mistä työkemusta?

tuleva luokanope :)

Hei,
haen ensi keväänä luokanopettajan ja lastentarhanopettajan koulutuksiin. Olen kuullut, että työkokemuksesta saa lisäpisteitä. Millaisia töitä te muut olette tehneet ennen pyrkimistä? Olen yrittänyt löytää jotakin kerho-ohjaajan paikkaa, mutta en ole löytänyt mitään mihin ei tarvitsisi koulutusta ja mitä voisi tehdä koulun ohessa. Olen ollut lastenhoitajana tutuilla ja sukulaisilla, mutta enemmän pisteitä saisi varmasti "oikeasta" työsuhteesta. Olisiko kellään vinkkejä? Kiitos vastauksista jo etukäteen:)

5

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • book worm

      Pääsykokeissa keskustelin monen kanssa, joka on ollut luokan avustajana (vai millä nimellä se työ nyt on?) kouluissa, ymmärtääkseni Seuren kautta pääsee näihin hommiin. En tosin tiedä saako sieltä mitään töitä ilman suurta määrää kokemusta tai edes jotain alan kurssitusta. Kerhoista sen verran, että erilaisiin iltapäiväkerhoihin voi päästä ilman suurempia työkokemuksiakin, tuolloin samassa kerhossa on oltava vastuuhenkilö jolla on alan koulutus. Itse olin käynyt lukioaikoina MLL:n lastenhoitokurssin ja tehnyt yksityisissä perheissä töitä, ja sillä perusteella pääsin Vantaalla toimivaan ip-kerhoon töihin. En tosin tiedä, sainko tästä jotain lisäpisteitä, ainakaan en vielä päässyt lo-koulutukseen.

      • book worm

        Koulunkäyntiavustajana, tarkoitin ..


      • Opex
        book worm kirjoitti:

        Koulunkäyntiavustajana, tarkoitin ..

        En usko nimimerkin "book worm" tarkoittaneen koulunkäyntiavustajaa. Koulunkäyntiavustaja työskentelee yleensä yhden tai muutaman oppilaan henkilökohtaisena avustajana, ja tähän työhön vaaditaan ammatillinen koulutus. Sen sijaan kouluavustajaksi voi päästä ilman koulutusta ja siitä(kin) saa hyvää työkokemusta opettajankoulutusta ajatellen, vaikka virallisia pisteitä siitä ei enää anneta.

        Tulevan opettajan on syytä tuntea myös läheisimpien työtovereidensa ammatteja hieman. :)


    • dfh

      Ennen työkokemuksesta sai suoraan lisäpisteitä, nykyisin enää ei! Ainut missä siitä on hyötyä, on tietysti haastattelu. Jos sattuvat kysymään. Itse kerroin paremman puutteessa siitä, kuinka olen ollut lapsenvahtina tutuilla, ja sain opiskelupaikan.;)

    • teacher-to-be

      Olin viime vuonna koulunkäyntiavustajana erityisluokalla ja voin sanoa että kannatti. Siinä hommassa pääsi todella työhön kiinni ja näki selvästi työn eri puolia. Jos et saanutkaan paikkaa yliopistoon, niin suosittelen erittäin lämpimästi koulunkäyntiavustajaksi/kouluavustajaksi hakemista. Itse sain työpaikan edelliseltä yläasteeltani, jossa minut muistettiin hyvin. Verkostoituminen on kaiken A ja O tulevaisuudessa työllistymisessäkin.

      Toivottavasti opintosi ovat jo käynnissä ja ala on sinulle rakas!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe