teksti. Nyky-Suomen alueella Karjalan kieltä harvat vain osaavat.
Samaa miltä kuin Mur-murre: Kukkahameessa on herkkyyttä ja aitoutta. Vain sairaat ihmiset voivat syyttää häntä pahansuopaisuudesta.
Myöskään Flikklapsen Raumalta, tekstistä en ole ikuna nähnyt riidan kylvämistä.- *Kukkahame*
capt.cöpenick kirjoitti:
Mielestäni palstan 'kirkkain helmi' on tuo lainaus Kukkahameen Karjalan kielen teksti. Nyky-Suomen alueella Karjalan kieltä harvat vain osaavat.
Samaa miltä kuin Mur-murre: Kukkahameessa on herkkyyttä ja aitoutta. Vain sairaat ihmiset voivat syyttää häntä pahansuopaisuudesta.
Myöskään Flikklapsen Raumalta, tekstistä en ole ikuna nähnyt riidan kylvämistä.Kiitos sanoistasi Capteeni, oikein aloin miettimään ettei ne monien vuosien keskustelutunnit aivan hukkaan menneet, mutta...unohtunut on paljon koska ei ole ollut 'kertauskursseja tullut järjestettyä.
en minä millään pahalla ole sitä kirjoittanut, enkä edes ajatellut että se ei olisi sama aloittaja, sattumalta vaan tuntui että yritän, ja tulos on siinä.
Kiitoksii sinul kai kumarruksiin kans, njiin hyvän mielen sain.
Täytyy taas antaa kone nuorisolle saunasta jo kuuluu sen kaltaista ääntä, kumpi voittaa?? - X amateus
*Kukkahame* kirjoitti:
Kiitos sanoistasi Capteeni, oikein aloin miettimään ettei ne monien vuosien keskustelutunnit aivan hukkaan menneet, mutta...unohtunut on paljon koska ei ole ollut 'kertauskursseja tullut järjestettyä.
en minä millään pahalla ole sitä kirjoittanut, enkä edes ajatellut että se ei olisi sama aloittaja, sattumalta vaan tuntui että yritän, ja tulos on siinä.
Kiitoksii sinul kai kumarruksiin kans, njiin hyvän mielen sain.
Täytyy taas antaa kone nuorisolle saunasta jo kuuluu sen kaltaista ääntä, kumpi voittaa??tuas uamulla tulloo tuvanpiähän korjuumiehet,meinoon jotta ehtauutta vuorlaotoo laettammaan pykkäentyyvvät ukonketaleet jo vaen amateus
- Atolfia
X amateus kirjoitti:
tuas uamulla tulloo tuvanpiähän korjuumiehet,meinoon jotta ehtauutta vuorlaotoo laettammaan pykkäentyyvvät ukonketaleet jo vaen amateus
kiusaasta ja pistee paer sannoo Xamateukselle. Piän ihmeenä, että uskallattii kirjottee savvoo tänne parempii immeisten ketjuu. Oon vua huomanna, että savo sivvuutettaa tiällä ku ilimoo oes.
Enempöö en sitte tohikkaan naputella. Olokoo tässä kaekki.
Oekeeoppisesti pitäes tuo Atolfia kirjottee Atolvia, mite lie eksynnäkkää tuo äffä tuoho paekkaa. - X amareus
Atolfia kirjoitti:
kiusaasta ja pistee paer sannoo Xamateukselle. Piän ihmeenä, että uskallattii kirjottee savvoo tänne parempii immeisten ketjuu. Oon vua huomanna, että savo sivvuutettaa tiällä ku ilimoo oes.
Enempöö en sitte tohikkaan naputella. Olokoo tässä kaekki.
Oekeeoppisesti pitäes tuo Atolfia kirjottee Atolvia, mite lie eksynnäkkää tuo äffä tuoho paekkaa.myöhä olla ku vasikat huassa ja irtipiästyvää voijaa olla vaekka liikenteentukkonna taekka sitten ei amateus
- X amateus
X amareus kirjoitti:
myöhä olla ku vasikat huassa ja irtipiästyvää voijaa olla vaekka liikenteentukkonna taekka sitten ei amateus
tuolla järvessä,ku menoo nuo him... Jouhten se siellää huuteloo ja kuikka saetta.Kissan piästin justiinsa pirttiin ja täytynnee männä muate amateus
- Atolfia
X amateus kirjoitti:
tuolla järvessä,ku menoo nuo him... Jouhten se siellää huuteloo ja kuikka saetta.Kissan piästin justiinsa pirttiin ja täytynnee männä muate amateus
makkoomaa kää. Kessäine yö, vaekka pimmeehä tuo jo onnii.
Minnoon tämä päevä laetellu punasia viinimarjoja talavenvaralle. Kuavuinkii tuolla pensaassa nii pahasti että kuhmu tuilj piähä, takaraevoo. Olin kuitennii iha selevin päin, mutta mite lie jalaka tarttunu johonkii, nii että selällee vua pisti. Ee se tuo vahinko tule kello kaalassa.
Sanonpaha minnäe HYVVEE YÖTÄ!! ee t'ssä muukaa aata. - X amateus
Atolfia kirjoitti:
makkoomaa kää. Kessäine yö, vaekka pimmeehä tuo jo onnii.
Minnoon tämä päevä laetellu punasia viinimarjoja talavenvaralle. Kuavuinkii tuolla pensaassa nii pahasti että kuhmu tuilj piähä, takaraevoo. Olin kuitennii iha selevin päin, mutta mite lie jalaka tarttunu johonkii, nii että selällee vua pisti. Ee se tuo vahinko tule kello kaalassa.
Sanonpaha minnäe HYVVEE YÖTÄ!! ee t'ssä muukaa aata.hörönaeru piäs,anteeks pitee pyytee,myö ollaa kuitennii ystvvii,voe siun kanssas Atolfia.
- peukkuu pystyy
X amateus kirjoitti:
Ku pan mielkuvitusta liikkeel,ni näin,mite sie vilvuuttelit perrääs.Tulko isotkii lainnet?
- Olen samaa mieltä,
kanssasi murreketjusta, en avaa.
Mutta vitsiketjut kyllä. Ainahan voi uudenkin oivalluksen löytää.
Noista henkilöön menevistä viesteistä en pidä, miksi joku aina menee niihin, kokonaisarvio jostakusta,
aivan hullua mielestäni.
Vain jos mainitsee henkilön hänen mielipiteensä yhteydessä, ollakseen vaikka samaa mieltä,
silloin se on hyvä. - pläääää
Olen samaa mieltä, kirjoitti:
Noista henkilöön menevistä viesteistä en pidä, miksi joku aina menee niihin, kokonaisarvio jostakusta,
aivan hullua mielestäni.
Vain jos mainitsee henkilön hänen mielipiteensä yhteydessä, ollakseen vaikka samaa mieltä,
silloin se on hyvä.Kuinka ollakkaan tämän ketjun kuitenkin avasit ja samaa mieltä, plääpläää
- Filantrooppi'
Olen samaa mieltä, kirjoitti:
aivan hullua mielestäni.
silloin se on hyvä.henkilöön aina menevistä kirjoittajista, - sairaita kai ovat, ihmisvihaajia.
- niin eihän katleija
Filantrooppi' kirjoitti:
henkilöön aina menevistä kirjoittajista, - sairaita kai ovat, ihmisvihaajia.
ja monica sama ole ---mutta samanlaisia-usei juur henkilöihin puuttuvia sanomisissaa,
- sammaa uon mieltä
niin eihän katleija kirjoitti:
ja monica sama ole ---mutta samanlaisia-usei juur henkilöihin puuttuvia sanomisissaa,
Ilkeästi kirjoittelee katleija aina välillä katselin ihan mitä heinäkuussa on palstalle työntänyt.
http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/sort_name:"Katleija" created:[1277931600 TO 1279832399]?sort=created&perpage=25&term_keywords= capt.cöpenick kirjoitti:
Mielestäni palstan 'kirkkain helmi' on tuo lainaus Kukkahameen Karjalan kielen teksti. Nyky-Suomen alueella Karjalan kieltä harvat vain osaavat.
Myöskään Flikklapsen Raumalta, tekstistä en ole ikuna nähnyt riidan kylvämistä.noist sanoistas kanss,iha sydänt lämmitt tätä eripurasuut setviessän. Sama miält olen kanssas tost hianost Karjalan kiäle ilmasust.Se o lahja sill,ketä sitä taita.
- valikoidut
sammaa uon mieltä kirjoitti:
Ilkeästi kirjoittelee katleija aina välillä katselin ihan mitä heinäkuussa on palstalle työntänyt.
http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/sort_name:"Katleija" created:[1277931600 TO 1279832399]?sort=created&perpage=25&term_keywords=miksi ihmeessä taas
vain henkilöitä koskevia tuossa tarkotettiii - 511
sammaa uon mieltä kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/sort_name:"Katleija" created:[1277931600 TO 1279832399]?sort=created&perpage=25&term_keywords=Olen minäkin huomannut että porukassa ovat ja jonkun ottavat hampaisiin niin vielä mv, nikkejä sieltä joukosta löytyy.
Sairasta sanon kun tämä on ikäihmisten palsta. luusi että sopuisuus on se jolla paremmin keskustelutkin luistaa.
Uusiin kirjoittajiin käydään välittömästi käsiksi ja ilkeimmän mukaan.
Tuonkin hiljattain avatun murreketjun sotkivat, kun ei oma käsitys anna valoa avata uusi ketju, omalla käytetyllä Murreketju-nimellä.
Tämähän on yleinen salaisuus, tasaiset luonteet aina kateelliset, vihaset, ja katkerat. - pahoietellen
511 kirjoitti:
Olen minäkin huomannut että porukassa ovat ja jonkun ottavat hampaisiin niin vielä mv, nikkejä sieltä joukosta löytyy.
Sairasta sanon kun tämä on ikäihmisten palsta. luusi että sopuisuus on se jolla paremmin keskustelutkin luistaa.
Uusiin kirjoittajiin käydään välittömästi käsiksi ja ilkeimmän mukaan.
Tuonkin hiljattain avatun murreketjun sotkivat, kun ei oma käsitys anna valoa avata uusi ketju, omalla käytetyllä Murreketju-nimellä.
Tämähän on yleinen salaisuus, tasaiset luonteet aina kateelliset, vihaset, ja katkerat.NIIN ovat - tasaisia ovat kuten
sanoit ja olemme ikäväksemme saaneet kokea - tasase vihaisia ja katkeria - sama luonne heillä - kirjottasit
noist sanoistas kanss,iha sydänt lämmitt tätä eripurasuut setviessän. Sama miält olen kanssas tost hianost Karjalan kiäle ilmasust.Se o lahja sill,ketä sitä taita.
vaan ne ilkeydet myös omalla nikilläsi.
kirjottasit kirjoitti:
vaan ne ilkeydet myös omalla nikilläsi.
Totta puhut ja kaikille muillekin jotka leikkii niin sivistynyttä ja ovat niin vieraskorreita, ja silti huudetaan rumia piilosta, ja pidetään nikki siistinä, ja annetaan kuva että ollaan niin pahoillaan - kun ne muut - vaan en minä,,,, loukkaavat toisia ihmisiä, ja silti saatetaan olla palstan pahimpia riitapukareita, ja herjaajia, vaan tehdään se salassa puskista.
Luulempa että jään ainoaksi joka kirjoittaa niin hyvät kuin huonot asiat omalla nikilläni, ja olen näin ollen kantanut vastuun puheistani eli on tullut, niin hyvää kuin huonoakin tuulta ja etupäässä sitä huonoa.
Kyllä olen huomannut että tämänikäiset ovat hyvin, loppuun kuluneita että jäljelle on jäänyt vain kiukkua, vihaa ja katkeruutta joka täytyy saada purkaa, puskista ettei kukaan vaan tunne.
Miltä tuntuu ottaa kiitoksia vastaan, kun olet puska huutelija ja onko kiittäjä varma, että joka sana mitä ulos tulee on vain hyväntahtoisia.
Vältän enään kirjoittamasta tälle ketjulle, kun tämä on samanlainen kuin muutkin roskaketjut, vaikka pitäisi olla murteesta kysymys.
Menen siis Jazzkadulle katselemaan tuttuja ja kuntelemaan hyvää musaa.- 20+03
pahoietellen kirjoitti:
NIIN ovat - tasaisia ovat kuten
sanoit ja olemme ikäväksemme saaneet kokea - tasase vihaisia ja katkeria - sama luonne heillämeinattaski kertoo hauskoja ommii sattumii ihka omalla murre puhekielel. Just niinku puhuttas vaa niiku sulle ja sää tiätty mulle. Mitenkäs, tuliiskos siihe pahakiäli sekkaa, ei kai. Siinhä vois pikku kommeteja huumormiälessä lykätä.
- Nutturra
20+03 kirjoitti:
meinattaski kertoo hauskoja ommii sattumii ihka omalla murre puhekielel. Just niinku puhuttas vaa niiku sulle ja sää tiätty mulle. Mitenkäs, tuliiskos siihe pahakiäli sekkaa, ei kai. Siinhä vois pikku kommeteja huumormiälessä lykätä.
Mää oon tuon MurMurteen kaukanen sukulainen Pöllänperän Lieteojan suulta. Mää kerron nyt ihan vaan itestäni semmosta, että mulle sattuu ja tapahtuu yhtenään kaikkia.
Eniten mulle tapahtuu semmosta, että multa melekeen kaikki esineet pakkaa tippuun hyppysistä lattialle. Heti ko mää otan jottain kätteen, niin jo vierii se permannole. Vaan lohutan ittiäni sillä, että niin on varmaan tarkotuski että vanahoilla ei ote pijä. Niitten on sitte pakko kumarrella ja kyykkiä, pyssyy varsi notkiana.
Kylläki joskus suutuspäisään - sillon suututtaa, ko jottain särkyy - oon aatellu, että rupian pittään kaikkia tavaroita lattialla, ko ne kerran sen kautta aina häätyy kässiinsä saaha. - ajastin
Nutturra kirjoitti:
Mää oon tuon MurMurteen kaukanen sukulainen Pöllänperän Lieteojan suulta. Mää kerron nyt ihan vaan itestäni semmosta, että mulle sattuu ja tapahtuu yhtenään kaikkia.
Eniten mulle tapahtuu semmosta, että multa melekeen kaikki esineet pakkaa tippuun hyppysistä lattialle. Heti ko mää otan jottain kätteen, niin jo vierii se permannole. Vaan lohutan ittiäni sillä, että niin on varmaan tarkotuski että vanahoilla ei ote pijä. Niitten on sitte pakko kumarrella ja kyykkiä, pyssyy varsi notkiana.
Kylläki joskus suutuspäisään - sillon suututtaa, ko jottain särkyy - oon aatellu, että rupian pittään kaikkia tavaroita lattialla, ko ne kerran sen kautta aina häätyy kässiinsä saaha.Kyl mullekki kummia sattuu. Mää kyttäsi kaua jääkaappii ja imehtelin jotta mitä mää seiltä olinka hakemas. Ei tiätysti mittää, porovettähä mun pit kiehuttaa. Kattos, ei mul mittää vikkaa mut aatos vaa harhas. Onks sul käyny koskaa nii.
Ny taitaaki olla sallaisuuksie ikävuuet menos. Ei pääs pitikästyy päävärkki. Ain on joku hukas. Mite sul? - Milima*
ajastin kirjoitti:
Kyl mullekki kummia sattuu. Mää kyttäsi kaua jääkaappii ja imehtelin jotta mitä mää seiltä olinka hakemas. Ei tiätysti mittää, porovettähä mun pit kiehuttaa. Kattos, ei mul mittää vikkaa mut aatos vaa harhas. Onks sul käyny koskaa nii.
Ny taitaaki olla sallaisuuksie ikävuuet menos. Ei pääs pitikästyy päävärkki. Ain on joku hukas. Mite sul?Hittolaene, kun tuo meijjän kissa pahalaenen pyöriip aena jalaoessa ja minä kompastun siihen. Siite se riäkäsöö kaaheella iänellä ja purosoo kinttuun. Ukko jo sanokii, että kissoen taevaaseen joutaap se ruoja, vuan eihän sitä ruahi lopettoo, niin mukava se on talavipakkasila sylissä pittee keinustuolissa. Nyt helteellä en kyllä mokomata sylliin piästä, tuo omakii kisu tuntuup niin kuumentavalta. Pittää ihan pöksyt silipasta poekkee, nii tuulettuup.
Milima* kirjoitti:
Hittolaene, kun tuo meijjän kissa pahalaenen pyöriip aena jalaoessa ja minä kompastun siihen. Siite se riäkäsöö kaaheella iänellä ja purosoo kinttuun. Ukko jo sanokii, että kissoen taevaaseen joutaap se ruoja, vuan eihän sitä ruahi lopettoo, niin mukava se on talavipakkasila sylissä pittee keinustuolissa. Nyt helteellä en kyllä mokomata sylliin piästä, tuo omakii kisu tuntuup niin kuumentavalta. Pittää ihan pöksyt silipasta poekkee, nii tuulettuup.
noist edellisist tarinoist johtue. Taidettinki ny lähti uusil urill,mikä oliski varmast tervetullut. Kyll taita se huumorin kukkane ol yhä viäläkki se kaunehin kukkane. On täsä sitä kommellust ite kullekki riittäväst jokasen päivä osal. Mullekki sattu ain semmost,ettän ole jotta hyvinki tärkkiä menos toimittama,mutt kuitenki ruppe jottalai muut huseerama, ja se jälkke taas jotta muut.j.n.e. Se varsinaine asi jää kyll vaikk seuraavahan päivähä,nii etei se sitt niin kovi tärkkiä ol tämä järjestys kumminka. Lissä vaa huumori,sitä me taideta jokane tarvit. Eiköst nauru ol sanott pidentävä ikkä,jossan oikke muista.
- ja siunaili
ajastin kirjoitti:
Kyl mullekki kummia sattuu. Mää kyttäsi kaua jääkaappii ja imehtelin jotta mitä mää seiltä olinka hakemas. Ei tiätysti mittää, porovettähä mun pit kiehuttaa. Kattos, ei mul mittää vikkaa mut aatos vaa harhas. Onks sul käyny koskaa nii.
Ny taitaaki olla sallaisuuksie ikävuuet menos. Ei pääs pitikästyy päävärkki. Ain on joku hukas. Mite sul?et millo mie oon tuommose kirjottant,ehä oo olt lähelkää tietokonetta monnee päivää.Vaa oonks se mie? En kuitekaa taijja,vaa nii tuttuu on.Nythä se oiskii paikallaa seistä jääkaapi ov auk, viilentää vähä samal.
Joskus vuosia sitten kirjoittelin paljonkin Suomi24:llä, joissakin ketjuissa savon murteella.
Koska olen ulkosuomalainen, niin äidinkielen säilyttäminen ja erikoisesti murteen säilyttäminen
on mielestäni tärkeätä.
Suomessa ei ole enää yhtään aitoa, puhdasta murretta sen takia että ihmiset muuttavat niin
paljon ja murteet sekoittuvat toisiinsa. On siis aivan turha mollata toisiaan sillä, ettei joku
muka "osaa" jotakin murretta ja saa olla sen vuoksi edes yrittämättä kirjoittaa murteella.
Jos haluaa löytää oikein aitojen murteitten taitajia, on löydettävä vanhoja ihmisiä, jotka
ovat asuneet samoilla seuduilla koko ikänsä!
Murteitten vaaliminen on kulttuuriteko, joten MurMurteen aloite on aivan hyvä!
Antaa palaa ja jokainen kirjoittakoon murrettaan niinkuin osaa!- nuppin potkittu
Kokeiles sääki kui sult se savomurre käy, iha vaik harjotuksen vuaks. Jos sää viel muistaisit eres yhre savolaisvitsin, ni se olsis meil enempi kuoikke tervetullu. Sull oli ainaski ennevanha niit hyvä varasto plakkarissas.
- uummll
..jos joku skrivaa/bamlaa stadin slangilla, kelpaaks? Bonjaaks edes joku? Täällä tuntuu olevan aina joku dumari ku sanoo mikä käy ja mikä ei. Kai perkele saa folkka bamlata just niinku haluaa?
- *Kukkahame*
Sä voit bamlaa tai sjyngaa, kyl joku bonjaa stadiiki, oliski kivaa taas ainaki yrittää bonjata.
Jos vaan joku taitaa stadia , pliis, pistä kirjottain! - MurMurre
*Kukkahame* kirjoitti:
Sä voit bamlaa tai sjyngaa, kyl joku bonjaa stadiiki, oliski kivaa taas ainaki yrittää bonjata.
Jos vaan joku taitaa stadia , pliis, pistä kirjottain!Voi että ku joutuu perruuttammaan puhheensa. Oli niiiiiin monta lystiä ränttiä täälä tännään, etten kertakaikkijjaan pysty olleen poijes, vaikka tuola ennemmin suuttuinki. Joo, emmää meekkään poijes. Eiku tulta päin! Tulukoon harmit ja haukut ja muut.
Joo, kaikki murteet on munsta aivan ihania eikä se yks inhomurre oikiasti oo ilijettävä, sillon vaan ko mää oon semmosella änkyräpäällä. Ja mää pakkaan nykysin olleen sitä meleko usiasti, ainaski helteelä ku häätyy viikkotolokulla kesävieraitaki passata.
Joo, kyllä mennee tuijotteluksi millon jääkaapin, kylyppärin, porstuan, komeron ja vaikka minkä ovela, ku ei tiijä, miksi sinne on menosa. Sitä häätyy sitte vaan palata takasi ja koittaa käynnistyä uuvestaan. Tullee hyötyliikuntaa palijo tätä kautta.
Joo, mulla on murteela kirijotettuja Aku Ankkoja ja jottain muutaki niinku vaikka jouluevankeliumeja ja katekismuksia. Slangin kielikin on ku mussiikkia mun korville, vaikka sanakirijan kans sitä on itelleen suomennettava. Herranjestas, ku Garamin kirijottama Snögeli ja seittemän snadii starbuu on herkullinen eeppos. Hoksaakko, kuka on kuka: Räkänokka, Älykkö, Löysä, Onsku, Haba, Skäfä ja Myrtsi. Ja mitä satuja nämät on: Daijulat buggaa murjun, Kunkun giltsi blummis, Dirikan snygit releet.
Tsau tsau pampiino ens kertaan! - Tähtisilmä**
MurMurre kirjoitti:
Voi että ku joutuu perruuttammaan puhheensa. Oli niiiiiin monta lystiä ränttiä täälä tännään, etten kertakaikkijjaan pysty olleen poijes, vaikka tuola ennemmin suuttuinki. Joo, emmää meekkään poijes. Eiku tulta päin! Tulukoon harmit ja haukut ja muut.
Joo, kaikki murteet on munsta aivan ihania eikä se yks inhomurre oikiasti oo ilijettävä, sillon vaan ko mää oon semmosella änkyräpäällä. Ja mää pakkaan nykysin olleen sitä meleko usiasti, ainaski helteelä ku häätyy viikkotolokulla kesävieraitaki passata.
Joo, kyllä mennee tuijotteluksi millon jääkaapin, kylyppärin, porstuan, komeron ja vaikka minkä ovela, ku ei tiijä, miksi sinne on menosa. Sitä häätyy sitte vaan palata takasi ja koittaa käynnistyä uuvestaan. Tullee hyötyliikuntaa palijo tätä kautta.
Joo, mulla on murteela kirijotettuja Aku Ankkoja ja jottain muutaki niinku vaikka jouluevankeliumeja ja katekismuksia. Slangin kielikin on ku mussiikkia mun korville, vaikka sanakirijan kans sitä on itelleen suomennettava. Herranjestas, ku Garamin kirijottama Snögeli ja seittemän snadii starbuu on herkullinen eeppos. Hoksaakko, kuka on kuka: Räkänokka, Älykkö, Löysä, Onsku, Haba, Skäfä ja Myrtsi. Ja mitä satuja nämät on: Daijulat buggaa murjun, Kunkun giltsi blummis, Dirikan snygit releet.
Tsau tsau pampiino ens kertaan!mitä sää bamlasit, vaikk mutsi ei halunut stadin slangii kuulla, mut faija oli stadin kundi ja kerto kuinka fågelit sjungaa ja lapset ne gungaa kun oli mondags moron ja piti duuniin mennä.Mun pitää viel skruudata jotain ennen kuin meen koisaamaan, onneks tääl mun tönössä ei kuulu gartsalta mekkalaa, Öitä sitten !
- Tulenlieskat***
Tähtisilmä** kirjoitti:
mitä sää bamlasit, vaikk mutsi ei halunut stadin slangii kuulla, mut faija oli stadin kundi ja kerto kuinka fågelit sjungaa ja lapset ne gungaa kun oli mondags moron ja piti duuniin mennä.Mun pitää viel skruudata jotain ennen kuin meen koisaamaan, onneks tääl mun tönössä ei kuulu gartsalta mekkalaa, Öitä sitten !
Meinaan ku mää niin kattelin takappäin, nääsku kattoi onks toi tuttu joka huuteli. Mää ku e huamannu pyssätä, vaa jatko matkaa varmuuren vuaks.
Juuh, ja si mää törmäsi johoki ja pyysi anteeks. Si mää näi nauravia naamoja ympärilläni, tai musta tais vaa siltä tuntuu. Mähän olin pyytäny roskapytyltä anteeks. Juuh eikä se antanu ja määki vaihro toiselle pysäkille vähi ääni. Toivoin vaa onnikan äkkiä tulevan. Aatteles nyt, siit on monia vuosii ja viäki mää se muistan ku eilise. - 20+03
Tulenlieskat*** kirjoitti:
Meinaan ku mää niin kattelin takappäin, nääsku kattoi onks toi tuttu joka huuteli. Mää ku e huamannu pyssätä, vaa jatko matkaa varmuuren vuaks.
Juuh, ja si mää törmäsi johoki ja pyysi anteeks. Si mää näi nauravia naamoja ympärilläni, tai musta tais vaa siltä tuntuu. Mähän olin pyytäny roskapytyltä anteeks. Juuh eikä se antanu ja määki vaihro toiselle pysäkille vähi ääni. Toivoin vaa onnikan äkkiä tulevan. Aatteles nyt, siit on monia vuosii ja viäki mää se muistan ku eilise.Mää kyä ihmetteli jot mites täs nyssi käykää. Kinttukäytävällä ku ei meinaanu millää päästä toise ohi. Ain vaa väistettii sammaa suuntaa. No, sit mei seistä törötettii vähäaikaa. Ei auttanu sekkää, niinku taas väistettii sammaa suuntaa. Sit mää jäi paikoilleni ja pääshä se miäs mun ohi. Nauro ja heilautti kättää. Nii et semmote kinttutanssi. Oonkoos mää ainoo tän luokan tanssija,. Onks sul koskaa käyny tämmösii?
- Nutturra
20+03 kirjoitti:
Mää kyä ihmetteli jot mites täs nyssi käykää. Kinttukäytävällä ku ei meinaanu millää päästä toise ohi. Ain vaa väistettii sammaa suuntaa. No, sit mei seistä törötettii vähäaikaa. Ei auttanu sekkää, niinku taas väistettii sammaa suuntaa. Sit mää jäi paikoilleni ja pääshä se miäs mun ohi. Nauro ja heilautti kättää. Nii et semmote kinttutanssi. Oonkoos mää ainoo tän luokan tanssija,. Onks sul koskaa käyny tämmösii?
Kyllä kait tuo tanssi lie ihan ylleismailmallista, luulisinpa niin. Aika hupasaa se on )))
Mutta sitte toinen asia. Yritin avata uuven MURRE-ketjun sun idean pohojalta, mutta ei sinne kukkaan oo halunnu kirijottaa. Luulin, että vois näitä murreketjuja muukki avata ku vaan tuo MurMurre. Eihän näille mittään patenttia oo hajettu niinku Moonika melekeen anto ymmärtää. Jottain solidaarisuutta luulis täältäki löytyvän, vaan taitaa porukka ollakki kaavoihin kangistunutta?
No, olokoot mun lysti sattumukseni sitte niinku orpona tuola, jatketaan raatauksia tänne, soppiihan se niinki. Nutturra kirjoitti:
Kyllä kait tuo tanssi lie ihan ylleismailmallista, luulisinpa niin. Aika hupasaa se on )))
Mutta sitte toinen asia. Yritin avata uuven MURRE-ketjun sun idean pohojalta, mutta ei sinne kukkaan oo halunnu kirijottaa. Luulin, että vois näitä murreketjuja muukki avata ku vaan tuo MurMurre. Eihän näille mittään patenttia oo hajettu niinku Moonika melekeen anto ymmärtää. Jottain solidaarisuutta luulis täältäki löytyvän, vaan taitaa porukka ollakki kaavoihin kangistunutta?
No, olokoot mun lysti sattumukseni sitte niinku orpona tuola, jatketaan raatauksia tänne, soppiihan se niinki.Kyllä eri murteet o iha kivoja kuunnella ja kunnioita niitä jotka säilyttävät lapsuuesa murtee.
Mutta Het'-järven murretta en oo aikoihin kuullu. Oo ollu sieltä pois jo vuosikymmet, mutta kun mee siellä käymää ni kyllä se vaa syväntä lämmittää ku joku het' alakaa puhumaa Alajärveläistä murretta. Kallataa ja pannaa hantuuki naulaa ym Terveisiä vaa sinne tekopitäjää.- Murre Mur-Mur
ylikypsa kirjoitti:
Kyllä eri murteet o iha kivoja kuunnella ja kunnioita niitä jotka säilyttävät lapsuuesa murtee.
Mutta Het'-järven murretta en oo aikoihin kuullu. Oo ollu sieltä pois jo vuosikymmet, mutta kun mee siellä käymää ni kyllä se vaa syväntä lämmittää ku joku het' alakaa puhumaa Alajärveläistä murretta. Kallataa ja pannaa hantuuki naulaa ym Terveisiä vaa sinne tekopitäjää.http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/Murteet ovat teennäisiä ja tyhmiä/1135252552260
löysin! - MurMurre
Murre Mur-Mur kirjoitti:
http://www.hs.fi/viihde/artikkeli/Murteet ovat teennäisiä ja tyhmiä/1135252552260
löysin!Jopas jotaki. Kylläpä tojella on löysin teksti aikoihin. Lukkiin kaikki 418 kommenttia tämän löysän räntin synnyttämästä keskustelusta ja laitanpa tähän nyt vaan yhen sieltä, jonka itekki allekirijoitan:
" Mitäs flicka oikee skriivaat?
lounaismurteen puhuja | 2.2.2010 9:14
Murteet eivät ole teennäisiä eikä tyhmiä, vaan kielellistä rikkautta. Jos joku tässä on teennäinen ja tyhmä, se on kyllä tämän kolumnin kirjoittaja. Stadilaiset eivät puhu yleiskieltä, stadissa on oma slangissa ja murteensa, mikä ilmenee venyttävänä nuottina. Pääkaunpunkiseudulla asuvat kun kuvittelevat, että Suomi = pääkaupunkiseutu. Onneksi näin ei ole. Mitä iloa siitä olisi, jos kaikki murteet katoaisivat?
Muuten, kannattais toimittajankin vähän tarkastella taustoja paremmin vaikka nykyään se onkin varsin harvinaista. Heli Laaksonen kun ei käytä mitään sellaista kieltä mitä kutsuttaisiin laitilan murteeksi (ihan uusi kielikö?) vaan hänen kirjansa on kirjoitettu lounaismurteella, johon on sekoittunut useamman lounaisalueen murteita. Liian vaikeaa Salmille, ilmeisesti." - Hämmeestä nääs
MurMurre kirjoitti:
Jopas jotaki. Kylläpä tojella on löysin teksti aikoihin. Lukkiin kaikki 418 kommenttia tämän löysän räntin synnyttämästä keskustelusta ja laitanpa tähän nyt vaan yhen sieltä, jonka itekki allekirijoitan:
" Mitäs flicka oikee skriivaat?
lounaismurteen puhuja | 2.2.2010 9:14
Murteet eivät ole teennäisiä eikä tyhmiä, vaan kielellistä rikkautta. Jos joku tässä on teennäinen ja tyhmä, se on kyllä tämän kolumnin kirjoittaja. Stadilaiset eivät puhu yleiskieltä, stadissa on oma slangissa ja murteensa, mikä ilmenee venyttävänä nuottina. Pääkaunpunkiseudulla asuvat kun kuvittelevat, että Suomi = pääkaupunkiseutu. Onneksi näin ei ole. Mitä iloa siitä olisi, jos kaikki murteet katoaisivat?
Muuten, kannattais toimittajankin vähän tarkastella taustoja paremmin vaikka nykyään se onkin varsin harvinaista. Heli Laaksonen kun ei käytä mitään sellaista kieltä mitä kutsuttaisiin laitilan murteeksi (ihan uusi kielikö?) vaan hänen kirjansa on kirjoitettu lounaismurteella, johon on sekoittunut useamman lounaisalueen murteita. Liian vaikeaa Salmille, ilmeisesti."Murre pyssyy eikä kattoo vaik ihminen muuttaaki. Tiätysti se muuttuukki aja myätä, mut pohja pyssyy. Sinähä se parreeta onki. Emmää ymmärräkkä ettei puhekiäli olis murre. Ei sitä kukkaa puhuessaa aattele mitäs mää nyh oikee puhunkaa. Onks tää nyh sitä murretta vai ihankos sitä kirjakieltä. Eiks se ookki hiaman kuivaa ja unettavvaa kuultavaa?
Mitäs vällii silon kun ymmärtää toisen jutustelun. Joka paikkakunnala on omat sanat ja voi olla eri tarkotuski. Paikkakuntien väli saattaa olla vaa viiskytki kilometrii.
- Jestas ku sää kääkkäät, huus naapuri pikku likallee ku satulalta yritti istue polokee. Semmote on tää isonki ihimisen menoki. Vähä niinku kääkkäämistä kerrassaa.
- Palokundlaine
Nämäp poikki o vast
meit ei lakk kehumast,
valuvaara me huakkiast voita,
Janon duska, ne vaa.
ei niit samoma saa,
vaikk mek kyll stää ni ahkerast koita.- >!<...
Nortamon jaarituksista löydät lisää kopioitavaa
- Palokunnan kundi vaa
>!<... kirjoitti:
Nortamon jaarituksista löydät lisää kopioitavaa
Enpäs mokomaa tiennytkään, kuka lienee tuommoinen Nortamo? Täytyypä guuglettaa.
Kyllä täällä on sitten Viisaita ihmisiä. Kiitos paljon. Palokunnan kundi vaa kirjoitti:
Kyllä täällä on sitten Viisaita ihmisiä. Kiitos paljon.älä kuule välitt, noist kommenteist,hiano,ett joku muuki tull framill,mää ole ajatell,et me olla hiuk merkillissi tääll Raumall,ko kukka ei viit ossa otta. Miäl tull hyväks,ko sääki,näi Pitsviikoll viäll,pidetä yll tätä meijä omatam,ko kerra muukki. Ja ei muut ko toivoteta kaikk tervtulluks tänn ens perjanta Mustan Pitsi yät viättämä. Sillon tääll o hulina.
- tulenlieskatt
Palokunnan kundi vaa kirjoitti:
Kyllä täällä on sitten Viisaita ihmisiä. Kiitos paljon.Sillo nuarena otettii ossaa henkisiikilpailuihi. Ne oli siä valkeekoskissa. Meirän porukas oli kolme likkaa ku esitettii peikkotansii. Kyä se hyvi meni mutta, nälkähä siinä tuli. Jouruttii nääs orottelee vuaroo yli pualenpäivän. Si ne sanos että piretää ruakataukoo ku oli lähretty kuureaikaa reissuu.
Tultii likkakaverin kans si siältä tauolta ja katteltii ku meirä pikkusysterit pomppi erellä. Kaveri tuuppas mua ja ihmetteli mitä mun siskoltani puttoili pitki tiätä. Voi herrajestas, kyä siltä jottai putos. Mää käski orottaa vähä.
Lihapullia, niitä siltä tippu. Hän ei ollu jaksanu syärä kaikkee ja kiärsi ne paperipyyhkeesee. Pehmee paperi ku kostu reiäks nii ykskerrallaa oli lihapullat tiällä. Mää ku kysy miks oli ne ottanu mukkaa nii hän sano : - ku o raha maksettu nii ei sillo jätetä. Säästävine likka jo viirevanhana. - MurMurre
tulenlieskatt kirjoitti:
Sillo nuarena otettii ossaa henkisiikilpailuihi. Ne oli siä valkeekoskissa. Meirän porukas oli kolme likkaa ku esitettii peikkotansii. Kyä se hyvi meni mutta, nälkähä siinä tuli. Jouruttii nääs orottelee vuaroo yli pualenpäivän. Si ne sanos että piretää ruakataukoo ku oli lähretty kuureaikaa reissuu.
Tultii likkakaverin kans si siältä tauolta ja katteltii ku meirä pikkusysterit pomppi erellä. Kaveri tuuppas mua ja ihmetteli mitä mun siskoltani puttoili pitki tiätä. Voi herrajestas, kyä siltä jottai putos. Mää käski orottaa vähä.
Lihapullia, niitä siltä tippu. Hän ei ollu jaksanu syärä kaikkee ja kiärsi ne paperipyyhkeesee. Pehmee paperi ku kostu reiäks nii ykskerrallaa oli lihapullat tiällä. Mää ku kysy miks oli ne ottanu mukkaa nii hän sano : - ku o raha maksettu nii ei sillo jätetä. Säästävine likka jo viirevanhana.ko mulla on myötääsä lapsenlapsia niin tolokuttomasti täsä kesälomijaan viirailemasa, niin en jouva tänne ränttäileen. Mukava ku te Flikkalaps ja Tulenlieskat sun muut lieskat ja lapset käyttä täälä. Määki tuun taas ku kerkiän. Ja on nuot Parseloonan kisakki menosa - ettei vaan pääsis tämä nettielämä unneutuun. Palataan!
(Oon kuullu tuota sanontaa käytettävän, mutta oikiasti mää kyllä inhuan tuota palataan-ilimausta. Liekkö se muka niinku mojernia, sivistynyttä sanua nuin?) - Milima*
MurMurre kirjoitti:
ko mulla on myötääsä lapsenlapsia niin tolokuttomasti täsä kesälomijaan viirailemasa, niin en jouva tänne ränttäileen. Mukava ku te Flikkalaps ja Tulenlieskat sun muut lieskat ja lapset käyttä täälä. Määki tuun taas ku kerkiän. Ja on nuot Parseloonan kisakki menosa - ettei vaan pääsis tämä nettielämä unneutuun. Palataan!
(Oon kuullu tuota sanontaa käytettävän, mutta oikiasti mää kyllä inhuan tuota palataan-ilimausta. Liekkö se muka niinku mojernia, sivistynyttä sanua nuin?)Minen tuas tykkee kun sannoovat joka paekassa "hyvvee päevän jatkoo" . Toenen jossa ei ou mittää järkee on "huomenta uamuun". Sehän tarkottaa uamua uamuun. Sannooko kukaa päevee paevään ja iltoo iltaan. "Palataan" ja "nähhään", mistään ei ou kotosin nekkää. Suomalaene sanno että "näkemiin" ja puhelimmeen "kuulemiin". Hyvvee huomenta ja päevee kelepoo ihan hyvn.Minusta on mukava kun minulle sanotaa "heeran haltuun" tahikka "siunusta".Siunattuva iltoo ja yötä teille, kalliit ystäväeset !
- ©©©©©©©©
Milima* kirjoitti:
Minen tuas tykkee kun sannoovat joka paekassa "hyvvee päevän jatkoo" . Toenen jossa ei ou mittää järkee on "huomenta uamuun". Sehän tarkottaa uamua uamuun. Sannooko kukaa päevee paevään ja iltoo iltaan. "Palataan" ja "nähhään", mistään ei ou kotosin nekkää. Suomalaene sanno että "näkemiin" ja puhelimmeen "kuulemiin". Hyvvee huomenta ja päevee kelepoo ihan hyvn.Minusta on mukava kun minulle sanotaa "heeran haltuun" tahikka "siunusta".Siunattuva iltoo ja yötä teille, kalliit ystäväeset !
pelkästään, siis HUOMENTA! - niin mitäs se sitten on?
Pitää sanoa HYVÄÄ huomenta! - MurMurre
©©©©©©©© kirjoitti:
pelkästään, siis HUOMENTA! - niin mitäs se sitten on?
Pitää sanoa HYVÄÄ huomenta!niihän me ruukataan sanua, että päivää! huomenta! iltaa! - mutta ei ikkään sanota että yötä! Jos sanottais vaan että yötä!, niin kait se meinais niinku lopullista ikiunta, siksi kai siihen kaikki pannee tuon hyvä-sanan varmuuven vuoksi. Ettei surma tulis.
Ihan oikiasti tietenki ois viksumpaa aina toivotella hyvvää huomenta jne, mutta mikä lie ku sitä tervehystä typistettään. - Tulenlieskat***
MurMurre kirjoitti:
niihän me ruukataan sanua, että päivää! huomenta! iltaa! - mutta ei ikkään sanota että yötä! Jos sanottais vaan että yötä!, niin kait se meinais niinku lopullista ikiunta, siksi kai siihen kaikki pannee tuon hyvä-sanan varmuuven vuoksi. Ettei surma tulis.
Ihan oikiasti tietenki ois viksumpaa aina toivotella hyvvää huomenta jne, mutta mikä lie ku sitä tervehystä typistettään.ennää viitti huamenta sannoo. Nääsku just nousin hetekalt. Kyä nyssi päiväkahvee maistuiski hyvältä. Tarttee oikei kunno pööniveret kiahuttaa.
Mää olisi vissii viäki torkkunu ilma tota himputin kärpästä. Seku tykkäs pittää mun pystynokkaani hyppyrimäkenä. Mä ku huiroin nii se teki silmukka lentojaa ja takas. Ei siinä levätä saanu meni vaa käsivenyttelyks. Kai sitäki voi voimisteluks tituleerata. Mitäs sää luulet?
Nonii, toi tuuli lennättää puista jottai hiutuvia. Juu ja suaraa mu kuppiini. Mun piti nii reteesti nautiskella pihakeinus juomastani. Sus siunakkoo nyssi o leipä saanu uuren salaatti kerroksenki. Tota, maistuiskos sullekki. Syärää si ehtoommalla piapoo, ulkona tiätysti, jossei puut mausta sitä ommaa uskoonsa.
Nysitä tairanki lähtee pyäräilee. Ei pääs nääs lihhoo. Morjes taas nährää. - Pikkulikka 3 v.
MurMurre kirjoitti:
niihän me ruukataan sanua, että päivää! huomenta! iltaa! - mutta ei ikkään sanota että yötä! Jos sanottais vaan että yötä!, niin kait se meinais niinku lopullista ikiunta, siksi kai siihen kaikki pannee tuon hyvä-sanan varmuuven vuoksi. Ettei surma tulis.
Ihan oikiasti tietenki ois viksumpaa aina toivotella hyvvää huomenta jne, mutta mikä lie ku sitä tervehystä typistettään.kun se lähti lomalla käytyään sotarintamalle, että tervemenoa, kun olin kuullut sanottavan sen tullessa tervetuloa, mutta isoveljeä vain nauratti ja nosti minut syliinsä hetkeksi. Sitä itketti.
- Pikkulikka silloin
Pikkulikka 3 v. kirjoitti:
kun se lähti lomalla käytyään sotarintamalle, että tervemenoa, kun olin kuullut sanottavan sen tullessa tervetuloa, mutta isoveljeä vain nauratti ja nosti minut syliinsä hetkeksi. Sitä itketti.
Ja kun kuulin jälkeen päin, ettei sinun sovi sanoa tervemenoa, ku se on epäkohteliasta, nii se suretti mua tosi paljon. Opettelin aika pian kirjoittamaan ja kijoitin että tuu pian kotiin, minä olen jo kuokkinut sinun omenapuusi juuren
Meillä oli kaikilla omat nimikko-omenapuumme, joiden juurilla oli oksien levyinen , pyöreä multapenkki, ja se piti aina pitää rikkaruohoista vapaana, mikä muun muassa oli lasten työtä.
- jjoutava
On olemassa ruma murre, sitä lähin ettimään ja taivallin aivan oulun seuvulle asti. Junasta ku nousin niin kuulin sitä puhuttavan siinä laiturilla. Rumaltahan tuo kuulosti, vaikka oon sieltä päin kotosi. Mussiikkia jotku sanovat koto murteen olevan, mutta ei oulun murre läheskään mussiikkia oo.
Hämäläinen oli Isäni ja äiti keski suomen suunnalta, ei kotona murretta puhuttu, kai se oli jotakin ylleiskieltä. Naapureissa kuulin oikiaa murretta ja koulussa se tarttu mukaan jonkin verran.- MurMurre
Joo, oo vaan vappaasti tuota mieltä. Mää en oo oman murteeni rummuuven kannalla tietenkää siksi, ko tämä pohojoispohojolainen murre svaa-vokkaaleineen sun muine piirteinee on mun ommaa äitinkieltä.
Tuosta Tulenlieskan hauskasta kärpäsjutusta tuli mieleen mun tämän päivänen kärpäskontakti. Menniin yhteen tavaratalloon ihan vaan pällistelleen (oli mulla muka asiana ostaa yhtä lankaaki, vaan tiesin etten sitä kuiteskaan osta ko mulla oli sitä jo tarpeeksi). Menniin sinne hortoileen siksi, ko oon niin hermona tuon keihään vinnaalin takia, ei kyenny kertakaikkiijjaan kotona paikoilaan pyssyyn. No sielä tapahtu sitte tämmöstä:
Olliin pyörittelemäsä yhtä ale-laukkua, 16 eurua, ko yks vihanen kärpänen rupesi siinä mun ympärillä pörrään. Hyökkäs aina jostain suunnasta niinku mää oisin jottain herkkuruokaa. Ja mää huijoin sitä ja tupisin itekseni, että mee hiiteen siittä. Yks kaks siinä seiso pieni lapsi ja lähti säikkynä juokseen poijes, hävis jonnekki. Ottelu kärpäsen kans jatkui. Sitte se laskeutu lattialle. Mää otin ison kangaslaukun siitä koukusta ja lätkäisin sen vauhilla lattialle sen päälle. Tietenki se kerkes karkuun ja murhayritys meni mönkään. Vaan jostain syystä kärpänen nyt häipyiki poijes.
Nonniin, saapahäntä nähä nyt sitte, miten vinnaalisa käy. Kuhan ei kukkaan kärpänen mee ratkasevala hetkelä meijän keihäsmiehiä häiritteen. - MurMurre
MurMurre kirjoitti:
Joo, oo vaan vappaasti tuota mieltä. Mää en oo oman murteeni rummuuven kannalla tietenkää siksi, ko tämä pohojoispohojolainen murre svaa-vokkaaleineen sun muine piirteinee on mun ommaa äitinkieltä.
Tuosta Tulenlieskan hauskasta kärpäsjutusta tuli mieleen mun tämän päivänen kärpäskontakti. Menniin yhteen tavaratalloon ihan vaan pällistelleen (oli mulla muka asiana ostaa yhtä lankaaki, vaan tiesin etten sitä kuiteskaan osta ko mulla oli sitä jo tarpeeksi). Menniin sinne hortoileen siksi, ko oon niin hermona tuon keihään vinnaalin takia, ei kyenny kertakaikkiijjaan kotona paikoilaan pyssyyn. No sielä tapahtu sitte tämmöstä:
Olliin pyörittelemäsä yhtä ale-laukkua, 16 eurua, ko yks vihanen kärpänen rupesi siinä mun ympärillä pörrään. Hyökkäs aina jostain suunnasta niinku mää oisin jottain herkkuruokaa. Ja mää huijoin sitä ja tupisin itekseni, että mee hiiteen siittä. Yks kaks siinä seiso pieni lapsi ja lähti säikkynä juokseen poijes, hävis jonnekki. Ottelu kärpäsen kans jatkui. Sitte se laskeutu lattialle. Mää otin ison kangaslaukun siitä koukusta ja lätkäisin sen vauhilla lattialle sen päälle. Tietenki se kerkes karkuun ja murhayritys meni mönkään. Vaan jostain syystä kärpänen nyt häipyiki poijes.
Nonniin, saapahäntä nähä nyt sitte, miten vinnaalisa käy. Kuhan ei kukkaan kärpänen mee ratkasevala hetkelä meijän keihäsmiehiä häiritteen.Joo, ei oo murteen kirijottamine heleppua, sehän tiijetään. Vaan ei tämmösiä virheitä sais tulla. Korijaan nyt, en ennää myöhemmin:
Itekseni ----> ittekseni
jatkui ----> jatku
lattialle ------> lattiale
siitä ------> siittä
päälle -------> pääle
häipyiki -------> häipyki - jjoutava
MurMurre kirjoitti:
Joo, ei oo murteen kirijottamine heleppua, sehän tiijetään. Vaan ei tämmösiä virheitä sais tulla. Korijaan nyt, en ennää myöhemmin:
Itekseni ----> ittekseni
jatkui ----> jatku
lattialle ------> lattiale
siitä ------> siittä
päälle -------> pääle
häipyiki -------> häipykiSaivartelijoille ei murteet sovi.
- Tähtisilmä**
jjoutava kirjoitti:
Saivartelijoille ei murteet sovi.
takana on, puhukoon sitten murteita tai kirjakieltä, niin esiin tulee ulosannissaan vääjäämättä:D
Ei sillä peitetä eikä saavuteta mitään mainittavia etuja, hauskoja ovat silloin kun ne aidon rytmikkäästi tulevat esiin! Ja aitouden tuntee kyllä jokainen. Ja sävyt, ihan kuin kenen tahansa puheessa:D Mutta en kiellä, että kauneimmin minulle soi puhdas ja ilmeikäs suomenkieli. Eino Leino on siinä esikuvni ja moni muukin runoilija.
Heli Laaksosen runokieli viehättää kansanomaisuudellaan, mutta ei tule saavuttamaan sillä suuren runoilijan paikkaa. - 3333@
MurMurre kirjoitti:
Nonniin, saapahäntä nähä nyt sitte, miten vinnaalisa käy. Kuhan ei kukkaan kärpänen mee ratkasevala hetkelä meijän keihäsmiehiä häiritteen.sen laukun olisit voinut "tuhria" kärpäsen raadolla? Aika itsekästä touhua, jos pitää edes paikkansa.
- murteinen?
Tähtisilmä** kirjoitti:
takana on, puhukoon sitten murteita tai kirjakieltä, niin esiin tulee ulosannissaan vääjäämättä:D
Ei sillä peitetä eikä saavuteta mitään mainittavia etuja, hauskoja ovat silloin kun ne aidon rytmikkäästi tulevat esiin! Ja aitouden tuntee kyllä jokainen. Ja sävyt, ihan kuin kenen tahansa puheessa:D Mutta en kiellä, että kauneimmin minulle soi puhdas ja ilmeikäs suomenkieli. Eino Leino on siinä esikuvni ja moni muukin runoilija.
Heli Laaksosen runokieli viehättää kansanomaisuudellaan, mutta ei tule saavuttamaan sillä suuren runoilijan paikkaa.Hienoo, annat armollisesti ihmisarvon "murteiselle", mitä se nyt sitten tarkoittaakaan, pitääpä googlettaa. En tunne ketään, joka puhuisi kirjakieltä, eikä se ole puhuttavaksi tarkoitettukaan. Tunnet siis aitoudenkin, siihen harva kykenee. Heli Laaksonen ei suureksi runoilijaksi pyrikään, hänellä on ihan toiset ambitiot. Hän ei ole kansanomainen, vaan akateemisesti koulutettu, monipuolinen lahjakkuus, mm. kouluttaja ja kolumnisti. Luo nyt palstan iloksi esikuvasi mukainen runo. Puhdas suomenkieli - kerro mitä se tarkoittaa !
- Ts**
murteinen? kirjoitti:
Hienoo, annat armollisesti ihmisarvon "murteiselle", mitä se nyt sitten tarkoittaakaan, pitääpä googlettaa. En tunne ketään, joka puhuisi kirjakieltä, eikä se ole puhuttavaksi tarkoitettukaan. Tunnet siis aitoudenkin, siihen harva kykenee. Heli Laaksonen ei suureksi runoilijaksi pyrikään, hänellä on ihan toiset ambitiot. Hän ei ole kansanomainen, vaan akateemisesti koulutettu, monipuolinen lahjakkuus, mm. kouluttaja ja kolumnisti. Luo nyt palstan iloksi esikuvasi mukainen runo. Puhdas suomenkieli - kerro mitä se tarkoittaa !
kokenut, niin otappa itse selvää....miksi luulet kirjakielen syntyneen? Eikö tuttavapiirissäsi ole ihmisiä, jotka puhuvat muuta kuin murteita?
On kirjailijoita joiden tekstiä on ilo lukea, eräs on kansalliskirjailijamme Frans Emil Sillanpää.
Minulle ainakin on tekstinsä lukeminen ollut laaja ja nautinnollinen kokemus suomenkielen käytöstä :) - mitä potaskaa
Ts** kirjoitti:
kokenut, niin otappa itse selvää....miksi luulet kirjakielen syntyneen? Eikö tuttavapiirissäsi ole ihmisiä, jotka puhuvat muuta kuin murteita?
On kirjailijoita joiden tekstiä on ilo lukea, eräs on kansalliskirjailijamme Frans Emil Sillanpää.
Minulle ainakin on tekstinsä lukeminen ollut laaja ja nautinnollinen kokemus suomenkielen käytöstä :)DDDDDD.
Kyllä suutari voisi pysyä lestissään, ei voi kuin nauraa. - ei naurata
mitä potaskaa kirjoitti:
DDDDDD.
Kyllä suutari voisi pysyä lestissään, ei voi kuin nauraa.Täällä ei voi mistään keskustella , aina tuo täisilmä tunkee väliin, nytkin puhuu täyttä paskaa, jostain muutaman kirjailijan nimen opetellut.
- murree
ei naurata kirjoitti:
Täällä ei voi mistään keskustella , aina tuo täisilmä tunkee väliin, nytkin puhuu täyttä paskaa, jostain muutaman kirjailijan nimen opetellut.
Nää on näitä hajun keksintöjä koko murmurre
- näin on
ei naurata kirjoitti:
Täällä ei voi mistään keskustella , aina tuo täisilmä tunkee väliin, nytkin puhuu täyttä paskaa, jostain muutaman kirjailijan nimen opetellut.
Eihän Nobelistien tai pääkaupunkilaisten ja kyläyhteisöjen kasvatteja VOI RINNASTAA, kun ilmiannat itsesi tuolla tavalla. Itsestä se on kiinni. Leiki kaltaistesi parissa, mutta opi suomaan arvo muillekin,ETTÄ KASVAT jos on mahdollisuutta, jos ei niin minunko vikani se olisi?
Mutta ollakseni oikeudenmukainen, en enää tule murreketjuunne, kun et suvaitse muita kuin maalaisi. - suvaitaan
näin on kirjoitti:
Eihän Nobelistien tai pääkaupunkilaisten ja kyläyhteisöjen kasvatteja VOI RINNASTAA, kun ilmiannat itsesi tuolla tavalla. Itsestä se on kiinni. Leiki kaltaistesi parissa, mutta opi suomaan arvo muillekin,ETTÄ KASVAT jos on mahdollisuutta, jos ei niin minunko vikani se olisi?
Mutta ollakseni oikeudenmukainen, en enää tule murreketjuunne, kun et suvaitse muita kuin maalaisi.kaikkia jotka puhuvat asiaa, sinä koetat omaishoitajan "koulutuksellasi" olla kaikkien alojen asiantuntija. Painu jo h....n! Monta kertaa olet luvannut, aina vaan riesana pyörit. Usko edes susmorsianta !!!!
- eräs***
suvaitaan kirjoitti:
kaikkia jotka puhuvat asiaa, sinä koetat omaishoitajan "koulutuksellasi" olla kaikkien alojen asiantuntija. Painu jo h....n! Monta kertaa olet luvannut, aina vaan riesana pyörit. Usko edes susmorsianta !!!!
koville se kasvu ottaa, mutta niinhän se on itsekullekin:D Hyvähän teidän olis olla omassa liemessänne, kaikkine kataluuksinenne:D Voi miten ihmiset ovatkaan hassuja! Sainhan otoksen "kansanihmisistä", mutta valtaosa TUNTEMISTANI ihmisistä ovat aivan toista luokkaa:D Pysy sinä vaan siellä sinulle kuuluvassa ympäristössä, äläkä tule IHMISTEN ilmoille. Joudut heti paljastetuksi!
- Turkasenturka
3333@ kirjoitti:
sen laukun olisit voinut "tuhria" kärpäsen raadolla? Aika itsekästä touhua, jos pitää edes paikkansa.
0O Näinkös täs taas kävi, hauskaa ei pittää saa. Tarina plöräyksiä oottelin.
- MurMurre
3333@ kirjoitti:
sen laukun olisit voinut "tuhria" kärpäsen raadolla? Aika itsekästä touhua, jos pitää edes paikkansa.
Joo, kyllä mää siinä laukun lentovaiheesa kerkesin säikähtää mahollista ryöttäämistä, mutta eipä nyt siittä mittään ropleemaa tullu. Jos ois kärpänen kuollu ja ruumiinsa jätökset ois väskyn pintaan jääny, niin kait mää sitte oisin väskyn omaksi ostanu. Niinku kärpäsen muiston kunnikasi tai rehellisyyven takia, kait.
Ettäkö eppäilet että tämä ois ollukki keksitty juttu. Ei oo. Vaikka kyllä mää ossaan keksiäkki vaikka mitä, että ei sen puoleen. - MurMurre
jjoutava kirjoitti:
Saivartelijoille ei murteet sovi.
Saivartelija saapi vappaasti saivarrella mitä lystää. Semmosta mieltä mää oon. Kun ei saivartelusta tykkää, voipi asian olankohhautuksela ohittaa.
- MurMurre
Mää tuosa tarkistin yksiä murreränttejä ja törmäsin Terttu Rousun peräpohojalaisela murteela kirijottammaan Aku Ankkaan. Häätyypä hankkia se ja muitaki. Mulla ko ei oo muita ku tuo Avojalakanen ankka. Ookko nää tutustunu näihin:
”Isoon taloon ankka” (1998) Etelä-Pohjanmaan murteella, kääntäjä Joose Tammelin
”Kui, sanos Aku” (1999) Turun murteella, kääntäjä V-P Lehto
”Rotsi on mut byysat puuttuu” (2000) Stadin slangilla, kääntäjä Sami Garam
”Kyä viksup päriää” (2001) Tampereen seudun murteella, kääntäjä Katariina Kallio
”Avojalakanen ankka” (2002) Oulun murteella, kääntäjä Ilkka Mannermaa
”Voe tokkiisa, Aku!” (2003) Savon murteella, kääntäjät Markus Miettinen ja Jaakko Seppälä
”Kaik lutviutuup!” (2004), Karjalan murteella, kääntäjä Helena Anttonen- @@@
Eipä tästä viisastuttu. Vähiin jäi. Kyllä murreketjun, kuten monen muunkin ketjun voi aloittaa kuka hyvänsä. Tuosta MurMurre listasta näkee monen muunkin alkaneen kirjoittamaan murteella. Turhaan tämä Monica täällä rähjää ja pyrkii omimaan mitään ketjua.
- jjoutava
@@@ kirjoitti:
Eipä tästä viisastuttu. Vähiin jäi. Kyllä murreketjun, kuten monen muunkin ketjun voi aloittaa kuka hyvänsä. Tuosta MurMurre listasta näkee monen muunkin alkaneen kirjoittamaan murteella. Turhaan tämä Monica täällä rähjää ja pyrkii omimaan mitään ketjua.
Outo murreketju, ottaen huomioon että aloittaja on tullut tunnetuksi murteiden vihollisena ja on tehnyt kaikkensa häiritäkseen aikaisempia murreketjuja. Jo aloitus oli rienaavaa pilkantekoa niin myös murmurren muutkin viestit.
- pilkkaako
jjoutava kirjoitti:
Outo murreketju, ottaen huomioon että aloittaja on tullut tunnetuksi murteiden vihollisena ja on tehnyt kaikkensa häiritäkseen aikaisempia murreketjuja. Jo aloitus oli rienaavaa pilkantekoa niin myös murmurren muutkin viestit.
kyllä hän kukkahametta ylisti.
- 46+24
pilkkaako kirjoitti:
kukhan se on tuo MurMurre ? Luulin ,että se olisi ollut juuri kukkahame. Ei sitten tainnut ollakkaan. Pitkä ketjuhan tästä kuitenkin on tullut.
- jjoutava
pilkkaako kirjoitti:
Älä nyt murmurre häiritse enempää, minä luen hyvää kirjaa nyt.
- MurMurre
jjoutava kirjoitti:
Älä nyt murmurre häiritse enempää, minä luen hyvää kirjaa nyt.
Ihan oikiasti ja täysin vilipiitömästi kiitän. Oli lystisti sanottu. Siksipä en eilen häirinny sua, nyt aattelin tulla käväseen. Saikkos kirijan jo lujettua?
Mää meen nyt aukaseen toisen murreketjun, josa pähkäilen tämmösen murreketjun mielekkyyttä. Tulokoot raataamaan ketä lystää.
Omalta osaltani panen aamenen ja stopin tähän ketjuun. Piste. - jjoutava
MurMurre kirjoitti:
Ihan oikiasti ja täysin vilipiitömästi kiitän. Oli lystisti sanottu. Siksipä en eilen häirinny sua, nyt aattelin tulla käväseen. Saikkos kirijan jo lujettua?
Mää meen nyt aukaseen toisen murreketjun, josa pähkäilen tämmösen murreketjun mielekkyyttä. Tulokoot raataamaan ketä lystää.
Omalta osaltani panen aamenen ja stopin tähän ketjuun. Piste.Kesken on kirja vielä mutta nyt silmäilin sellaista eeposta, siinä oli jotensakin näin talon rakentamisesta.
Sivulta yhdeksän syltä pitkä
päästä seitsemän leveä
kukko kun laella lauloi
ääni ei kuulunut maahan asti.
Niin murre ketjun rakentaminenkin soisin jatkuvan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 392701
- 532507
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle492212Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3341923- 1351655
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161515Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan71338Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101197- 421106
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661076